فریم ورک های جاوا که باید بشناسید – معرفی ۲۳ فریم ورک کاربردی

۱۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۵ دقیقه
فریم ورک های جاوا که باید بشناسید – معرفی ۲۳ فریم ورک کاربردی

توسعه‌دهندگان فارغ از زبان‌ برنامه نویسی مورد استفاده از فریم ورک‌ها به‌منظور توسعه و طراحی نرم‌افزارهای مختلف بهره می‌برند، زیرا توسعه نرم‌افزار به کمک فریم ورک‌ها ساده‌تر، کم هزینه‌تر و سریع‌تر است. زبان برنامه نویسی جاوا نیز به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان فریم ورک های متعددی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. فریم ورک های جاوا طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شوند که هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای توسعه‌دهندگان جاوا انتخاب مناسب‌ترین فریم ورک با توجه اهداف، نیاز و نوع پروژه است. بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس ۲۳ فریم ورک جاوا به همراه ویژگی‌ها، امکانات، مزایا و معایب مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

فهرست مطالب این نوشته

با مطالعه این مطلب ضمن آشنایی با فریم ورک های جاوا و کاربرد هر کدام تصور بسیار بهتری نسبت به چیستی و مزایای آن‌ها به دست خواهید آورد. همچنین، با توجه به بررسی دقیق ویژگی‌ها، امکانات و کاربردهای هر کدام از فریم ورک‌ های معرفی شده به سادگی می‌توانید مناسب‌ترین ابزار را با توجه به توانمندی‌‌های خود و نوع پروژه در حال توسعه انتخاب کنید.

فریم ورک چیست؟

فریم ورک یکی از ابزارهای مورد علاقه و پرکاربرد برای برنامه‌نویسان به منظور توسعه نرم‌‌افزارها و اپلیکیشن‌های گوناگون است. در واقع، مجموعه‌ای از کدهای آماده و پیش ساخته هسته اصلی فریم ورک‌ها را تشکیل می‌دهند. هدف اصلی از پیدایش فریم ورک‌‌ها نیز اولویت قرار دادن سهولت استفاده و قابلیت استفاده مجدد در فرایند توسعه نرم‌افزار بوده است.

فریم ورک‌ها به طور معمول شامل کدهای آماده مختلفی به منظور ساخت کلاس‌ها، توابع و مولفه‌های «رابط کاربری» (User Interface | UI) هستند که به توسعه‌دهندگان امکان گسترش عملکردهای مربوط به زبان مورد توسعه را می‌دهند. توسعه‌دهندگان با استفاده از فریم ورک های مربوط به زبان برنامه نویسی مورد استفاده خود بدون نیاز به نوشتن مقدار زیادی کد به سادگی می‌توانند برنامه‌هایی قدرتمند و قابل اعتماد بسازند. به عنوان مثال، توسعه‌دهندگان جاوا با استفاده از فریم ورک های جاوا خیلی سریع‌تر از گذشته می‌توانند برنامه‌ها و عملکردهای مورد نیاز خود را توسعه دهند. علاوه بر این، استفاده از فریم ورک در زبان برنامه نویسی جاوا به منظور بررسی عملکرد و تست برنامه در بین توسعه‌دهندگان این زبان برنامه نویسی بسیار رایج است.

منظور از قابلیت استفاده مجدد در فریم ورک ها چیست؟

یکی از مزایای مهم استفاده از فریم ورک ها در فرایند توسعه فراهم آوردن قابلیت استفاده مجدد است. به زبان ساده قابلیت استفاده مجدد به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از کد نوشته شده چندین مرتبه در بخش‌های مختلف برنامه استفاده کنند. در واقع، قابلیت استفاده مجدد از کد به این معنا است که برای توسعه کارکردهای مختلف برنامه نیازی به کد نویسی از ابتدا نیست و می‌توان از کدهای قبلی توسعه داده شده برای این منظور استفاده کرد.

برنامه‌نویس احاطه شده در بین کدهای مختلف برنامه به دنبال یافتن راه‌حلی برای مسئله خود - فریم ورک های جاوا

کارکرد فریم ورک های جاوا چیست؟

«جاوا» (Java) زبان برنامه نویسی قدرتمند و همه‌ منظوره‌ای است که در صورت ادغام با سایر فریم ورک‌ ها می‌‌تواند بهترین گزینه برای ارائه راهکار در حوزه‌های مختلف از جمله «تجارت الکترونیک» (Electronic Commerce | e-Commerce)، بانکداری، «رایانش ابری» (Cloud Computing)، امور مالی، بازار سهام، «کلان داده» (Big Data)، فناوری اطلاعات و سایر موارد باشد.

در واقع، فریم ورک های جاوا کتابخانه‌های نرم‌افزاری هستند که به منظور تسهیل و تسریع فرایند توسعه برنامه‌های جاوا ساخته شده‌اند. این فریم ورک ها شامل کدها، کلاس‌ها، قالب‌ها، توابع، مولفه‌ها و سایر ساختارهای آماده‌ای هستند که به عنوان مبنای توسعه اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، فریم ورک های جاوا قابلیت‌های بسیار جذابی را به این زبان برنامه نویسی می‌دهند که با استفاده از آن‌ها توسعه‌دهندگان می‌توانند به کمک این زبان برنامه‌های وب و موبایل، میکروسرویس‌ها و REST APIهای مختلف قابل اجرا بر روی «ماشین مجازی جاوا» (Java Virtual Machine | JVM) را توسعه دهند.

دلیل استفاده از فریم ورک های جاوا چیست؟

مهم‌ترین دلیل استفاده از فریم ورک در فرایند توسعه این است که فریم ورک‌ها به برنامه‌ها ساختار می‌دهند. به عنوان مثال، با استفاده از یک فریم ورک مناسب برای تست عملکرد برنامه می‌توان بسیاری از موارد را به صورت خودکار پیاده‌سازی کرد و نتایج بسیار دقیقی نیز به دست آورد. علاوه بر این، برای پیاده‌سازی سایر موارد مهم در توسعه برنامه همچون مدیریت داده‌ها، احراز هویت، ورود به سیستم، وب اپلیکیشن‌ها، ارتباط با سرور و سایر موارد می‌توان از فریم ورک‌ها استفاده کرد. استفاده از فریم ورک‌ها کار توسعه‌دهندگان را آسان و بسیاری از نگرانی‌های آن‌ها در زمینه توسعه را برطرف می‌کند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان می‌توانند زمان بیشتری را برای توسعه برنامه صرف کنند.

تیمی از برنامه‌نویسان در حال استفاده از قابلیت‌های مختلف فریم ورک های جاوا به منظور توسعه بخش‌های برنامه - فریم ورک های جاوا

بهترین فریم ورک های جاوا کدامند؟

با توجه به همه منظوره بودن جاوا و کاربرد‌های گسترده این زبان برنامه نویسی فریم ورک های بسیاری برای این زبان توسعه داده شده است که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. از جمله مهم‌ترین فریم ورک های جاوا می‌توان به فریم ورک های توسعه داده شده برای وب اپلیکیشن‌ها، برنامه‌های تحت شبکه، ورود به سیستم، تست برنامه و سایر موارد اشاره کرد.

هر کدام از این فریم ورک ها کارکرد و مزایای خاص خود را دارد که توسعه‌دهندگان با توجه به نوع پروژه و نیاز خود می‌توانند از فریم ورک مناسب استفاده کنند. در ادامه این بخش از نوشته پرکاربردترین فریم ورک های جاوا به همراه مزایا و معایب مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

فریم ورک Spring در جاوا

معرفی فریم ورک های جاوا را با معرفی محبوب‌ترین فریم ورک این زبان در بین توسعه‌دهندگان جاوا شروع خواهیم کرد. فریم ورک Spring با ارائه طیف گسترده‌ای از امکانات و تمرکز بر سرعت، سادگی و بهره‌وری به عنوان محبوب‌ترین فریم ورک در بین توسعه‌دهندگان جاوا شناخته می‌شود.

Spring یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

ماژولار بودن فریم ورک Spring به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از ابزارهای موجود در آن در بخش‌های مختلف پروژه خود استفاده کنند. علاوه بر این، امکان ادغام Spring با ابزارها و ویژگی‌های امنیتی نیز وجود دارد. بنابراین، توسعه‌دهندگان جاوا به کمک این فریم ورک به سادگی می‌توانند موارد مهمی همچون اعتبارسنجی ورود به برنامه و احراز هویت کاربر را پیاده‌سازی کنند. در نتیجه، به کمک فریم ورک اسپرینگ امنیت مورد نیاز برنامه و داده‌های کاربر به طور کامل تامین می‌شود. فریم ورک Spring بیشتر در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های سازمانی مبتنی بر جاوا کاربرد دارد. با توجه به سهولت استفاده و ويژگی‌های جذاب فریم ورک Spring در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های سازمانی توجه شرکت‌های بسیاری از جمله eBay و Netflix به این ابزار کاربردی جلب شده است.

مزایای فریم ورک Spring چیست؟

در ادامه، مزایای استفاده از این فریم ورک فهرست شده است.

  • محبوبیت بالا در بین توسعه‌دهندگان
  • انعطاف پذیری
  • پایداری
  • «وابستگی سست» (Loose Coupling)
  • فرایند تست آسان
  • مستندات فراوان
  • انجمن توسعه‌دهندگی فعال

معایب فریم ورک Spring چیست؟

در ادامه، معایب و نقاط ضعف فریم ورک Spring آورده شده است.

  • پیچیدگی زیاد
  • منحنی یادگیری دشوار
  • نیاز به نوشتن کدهای بسیار

پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس به این سوال پاسخ داده شده است که جاوا اسپرینگ چیست و چه کاربردهایی دارد. علاوه بر این، در این مطلب نحوه ایجاد پروژه جاوا به کمک فریم ورک Spring نیز توضیح داده شده است.

فریم ورک Google Web Toolkit

«کیت ابزار وب گوگل» (Google Web Toolkit) یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که توسط گوگل به منظور ساخت برنامه‌های تحت وب جاوا توسعه داده شده است. این فریم ورک همانند سایر چارچوب‌های توسعه داده شده توسط گوگل به سرعت توجه توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرد. توسعه‌‌دهندگان از این فریم ورک به منظور توسعه سریع برنامه‌های وب با زبان جاوا استفاده می‌کنند. Google Web Toolkit با تبدیل کدهای جاوا به «جاوا اسکریپت» (JavaScript) امکان اجرای آن‌ها را در مرورگر فراهم می‌کند.

Google Web Toolkit یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

Google Web Toolkit یکی از فریم ورک های جاوا است که به خوبی توسعه داده شده و از پایداری بالایی برخوردار است. گوگل از این فریم ورک در توسعه بسیاری از محصولات خود نظیر AdSence ،Ads ،Google Blogger و Google Wallet استفاده می‌کند.

کاربرد مهم Google Web Toolkit چیست؟

توسعه‌دهندگان به کمک فریم ورک Google Web Toolkit بدون نیاز به تخصص در حوزه‌های برنامه نویسی «فرانت اند» (Front-End) نظیر جاوا اسکریپت و «طراحی واکنش‌گرا» (Responsive Design) می‌توانند برنامه‌های مبتنی بر مرورگر را توسعه دهند. این فریم ورک از ویژگی‌های جذابی همچون قابلیت حمل بین مرورگرها، انتزاع رابط کاربری، نشانه‌گذاری و مدیریت تاریخ پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان برای یادگیری ویژگی‌ها و امکانات موجود در این فریم ورک می‌توانند از آموزش‌ها و راهنمای ارائه شده در وب‌سایت رسمی این فریم ورک استفاده کنند.

مزایای فریم ورک Google Web Toolkit چیست؟

در ادامه، مزایای استفاده از این فریم ورک فهرست شده است.

  • سازگاری با مروگرهای مختلف حتی مرورگرهای موبایل
  • فراهم آوردن امکانات مختلف برای «اشکال‌زدایی» (Debugging)
  • بهینه‌سازی کد
  • دارای قابلیت «تست واحد» (Unit Test) کد نوشته شده
  • یادگیری آسان به خصوص برای برنامه‌نویسان جاوا

معایب فریم ورک Google Web Toolkit چیست؟

در ادامه، معایب و نقاط ضعف فریم ورک Google Web Toolkit آورده شده است.

  • عدم کنترل بر روی خروجی فرانت اند
  • تولید کدهای نامفهوم HTML

فریم ورک Hibernate در جاوا

Hibernate یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که در زمینه «نگاشت‌های شی رابطه‌ای» (Object Relational Mapping | ORM) به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند. استفاده از این فریم ورک امنیت اطلاعات و داده‌ها را تضمین می‌کند. فریم ورک Hibernate با ایجاد پایگاه داده‌های رابطه‌ای ایمن آسیب پذیری‌های ناشی از داده‌های نادرست را کاهش می‌دهد. توسعه‌دهندگان بدون نیاز به کد نویسی زیاد می‌توانند از این فریم ورک برای کار با داده‌های بزرگ استفاده کنند.

صفحه اصلی وب سایت فریم ورک Hibernate یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

Hibernate همانند فریم ورک Google Web Toolkit پروژه‌ای «متن‌باز» (Open-Source) است که توسط جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شود. این فریم ورک بهترین گزینه برای پروژه‌هایی است که با داده‌های زیاد و پایگاه داده‌های پیچیده سروکار دارند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری از Hibernate به دلیل توانایی آن در مدیریت دستورالعمل‌ها و داده‌های پیچیده استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت IBM Security از فریم ورک Hibernate در پیاده‌سازی موارد مهمی همچون دسترسی کاربران، تجزیه و تحلیل برنامه و بازیابی و مدیریت داده‌ها استفاده می‌کند.

مزایای فریم ورک Hibernate چیست؟

از جمله مزایای این فریم ورک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • دارا بودن «رابط شی‌گرا» (Object Oriented Interface)
  • پایداری بالا
  • پشتیبانی از چندین شیوه برای واکشی اطلاعات
  • قابلیت تعیین نسخه به صورت خودکار
  • مقیاس پذیری بالا
  • امکان توسعه پذیری و شخصی‌سازی زیاد

معایب فریم ورک Hibernate چیست؟

معایب فریم ورک Hibernate به شرح زیر است.

  • عملکرد ضعیف در پردازش و اجرای کوئری‌های پیچیده
  • منحنی یادگیری دشوار

فریم ورک Struts در جاوا

«بنیاد نرم‌افزاری آپاچی» (Apache Software Foundation | ASF) شرکتی خصوصی در ایالات متحده آمریکا است که به عنوان بزرگترین بنیاد توسعه نرم‌افزارهای متن‌‌باز در جهان شناخته می‌شود. این بنیاد از زمان تاسیس خود تا به امروز مسئولیت توسعه چندین ابزار مختلف را بر عهده دارد که یکی از ابزارهای توسعه داده شده تحت مجوز این شرکت فریم ورک Struts است.

Struts یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

Struts یکی از فریم ورک های جاوا است که محبوبیت بالایی نزد برنامه‌نویسان فعال در این زبان برنامه نویسی دارد. این فریم ورک به عنوان چارچوبی برای توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب شناخته می‌شود که توسط بنیاد نرم‌افزاری آپاچی توسعه یافته است. فریم ورک Struts از معماری ۳ لایه‌ای محبوب «مدل-نمایش-کنترل‌گر» (Model-View-Controller | MVC) به منظور ساخت وب اپلیکیشن‌های قدرتمند استفاده می‌کند. بر همین اساس، فریم ورک Struts داده‌های مربوط به ۳ بخش View ،Model و Controller را از یکدیگر جدا کرده و امکان اتصال بین این بخش‌ها را مجدداً از طریق فایل struts-config.xml  فراهم می‌کند.

کاربردهای فریم ورک Struts در جاوا چیست؟

فریم ورک Struts به توسعه‌دهندگان جاوا این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های جاوا را در سطح سازمانی توسعه دهند. این فریم ورک به واسطه داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و پشتیبانی از افزونه‌های مختلف خود را از سایر ابزارهای هم رده متمایز کرده است. امکان به‌کارگیری Struts به دلیل انعطاف‌ پذیری و قابلیت توسعه بالا به عنوان ابزاری مکمل در کنار سایر چارچوب‌ها و ابزارهای توسعه وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توان از فریم ورک Spring برای تزریق وابستگی یا از Hibernate به منظور نگاشت شی رابطه‌ای در کنار Struts استفاده کرد. همین امر سبب شده است تا فریم ورک Struts به عنوان افزونه کاربردی برای توسعه انواع برنامه‌های تحت وب شناخته شود. تطبیق پذیری بالای این فریم ورک به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از آن برای توسعه هر چیزی از وب‌سایت‌های ساده گرفته تا اپلیکیشن‌های کاربردی قدرتمند با امکانات بسیار استفاده کنند.

مزایای فریم ورک Struts چیست؟

در ادامه مزایای فریم ورک Struts فهرست شده است.

  • ساختار یافته و پایدار
  • امکان توسعه از طریق افزونه‌ها
  • راه‌اندازی آسان
  • تطبیق پذیری بالا
  • ادغام آسان با سایر فریمورک‌ها و ابزارهای جاوا
  • پشتیبانی از تکنولوژی‌های وب نظیر JSON ،REST و AJAX

معایب فریم ورک Struts چیست؟

در این بخش معایب و نقاط ضعف فریم ورک Struts آورده شده است.

  • هیچ گونه مکانیزم‌ امنیتی توسط این فریمورک ارائه نشده است و باید برنامه‌نویس به صورت دستی سازوکارهای امنیتی را پیاده‌سازی کند.
  • برای توسعه اپلیکیشن‌های کوچک مناسب نیست.
  • منحنی یادگیری نسبتاً دشواری دارد.
  • این فریم ورک سبک خاصی از کد نویسی را به برنامه‌نویس تحمیل می‎‌کند.

فریم ورک Apache Wicket در جاوا

Apache Wicket یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که همانند فریم ورک های Struts و Tapestry توسط بنیاد نرم‌افزاری Apache پشتیبانی می‌شود. Wicket فریم ورکی مبتنی بر مولفه است که به منظور توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه‌دهندگان جاوا با استفاده از این فریم ورک می‌توانند با ترکیب کدهای HTML و جاوا برنامه‌هایی «کاربرپسند» (User-Friendly) توسعه دهند.

Apache Wicket یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

منظور از مبتنی بر مولفه بودن فریم ورک Wicket چیست؟

همان طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، Wicket فریم ورکی مبتنی بر مولفه است. در واقع، منظور از مبتنی بر مولفه بودن فریم ورک Wicket این است که برنامه‌های توسعه داده شده با این فریم ورک از صفحات و اجزایی با قابلیت استفاده مجدد نظیر تصاویر، دکمه‌ها، فرم‌ها و سایر موارد تشکیل شده‌اند. فریم ورک Wicket از مدل داده‌ای «اشیا قدیمی جاوا» (Plain Old Java Object | POJO) استفاده می‌کند، بنابراین مولفه‌های تشکیل دهنده‌ آن از نوع اشیا معمولی جاوا هستند. مولفه‌های تشکیل دهنده فریم ورک Wicket بسته‌هایی با قابلیت استفاده مجدد هستند. در نتیجه، می‌توان کدهای CSS و جاوا اسکریپت را نیز به آن‌ها اضافه کرد و مولفه‌ها را بر اساس نیاز پروژه تغییر داد.

مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک Wicket چیست؟

فریم ورک Wicket در جاوا با پشتیبانی از ۲۵ زبان بین المللی این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا برنامه‌ها، صفحات و مولفه‌های توسعه داده شده به کمک این ابزار را در قالب زبان‌های مختلف منتشر کنند. علاوه بر این، پشتیبانی داخلی فریم ورک Wicket از فناوری Ajax این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا بتوانند صفحات برنامه را بدون نیاز به نوشتن کدهای جاوا اسکریپت بروزرسانی کنند. علاوه بر این، Wicket از آن دسته فریم ورک های جاوا است که به مسائل امنیتی نیز توجه ویژه‌ای دارد و برای این منظور مکانیزم‌های داخلی متعددی را پیاده‌سازی کرده است. در این لینک (+) برخی از برنامه‌ها و ابزارهای توسعه داده شده به کمک فریم Wicket آورده شده است.

مزایای فریم ورک Wicket چیست؟

از جمله مزایای فریم ورک Wicket در امر توسعه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • بخش منطق و نشانه‌گذاری در این فریم ورک جدا از یکدیگر هستند.
  • نیازی به فایل‌های پیکربندی XML و جاوا اسکریپت وجود ندارد.
  • به صورت یکپارچه با زبان HTML ادغام می‌شود.
  • امکان تست و ارزیابی کدهای فرانت اند وجود دارد.

معایب فریم ورک Wicket چیست؟

مهم‌ترین نقطه ضعف فریم ورک Wicket جامعه کوچک توسعه‌دهندگان آن است که در نتیجه، مستندات و آموزش‌های زیادی از این فریم ورک در دسترس نیست.

فریم ورک Blade در جاوا

Blade یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که در عین کم حجم و سبک بودن به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا وب اپلیکیشن‌هایی سریع با کارایی بالا را توسعه دهند. هدف اصلی سازندگان این فریم ورک توسعه چارچوبی بوده است که توسعه‌دهندگان بتوانند در کمتر از یک روز به آن مسلط شوند. بنابراین، برای تحقق این هدف بر روی سادگی و کم حجم بودن این فریم ورک تمرکز شده است.

Blade یکی دیگر از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

Blade در زمره‌ی فریم ورک های جاوا قرار دارد که از الگوی معماری محبوب MVC در ساختار خود استفاده می‌کند. طراحی این فریم ورک بسیار ساده است و به کتابخانه‌های «شخص ثالث» (Third-Party) نیز وابسته نیست. فریم ورک Blade مبتنی بر جاوا ۸ و وب سرور Netty است و حجم «کد منبع» (Source Code) آن کمتر از ۵۰۰ کیلوبایت است. علاوه بر این، فریم ورک Blade دارای رابطی برای «مسیریابی» (Routing) است. همچنین، قابلیت‌های امنیتی بسیاری نیز در این فریم ورک وجود دارد. به عنوان مثال، Blade در برابر حملات از نوع «جعل درخواست از طریق سایت» (Cross-Site Request Forgery | CSRF) و «اسکریپت نویسی بین سایتی» (Cross-Site Scripting | XSS) آسیب پذیر نیست.

مزایا و معایب فریم ورک Blade چیست؟

از جمله مزایای فریم ورک Blade در جاوا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • استقرار آسان
  • کم حجم و سبک
  • بدون نیاز به وابستگی
  • یادگیری آسان
  • پشتیبانی از «موتور قالب» (Template Engine)

مهم‌ترین معایب فریم ورک Blade نیز به شرح زیر است.

  • مستندات و آموزش‌های کافی در خصوص این فریم ورک وجود ندارد.
  • بروزرسانی‌های کمتری برای این فریم ورک نسبت به سایر فریم ورک های جاوا ارائه می‌شود.

فریم ورک Dropwizard در جاوا

Dropwizard یکی از فریم ورک های جاوا است که به منظور توسعه سریع وب سرویس‌های RESTful مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریم ورک با وجود کارایی بالا بسیار ساده است و به طور خاص برای توسعه میکروسرویس‌های جاوا کاربرد دارد.

Dropwizard یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

فریم ورک Dropwizard به منظور ارائه یک پلتفرم توسعه قدرتمند و سریع از چندین کتابخانه جاوا در کنار هم استفاده کرده است. از جمله کتابخانه‌های استفاده شده در این فریم ورک می‌توان به Jetty Server ،Google Guava ،Joda Time ،Logback و Hibernate Validator اشاره کرد. همچنین، Dropwizard کتابخانه‌ Jersey را برای ساخت وب سرویس‌های RESTful و کتابخانه Jackson را برای پردازش داده‌های JSON در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است.

فریم ورک Dropwizard چه مزیتی برای توسعه‌دهندگان دارد؟

Dropwizard را می‌توان به عنوان یک اکوسیستم مجزا به همراه وابستگی‌ها و افزونه‌های مختلف در نظر گرفت که همگی این موارد در قالب یک بسته واحد در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. توسعه‌دهندگان با انتخاب Dropwizard برای توسعه دیگر نیازی به صرف زمان زیاد برای پیاده‌سازی عملکردهای جانبی نظیر کد نویسی برای پیکربندی پروژه، احراز هویت کاربران، سیستم ورود و ثبت‌نام ندارند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان می‌توانند زمان بیشتری را برای توسعه «منطق تجاری» (Business Logic) برنامه صرف کنند و بهره‌وری خود را به حداکثر برسانند.

مزایا و معایب فریم ورک Dropwizard چیست؟

Dropwizard نیز همانند سایر فریم ورک های جاوا مزایا و معایب خاص خود را دارد که توسعه‌دهندگان باید با بررسی دقیق این موارد نسبت به انتخاب فریم ورک مناسب خود اقدام کنند. در ادامه، مزایای استفاده از این فریم ورک در امر توسعه آورده شده است.

  • راه‌اندازی و استفاده آسان
  • کم حجم
  • برخورداری از کتابخانه‌های متعدد
  • مقیاس پذیری بالا
  • مستندات فراوان

در کنار مزایای ارائه شده برخی نقاط ضعف نیز در این فریم ورک مشاهده می‌شود. مهم‌ترین نقاط ضعف فریم ورک Dropwizard به شرح زیر است.

  • به دلیل استفاده از کتابخانه‌های متعدد فرایند اشکال‌زدایی کد کمی پیچیده خواهد بود.
  • منحنی یادگیری دشواری دارد.
  • محدودیت استفاده از برخی کتابخانه‌ها و ابزارهای توسعه در این فریم ورک وجود دارد.

فریم ورک Grails در جاوا

Grails یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که به توسعه‌دهندگان در ساخت وب اپلیکیشن‌ها با استفاده از زبان برنامه نویسی Groovy کمک می‌کند. Groovy زبان برنامه نویسی شی‌گرا ارائه شده برای پلتفرم جاوا است که هدف اصلی آن افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان است. «سینتکس» (Syntax) این زبان برنامه نویسی با جاوا سازگاری دارد و امکان کامپایل آن به بایت کد به منظور اجرا بر روی ماشین مجازی جاوا نیز وجود دارد.

Grails یکی دیگر از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

هر چند برای کار با فریم ورک Grails توسعه‌دهندگان باید کدهای خود را به زبان Groovy بنویسند، اما این فریم ورک با سایر فناوری‌ها و ابزارهای توسعه مرتبط با جاوا نظیر «کیت توسعه جاوا» (Java Development Kit | JDK)، Hibernate و Spring نیز به خوبی کار می‌کند. فریم ورک Grails در بالای ساختار Spring Boot توسعه داده شده است و در نتیجه، امکان استفاده از ویژگی‌های این ساختار همچون تزریق وابستگی را فراهم می‌کند. استفاده از فریم ورک Grails در امر توسعه به دلیل قدرت زبان برنامه نویسی Groovy به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا ساختارهای مورد نظر خود را با میزان کد کمتری توسعه دهند.

ویژگی‌هایی فریم ورک Grails در جاوا چیست؟

Grails نیز همانند سایر فریم ورک های جاوا از اصول مدرن توسعه نرم‌افزار نظیر «قرارداد بر پایه پیکربندی» (Convention over Configuration)، پیش‌فرض‌های معقول و APIهای مورد نظر برای پیاده‌سازی بهترین شیوه‌های کد نویسی بهره‌ می‌برد. علاوه بر این، فریم ورک Grails گزینه مناسبی برای توسعه‌دهندگان است، زیرا مستندات فراوان، راهنمای استفاده و افزونه‌های مختلفی همراه خود دارد. همچنین، امکان پیاده‌سازی افزونه‌های سفارشی نیز با این فریم ورک وجود دارد و توسعه‌دهندگان می‌توانند در IDEهای مختلف همچون IntelliJ، Textmate، Sublime و Eclipse از این فریم ورک و قابلیت‌های جذاب آن استفاده کنند.

مزایا و معایب فریم ورک Grails چیست؟

در ادامه مزایای استفاده از فریم ورک Grails فهرست شده است.

  • توسعه داده شده بر پایه فریم ورک Spring Boot
  • امکان ادغام با کتابخانه‌ها و ابزارهای توسعه مرتبط با جاوا
  • قرارداد بر پایه پیکربندی
  • مستندات فراوان به همراه راهنمای کاربردی جهت یادگیری

در کنار مزایای ذکر شده برای این فریم ورک شاید تنها نقطه ضعف این ابزار را نیاز به یادگیری زبان برنامه نویسی Groovy برای کار با آن بتوان عنوان کرد.

فریم ورک Jakarta Faces در جاوا

Jakarta Faces یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که پیش‌تر با نام Java Server Faces شناخته می‌شد و اکنون با عنوان Jakarta Server Faces در بین توسعه‌دهندگان شناخته می‌شود. توسعه‌دهندگان جاوا از این فریم ورک به منظور طراحی رابط کاربری وب اپلیکیشن‌های مبتنی بر جاوا استفاده می‌کنند. اولین نسخه از این فریم ورک در سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۲ شمسی) منتشر شد و تا کنون نیز با ارائه قابلیت‌های متنوع و بروزرسانی‌های پیوسته توانسته اعتماد توسعه‌دهندگان جاوا را به خود جلب کند.

صفحه اصلی وب‌سایت فریم ورک JakartaFaces در جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

فریم ورک Jakarta Faces در زمره فریم ورک های جاوا قرار می‌گیرد که از الگوی معماری محبوب MVC پیروی می‌کند. همچنین، معماری این فریم ورک مبتنی بر مولفه است. این مورد بدین معنی است که توسعه‌دهندگان جاوا به کمک این فریم ورک می‌توانند رابط‌های کاربری متشکل از اجزای با قابلیت استفاده مجدد بسازند. همچنین، امکان مدیریت مولفه‌های رابط کاربری، اتصال آن‌ها به «پایگاه داده» (Databases) و برقراری ارتباط آن‌ها با سرور نیز از طریق این فریم ورک وجود دارد.

مزایا و معایب فریم ورک Jakarta Faces چیست؟

از جمله مزایای فریم ورک Jakarta Faces به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • قابلیت اطمینان بالا به دلیل پشتیبانی بنیاد Eclipse
  • ساخته شده بر پایه Servlet API
  • سازگاری با مرورگرهای مختلف
  • مدیریت حالت خودکار
  • یادگیری آسان به خصوص برای توسعه‌دهندگان جاوا

در مقایسه با مزایای این فریم ورک معایب آن انگشت شمار هستند که در ادامه ۲ مورد از معایب این ابزار آورده شده است.

  • فرایند اشکال‌زدایی دشوار
  • نبود مستندات و آموزش‌های کافی

فریم ورک JHipster در جاوا

فریم ورک JHipster یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که در این بخش از نوشته ویژگی‌ها، امکانات، کاربردها، مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. JHipster فریم ورک‌های فرانت اند محبوب نظیر React ،Angular ،Vue و سایر موارد را در یک مجموعه کنار هم قرار داده است. این فریم ورک توسط شرکت‌های مطرحی همچون Adobe ،Siemens ،HBO ،Bosch و گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه‌نویسان به کمک این فریم به سرعت می‌توانند وب اپلیکیشن‌های مدرن مبتنی بر جاوا را توسعه دهند. همچنین، این فریم ورک در توسعه میکروسرویس‌های مدرن مبتنی بر جاوا نیز کاربرد دارد.

JHipster یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

فریم ورک JHipster با ترکیب فناوری‌‌های متعددی همچون Vue ،React ،Angular و «بوت استرپ» (Bootstrap) در سمت کاربر سعی در فراهم کردن یک معماری «فول استک» (Full Stack) برای توسعه‌دهندگان دارد. همچنین، JHipster به توسعه‌دهندگان امکان انتخاب معماری مورد نظر برای توسعه نرم‌افزار را نیز می‌دهد. توسعه‌دهندگان جاوا می‌توانند از معماری یکپارچه برای توسعه نرم‌افزار استفاده کنند که دو بخش فرانت اند و بک اند را با یکدیگر ادغام می‌کند. علاوه بر این، امکان استفاده از معماری میکروسرویس به منظور تفکیک دو بخش فرانت اند و بک اند نیز وجود دارد. در کنار این مورد JHipster با ابزارهای مختلفی ادغام می‌شود و گزینه‌های متعددی برای تسهیل کد نویسی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

مزایا و معایب فریم ورک JHipster چیست؟

در ادامه، مزایای استفاده از این فریم ورک فهرست شده است.

  • افزایش سرعت توسعه
  • پشتیبانی از فریم ورک‌ها و ابزارهای برنامه نویسی فرانت اند
  • پشتیبانی از توسعه اپلیکیشن موبایل
  • توسعه داده شده بر مبنای Spring Boot
  • مستندات فراوان
  • جامعه فعال توسعه‌دهندگان

تنها ایراد این فریم ورک نیز تولید کدهای پیش‌فرض بسیار است که می‌تواند برای مبتدیان گیج کننده باشد.

فریم ورک MyBatis در جاوا

MyBatis یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که پیاده‌سازی پایگاه داده‌های رابطه‌ای در برنامه‌های جاوا را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. این فریم ورک نقش «میان‌افزار» (Middleware) را بین برنامه‌های جاوا و پایگاه داده دارد و مشکلات و ناسازگاری‌های ناشی از معماری‌های متفاوت را برطرف می‌کند. در واقع، MyBatis را می‌توان به عنوان لایه‌ای انتزاعی بین کد جاوا برنامه و پایگاه داده SQL در نظر گرفت.

MyBatis یکی دیگر از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

به طور پیش‌فرض برای دسترسی و برقراری ارتباط با منابع داده همچون پایگاه داده‌های رابطه‌ای یا «صفحات گسترده» (SpreadSheets) باید از رابط «اتصال پایگاه داده جاوا» (Java DataBase Connectivity | JDBC) استفاده کرد. فریم ورک MyBatis ضمن ساده‌سازی فرایند ارتباط با پایگاه داده به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با میزان کد بسیار کمتری با پایگاه داده‌های رابطه‌ای ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، تنها با یک خط کد جاوا می‌توان دستورات SQL را اجرا کرد.

نحوه کار فریم ورک MyBatis چگونه است؟

این فریم ورک از منظر عملکرد شباهت بسیار زیادی با چارچوب Hibernate دارد، زیرا هر دو فریم ورک مسئولیت تسهیل ارتباط بین لایه برنامه و پایگاه داده را برعهده دارند. با این وجود فریم ورک MyBatis برخلاف Hibernate اشیا جاوا را به جداول پایگاه داده نگاشت نمی‌کند. در عوض، فریم ورک MyBatis متدهای جاوا را به دستورات SQL پیوند می‌دهد. بنابراین، در زمان کار با فریم ورک MyBatis همچنان امکان کنترل بر اجرای دستورات SQL نیز وجود دارد.

مزایا و معایب فریم ورک MyBatis چیست؟

در ادامه، مزایای استفاده از فریم ورک MyBatis در جاوا آورده شده است.

  • کم حجم
  • توسعه سریع
  • سازگاری کامل با فریم ورک Spring
  • قابلیت حمل
  • توانمند در پیاده‌سازی کوئری‌های SQL
  • یادگیری و استفاده آسان

معایب و نقاط ضعف این فریم ورک نیز به شرح زیر است.

  • وابستگی بسیار به SQL
  • اشکال‌زدایی دشوار
  • انعطاف پذیری کمتر نسبت به Hibernate

فریم ورک Play در جاوا

در ادامه معرفی فریم ورک های جاوا در این بخش جزئیات، ویژگی‌ها، مزایا و معایب فریم ورک Play در جاوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کارکرد اصلی فریم ورک Play در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ کم حجم جاوا و «اسکالا» (Scala) است. این فریم ورک محبوبیت بالایی نزد شرکت‌های مطرح دنیا همچون سامسونگ، LinkedIn ،Verizon ،Walmart و سایر موارد دارد و به طور گسترده توسط این شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Play یکی دیگر ار فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

ویژگی‌های فریم ورک Play چیست؟

Play برخلاف سایر فریم ورک های جاوا به استانداردهای Jakarta متکی نیست. بسیاری از توسعه‌دهندگان Play را با سایر فریم ورک های مربوط به زبان‌های اسکریپتی نظیر Ruby on Rails برای زبان Ruby و «جنگو» (Django) برای زبان «پایتون» (Python) مقایسه می‌کنند. هدف اصلی پیدایش این فریم ورک نیز کم رنگ کردن نقاط ضعف جاوا در زمینه توسعه وب همچون فرایند توسعه کند و پیکربندی بیش از حد است. فریم ورک Play بر مبنای ابزار Akka toolkit توسعه داده شده است که به ساده‌سازی فرایند ایجاد برنامه‌های همزمان و توزیع شده در ماشین مجازی جاوا کمک می‌کند. Play از مدلی غیرهمزمان در توسعه استفاده می‌کند که منجر به مقیاس پذیری بهتر آن نیز شده است.

قابلیت‌های جذاب این فریم ورک همچون «بارگذاری مجدد خودکار» (Hot-Reload)، قرارداد بر پایه پیکربندی و پیام‌های هشدار در مرورگر بهره‌وری توسعه‌دهنده را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، Play از سیستم واکنشی مبتنی بر معماری مدرن توسعه استفاده می‌کند.

مزایا و معایب فریم ورک Play چیست؟

از جمله مزایای حاصل از به‌کارگیری فریم ورک Play در امر توسعه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • کم حجم بودن
  • مقیاس پذیری بالا
  • پشتیبانی از فناوری‌های وب پرکاربرد همچون «وب سوکت» (REST ،JSON ،(Web Socket و سایر موارد
  • مستندات فراوان
  • جامعه توسعه‌دهندگی فعال
  • امکان «استقرار ابری» (Cloud Deployment)
  • ابزاری قدرتمند برای توسعه

در کنار مزایای متعدد این فریم ورک برای توسعه‌دهندگان تنها ایراد Play مشکلات مربوط به سازگاری نسخه‌های مختلف آن با یکدیگر است. به عنوان مثال، برنامه‌های توسعه داده شده با نسخه‌ ۱ این ابزار با برنامه‌های توسعه داده شده با نسخه ۲ سازگار نیستند.

فریم ورک PrimeFaces در جاوا

PrimeFaces یکی از فریم ورک های جاوا است که به منظور ساخت رابط کاربری کم حجم برای برنامه‌های توسعه داده شده با Jakarta EE و Jakarta Faces مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریم ورک محبوب به طور گسترده توسط سازمان‌های دولتی، موسسات آموزشی و شرکت‌های خصوصی به‌ کار گرفته می‌شود.

PrimeFaces یکی دیگر از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

این فریم ورک پرکاربرد بسیار کم حجم است و تنها در قالب یک فایل JAR ارائه می‌شود. همچنین، برای استفاده از این ابزار محبوب نیازی به پیکربندی وجود ندارد. فریم ورک PrimeFaces با فراهم کردن طیف گسترده‌ای از مولفه‌های رابط کاربری، ابزارها و طرح‌های از پیش طراحی شده به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برای اپلیکیشن‌های توسعه داده شده با زبان برنامه نویسی جاوا رابط کاربری مورد نظر را ایجاد کنند. این فریم ورک از قابلیت توسعه سریع برخوردار است، زیرا بر مبنای Jakarta Faces توسعه داده شده است. همچنین، امکان افزودن این فریم ورک به صورت مجزا به پروژه‌های جاوا نیز وجود دارد. در مجموع کار با فریم ورک PrimeFace بسیار آسان است، زیرا مجموعه متنوعی از طرح‌ها و قالب‌های از پیش طراحی شده را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

مزایا و معایب فریم ورک PrimeFaces چیست؟

در ادامه مزایای استفاده از فریم ورک PrimeFaces آورده شده است.

  • راه‌اندازی و استفاده آسان
  • پایداری بالا به دلیل توسعه مبتنی بر Jakarta Faces
  • پشتیبانی از مولفه‌های مورد نیاز برای رابط کاربری موبایل
  • مولفه‌های آماده رابط کاربری
  • قالب‌ها و طرح‌های پیش ساخته متنوع
  • جامعه توسعه‌دهندگی فعال

در کنار مزایای متعدد این فریم ورک تنها ایراد آن زمان نسبتاً زیاد برای تسلط به آن است، زیرا برای استفاده از آن باید با فریم ورک Jakarta Faces نیز آشنا بود.

فریم ورک Spark در جاوا

میکرو فریم ورک Spark یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که به طور خاص برای زبان‌های برنامه نویسی جاوا و «کاتلین» (Kotlin) طراحی شده است. توسعه‌دهندگان از Spark به منظور توسعه وب اپلیکیشن‌های مبتنی بر جاوا، میکروسرویس‌ها و REST API‌ها استفاده می‌کنند.

Spark یکی دیگر از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

میکرو فریم ورک‌ها نخستین بار در زبان‌های اسکریپت نویسی نظیر Ruby و PHP مورد استفاده قرار گرفتند و به دلیل سادگی و افزایش سرعت توسعه توجهات بسیاری را به خود جلب کردند. Spark نیز در زمره میکرو فریم ورک‌ها قرار می‌گیرد. در حقیقت Spark از فریم ورک Sinatra در زبان Ruby الهام گرفته شده است که به منظور توسعه وب اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین نسخه فریم ورک Spark در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) ارائه شد و تا کنون با ارائه بروزرسانی‌های مداوم و قابلیت‌های متنوع توانسته جایگاه نسبتاً خوبی را در بین برنامه‌نویسان جاوا به دست آورد. Spark در زمره فریم ورک های مبتنی بر الگو معماری MVC قرار نمی‌گیرد، ولی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ خود را با ساختار دلخواه توسعه دهند.

فریم ورک Spark چه ویژگی‌هایی دارد؟

Spark همانند سایر میکرو فریم ورک‌ها بسیار کم حجم است و به پیکربندی حداقلی نیاز دارد. راه‌اندازی این فریم ورک تنها در چند دقیقه صورت می‌گیرد و به صورت پیش‌فرض بر روی وب سرور Jetty اجرا می‌شود. با این حال امکان اجرای آن بر روی سایر وب سرورهای جاوا نیز وجود دارد. بر اساس، آمارهای ارائه شده توسط Spark بیش از ۵۰ درصد کاربران از این فریم ورک به منظور ایجاد REST API استفاده می‌کنند که این مورد محبوب‌ترین کاربرد آن است. علاوه بر این، از Spark در توسعه برنامه‌های تحت وب با بیش از ۱۰۰۰۰ کاربر در روز نیز استفاده می‌شود. در انتها نیز ذکر این نکته ضروری است که فریم ورک Spark هیچ گونه ارتباطی با Apache Spark ندارد. Apache Spark به عنوان ابزاری برای تحلیل و پردازش «کلان داده» (Big Data) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب فریم ورک Spark چیست؟

در ادامه، مزایای استفاده از این فریم ورک فهرست شده است.

  • کم حجم و سبک
  • امکان توسعه سریع
  • راه‌اندازی آسان
  • «کدهای قالبی» (Boilerplate Code) نسبتاً کم
  • سینتکس آسان
  • امکان پیاده‌سازی معماری دلخواه در توسعه اپلیکیشن

در خصوص ایرادات این فریم ورک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • نبود مستندات و منابع یادگیری
  • بروزرسانی‌ها و تغییرات نسبتاً کم

فریم ورک Tapestry در جاوا

Tapestry از جمله فریم ورک های جاوا است که بر توسعه مبتنی بر مولفه تمرکز دارد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این فریم ورک می‌توانند وب اپلیکیشن‌هایی مقیاس پذیر ایجاد کنند. تمرکز اصلی این فریم ورک بر توسعه مولفه‌هایی با قابلیت استفاده مجدد است که از نظر معماری مورد استفاده شباهت بسیاری به فریم ورک‌های Jakarta Faces و Apache Wicket دارد. Tapestry همانند فریم ورک‌های Struts و Wicket پروژه‌ای از بنیاد نرم‌افزاری آپاچی است.

Tapestry یکی دیگر از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

امکان توسعه صفحات و مولفه‌های رابط کاربری Tapestry با استفاده از POJO‌ها در جاوا وجود دارد. بنابراین، می‌توان از طریق این فریم ورک به تمام اکوسیستم جاوا دسترسی داشت. Tapestry علاوه بر جاوا از زبان‌های برنامه نویسی Groovy و Scala نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با سایر فریم ورک های جاوا همچون Hibernate و Spring ادغام شود.

مزیت استفاده از Tapestry برای توسعه‌دهندگان چیست؟

Tapestry یکی از فریم ورک های مورد علاقه توسعه‌دهندگان است، زیرا ابزارهای داخلی بسیاری به منظور تسهیل «توسعه آزمون محور» (Test Driven Development | TDD) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. همچنین، این ابزار از فریم ورک Selenium نیز پشتیبانی می‌کند که در زمینه تست و ارزیابی نرم‌‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه‌های توسعه داده شده با Tapestry از سرعت اجرای بالایی در مرورگر برخوردار هستند، زیرا از رویکردهای بسیار خوبی همچون کش کردن اطلاعات در سمت کاربر، پشتیبانی از «نخ | رشته» (Thread) به صورت همزمان، فشرده‌سازی یکپارچه، جاوا اسکریپت و سایر موارد پشتیبانی می‌کند.

مزایا و معایب فریم ورک Tapestry چیست؟

Tapestry نیز همانند سایر فریم ورک های جاوا از نقاط قوت و ضعف مشخصی برخوردار است. از جمله مزایای این فریم ورک در زمینه توسعه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • مقیاس پذیری بالا
  • امکان تست مستقیم
  • قرارداد بر پایه پیکربندی
  • طراحی مبتنی بر مولفه
  • دارای قالب‌ها و طرح‌های پیش ساخته مختلف
  • مدیریت استثنا

تنها نقطه ضعف این ابزار نیز نبود مستندات و منابع یادگیری کافی است که در نتیجه، توسعه‌دهندگان برای برطرف کردن اشکالات پیش آمده باید زمان نسبتاً زیادی را صرف کنند.

فریم ورک Vaadin در جاوا

در ادامه معرفی فریم ورک های جاوا در این بخش فریم ورک Vaadin به طور کامل همراه با ویژگی‌ها، امکانات، مزایا و معایب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برنامه‌نویسان جاوا می‌توانند از فریم ورک Vaadin به عنوان بستری برای توسعه سریع و آسان برنامه‌های مبتنی بر جاوا استفاده کنند. این فریم ورک به توسعه‌دهندگان در ساخت وب اپلیکیشن‌های کاربردی مبتنی بر مولفه کمک می‌کند.

فریم ورک Vaadin یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

فریم ورک Vaadin سبک جدیدی را در توسعه وب اپلیکیشن‌های کاربردی معرفی کرده است. این ابزار به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی مستقیم به «مدل شی‌گرای سند» (Document Object Model | DOM) را از طریق ماشین مجازی جاوا می‌دهد. در جدیدترین نسخه‌ ارائه شده از این فریم ورک ساختار قبلی به دو بخش مجزا تفکیک شده است.

ویژگی‌های فریم ورک Vaadin کدامند؟

بخش کم حجم این فریم ورک تحت عنوان Vaadin Flow شناخته می‌شود که مسئولیت مسیریابی، ارتباط با سرور و مدیریت مولفه‌های رابط کاربری در مرورگر را برعهده دارد. از جمله نکات جذاب در خصوص Vaadin این است که می‌توان از مولفه‌های طراحی شده در این ابزار در سایر فریم ورک های جاوا نیز استفاده کرد. همچنین، امکان پیاده‌سازی رابط کاربری در این فریم ورک بر مبنای طرح‌های پیش ساخته نیز وجود دارد.

فریم ورک Vaadin با ارائه APIهای کاربردی تمام جنبه‌های فنی برنامه از ارتباط خودکار سرور با کاربر گرفته تا اتصال داده از طریق وب سوکت را مدیریت می‌کند. علاوه بر این، به دلیل اجرای Vaadin بر روی ماشین مجازی جاوا امکان دسترسی به تمام بخش‌های اکوسیستم جاوا وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توان برنامه جاوا را با فریم ورک Spring Boot اجرا کرد. همچنین، امکان توسعه برنامه با زبان کاتلین و اسکالا نیز وجود دارد.

مزایا و معایب فریم ورک Vaadin چیست؟

مزایای استفاده از فریم ورک Vaadin به شرح زیر است.

  • استفاده از معماری منحصر به فرد در توسعه برنامه
  • رعایت استانداردهای توسعه وب
  • مولفه‌های رابط کاربری سازگار با موبایل
  • قابلیت توسعه و گسترش
  • ادغام با فریم ورک Spring
  • امکان استفاده از طرح‌های از پیش ساخته

در کنار قابلیت‌ها و نکات مثبت اشاره شده در خصوص این فریم ورک تنها ایراد آن غیررایگان بودن دسترسی به ابزارها، مولفه‌ها و پشتیبانی نرم‌افزار است، زیرا این فریم ورک توسط شرکتی خصوصی ارائه شده است.

فریم ورک Vert.x در جاوا

Vert.x یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که توسعه‌دهندگان به کمک آن می‌توانند برنامه‌هایی قابل اجرا بر روی ماشین مجازی جاوا ایجاد کنند. این فریم ورک از چندین زبان برنامه نویسی مختلف پشتیبانی می‌کند و به توسعه‌دهندگان امکان ساخت برنامه‌های جاوا با زبان‌های کاتلین، جاوا، Groovy، جاوا اسکریپت، Ruby و Scala را می‌دهد.

Vertx از جمله فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

توسعه برنامه در این فریم ورک مبتنی بر الگوی معماری «رویداد محور» (Event-Driven) است. در نتیجه، برنامه‌های توسعه داده شده با این فریم ورک حتی بر روی دستگاه‌هایی با حداقل مشخصات سخت‌افزاری نیز به خوبی اجرا می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک Vert.x چیست؟

فریم ورک Vert.x توسط بنیاد نرم‌افزای Eclipse توسعه و انتشار یافته است. حرف "x" در انتهای نام این فریم ورک به ماهیت چند زبانه بودن آن اشاره دارد. در حقیقت، به کمک این فریم ورک می‌توان با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف اپلیکیشن‌های جاوا را توسعه داد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این فریم ورک می‌توان به امکان مدیریت چندین وظیفه مختلف با کمترین تعداد Thread اشاره کرد. Vert.x بسیار سبک و کم حجم است و از معماری «ماژولار» (Modular) در طراحی خود بهره می‌برد. بنابراین، این فریم ورک گزینه ایده‌آلی برای توسعه میکروسرویس‌های کم حجم و مقیاس پذیر به شمار می‌رود.

مزایا و معایب فریم ورک Vert.x چیست؟

موارد زیر را به عنوان مزایای استفاده از فریم ورک Vert.x می‌توان در نظر گرفت.

  • سرعت بارگذاری بالا
  • مقیاس پذیری
  • معماری ماژولار
  • قابلیت توسعه
  • انعطاف پذیری زیاد
  • مستندات فراوان

در خصوص معایب این فریم ورک نیز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • منحنی یادگیری نسبتاً دشوار
  • برخلاف سایر فریم ورک‌ها بسیاری از پیاده‌سازی باید توسط برنامه‌نویس صورت گیرد

فریم ورک Apache Camel در جاوا

در ادامه بررسی فریم ورک های جاوا در این بخش از نوشته به سراغ معرفی ابزار Apache Camel خواهیم رفت. Apache Camel تنها یک کتابخانه یا فریم ورک نیست بلکه یک موتور یکپارچه طراحی شده برای تسهیل فرایند مسیریابی در برنامه‌های توسعه داده شده با زبان جاوا است. از این فریم ورک به عنوان سنگ بنای یکپارچه‌سازی و ادغام برنامه‌ها با یکدیگر نیز یاد می‌شود.

ApacheCamel یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

نکته جالب توجه در خصوص Apache Camel قوانین و ساختار مربوط به موتور مسیریابی آن است. این موتور به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا منطق مربوط به مسیریابی برنامه را در قالب «زبان‌های خاص دامنه مشخص» (Domain Specific Languages | DSL) از جمله زبان DSL مبتنی بر جاوا توسعه دهند. این قابلیت Apache Camel بدین معنا است که توسعه‌دهندگان به راحتی می‌توانند سیستم‌های مختلف را با یکدیگر یکپارچه و ادغام کنند.

مهم‌ترین کاربرد Apache Camel چیست؟

Apache Camel در زمینه پشتیبانی از پروتکل‌ها و فرمت‌های داده‌ای مختلف بسیار عالی عمل می‌کند. این فریمورک برای کار با وب سوکت‌ها، پروتکل HTTP، «سرویس پیام‌رسان جاوا» (Java Message Service | JMS) و سایر پروتکل‌ها مولفه‌های مختلفی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. البته ذکر این نکته ضروری است که Apache Camel تنها مسئولیت ارتباط بین سیستم‌ها را برعهده ندارد بلکه مهم‌ترین کاربرد آن در ساده‌سازی پیچیدگی‌ها و تسهیل ارتباط است.

با وجود مقیاس پذیری بالا و قدرت بسیار زیاد این فریم ورک در زمینه ادغام ابزارهای مختلف مهم‌ترین چالش توسعه‌دهندگان یادگیری الگوهای داخلی و نحوه استفاده صحیح از قابلیت‌های ارائه شده در این فریم ورک است.

ویژگی‌های فریم ورک Apache Camel کدامند؟

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک Apache Camel به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • مولفه‌های کاربردی گسترده: این فریم ورک از پروتکل‌ها و فرمت‌های داده‌ای مختلف به منظور یکپارچه‌سازی پشتیبانی می‌کند.
  • انعطاف‌پذیری بالا در پیاده‌سازی قواعد مسیریابی: امکان تعریف قواعد مسیریابی در این فریم ورک با توجه به نیاز پروژه با زبان برنامه نویسی جاوا و سایر DSL‌ها وجود دارد.
  • استفاده از انتزاع در یکپارچه‌سازی: Apache Camel فرایند ادغام سیستم‌های مختلف را ساده‌سازی می‌کند.
  • پشتیبانی از الگوهای طراحی به منظور یکپارچه‌سازی سیستم‌های سازمانی : Apache Camel با توجه به اهمیت یکپارچه‌سازی برنامه‌های سازمانی برای سازمان‌ها از الگوهای طراحی متعددی بدین منظور پشتیبانی می‌کند.
  • معماری توسعه‌پذیر: با توجه به انعطاف‌ پذیری بالای Apache Camel توسعه‌دهندگان به سادگی می‌توانند قابلیت‌ها و امکانات مورد نیاز خود در این فریم ورک را توسعه دهند.

مزایا و معایب فریم ورک Apache Camel چیست؟

Apache Camel از آن دسته فریم ورک های جاوا است که امکانات متعددی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. در این بخش برای آشنایی بهتر با این ابزار مزایا و معایب آن در توسعه مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله مهم‌ترین مزایای این فریم ورک در زمینه توسعه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • ساده‌سازی فرایندهای پیچیده ادغام
  • پشتیبانی از پروتکل‌ها و فرمت‌های داده‌ای مختلف
  • انعطاف پذیری بالا در توسعه
  • گزینه‌ای ایده‌آل برای توسعه برنامه‌ها در سطح سازمانی

معایب و نقاط ضعف این فریم ورک نیز به شرح زیر است.

  • پیچیدگی زیاد به دلیل دارا بودن طیف گسترده‌ای مولفه‌ها و ویژگی‌ها
  • توسعه‌دهندگان باید درک خوبی از الگوهای یکپارچه‌سازی سازمانی داشته باشند
  • منحنی یادگیری نسبتاً دشوار
  • راه‌‌اندازی و پیاده‌سازی پیچیده

فریم ورک Quarkus در جاوا

Quarkus تنها یکی از فریم ورک های جاوا نیست بلکه ظهور این فریم ورک انقلابی در زمینه توسعه میکروسرویس‌های کاربردی جاوا محسوب می‌شود. توسعه‌دهندگان از این فریم ورک در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی بدون سرور استفاده می‌کنند.

Quarkus یکی از فریم ورک های جاوا در امر توسعه
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

نکته جالب توجه در خصوص این فریم ورک تمرکز آن بر روی کارایی بالا در زمان اجرا است. Quarkus برای کار با استانداردها و فریم ورک های جاوا توسعه داده شده است که از جمله مزایای آن می‌توان به راه‌اندازی سریع‌تر و کاهش قابل توجه منابع حافظه اشاره کرد. ویژگی جذاب دیگر موجود در این فریم ورک قابلیت «کد نویسی زنده» (Live Coding) است که به واسطه این ویژگی می‌توان تغییرات کد را بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد برنامه فوراً مشاهده کرد. این قابلیت ضمن صرفه‌جویی در زمان فرایند توسعه را نیز بسیار لذت بخش می‌کند.

کاربردهای فریم ورک Quarkus چیست؟

فریم ورک Quarkus در جاوا تنها به منظور توسعه سریع کاربرد ندارد، بلکه از این ابزار به طور گسترده در توسعه اپلیکیشن‌های بهینه برای محیط‌های ابری مدرن استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان به کمک این فریم ورک به سادگی می‌توانند اپلیکیشن‌هایی کاربردی برای محیط‌های بدون سرور توسعه دهند. توسعه برنامه‌های جاوا مبتنی بر این فریم ورک با رویکرد سنتی توسعه برنامه‌های سازمانی جاوا تفاوت‌هایی دارد.

ویژگی‌های فریم ورک Quarkus چیست؟

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های فریم ورک Quarkus در امر توسعه عنوان شده است.

  • «کد نویسی زنده» (Live Coding): به واسطه این ویژگی توسعه‌دهندگان با ایجاد تغییر در کدهای برنامه بلافاصله و بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد می‌توانند نتایج حاصل از تغییرات را مشاهده کنند.
  • توسعه مبتنی بر فلسفه کانتینر: این فریم ورک از فلسفه کانتینرها استفاده می‌کند که همین عامل سبب راه‌اندازی سریع و مصرف حافظه پایین می‌شود.
  • مبتنی بر استاندارد: Quarkus از استانداردها و فریم ورک های جاوا به خوبی پشتیبانی می‌کند.
  • مناسب برای محیط‌های بدون سرور: برنامه‌های توسعه داده شده در این فریم ورک در محیط‌های ابری و بدون سرور به سادگی استقرار می‌یابند.
  • پشتیبانی از برنامه نویسی واکنشی و دستوری: پشتیبانی این فریم ورک از دو سبک برنامه نویسی واکنشی و دستوری انعطاف پذیری آن را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

مزایا و معایب فریم ورک Quarkus چیست؟

از جمله مهم‌ترین مزایای فریم ورک Quarkus در جاوا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • افزایش بهره‌وری در توسعه با قابلیت کد نویسی زنده
  • گزینه‌ای ایده‌آل برای توسعه اپلیکیشن‌های کاربردی ابری با رویکرد مبتنی بر کانتینر
  • کاهش منابع حافظه
  • مناسب برای توسعه میکروسرویس‌های جاوا
  • پشتیبانی از دو سبک برنامه نویسی واکنشی و دستوری

معایب و نقاط ضعف این فریم ورک نیز به شرح زیر است.

  • تفاوت‌های بسیار با رویکرد توسعه ستنی برنامه‌های سازمانی در جاوا
  • منحنی یادگیری نسبتاً دشوار
  • نیازمند سازگاری با برنامه‌های موجود
  • به دلیل قرار داشتن در مسیر تکامل تغییرات و بروزرسانی‌های متعددی برای آن ارائه می‌شود

فریم ورک Micronaut

Micronaut یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که به منظور توسعه میکروسرویس‌ها و برنامه‌های «بدون سرور» (Serverless) مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمرکز اصلی این فریم ورک بر استفاده حداقلی از منابع حافظه و زمان راه‌اندازی کوتاه است. Micronaut در عین سبک بودن بسیار قدرتمند است و به کمک آن می‌توان برنامه‌هایی کارآمد و مقیاس پذیر توسعه داد.

صفحه اصلی وب سایت فریم ورک Micronaut یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

فریم ورک Micronaut در جاوا از قابلیت مهم «کامپایلر جلوتر از زمان» (Ahead of Time Compiler | AOT) بهره می‌برد. این ویژگی با کاهش سرباز زمان اجرا موجب می‌شود تا برنامه‌های توسعه داده شده با این فریم ورک ضمن داشتن حجم کمتر از کارایی بیشتری برخوردار باشند. Micronaut علاوه بر سرعت و کارایی زیاد با ارائه ویژگی‌هایی همچون راه‌اندازی سریع، «رابط خط فرمان» (Command Line Interface | CLI) و «بارگذاری مجدد فوری» (Instant Reload) موجب افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان جاوا می‌شود.

ویژگی‌های فریم ورک Micronaut چیست؟

فریم ورک Micronaut با وجود ارائه ویژگی‌های مختلف در امر توسعه همانند هر ابزار دیگری با پیچیدگی‌هایی نیز همراه است. داشتن رویکردی متفاوت در خصوص تزریق وابستگی و قابلیت جدید کامپایلر جلوتر از زمان ممکن است چالش‌هایی را برای توسعه‌دهندگان جاوا ایجاد کند. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک Micronaut آورده شده است.

  • استفاده حداقلی از منابع حافظه: این فریم ورک برای مصرف کم از منابع حافظه بهینه شده است.
  • زمان راه‌اندازی سریع: توسعه‌دهندگان به سرعت می‌توانند پیکربندی و راه‌اندازی اولیه در این فریم ورک را انجام دهند.
  • کامپایلر جلوتر از مان: این ویژگی با کاهش سربار زمان اجرا کارایی کلی فریم ورک را افزایش می‌دهد.
  • پشتیبانی از توسعه میکروسرویس‌ها: Micronaut با ارائه ابزارهای داخلی گزینه مناسبی برای ساخت و توسعه میکروسرویس‌ها است.
  • «توسعه‌دهنده پسند» (Developer Friendly): با توجه به رابط خط فرمان سریع و قابلیت بارگذاری مجدد فوری تجربه خوشایندی از فرایند توسعه را برای برنامه‌نویسان به ارمغان می‌آورد.

مزایا و معایب فریم ورک Micronaut چیست؟

بعد از بررسی ویژگی‌های مهم فریم ورک Micronaut در این بخش مزایا و معایب این فریم ورک مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا فهرست مربوط به مزایای این فریم ورک ارائه شده است.

  • Micronaut گزینه‌ای مناسب و بسیار کارآمد برای توسعه میکروسرویس‌ها و برنامه‌های مبتنی بر معماری بدون سرور محسوب می‌شود.
  • Micronaut بسیار کم حجم است که همین عامل باعث صرفه‌جویی در منابع می‌شود.
  • بهره‌وری توسعه‌دهندگان را افزایش می‌دهد.
  • برای توسعه و ساخت برنامه‌های کاربردی مقیاس پذیر بهینه‌سازی شده است.

این ابزار نیز همانند سایر فریم ورک های جاوا نقاط ضعفی نیز دارد که چالش‌هایی را برای توسعه‌دهندگان در فرایند توسعه به وجود می‌آورد. نقاط ضعف و معایب Micronaut به شرح زیر است.

  • Micronaut با داشتن رویکردی متفاوت به تزریق وابستگی چالش‌هایی را برای توسعه‌دهندگان جاوا به وجود آورده است.
  • Micronaut تفاوتی ساختاری با رویکردهای سنتی جاوا در زمینه کامپایل دارد که همین عامل کار توسعه‌دهندگان قدیمی جاوا را کمی دشوار کرده است.
  • جامعه توسعه‌دهندگی کوچکی نسبت به سایر فریم ورک های جاوا دارد.
  • ان فریم ورک همچنان در حال تکامل است.

فریم ورک RatPack در جاوا

RatPack به عنوان یکی دیگر از فریم ورک های جاوا با تمرکز بر سادگی، سرعت و اثربخشی طراحی شده است که به طور خاص برای انجام عملیات فشرده «ورودی-خروجی» (I/O) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریم ورک از خاصیت «عدم انسداد» (non-Blocking) و ناهمگامی سود می‌برد. وجود این دو ویژگی در فریم ورک RatPack آن را به گزینه‌ای مناسب جهت توسعه برنامه‌هایی با توان عملیاتی بالا و تاخیر کم تبدیل کرده است، زیرا به کمک آن می‌توان درخواست‌های متعدد را بدون نیاز به بارگذاری بیش از حد در سرور پردازش کرد.

صفحه اصلی وب سایت فریم ورک RatPack به عنوان یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

RatPack در جاوا با وجود حجم کم و سبک بودن از انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه خود را با ساختار دلخواه توسعه دهند. علاوه بر این، مدل «برنامه نویسی تابعی» (Functional Programming) موجود در این فریم ورک از زبان برنامه نویسی Groovy الهام گرفته شده است که کار کردن با این ابزار را برای توسعه‌دهندگان لذت بخش‌تر می‌کند.

ویژگی‌های فریم ورک RatPack در جاوا چیست؟

RatPack در مقایسه با سایر فریم ورک های جاوا امکانات به نسبت کمتری دارد که همین عامل ممکن است برای توسعه‌دهندگان کم تجربه چالش برانگیز شود. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک RatPack در جاوا ارائه شده است.

  • خاصیت عدم انسداد و ناهمگامی: این ویژگی برای برنامه‌های نیازمند توان عملیاتی بالا بسیار ایده‌آل است.
  • انعطاف پذیر بالا در پیاده‌سازی ساختارها: توسعه‌دهندگان با استفاده از این فریم ورک می‌توانند ساختار و چارچوب مورد نظر خود را پیاده‌سازی کنند.
  • استفاده از مدل برنامه نویسی تابعی: RatPack با الهام گرفتن از زبان برنامه نویسی Groovy مدل برنامه نویسی تابعی را به توسعه‌دهندگان پیشنهاد می‌دهد که کد نویسی را بسیار مختصر و لذت بخش می‌کند.
  • بسیار سبک و کم حجم: پیاده‌سازی برنامه با رویکرد ارائه شده توسط این فریم ورک به ساخت برنامه‌هایی با حداقل منابع حافظه منجر می‌شود.
  • توسعه سریع: با توجه به سرعت بالای فرایند توسعه در این فریم ورک توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای ساخت برنامه‌هایی با توان عملیاتی بالا استفاده کنند.

مزایا و معایب فریم ورک RatPack در جاوا چیست؟

از جمله مزایای فریم ورک RatPack در جاوا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • کارایی فوق العاده در زمینه توسعه برنامه‌هایی با توان عملیاتی و پردازشی بالا
  • انعطاف پذیری بالا
  • توسعه برنامه با کدهای کمتر
  • راه‌اندازی آسان

در خصوص معایب RatPack در جاوا موارد زیر را می‌توان عنوان کرد.

  • گزینه مناسبی برای توسعه‌دهندگان مبتدی و تازه کار نیست.
  • امکانات کمتری نسبت به سایر فریم ورک های جاوا دارد.
  • کار با آن نیازمند آشنایی کامل با اصول «برنامه نویسی ناهمگام» (Asynchronous Programming) است.
  • برای پیاده‌سازی عملکردهای پیچیده به کتابخانه‌های اضافی نیاز دارد.

فریم ورک Thymeleaf در جاوا

Thymeleaf یکی دیگر از فریم ورک های جاوا است که به عنوان «موتور قالب» (Template Engine) سمت سرور برای محیط‌های وب و مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.در واقع، این فریم ورک به عنوان پل ارتباطی بین بخش بک اند و فرانت اند برنامه عمل می‌کند و به برنامه‌نویس امکان توسعه رابط کاربری جذاب و سازگار با HTML را می‌دهد.

Thymeleaf یکی از فریم ورک های جاوا
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

این فریم ورک از «الگوی طبیعی» (Natural Templating) پشتیبانی می‌کند که در نتیجه، استفاده از فایل‌‌های HTML ساده را برای توسعه‌دهنده امکان پذیر کرده است. استفاده از این ابزار فرایند توسعه و به خصوص ارتباط بین تیم‌های توسعه و طراحی را آسان‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند. علاوه بر این، امکان ادغام Thymeleaf و فریم ورک Spring در جاوا نیز وجود دارد که به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند و ترکیب قدرتمندی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. همچنین، Thymeleaf در مقایسه با رقیب مستقیم خود یعنی JSP انعطاف پذیرتر است و زمان توسعه را نیز کوتاه‌‌تر می‌کند.

ویژگی‌های فریم ورک Thymeleaf در جاوا چیست؟

فریم ورک Thymeleaf با سینتکس قدرتمند خود توانسته نسبت به سایر موتورهای قالب موجود مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب کند. البته به دلیل تفاوت‌های موجود بین Thymeleaf و سایر موتورهای قالب دیگر توسعه‌دهندگان برای سازگاری با این ابزار باید مستندات مربوط به آن را مطالعه کنند. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این موتور قالب ارائه شده است.

  • پشتیبانی از الگوی طبیعی: توسعه‌دهندگان می‌توانند از فایل‌های ساده HTML برای طراحی استفاده کنند.
  • امکان ادغام با فریم ورک Spring: این ابزار به خوبی با فریم ورک Spring ادغام می‌شود و به کمک آن می‌توان محتوای پویا برای وب ایجاد کرد.
  • توسعه پذیری بالا: به سادگی می‌توان توابع و قابلیت‌های سفارشی شده را به این ابزار اضافه کرد.
  • تطابق کامل با استانداردهای توسعه: الگوهای ایجاد شده در این فریم ورک به خوبی با HTML5 سازگار هستند.
  • انعطاف پذیری بالا: امکان استفاده از این ابزار برای محیط‌های تحت وب و مستقل وجود دارد.

مزایا و معایب فریم ورک Thymeleaf در جاوا چیست؟

مزایای حاصل از به‌کارگیری فریم ورک Thymeleaf در جاوا به شرح زیر است.

  • تعامل بین برنامه‌نویسان و طراحان رابط کاربری را بهبود می‌بخشد.
  • با فریم ورک محبوب Spring در جاوا ادغام می‌شود.
  • انعطاف پذیری و قابلیت توسعه بالا برای کارکردهای متنوع را فراهم می‌کند.
  • خروجی سازگار با HTML را ایجاد می‌کند.

در ادامه معایب فریم ورک Thymeleaf در جاوا نیز آورده شده است.

  • در مقایسه با سایر موتورهای قالب سینتکس پیچیده‌تری دارد.
  • یادگیری این ابزار به خصوص برای مبتدیان دشوارتر است.
  • در مقایسه با سایر موتورهای قالب در برخی شرایط خاص کارایی پایین‌تری دارد.

فریم ورک Apache Hadoop در جاوا

به عنوان آخرین مورد از فریم ورک های جاوا در این بخش به بررسی فریم ورک Apache Hadoop پرداخته خواهد شد. Apache Hadoop در دنیای محاسبات توزیع شده به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند در زمینه پردازش کلان داده شناخته می‌شود. Apache Hadoop بسیار فراتر از یک فریم ورک است. در واقع، این ابزار اکوسیستمی جامع به منظور ذخیره و پردازش مجموعه داده‌های بزرگ است.

ApacheHadoop یکی از فریم ورک های جاوا در امر توسعه
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

از جمله قابلیت‌های مهم این ابزار می‌توان به «سیستم فایل توزیع شده» (Hadoop Distributed File System | HDFS) و MapReduce در آن اشاره کرد. HDFS در این فریم ورک امکان دسترسی سریع به داده‌های برنامه را فراهم می‌کند و همین مورد Apache Hadoop را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مدیریت مجموعه داده‌های بزرگ تبدیل کرده است. همچنین، قابلیت MapReduce در این ابزار مدل برنامه نویسی کارآمد و موثری را برای پردازش داده‌های بزرگ ارائه می‌دهد. علاوه بر این، Hadoop از مقیاس پذیری بالایی نیز برخوردار است که امکان مدیریت چندین سرور به کمک آن نیز وجود دارد. این مقیاس پذیری بالا برای کسب و کارها و «دانشمندان داده» (Data Scientist) مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

ویژگی‌های فریم ورک Hadoop در جاوا چیست؟

هر چند فریم ورک Hadoop به طور گسترده در حوزه مدیریت کلان داده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما قابلیت‌های این ابزار تنها در این حوزه محدود نمی‌شود.

در ادامه این بخش مهم‌ترین ویژگی‌های فریم ورک Hadoop ارائه شده است.

  • سیستم فایل توزیع شده: سیستم فایل توزیع شده در این فریم ورک به منظور ذخیره‌سازی داده‌ها در چندین ماشین طراحی شده است.
  • MapReduce: این ویژگی سبک برنامه نویسی به خصوصی را ارائه می‌دهد که از الگوریتم پردازش موازی و توزیع شده برای کار با داده‌های بزرگ استفاده می‌کند.
  • مقیاس پذیری بالا: امکان استفاده از این فریم ورک در کار با یک سرور تا هزاران ماشین وجود دارد.
  • اکوسیستم جامع: این فریم ورک جاوا به عنوان اکوسیستم جامع توسعه شناخته می‌شود که سایر پروژه‌های بنیاد نرم‌افزاری آپاچی همچون HBase ،Hive و Spark را در برمی‌گیرد.
  • تحمل‌پذیری در برابر خطا: این ویژگی بر سرعت شناسایی و تشخیص خطا و همچنین برطرف کردن مشکلات موجود اشاره دارد.

مزایا و معایب فریم ورک Hadoop در جاوا چیست؟

مهم‌ترین مزایای فریم ورک Hadoop در امر توسعه به شرح زیر است.

  • گزینه‌ای ایده‌آل برای ذخیره و پردازش داده‌های بزرگ
  • مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بسیار بالا در امر توسعه
  • دارای قابلیت‌های متنوع به منظور پردازش داده‌ها
  • تحمل‌پذیری در برابر خطا و ضریب اطمینان بالا

در خصوص معایب این فریم ورک نیز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • راه‌اندازی نسبتاً دشوار
  • اکوسیستم پیچیده به خصوص برای مبتدیان
  • عدم بهینه‌سازی برای کار با داده‌های کوچک
  • منحنی یادگیری دشوار

جمع‌بندی

توسعه‌دهندگان همواره به دنبال راه‌‌حل‌هایی هستند تا ضمن ساده‌تر کردن فرایند کد نویسی کارایی، بهره‌وری و عملکرد خود را بهبود بخشند. برای همین منظور در زبان برنامه نویسی جاوا فریم ورک های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها هدف خاصی را دنبال می‌کنند. انتخاب فریم ورک مناسب برای پروژه و به‌کارگیری آن می‌تواند تا حدی زیادی خواسته‌های شخص توسعه‌دهنده و تیم برنامه نویسی را تامین کند. بنابراین، توسعه‌دهندگان باید با شناخت کامل نسبت به فریم ورک های جاوا بهترین گزینه را با توجه به اهداف، نیاز و نوع پروژه خود انتخاب کنند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای توسعه‌دهندگان جاوا انتخاب گزینه مناسب از بین خیل عظیم فریم ورک های موجود است.

بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس تعدادی زیادی از فریم ورک های جاوا به همراه ویژگی‌ها، امکانات، مزایا و معایب مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطلب سعی شد تا با توجه به حوزه‌های مختلف کاربرد جاوا در زمینه توسعه نرم‌افزار فریم ورک های متعددی معرفی شوند که هر کدام در حوزه مشخصی کاربرد دارند. فریم ورک های جاوا معرفی شده در این مطلب برای توسعه‌دهندگان با هر سطحی از مهارت و دانش برنامه نویسی مناسب هستند و به آن‌ها در زمینه توسعه کارآمدتر برنامه‌ها کمک می‌کنند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HubSpothacker.ioRAYGUN
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *