تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل — به زبان ساده

۱۱۹۸۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل — به زبان ساده

تاریخ شمسی و میلادی با کمی تقریب، قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند. به این معنی که به کمک یک رابطه ریاضی، تاریخ شمسی به تاریخ میلادی تبدیل شده و حتی برعکس می‌توان تاریخ میلادی را به شمسی تبدیل کرد. البته برای انجام این کار در نسخه‌های قدیمی اکسل، احتیاج به افزونه‌ یا Addin تاریخ شمسی در اکسل داشتیم. ولی در نسخه اکسل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، دیگر احتیاجی به این افزونه‌ها نیست و می‌توان مستقیم هر تاریخ شمسی را به میلادی یا برعکس تبدیل کرد. بنابراین موضوع این نوشتار از مجله فرادرس را تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل قرار داده‌ایم تا با نحوه انجام این کار آشنا شویم.

برای آشنایی بیشتر با نحوه کار با اکسل و فرمول‌نویسی در آن بهتر است نوشتارهای آموزش اکسل — به زبان ساده و فرمول نویسی در اکسل — به زبان ساده را مطالعه کنید. همچنین خواندن مطالب توابع جدید اکسل ۲۰۱۹ — راهنمای کاربردی و تاریخ شمسی در اکسل --- راهنمای کاربردی نیز برای استفاده بهتر از این متن، خالی از لطف نیست.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

با توابع و محاسبات برحسب تاریخ در اکسل در مطلب محاسبات تاریخ در اکسل — راهنمای کاربردی آشنا شده‌اید. در این نوشتار قصد داریم بدون فرمول نویسی یا استفاده از افزونه‌های تجاری (رایگان-پولی)، عمل تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل را اجرا کنیم. البته توجه داشته باشید که این امر فقط در نسخه‌های اکسل ۲۰۱۶ به بعد امکان‌پذیر است.

ابتدا یادآوری می‌کنیم که تاریخ و ساعت، به صورت یک شماره سریال در سلول ثبت می‌شوند و آنچه باعث می‌شود، به شکل تاریخی نمایش داده شوند، انتخاب قالب تاریخی برای آن‌ها است. از آنجایی که در ویندوز ۱۰ و اکسل ۲۰۱۶، تاریخ شمسی قابل شناسایی و استفاده است، می‌توان به راحتی هر تاریخ شمسی را به میلادی یا تاریخ میلادی را به شمسی تبدیل کرد.

به تصویر ۱ دقت کنید، تاریخ اولین روز شمسی در سال ۱۳۹۹ در سلول A1 به صورت «۰۱/۰۱/۱۳۹۹» ثبت شده است. برای ثبت این مقدار ابتدا لازم است روی سلول کلیک راست کرده و از فهرست ظاهر شده، گزینه Format Cells را انتخاب کنیم. با تنظیم پارامترهای پنجره مطابق با تصویر ۱، محتویات سلول با تاریخ شمسی، کامل می‌شود.

shamsi to miladi
تصویر ۱: مراحل انتخاب قالب تاریخ شمسی در اکسل

همانطور که مشخص است، ترتیب و مراحل کار با شماره در تصویر ۱، دیده می‌شوند. توجه داشته باشید که در قسمت شماره ۶، نحوه نمایش تاریخ شمسی در سلول دیده می‌شود و بخش شماره ۷ نیز محتویات واقعی سلول را در نوار فرمول نشان می‌دهد. از آنجایی که گزینه شماره ۵، یعنی Input dates according to selected calendar را انتخاب کرده‌اید، مقدار ثبت شده در سلول به صورت شمسی خواهد بود.

حال با کمک همین پنجره تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل را اجرا می‌کنیم. به این منظور کافی است قالب نمایش سلول یعنی فرمت سل را تغییر داده و طبق مثلا تقویم میلادی (Gregorian) در آوریم. این کار در تصویر ۲ به خوبی نمایش داده شده است. البته در قسمت Sample‌ نیز قبل از ثبت کامل، تغییرات به صورت پیش‌نمایش در این پنجره دیده می‌شوند.

shamsi to gregorian
تصویر ۲: تغییر تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

به این ترتیب مشخص می‌شود که تاریخ اول فروردین سال ۱۳۹۹، برابر با ۲۰ام مارس ۲۰۲۰ خواهد بود. به همین سادگی می‌توان تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل را انجام داد. حتی می‌توان گامی به جلو برداشت و برای تبدیل عکس نیز اقدام کرد. کافی است پس از وارد کردن تاریخ میلادی در یک سلول، قالب‌بندی آن را بر مبنای تقویم شمسی در آورید. درست به مانند روشی که در تصویر ۱ مشخص شده است.

نکته: از این شیوه برای تبدیل تاریخ شمسی به تاریخ هجری قمری، تبدیل تاریخ هجری قمری به شمسی، تبدیل تاریخ هجری قمری به میلادی و ... نیز می‌توان استفاده کرد. موضوع قابل توجه آن است که محاسبات و بعضی از توابع تاریخ در اکسل، برای هر یک از تقویم‌های معرفی شده در تصویر ۲، قابل اجرا هستند.

خلاصه و جمع‌بندی

با توجه به وجود قالب یا فرمت نمایش و ثبت تاریخ شمسی در اکسل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، بدون هیچ افزونه‌ای قادر به تبدیل هر یک از این تاریخ‌ها به یکدیگر هستیم. کافی است شکل تاریخ را در هر یک از قالب‌ها به درستی وارد کرده و با انتخاب قالب جدید برای نمایش تاریخ، عمل تبدیل تاریخ را اجرا کنیم. روش‌هایی که در نسخه‌های قدیمی اکسل اجرا می‌شوند، فقط شامل تغییر در نمایش تاریخ میلادی و نمایش آن به صورت شمسی هستند. ولی در این حالت اگر تاریخی را به صورت شمسی می‌نوشتیم، نمی‌توانستیم آن را به صورت میلادی نشان دهیم، زیرا در اغلب موارد شکل تاریخ شمسی در اکسل قابل درک نبود. ولی با توجه به نسخه‌های 2016 و 2019، امکانات جدیدی برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل ایجاد شده است و کاربران بدون زحمت و به راحتی می‌توانند از هر دو تاریخ استفاده کرده یا آن‌ها را به یکدیگر تبدیل کنند.

بر اساس رای ۳۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۵ دیدگاه برای «تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل — به زبان ساده»

سپاس بیکران

سلام.وقتتون بخیر.من هم دقیقا همین مشکلی رو که آقای “مجید” دارن، دارم.
یعنی وقتی شما از قبل یکسری تاریخ در اکسل دارید و فرمتوشن رو به فارسی تغییر میدید، تا زمانی که به حالت ویرایش درنیارید، برای مثال دابل کلیک کنید، و بدون تغییر اینتر رو بزنید، فرمت ها درست نمیشن و هیچ عملیاتی روشون انجام نمیشه. من سعی کردم با ماکرو کارمو راه بندازم ولی نشد.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

سلام دوست گرامی،

متاسفانه برای مشکل شما راه حلی پیدا نکردم! نسخه‌ای از نرم‌افزار اکسل که روی دو سیستم کاری نصب شده، اکسل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ است که از هر دو در این حالت نتیجه یکسانی گرفتم. به این معنی که با وارد کردن تاریخ میلادی و بعد تغییر قالب به تاریخ شمسی، نمایش تاریخ به صورت هجری شمسی درآمد.

احتمال دارد که نسخه اکسلی که استفاده می‌کنید، دچار نقص بوده و این امکان برایش مهیا نیست. لطفا اگر امکان دارد اکسل نسخه ۲۰۱۹ را نصب کرده و دوباره امتحان کنید.
اگر مایل هستید می‌توانید آموزش ما در زمینه اکسل ۲۰۱۹ را هم مشاهده کنید.

تندرست و پیروز باشید.

ممنون از شما بابت مطلب مفیدتون.
اگر تعداد سلولها زیاد باشه با چه روشی میشه به ظور خودکار اونا رو تبدیل کرد؟
توضیح اینکه تغییرات فرمت اعمال میشه ولی تا وقتی سلول رو به حالت ویرایش ببریم و بدون تغییر enter رو نزنیم تبدیل به فرمتی که خواستیم نمیشه. مثلا فرمت سلول من اینطوری هست (1399/06/01 12:18:28) وقتی می خوام که با قالب ([$-fa-IR,96]d mmmm yyyy;@ مثلا 1399 شهریور 1) نمایش داده بشه قالب جدید اعمال نمیشه ولی وقتی سلول رو انتخاب می کنم و میبرمش تو حالت ویرایش و ٍEnter رو میزنم تبدیل میشه به (1 شهریور 1399) تا قبل از این کار هم تو توابعی مثل تفاضل دو تاریخ خطا دریافت میشه ولی به محض ویرایش به روشی که عرض شد مشکل بر طرف میشه.
سوال اینجاست که وقتی تعداد سلول ها زیاد باشن و نشه از این روش استفاده کرد تکلیف چیه؟

درود به شما همراه مجله فرادرس،
متاسفانه (یا خوشبختانه) تغییر قالب برای تاریخ سلول‌ها روی اکسلی که در سیستم من نصب است، به درستی عمل می‌کند و به محض تغییر قالب، نتیجه ظاهر می‌شود. شاید این مشکل مربوط به نسخه اکسل شما باشد. بهتر است با به روزرسانی به آخرین نسخه اکسل، عملیات را دوباره انجام دهید. من حدود ۱۰ سلول با تاریخ شمسی را با قالب بندی متفاوت به کار گرفتم و برای همه آن‌ها به محض تغییر، شکل نمایش عوض شد.
به هر حال از اینکه مشکل‌تان را با ما درمیان گذاشتید، خوشحالیم. باز هم اگر مشکل شما برطرف نشد، با ما در تماس باشید. شاید بتوانیم با راهکار دیگری به نتیجه مطلوب برسیم.

تندرست و شاد و پیروز باشید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *