تکنیک های تبلیغات کلینیک دندانپزشکی — راهنمای رایگان موثرترین روش ها

۳۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
تکنیک های تبلیغات کلینیک دندانپزشکی — راهنمای رایگان موثرترین روش ها

امروزه، تقریباً تمام دندانپزشکان متوجه شده‌اند که بازاریابی برای کلینیک‌های دندانپزشکی از الزامات مهم برای موفقیت و رونق کار آن‌هاست چراکه بیشتر اوقات مراجعه‌کنندگان ترجیح می‌دهند که به کلینیک‌های دندانپزشکی معروف و خوش‌نام مراجعه کنند. حتی اگر دندانپرشک بسیار باتجربه‌ای باشید، اگر به بازاریابی کلینیک دندانپزشکی و معرفی خدمات و تجربه‌های کاری خود توجه نکنید، درآمد قابل توجهی را از دست خواهید داد. در این مطلب روش‌های مختلف تبلیغات کلینیک دندانپزشکی و مراحل برنامه‌ریزی برای بازاریابی مؤثر در این کلینیک‌ها را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

منظور از بازاریابی کلینیک دندانپزشکی چیست ؟

بازاریابی برای کلینیک‌های دندانپزشکی می‌تواند کسب‌وکار شما را به افراد زیادی معرفی کند. این کار به شما کمک می‌کند که مراجعه‌کنندگان کنونی خود را به مراجعه‌کنندگان همیشگی و وفادار تبدیل کنید. همچنین از طریق تبلیغات برای کلینیک دندانپزشکی می‌توانید با افراد جدید ارتباط برقرار کنید و مراجعه‌کنندگان جدید بیابید.

بازاریابی کلینیک‌های دندانپزشکی باید شامل موارد فهرست زیر باشد:

  • محتوای عالی: کلینیک‌های دندانپزشکی از طریق تولید محتوا می‌توانند اطلاعات مفیدی را درباره درمان‌های مورد نیاز و فاصله زمانی بین جلسات معاینه در اختیار کاربران قرار دهند. این کار می‌تواند دندانپزشک را به عنوان شخصی حرفه‌ای و مطلع در زمینه کاری خود نیز معرفی کند.
  • ایجاد تصویری مثبت در ذهن کاربران: دندانپزشکان با انتشار تصاویر قبل و بعد از انجام خدمات بهداشتی و درمانی و زیبایی می‌توانند تصویر مثبتی از خود در ذهن کاربران به جا بگذارند.
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد: در تبلیغات کلینیک‌های دندانپزشکی باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی ذکر شوند که این کلینیک را از سایر رقیبان متمایز می‌کنند. استراتژی‌های بازاریابی برای تمام کلینیک‌های دندانپزشکی یکسان نیست، اما ذکر خدمات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد همواره می‌تواند توجه افراد زیادی را جلب کند.
بازاریابی کلینیک دندانپزشکی چیست

مزایای بازاریابی و تبلیغات برای کلینیک دندانپزشکی چیست؟

بازاریابی در کلینیک‌های دندانپزشکی باعث افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان جدید می‌شود. همچنین، انتخاب استراتژی‌های صحیح تبلیغات در این کلینیک‌ها می‌تواند مراجعه‌کنندگان قدیمی را به مراجعه‌کنندگان همیشگی و وفادار تبدیل کند. به همین دلیل، کلینیک‌های دندانپزشکی که به دنبال یافتن موفقیت و کسب درآمد مطلوب هستند باید در بازاریابی سرمایه‌گذاری کنند.

از دلایل ضرورت بازاریابی و تبلیغات برای کلینیک های دندانپزشکی می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • برقراری ارتباط مستقیم با مراجعه‌کنندگان و بیماران کنونی
  • افزایش ترافیک و بازدید وب‌سایت
  • بهبود تصویر برند در ذهن افراد
  • افزایش تعداد جلسات رزرو شده آنلاین و تماس‌های تلفنی کلینیک

بهترین استراتژی برای تبلیغات در کلینیک‌های دندانپزشکی شامل استراتژی‌های بازاریابی آنلاین و آفلاین می‌شود. به بیان دیگر، برای دریافت بهترین نتیجه از بازاریابی برای کلینیک‌های دندانپزشکی باید به تمام انواع بازاریابی توجه کرد.

در ادامه این مطلب، تعدادی از بهترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات در کلینیک دندانپزشکی را معرفی می‌کنیم.

 

استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای کلینیک دندانپزشکی

دنیای بازاریابی دیجیتال با سرعت زیادی در حال حرکت و گسترش است و ترندها و الگوریتم‌ها و رفتار کاربران و نیز دائماً تغییر می‌کند. پیشی گرفتن از رقیبان و همواره به‌روز بودن در زمینه بازاریابی دیجیتال کار ساده‌ای نیست و به همین دلیل، همیشه باید درباره روش‌ها و استراتژی‌های جدید دیجیتال مارکتینگ تحقیق کنید. در فهرست زیر، تعدادی از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مؤثر بازاریابی دیجیتال برای تبلیغات کلینیک دندانپزشکی را معرفی کرده‌ایم تا این کار را کمی برای شما ساده‌تر کنیم.

استراتژی تبلیغات برای کلینیک دندانپزشکی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

افراد بسیار زیادی از شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام و فیسبوک برای برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن تصاویر و محتوای مختلف و سرگرم‌کننده استفاده می‌کنند. به همین دلیل، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی برای هر کسب‌وکار به امری ضروری تبدیل شده است. با بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی برای مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی می‌توان مخاطبان مدنظر خود را یافت و آن‌ها را هدف تبلیغات قرار داد. همچنین می‌توان اطلاعات لازم را در اختیار مراجعه‌کنندگان کنونی قرار داد و آن‌ها را به مراجعه‌کنندگان وفادار و همیشگی تبدیل کرد.

مراجعه‌کنندگان با دنبال کردن کلینیک‌های دندانپزشکی در شبکه‌های اجتماعی و نظر دادن درباره خدمات زیر تصاویر یا ویدیوهای شما می‌توانند به رشد کسب‌وکار کمک کنند. از آنجایی که در شبکه‌های اجتماعی، مراجعه‌کنندگان به اطلاعات کامل کسب‌وکار دسترسی مستقیم دارند، احساس بهتری به آن‌ها دست خواهد داد و کسب‌وکار را به افراد دیگر معرفی خواهد کرد.

علاوه بر این، با برقراری ارتباط با مخاطبان در یک شبکه اجتماعی می‌توان آن‌ها را به حساب‌های کاربری کسب‌وکار در دیگر شبکه‌های اجتماعی متصل کرد و با استفاده از ویدیوها و محتوای آموزشی مناسب، روند درمان و طرز ارائه خدمات را به سادگی برای آنان شرح داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و استراتژی‌های آن، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

تبلیغات کلینیک دندانپزشکی اینستاگرام

ساخت وب‌سایت حرفه‌ای

گفته می‌شود که از هر ۲۰ جستجو در گوگل، یک مورد به سلامتی و بهداشت مرتبط است. ساخت وب‌سایت حرفه‌ای برای کلینیک‌های دندانپزشکی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که محتوای زیادی درباره موضوعات مرتبط با بهداشت و سلامت تولید کنند و از این طریق، تعداد زیادی از کاربران گوگل را به وب‌سایت خود جذب کنند.

همچنین بر اساس آمارها، حدود ۸۰ درصد از بیماران، پزشک خود را از طریق اینترنت پیدا می‌کنند. ظاهر شدن وب‌سایت کلینیک در موتورهای جستجو باعث افزایش اعتماد کاربران به کسب‌وکار می‌شود. این موضوع می‌تواند در وجهه برند تأثیر مثبت داشته باشد و آن را از کلینیک‌های دیگر متمایز کند.

از بخش‌های مهم در وب‌سایت‌های حرفه‌ای می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد:

  • درباره ما: ابن بخش باید شامل اطلاعات واقعی و دقیق دندانپزشکان و کارکنان کلینیک و تجربه‌ها و گواهی‌های تحصیلی و بهداشتی آن‌ها و... باشد.
  • خدمات: در این بخش باید به تمام خدمات کلینیک دندانپزشکی اشاره شود و در صورت امکان، تصاویر مرتبط برای نمایش کیفیت خدمات نیز در آن قرار بگیرد. کاربران به طور معمول در جستجوی کلینیک‌های دندانپزشکی تمیز و استریل هستند، بنابراین نشان دادن اهمیت بهداشت در کلینیک می‌تواند توجه افراد زیادی را جلب کند.
  • رضایت مراجعه‌کنندگان: تجربه‌های مثبت مراجعه‌کنندگان کنونی می‌تواند سنگ‌بنای رضایت مراجعه‌کنندگان آینده باشد. انتشار و اشتراک‌گذاری این تجربه‌های مثبت می‌تواند مشتریان احتمالی را به رزرو نوبت در کلینیک ترغیب کند. این بخش همچنین می‌تواند شامل تصاویر واقعی قبل و بعد از انجام خدمات دندانپزشکی در کلینیک باشد.
  • وبلاگ: وبلاگ از مهم‌ترین بخش‌های وب‌سایت کسب‌وکارها به شمار می‌رود. کلینیک‌های دندانپزشکی در این بخش مقاله‌هایی درباره بهداشت دهان و دندان و خدمات مختلف در این زمینه می‌نویسند. این مقاله‌ها می‌تواند جایگاه وب‌سایت در موتورهای جستجو را بهبود ببخشد. در بخش بعدی درباره بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو توضیحات بیشتری می‌خوانید.
  • تماس با ما: کسب‌وکارها در این صفحه تمام اطلاعات تماس خود شامل آدرس همراه با موقعیت جغرافیایی روی نقشه گوگل، شماره تلفن، آدرس ایمیل و ساعت‌های کاری خود را می‌نویسند. کاربران از طریق این صفحه می‌توانند به سادگی راه ارتباطی مدنظر خود را پیدا کنند.

 

تصویر زیر نمونه یک وب‌سایت حرفه‌ای برای کلینیک دندانپزشکی را نشان می‌دهد.

نمونه سایت کلینیک دندانپزشکی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

تصویر زیر نیز نمونه دیگری از یک وب‌سایت حرفه‌ای برای کلینیک دندانپزشکی را نشان می‌دهد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

«بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) برای کسب‌وکارها امری ضروری محسوب می‌شود. ظاهر شدن صفحات وب‌سایت یک کسب‌وکار با کلیدواژه‌های مرتبط در صفحه اول نتایج جستجو، معیاری بسیار مهم در جلب نظر کاربران و افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های دندانپزشکی است.

هدف‌گذاری کلمات کلیدی محلی نیز در سئو کسب وکارهایی مانند کلینیک‌های دندانپزشکی بسیار مهم است، چراکه این نوع کسب‌وکارها به طور معمول خدمات خود را به افرادی در موقعیت‌های مکانی نزدیک، مانند شهر خود، ارائه می‌کنند.

وبلاگ‌نویسی و استراتژی‌های بازاریابی محتوا در بهبود رتبه وب‌سایت تأثیر زیادی دارد و تولید محتوا با کلمه‌های کلیدی هدف‌گذاری شده در مقاله‌های ارزشمند، می‌تواند جایگاه وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو را ارتقا دهد.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

سئو کلینیک دندانپزشکی

تبلیغات ویدیویی برای کلینیک دندانپزشکی

تبلیغات ویدیویی از روش‌های موفق بازاریابی موفق است، چراکه ویدیو از محبوب‌ترین شکل‌های محتوا محسوب می‌شود. بر اساس گزارشی از تیم پژوهش «HubSpot» در سال ۲۰۱۷، بیش از ۵۰ درصد از کاربران می‌خواهند ویدیوهای کسب‌وکارها و برندهای مورد علاقه خود را تماشا کنند. این میزان بیشتر از میزان درخواست برای هر نوع محتوای دیگر است.

ویدیوهایی که دندانپزشک‌ها و کارکنان کلینیک دندانپزشکی در آن‌ها ظاهر می‌شوند، مخاطب را با کسب‌وکار و افراد فعال در آن بیشتر آشنا می‌کنند. این موضوع می‌تواند ارتباطی محکم‌تر و عمیق‌تر میان مخاطبان و کارکنان برقرار کند. ویدیوهای دیگر مانند انیمیشن‌ها و ویدیوهای موشن گرافی نیز می‌توانند فرآیندهای پیچیده را به شکل ساده برای مخاطبان توضیح بدهند و از این رو، ابزاری مناسب برای آموزش و محبوب برای کاربران به شمار می‌روند.

با مطالعه مطالب «ویدیو مارکتینگ چیست» و «تبلیغات ویدیویی چیست» می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره تبلیغات ویدیویی برای کسب‌وکارها به دست بیاورید.

 

بازاریابی از طریق سیستم معرفی افراد یا ریفرال مارکتینگ

اگر می‌خواهید کسب‌وکار کلینیک دندانپزشکی شما موفق باقی بماند، باید حداقل ۷۰ درصد از مراجعه‌کنندگان جدید را از طریق معرفی مراجعه‌کنندگان قدیمی به دست بیاورید. «بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ» (Referral Marketing) از انواع مؤثر بازاریابی دیجیتال است. در این سیستم با پیشنهاد جایزه‌ای مانند تخفیف یا ارائه رایگان محصولات و خدمات جذاب مرتبط با بهداشت دهان و دهان به مراجعه‌کنندگان کنونی در صورت معرفی افراد دیگر، می‌توان مراجعه کنندگان جدید جذب کرد.

مزیت این روش بازاریابی تنها یافتن مراجعه‌کنندگان جدید نیست، بلکه باعث برقراری ارتباط مداوم با مشتریان قدیمی نیز می‌شود و روابط کسب‌وکار با آنان را مستحکم‌تر می‌کند. این نوع بازاریابی را می‌توان هم به صورت آنلاین و هم از طریق ارائه کارت‌های تخفیف به مراجعه‌کنندگان قدیمی انجام داد.

بازاریابی محتوا

«بازاریابی محتوا» (Content Marketing) فرآیند ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب مخاطبان است و اگر استراتژی‌های مناسبی برای آن به کار گرفته شود، می‌تواند کسب‌وکار را به موفقیت برساند. این روش بازاریابی در مقایسه با روش‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ هزینه کمتری دارد و ممکن است رسیدن به موفقیت از طریق آن در ابتدا کمی کند باشد، اما به مرور باعث رشد کسب‌وکار خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم، تولید محتوای باکیفیت در وب‌سایت می‌تواند رتبه آن را بهبود ببخشد. اما بازاریابی محتوا فقط به تولید محتوا در وب‌سایت و اجرای استراتژی‌های سئو مربوط نمی‌شود. از روش‌های مختلف بازاریابی محتوا می‌توان نوشتن وبلاگ، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای ویدیویی و تولید محتوا در بازاریابی ایمیلی نام برد.

 

قرار گرفتن در فهرست سایت‌های دندانپزشکی

قرار گرفتن در فهرست وب‌سایت‌های معرفی کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی می‌تواند بستری برای کاربران ایجاد کند که نظر و امتیاز خود درباره کلینیک‌های مختلف را ثبت کنند. گفته می‌شود که حدود ۹۰ درصد از کاربران پیش از مراجعه به کلینیک‌ها، امتیاز آن‌ها در فهرست‌های آنلاین را مشاهده می‌کنند و ۸۸ درصد از این افراد، به این نظرات به عنوان پیشنهادهای اشخاص دیگر اعتماد می‌کنند.

با اضافه کردن وب‌سایت به فهرست‌های مختلفی مانند گوگل و تکمیل کردن بخش «گوگل مای بیزینس» (Google My Business | GMB) می‌توان مخاطبان هدف را به این فهرست‌ها هدایت کرد تا نظر خود را درباره کسب‌وکار ثبت کنند.

Google My Business

تلاش برای گرفتن نظرات مثبت کاربران

همان‌طور که گفتیم، برای داشتن مراجعه‌کنندگان، درآمد و اعتبار بیشتر، تلاش برای دریافت نظرات و امتیازات مراجعه‌کنندگان قبلی ضروری است. اما برای گرفتن نظرات مثبت به جز از طریق گوگل و فهرست‌های آنلاین می‌توان از طریق روش‌های فهرست زیر اقدام کرد:

  • ضبط ویدیوهای کوتاه رضایت مشتری
  • درخواست برای ثبت نظر و امتیاز در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی کلینیک
  • درخواست برای ثبت نظر و امتیاز از طریق ایمیل
  • ثبت‌نام در وب‌سایت‌های مدیریت نظرسنجی؛ نظرسنجی‌های این وب‌سایت‌ها اغلب کوتاه است و به همین دلیل، افراد بیشتری به پر کردن این فرم‌ها مایل‌اند.

بازاریابی ایمیلی

«بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ» (Email Marketing) از استراتژی‌های بسیار مؤثر در بازاریابی آنلاین به شمار می‌رود. نرخ بازگشت سرمایه در این روش بازاریابی حدود ۴۴۰۰ درصد است و می‌توان گفت که برای تبلیغات همه کسب‌وکارها از جمله تبلیغات کلینیک دندانپزشکی لازم و ضروری است.

در کلینیک‌های دندانپزشکی می‌توان از طریق ایمیل خبرنامه‌هایی شامل مطالب جدید وبلاگ ارسال کرد. همچنین می‌توان از ایمیل برای معرفی مراجعه‌کنندگان جدید، درخواست برای ثبت نظر و امتیاز، اطلاع‌رسانی درباره تخفیف‌ها و ارسال پیام‌های یادآوری نوبت دندانپزشکی بهره برد.

اگر می‌خواهید بازاریابی ایمیلی برای کسب‌وکار خود را آغاز کنید، مطالعه مطالب زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

تبلیغات کلیکی کلینیک دندانپزشکی

تبلیغات کلیکی نتایجی سریع و قابل اندازه‌گیری دارد، به همین دلیل روشی مناسب برای تبلیغات کلینیک دندانپزشکی و کسب‌وکارهای تازه‌کار دیگر است. پلتفرم‌های بسیار زیادی برای تبلیغات کلیکی یا PPC وجود دارد که می‌توانند به کسب‌وکارها در افزایش نرخ کلیک (CTR) و ترافیک ورودی کمک کنند.

در تبلیغات کلیکی باید روی معرفی مهم‌ترین و خاص‌ترین ویژگی‌ها و خدمات کلینیک تمرکز شود تا مخاطبان بدانند که چه چیزی این کلینیک را از مراکز دیگر متمایز می‌کند. در این روش امکان بهره گرفتن از چند «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) یا متن تبلیغ مختلف و مقایسه نتیجه آن‌ها از طریق آزمایش A/B وجود دارد. این تبلیغات همچنین امکان ارزیابی مرخ تبدیل و ارسال تبلیغات مختلف به مخاطبان هدف در گروه‌های مختلف با ویژگی‌های خاص را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند.

 

استراتژی های بازاریابی آفلاین برای کلینیک دندانپزشکی

بازاریابی آفلاین از زمان شروع بازاریابی برای کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی به عنوان روشی موفق به کار گرفته می‌شود. در بازاریابی آفلاین، کسب‌وکارها منتظر نیستند که مشتریان آن‌ها را بیابند، بلکه خودشان برای یافتن مشتری از طریق بازاریابی هدفمند دست‌به‌کار می‌شوند.

در دهه گذشته، بسیاری از دندانپزشکان به استفاده از بازاریابی آنلاین به جای بازاریابی آفلاین رو آورده‌اند. اما رویکرد مناسب این است که از هر دو بخش بازاریابی آنلاین و آفلاین برای رسیدن به موفقیت در طولانی‌مدت استفاده شود. از روش‌های متداول برای بازاریابی آفلاین می‌توان به شبکه‌سازی یا «بازاریابی داخلی» (Internal Marketing)، شرکت در رویدادهای مختلف و اسپانسر شدن در آن‌ها، ارسال مستقیم نامه و پوسترهای تبلیغاتی، تبلیغات محیطی در بیلبوردها و تلویزیون و رادیو، تبلیغات از طریق رسانه‌های جایگزین و تبلیغات از طریق رسانه‌های چاپی نام برد.

در ادامه، تعدادی از این استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی را شرح خواهیم داد.

بازاریابی آفلاین کلینیک دندانپزشکی

شبکه‌سازی

شبکه‌سازی در تبلیغات کلینیک دندانپزشکی فرصت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مشتریان و مراجعان کنونی کلینیک درباره خدمات ارائه شده را ایجاد می‌کند و می‌تواند آن‌ها را به طرفداران پروپاقرص کلینیک تبدیل کند.

در این شکل از بازاریابی که می‌تواند به صورت آنلاین یا آفلاین انجام شود، با معرفی خدمات کلینیک به مشتریان از طریق خبرنامه‌ها یا پیام‌های تلفن همراه یا هر رسانه دیگری می‌توان آن‌ها را از خدمات ارائه شده در کلینیک آگاه کرد. برای مثال ممکن است مراجعان کنونی کلینیک ندانند که شما خدمات ارتودنسی نوجوانان و ترمیم روکش دندان‌ها را نیز انجام می‌دهید، اما در این شکل از بازاریابی می‌توانید آن‌ها را از وجود این خدمات آگاه کنید تا دوستان و آشنایان و اعضای خانواده خود را به شما معرفی کنند.

تبلیغات کلینیک دندانپزشکی از طریق رسانه‌های چاپی

به رسانه‌هایی مانند روزنامه‌ها، مجله‌ها، روزنامه‌های محلی، خبرنامه‌های مخصوص گروه‌های مختلف جامعه مانند بازنشستگان و... رسانه‌های چاپی گفته می‌شود. این رسانه‌ها اغلب بخشی را به تبلیغات کسب‌وکارهای مختلف اختصاص می‌دهند و می‌توانند نرخ بازگشت سرمایه مطلوبی داشته باشند. همچنین تبلیغ در رسانه‌های چاپی محلی، امکان هدف‌گذاری افراد نزدیک به کلینیک را بیشتر خواهد کرد.

هزینه تبلیغات در رسانه‌های چاپی به اندازه تبلیغ و نوع چاپ رنگی یا سیاه و سفید و نوع کاغذ استفاده شده در رسانه بستگی دارد.

برای تبلیغات از طریق رسانه‌های چاپی باید به تعداد مشترکان رسانه، موقعیت مکانی مشترکان و تبلیغات رقیبان (کلینیک‌های دندانپزشکی دیگر که در همان رسانه تبلیغ می‌کنند) توجه کرد. بهترین رسانه چاپی، گزینه‌ای است که مشترکان آن در نزدیکی موقعیت مکانی کلینیک دندانپزشکی شما هستند، دندانپزشکان دیگری در آن تبلیغ نمی‌کنند و تمام صفحات مختص تبلیغات آن‌ها می‌تواند در دسترس شما قرار بگیرد.

تبلیغات دندانپزشکی در رسانه های چاپی

تبلیغات محیطی و رسانه‌های جمعی برای کلینیک دندانپزشکی

از مزایای تبلیغات محیطی و تبلیغ در رسانه‌ها جمعی مانند رادیو و تلویزیون برای کلینیک‌های دندانپزشکی می‌توان شناخته شدن کسب‌وکار توسط تعداد زیادی از مخاطبان در مدت زمانی کوتاه و امکان گسترش استراتژی‌های دیگر بازاریابی مانند شبکه‌سازی، ارسال خبرنامه و تبلیغ از طریق رسانه‌های چاپی را نام برد.

از معایب این روش‌های تبلیغاتی می‌توان به پرهزینه بودن آن‌ها، به ویژه در شهرهای بزرگ، اشاره کرد. هرچه کسب‌وکار شما به کلان‌شهرها نزدیک‌تر باشد، یافتن رسانه‌ای جمعی برای تبلیغ منطبق با بودجه بازاریابی کسب‌وکار دشوارتر خواهد شد.

تبلیغات محیطی مطب دندانپزشکی

تبلیغات کلینیک دندانپزشکی از طریق رسانه‌های جایگزین

رسانه‌های جایگزین به تمام رسانه‌هایی گفته می‌شود که کلینیک‌های دندانپزشکی به طور معمول از طریق آن‌ها بازاریابی نمی‌کنند. برای مثال می‌توان پوسترهای ایستگاه‌های قطار، تبلیغات درون مراکز خرید، بنرهای ساختمان‌ها و هر رسانه مشابهی را نام برد. همچنین می‌توان تبلیغات در محصولات تبلیغاتی مانند لیوان‌های قهوه، خودکار، تقویم و... را نیز در این دسته از تبلیغات قرار داد.

زمانی که یک برنامه بازاریابی مناسب شامل شبکه‌سازی، تبلیغات از طریق خبرنامه‌ها و ساخت و گسترش وب‌سایت را برای کلینیک دندانپزشکی خود طراحی و آماده کردید، می‌توانید با استفاده از این رسانه‌های جایگزین، فعالیت‌های بازاریابی خود را گسترش دهید.

رسانه‌های جایگزین روشی مناسب برای ایجاد «آگاهی از برند» (Brand Awareness) و برقراری ارتباط با افراد جامعه‌اند و اغلب هزینه بسیار زیادی ندارند.

 

مراحل برنامه‌ریزی برای بازاریابی و تبلیغات مؤثر در کلینک دندانپزشکی چیست؟

ممکن است برنامه‌ریزی برای اولین پلن تبلیغات برای کلینیک دندانپزشکی به دلیل نداشتن تجربه قبلی و جزئیات زیاد برنامه‌ریزی برای استراتژی‌های مؤثر بازاریابی به ویژه در زمینه‌های کاری رقابتی، کمی دشوار باشد. طی کردن مراحل مشخص کردن هدف، مشخص کردن خدمات مورد نظر برای بازاریابی، مشخص کردن ارزش پیشنهادی یکتا، شناخت مخاطبان هدف، اختصاص بودجه، انتخاب استراتژی و ارزیابی نتیجه کمپین‌های بازاریابی می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی مؤثر برای تبلیغات کلینیک دندانپزشکی کمک کند.

در ادامه، درباره گام‌های اصلی برای برنامه‌ریزی پلن بازاریابی مؤثر در کلینیک‌های دندانپزشکی را می‌خوانید که می‌تواند به شما در به دست آوردن نتایج مطلوب در بلندمدت کمک کند.

مشخص کردن هدف

اولین و مهم‌ترین گام در برنامه‌ریزی برای استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات کلینیک دندانپزشکی و هر کسب‌وکار دیگری، تعیین کردن هدف از بازاریابی است. مهم‌ترین نکته این است که بدانید نتیجه مطلوب و قصد شما از راه‌اندازی کمپین‌های جدید بازاریابی چیست. برای مثال این هدف می‌تواند یافتن مراجعه‌کنندگان جدید، فروش یک محصول یا خدمات خاص، رسیدن به یک سطح درآمد مشخص یا به دست آوردن رضایت مراجعه‌کنندگان کنونی باشد.

علاوه بر این، مشخص کردن یک هدف خاص برای هر کمپین می‌تواند ارزیابی نتیجه کمپین‌ها و آزمایش روش‌های مختلف برای بازاریابی را ساده‌تر کند.

مشخص کردن خدمات مورد نظر برای بازاریابی

زمانی که می‌خواهید پیام‌های تبلیغاتی خاصی را برای مشتریان احتمالی خود ارسال کنید، نباید آن‌ها را با گزینه‌های بسیار زیاد و فهرستی طولانی از خدمات خود روبه‌رو کنید. این موضوع می‌تواند باعث سردرگمی مشتریان احتمالی شود و تصمیم‌گیری را برای آن‌ها دشوار کند یا به‌طور کلی نظر آن‌ها را جلب نکند. به جای این کار، بهتر است یکی از خدمات خود را مشخص کنید و آن را از طریق روش‌های مختلف بازاریابی به مشتریان هدف خود معرفی کنید.

تمرکز روی یک سرویس خاص، جلب توجه افرادی که در جستجوی یافتن آن سرویس هستند را ساده‌تر می‌کند. اما به یاد داشته باشید که خدماتی که در تبلیغات خود معرفی می‌کنید باید در راستای رفع نیاز مشتریان هدف باشد. گروه‌های مختلف جمعیت هدف ممکن است نیازها و درخواست‌های متفاوتی داشته باشند و استراتژی‌ها نیز با هم تفاوت دارند. بنابراین باید برای گروه‌ها و استراتژی‌های مختلف، برنامه‌های بازاریابی جداگانه‌ای داشته باشید.

مشخص کردن ارزش پیشنهادی یکتا

«ارزش پیشنهادی یکتا» (Unique Value Proposition | UVP) از اجزای مدل کسب‌وکار است. این بخش از مدل کسب‌وکار نشان می‌دهد که مزایای خدمات شما چیست، چطور مشکل کاربران را حل می‌کند و نیازهای آن‌ها را پاسخ می‌دهد و چه چیزی کار شما را رقیبان متمایز می‌کند. ارزش پیشنهادی شما باید در صفحه‌های فرود و تمام کمپین‌های بازاریابی ذکر شود.

برای مثال، ارزش پیشنهادی کسب‌وکار شما می‌تواند خدمات مشتریان عالی، تجربه بسیار زیاد یا امکان پرداخت هزینه‌ها به روش‌های مختلف باشد. این نمونه‌ها تنها چند مورد از انواع ارزش‌های پیشنهادی یکتاست که می‌تواند به کلینیک های دندانپزشکی در منحصربه‌فرد کردن برنامه بازاریابی و تبلیغات کمک کند.

 

دانستن این که چه چیزی شما را از رقیبان متفاوت و متمایز می‌کند برای مؤثر کردن استراتژی‌های بازاریابی، امری ضروری است. زمانی که ارزش پیشنهادی خود را مشخص کردید، می‌توانید از آن در پیام‌های تبلیغاتی بهره بگیرید.

ارزش پیشنهادی یکتا

شناخت مخاطبان هدف

برای بازاریابی موفق و مؤثر، باید ویژگی‌ها مخاطب هدف خود را بدانید تا بتوانید آن‌ها را به شکل صحیح هدف‌گذاری کنید. این ویژگی‌ها شامل ویژگی‌های شخصی مانند سن، جنسیت، میانگین درآمد، موقعیت مکانی و... مخاطبان هدف می‌شود.

افراد گروه‌های مختلف، نیازها و درخواست‌های بسیار متفاوتی دارند. برای مثال اگر تبلیغ ساخت دندان مصنوعی را به کاربران جوان ارسال کنید، به احتمال زیاد نتیجه مثبتی از تبلیغات نخواهید دید.

شناسایی مخاطبان هدف، بخش بزرگ و مهمی از برنامه‌ریزی برای بازاریابی و تبلیغات کلینیک دندانپزشکی و هر کسب‌وکار دیگر به شمار می‌رود. به یاد داشته باشید که همیشه باید برای گروه‌های مختلف مخاطبان و خدمات مختلف خود، برنامه‌های بازاریابی جداگانه‌ای داشته باشید.

 

شعار تبلیغاتی کلینیک دندانپزشکی

دانستن هدف از بازاریابی، شناخت ارزش‌های پیشنهادی یکتا و کسب اطلاعات درباره مخاطبان هدف می‌تواند به شما در انتخاب شعار تبلیغاتی منحصربه‌فرد کلینیک کمک کند. از این شعارهای تبلیغاتی می‌توانید در کمپین‌های بازاریابی استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از جملات و عبارت‌های مشابه فهرست زیر به عنوان شعار تبلیغاتی کلینیک دندانپزشکی خود بهره بگیرید.

  • مراقب شما و لبخندتان هستیم.
  • دندان‌های شما دارایی شماست.
  • مراقب لبخند خود باشید.
  • به لبخند خود افتخار کنید.
  • زمان دوباره لبخند زدن فرا رسیده است.
  • به روی دنیا لبخند بزنید.

اختصاص بودجه

بودجه نیز نقش بسیار مهمی در استراتژی‌های بازاریابی و مقیاس فعالیت‌های تبلیغاتی شما به طور کلی ایفا می‌کند. هنگام برنامه‌ریزی برای تبلیغات کلینیک دندانپزشکی، تلاش کنید که بودجه ماهانه و سالانه‌ای را برای خود مشخص کنید. این بودجه نه باید آنقدر زیاد باشد که به فعالیت‌های روزانه شما آسیب برساند و نه آنقدر کم باشد که تأثیری در کسب‌وکار شما ایجاد نکند.

زمانی که بودجه بازاریابی خود را مشخص کردید، باید آن را به شکل دوره‌ای بازبینی کنید. اگر درآمد شما در طول یک دوره بیشتر شده باشد، می‌توانید مبلغ بیشتری را در فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی سرمایه‌گذاری کنید. برنامه بازاریابی کلی کلینیک دندانپزشکی شما نیز باید این موضوع را در بر بگیرد، بنابراین سعی کنید استراتژی‌هایی را انتخاب کنید که با افزایش بودجه، تأثیر مثبت بیشتری در کسب‌وکار شما ایجاد کند.

انتخاب استراتژی

برنامه بازاریابی و تبلیغات کلینیک دندانپزشکی شما بدون انتخاب استراتژی بازاریابی تکمیل نمی‌شود. می‌توانید برنامه را طوری تنظیم کنید که چند استراتژی را به طور هم‌زمان در بر بگیرد و همچنین می‌توانید فقط روی یک استراتژی خاص تمرکز کنید. بودجه‌ای که در مرحله قبلی برای بازاریابی در نظر گرفته‌اید، رویکرد شما را مشخص خواهد کرد. از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای کلینیک‌های دندانپزشکی می‌توان به بازاریابی از طریق انتشار محتوای باکیفیت، ایمیل مارکتینگ، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

ارزیابی و سنجش نتیجه بازاریابی

پس از این که استراتژی بازاریابی خود را انتخاب کردید و فعالیت‌های تبلیغاتی را آغار کردید، باید نتایج این کمپین‌ها را بررسی و ارزیابی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را تغییر دهید تا در آینده نتایج بهتری دریافت کنید.

اگر میزان تأثیرگذاری کمپین‌های بازاریابی خود را نسنجید، بهبود برنامه‌های تبلیغاتی در طول زمان غیرممکن خواهد شد. برای این کار می‌توانید از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بازاریابی و بهینه‌سازی استراتژی‌های مارکتینگ نیز کمک بگیرید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند از روش‌های مؤثر در تبلیغات آنلاین و راهی مناسب برای گرفتن بک‌لینک و معرفی محصولات به مخاطبان راغب است و می‌تواند به رتبه سایت شما در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود ببخشد. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار کلینیک خود در وب‌سایتتان مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط به مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به «مجله فرادرس» اشاره کنیم. در این مجله، مطلبی با عنوان «الگوریتم‌های گوگل در سئو» تدوین شده است. در صورتی که از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا برای نمایش تبلیغات در این صفحه استفاده شود، بنرهای تبلیغاتی مرتبط به موضوع نوشته با اندازه کوچک و حجم کم را مانند تصویر زیر درون متن خواهیم دید.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و به این ترتیب، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

همان‌طور که گفتیم، با بهبود رتبه سایت کلینیک دندانپزشکی، افراد بیشتری آن را از طریق موتورهای جستجو می‌یابند. استفاده از رپورتاژ آگهی یکی دیگر از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود.

رپورتاژ آگهی اگر  به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مطلوبی خواهد داشت و در غیر این صورت، با بازدهی کم رپورتاژ آگهی مواجه خواهیم شد. رعایت تمام معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای رپورتاژ آگهی از پلتفرمی استفاده کنید که محتوای مناسب را با رعایت تمام نکات لازم، با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول پیرامون تکینک های تبلیغات کلینیک دندانپزشکی

در ادامه، به برخی از مهم‌ترین سوالات متداول در تبلیغات کلینیک دندانپزشکی می‌پردازیم.

چگونه کلینیک دندانپزشکی را جذاب کنیم؟

برای جذاب کردن کلینیک دندانپزشکی و به دنبال آن، جذب مراجعه‌کننده بیشتر، باید حضور آنلاین خود را بیشتر کنید و در این میان از قدرت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. با این کار، بازخوردهای آنلاین دریافت می‌کنید و با بررسی آن‌ها، کیفیت خدمات خود را بهبود می‌دهید. علاوه بر این، اضافه کردن امکان نوبت‌دهی آنلاین، تجربه کاربری بهتری را فراهم می‌کند. در نهایت، همه موارد گفته شده به همراه طراحی مناسب فضا، کلینیک دندانپزشکی را برای مخاطب، جذاب می‌کند.

چه روش‌هایی برای بهبود بازاریابی کلینیک دندانپزشکی وجود دارد؟

برای بهبود بازاریابی کلینیک دندانپزشکی استراتژی‌های مختلفی وجود دارد. اما در ابتدا باید پروفایل مربوط به صفحه «Google My Business» را تکمیل کنید. در ادامه، به کمک روش‌های مرتبط با سئو، بهینه‌سازی وب‌سایت را برای موتورهای جستجو انجام دهید. همچنین، نباید از تولید مستمر محتوا غافل شوید. استفاده از روش‌های ویدیو مارکتینگ و اشتراک‌گذاری فیلم‌های آموزشی در شبکه‌های اجتماعی، سایر استراتژی‌های پیشِ رو برای بهبود بازاریابی کلینیک دندانپزشکی به شمار می‌آید.

چطور برای کلینیک دندانپزشکی، برنامه بازاریابی بنویسیم؟

برای پلن‌نویسی بازارایابی کلینیک دندانپزشکی، در ابتدا باید با تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و به کمک آن‌ها، هدف اصلی خود را تعیین کنید. با استفاده از روش‌های بازاریابی خدمات، فعالیت‌های خود را از میان افراد رقیب متمایز کنید و این تمایز را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارید.  همچنین، با تهیه پرسونای مشتری و تعیین مخاطب هدف، نقشه سفر مشتری را رسم کنید تا با ادامه فعالیت‌ها بتوانید به شکل مناسبی، کانال‌های مورد نظر برای کمپین‌های تبلیغاتی را مشخص کنید.

نتیجه‌گیری

بازاریابی در کلینیک‌های دندانپزشکی فقط برای یافتن بیماران جدید انجام نمی‌شود، بلکه می‌تواند مراجعه‌کنندگان قدیمی را نیز به مراجعه‌کنندگان همیشگی و وفادار تبدیل کند.

تبلیغات شفاهی مراجعه‌کنندگان قدیمی بسیار مؤثر و ارزشمند است، اما تنها ابزار بازاریابی موجود نیست. اگر می‌خواهد مراجعه‌کنندگان جدیدی بیابید و درآمد کلینیک دندانپزشکی خود را افزایش دهید، باید استراتژی‌های مناسبی را برای بازاریابی و تبلیغات در پیش بگیرید.

بازاریابی برای کلینیک‌های دندانپزشکی می‌تواند به شکل آنلاین یا آفلاین انجام شود و انتخاب ترکیبی از این استراتژی‌ها همراه با ایده‌های بازاریابی خلاقانه، می‌تواند شما را به موفقیت و کسب درآمد بیشتر برساند و برند شما را شناخته‌تر کند.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
The Creative CompositeHBCBrandCraftRiseFuelNPISlogansHub
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *