راهنمای سوال پرسیدن از هوش مصنوعی تا رسیدن به جواب

۵۶۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
راهنمای سوال پرسیدن از هوش مصنوعی تا رسیدن به جواب

دستاوردهای حوزه «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) در سال‌های اخیر، نقش مهمی را در زندگی انسان ایفا می‌کنند. در دهه گذشته، افراد بسیاری در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه خود، به استفاده از ابزارهای هوشمند روی آورده‌اند. یکی از قابلیت‌های قابل توجه سیستم‌های هوشمند، برقراری مکالمه آن‌ها با انسان است که از این طریق، درخواست‌ها و نیازهای کاربران را دریافت و پس از درک آن‌ها، خروجی متناسب با نیاز افراد را به آن‌ها ارائه می‌کنند. البته برقراری مکالمه صحیح با سیستم‌ها و برنامه‌های کامپیوتری هوشمند و درخواست درست از آن‌ها موضوع مهمی است که افراد باید در این راستا آگاهی خود را بالا ببرند تا بتوانند از ارتباط با ابزارهای هوشمند به‌طور کامل بهره‌مند شوند.

فهرست مطالب این نوشته
997696

در این مطلب از مجله فرادرس، قصد داریم به خوانندگان، تکنیک‌هایی را پیرامون طریقه سوال پرسیدن از هوش مصنوعی آموزش دهیم تا مخاطبان مکالمه خود را با سیستم‌های هوشمند، به‌درستی پیش ببرند. در ابتدا، به توضیح مختصری پیرامون ساز و کار ابزارهای هوش مصنوعی می‌پردازیم تا کاربران پیش از به کارگیری آن‌ها، به یک شناخت کلی درباره سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی دست پیدا کنند.

در ادامه، به توضیح جامعی درباره هوش مصنوعی مکالمه‌ای می‌پردازیم و شرح می‌دهیم چه سوالاتی را باید از هوش مصنوعی پرسید و از مطرح کردن چه سوالاتی در حین مکالمه با ابزار هوشمند باید اجتناب کرد. سپس، به تکنیک‌های سوال پرسیدن از هوش مصنوعی می‌پردازیم و مثال‌های کاربردی برای این تکنیک‌ها ارائه خواهیم کرد. در نهایت، چند نمونه ابزار هوش مصنوعی مکالمه‌ای را معرفی می‌کنیم و به ویژگی‌هایی اشاره خواهیم کرد که به افراد در انتخاب مناسب‌ترین ابزار هوشمند برای مکالمه کمک می‌کند.

ساز و کار ابزارهای هوش مصنوعی

هدف از مطلب حاضر، آموزش روش‌ها و تکنیک‌هایی است که به کاربران در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی کمک کنند. اما پیش از آن که به سراغ آموزش این روش‌ها برویم، لازم است درک درستی از ابزارها و سیستم‌های جدید و رایج داشته باشیم و از ساز و کار و اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با آن‌ها اطلاعات کسب کنیم تا بتوانیم به‌طور کامل از آن‌ها بهره‌مند شویم.

اگر شما فردی هستید که قصد دارید از هوش مصنوعی برای تولید محتوا، حل مسئله، پرسش و پاسخ و مواردی از این قبیل استفاده کنید، باید بدانید این سیستم‌ها چطور کار می‌کنند و کدام یک از درخواست‌های شما را قادر هستند انجام دهند و از پس انجام چه کارهایی نمی‌توانند برآیند.

کتابخانه ای که ربات ها در آن در حال مطالعه هستند.

با شناخت ساز و کار ابزارها و سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانید مطمئن باشید که نتایجی که از کار با آن‌ها بدست آورده‌اید، تا حد زیادی مطمئن هستند و هدف شما به‌درستی محقق شده است. به عبارتی، با شناخت اهداف خود و نحوه کار ابزارهای هوشمند، مناسب‌ترین سیستم را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب می‌کنید.

از آنجایی که تمرکز مطلب حاضر، بر روی نحوه سوال پرسیدن از هوش مصنوعی است، در بخش‌ بعدی به معرفی مفهومی با نام «هوش مصنوعی مکالمه‌ای» (Conversational AI) می‌پردازیم و ابزارهای هوشمند مرتبط را معرفی می‌کنیم.

هوش مصنوعی مکالمه ای چیست ؟

حوزه پژوهشی هوش مصنوعی مکالمه‌ای به توسعه فناوری ارتباط خودکار بر پایه روش‌های «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing | NLP)، «یادگیری ماشین | ماشین لرنینگ» (Machine Learning) و «یادگیری عمیق» (Deep Learning) اطلاق می‌شود. به عبارتی، هدف از هوش مصنوعی مکالمه‌ای، ساخت سیستم‌های هوشمندی است که بتوانند زبان گفتاری یا نوشتاری انسان و احساسات او را در حین مکالمه تجزیه و تحلیل و درک کنند و پاسخ مناسبی را به او ارائه دهند تا یک مکالمه طبیعی را شبیه‌سازی کنند.

سیستم‌های «چت بات» (Chatbot) اولیه بر اساس یک سری قواعد از پیش تعریف شده کار می‌کردند و صرفاً سعی در تشخیص یک سری کلمات کلیدی در گفتار یا نوشتار انسان بودند تا بر اساس آن، پاسخی ارائه دهند. برخلاف این سیستم‌ها، ابزارهای هوشمند مکالمه‌ای با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین و الگوریتم های یادگیری عمیق می‌توانند الگوهای آماری گفتار و نوشتار انسان را یاد بگیرند و مطابق با ویژگی‌های هر فرد و نیاز او، مکالمه منحصربفردی را پیش ببرند.

کتابخانه ای که ربات ها در آن در حال خدمت رسانی هستند.

به عبارتی دیگر، می‌توان گفت هوش مصنوعی مکالمه‌ای جریان طبیعی یک مکالمه را تقلید می‌کند و در حین تعامل با انسان، به‌تدریج توانمندی خود را در ارائه پاسخ به کاربر افزایش می‌دهد.

یکی از مثال‌های هوش مصنوعی مکالمه‌ای، چت بات یا «دستیار مجازی» (Virtual Assistant) مانند «چت جی پی تی» (ChatGPT) است. این ابزار با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، زبان کاربر را درک می‌کند و پاسخ مرتبط را به کاربر ارائه می‌دهد. ابزارهای «سیری» (Siri) شرکت اپل و «الکسا» (Alexa) شرکت آمازون از دیگر مثال‌های هوش مصنوعی مکالمه‌ای هستند. در تصویر زیر، نمونه‌ای از مکالمه بین انسان و ابزار هوشمند و نحوه سوال پرسیدن از هوش مصنوعی را ملاحظه می‌کنید.

User: What’s the weather like today in New York City?

AI Chatbot: The weather in New York City today is mostly sunny with a high of 75°F (24°C) and a low of 60°F (16°C).

User: What are some good outdoor activities to do in this weather?

AI Chatbot: On a sunny day with pleasant temperatures, you could consider the following outdoor activities in New York City:

Take a walk or bike ride in Central Park.
Explore the Brooklyn Bridge by walking or cycling across it.
Take a ferry to Governors Island or the Statue of Liberty.<br>
User: Thanks! How can I get to Central Park from Penn Station?

AI Chatbot: From Penn Station, you can take the C subway line uptown towards 168 St, and get off at the 59 St-Columbus Circle station. Central Park is just a short walk from there.

مکالمه‌ای را که بین کاربر و هوش مصنوعی در مثال بالا برقرار شده است، در ادامه ملاحظه می‌کنید:

کاربر: وضعیت آب و هوای امروز شهر نیویورک چطوره؟

چت بات هوش مصنوعی: هوای شهر نیویورک امروز آفتابیه و بالاترین دما ۷۵ درجه فارنهایت (۲۴ درجه سانتی‌گراد) و پایین‌ترین دما ۶۰ درجه فارنهایت (۱۶ درجه سانتی‌گراد) است.

کاربر: فعالیت‌های بیرونی مناسب این آب و هوا کدامند؟

چت بات هوش مصنوعی: در روزهای آفتابی با دمای مناسب، می‌تونی فعالیت‌های زیر را در شهر نیویورک انجام بدی:

  1. در سنترال پارک قدم بزن یا دوچرخه‌سواری کن.
  2. برای قدم زدن یا دوچرخه‌سواری به پل بروکلین برو.
  3. با کشتی به جزیره گاورنر برو.

کاربر: ممنون! از ایستگاه پن چطور می‌تونم به سنترال پارک برم؟

چت بات هوش مصنوعی: از ایستگاه پن، خط متروی C رو به طرف خیابان ۱۶۸ می‌تونی سوار بشی و در ایستگاه 59 St-Columbus Circle پیاده بشی. سنترال پارک در چندقدمی اون ایستگاه قرار داره.

بر اساس مکالمه بالا، ملاحظه می‌کنید که چت بات هوش مصنوعی سوالات کاربر را درک می‌کند و اطلاعات مورد نیاز کاربر را در اختیارش قرار می‌دهد. همچنین، با مثالی که برای درک سیستم‌های هوش مصنوعی مکالمه‌ای ارائه شد، دیدیم که این سیستم‌ها (یا می‌توان گفت تقریباً اکثر ابزارهای هوش مصنوعی) داده‌ای را از ورودی خود دریافت می‌کنند (این داده در مثال بالا، درخواست‌ها و پرسش‌های کاربر بود) و با توجه به نیاز کاربر، خروجی مناسبی را ارائه می‌کنند.

به داده ورودی ابزارهای هوشمند مکالمه‌ای، «پرامپت» (Prompt) گفته می‌شود. در ادامه، به توضیح پرامپت و اهمیت آن در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی می‌پردازیم.

مفهوم پرامپت در هوش مصنوعی مکالمه ای

زمانی که با یک چت بات هوشمند مکالمه می‌کنید و از آن سوالات مورد نظر خود را می‌پرسید، باید به خاطر داشته باشید که میزان صحت و درست بودن پاسخ‌های ابزار هوش مصنوعی، به میزان صحت و درستی پرسش یا درخواست شما بستگی دارد. سوالات شما باید دقیق و واضح باشند تا هوش مصنوعی بتواند آن‌ها را به‌درستی پردازش کند.

مکالمه ما با ابزارهای هوشمند در قالب پرامپت نویسی برقرار می‌شود. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت پرامپت شرحی از درخواست کاربر است که مشخص می‌کند سیستم هوشمند باید چه پاسخی را برای او فراهم کند. پرامپت می‌تواند شامل یک پرسش ساده یا صورت مسئله یک سوال باشد یا می‌تواند حاوی دستور یا قطعه کدی باشد که نشان می‌دهد هوش مصنوعی باید چه کاری را انجام دهد.

در اوایل استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است به این نکته پی برده باشید که سیستم هوشمند به‌درستی درخواست شما را درک نمی‌کند و پاسخ‌های نامربوط و اشتباه ارائه می‌دهد. واقعیت این است که شیوه درست پرسش سوال از هوش مصنوعی دشوار است و نیاز به تمرین دارد.

چند نفر در حال سوال پرسیدن از هوش مصنوعی و ربات ها

همگی ما تجربه کار با موتورهای جستجوگر اینترنت نظیر گوگل را داریم. می‌دانیم برای این که بخواهیم بهترین نتیجه را از این موتورهای جستجوگر بگیریم و این ابزارها لینک‌های مرتبط با نیاز ما را در خروجی نشان دهند، باید جملات کوتاه با کلمات کلیدی مورد نظر را به عنوان ورودی به آن‌ها بدهیم. این قضیه برای ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌ای متفاوت است. بهتر است در حین مکالمه با این ابزارها، جزئیات دقیق‌تری را در اختیارشان قرار دهیم تا با در دست داشتن اطلاعات بیشتری، پاسخ بهتر و دقیق‌تری به ما ارائه کنند.

در ادامه، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم که چه نوع سوالاتی را می‌توان از هوش مصنوعی پرسید و در حین کار با ابزارهای هوشمند از مطرح کردن چه پرسش‌هایی باید امتناع کرد.

چه سوالاتی را می‌توان از هوش مصنوعی پرسید ؟

با پیشرفت‌‌های چشمگیر اخیر هوش مصنوعی، از دستاوردهای آن می‌توان در مسائل مختلف نظیر «پاسخ به پرسش‌ها» (Question Answering) و حل مسائل پیچیده استفاده کرد. سوالاتی که می‌توان از ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌ای پرسید، طیف وسیعی را شامل می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • سوالات پایه‌ای: از چت بات‌ها می‌توان انواع مختلفی از پرسش‌های پایه‌ای را پرسید. به عبارتی، به جای جستجوی سوال خود در موتورهای جستجوگر اینترنت نظیر گوگل، می‌توان از هوش مصنوعی سوال خود را بپرسید تا ابزار هوشمند پاسخ مناسبی را از منابع اینترنتی مختلف استخراج کند. استفاده از چنین ابزارهایی باعث می‌شود در زمان خود صرفه‌جویی کنید و به جای جستجوی چندین لینک، پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کنید.
  • مسائل و مفاهیم دشوار: ابزارهای هوشمندی نظیر چت جی پی تی را می‌توان به عنوان یک دوست باهوشی در نظر گرفت که می‌تواند به ساده‌سازی مسائل پیچیده به شما کمک کنند. اگر مفهوم یک مطلبی برای شما قابل درک نیست، می‌توانید با سوال پرسیدن از هوش مصنوعی و درخواست ساده‌سازی مطلب، به‌راحتی مفهوم آن را درک کنید.
  • حل مسائل ریاضی: چنانچه یک مسئله ریاضی ذهن شما را درگیر کرده است یا قصد دارید سطح ریاضی خود را با حل تمرین‌های مختلف قوی‌تر کنید، می‌توانید در این راستا از ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌ای بهره‌مند شوید. این سیستم‌ها صرفاً پاسخ نهایی مسئله را به شما ارائه نمی‌دهند بلکه راه‌حل مسئله را مرحله به مرحله برای شما تشریح می‌کنند تا به درک خوبی از مسئله برسید.
    نوشتن ایمیل یا نامه‌های مختلف: با استفاده از هوش مصنوعی مکالمه‌ای، می‌توان متون مختلفی برای نامه‌ها و ایمیل‌های خود با سبک‌های مختلف رسمی، دوستانه و پیام‌های تبریک و تشکر تهیه کنید.
  • دستور پخت: ابزار‌های نظیر چت جی پی تی می‌توانند به شما در مراحل پخت غذا یا دسر با جزئیات راهنمایی کنند.
  • ساخت رزومه: اگر به دنبال پیدا کردن شغل هستید یا قصد دارید تحصیلات خود را ادامه دهید و نیاز دارید که یک رزومه شخصی حرفه‌ای برای خود تهیه کنید، ابزارهای هوشمند مکالمه‌ای می‌توانند در این راستا به شما کمک کنند.
  • خلاصه‌سازی مقالات و کتاب‌ها: با کمک ابزارهای هوشمندی نظیر چت جی پی تی می‌توانید به خلاصه‌ای از مقالات و کتاب‌ها دست پیدا کنید. می‌توانید متونی از این مراجع را کپی کنید و در اختیار ابزارهای هوشمند قرار دهید تا آن‌ها را خلاصه کنند. به‌علاوه، می‌توانید نام کتاب و عنوان آن را در اختیار سیستم‌های هوشمند مکالمه‌ای قرار دهید تا خلاصه‌ای از محتویات کتاب را برای شما تولید کند.

حال که با انواع سوالات مناسب برای پرسیدن از هوش مصنوعی آشنا شدیم، بهتر است به انواع پرسش‌هایی بپردازیم که نمی‌توان از سیستم‌های هوشمند بپرسیم.

چه نوع سوالاتی را نمی‌توان از هوش مصنوعی پرسید ؟

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌ای در سال‌های اخیر در بین عموم مردم رایج شده است و بسیاری از افراد برای یافتن پاسخ‌ سوالات خود در اکثر اوقات به این ابزارها رجوع می‌کنند. با این حال، هوش مصنوعی یک سری محدودیت‌هایی دارد که در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی باید آن‌ها را مد نظر قرار داد و درباره یک سری موضوعات خاص از ابزار هوشمند سوال نپرسید. در ادامه به این موضوعات اشاره شده است:

  • پرسش‌های مرتبط با رویدادهای آینده و پیش‌بینی اتفاقات: هوش مصنوعی به‌طور دقیق نمی‌تواند رخدادهای آینده زندگی بشر را پیش‌بینی کند. ابزارهای هوشمند صرفاً می‌توانند اطلاعاتی را بر پایه داده‌های موجود در اختیار شما بگذارند و هیچ تضمینی برای پیامدها و رویدادهای آینده نمی‌دهند.
  • سوالات مربوط به نظرات و تجربه‌های شخصی: سیستم‌ها و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی فاقد احساسات هستند و درباره موضوعی خاص، تجربه شخصی ندارند. بنابراین، چنین سیستم‌هایی نمی‌توانند بر اساس نظرات و احساسات شخصی به شما مشاوره دهند.
  • پرسش‌هایی پیرامون رویدادهای تازه: برای آموزش ابزارهای هوشمند، از یک سری داده‌های آموزشی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، اطلاعات ابزار چت جی پی تی تا سال ۲۰۲۱ به‌روزرسانی شده است. بنابراین، این ابزار نمی‌تواند درباره رویدادهایی که بعد از سال ۲۰۲۱ رخ داده است، به کاربر پاسخ بدهد.
    چه سوالاتی را نمی توان از هوش مصنوعی پرسید - سوال پرسیدن از هوش مصنوعی
  • سوالات مبهم و پیچیده: اگر پرسش مطرح شده توسط کاربر واضح نباشد یا بتوان چندین تفسیر از آن برداشت کرد، هوش مصنوعی ممکن است نتواند پاسخ صحیح و مرتبط را به کاربر ارائه دهد.
  • محدود بودن دانش در حوزه‌های تخصصی: با این که هوش مصنوعی اطلاعات کلی درباره موضوعات گسترده دارد، اما ممکن است در زمینه یک سری حوزه‌ها، اطلاعات جزئی و تخصصی نداشته باشد.
  • سوالات مبتنی بر قضاوت‌های اخلاقی: هوش مصنوعی فاقد ارزش‌های انسانی و اعتقادات ذهنی و قلبی است و نمی‌تواند قضاوت‌ها و داوری‌های اخلاقی را انجام دهد. با این حال، سیستم‌های هوشمند می‌توانند اطلاعاتی را از دیدگاه‌های مختلف برای پاسخ به مسئله ارائه دهند.
  • پرسش‌هایی پیرامون اطلاعات شخصی افراد: هوش مصنوعی به اطلاعات شخصی افراد دسترسی ندارد و نمی‌تواند به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ دهد.
  • پرسش‌هایی مرتبط با پیشنهاد ایده و محتوای جدید: هوش مصنوعی بر پایه دانش موجود به کاربر پاسخ ارائه می‌دهد و نمی‌توان از آن انتظار داشت که ایده‌های جدیدی را به عنوان پاسخ مطرح کند.

با دانستن محدودیت‌های هوش مصنوعی و مد نظر قرار دادن آن‌ها در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی، می‌توانیم به‌طور موثرتری از هوش مصنوعی بهره ببریم. در ادامه، به تکنیک‌هایی اشاره خواهیم کرد که کاربران با کمک آن‌ها می‌توانند پاسخ دقیق‌تر و بهتری از هوش مصنوعی دریافت کنند.

تکنیک های سوال پرسیدن از هوش مصنوعی

در هنگام سوال پرسید از هوش مصنوعی، باید به ویژگی‌های مختلفی توجه کنید تا بتوانید بیشترین بهره را بگیرید. در ادامه، به ویژگی‌های مهمی اشاره شده است که در هنگام مطرح کردن سوالات خود باید آن‌ها را مد نظر قرار دهید:

  • پرسیدن سوالات جزئی
  • واضح بودن سوالات
  • ارائه اطلاعات کافی در سوالات
  • استفاده از ساختار نحوی صحیح و کلمات مناسب
  • تخصیص نقش به ابزار هوشمند
  • ارزیابی پاسخ هوش مصنوعی و ویرایش سوالات
  • یادآوری موضوع اصلی مکالمه
  • توجه به سرقت ادبی و موضوع کپی‌رایت
  • تعیین فرمت پاسخ
  • استفاده از مثال 
  • به کاربردن «کلمات کنشی» (Action words)

در ادامه، به توضیح هر یک از ویژگی‌های مطرح شده در بالا می‌پردازیم تا خوانندگان مطلب حاضر، به درک بهتری از این ویژگی‌ها برسند و با مطالعه مثال‌های متنوع، از این ویژگی‌ها در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی استفاده کنند.

پرسیدن سوالات جزئی از هوش مصنوعی

به هنگام سوال پرسیدن از هوش مصنوعی باید مد نظر داشته باشید که به جزئیات اشاره کنید و از پرسیدن سوالات کلی و مبهم بپرهیزید. در این حالت، هوش مصنوعی پاسخ دقیق‌تری به شما ارائه می‌دهد. در ادامه، می‌توانیم به چند مثال کاربردی درباره این ویژگی اشاره کنیم.

شخصی در حال سوال پرسیدن از هوش مصنوعی و ربات ها

مثال ۱: پرسیدن سوالات جزئی از سیستم هوشمند

فرض کنید به دنبال پیدا کردن یک رستوران خوب در محلی خاص هستید. برای پرسش چنین سوالاتی از ابزار هوشمند، ممکن است این گونه سوال خود را مطرح کنید:

سوال اشتباه: رستوران خوب به من پیشنهاد بده.

این سوال، یک سوال کلی محسوب می‌شود که اطلاعات کافی و جزئی را در بر ندارد. با پرسش چنین سوالی، هوش مصنوعی رستوران‌هایی را در اقصی نقاط مختلف شهر شما پیشنهاد می‌دهد که ممکن است به درد شما نخورد. برای دریافت پاسخ بهتر از هوش مصنوعی، بهتر از فاکتورهای جزئی‌تری را در پرسش خود مطرح کنید. این فاکتورها می‌توانند شامل نوع غذا، محل رستوران، رنج قیمت، خدمات مختلف نظیر پارکینگ و سلف سرویس و مواردی از این قبیل باشند. در ادامه، شیوه صحیح پرسیدن سوال از هوش مصنوعی را ملاحظه می‌کنید:

سوال صحیح: رستوران ایتالیایی خوب نزدیک مرکز شهر سانفرانسیسکو برای سفارش شام پیشنهاد بده.

مثال ۲

افرادی که علاقه‌مند هستند روزانه اخبار حوزه‌های مختلف را دنبال کنند، می‌توانند از ابزار هوشمند در این راستا بهره ببرند. البته باید از پرسیدن سوالات کلی به‌صورت مثال زیر خودداری کنید:

سوال اشتباه: اخبار جدید رو به من بده.

با پرسیدن چنین پرسشی از هوش مصنوعی ممکن است اخبار متنوعی را در زمینه‌های مختلف در بازه زمانی‌های متنوع دریافت کنید. اگر به دنبال اخبار جدید روزانه در زمینه خاص هستید، باید به‌طور جزئی، این موارد را در پرسش خود به گونه زیر مطرح کنید:

سوال صحیح: آخرین اخبار جدید امروز سایت نیویورک تایمز در حوزه تجارت رو به من بده.

مثال ۳

اگر قصد دارید از آب و هوای یک مکان خاص مطلع شوید، با مطرح کردن سوال زیر، هوش مصنوعی پاسخ دقیق و صحیحی به شما ارائه نخواهد داد:

سوال اشتباه: وضعیت آب و هوا چطوره؟

برای مطرح کردن چنین سوالاتی، باید به مکان خاص و بازه زمانی مشخص نظیر تاریخ و ساعت اشاره کنید تا سیستم هوشمند پاسخ دقیقی را به شما ارائه دهد.

سوال صحیح: وضعیت آب و هوای شهر نیویورک در ساعات ۱۱:۰۰ تا ۲۱:۰۰ در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ چطور است؟

واضح بودن سوالات

به منظور سوال پرسیدن از هوش مصنوعی باید به این نکته توجه داشته باشید که سوالات باید واضح باشند و تا جایی که می‌توانید، از به کار بردن عبارات پیچیده یا کلمات مبهم و نامشخص و اصطلاحات عامیانه اجتناب کنید. در ادامه به چند مثال اشاره خواهیم کرد تا به درک این ویژگی به خواننده کمک کند.

مثال ۱: استفاده از عبارات واضح و ساده در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی

اگر به دنبال یک رستوران خوب با غذاهای باکیفیت و خوشمزه هستید، می‌توانید از هوش مصنوعی در این راستا استفاده کنید. البته، در زمان سوال پرسیدن از هوش مصنوعی نباید از پرسش‌هایی نظیر مثال زیر استفاده کرد:

سوال اشتباه: یه رستوران خوب پیشنهاد بده که غذاش با لب و دهن آدم بازی میکنه.

در مثال بالا، استفاده از عبارات اصطلاحی عامیانه برای هوش مصنوعی نامشخص است و پاسخی را به کاربر ارائه می‌کند که مرتبط با درخواست او نیست. به جای مطرح کردن چنین پرسشی، می‌توان از جملات و عبارات ساده نظیر مثال زیر استفاده کرد:

سوال صحیح: یک رستوران خوب با غذای سالم و خوشمزه در نزدیکی مرکز شهر سانفرانسیکو به من پیشنهاد بده.

مثال ۲

همان‌طور که اشاره کردیم، استفاده از جملات پیچیده می‌تواند درک هوش مصنوعی را دچار مشکل کند. در هنگام سوال پرسیدن از هوش مصنوعی نباید جملات طولانی با ساختارهای پیچیده نظیر مثال زیر استفاده کنیم:

سوال اشتباه: لیستی از ۱۰ تا از برندهای مشهور گوشی‌‌های هوشمند به من ارائه بده که در آمریکا جزء پرفروش‌ترین‌ها بودند و جزء برترین‌های سال ۲۰۲۱ بودند.

به جای استفاده از چنین جمله طولانی ذکر شده در مثال بالا، می‌توان از مثال زیر استفاده کرد:

سوال صحیح: ۱۰ برند گوشی برتر در آمریکا در سال ۲۰۲۱ کدامند؟

مثال ۳

چنانچه قصد دارید از وضعیت آب و هوای یک منطقه با جزئیات مطلع شوید، می‌توانید از هوش مصنوعی پرسش ارائه شده در مثال زیر را بپرسید:

سوال اشتباه: وضعیت آب و هوای شهر سانفرانسیکو را برای هفته آینده به من شرح بده. دمای هوا چطوریه؟ سرعت باد و جهت باد رو توضیح بده. آیا هفته آینده احتمال بارندگی هست یا هوا همچنان آفتابیه؟

پرسش مطرح شده در مثال بالا، شامل چندین پرسش مختلف است و به دلیل طولانی بودن جمله، پردازش و درک آن برای هوش مصنوعی دشوار است. اگر نیاز به اطلاعات جزئی درباره وضعیت آب و هوای یک منطقه دارید، کافی است از سوالی نظیر مثال زیر استفاده کنید:

سوال صحیح: وضعیت آب و هوای سانفرانسیسکو در هفته آینده را با جزئیات شرح بده.

شخصی در حال سوال پرسیدن از هوش مصنوعی و ربات ها

ارائه اطلاعات کافی در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی

زمانی که قصد برقراری مکالمه با ابزارهای هوشمند را دارید و می‌خواهید اطلاعات دقیقی را از آن‌ها کسب کنید، بهتر است در زمان سوال پرسیدن از هوش مصنوعی، اطلاعات کافی را در اختیار سیستم هوشمند قرار دهید تا هوش مصنوعی بداند درباره چه چیزی باید اطلاعات لازم را به شما ارائه کند.

به عنوان مثال اگر قصد دارید درباره محصول یک برند خاص، اطلاعاتی را از هوش مصنوعی بدست آورید، باید نام محصول یا کد کالا را به سیستم هوشمند ارائه دهید تا راهنمایی های لازم و مرتبط به شما داده شود. در ادامه، به چند مثال کاربردی می‌پردازیم تا درک مطلب برای خواننده واضح‌تر شود.

مثال ۱: استفاده از اطلاعات کافی برای سوال پرسیدن از هوش مصنوعی

چنانچه در تدارک خرید یک آیفون جدید برای خود یا اعضای خانواده‌تان هستید، می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه از هوش مصنوعی به دست آورید. البته باید خاطرنشان شود که سوالات شما باید کامل باشد تا هوش مصنوعی بتواند به طور دقیق، اطلاعات مورد نیازتان را ارائه دهد. بنابراین، از پرسش سوالاتی نظیر مثال زیر خودداری کنید.

سوال اشتباه: قیمت آیفون جدید چقدره؟

برای کسب کردن اطلاعات دقیق درباره یک محصول خاص، باید به مشخصات محصول اشاره دقیق کنید و نام و سری آن و کشور سازنده آن را به ابزار هوشمند ارائه دهید.

سوال صحیح: قیمت آیفون ۱۲ پرومکس ساخت آمریکا چقدر است؟

مثال ۲

افرادی که از هوش مصنوعی برای گرفتن پیشنهادات جذاب در زمینه‌های مختلف کمک می‌گیرند، باید در حین برقراری مکالمه با سیستم‌های هوشمند و سوال پرسیدن از هوش مصنوعی، به اطلاعات کافی اشاره کنند تا پاسخ مناسبی متناسب با نیازشان را دریافت کنند. به عنوان نمونه، مثال زیر را در نظر بگیرید:

سوال اشتباه: یک کتاب خوب به من پیشنهاد بده.

کاربری که این سوال را از هوش مصنوعی می‌پرسد، ممکن است پاسخ‌هایی از هوش مصنوعی دریافت کند که به هیچکدام از آن‌ها علاقه‌مند نباشد. باید سبک داستان یا نام نویسنده مورد علاقه خود را به هوش مصنوعی بگویید تا پاسخ‌های جذابی را دریافت کنید.

سوال صحیح: یک رمان تخیلی پیشنهاد بده که شبیه داستان هری پاتر باشه.

مثال ۳

پرسیدن سوالات ناقص از افراد مختلف، ما را به پاسخ مورد انتظارمان نمی‌رساند. هوش مصنوعی نیز از این موضوع مستثنی نیست. اگر به دنبال اطلاعات خاصی درباره موضوعی هستید که فکر شما را به خود مشغول کرده است، باید به‌طور کامل، آن را در پرسش خود مطرح کنید. فرض کنید می‌خواهید اطلاعاتی را پیرامون حقایق مهم یک کشور یا یک شهر خاص به دست آورید. مثال زیر را در نظر بگیرید:

سوال اشتباه: پایتخت فرانسه کجاست؟

چنین سوالی با اینکه واضح و کوتاه است، با این حال، اطلاعات کافی ذهن شما را در بر ندارد و اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری به دست آورید تا به پرسش ذهنی شما پاسخ دهد، باید چنین پرسشی را به گونه زیر تغییر دهید:

سوال صحیح: پایتخت فرانسه کجاست و چه حقایق مهمی درباره آن وجود دارد؟

نحوه سوال پرسیدن از هوش مصنوعی

استفاده از کلمات و عبارات مناسب

برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و چت بات‌های هوشمند سعی شده است از داده‌هایی استفاده شوند که فاقد الفاظ توهین‌آمیز و خشونت‌بار هستند. بدین ترتیب، در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی باید به این ویژگی‌ توجه داشت و از به کارگیری جملاتی با الفاظ توهین‌آمیز اجتناب کنید. در ادامه، به چند مثال کاربردی در این خصوص می‌پردازیم تا خوانندگان این مطلب از مجله فرادرس درک بهتری از این دو ویژگی داشته باشند.

مثال ۱

همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره شد، سیستم‌های هوشمند به گونه‌ای آموزش دیده‌اند که به جملات و درخواست‌های توهین‌آمیز پاسخ مناسبی نخواهند داد. مثال زیر را در نظر بگیرید:

سوال اشتباه: امروز هوا چطوره ماشین احمق؟

این پرسش شامل کلمه توهین‌آمیز است. کاربران سیستم‌های هوشمند باید چنین الفاظی را در حین مکالمه و سوال پرسیدن از هوش مصنوعی از کلام خود حذف کنند.

سوال صحیح: امروز هوا چطوره؟

تخصیص نقش به ابزار هوش مصنوعی چگونه است ؟

در هنگام سوال پرسیدن از هوش مصنوعی می‌توانید در پرامپت خود، نقشی را به ابزار هوشمند تخصیص دهید تا هوش مصنوعی از دیدگاه آن نقش به شما راهنمایی‌هایی لازم را ارائه کند. به عبارتی، اگر قصد دارید از هوش مصنوعی به عنوان یک مشاوری کمک بگیرید تا درباره پرسش شما، از نقطه نظر یک فرد متخصص پاسخ دهد، بهتر است در پرامپت خود، نقش مورد نظر را به ابزار هوشمند اختصاص دهید. در ادامه به ارائه مثالی در این خصوص می‌پردازیم.

انواع تکنیک های سوال پرسیدن از هوش مصنوعی

مثال ۱: ارائه نقش به سیستم هوش مصنوعی در هنگام مکالمه

فرض کنید قصد دارید برای منزل خود، ابزارهای هوشمندی را خریداری کنید. از هوش مصنوعی می‌توانید در این راستا مشورت بگیرید و از آن بخواهید از نگاه یک مدیر محصول به شما برای خرید جنس مورد نظر خود کمک کند:

سوال کاربر: از نگاه مدیر محصول دستگاه دستیار صوتی الکسای شرکت آمازون، درباره این محصول توضیح بده.

پاسخ هوش مصنوعی: با اطمینان می‌تونم بگم که این محصول یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین محصولات هوشمند است.

مثال ۲

برای خریداری ابزار هوشمند صوتی الکسای شرکت آمازون می‌توانید از هوش مصنوعی کمک بگیرید و از آن بخواهید از دیدگاه فردی که باید مراقب افراد سالمند باشد، درباره استفاده از این محصول به شما مشورت بدهد.

سوال کاربر: از دیدگاه فردی که باید از افراد مسن درون خانه مراقبت کنه، می‌تونی بهم بگی دستیار صوتی الکسا چه مزیتی برای من داره؟

پاسخ هوش مصنوعی: دستگاه دستیار صوتی الکسا را می‌توانید برای زمان‌های مختلف تنظیم کنید تا برنامه‌ها یا وظایف خاصی را به شما یادآور شود. مثلاً می‌توانید زمان دادن داروهای افراد مسن یا انجام یک فعالیت یا ملاقاتی را برای این دستگاه مشخص کنید تا در زمان تعیین شده، به شما انجام آن کارها را یادآوری کند.

مثال ۳

به هنگام خرید محصولی نظیر دستیار صوتی هوشمند الکسا، می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید از نقطه نظر یک روزنامه‌نگار درباره این محصول به شما نظر بدهد.

سوال کاربر: قصد دارم دستیار صوتی الکسا را خریداری کنم. نظر یک روزنامه‌نگار درباره این محصول چی هست؟

پاسخ هوش مصنوعی: از نگاه یک روزنامه‌‌نگار، نام این دستگاه در سرتیتر اخبار اخیر بوده است و نگرانی‌‌های مختلفی درباره نقض حریم خصوصی و جمع‌آوری و نگهداری داده‌های صوتی افراد توسط این دستگاه وجود دارد.

ارزیابی پاسخ هوش مصنوعی و ویرایش سوالات

چنانچه تمامی اصول ذکر شده در بخش‌های پیشین مطلب حاضر را رعایت کردید اما در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی، به پاسخ مورد انتظار خود نرسیدید، باید پرسش خود را به گونه دیگر با جمله‌بندی متفاوت «پارافریز کردن» مطرح کنید یا اطلاعات بیشتری را به سیستم هوشمند بدهید. در ادامه، به چند مثال کاربردی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

مثال ۱: ارزیابی پاسخ هوش مصنوعی و ویرایش سوالات

ممکن است در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی، با پاسخی مواجه شوید که نشان می‌دهد ابزار هوشمند، درخواست یا سوال شما را به‌طور کامل و دقیق متوجه نشده است. مثال زیر را در نظر بگیرید:

سوال کاربر: امروز آب و هوا چطوره؟

پاسخ هوش مصنوعی: ببخشید، سوالت رو متوجه نشدم. امکانش هست با جزئیات بیشتر سوالت رو مطرح کنی؟

بر اساس پاسخی که هوش مصنوعی به کاربر ارائه کرده است، درمیابیم که درخواست و منظور کاربر را به‌‌طور کامل متوجه نشده است. برای کمک به درک بهتر ابزار هوشمند، می‌توانیم سوال خود را با جزئیات بیشتر بپرسیم:

سوال صحیح: آب و هوای امروز نیویورک چطوره؟

حل مسئله با سوال پرسیدن از هوش مصنوعی

مثال ۲

برای یافتن رستوران مناسبی در اطراف محل زندگی خود، می‌توانید از پرسش مطرح شده در مثال زیر استفاده کنید:

سوال کاربر: یک رستوران خوب ایتالیایی در مرکز سانفرانسیسکو برای سفارش شام پیشنهاد بده.

ممکن است پاسخ دریافتی کاربر به صورت زیر باشد:

پاسخ هوش مصنوعی: ببخشید، می‌تونی موقعیت دقیق‌تری از شهر و رنج قیمت مد نظرت رو به من بدی؟

با دریافت چنین پاسخی، بهتر است محوطه محدودتری را برای ابزار هوشمند مشخص کنید و رنج قیمت مد نظر خود را به هوش مصنوعی ارائه دهید تا به پاسخ دقیق‌تری برسید.

مثال ۳

گاهی ممکن است از هوش مصنوعی درباره موضوعی خاص سوالی را بپرسید و ابزار هوشمند نتواند درباره آن موضوع اطلاعات مناسبی را در اختیار شما بگذارد. مثال زیر را در نظر بگیرید.

سوال کاربر: درباره شرکت X و حوزه فعالیتش به من توضیح بده.

پاسخ هوش مصنوعی: ببخشید، درباره این شرکت اطلاعات لازم رو ندارم که در اختیارت بگذارم. اگر سوال دیگری داری، میتونی از من بپرسی.

در مثال بالا، ملاحظه می‌کنید که هوش مصنوعی اطلاعات مورد انتظار شما را در اختیار ندارد و می‌توانید با تغییر دادن موضوع مورد بحث، به مکالمه خود با ابزار هوشمند ادامه دهید.

یادآوری موضوع اصلی مکالمه در زمان سوال پرسیدن از هوش مصنوعی

چنانچه مکالمه‌ای طولانی را با هوش مصنوعی پیش می‌برید، ممکن است متوجه شوید که ابزار هوشمند رشته کلام اصلی را از دست داده است. البته، این اتفاق فقط مختص هوش مصنوعی نیست. اگر فردی با اعضای خانواده یا دوستان خود نیز به مکالمه طولانی بپردازد، متوجه می‌شود که صحبت‌های آن‌ها حول موضوعات مختلفی پیش رفته و موضوع ابتدایی و اصلی مکالمه به فراموشی سپرده شده است. با این حال، می‌توان از یک سری جملات و عبارات در حین سوال پرسیدن از هوش مصنوعی استفاده کنید تا برای ابزار هوشمند، موضوعی اصلی مکالمه مجدداً یادآوری شود. بدین منظور، می‌توانید از عباراتی نظیر «درباره این موضوع نظرت چیه؟» یا «چه شواهد یا منابعی برای پاسخت داری؟» استفاده کنید.

شخصی با موبایل در حال پرسیدن سوال

مسئله سرقت ادبی و کپی رایت چه اهمیتی در هنگام کار با ابزارهای هوش مصنوعی دارند ؟

در هنگام سوال پرسیدن از هوش مصنوعی باید این نکته را به خاطر داشته باشید که ابزارهای هوشمند بر روی حجم عظیمی از داده‌های کتاب‌ها، مقالات، مجلات و وب‌سایت‌ها آموزش داده شده‌اند و این احتمال وجود دارد پاسخی که برای کاربر تولید می‌کنند، قانون کپی‌رایت را رعایت نکند. همچنین، ممکن است ابزارهایی نظیر چت جی پی تی پاسخ مشابهی را در ازای پرامپت مشابه تولید کند. بنابراین، باید به لحاظ سرقت ادبی و قانون کپی رایت، از محتویات تولید شده توسط هوش مصنوعی اطمینان حاصل کنید. وب‌سایت‌های مختلفی برای بررسی سرقت ادبی وجود دارند که می‌توانید در این راستا از آن‌ها بهره ببرید و پیش از استفاده مستقیم از خروجی‌های ابزار هوشمند، کپی بودن آن‌ها را ارزیابی کنید.

مشخص کردن فرمت پاسخ هوش مصنوعی

زمانی که از هوش مصنوعی برای پرسش سوالات خود استفاده می‌کنید، می‌توانید مشخص کنید که خروجی پاسخ در چه فرمتی به ما نشان داده شود. به عنوان مثال، می‌توان از ابزار هوشمند بخواهید پاسخ را در قالب جدول به شما نشان دهد. خروجی‌های جدول‌بندی شده را می‌توان در سایر برنامه‌های کامپیوتری مانند اکسل استفاده کرد.

فرض کنید از هوش مصنوعی می‌خواهید روز‌های هفته را در یک جدول به شما نشان دهد و به ازای هر یک از روزها، نام آن‌ها را به زبان‌های ایتالیایی و فرانسوی در ستون‌های دیگر مشخص کند. برای این کار می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید:

مثال: در یک جدول، نام روزهای هفته را به انگلیسی و فرانسه و ایتالیایی بنویس.

خروجی این پرامپت را در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید.

تولید خروجی جدول با چت بات هوش مصنوعی

همچنین، می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید پاسخ خروجی را به سبک نوشتاری نویسنده مورد علاقه شما تولید کند. به عنوان مثال، می‌توانید پرامپتی بنویسید که هوش مصنوعی درباره مک‌دونالد، پاراگراف کوتاهی را به سبک نویسنده کتاب‌های هری پارتر بنویسد.

مثال: یک پاراگراف درباره مک‌دونالد به سبک نویسنده کتاب‌های هری پاتر بنویس.

در تصویر زیر، خروجی هوش مصنوعی را بر اساس پرامپت بالا ملاحظه می‌کنید.

تولید متن به سبک نویسنده خاص با هوش مصنوعی

علاوه‌براین، می‌توانید برای هوش مصنوعی محدودیت‌ مشخص کنید که طول پاسخ تولید شده کمتر یا بیشتر از یک مقدار مشخص نباشد. همچنین، می‌توان فرمت خروجی متن را به‌صورت لیست درخواست کرد تا خروجی را به‌صورت خلاصه و تیتروار به شما نشان دهد. در ادامه، مثالی در این باره ملاحظه می‌کنید که کاربر از هوش مصنوعی می‌خواهد درباره پاریس به‌صورت لیست با ۱۰۰ کلمه توضیحاتی را ارائه دهد.

علاوه بر این، می‌توان در هنگام سوال پرسیدن از هوش مصنوعی بخواهید پاسخ را به‌ سبک رسمی یا غیررسمی ارائه دهد. به‌علاوه، می‌توان زبان مقصد مورد نظر را برای هوش مصنوعی مشخص کنید تا پاسخ را به آن زبان برای شما تولید کند. شخصی‌سازی پاسخ از دیگر قابلیت‌هایی است که هوش مصنوعی در هنگام تولید پاسخ می‌تواند برای شما انجام دهد. می‌توانید از سیستم هوشمند بخواهید در زمان ارائه پاسخ، نام شما را هم ذکر کند.

استفاده از مثال برای سوال پرسیدن از هوش مصنوعی

در هنگام سوال پرسیدن از هوش مصنوعی می‌توانید از مثال استفاده کنید. این کار باعث می‌شود ابزار هوش مصنوعی بتواند به‌طور دقیق‌تر بفهمد شما دنبال چه چیزی هستید و خروجی مد نظر شما چه فرمتی باید داشته باشد. فرض کنید پرامپتی که برای ابزار هوشمند نوشتیم، به‌صورت زیر است:

Extract keywords from the corresponding texts below.

Text 1: Stripe provides APIs that web developers can use to integrate payment processing into their websites and mobile applications. 
Keywords 1: Stripe, payment processing, APIs, web developers, websites, mobile applications 
##

Text 2: OpenAI has trained cutting-edge language models that are very good at understanding and generating text. Our API provides access to these models and can be used to solve virtually any task that involves processing language. 
Keywords 2: OpenAI, language models, text processing, API.
##

Text 3: {Once you have selected the cognitive service that you need, the next step is to ask your question. You can ask your question by typing it into the platform or by speaking it out loud using voice recognition technology. Mindgrasp’s AI technology will then analyze your question and provide a response based on the service you selected.
} 
Keywords 3:

بر اساس پرامپتی که در بالا ارائه کردیم، کاربر از هوش مصنوعی می‌خواهد کلمات کلیدی متن Text 3 را بر اساس دو مثال Text 1 و Text 2 استخراج کند. هوش مصنوعی با کمک مثال‌های ارائه شده، می‌تواند درخواست کاربر را با دقت بیشتری انجام دهد. خروجی مدل هوشمند برای پرامپت بالا را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

For the first text, the following keywords can be extracted: **Stripe**, **payment processing**, **APIs**, **web developers**, **websites**, and **mobile applications** .

For the second text, the following keywords can be extracted: **OpenAI**, **language models**, **text processing**, and **API** .

For the third text, the following keywords can be extracted: **cognitive service**, **question**, **typing**, **platform**, **voice recognition technology**, and **Mindgrasp's AI technology** .

استفاده از کلمات کنشی در مکالمه با هوش مصنوعی

کلمات کنشی می‌توانند در نوشتن یک پرامپت واضح و شفاف به کاربر کمک کنند. هوش مصنوعی با دیدن این کلمات به‌طور دقیق‌تر متوجه درخواست و سوال کاربر می‌شود و پاسخ مناسب‌تری را به او ارائه می‌کند. برخی از کلمات کنشی را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

  • شناسایی کردن
  • تشخیص دادن
  • توضیح دادن
  • مقایسه کردن
  • تجزیه و تحلیل کردن
  • ارزیابی کردن
  • پیشنهاد دادن
  • توصیه کردن
  • پیشبینی کردن
  • تفسیر کردن
  • نشان دادن
  • شرح دادن
  • سنجیدن

به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از پرامپتی نظیر «نحوه کار هوش مصنوعی را شرح بده» از هوش مصنوعی بخواهید که موضوع مورد نظر شما را شرح بدهد. استفاده از کلمه کنشی «شرح دادن» در این مثال به هوش مصنوعی کمک می‌کند درخواست شما را به‌درستی انجام دهد.

ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه ای

حال که با نحوه کار و سوال پرسیدن از هوش مصنوعی آشنا شدیم، در این بخش به برخی از رایج‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌ای اشاره خواهیم کرد تا مخاطبان آن‌ها بتوانند با ویژگی‌های این ابزارها آشنا شوند و بر اساس نیاز خود از آن‌ها بهره ببرند. در ادامه، فهرستی از این ابزارهای هوشمند را ملاحظه می‌کنید:

  • Bing
  • ChatGPT
  • Perplexity AI
  • Jasper
  • YouChat
  • Chatsonic
  • Google Bard

در ادامه مطلب، به توضیحی پیرامون هر یک از ابزارهای هوشمند ذکر شده در فهرست بالا می‌پردازیم و به کاربرد هر یک از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از Bing‌

در اوایل سال ۲۰۲۳، شرکت مایکروسافت ابزار هوش مصنوعی Bing را ارائه کرد که بر پایه جدیدترین «مدل زبانی» (Language Model) شرکت OpenAI، یعنی مدل GPT-4، طراحی شده است. دسترسی به این ابزار رایگان است و مشابه با موتورهای جستجوگر، اطلاعات و رویدادهای اخیر را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. کاربران، با استفاده از این چت بات هوشمند می‌توانند به‌راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را از وب سایت‌ها استخراج کنند و نیازی ندارند برای پیدا کردن پاسخ خود، زمانی را به جستجو در صفحات اینترنت اختصاص دهند.

استفاده از گوگل بینگ برای مکالمه با هوش مصنوعی

ابزار هوشمند ChatGPT

چت جی پی تی یکی از ابزارهای هوش مصنوعی‌ مکالمه‌ای است که توسط شرکت OpenAI ارائه شده. این ابزار بر اساس پرامپ کاربر می‌تواند متون ایمیل با سبک‌های نوشتاری مختلف، مطالب علمی، شعر، دستورالعمل‌های مختلف برای انجام تدارکات خاص، نامه و مواردی از این قبیل را تولید کند.

همچنین، از این ابزار می‌توان برای خطایابی قطعه‌کدهای برنامه نویسی و حل مسائل ریاضی بهره ببرید. استفاده از این ابزار در حال حاضر برای عموم آزاد و رایگان است زیرا طراحان آن در حال به‌روزرسانی و بهبود ویژگی‌های آن بر اساس بازخوردهای دریافتی از کاربران هستند.

ابزار هوش مصنوعی Perplexity AI

از دیگر ابزارهایی که می‌توان برای سوال پرسیدن از هوش مصنوعی از آن بهره گرفت، ابزار Perplexity AI است. کاربران می‌توانند درباره موضوعات مختلفی با این ابزار به مکالمه بپردازند. این سیستم هوشمند بر پایه مدل‌ GPT-3 و GPT-4 طراحی شده است و پرامپت‌های مختلفی را به کاربران برای شروع مکالمه با هوش مصنوعی پیشنهاد می‌دهد. کاربران اندروید و iOS نیز می‌توانند از نسخه گوشی این ابزار هوشمند استفاده کنند.

سوال پرسیدن از هوش مصنوعی با Jasper

ابزار هوش مصنوعی Jasper که بر پایه مدل GPT-3.5 طراحی شده است، به منظور تولید متن و خلاصه‌سازی متون استفاده می‌شود. این ابزار، سرقت ادبی و خطای دستوری متون را نیز بررسی می‌کند. از این ابزار می‌توان برای نوشتن پست‌های بلاگ‌ها در قالب بیش از ۵۰ مدل و تولید زیرنویس‌های فایل‌های ویدئویی نیز استفاده کرد.

استفاده از Jasper برای سوال کردن از هوش مصنوعی

ابزار هوشمند YouChat

این ابزار هوشمند از مدل GPT-3 استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند از YouChat به‌طور رایگان بهره‌مند شوند و برای پرسش و پاسخ، ترجمه کردن، کدنویسی و حل مسائل ریاضی از آن استفاده کنند. این ابزار برخلاف ChatGPT به هنگام ارائه پاسخ، منابع گوگل را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا افراد بتوانند با مراجعه به منابع، اطلاعات بیشتری را درباره پرسش خود به دست آورند.

ابزار هوش مصنوعی مکالمه ای Chatsonic

ابزار هوش مصنوعی Chatsonic یکی از چت بات‌های هوشمند به‌روز است که توسط گوگل پشتیبانی می‌شود و می‌توان درباره وقایع روز از آن سوالات مختلف پرسید. در هنگام استفاده از چت بات‌ها این موضوع مهمی است. ابزاری نظیر ChatGPT نمی‌تواند اطلاعاتی را درباره رخدادهای جدید در اختیار کاربر قرار دهد زیرا داده‌های آموزشی این ابزار بعد از سال ۲۰۲۱ به‌روزرسانی نشده‌اند و درباره اتفاقات رخداده بعد از این سال نمی‌توان از ChatGPT سوال کرد. به‌علاوه، Chatsonic برخلاف ChatGPT منابع پاسخ ارائه شده خود را برای کاربر مشخص می‌کند. از دیگر قابلیت‌های ابزار هوشمند Chatsonic این است که می‌تواند پرامپت‌های صوتی را نیز همانند الکسا تشخیص دهد و تصاویری را نیز بر اساس درخواست کاربر تولید کند.

کاربرد Google Bard

تفاوت هوش مصنوعی گوگل بارد با سایر ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌ای ذکر شده در بخش‌های پیشین، این است که بر پایه مدل زبانی سبک‌تری (مدل زبانی LaMDA) نسبت به GPT طراحی شده است. از این ابزار هوشمند گوگل می‌توان برای نوشتن متون مختلف، تهیه رزومه، خلاصه‌سازی متون و مواردی از این قبیل استفاده کرد. کاربران می‌توانند به‌طور رایگان از این ابزار استفاده کنند.

چگونه چت بات هوش مصنوعی مناسبی را انتخاب کنیم ؟

هر یک از ابزارهای هوش مصنوعی به منظور تحقق هدفی مشخص طراحی شده‌اند. پیش از این که از این ابزارها استفاده کنیم، باید به فاکتورهای مختلفی توجه کنیم تا در نهایت بیشترین بهره‌مندی را از به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند به دست آوریم. در ادامه، می‌توان به چهار عامل اصلی اشاره کنیم که در تعیین ابزار هوش مصنوعی برای رفع نیاز ما نقش مهمی دارند:

  • هدف از استفاده شخصی: هر یک از چت بات‌های هوش مصنوعی با هدف مشخصی طراحی شده‌اند. به عنوان نمونه، برخی از ابزارهای هوشمند قابلیت خطایابی قطعه کدهای برنامه نویسی را دارند. برخی دیگر از این ابزارها، به منظور کمک به دانش‌آموزان برای حل مسائل ریاضی و تشریح و ساده‌سازی آن‌ها ساخته شده‌اند. بدین ترتیب، کاربر باید پیش از به کارگیری این ابزارها، هدف خود را مشخص کند و به دنبال ابزارهایی باشد که برای رفع نیازشان ارائه شده‌اند.
  • قابلیت اطمینان: ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌ای بر پایه مدل‌های زبانی بزرگی طراحی شده‌اند. به عبارتی، پاسخ‌هایی که این نوع ابزارهای هوشمند به کاربر ارائه می‌دهند،‌ بر اساس داده‌هایی هستند که بر اساس آن‌ها آموزش دیده‌اند. بنابراین، در هنگام سوال کردن از هوش مصنوعی، باید میزان اعتبار پاسخ‌های ارائه شده را بسنجیم و از چندین ابزار هوشمند برای گرفتن پاسخ استفاده کنیم تا بتوانیم در نهایت ابزاری را برای پیشبرد هدف خود انتخاب کنیم که کم‌ترین خطا را داشته باشد.
  • قابلیت در دسترس بودن: به هنگام انتخاب مناسب‌ترین ابزار هوش مصنوعی باید این نکته را مد نظر داشته باشید که کدام ابزار بدون محدودیت در اختیار کاربر قرار خواهند گرفت.
  • هزینه مالی: برخی از برنامه‌های هوش مصنوعی به‌صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرند اما بعضی از ابزارهای هوشمند در ازای ارائه خدمات کامل و بدون محدودیت، مبلغی را ماهیانه از کاربر دریافت می‌کنند. افراد باید هزینه‌های مالی و نوع خدمات ارائه شده توسط این ابزارها را با یکدیگر مقایسه کنند و سپس ابزار متناسب با نیاز خود را برگزینند.
کتابخانه ای که ربات ها در آن در حال مطالعه هستند.

جمع‌بندی

استفاده از دستاوردهای هوش مصنوعی، در کاهش هزینه‌های زمانی و مالی تاثیر چشمگیری دارند. یکی از ابزارهای نوین این حوزه، سیستم‌های چت بات هستند که با کمک آن‌ها می‌توان به‌راحتی به پاسخ پرسش‌های ذهنی خود در کمترین زمان و با هیچ‌گونه هزینه مالی رسید. البته، برای استفاده صحیح از این سیستم‌های هوشمند، باید نحوه کار آن‌ها را آموخت و طریقه استفاده از آن‌ها را با تمرین‌های مختلف فرا گرفت. در مطلب حاضر از مجله فرادرس، تلاش کردیم به مفاهیم لازم برای کار با این ابزارها اشاره کنیم و نکات مهم نحوه سوال پرسیدن از هوش مصنوعی را برای خوانندگان شرح دهیم تا افراد بتوانند به بهترین نحو، از این سیستم‌های هوشمند بهره‌مند شوند.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HEIGHTSUPDFJatinderPalahaZDNETWIREDneuroflash
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *