چطور هشتگ بسازیم؟ — از کاربرد تا ساخت هشتگ موفق

۳۴۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
چطور هشتگ بسازیم؟ — از کاربرد تا ساخت هشتگ موفق

مهم نیست از کدام شبکه اجتماعی برای نمایش پروفایل شخصی یا کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، آگاهی از روش استفاده و ساخت هشتگ به شما کمک خواهد کرد که بتوانید پست‌های خود را به دست افرادی بیشتری رسانده و نرخ تعامل آن‌ها را با اکانت خود بهبود ببخشید.

فهرست مطالب این نوشته

اگر تاکنون از هشتگ‌ها استفاده نکرده‌اید یا صرفا به سراغ هشتگ‌های بسیار عمومی در توییتر و اینستاگرام رفته‌اید و نمی‌دانید چه گزینه‌های دیگری در اختیار دارید به مطالعه این نوشتار ادامه دهید. برند شخصی یا تجاری شما می‌تواند منافع زیادی از آنچه در این مقاله می‌آموزید ببرد.

در این پست به صورت بسیار ساده و گام‌به‌گام، نکات بنیادین راجع به روش‌های استفاده موثر از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی گوناگون را به شما به خواهیم گفت و از سوی دیگر دقیقا خواهید دانست که چرا استفاده از آن‌ها ضروری است.

از سوی دیگر می‌توانید منتظر موارد زیر باشید:

  • جطور هشتگ‌هایی را بیابیم که برای برند یا پروفایل شخصی ما مناسب هستند؟
  • چرا استفاده صرف از هشتگ‌های محبوب رویکردی صحیح نیست؟
  • نکات ضروری برای استفاده از هشتگ‌ها در تمام شبکه‌های اجتماعی رایج در جهان

هشتگ چیست؟

آموزش ساخت هشتگ

هشتگ به معنای کلمه یا عبارتی است که بعد از علامت # به نمایش درمی‌آید. در شبکه‌های اجتماعی، از هشتگ‌ها برای نمایش این استفاده می‌شود که محتوای پیش روی شما، به سوژه یا دسته‌بندی مشخصی تعلق دارد.

هشتگ‌ها ضمنا به اکتشاف‌پذیری محتوا از طریق قابلیت‌های جستجو در رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کنند و اساسا منجر به نمایش محتوای کاربران به افرادی بیشتری می‌شوند.

نکات بنیادین راجع به هشتگ‌ها

  • هشتگ‌ها همیشه با علامت # آغاز می‌شوند، اما اگر در عبارات خود از فاصله (Space)، علائم سجاوندی یا سمبل‌های استفاده کنید به درستی کار نخواهند کرد.
  • اطمینان حاصل کنید که اکانتی عمومی (Public) دارید. در غیر این صورت پست‌های حاوی هشتگ شما مقابل چشم سایر کاربران غریبه قرار نخواهند گرفت.
  • کلماتی بیش از حد زیاد را کنار یکدیگر قرار ندهید. بهترین‌ هشتگ‌ها معمولا نسبتا کوتاه هستند و به راحتی در خاطر باقی می‌مانند.
  • از هشتگ‌های خاص و مرتبط استفاده کنید. اگر هشتگ شما بیش از حد عمومی یا منحصر به فرد باشد، به سختی از سوی سایر کاربران کشف می‌شود و بنابراین بلا استفاده نیز باقی می‌ماند.
  • تعداد هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنید را محدود کنید. بیشتر، همیشه بهتر نیست. از جایی به بعد، تعداد زیاد هشتگ‌ها باعث می‌شود تمام ماجرا شکل اسپم به خود بگیرد.

تاریخچه هشتگ‌ها

سمبل # روی کیبورد شما – که Octothorpe یا شارپ هم نام دارد - در ابتدا برای علامت زدن اعداد استفاده می‌شد.

برای نخستین بار در تابستان سال ۲۰۰۷ بود که کریس مسینا از این علامت به عنوان هشتگ استفاده کرد. این ماجرا مربوط به زمانی است که متخصص تبلیغات وب توییتر وارد دفتر شد و ایده‌ای تازه داشت. از آن‌جایی که این پلتفرم به خاطر اختصار محتوایش به شهرت رسیده بود، مسینا پیشنهاد کرد که شرکت شروع به استفاده از علامت # برای گروه‌بندی توییت‌های مرتبط به یکدیگر کند.

این نخستین باری بود که از هشتگ‌ها استفاده شد. از آن زمان به بعد محبوبیت هشتگ، کاربرد هشتگ‌ها، میزان فراگیری آن‌ها و همینطور اثری که بر کارکرد شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اند صرفا بیشتر و بیشتر شده.

هشتگ‌ها راهی برای متصل کردن محتوای شبکه‌های اجتماعی به موضوع، رویداد، تم یا مباحثاتی مشخص به حساب می‌آیند. ضمنا دیگر صرفا در توییتر شاهد آن‌ها نیستیم.

اگر می‌خواهید در مورد تاریخچه هشتگ و نحوه استفاده از آن در پلتفرم‌های گوناگون بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم سری به مطلب «هشتگ چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟» مجله فرادرس بزنید.

چرا باید از هشتگ‌ها استفاده کرد؟

آموزش ساخت هشتگ

به ساخت هشتگ علاقه‌مند شده‌اید اما هنوز دقیقا نمی‌دانید چرا باید اصلا از این علامت استفاده کرد؟ در ادامه چند دلیل قانع‌کننده برای شما داریم.

افزایش تعامل با مخاطبان

تعبیه هشتگ در پست‌ها بدین معناست که دارید در مکالمه‌ای که طی دوران کنونی راجع به آن در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌شود، مشارکت می‌کنید. مهم‌تر از این، هشتگ باعث می‌شود که پست شما در میانه این مکالمات به چشم افراد بیشتری نسبت به مخاطبان خودتان بیاید.

تمام این‌ها به افزایش تعامل سایر کاربران با پروفایل شما منجر می‌شوند. هرچه تعاملات بیشتری مانند لایک کردن، اشتراک‌گذاری، کامنت‌گذاری یا به دست آوردن فالوئرهای تازه داشته باشید، در شبکه‌های اجتماعی به موفقیت بیشتری دست می‌یابید.

معرفی برند با هشتگ‌های مخصوص

ساخت هشتگ مرتبط به یک برند، راهی موثر برای شناساندن کسب‌وکار به افراد تازه و شکل دادن به گفتگوها پیرامون آن‌ به حساب می‌آید. برای مثال شرکت‌های گوناگون می‌توانند از هشتگ‌های مرتبط به خود برای برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی یا مسابقات متنوع استفاده می‌کنند و از این طریق به جذب مخاطب و بهبود عملکرد خود در شبکه‌های اجتماعی نیز مشغول می‌شوند.

نمایش حمایت از چالش‌های اجتماعی

استفاده از هشتگ‌هایی که ارتباطی به برند یا علاقه‌های شخصی ندارند و بیشتر به مشکلات و چالش‌های اجتماعی مربوط می‌شوند، راهی برای حمایت از یک جنبش به حساب می‌آیند. برای مثال در روز بین‌المللی زنان سال ۲۰۲۰ شاهد استفاده گسترده کاربران اقصی نقاط جهان پلتفرم‌های اجتماعی از هشتگ‌های EachforEqual و IWD2020 بودیم.

برندها هم می‌توانند هشتگ‌هایی مخصوص و تازه ایجاد کنند تا ارتباط خود به یک موضوع اجتماعی را نمایش دهند. برای مثال شرکت کاندایی بل که در حوزه ارتباطات مخابراتی فعالیت می‌کند از هشتگ BellLetsTalk برای افزایش آگاهی نسبت به سلامت روان استفاده کرد.

افزودن زمینه به یک پست در شبکه‌های اجتماعی

در توییتر شما معمولا به فضای چندانی برای نوشتن متون مورد نظر خود دسترسی ندارید. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید سخنان خود را در ۲۸۰ کاراکتر به پایان برسانید.

در اینستاگرام هم کپشن‌های طولانی‌تر معمولا موثرترین راهکار ممکن به حساب نمی‌آیند. همین موضوع راجع به فیسبوک، پینترست، لینکدین و هر شبکه اجتماعی دیگری هم مصداق دارد. گاهی از اوقات کمتر، بیشتر است.

استفاده از یک هشتگ درست می‌تواند راهی ساده برای زمینه‌سازی برای آنچه راجع به آن صحبت می‌کنید باشد. به این ترتیب نیازمند استفاده از کاراکترهای محدود و ارزشمند یا نوشتن کپشن‌های تکراری نخواهید بود.

برای مثال سازمان فضایی ناسا در ماه جولای سال ۲۰۱۹ میلادی، پنجاهمین سالگرد فرود آپولو ۱۱ روی ماه را جشن گرفت. استفاده از هشتگ Apollo50th یکی از برنامه‌های این سازمان برای کمپین دیجیتالی مورد نظرشان بود. در روز جهانی اموجی که آن هم در ماه جولای است، ناسا یکی از محبوب‌ترین پست‌های خود را منتشر کرد:

ساخت هشتگ

هشتگ‌ها زمینه‌ای برای این توییت بسیار خلاقانه بوده‌اند و به وضوح نشان می‌دهند که ناسا نه‌تنها سالگرد فرود موفقیت‌آمیز خود را جشن می‌گیرد، بلکه در گفتگوها راجع به روز جهانی اموجی هم مشارکت دارد.

کمک به مخاطبان هدف در یافتن محتوا

در لینکدین و اینستاگرام، کاربران می‌تواند هشتگ‌ها را نیز درست مانند کاربران دنبال یا فالو کنند. استفاده از چند هشتگ محبوب هم می‌تواند راهی دیگر برای آشنایی کاربران تازه از راه رسیده با برند شما باشد. برای مثال اگر از هشتگ #سفر در پست‌های اینستاگرامی خود استفاده کنید، کسی که به دنبال کردن این هشتگ مشغول شده، پست‌ شما را درون feed خود مشاهده خواهد کرد. به همین روش ساده ممکن است چند دنبال‌کننده تازه به دست آورید.

محبوب‌ترین هشتگ‌های سال ۲۰۲۱ میلادی

آموزش ساخت هشتگ

محبوب‌ترین هشتگ‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌یابید لزوما بهترین هشتگ‌های ممکن نیستند.

برای مثال هشتگ FollowMe به معنای «مرا دنبال کن» بیش از ۵۷۵ میلیون بار در اینستاگرام استفاده شده است. چنین هشتگ‌هایی تقاضای لایک می‌کنند، دنبال‌کنندگان را به تعامل تشویق نمی‌کنند و هیچ معنایی به پست نمی‌آورند. این دست از هشتگ‌ها ظاهری اسپم‌گونه نیز به پست می‌بخشند و هیچکس نباید بدین شکل از آن‌ها استفاده کند.

در عین حال نباید هشتگ‌های محبوب را نیز نادیده بگیرید. برای مثال هشتگ‌های ThrowBackThursday یا FlashbackFriday یا دیگر هشتگ‌های مربوط به روزهای هفته می‌توانند راهی سرگرم‌کننده و جذاب برای پروفایل یا برند شما برای مشارکت در مکالمات سایر کاربران باشد.

تا ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی، هشتگ‌هایی که در پایین آورده‌ایم محبوب‌ترین هشتگ‌های تمام دوران فعالیت اینستاگرام بوده‌اند.

  • Love (۲.۱ میلیارد پست)
  • Instagood (۱.۳ میلیارد پست)
  • Fashion (۹۷۲ میلیون پست)
  • Photooftheday (۹۳۱ میلیون پست)
  • ‌Beautiful (۷۴۹ میلیون پست)
  • Instagram (۶۹۱ میلیون پست)
  • PicoftheDay (۶۵۵ میلیون پست)
  • Nature (۶۳۹ میلیون پست)
  • Happy (۶۳۹ میلیون پست)

البته که هشتگ‌های محبوب بسته به شبکه اجتماعی منتخب شما تغییر می‌کنند. در لینکدین، محبوب‌ترین هشتگ‌ها Leadership (به معنای رهبری) و Productivity (به معنای بهره‌وری) هستند.

اگرچه میلیون‌ها و حتی میلیاردها پست داریم که از هشتگ‌های محبوب استفاده می‌کنند، اما این موارد کاملا جهان‌شمول بوده و به هیچ تم یا صنعت مشخصی ارتباط ندارند. چنین عباراتی توضیحات آنقدرها کارآمدی راجع به برند یا شخصیت شما ارائه نمی‌کنند. بنابراین در صدد شناسایی هشتگ‌های کمتر استفاده شده‌ای برآیید که به برند یا آنچه شخصا با دیگران به اشتراک می‌گذارید ارتباط معنادار دارند.

پنج راه برای یافتن بهترین هشتگ‌ها

آموزش ساخت هشتگ

برای یافتن هشتگ‌هایی که موثر واقع می‌شوند و بیشترین ارتباط را به برند، صنعت یا مخاطبان شما دارند، نیازمند اندکی پژوهش خواهید بود.

۱. رقبا و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی را رصد کنید

اولین مرحله هنگام یافتن و ساخت هشتگ، تحلیل عملکرد رقبا در شبکه‌های اجتماعی گوناگون است. راجع به اصلی‌ترین و قدرتمندترین رقبا و همینطور برجسته‌ترین اینفلئونسرهای حوزه خود داده به دست آورید. هشتگ‌هایی که به صورت معمول استفاده می‌کنند را شناسایی کرده و ضمنا به بررسی این بپردازید که معمولا در هر پست خود چند هشتگ قرار می‌دهند. چنین کاری باعث می‌شود متوجه شوید که رقبا چطور با قشر هدف خود ارتباط می‌گیرند و معمولا به سراغ کدام کلمات کلیدی می‌روند.

۲. از وب‌سایت Hashtagify.me استفاده کنید

وب‌سایت Hashtagify.me به شما اجازه می‌دهد بهترین هشتگ‌های توییتری و اینستاگرامی را برای پروفایل شخصی یا برند خود بیابید.

با این ابزار ارزشمند، می‌توانید به جستجو برای هر هشتگی بپردازید و میزان محبوبیت آن را بررسی کنید. برای مثال اگر به جستجو برای تشخیص میزان محبوبیت #پاییز بپردازیم، می‌توانیم علاقه کلی کاربران به این هشتگ، شمار استفاده‌های اخیر و همینطور ترندهای ماهانه و هفتگی را مشاهده کنیم. جالب‌تر اینکه می‌توانید کپشنی که برای پست اینستاگرامی یا توییتری خود نوشته‌اید را وارد کنید و پیشنهاداتی در قالب هشتگ‌های گوناگون دریافت کنید.

۳. هشتگ‌هایی که ترند شده‌اند را بشناسید

وب‌سایت RiteTag به شما اجازه می‌دهد که کپشن مورد نظرتان برای یک پست در شبکه‌های اجتماعی را وارد کرده و سپس به آپلود تصویری بپردازید که کپشن مورد نظر را همراهی خواهد کرد. بعد از این، ابزار مورد اشاره بسته به محتوایی که آپلود کرده‌اید، هشتگ‌های پرکاربرد را به نمایش درمی‌آورد. بنابراین هم شاهد بهترین هشتگ‌هایی خواهید بود که باعث می‌شوند پست شما فورا دیده شود و هم هشتگ‌هایی که دیده شدن پست را در گذر زمان تضمین می‌کنند. برای دریافت اطلاعات تحلیلی راجع به هر هشتگ نیز می‌توانید به سراغ گزینه «Get Report» بروید و با نگاهی بازتر کار را دنبال کنید.

۴. هشتگ‌های مرتبط را بیابید

اگر همین حالا ذهنیتی حدودی راجع به این دارید که کدام هشتگ‌ها به خوبی نیازهایتان را برطرف می‌کنند، لازم است به سراغ هشتگ‌های مرتبط نیز بروید. چنین هشتگ‌هایی شمایلی خاص‌تر از هشتگ‌های محبوبی که همین حالا استفاده می‌کنید دارند و باعث می‌شوند به شکلی موثرتر قادر به یافتن هدفمند اقشار مورد نظر خود باشید.

در اینستاگرام، با ورود به بخش Explore می‌توانید هشتگ‌های مرتبط را در بالای تب‌های «Top» و «Recent» بیابید. در لینکدین هم با کلیک کردن روی یک هشتگ قادر به مشاهده پیشنهادات هرچه بیشتر خواهید بود.

۵. هشتگ‌های موفق در پست‌های قبلی را تحلیل کنید

لازم است همواره به بررسی هشتگ‌هایی بپردازید که پست‌های پیشین خود استفاده کرده‌اید. به تحلیل این بپردازید که کدام پست‌ها از بیشترین محبوبیت برخوردار بوده‌اند و سپس ببینید آیا ترند خاصی پشت هشتگی است که مورد بهره‌برداری قرار داده‌اید یا خیر. اگر متوجه می‌شوید که محبوب‌ترین پست‌های شما حاوی چند هشتگ یکسان هستند، حتما باید به استفاده مجدد از آن‌ها در پست‌های آتی مشغول گردید.

چطور از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی گوناگون استفاده کنیم؟

آموزش ساخت هشتگ

در این بخش از مقاله آموزش ساخت هشتگ ترفندهایی ساده را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که باعث می‌شوند به بهینه‌ترین و موثرترین شکل ممکن قادر به استفاده از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی گوناگون باشید.

چطور از هشتگ‌های توییتر استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از هشتگ برای توییتر در ادامه آورده شده است.

تعداد بهینه هشتگ‌ها: ۱ الی ۲ هشتگ

کاربرد هشتگ‌ها در توییتر: تقریبا در هر جایی از هر توییتی می‌توانید به سراغ هشتگ‌ها بروید. هشتگی که ابتدای توییت می‌آید می‌تواند برای تاکید به کار گرفته شود، هشتگی که در پایان قرار می‌گیرد به متن شما زمینه می‌بخشد و در میانه توییت هم می‌توانید روی کلمات کلیدی مد نظر خود تمرکز کنید. هشتگ‌ها را می‌توان هنگام بازنشر هر توییت، پاسخ دادن به توییت دیگران و همینطور درون بیوگرافی توییتر هم به کار بست.

علاوه بر این‌ها می‌توانید:

  • یک کلمه کلیدی هشتگ را درون نوار جستجوی توییتر تایپ کرده و بهترین پست‌های حاوی آن را تماشا کنید.
  • در بخش Trending Topics توییتر به تماشای هشتگ‌های ترند مشغول شوید.

چند نکته مهم هنگام ساخت هشتگ در توییتر

  • از لحاظ فنی می‌توانید هر تعداد هشتگی که می‌خواهید را در هر توییت جای دهید، البته با درنظرگیری محدودیت ۲۸۰ کاراکتری این شبکه اجتماعی. اما توییتر پیشنهاد کرده از بیش از ۲ هشتگ استفاده نکنید.
  • اگر مشغول به ساخت هشتگ کاملا جدیدی شده‌اید، ابتدا اندکی به پژوهش مشغول شوید و اطمینان حاصل کنید پیشتر مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

چطور از هشتگ‌های فیسبوک استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از هشتگ برای فیسبوک در ادامه آورده شده است.

تعداد بهینه هشتگ‌ها: ۱ الی ۲ هشتگ

کاربرد هشتگ‌ها در فیسبوک: هشتگ‌ها را می‌توان در هرجایی از پست‌های نوشتاری فیسبوک یا کامنت‌ها قرار داد. هشتگ‌ها ضمنا ابزاری کارآمد برای دسته‌بندی محتوا در گروه‌های خصوصی فیسبوک به حساب می‌آیند. این نکته به صورت خاص باید مد نظر برندها باشد، زیرا کاربران فیسبوک در سال‌های اخیر علاقه مضاعفی به استفاده گسترده‌تر از کانال‌های خصوصی یافته‌اند.

علاوه بر این‌ها می‌توانید:

  • با استفاده از نوار جستجوی فیسبوک به دنبال هشتگ‌ها بگردید.
  • روی یک هشتگ کلیک کنید تا فیدی شامل تمام پست‌های فیسبوکی حاوی آن به نمایش درآید.
  • با استفاده از گزینه «Search This Group» که پایین منوی گروه‌ها قرار گرفته به جستجو برای هشتگ‌های مورد استفاده در گروه‌های خصوصی فیسبوک بپردازید.

چند نکته مهم هنگام ساخت هشتگ در فیسبوک

  • از آن‌جایی که بسیاری از کاربران فیسبوک پروفایل خود را در حالت خصوصی قرار می‌دهند، باید به خاطر داشته باشید که برندها به شکلی دشوارتر قادر به پایش تعاملات کاربران با هشتگ‌ها خواهند بود.
  • هشتگ‌های برند خود را رصد کرده و با استفاده از آدرس /facebook.com/hashtag ببینید کدام پروفایل‌های عمومی به مکالمات پیوسته‌اند. کلمه کلیدی مورد نظر خود را بعد از آخرین اسلش (/) در آدرس قرار دهید.

چطور از هشتگ‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از هشتگ برای اینستاگرام در ادامه آورده شده است.

تعداد بهینه هشتگ‌ها: ۵ الی ۱۰ هشتگ

کاربرد هشتگ‌ها در اینستاگرام: بعد از نوشتن یک کپشن اینستاگرامی معرکه به سراغ هشتگ‌ها بروید. ضمنا برای تعامل با مخاطبان خود می‌توانید هشتگ‌ها را در بخش کامنت‌ها نیز قرار دهید. علاوه بر این، قادر به تعبیه حداکثر ۱۰ هشتگ درون استوری‌های خود نیز هستید. البته باید خاطر نشان کرد که استوری‌های اینستاگرامی دیگر در صفحات هشتگ به نمایش درنمی‌آیند و مقابل چشم کاربرانی که تگ را دنبال کرده‌اند نیز قرار نمی‌گیرند. این یعنی هشتگ‌هایی که درون استوری‌ها قرار می‌دهید لزوما باعث نمی‌شوند قادر به یافتن مخاطبان تازه باشید، اما می‌توان کماکان از آن‌ها برای افزودن زمینه به پست‌ها بهره برد.

علاوه بر موارد بالا، امکان قرار دادن هشتگ‌ها درون بیوگرافی پروفایل اینستاگرام هم مهیا شده است. هم‌چنین می‌توانید:

  • اگر تمایل به جستجو برای هشتگ‌ها دارید، از بخش Explore اینستاگرام به سراغ تب Tags بروید.
  • هشتگ‌های مختلف را دنبال کنید. این یعنی محتوای هرکسی که از این هشتگ‌ها استفاده کرده سر از فید شما درمی‌آورد.

چند نکته مهم هنگام ساخت هشتگ در اینستاگرام

  • انتشار هشتگ‌ها در نخستین کامنت هر پست را مد نظر قرار دهید تا دنبال‌کنندگان قادر به تمرکز روی کپشن معرکه‌ای باشند که نوشته‌اید.
  • اگر اکانت تجاری اینستاگرام را تهیه کنید، به ابزار Instagram Insight نیز دسترسی خواهید یافت و می‌توانید ببینید پروفایل شما چه میزان بازدید از طریق هشتگ‌ها به دست آورده است.
  • از قرار داده هشتگ‌ها در میانه کپشن‌ها یا کامنت‌های خود اجتناب کنید، چرا که می‌توانند محتوای شما را زشت کرده و دسترسی‌پذیری را برای افرادی که از ابزارهای نوشتار-به-گفتار استفاده می‌کنند کاهش دهند. تعبیه هشتگ‌ها به صورت گروهی در پایان کپشن (یا در بخش کامنت‌ها) رویکردی هوشمندانه‌تر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه: آموزش اینستاگرام از صفر تا صد — تصویری و ساده

چطور از هشتگ‌های یوتیوب استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از هشتگ برای یوتیوب در ادامه آورده شده است.

تعداد بهینه هشتگ‌ها: ۲ الی ۳ هشتگ

کاربرد هشتگ‌ها در یوتیوب: هشتگ‌ها را می‌توان به تیتر یا توضیحات ویدیوهای آپلود شده در یوتیوب افزود و با کلیک روی هشتگ‌ها قادر به مشاهده ویدیوهای دیگری خواهید بود که از همان هشتگ استفاده کرده‌اند. نکته مهم این است که نباید از بیش از ۱۵ هشتگ استفاده کرد. اگر دست به چنین کاری بزنید، یوتیوب تمام هشتگ‌ها را نادیده می‌گیرد و حتی ممکن است محتوای شما را به عنوان رفتار اسپم‌گونه علامت‌گذاری کند.

چند نکته مهم هنگام ساخت هشتگ در یوتیوب

  • هشتگ‌هایی که درون عنوان یا توضیحات ویدیوها قرار می‌گیرند، خود به خود به صفحه مخصوص هر هشتگ لینک می‌شوند تا مخاطبان قادر به کلیک روی آن‌ها و یافتن محتوای مشابه باشند.
  • اگر درون عنوان ویدیوی خود از هیچ هشتگی استفاده نکنید، سه هشتگ نخستی که درون توضیحات خود آورده‌اید در بالای عنوان ویدیوی شما نمایش داده می‌شوند.

چطور از هشتگ‌های لینکدین استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از هشتگ برای لینکدین در ادامه آورده شده است.

تعداد بهینه هشتگ‌ها: ۱ الی ۲ هشتگ

کاربرد هشتگ‌ها در لینکدین: از هشتگ‌ها می‌توان در هرجایی از یک پست لینکدین استفاده کرد. علاوه بر این می‌توانید:

  • درون نوار جستجوی این پلتفرم، هشتگ‌های مورد نظرتان را سرچ کنید.
  • هشتگ‌های ترند شده را در بخش «News and Views» صفحه اصلی لینکدین مشاهده کنید.
  • همینطور که در حال نوشتن یک به‌روزرسانی شخصی هستید، هشتگ‌های پیشنهادی را دریافت کنید.

چند نکته مهم هنگام ساخت هشتگ در لینکدین

  • لینکدین پلتفرمی مخصوص به افراد حرفه‌ای است. بنابراین به شکلی حرفه‌ای از هشتگ‌ها استفاده کنید.
  • به دنبال کردن هشتگ‌ها در لینکدین مشغول شوید تا قادر به مشاهده آخرین پست‌های مرتبط با آن‌ها باشید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه: لینکدین چیست و چگونه از آن برای پیشرفت شغلی استفاده کنیم؟

نحوه ساخت هشتگ

آموزش ساخت هشتگ

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، هشتگ ابزاری کارآمد در شبکه‌های اجتماعی گوناگون است که باعث می‌شود پست‌های گوناگونی که به موضوعی واحد و مشخص ارتباط دارند، به شکلی موثر دسته‌بندی شوند. هشتگ‌ها می‌توانند راهی عالی برای به نمایش گذاشتن ایده‌ها، رویدادها یا برندها باشند. حالا که در بخش‌های قبلی با موارد کاربرد هشتگ‌ها و نحوه به‌کارگیری آن‌ها در پلتفرم‌های گوناگون آشنا شدید، بیایید به سراغ نحوه ساخت هشتگ برویم.

دستیابی به ایده‌ها

راجع به هدف اصلی هشتگ خود تصمیم‌گیری کنید. به تشخیص این بپردازید که هشتگ شما قرار است برای بازاریابی کسب‌وکار استفاده شود یا پرومد کردن برند شخصی شما، جلب توجه‌ها به یک رویداد یا حمایت از پدیده‌ای خاص. هرچه هدف‌گذاری واضح‌تری در قبال هشتگ خود داشته باشید، ساخت آن نیز آسان‌تر می‌شود.

  • سوال‌هایی مشخص از خودتان بپرسید. مثلا «آیا می‌خواهم هشتگی بسازم که خنده‌دار باشد؟» یا «آیا می‌خواهم به جامعه مخاطبان خود انگیزه بدهم؟» یا «آیا هشتگ من قرار است به تبلیغ یک محصول یا سرویس بپردازد؟»
  • به دامنه پوشش هشتگ خود فکر کنید. می‌خواهید چه جوامعی را هدف قرار دهید؟ آیا هشتگ شما صرفا برای دوستان و آشنایان ساخته شده یا مشغول بازاریابی برای شرکتی بزرگ هستید؟

با بارش فکری، فهرستی از ایده‌ها به دست آورید. به استفاده از ترکیبی از کلمات و عبارات کوتاه یا اعداد مشغول شده و بین ۱۰ الی ۱۵ ایده هشتگ را روی کاغذ بیاورید. سعی کنید هشتگ‌ها را کوتاه و بین یک الی سه کلمه باقی نگه دارید تا به آسانی خوانده و درک شوند. هشتگ‌ها را متمرکز روی هدف خود نگه دارید، چه تبلیغ یک رویداد باشد، چه جشن گرفتن یک عروسی و چه اشتراک‌گذاری ایده.

  • در صدد استفاده از کلماتی برآیید که مخاطبان را با کمپین تبلیغاتی شما درگیر کرده و به نوعی، فراخوانی برای انجام کاری خاص به حساب می‌آیند. مانند شعار و هشتگ JustDoIt# شرکت نایکی.
  • از استفاده از کاراکترهای خاص مانند علامت تعجب یا علامت دلار اجتناب کنید.

نام برند خود را درون هشتگ قرار دهید. استفاده مستقیم از نام برندتان درون هشتگ، ایده خوبی است که کاربران را به شکلی واضح با محصول شما آشنا خواهد کرد. اگر هشتگی که ساختید ترند شود، نام برند شما نیز به صورت گسترده دیده و شنیده خواهد شد.

  • هم می‌توانید از تمام نام برند خود استفاده کنید، مانند BeatsByDre# و هم روی محصولات خود تمرکز کنید، مانند کاری که کوکا کولا با ساخت هشتگ ShareACoke# به انجام رسانده.

از اعداد برای منحصر به فرد کردن هشتگ خود استفاده کنید. اگر به عنوان مثال رویدادی سالانه برگزار می‌کنید، می‌توانید عدد مربوط به هر سال را درون هشتگ خود قرار دهید. از سوی دیگر، می‌توان از اعداد برای نمایش دفعات برگزاری یک رویداد نیز استفاده کرد؛ مانند #دربی۵۰ که نشان می‌دهد پنجاهمین مسابقه میان تیم‌های استقلال و پرسپولیس در شرف برگزاری است.

  • برای رویدادهای سالانه، هم می‌توانید از عدد متعلق به هر سال به صورت کامل استفاده کنید و هم به صورت خلاصه. مانند #الکامپ_۱۳۹۹ یا #الکامپ_۹۹
  • استفاده از سال درون هشتگ شانسی به شما خواهد داد تا سال بعد هم از همان هشتگ با تغییرات اندک استفاده کنید.
  • استفاده از عدد مربوط به سال نوعی وضوح را به هشتگ می‌آورد، اما در عین حال استفاده مجدد از آن را دشوار می‌کند. هنگام تصمیم‌گیری راجع به افزودن عدد به هشتگ، این موضوع را مد نظر قرار دهید.

بی‌نقص کردن هشتگ

آموزش ساخت هشتگ

با جستجو در سایت‌های شبکه اجتماعی، از منحصر به فرد بودن هشتگ خود اطمینان حاصل کنید. درون توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و تامبلر جستجو کنید و ببینید آیا پیشتر از هشتگ مورد نظرتان استفاده شده یا خیر. اطمینان حاصل نمایید که هشتگ پیشتر به یک برند، ایده یا جامعه مرتبط نشده باشد. در حالت ایده‌آل باید هشتگی کاملا منحصر به فرد در اختیار داشته باشید تا کاربرانی که آن را مشاهده می‌کنند گیج نشوند.

  • در جستجوهای خود بی‌نقص عمل کنید. آخرین چیزی که می‌خواهید، موفقیت هشتگی است که پیشتر به موضوعی دیگر ارتباط داشته و حالا می‌تواند به برند شما آسیب بزند.
  • اگر هشتگ مورد نظرتان همین حالا مورد استفاده قرار گرفته، به سراغ گزینه‌ای دیگر در لیست خود بروید یا آن را به گونه‌ای تغییر دهید که منحصر به فرد شود.

بررسی کنید که هشتگ حاوی ایرادات نگارشی یا کلمات ناخواسته نباشد. به سراغ دوستان و آشنایان بروید و از آن‌ها بپرسید آیا هشتگی که ساخته‌اید به اندازه کافی واضح و قابل درک است یا خیر. گذشته از ایرادات نگارشی و کلماتی که ممکن است بارهای معنایی متفاوتی از آنچه در ذهن شما است داشته باشند، به صورت خاص به هشتگ‌های انگلیسی توجه نشان دهید تا اشتباه خوانده نشوند. به عنوان مثال هشتگ Thatcher# اگرچه حاوی یک کلمه است اما می‌تواند به دو بخش «That» و «Cher» نیز تقسیم شود و خواننده را گمراه کند.

هنگام ساخت هشتگ، نگاهی به تازه‌ترین اخبار هم بیندازید. در وب‌سایت‌های خبری به جستجو برای کلمات یا عبارات موجود در هشتگ خود بپردازید. اطمینان حاصل کنید هیچ‌یک از نام‌ها یا عباراتی که انتخاب کرده‌اید در اخبار یا مقالات اخیر که رویدادهای مهم را پوشش می‌دهند استفاده نشده باشند. مگر اینکه در تلاش باشید تا به صورت خاص به افراد یا رویدادهای موجود در اخبار اشاره کنید، از عباراتی که سر از اخبار درآورده‌اند دوری نمایید.

ترویج دادن هشتگ

آموزش ساخت هشتگ

از دوستان و دنبال‌کنندگان خود بخواهید که از هشتگ استفاده کنند. اگر به ساخت هشتگ منحصر به فردی مشغول شده‌اید، در مرحله نخست از دوستان و اعضای خانواده بخواهید تا از آن در پست‌های شخصی خود استفاده کنند. یک پست هم راجع به این هشتگ جدید درون اکانت‌های شبکه اجتماعی خود بنویسید تا مخاطبان با آن آشنا شوند. حتی اگر ظرفیت چنین کاری وجود دارد، بد نیست یک بلاگ پست هم راجع به هشتگ نوشته و آن را به پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود لینک کنید.

  • برای موفقیت بیش از پیش هشتگ، از اینفلوئنسرها بخواهید که آن را در ‌پست‌ها به کار بگیرند. به این ترتیب چشم‌های بیشتری نظاره‌گر هشتگ شما خواهند بود.

از هشتگ خود در چندین شبکه اجتماعی استفاده کنید. برای اثرگذاری هرچه بیشتر، هشتگ خود را در پلتفرم‌های اجتماعی گوناگون مانند توییتر، فیسبوک و اینستاگرام ترویج کنید. طبق قاعده‌ای که بالاتر به آن اشاره شد، در فیسبوک و توییتر از ۱ یا ۲ هشتگ اضافه بهره بگیرید و در اینستاگرام نیز به سراغ ۵ الی ۱۰ هشتگ اضافه بروید تا بیشترین بازدید را به دست آورید.

  • نسبت به این موضوع خودآگاه باشید که با مخاطبانی متفاوت در هر پلتفرم سر و کله خواهید زد. در اینستاگرام به سراغ تصاویر الهام‌بخش و سایر هشتگ‌های ترند شده بروید تا قادر به ترویج دادن هشتگ خودتان باشید. در توییتر و فیسبوک نیز روی محتوای متنی تمرکز کنید.
  • با هر اکانت خود چندین پست بسازید تا هشتگ را در بالای فید اخبار نگاه دارید.

هشتگ خود را به صورت حضوری تبلیغ کنید. اگر فروشگاهی فیزیکی دارید، هشتگ خود را با علامتی که روی دیوار یا پنجره‌ها نصب می‌شود به نمایش بگذارید تا مشتریان ترغیب به جستجو برای آن شوند. حتی می‌توانید اندکی هزینه کرده و دست به کارهای خلاقانه بزنید، مثلا برپا کردن یک غرفه تصویربرداری از مشتریان که هشتگ مورد نظر را در پس‌زمینه تصاویر درج می‌کند.

  • از ایده‌های خلاقانه در روند بازاریابی بهره بگیرید. می‌توانید هشتگ خود را به صورت برش‌خورده در اختیار مشتریان قرار دهید تا آن را در تصاویر بالا بگیرند یا استیکرهایی حاوی هشتگ بسازید که روی بدنه اتومبیل چسبانده می‌شوند.

با ابزارهای تحلیلی، میزان استفاده از هشتگ را رصد کنید. به جستجوی هشتگ خود در شبکه‌های اجتماعی گوناگون مشغول شوید تا ببینید عملکردی چقدر موفق داشته است. به پست‌های حاوی هشتگ واکنش نشان دهید تا افراد بیشتری در جامعه هدف به استفاده از آن ترغیب شوند. به صورت مشابه می‌توانید از ابزارهای تحلیلی (آنالیتیکس) گوناگون مانند Keyhole و Tweetreach برای به دست آوردن داده راجع به هشتگ‌تان بهره ببرید.

  • به این توجه کنید که هشتگ شما مورد توجه کدام قشر و گروه سنی قرار گرفته است. سپس به این فکر کنید که پست‌های آتی می‌توانند حاوی چه محتوایی باشند تا افراد بیشتری از جوامع و گروه‌های سنی گوناگون نیز به کار شما علاقه‌مند شوند.
بر اساس رای ۲۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Hootsuite BlogWikiHow
۲ دیدگاه برای «چطور هشتگ بسازیم؟ — از کاربرد تا ساخت هشتگ موفق»

سلام. خیلی عالی و کار بردی بود سپاس و تشکر .

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *