ساخت دیتابیس در SQL – آموزش از صفر تا صد

۱۶۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
ساخت دیتابیس در SQL – آموزش از صفر تا صد

برای شروع به کار با SQL اولین فعالیتی که باید انجام دهیم، ساخت دیتابیس است. به محض اینکه عملیات ساخت دیتابیس در SQL با موفقیت انجام شد می‌توانیم به انجام کارهای مربوط به پایگاه داده، مانند اضافه کردن جدول‌ها و وارد کردن داده‌های مورد نظرمان بپردازیم. دیتابیس شامل جد‌ول‌ها می‌شود. درون جدول‌ها است که رکوردها و داده‌ها را ذخیره می‌کنیم. توجه کنید تا وقتی که دیتابیس ساخته نشده یا دیتابیس ساخته شده انتخاب نشده، نمی‌توانیم به‌صورت مستقیم در SQL به ساخت جدول بپردازیم. در واقع فقط وقتی می‌توانیم جدول بسازیم که قبل از آن دیتابیسی در SQL ساخته باشیم. سپس باید دیتابیس را انتخاب کنیم و در نهایت مجوز ساخت جدول را خواهیم داشت. فقط بعد از ساخت دیتابیس در SQL و تعریف جداول درون آن است که می‌توانیم داده‌های خود را ذخیره کنیم و روی داده‌های ذخیره شده به اجرای عملیات بپردازیم.

در زمان طراحی سیستم SQL Server-ی برای ذخیره و کار با داده‌ها، اولین و مهمترین قدم ساخت دیتابیس در SQL است. در این مطلب از مجله فرادرس به چگونگی روش ساخت دیتابیس در SQL پرداخته‌ایم. باید مطمئن شوید که همیشه پایگاه داده‌ای با نام یکتا ایجاد می‌کنید زیرا در یک سیستم مشخص اجازه داشتن دیتابیس‌های تکراری با نام یکسان را نداریم. برای اینکه به‌صورت خلاصه دید کلی درباره مطلب داشته باشیم با استفاده از فرمان CREATE DATABASE  پایگاه داده جدیدی ایجاد می‌کنیم.

نکات مهم درباره ساخت دیتابیس

در این بخش به نکاتی خواهیم پرداخت که رعایت آن‌ها برای انجام کار با دیتابیس‌ها در بهترین حالت ممکن ضروری است.

سینتکس دستور

سینتکس این دستور در شکل کلی به‌صورت زیر است.

1CREATE DATABASE database_name;

محدودیت ها

در بیشترین حالت تعداد 32767 دیتابیس را می‌توان در هر سامانه SQL Server ایجاد کرد. در زمان کار، مخصوصا در سازمان‌های بزرگ که با اَبَر داده‌ها کار می‌کنند باید به این نکته توجه کنید.

پیش نیازها

عبارت دستوری CREATE DATABASE  باید در حالت «خودکار» (Autocommit) اجرا شود. سیستمی که بر روی آن کار می‌کنیم باید تغییرات را به‌صورت خودکار ذخیره کند. نمی‌توانید این فرمان را در شرایطی اجرا کنید که سرور پایگاه داده مشغول انجام کار دیگری است.

توصیه ها

دو نکته اصلی وجود دارند که در ادامه مورد اشاره قرار گرفته‌اند. رعایت این نکات اجباری نیست و عدم رعایت آن‌ها باعث بروز خطا نمی‌شود اما بسیار مهم هستند و از دید مدیران پایگاه داده باتجربه، لازم است که مورد توجه قرار گیرند.

  • سعی کنید همیشه قبل از اینکه دیتابیسی در سطح User ساخته، تغییر داده یا حذف شود از دیتابیس سطح Master حتما نسخه «Back Up» تهیه کنید.
  • در زمان ایجاد پایگاه داده جدید سعی کنید اندازه فایل‌های داده‌ای خود را به حدی بزرگ کنید که دیتابیس بتواند تمام اطلاعاتی که در آن قرار خواهید داد را پشتیبانی کند.
یک مرکز بزرگ دیتا سنتر - ساخت دیتابیس در SQL

مجوزها

برای ایجاد دیتابیس در SQL نیاز به مجوز ویژه‌ای داریم. باید دسترسی خاص برای ایجاد پایگاه داده در دیتابیس اصلی داشته باشیم یا نیاز به مجوز گسترده‌تری برای ایجاد و تغییر پایگاه‌های داده‌ داریم. برای اینکه اندازه فضای استفاده شده در دیسک حافظه SQL Server کنترل شود معمولا فقط تعداد کمی از کاربرهای خاص باید مجوز ایجاد دیتابیس در SQL را داشته باشند.

نحوه ساخت دیتابیس در SQL چگونه است؟

عملیات ساخت دیتابیس جدید در SQL فرایندی بسیار ساده با دستوری بسیار سرراست است. این عملیات تنها نیاز به یک خط کد با یک فرمان ساده دارد. برای اجرای این عملیات از کد CREATE DATABASE database_name  استفاده می‌کنیم.

در سینتکسی که مشاهده می‌کنید نام پایگاه داده دقیقا بعد از کلمه کلیدی CREATE DATABASE  می‌آید. یعنی در واقع به‌جای عبارت دلخواه database_name  نام مورد نظر خود را برای پایگاه داده قرار می‌دهیم. نام پایگاه داده در هر سرور SQL باید منحصر به فرد باشد. همچنین این نام باید قوانین شناسه SQL Server را رعایت کند. نام پایگاه داده، می‌تواند در بیشترین حالت از 128 کارکتر تشکیل شود.

اگر بخواهیم چند مورد از مطالب کمکی برای درک بهتر ساختار دیتابیس در SQL را معرفی کنیم، می‌توانیم به فیلم‌های آموزشی تهیه شده زیر در سایت فرادرس اشاره کنیم.

مجموعه آموزش SQL Server– مقدماتی تا پیشرفته

به ادامه مطلب توجه کنید تا بتوانید با یادگیری مراحل بیان شده در پروژه‌های بعدی هر زمان که نیاز شد دیتابیس اختصاصی خود را بسازید.

مراحل پیاده سازی دیتابیس در SQL

به عبارت دستوری زیر توجه کنید. این عبارت پایگاه داده جدیدی به نام TestDb  می‌سازد.

1CREATE DATABASE TestDb;

وقتی که عبارت دستوری بالا با موفقیت اجرا شد، می‌توانید دیتابیس جدیدی که ساخته شده را در بخش Object Explorer مشاهده کنید. اگر پایگاه داده جدید ظاهر نشد می‌توانید با کلیک بر روی دکمه Refresh یا فشردن دکمه F5 بر روی صفحه کلید، لیست اشیا پایگاه داده را به‌روزرسانی کنید.

تماشای پایگاه داده‌های موجود در SQL

دستوری که در زیر می‌بینید همه دیتابیس‌های درون SQL Server را فهرست می‌کند.

1SELECT 
2    name
3FROM 
4    master.sys.databases
5ORDER BY 
6    name;

خروجی کد بالا با دیتابیس ساخته شده توسط کد فرضی خودمان به‌صورت زیر است.

نمایش پایگاه داده‌های موجود در SQL

یا کافی است به سادگی «تابع ذخیره شده‌» (Stored Procedure) اختصاصی   sp_databases   را به‌صورتی که در زیر نشان داده شده اجرا کنید.

1EXEC sp_databases;

ساخت دیتابیس در SQL با استفاده از نرم افزار SQL Server Management Studio

مرحله اول: مطابق تصویر زیر بر روی Database راست کلیک کنید و گزینه New Database را از میان آیتم‌های منو باز شده انتخاب کنید.

ساخت دیتابیس در SQL در محاسط گرافیکی

مرحله دوم: نام دیتابیس را وارد کنید. برای مثال اینجا از نام SampleDb  استفاده کرده‌ایم و سپس بر روی دکمه OK کلیک کردیم.

تعریف نام پایگاه داده در مرحله ساخت دیتابیس در SQL
«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید»

مرحله سوم: در این مرحله می‌توانیم دیتابیس ساخته شده جدید را در بخش Object Explorer مشاهده کنیم. به تصویر زیر نگاه کنید.

استفاده از دیتابیس در SQL

در بخش بالا روش گرافیکی ساخت دیتابیس در SQL را در نرم افزار SQL Server Management Studio مشاهده کردیم. برای اینکه به‌طور دقیق‌تر با کار با پایگاه داده SQL Server آشنا شوید توصیه می‌کنیم که از فیلم آموزشی SQL Server سطح مقدماتی در وب‌سایت فرادرس شروع کنید.

در ادامه روش ساخت دیتابیس با استفاده از کوئری‌نویسی را می‌بینیم.

روش ایجاد دیتابیس در SQL Server Management Studio به کمک کوئری نویسی چیست؟

برای ایجاد دیتابیس در SQL با کمک نرم افزار SQL Server Management Studio از طریق کوئری‌نویسی باید مراحل زیر را طی کنیم.

  1. در ابتدا باید نرم افزار SQL را اجرا کنیم و سپس با کلیک کردن بر روی New Query فضای مخصوص نوشتن کوئری‌های جدید را باز می‌کنیم.
  2. سینتکس مخصوص ایجاد کردن پایگاه داده جدید را به همراه نام دلخواه مورد نظر خودمان، مطابق مثال CREATE DATABASE ozekisms;  می‌نویسیم.
  3. سپس دکمه تایید را می‌زنیم. خواهیم دید که فرمان ساخت دیتابیس جدید با موفقیت اجرا شده و پایگاه داده جدیدی ایجاد شده است.
  4. بر روی دکمه Refresh کلیک می‌کنیم. خواهیم دید که دیتابیس جدید با نام ozekisms  در بخش Object Explorer -به‌صورت پیش‌فرض در کناره سمت چپ نرم افزار قرار دارد- به نمایش در آمده است.
مراحل ساخت دیتابیس در SQL

روش استفاده از دیتابیس در SQL

برای اینکه بتوانیم از دیتابیس ایجاد شده خودمان استفاده کنیم، ابتدا باید این دیتابیس را انتخاب کنیم. در ادامه سینتکس مورد استفاده را برای انتخاب و استفاده از دیتابیس نمایش داده‌ایم.

سینتکس

شکل کلی این سینتکس به این صورت است که در ابتدا از کلمه کلیدی USE  استفاده می‌کنیم و بعد از آن باید نام دیتابیس را بنویسیم. در نهایت هم با کاراکتر Semicolon انتهای فرمان را مشخص می‌کنیم.

1USE databasename;

databasename  نام پایگاه داده‌ای است که می‌خواهیم از آن استفاده کنیم. این پایگاه داده باید قبل از اجرای کد بالا به وجود آمده باشد.

به محض این‌که دیتابیسی با دستور بالا انتخاب شد، به‌صورت پیش‌فرض برای همه کوئری‌های بعدی باقی می‌ماند. تا وقتی که عبارت دستوری USE دیگری به همراه نام دیتابیس دیگری را استفاده کنیم. برای بررسی اینکه در حال استفاده از کدام دیتابیس هستیم کافی است نشانگر موس را بر روی فایل اجرا کننده کوئری‌های خود ببریم.

مثالی برای انتخاب دیتابیس در SQL

برای انتخاب پایگاه داده مورد نظر خود از تکه کد زیر استفاده می‌کنیم. توجه کنید که نام ozekisms  به‌صورت دلخواه استفاده شده است. می‌توانیم نام هر دیتابیس موجود دیگری را درون SQL Server بنویسیم.

1USE ozekisms;

سپس دکمه Execute را می‌زنیم و از این به بعد پایگاه داده با نام ozekisms  به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده است. پس همه کوئری‌هایی که می‌نویسیم بر روی داده‌های این پایگاه داده اجرا خواهند شد.

روش‌ حذف دیتابیس در SQL

می‌توان با استفاده از سینتکس کد زیر پایگاه داده‌ای را در SQL «حذف» (Delete | Drop) کرد.

1DROP DATABASE databasename;

در این سینتکس databasename  نام همان پایگاه داده‌ای است که باید حذف شود و عبارت DROP DATABASE  کلمه کلیدی اجرای این فرمان است. در نهایت هم فرمان را با استفاده از کاراکتر «Semicolon» به پایان می‌رسانیم.

سیلندرهای داده در کنار هم چیده شده اند.- ساخت دیتابیس در SQL

مثالی برای حذف دیتابیس در SQL

در این بخش می‌خواهیم دیتابیس فرضی igneous  را حذف کنیم بنابراین فرمان حذف را به‌صورت زیر می‌نویسیم.

1DROP DATABASE igneous;

سپس دکمه Execute را می‌زنیم و بر روی Refresh کلیک می‌کنیم. بعد از این پایگاه داده فرضی igneous در بخش Object Explorer  نمایش داده نخواهد شد. می‌توانید این کد را بر روی دیتابیس‌های آزمایشی که خود ساخته‌اید امتحان کنید.

فیلم آموزشی دوره های تکمیلی دیتابیس

درصورتی که مهارت‌های خود را در کار با دیتابیس‌ها در حد مناسبی ارتقا داده‌ باشیم یا حتی برای اینکه متوجه شویم چه بخش‌هایی از دانش برنامه‌نویسی خود را باید تکمیل کنیم، بهترین کار بررسی دوره‌های حرفه‌ای تر است. برای ورود به این بخش چند مورد از فیلم‌های آموزشی بسیار خوب فرادرس را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

فیلم‌های آموزشی معرفی شده بالا، چند مورد از دوره‌هایی هستند که می‌توانند برای اجرای پروژه‌های واقعی و ورودی به بازار کار بسیار مفید باشند. مخصوصا پیشنهاد می‌کنیم دوره‌های مربوط به MySQL و PostgreSQL را به‌طور خاص ببینید.

مجموعه آموزش پایگاه داده – مقدماتی تا پیشرفته

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادرس روش‌های ساخت دیتابیس در SQL را بررسی کردیم. به‌طور خلاصه چنین می‌توان گفت برای اینکه کار با داده‌ها را در پایگاه داده SQL شروع کنیم اولین کار ضروری ساختن دیتابیس است. دیتابیس‌ها شامل جداول می‌شوند و جدول‌ها مکانی هستند که می‌توانیم داده‌های خود را درونشان ذخیره کنیم. پس ساخت دیتابیس، اولین قدم در هر پروژه‌ ذخیره و مدیریت رکوردها در پایگاه داده SQL است. برای ساخت دیتابیس جدید در SQL از فرمان CREATE DATABASE  استفاده می‌کنیم. اگر خواستید که دیتابیس خود را بسازید، کافی است که فقط مراحل ذکر شده در مطلب بالا را قدم به قدم دنبال کنید.

در صورت وجود چند دیتابیس مختلف در پایگاه داده‌تان فراموش نکنید که قبل از کار با هر کدام باید آن‌ها را انتخاب کنید. اگر به هر دلیلی خواستید که دیتابیسی را حذف کنید، از دستور DROP DATABASE  استفاده کنید. و در نهایت به یاد داشته باشید که در SQL تا زمانی که دیتابیسی ساخته نشده باشد، هیچ امکانی برای ایجاد جداول و ذخیره داده‌ها وجود نخواهد داشت.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SQLSERVERTUTORIALGeeksforGeeksIntelliPaat Microsoft Learn
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *