صندوق کالایی چیست و چه مزایایی دارد؟ – به زبان ساده

۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
صندوق کالایی چیست و چه مزایایی دارد؟ – به زبان ساده

صندوق کالایی یکی از ابزارهای مالی در بورس کالا است که امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در کالا را برای افراد فراهم می‌کند. این صندوق‌ها در واقع شرکت‌هایی هستند که منابع مالی جمع‌آوری شده از فروش واحدهای صندوق‌ را در کالا یا کالاهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین صندوق‌های کالایی این امکان را به افراد می‌دهند تا بدون خرید کالاهای فیزیکی بتوانند بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در این حالت سرمایه‌گذاران بدون صرف هزینه برای نگهداری کالاهای فیزیکی می‌توانند از نوسانات قیمتی آن‌ها استفاده کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که صندوق کالایی چیست و مزایای این صندوق‌ها را بیان می‌کنیم. در ادامه درباره انواع صندوق‌های کالایی توضیح می‌دهیم و در پایان صندوق طلا در بورس را شرح می‌دهیم.

997696

صندوق کالایی چیست؟

صندوق‌های کالایی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که منابع آن‌ها بر روی اوراق بهادار مبتنی بر کالا سرمایه‌گذاری می‌شود. با استفاده از صندوق‌های کالایی سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌جای خرید و سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای فیزیکی، با خرید واحدهای صندوق کالایی مربوطه به‌طور غیرمستقیم در آن کالا سرمایه‌گذاری کنند.

معامله غیرمستقیم کالا با صندوق کالایی چیست؟

خرید و فروش غیرمستقیم کالا با صندوق کالایی به‌معنی سرمایه‌گذاری یا کسب سود از انجام معاملات بر روی کالاهای موجود در بورس کالا از طریق صندوق کالایی است. در این حالت افراد به‌جای اینکه کالای مربوطه را به‌طور مستقیم خریداری کنند یا از نوسانات قیمت آن‌ها برای کسب سود استفاده کنند، می‌توانند با استفاده از ابزارهای مالی همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کالای مربوطه یا سبدی از کالاهای موردنظر سرمایه‌گذاری کنند.

در این قسمت یاد گرفتیم که صندوق کالایی چیست و درباره معامله غیرمستقیم کالا با صندوق کالایی توضیح دادیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که معاملات صندوق کالایی چگونه است و توضیحاتی درباره آن ارائه می‌کنیم.

نمایی از تالار بورس - صندوق کالایی چیست

معاملات صندوق کالایی چگونه است؟

افراد می‌توانند با داشتن کد بورسی همان‌طور که سهام شرکت‌ها را در پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه خرید و فروش می‌کنند، نسبت به انجام معاملات واحدهای صندوق‌های بورسی نیز اقدام کنند. هر کدام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی پذیرش شده در بورس کالا دارای نماد معاملاتی هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند در پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه آن‌ها را معامله کنند.

قسمت ثبت سفارشات صندوق طلا (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

عوامل تاثیرگذار در قیمت صندوق کالایی چیست؟

تمامی عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت دارایی‌های تشکیل دهنده صندوق کالایی می‌توانند در نوسانات قیمتی صندوق مربوطه تاثیرگذار باشند. بنابراین با توجه به اینکه صندوق موردنظر بر روی چه نوع اوراق بهاداری سرمایه‌گذاری کرده است، نوسانات قیمتی اوراق بهادار مربوطه در تغییرات قیمتی صندوق موردنظر تاثیرگذار است.

برای مثال یکی از انواع اوراق بهادار که صندوق‌های کالایی می‌توانند بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند، گواهی‌های سپرده کالایی است. گواهی‌های سپرده کالایی متفاوتی همانند گواهی سپرده کالایی سکه وجود دارد. از سویی دیگر صندوق‌های کالایی که بر روی گواهی سپرده کالایی سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تحت تاثیر همان عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات گواهی سپرده کالایی سکه قرار دارند.

تصویری از مانیتورهای قیمت

سرمایه گذاری در بورس با فرادرس

افراد می‌توانند با توجه به اهداف مالی و میزان تحمل ریسک خود در بورس سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال افرادی که تحمل ریسک بالاتری دارند می‌توانند در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌‌گذاری در سهام شرکت‌ها این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند با توجه به مقدار سهام خریداری شده مالک بخشی از شرکت مربوطه شوند.

در این حالت افراد باید سهام مناسب و مستعد رشدی را برای خرید انتخاب کنند تا بتوانند با رشد قیمت سهام مربوطه از سرمایه‌گذاری خود کسب سود کنند. اما دسته‌ای دیگر از افراد هستند که فرصت تحلیل سهام شرکت‌ها را ندارند و تنها می‌خواهند با ریسکی کمتر در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

این افراد می‌توانند در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنند. صندوق سهامی بر روی سبدی از سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و مدیران این صندوق‌ها سعی می‌کنند با مدیریت بهینه این صندوق‌ها در مجموع بازده قابل‌قبولی را برای آن ایجاد کنند.

گروهی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بر روی کالاهای موجود در بورس کالا سرمایه‌گذاری می‌کنند که به آن‌ها صندوق‌های کالایی می‌گویند. ارزش واحدهای این صندوق‌ها نیز با توجه به نوسانات قمیتی کالای مربوطه تغییر می‌کند. افرادی که به‌دنبال درآمدی ثابت از بورس هستند نیز می‌توانند در صندوق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق‌ها منابع مالی خود را بر روی اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین برای سرمایه‌گذاری مطمئن و پرسود در بورس در ابتدا نیاز است تا با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس و ابزارهای مالی و تحلیلی مربوطه آشنا شوید. برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال نیز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

مزایای صندوق کالایی چیست؟

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم.

  • سرمایه‌گذاری کم هزینه در کالا
  • نقدشوندگی مناسب صندوق‌های کالایی
  • پوشش ریسک مناسب

سرمایه‌گذاری کم هزینه در کالا

یکی از مزایای اصلی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی کاهش هزینه سرمایه‌گذاری در بورس کالا است. بورس کالا دارای بازارهای متنوعی همانند بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار مالی است. در این میان بازار صندوق سرمایه‌گذاری کالایی زیر مجموعه‌ای از بازار مالی در بورس کالا است.

در صورتی که افراد بخواهند به‌طور مستقیم به خرید کالا از بورس کالا اقدام کنند، نیاز دارند تا هزینه‌های حمل و نقل و انبارداری محصولات خریداری شده را پرداخت کنند. اما با خرید صندوق‌های کالایی افراد می‌توانند به‌طور غیرمستقیم بر روی محصولات بورس کالا سرمایه‌گذاری کنند و نیازی به پرداخت هزینه‌های مربوط به تهیه کالاها از بازار فیزیکی بورس کالا ندارند.

نقدشوندگی مناسب صندوق‌های کالایی

نقدشوندگی بالا در صندوق‌های کالایی به این معنی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی واحدهای صندوق مربوطه را معامله کنند. این مزیت با توجه به وجود بازارگردان ایجاد شده است. بنابراین افراد می‌توانند حتی در بازارهای هیجانی نیز بدون وجود صف خرید یا فروش و به‌راحتی دارایی‌های خود را نقد کنند.

پوشش ریسک مناسب

مدیریت دارایی‌های صندوق‌های کالایی توسط افراد باتجربه‌ انجام می‌شود. این افراد سعی می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری‌هایی مناسب سود قابل‌قبولی را از این صندوق‌ها به‌دست آورند. این موضوع باعث می‌شود تا میزان ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی برای افراد در مقایسه با سرمایه‌گذاری مستقیم در اوراق بهادار مبتنی بر کالا کاهش پیدا کند.

از سویی دیگر در صورتی که این صندوق‌های کالایی بر روی اوراق بهادار متنوعی سرمایه‌گذاری کنند، تنوع ایجاد شده در دارایی‌های صندوق مربوطه باعث پوشش ریسک مناسبی برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

انواع صندوق کالایی چیست؟

صندوق‌های کالایی را می‌توان در حالت کلی به دو نوع زیر تقسیم کرد.

  • صندوق‌های تک کالایی: صندوق‌های تک کالایی نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی هستند که منابع مالی تحت مدیریت آن‌ها بر روی یک کالا همانند طلا سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • صندوق‌های چند کالایی: صندوق‌هایی هستند که منابع مالی آن‌ها بر روی چند کالا سرمایه‌گذاری می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با خرید واحدهای این صندوق‌های چند کالایی بر روی سبد متنوعی از کالاها سرمایه‌گذاری کنند.
فهرست برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی پذیرش‌ شده در بورس کالای ایران (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

صندوق مبتنی بر گواهی سپرده کالایی چیست؟

صندوق‌های مبتنی بر گواهی سپرده کالایی منابع مالی حاصل از فروش واحدهای صندوق‌ها را برای خرید و سرمایه‌گذاری نوعی از اوراق بهادار به‌نام گواهی سپرده کالایی اختصاص می‌دهند. بنابراین زمانی که ارزش گواهی‌های سپرده کالایی افزایش پیدا می‌کند، ارزش واحدهای این صندوق نیز بالا می‌رود.

البته در حالت معکوس نیز کاهش ارزش گواهی‌های سپرده کالایی باعث ضررده شدن صندوق کالایی موردنظر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت  ارزش واحدهای این صندوق‌های کالایی مبتنی بر نوسانات قیمت گواهی سپرده کالایی مربوطه است. سرمایه‌گذاران می‌‌توانند با خرید واحدهای صندوق مبتنی بر گواهی سپرده کالایی به‌طور غیرمستقیم در کالای مربوطه سرمایه‌گذاری کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه گواهی سپرده کالایی را شرح می‌دهیم.

گواهی سپرده کالایی چیست؟

گواهی سپرده کالایی یکی از انواع اوراق بهادار است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی از کالا است. افراد می‌توانند تولیدات یا محصولات خود را به انبارهای مورد تایید بورس کالا تحویل دهند و در ازای آن قبض انبار استاندارد مربوطه را تحویل بگیرند.

با این اقدام افراد می‌توانند با تحویل کالاهای خود به انبارهای بورس کالا، گواهی سپرده کالایی مربوطه را دریافت کنند. سپس این گواهی سپرده کالایی را می‌توانند در بورس بفروشند.

فهرست تعدادی از گواهی‌های سپرده کالایی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

انواع صندوق در اوراق مشتقه کالایی چیست؟

انواع صندوق در اوراق مشتقه کالایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که در اوراق مشتقه همانند قراردادهای آتی و اختیار معامله سرمایه‌گذاری می‌کنند. با توجه به اینکه صندوق کالایی بر روی کدام اوراق مشتقه و با چه نسبتی سرمایه‌گذاری می‌کند، انواع صندوق‌های کالایی مختلفی قابل تعریف است.

در این حالت با توجه به اوراق بهادار مربوطه، قیمت واحدهای صندوق از قیمت اوراق بهادار کالایی تشکیل‌دهنده آن پیروی می‌کند. برای آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نحوه انتخاب آن‌ها می‌توانید فیلم آموزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری فرادرس را مشاهده کنید.

قراردادهای بازار مشتقه در بورس کالا قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله در بورس کالا را شامل می‌شوند که بر مبنای مقدار مشخصی از کالا تنظیم می‌شوند. اوراق آتی و قراردادهای اختیار معامله اوراق بهاداری هستند که می‌توانند در بازارهای مربوطه توسط تریدرها خرید و فروش شوند.

صندوق‌های کالایی می‌توانند بخشی از سرمایه‌گذاری خود را بر روی این اوراق بهادار قرار دهند. در این حالت افرادی که صندوق‌های کالایی شامل قراردادهای آتی و اختیار معامله در بورس کالا را خریداری می‌کنند، به‌طور غیرمستقیم بر روی این اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

با توجه به نوسانات قیمتی موجود در این اوراق مشتقه، قیمت واحدهای صندوق کالایی مربوطه نیز دارای نوسان می‌شود. بنابراین با توجه به نوع صندوق و درصد سرمایه‌گذاری در این اوراق این نوسانات قیمت می‌تواند به اندازه‌های متفاوتی در قیمت واحدهای صندوق تاثیرگذار باشد. در ادامه قراردادهای آتی و اختیار معامله در بورس کالا را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

قرارداد آتی بورس کالا

قراداد آتی در بورس کالا نوعی قرارداد است که در آن خریدار و فروشنده متعهد می‌شوند تا مقدار مشخص از کالایی را به قیمتی که اکنون تعیین می‌شود، در زمانی در آینده معامله کنند. در این حالت فروشنده متعهد می‌شود که مطابق شرایط قرارداد آتی مقدار مشخصی از کالای مربوطه را در تاریخ مشخصی در آینده به خریدار بفروشد.

در حالتی برعکس نیز خریدار متعهد می‌شود تا مطابق با شرایط قرارداد آتی کالای مربوطه را در تاریخ مربوطه از فروشنده خریداری کند. افراد می‌توانند به دلایلی از قبیل پوشش ریسک یا استفاده از نوسانات قیمتی در بازار مشتقه نسبت به انجام معامله در بازار قراردادهای آتی اقدام کنند.

نمایی از اتاق ترید

در این حالت این افراد به‌طور مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری یا خرید این اوراق بهادار می‌کنند. اما زمانی که فردی با خرید صندوق کالایی مبتنی بر اوراق مشتقه بورس کالا به این بازار ورود می‌کند، به‌‌طور غیرمستقیم در این بازار سرمایه گذاری می‌کند. در این حالت با توجه به این که مدیریت صندوق‌های کالایی بر عهده افراد خبره‌ای قرار دارد، ریسک مربوط به سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند.

قراردادهای اختیار معامله در بورس کالا

از دیگر قراردادهایی که در بازار مشتقه در بورس کالا وجود دارد، قراردادهای اختیار معامله هستند. خریدار قراردادهای اختیار معامله با پرداخت مبلغی این اختیار را پیدا می‌کند تا مقدار مشخصی از کالا را در قیمت معینی بخرد یا بفروشد. از سویی دیگر فروشنده این قرارداد نیز موظف است در زمان و قیمت مربوطه مطابق قرارداد عمل کند. برای آشنایی بیشتر با قراردادهای اختیار معامله می‌توانید فیلم آموزش قراردادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران فرادرس را مشاهده کنید.

در قراردادهای اختیار معامله خریدار قرارداد همان‌طور که از نام این قرارداد می‌توان متوجه شد هیچ‌گونه الزامی به خرید یا فروش ندارد و تنها در صورت تمایل می‌تواند از اختیار خود استفاده کند. قراردادهای اختیار معامله بر اساس دارایی پایه تنظیم می‌شوند، دارایی‌های پایه می‌توانند سهام، کالا و موارد دیگری باشند. مدیران صندوق‌های کالایی می‌توانند بر روی این اوراق بهادار سرمایه‌‌گذاری کنند.

البته در این حالت با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری موردنظر کالایی هستند بنابراین این صندوق‌ها بر روی قراردادهای اختیار معامله در بورس کالا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

قراردادهای سلف موازی استاندارد

قراردادهای سلف موازی استاندارد نوع تکامل یافته‌ای از معاملات سلف هستند و به افراد این امکان را می‌دهند تا بتوانند این اوراق را در بازار ثانویه بفروشند. سلف به معنی پیش پرداخت است. قرارداد سلف برای تامین مالی فروشنده آن تنظیم می‌شود.

در این حالت فروشنده قرارداد سلف برای تامین مالی خود مبلغ کالای موردنظر را در ابتدا از مشتری می‌گیرد و طبق این قرارداد در تاریخ مشخصی کالای مربوطه را به مشتری تحویل می‌دهد. صندوق‌های کالایی می‌توانند بر روی قراردادهای سلف موازی استاندارد نیز سرمایه‌گذاری کنند. در این حالت با توجه به میزان سرمایه‌گذاری صندوق مربوطه در این اوراق، قیمت واحدهای صندوق متناسب با این اوراق تغییر می‌کند.

صندوق کالایی طلا چیست؟

صندوق طلا یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که بر روی اوراق بهادار مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌های کالایی طلا از نوع ETF هستند. بنابراین افراد می‌توانند با داشتن کد بورسی واحدهای این صندوق‌ها را از پلتفرم معاملاتی کارگزاری‌ خریداری کنند.

مدیران این صندوق‌ها می‌کوشند تا با منابع مالی خود بازدهی مناسبی را از این صندوق‌ها به‌دست آورند. از سویی دیگر افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز از مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صندوق‌های کالایی همانند مدیریت حرفه‌ای صندوق و نقدشوندگی بالای آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

معمولا ۷۰٪ منابع مالی این صندوق‌ها بر روی گواهی سپرده کالایی سکه طلا و شمش طلا سرمایه‌گذاری می‌شود و حداکثر ۲۰ درصد نیز به اوراق مشتقه مبتنی بر طلا اختصاص می‌یابد. مقدار باقی‌مانده نیز در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. البته این درصدهای اختصاص منابع صندوق با توجه به شرایط بازار می‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال در بازارهای کاهشی برای اینکه مدیران این صندوق‌ها بتوانند مدیریت ریسک مناسب‌تری را اعمال کنند، می‌توانند درصد سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت را افزایش دهند تا زیان مربوط به کاهش ارزش صندوق‌ طلا را محدود کنند.

تصویری از اتاق ترید- صندوق کالایی چیست

مزایای صندوق‌ کالایی طلا چیست؟

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را می‌توان در فهرست زیر خلاصه کرد.

  • خرید واحدهای صندوق با سرمایه کم: افراد می‌توانند با سرمایه‌هایی اندک نیز نسبت به خرید واحدهای صندوق‌های طلای بورسی اقدام کنند.
  • استفاده از مدیریت حرفه‌ای صندوق: با توجه به اینکه صندوق‌های طلا توسط افراد با تجربه‌‌ای مدیریت می‌شوند، منابع مالی این صندوق‌ها به‌گونه‌ای مدیریت می‌شود تا بتواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.
  • نقدشوندگی مناسب: افراد می‌توانند به‌راحتی واحدهای این صندوق‌ها را معامله کنند و هر زمان بخواهند دارایی‌های خود را نقد کنند.
  • حذف مشکلات مربوط به نگهداری طلا: نگهداری فیزیکی طلا سرمایه‌گذاران را با مشکلاتی همانند سرقت روبرو می‌کند. در صورتی که با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا این مشکل برطرف می‌شود.
  • حذف مشکلات مربوط به تقلبی بودن طلا: در سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا و سکه، سرمایه‌گذاران با خرید طلا همواره با ریسک تقلبی بودن طلا روبرو هستند. اما در خرید صندوق‌های طلا این مشکل نیز برطرف می‌شود.

خرید و فروش صندوق طلای بورسی

برای خرید و فروش صندوق‌ طلای بورسی در ابتدا نیاز است تا کد بورسی داشته باشید. برای این منظور می‌توانید با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام کد بورسی خود را دریافت کنید. در ادامه لازم است تا در یکی از کارگزاری‌های معتبر بورسی ثبت‌نام کنیم تا بتوانیم در پلتفرم معاملاتی مربوطه نسبت به انجام معاملات واحدهای صندوق طلای مربوطه اقدام کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرمایه‌گذاری در طلا می‌توانید فیلم آموزش آشنایی با بازار و سرمایه گذاری طلا در ایران فرادرس را مشاهده کنید.

در این حالت هر کدام از صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس دارای نماد معاملاتی هستند که تریدرها می‌توانند با پیدا کردن نماد موردنظر برای صندوق طلا سفارشات خرید یا فروش خود را قرار دهند. برای این منظور نیاز است تا به ساعت انجام معاملات صندوق طلای بورسی نیز دقت کنند.

فهرستی از صندوق‌های قابل معامله طلای بورسی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

در حال حاضر ساعت انجام معاملات صندوق طلای بورسی از ساعت ۱۲ تا ۱۵ است. بنابراین افراد می‌توانند در این ساعات با ثبت سفارشات خود معاملات صندوق طلای موردنظر را انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع صندوق‌های بورسی می‌توانید مطلب انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مزایا و معایب آن‌ها را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

مراحل ثبت سفارش صندوق طلای بورسی

برای اینکه بتوانیم صندوق طلای بورسی را بخریم در ابتدا نیاز است تا از سامانه سجام کد بورسی دریافت کنیم و در یکی از کارگزاری‌های معتبر بورسی ثبت‌نام کنیم. سپس با شناسایی نماد صندوق طلای موردنظر می‌توانیم با جستجوی آن در قسمت مربوطه در پلتفرم کارگزاری، نسبت به خرید آن اقدام کنیم. برای درک بهتر مراحل ثبت سفارش صندوق طلای بورسی در ادامه این مراحل را شرح می‌دهیم.

  • دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در کارگزاری
  • جستجوی نماد صندوق در پلتفرم کارگزاری
  • ثبت سفارش خرید صندوق طلا
  • ثبت سفارش فروش صندوق طلا

دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در کارگزاری

برای شروع فعالیت در بورس در ابتدا نیاز است تا با احراز هویت در وب‌سایت سجام، کد بورسی دریافت کنید. در ادامه می‌توانید برای انجام معاملات یکی از کارگزاری‌های معتبر بورسی را انتخاب کنید و با دریافت نام کاربری و رمز عبور از آن نسبت به خرید و فروش صندوق طلا در پلتفرم معاملاتی مربوطه اقدام کنید.

لازم به ذکر است افرادی که از قبل مراحل احراز هویت و ثبت نام در کارگزاری را انجام داده‌اند، همانند خرید و فروش سهام می‌توانند تنها با جستجوی نماد صندوق مربوطه نسبت به خرید آن اقدام کنند.

احراز هویت و دریافت کد بورسی از وب‌سایت سجام (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

جستجوی نماد صندوق در پلتفرم کارگزاری

پس از ورود به پلتفرم معاملاتی کارگزاری افراد می‌توانند از قسمت جستجو در پلتفرم مربوطه برای پیدا کردن صندوق موردنظر استفاده کنند. در این حالت می‌توانند برای صندوق قابل معامله طلای بورسی از میان دسته‌بندی‌های مربوطه، در ابتدا گزینه صندوق‌های قابل معامله را انتخاب کنند.

برای مثال در تصویر زیر پنجره مربوط به جستجو را در پلتفرم معاملاتی یکی از کارگزاری‌های بورسی مشاهده می‌کنید. در این پلتفرم معاملاتی همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای جستجوی راحت‌تر حوزه‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند. با توجه به اینکه صندوق طلای بورسی موردنظر در این مثال یکی از انواع صندوق‌های قابل معامله بورسی محسوب می‌شود، بنابراین در این پنجره همان‌طور که در داخل مستطیل قرمز نشان داده‌ایم می‌توانید گزینه صندوق ETF را انتخاب کنید.

جستجوی نماد صندوق (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

پس از انتخاب گزینه مربوطه با فهرستی از انواع صندوق‌های قابل معامله بورسی مواجه می‌شوید که می‌توانید با انتخاب هر کدام از آن‌ها به صفحه مربوط به انجام معاملات صندوق موردنظر هدایت شوید. در این پنجره نیاز است تا نماد مورد نظر صندوق طلای بورسی را در قسمت مربوطه جستجو کنید تا بتوانید به صفحه انجام معاملات هدایت شوید.

قسمت مربوط به جستجوی صندوق طلا (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

پس از انتخاب نماد صندوق طلای مورد نظر، پنجره معاملات مربوط به نماد صندوق طلا برای کاربر باز می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در این پنجره دو گزینه خرید و فروش مشاهده می‌شود  که با انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها پنجره مربوط  به انتخاب حجم و قیمت معاملات برای کاربران باز می‌شود.

افرادی که از قبل واحدهای صندوق طلای بورسی موردنظر را خریده باشند می‌توانند در صورت تمایل با انتخاب گزینه فروش نسبت به انتخاب تعداد و قیمت واحدها برای فروش واحدهای صندوق مربوطه اقدام کنند. از سویی دیگر افرادی که قصد خرید دارند نیز با انتخاب گزینه مربوط به خرید می‌توانند تعداد و قیمت واحدهای صندوق مربوطه را برای ثبت سفارش خرید انتخاب کنند.

پنجره مربوط به ثبت سفارش خرید و فروش
پنجره مربوط به ثبت سفارش خرید و فروش

ثبت سفارش خرید صندوق طلا

ثبت سفارش خرید صندوق طلا این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند تعداد واحدهای صندوق و قیمت هر واحد را برای ثبت سفارش خرید مشخص کنند. برای این منظور همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای خرید واحدهای صندوق پس از انتخاب گزینه خرید، پنجره‌ای باز می‌شود که در آن افراد می‌توانند مشخصات مختلفی از شرایط ثبت سفارش برای نماد مربوطه را مشاهده کنند.

برای مثال در قسمت بالای این پنجره ساعات مجاز برای ثبت سفارش نشان داده شده است. برای مثال برای نماد انتخابی که مربوط به صندوق طلای بورسی است، افراد می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱:۳۰ تا ساعت ۱۵ نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند. برای این منظور در پنجره مربوطه افراد می‌توانند تعداد واحدهایی که قصد خریداری دارند را در قسمت موردنظر مشخص کنند. در قسمت مربوط به قیمت نیز می‌توانند قیمت هر واحد را مشخص کنند.

در ادامه با انتخاب گزینه ارسال خرید می‌توانند سفارش خود را ثبت کنند. لازم به ذکر است برای انتخاب قیمت، افراد می‌بایست شرایط بازار را تحلیل کنند و در قیمت‌های مناسبی نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنند. در این حالت زمانی که قیمت بازار به قیمت ثبت شده برسد، معامله انجام می‌شود و افراد می‌توانند تعداد واحد خریداری شده را در پرتفوی خود مشاهده کنند.

ثبت سفارش خرید صندوق طلا (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ثبت سفارش فروش صندوق طلا

افرادی که از قبل واحدهای صندوق طلای قابل معامله بورسی را خریداری کرده‌اند نیز در صورت تمایل می‌توانند با استفاده از پنجره مربوط به انجام معاملات نماد موردنظر، واحدهای صندوق طلای مربوطه را بفروشند. برای این منظور پس از انتخاب نماد صندوق طلای مربوطه از پرتفوی پلتفرم معاملاتی می‌توانند پنجره مربوط به انجام معاملات نماد صندوق طلای موردنظر را مشاهده کنند.

در ادامه می‌توانند با انتخاب گزینه فروش وارد قسمت ثبت سفارش فروش شوند. در این قسمت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، افراد می‌توانند تعداد واحدهای صندوق طلای مربوطه را برای فروش مشخص کنند. در قسمت پایین‌تر نیز می‌توانند قیمتی که تمایل به فروش دارند را ثبت کنند.

در نهایت با انتخاب گزینه  ارسال فروش می‌توانند سفارش فروش خود را در پلتفرم کارگزاری ثبت کنند. در این حالت زمانی که قیمت بازار به قیمت ثبت سفارش مربوطه برسد، معامله فروش ثبت شده در قیمت موردنظر انجام می‌شود.

ثبت سفارش فروش صندوق طلا (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تحلیل صندوق‌های کالایی با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند صندوق‌های کالایی را تحلیل کنند، در ابتدا لازم است با توجه به نوع صندوق کالایی عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمتی این صندوق‌ها را مشخص کنند. برای مثال صندوق طلا بر روی اوراق بهادار مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

بنابراین لازم است تا برای تحلیل قیمتی واحدهای این صندوق‌ها به عوامل تاثیرگذار بر روی رشد قیمت طلا توجه کنند. علاوه بر این قیمت صندوق‌های قابل معامله در بورس به‌طور لحظه‌ای در پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها قابل مشاهده است. بنابراین این امکان وجود دارد تا افراد بتوانند با استفاده از تحلیل تکنیکال نواحی مهم قیمتی همانند حمایت‌ها و مقاومت‌های مهم را در نمودار مربوطه شناسایی کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده صفحه اصلی فیلم‌های آموزشی بر روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور تریدرها به درک مفاهیم پایه‌ای از تحلیل تکنیکال و ابزارهای تحلیل قیمت نیاز دارند تا بتوانند با استفاده از تحلیل تکنیکال نواحی مهم قیمتی را برای خرید یا فروش واحدهای این صندوق‌ها در نمودار قیمت شناسایی کنند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی درباره تحلیل تکنیکال در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که صندوق کالایی چیست و ترید غیرمستقیم کالا با صندوق کالایی را توضیح دادیم. سپس به این سوال پاسخ دادیم که معاملات صندوق کالایی چگونه است و درباره عوامل تاثیرگذار در قیمت صندوق‌های کالایی توضیحاتی را بیان کردیم.

در ادامه به این موضوع پرداختیم که مزایای صندوق کالایی چیست و برخی از مزیت‌های این صندوق را شرح دادیم. انواع صندوق‌های کالایی را توضیح دادیم و اوراق بهادار تشکیل دهنده این صندوق‌ها را شرح دادیم. برای این منظور صندوق‌های مبتنی بر گواهی سپرده کالایی را توضیح دادیم.

در ادامه به این سوال پاسخ دادیم که انواع صندوق در اوراق مشتقه کالایی چیست و درباره قراردادهای آتی، اختیار معامله و سلف موازی استاندارد توضیحاتی را بیان کردیم. سپس صندوق طلا را شرح دادیم و مزایای این صندوق را بیان کردیم. در پایان نیز درباره تحلیل صندوق‌های کالایی با فرادرس توضیحاتی را ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
بورس کالای ایرانشرکت مدیریت فناوری بورس تهران
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *