روش‌های مختلف درج واترمارک بر روی تصویر

۶۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
روش‌های مختلف درج واترمارک بر روی تصویر

اگر عکاس هستید یا حتی به عکاسی علاقه‌مند باشید، احتمالاً با این مشکل مواجه شده‌اید که در برخی موارد در زمان انتشار یا اشتراک عکس‌تان خواسته باشید به نحوی مالکیت خود را بر روی عکس اثبات کنید. راهکاری که معمولاً در این موارد استفاده می‌شود استفاده از واترمارک (به‌عنوان نوعی مهر شخصی عکاس) بر روی تصویر است. بسیاری از وب‌سایت‌ها با استفاده از روش درج واترمارک بر روی تصویر از امکان استفاده غیرقانونی از تصاویر جلوگیری می‌کنند. البته استفاده از واترمارک محدود به این حالت نیست و ممکن است بنا به دلایل بسیار زیاد دیگری علاقه‌مند باشید لوگو یا نشانه‌ای را بر روی یک تصویر قرار دهید. مثلاً ممکن است بخواهید با نوشتن نام دوستتان بر روی یک تصویر کارت‌پستال دیجیتال، هدیه تبریک تولدی که برایش می‌فرستید را شخصی‌تر و خاص‌تر بکنید.

در هرصورت در همه موارد فوق باید راهکاری پیدا بکنید که بتوانید عکس یا نوشته‌ای که می‌خواهید را بر روی تصویر موردنظر درج کنید به‌نحوی‌که قابل‌تغییر نباشد. واترمارک باید نه زیاد کوچک باشد که نادیده گرفته شود و نه زیاد بزرگ یا متمایز باشد که تصویر را تحت تأثیر قرار دهد. ابزارهای آفلاین و آنلاین زیادی بدین منظور وجود دارند.

با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف فرایند درج واترمارک بر روی تصاویر به فرایند ساده و سرراستی تبدیل می‌شود. حتی بر خی از نرم‌افزارها امکان درج دسته‌ای واترمارک بر روی تصاویر فراهم کرده‌اند که فرایند کار را بسیار ساده‌تر می‌کند. در ادامه برخی از نرم‌افزارهای مناسب برای درج واترمارک را مرور می‌کنیم:

ابزارهای آفلاین

1. نرم‌افزار Adobe Photoshop

افزودن واترمارک نوشته در نرم‌افزار Photoshop کار بسیار آسانی است. می‌توان از ابزار Type استفاده کرد و نوشته‌ای را با زمینه خاکستری بر روی تصویر قرار داد. همچنین با استفاده از ابزارهای ویرایشی مختلف می‌توان آن را برای تصویر موردنظر مناسب‌تر کرد.

2. نرم‌افزار Microsoft Paint

درج واترمارک در این نرم‌افزار هم شبیه به فوتوشاپ است. کافی است با استفاده از ابزار Text و انتخاب رنگ از منوی تنظیمات یک جعبه متنی باز کنیم و نوشته واترمارک را بنویسیم. با کلیک بر روی تصویر این نوشته بر روی تصویر قرار می‌گیرد و می‌توان محل آن را تغییر داد. با ذخیره تصویر واترمارک نیز بر روی آن ذخیره می‌شود.

برخی ابزارهای واترمارک نیز وجود دارند که به‌صورت مخفی عمل می‌کنند. برای مثال وب‌سایت Digimarc.com یک ابزار آنلاین است که با استفاده از آن می‌توانید واترمارک‌های مخفی بر روی تصویر خود درج کنید که برای مخاطب عموم قابل‌مشاهده نیست. سپس می‌توانید ردگیری بکنید که تصویر شما در چه بخش‌هایی از شبکه اینترنت مورداستفاده قرارگرفته است!

اپلیکشن‌های همراه برای واترمارک

احتمالاً بسیار موقعیت‌هایی پیش‌آمده که خواسته باشید قبل از اشتراک‌گذاری تصویری که با گوشی همراه گرفته‌اید در شبکه‌های اجتماعی بر روی آن نوشته‌ای بنویسید یا نشانه‌ای درج کنید. در این موارد راحت‌ترین کار استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی است. در ادامه چند برنامه مناسب برای واترمارک تصاویر بر روی گوشی‌های اندروید را معرفی می‌کنیم.

1. اپلیکیشن LogoLicious

این برنامه کار درج واترمارک بر روی تصاویر را بسیار ساده کرده است. با استفاده از این برنامه می‌توانید در چند گام ساده لوگو، واترمارک و یا متن موردنظر خودتان را بر روی تصاویر درج کنید. این برنامه ابزار پیشرفته‌ای برای شخصی‌سازی، تبلیغ و حفاظت از تصاویر محسوب می‌شود. از نکات متمایز این برنامه امکان استفاده آسان آن با روش گرفتن و رها کردن لوگوها و متون بر روی تصویر است.

2. اپلیکیشن Photo Watermark

این برنامه نیز کمک می‌کند که افراد واترمارک‌های دیجیتال خودشان را بر روی تصاویری که دارند درج کنند. با استفاده از برنامه می‌توان واترمارک را با هر درجه از شفافیت که مطلوب به نظر می‌رسد بر روی تصاویر قرار داد. این برنامه برای کسانی مناسب است که می‌خواهند به‌سرعت عکس بگیرند و بدون فوت وقت با درج واترمارک شخصی‌شان، آن را در اینترنت به اشتراک بگذارند. از نقاط متمایز این برنامه امکان طراحی واترمارک‌های شخصی پیشرفته است.

3. اپلیکیشن Add Watermark Free

با استفاده از این برنامه می‌توانید متن یا تصویر موردنظرتان را بر روی عکس قرار دهید، اندازه، شفافیت، و جهت قرارگیری آن را تنظیم کنید و آن را ذخیره کرده و به اشتراک بگذارید. ازجمله نکات برجسته این برنامه امکان کار به‌صورت دسته‌ای بر روی عکس‌ها، امکان درج خودکار واترمارک بر روی تصاویر در برنامه‌های دیگر، 72 فونت اختصاصی داخل برنامه برای استفاده در متون، مجموعه استیکرهای داخل برنامه و .... است.

ابزارهای آنلاین واترمارک

علاوه بر برنامه‌های مختلف می‌توانید از وب‌سایت‌های مختلف نیز برای درج واتر مارک روی تصاویر استفاده کنید.

1. وبسایت umarkonline.com

در این وب‌سایت می‌توانید در چند گام ساده بر روی تصویر موردنظر خود نوشته یا نشانه‌ای را درج کنید و به‌راحتی آن را ذخیره کنید.

2. وبسایت watermark.ws

با استفاده از این وب‌سایت نیز همانند ابزار فوق به‌راحتی می‌توانید در چند گام ساده متن، تصویر، و نشانه‌های موردنظر خودتان را بر روی عکس‌هایتان درج کنید.

3. وبسایت watermarquee.com

این وب‌سایت یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین ابزارهای آنلاین برای درج نوشته یا عکس بر روی تصاویر است. در ادامه فرایند کار با این وب‌سایت را به‌طور مختصر توضیح می‌دهیم. برای نمونه فرض کنید می‌خواهیم بر روی یک تصویر فریمی قرار دهیم و داخل آن فریم یک عدد بنویسیم.

ابتدا وارد وب‌سایت می‌شویم. همانند تصویر زیر بر روی دکمه سبزرنگ (Start Watermarking Free) کلیک می‌کنیم.

در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود می‌بایست تصویری که می‌خواهیم بر روی آن واترمارک درج کنیم را انتخاب کنیم. می‌توانیم به‌سادگی تصویر مورد‌نظر را از روی رایانه انتخاب کرده و در این صفحه رها کنیم.

در ادامه بر روی دکمه (Add Logo) در بخش پایین کلیک می‌کنیم و تصویری که می‌خواهیم درج شود را انتخاب می‌کنیم.

در این بخش می‌توانیم اندازه تصویر و مکان آن را تغییر دهیم. همچنین می‌توان با کلیک بر روی دکمه (Add Text) در بخش پایین متن موردنظر را به تصویر اضافه نمود. در منوی کناری که ظاهر می‌شود، می‌توان اندازه متن، رنگ آن، میزان شفافیت و پس‌زمینه آن را تعیین کرد.

درنهایت با کلیک بر روی Save می‌توان تصویر را ذخیره کرد. فرایندی از این ساده‌تر برای درج واترمارک بر روی تصاویر ممکن نیست. امیدوارم از خواندن این متن لذت برده باشید. هرگونه سؤال یا پیشنهادی که داشته باشید می‌توانید در بخش نظرات مطرح کنید.

حال که این مطلب را مطالعه کردید، در زمینه های مشابه، شاید آموزش‌های زیر نیز بتوانند برای شما مفید باشند:

#

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *