پیلار کلاستر چیست؟ – هر آنچه باید در مورد محتوای خوشه‌ ای بدانید

۱۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
پیلار کلاستر چیست؟ – هر آنچه باید در مورد محتوای خوشه‌ ای بدانید

در تعریفی بسیار ساده، «پیلار کلاستر» یا «خوشه‌بندی موضوعی محتوا» نوعی استراتژی برای تولید و سازماندهی محتوای وب‌سایت پیرامون موضوعات کلیدی و بر اساس رده‌بندی موضوعات مرتبط است. این استراتژی با ایجاد یک صفحه وب با محتوای عمیق و جامع، به نام «صفحه اصلی یا پیلار» و پیوند دادن آن به چندین صفحه دیگر به نام «صفحات فرعی یا کلاستر» که به جنبه‌های خاص‌تر موضوع کلیدی صفحه پیلار می‌پردازند، انجام می‌شود. ساختار پیلار کلاستر با نظم دادن به محتوای صفحات و ایجاد لینک داخلی بین آن‌ها، به کاربران کمک می‌کند اطلاعات موردنیاز خود را راحت‌تر پیدا کنند. این موضوع به‌‌طور مستقیم روی رتبه سئوی وب‌سایت در صفحه نتایج، افزایش ترافیک و در نهایت افزایش اعتبار آن تأثیرگذار است. در این مطلب از مجله فرادرس، ابتدا توضیح می‌دهیم پیلار کلاستر چیست و ساختار آن از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود. در گام بعدی اهمیت و مزایای استفاده از محتوای خوشه‌ای را بررسی می‌کنیم و در نهایت روش پیاده‌سازی استراتژی محتوای خوشه‌ای را در وب‌سایت با مثال‌‌های کاربردی یاد می‌گیریم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

پیلار کلاستر چیست؟

در تعریفی کامل‌تر و در اصطلاحات سئو، «پیلار کلاستر» (Pillar Cluster) یا «مدل محتوای خوشه‌ای» که با نام اصلی «تاپیک کلاستر» (Topic Cluster) هم شناخته می‌شود، به سازماندهی محتوای وب‌سایت با ایجاد کردن «محتوای اصلی، ستونی یا پیلار» (Pillar Content) و چند «محتوای فرعی، خوشه‌ای یا کلاستر» (Cluster Content) که از طریق لینک داخلی به یکدیگر متصل می‌شوند، گفته می‌شود. هدف از تولید محتوا بر اساس ساختار محتوای خوشه‌ای، نظم دادن به محتوای وب‌سایت، بهبود سئو و تجربه کاربری بازدیدکنندگان در وب‌سایت است زیرا هم کاربران و هم موتورهای جستجو درک بهتری از موضوع صفحات پیدا می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با اصول تولید محتوا در سئو، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش تولید محتوا برای سئوی سایت و بازاریابی دیجیتال در فرادرس را ببینید. لینک این فیلم در زیر آورده شده است:

ساختار پیلار کلاستر از سه عنصر اصلی زیر تشکیل می‌شود:

  • صفحه پیلار که در راس و مرکز ساختار محتوای خوشه‌ای قرار می‌گیرد، به‌طور عمیق جامع و عمیق به موضوع اصلی می‌پردازد، طولانی‌تر است و اطلاعات کلیدی و جنبه‌های مختلف موضوع را معرفی می‌کند.
  • صفحات کلاستر که پیرامون صفحه پیلار و زیرشاخه آن قرار می‌گیرند و به جنبه‌های خاص‌تر موضوع می‌پردازند، کوتاه‌تر هستند و جزییات موضوع را بررسی می‌کنند.
  • لینک‌های داخلی که بین صفحه پیلار و صفحه خوشه‌‌ای ایجاد می‌شوند تا به ربات‌های جستجو در درک بهتر ساختار محتوای وب‌سایت کمک کنند و سلسله مراتب صفحات را به آن‌ها نشان دهند.

ساختار مدل محتوای پیلار کلاستر را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. همان‌طور که می‌بینید محتوای پیلار در مرکز ساختار و محتواهای کلاستر در اطراف محتوای اصلی قرار می‌گیرند و همه این صفحات از طریق لینک داخلی به هم متصل می‌شوند.

نمایی گرافیکی از مدل خوشه ای محتوا و لینک های داخلی - پیلار کلاستر چیست

نحوه ایجاد ساختار پیلار کلاستر

برای ایجاد ساختار پیلار کلاستر در وب‌سایت، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. شناسایی موضوعات اصلی وب‌سایت
  2. انجام تحقیق کلمات کلیدی برای موضوع اصلی
  3. ترسیم ساختار پیلار کلاستر برای موضوع اصلی
  4. آنالیز و دسته‌بندی محتوای قبلی وب‌سایت
  5. تولید، رعایت اصول سئوی محتوا و انتشار محتوای پیلار در وب‌سایت
  6. ایجاد صفحات خوشه‌ای مرتبط با صفحه پیلار
  7. ایجاد لینک داخلی بین صفحات خوشه‌ای و پیلار
  8. رصد عملکرد صفحات اصلی و فرعی و به‌روزرسانی آن‌ها
  9. ارتقا و پروموت محتوای پیلار در کانال‌های مختلف

مثال محتوای پیلار کلاستر

برای اینکه بهتر درک کنید ساختار واقعی مدل محتوای پیلار کلاستر چیست، یک مثال را بررسی می‌کنیم. فرض کنید قرار است در وب‌سایتی با حوزه سلامتی مدل پیلار کلاستر ایجاد کنید. اگر موضوع اصلی را «کاهش وزن» در نظر بگیرید، عنوان اصلی صفحه پیلار می‌تواند به صورت «راهنمای جامع کاهش وزن» تنظیم شود. بر همین اساس، موارد فهرست زیر می‌توانند موضوع صفحات خوشه‌ای باشند:

  • دلایل چاقی و اضافه وزن
  • معرفی روش‌های مختلف کاهش وزن
  • بهترین رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن
  • ورزش‌های مناسب برای کاهش وزن
  • اصول حفظ تناسب اندام پس از کاهش وزن
  • معرفی اپلیکیشن‌های تناسب اندام و ردیابی کاهش وزن
  • ارائه برنامه‌های غذایی نمونه برای کاهش وزن
  • و ...

این موضوعات از طریق لینک‌سازی داخلی به یکدیگر متصل می‌شوند و یک ساختار خوشه‌‌مانند را در وب‌سایت ایجاد می‌کنند.

حالا که به‌خوبی می‌دانید محتوای پیلار کلاستر چیست و ساختار آن از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود، در ادامه، اهمیت و مزایای استفاده از این مدل و سپس نحوه ایجاد این ساختار را در وب‌سایت به‌‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

مدل محتوای خوشه ای چه اهمیت و مزایایی دارد؟

حالا که می‌دانید منظور از پیلار کلاستر چیست، در ادامه به اهمیت استفاده از این مدل محتوایی اشاره می‌کنیم. استفاده از مدل محتوای خوشه‌ای، از چند جهت به بهبود سئوی وب‌سایت و افزایش اعتبار آن کمک می‌کند که عبارت‌اند از:

  • بالا رفتن اعتبار موضوعی وب‌سایت: با ایجاد شبکه‌ای از محتواها در حقیقت به تمام جنبه‌های موضوعی خاص می‌پردازید. این کار کمک می‌کند اعتبار وب‌سایت شما در مورد آن حوزه خاص از نظر گوگل و کاربران بالاتر برود.
  • ناوبری بهتر کاربران و ربات‌های جستجو: محتوایی که ساختاربندی مناسبی دارد، تجربه کاربری باکیفیت‌تری برای کاربران ایجاد می‌کند چون می‌توانند به‌راحتی بین صفحات وب مختلف جابه‌جا شوند و اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. این شبکه محتوایی همچنین به ربات‌های جستجو کمک می‌کند هدف و موضوعات اصلی محتوای وب‌سایت شما را بهتر بفهمند.
  • جلوگیری از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی: به کمک محتوای خوشه‌ای، سازماندهی محتوای وب‌سایت بهتر انجام می‌شود که این موضوع احتمال ایجاد صفحات با کلمات کلیدی تکراری با هدف مشابه را کاهش می‌دهد. این صفحات با دزدیدن ترافیک یکدیگر در صفحه نتایج، باعث ایجاد کنیبالیزشن در صفحه نتایج می‌شوند و به سئوی وب‌سایت آسیب می‌زنند.
  • بهبود لینک‌سازی داخلی وب‌سایت: ایجاد شبکه محتوایی پیرامون یک محتوای اصلی و مرتبط کردن آن‌ها از طریق لینک، پیاده‌سازی یک استراتژی اصولی لینک‌سازی داخلی را بین صفحات بهبود می‌دهد.
  • دریافت بک‌‌لینک‌های بیشتر: صفحات اصلی که در مرکز شبکه محتوای قرار می‌گیرند، به منابع ارزشمند و مرجع اصلی موضوعات اصلی در وب‌سایت تبدیل می‌شوند و در نتیجه با احتمال بالاتری از وب‌سایت‌های دیگر بک‌لینک دریافت می‌کنند.

نکته مهمی که در مورد ضرورت ایجاد این ساختار در محتوای وب‌سایت باید به آن توجه کنید کم شدن اهمیت کلمات کلیدی در جستجوها و بیشتر شدن اهمیت «جستجوهای موضوعی و زمینه‌ای» (Contextual) توسط کاربران است. بر اساس آمارها، بیشتر از ۶۴ درصد از عبارات جستجوی کاربران بیشتر از چهار کلمه دارد. گوگل هم الگوریتم‌های خود را بر همین اساس به‌روزرسانی کرده است. به همین دلیل است که برای پاسخ‌گویی بهتر به نیاز و سوال کاربر دیگر استراتژی‌های سئوی متمرکز بر کلمات کلیدی، به اندازه گذشته موثر نیستند و باید بتوانید صفحات وب‌سایت را از لحاظ موضوعی به هم مرتبط کنید.

نمای گرافیکی مدل خوشه ای محتوا با دایره های رنگارنگ متصل به هم

یادگیری اصول سئوی محتوا با فرادرس

پیاده‌سازی ساختار پیلار کلاستر به سازماندهی و نظم هرچه بیشتر محتوای وب‌سایت کمک می‌کند و با گذشت زمان، محتواهای مرتبط‌تری تولید می‌کنید که علاوه بر پرداختن به جنبه‌های مختلف موضوع، لینک‌سازی داخلی منظمی دارد و ارزش و اعتبار صفحات پیلار وب‌سایت را به طرف خود جذب می‌کند. تهیه ساختار پیلار کلاستر البته یک استراتژی بلندمدت است و در مدت کوتاه نمی‌توانید اثر آن را روی ترافیک ورودی وب‌سایت ببینید.

از سوی دیگر زمانی می‌توانید مطمئن شوید که مدل محتوای پیلار کلاستر در وب‌سایت برای شما اثربخش است که قوانین و اصول سئو را در فرایند‌های تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا و لینک‌سازی به‌خوبی رعایت کنید چون کیفیت محتوایی که تولید می‌کنید، به‌طور مستقیم روی رتبه و اعتبار آن در گوگل تأثیرگذار خواهد بود.

به این منظور و برای یادگیری اصولی پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت فرادرس کمک بگیرید که لینک چند مورد از آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

مجموعه فیلم های آموزش سئو در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش سئو در فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

مشاهده این آموزش‌ها به شما کمک می‌کند به‌طور کامل با مهارت‌های موردنیاز برای تهیه ساختار پیلار کلاستر برای سئو آماده شوید. برای دسترسی به آموزش‌های بیشتر مرتبط با سئو نیز پیشنهاد می‌کنیم روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

در بخش بعدی یاد می‌‌گیرید اصول پیاده‌سازی استراتژی پیلار کلاستر در تولید محتوای سایت چیست و چه موارد و نکاتی را باید رعایت کنید.

پیاده سازی استراتژی پیلار کلاستر در تولید محتوا

حالا که می‌دانید اهمیت پیلار کلاستر چیست، مراحلی را که در بخش ابتدایی مطلب به آن‌ها اشاره کرده بودیم، با نگاهی دقیق‌تر توضیح می‌دهیم. پیاده‌سازی استراتژی محتوای پیلار کلاستر پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. لازم است ابتدا موضوعات پیلار را مشخص و کلمات کلیدی را که کاربران برای رسیدن به این موضوعات جستجو می‌کنند، پیدا کنید.

پس از انتخاب موضوع اصلی، در ادامه «طرح کلی» (Outline) و ساختار تیترهای آن را مشخص می‌کنید. بقیه مراحل شباهت زیادی به تولید محتوای عادی در وب‌سایت دارد. تولید و بهینه‌سازی محتوای پیلار و ایجاد لینک داخلی بین آن و صفحات کلاستر و رصد عملکرد محتوا در صفحه نتایج. در ادامه تمام این مراحل را توضیح داده‌ایم.

همچنین برای یادگیری اصولی تولید محتوای نوشتاری، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش تولید محتوای متنی به زبان ساده در فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه قرار گرفته است:

۱. شناسایی موضوعات اصلی وب‌سایت

در اولین گام باید موضوعات اصلی وب‌سایت را مشخص کنید تا بدانید قرار است محتوای پیلار را در چه موردی بنویسید. پس از مشخص کردن موضوعات نیز باید آن‌ها را به کلمه یا عبارت کلیدی تبدیل کنید تا بعد از انتشار کاربران بتوانند آن را در جستجوهای خود ببینند. همه این کارها با بررسی دقیق پرسونای مخاطب هدف و سوالات آن‌ها در صفحه نتایج امکان‌پذیر است. موضوع همه صفحات پیلار با رتبه سئو و عملکرد خوب در صفحه نتایج، سه ویژگی مشترک دارند:

  • موضوعات جالب، ضروری و مرتبط با نیاز کاربر را پوشش می‌دهند.
  • کلمه کلیدی هدف آن «میزان جستجو» (Search Volume) مناسب و پتانسیل کسب رتبه مناسبی دارند.
  • آنقدر گسترده است تا بتوانید بر اساس آن چند صفحه فرعی یا زیرشاخه تولید کنید.

با در ذهن داشتن این نکات، در گام اول باید نیازها و چالش‌های مخاطبان هدف را در حوزه فعالیت وب‌سایت در نظر بگیرید. برای باخبر شدن از نیازها و سوالات احتمالی مخاطبان هدف از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • بررسی «پرسونای مخاطب هدف» (Target Audience Persona)
  • مصاحبه با مشتریان یا ارسال پرسشنامه برای آن‌ها
  • بررسی عبارات و اصطلاحات موردجستجوی کاربران در گوگل
  • بررسی بخش نظرات شبکه‌های اجتماعی

با اطلاعاتی که در این مرحله به دست می‌آورید، چند موضوع و چالش کلی مخاطبان هدف را مشخص و فهرستی از آن‌ها تهیه کنید. در ادامه، سعی کنید این مشکلات و چالش‌ها را زیر مجموعه چند موضوع اصلی و مرکزی قرار دهید و در پایان این مرحله این موضوعات اصلی را به‌صورت فهرستی در گوگل‌شیت مرتب کنید چون در گام بعدی باید این موضوعات را به کلمه کلیدی تبدیل کنید تا زمانی که بر اساس آن‌ها محتوا تولید می‌کنید، کاربران بتوانند در نتایج جستجو‌های خود آن‌ها را ببینند.

برای درک بهتر، در جدول زیر به چند موضوع کلی که برای تولید محتوای پیلار وب‌سایت‌های مختلف مناسب هستند، اشاره کرده‌ایم تا بهتر درک کنید نحوه تنظیم موضوع در ساختار پیلار کلاستر چیست:

مثال موضوع اصلی مناسب برای صفحه پیلارمثال موضوعات زیرشاخه مناسب برای صفحات کلاستر
رژیم گیاهخواریانواع رژیم‌های غذایی گیاهخواری، اهمیت و فواید رژیم غذایی گیاهخواری، دستورپخت انواع غذاهای رژیم گیاهخواری، معرفی منابع غذایی برای گیاهخواران
ورزش در خانهبرنامه‌های ورزشی برای مبتدیان، حرکات ورزشی بدون نیاز به تجهیزات، ورزش در خانه برای کاهش وزن، ورزش در خانه برای سالمندان
یادگیری زبان انگلیسیمعرفی کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی، معرفی منابع آنلاین یادگیری زبان انگلیسی، یادگیری زبان انگلیسی با فیلم و سریال، آموزش گرامر زبان انگلیسی
آشپزی ایرانیمعرفی غذاهای سنتی ایرانی، دستورپخت پلو ایرانی، معرفی خورشت‌های ایرانی، معرفی دسرهای ایرانی

۲. انجام تحقیق کلمات کلیدی برای موضوع اصلی

بعد از مشخص کردن موضوعات اصلی، باید آن‌ها را در ساختار پیلار کلاستر بچینید. برای این کار باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید تا موضوعات به شکل کلمات و عبارت‌هایی دربیایند که کاربران در جستجوهای خود استفاده می‌کنند. اگر تابه‌حال تحقیق کلمات کلیدی انجام نداده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری کامل اصول آن، فیلم آموزش کیورد ریسرچ اصولی در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم را در زیر قرار داده‌‌ایم:

برای انجام یک کیورد ریسرچ ساده، کافی ست هرکدام از موضوعات اصلی را در گوگل و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی (در صدر آن‌ها، ابزار گوگل کیورد پلنر) جستجو کنید. با این کار می‌توانید از پیشنهادات تکمیل خودکار گوگل، جستحوهای مرتبط پیشنهادی گوگل و کلمات و عباراتی که کاربران برای جستجو کردن موضوعات مرتبط به موضوع شما از آن‌ها استفاده می‌کنند، باخبر شوید. هر موضوع را به چند کلمه کلیدی اصلی نسبت دهید و دو فاکتور مهم را در مورد هرکدام از کلمات کلیدی بررسی کنید:

  • «حجم یا میزان جستجو» (Search Volume): برای اطمینان از جستجوی مناسب کلمه کلیدی توسط کاربران. به سراغ کلمات کلیدی با میزان جستجوی بسیار بالا یا بسیار پایین نروید و آن‌هایی را انتخاب کنید که حجم جستجویی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰۰ جستجو در ماه دارند.
  • «سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty): برای دانستن میزان رقابت برای رتبه گرفتن کلمه کلیدی در صفحه نتایج. رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی با سختی بالا سخت‌تر است.

در پایان این مرحله، باید فهرستی از کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با حوزه کاری، با حجم جستجوی متوسط یا بالا داشته باشید که به نیاز مخاطبان هدف شما مرتبط است و رقابت نسبتا کم یا متوسطی برای رتبه گرفتن بر سر آن‌ها وجود دارد. کلمات کلیدی انتخابی برای صفحات پیلار اغلب از نوع «کلمات کلیدی کوتاه» (Seed Keywords) هستند.

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور کامل در مورد نحوه انتخاب کلمات کلیدی از پیدا کردن ایده تا تولید محتوا اشاره کرده‌ایم.

تا این بخش می‌دانید دو گام مهم در تدوین استراتژی پیلار کلاستر چیست و در ادامه در مورد چند گام مهم دیگر می‌خوانید.

۳. ترسیم ساختار پیلار کلاستر برای موضوع اصلی

بعد از مشخص کردن کلمه یا عبارت کلیدی اصلی، نوبت به آن می‌رسد که نقشه کلی محتوای خوشه‌ای را انتخاب کنید. در این مرحله باید جنبه‌های مختلفی از موضوع اصلی را که فکر می‌کنید مخاطب هدف می‌خواهد در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کند، تشخیص دهید. در حالت کلی از ۸ تا ۲۲ کلمه کلیدی مشخص را که فکر می‌کنید در یک پست وبلاگی می‌توانید به آن‌ها بپردازید، یادداشت کنید.

برای انجام بهتر این کار، از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • به کمک بارش فکری، تمام کلمات و عبارات مرتبط با موضوع اصلی را که به ذهن شما می‌رسد، روی کاغذ بیاورید. از خودتان بپرسید نوشتن در مورد چه اطلاعاتی در یک راهنمای جامع از صفر تا صد برای مخاطب من کاربرد دارد؟ هرچه در پاسخ به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید.
  • با تحقیق کلمات کلیدی، کلمات و عبارات مرحله قبلی را بیشتر بررسی کنید و اگر چیزی از قلم افتاده، به فهرست اضافه کنید. در این مسیر از ابزارهای زیر کمک بگیرید:
    • ابزار Answer The Public «+» برای پیدا کردن عبارت‌های سوالی و ترکیب‌های مختلف دارای این کلمات کلیدی.
    • ابزار Ubbersuggest «+» برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط
    • ابزارهایی مانند Semrush «+» و Ahrefs «+» برای بررسی دقیق کلمات کلیدی وب‌سایت‌های رقیب

در پایان این مرحله باید علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، فهرستی شامل کلمات کلیدی طولانی و کوتاه داشته باشید. در پایان برای اطمینان بیشتر می‌توانید میزان جستجو و سختی موارد این فهرست را در ابزارهایی مانند گوگل کیورد پلنر «+» بررسی کنید و از کاربردی بودن آن‌ها مطمئن شوید.

به عنوان مثال، اگر موضوع کلی را «نقاشی» در نظر بگیرید و کلمه کلیدی اصلی «هنر نقاشی چیست؟» را برای آن انتخاب کنید، ساختار پیلار کلاستر محتوای وب‌سایت شما می‌تواند به شکل زیر باشد:

نمونه ساختار پیلار کلاستر با موضوع هنر نقاشی - پیلار کلاستر چیست

۴. آنالیز و دسته بندی محتوای قبلی وب سایت

اگر تازه تولید محتوای وب‌سایت خود را شروع کرده‌اید، این مرحله را رد کنید و به مرحله بعدی بروید در غیر این صورت، لازم است زمانی را به بررسی محتوای قبلی وب‌سایت اختصاص دهید. قبل از شروع هم این نکته را بپذیرید که این کار ممکن است کمی حوصله‌سربر باشد به‌خصوص اگر مدت زمان زیادی است که در وب‌سایت محتوا تولید و منتشر می‌شود. ولی چاره‌ای نیست و قبل از تولید هر محتوای جدیدی باید با آنالیز محتوا ببینید راجع به چه موضوعاتی محتوا دارید و چه موضوعاتی از قلم افتاده‌اند یا خوب به آن‌ها نپرداخته‌اید.

در زمینه محتوای پیلار کلاستر، لازم است کارهای زیر را در مورد محتوای قبلی وب‌سایت انجام دهید:

  1. محتوای موجود را بر اساس موضوع دسته‌بندی کنید.
  2. لینک‌های داخلی را که در صفحه نتایج جستجو با یکدیگر رقابت می‌‌کنند، شناسایی کنید (لینک‌های داخلی بین صفحات باید به جامع‌ترین و کامل‌ترین صفحه برای هر کلمه کلیدی اشاره کنند.)
  3. هر محتوای تکراری و گپ و شکاف محتوایی را که در مورد موضوعات مختلف وب‌سایت شما وجود دارد، شناسایی کنید.

برای آنالیز بهتر محتوای موجود پیشنهاد می‌کنیم از فایل‌های صفحه گسترده استفاده کنید و در مورد هر محتوا اطلاعات زیر را تکمیل کنید:

  • پیوند یکتای صفحه وب
  • موضوع اصلی
  • موضوع شاخه فردی (در صورت وجود)
  • کلمه کلیدی که صفحه برای آن رتبه گرفته است
  • آیا این صفحه به صفحه پیلار مشخصی لینک داخلی شده است؟
  • آیا صفحه به اقدام جدیدی نیاز دارد؟
  • آیا صفحه به حداقل چهار صفحه وب دیگر لینک داخلی شده است؟
  • آیا برای این صفحه، صفحه زیرشاخه‌‌ای هم وجود دارد؟
کاغذهای چسبان رنگی روی شیشه چسبیده اند

بعد از تکمیل این فهرست به سوالات زیر پاسخ دهید تا بتوانید بهتر در مورد این صفحات تصمیم بگیرید:

  • ترافیک ماهانه این صفخه وب چقدر است؟
  • آیا محتوای این صفحه هنوز به نیاز و سوال امروز کاربر مرتبط است یا قدیمی شده است؟
  • آیا محتوای دیگری در وب‌سایت وجود دارد که بهتر به سوال کاربر پاسخ دهد؟ آیا این محتوای بهتر، رتبه بالاتری هم در صفحه نتایج کسب می‌کند؟

با انجاو این آنالیز محتوایی می‌توانید محتوای ارزشمند و غیر ارزشمند وب‌سایت را از یکدیگر تفکیک کنید و در صورت لزوم محتوای بی‌کیفیت یا قدیمی را حذف کنید. این کار ایده‌های خوبی برای به‌روزرسانی محتواهای قبلی به شما نشان می‌دهد و پایه خوبی برای ایجاد یک استراتژی اصولی پیلار کلاستر به شما نشان می‌دهد.

نکته مهم: فهرستی که از آنالیز محتوا به دست آورده‌اید با فهرست موضوعات خوشه‌ای مرحله قبلی مقایسه و سعی کنید شکاف‌ها را پر کنید. برای مثال ممکن است یه یکی از جنبه‌های موضوع بیش‌از‌حد پرداخته باشید ولی برای کلمه کلیدی طولانی مهم دیگری بی‌توجه مانده باشید. از این اطلاعات برای برنامه‌های آینده در تولید محتوا استفاده کنید.

حالا که می‌دانید اهمیت آنالیز محتوای قبلی وب‌سایت در پیاده‌‌سازی استراتژی پیلار کلاستر چیست، در ادامه به بحت تولید محتوای پیلار می‌پردازیم.

۵. تولید، رعایت اصول سئوی محتوا و انتشار محتوای پیلار در وب‌سایت

در گام بعدی نوبت به این می‌رسد که محتوای پیلار را تولید کنید. البته در شرایطی بسته به نیاز محتوایی وب‌سایت، ممکن است کارشناس سئو به شما توصیه کند ابتدا چند صفحه کلاستر بسازید و بعد به سراغ تولید محتوای اصلی بروید. ایجاد صفحات پیلار در ابتدای کار به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد ولی یک چارچوب کلی از موضوع در اختیار شما یا نویسنده محتوا قرار می‌دهد. از سوی دیگر، اگر ابتدا صفحات کلاستر را ایجاد کنید هم با جنبه‌های مختلف موضوع آشنا می‌شوید و هم به زمان کمتری برای تولید محتوا نیاز دارید.

با فرض اینکه کار را با تولید محتوای پیلار آغاز می‌کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تعیین نوع محتوای پیلار
  • مشخص کردن طول محتوای پیلار
  • تعیین طرح کلی محتوی پیلار
  • تولید محتوای صفحه پیلار
  • بهینه‌سازی و انتشار محتوای پیلار

در ادامه در مورد اقدامات لازم در هر مرحله توضیح می‌دهیم تا بهتر درک کنید که مراحل ضروری در ساخت محتوای پیلار کلاستر چیست و چه نکات مهمی در هر مورد وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. قبل از شروع، پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری عمیق تولید محتوای نوشتاری، فیلم آموزش کاربردی تولید محتوای متنی در فرادرس را مشاهده کنید.

انواع محتوای پیلار در ساختار پیلار کلاستر چیست؟

قبل از نوشتن محتوای پیلار، باید نوع آن را مشخص کنید. در یک دسته بندی کلی، انواع محتوای پیلار را به سه دسته اصلی زیر تقسیم می‌کنند:

  • «راهنماهای جامع» (Guides)
  • محتوای «چیست و چگونه است» (What is)
  • راهنماهای How-To

اینکه محتوای صفحات اصلی را در چه سبکی بنویسید، به‌طور کامل به قصد کاربر از جستجو بستگی دارد. در ادامه، در مورد هرکدام از موارد بالا توضیح می‌‌دهیم و نمونه‌هایی را نیز بررسی می‌کنیم.

۱. محتوا و راهنماهای جامع

راهنماهای جامع معمولا با این هدف نوشته می‌شوند که اطلاعات کاملی در مورد موضوع به کاربر بدهند و هر نکته‌ای را که کاربر باید در مورد آن بداند، برای او فراهم کنند. موضوع این نوع از صفحات پیلار اغلب از نوع همیشه سبز است و عنوان‌هایی به‌صورت «راهنمای جامع از مبتدی تا پیشرفته» یا «هر آنچه باید در مورد موضوعی خاص بدانید» است.

به بیان بهتر، راهنماهای جامع در واقع در نقش یک دایره‌المعارف در مورد موضوع عمل می‌کنند. صفحات کلاستر این راهنماها نیز روی جنبه‌ها و حوزه‌های مختلف موضوع تمرکز می‌کنند و سوالات یا موضوعات خاصی را که کاربر تمایل دارد در مورد جزییات آن‌ها بیشتر بداند را پوشش می‌دهند. مطلب «دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – کاملاً به زبان ساده» مجله نمونه بسیار خوبی از نوع راهنمای جامع محتوای پیلار است.

۲. محتوای «چیست و چگونه است یا What is»

این نوع محتوای پیلار به‌طور عمقی در مورد چیستی یک موضوع مشخص توضیح می‌دهد یا آن را تعریف می‌کند. این نوع از محتواهای پیلار گزینه‌های بسیار خوبی برای رتبه گرفتن کلمات کلیدی دارای مخاطبان مبتدی هستند. این نوع محتوای پیلار اغلب با ارائه تعریف کامل از موضوع شروع می‌شوند و با پوشش عمقی دیگر مطالب موردنیاز ادامه پیدا می‌کنند. در صورت پیچیده بودن موضوع نیز معمولا آن را به چند بخش یا موضوع فرعی دسته‌بندی می‌کنند. مطلب «استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + راهنمای رایگان تهیه و اجرا» نمونه خوبی از این نوع محتوا است.

بازاریابان محتوایی اغلب از این نوع محتوای پیلار (در صورت داشتن میزان جستجوی مناسب کلمه کلیدی هدف) برای افزایش ترافیک وب‌سایت استفاده می‌کنند که انتخاب بسیار منطقی است چون همه ما در جستجوهای خود به میزان زیادی از عبارت «x چیست؟» استفاده می‌کنیم تا مستقیم به صفحه‌ای که در مورد چیستی x توضیح داده‌ایم، هدایت شویم. این صفحات پیلار اگر بر اساس موضوعات همیشه سبز نوشته شوند، به منابع بسیار خوبی برای دریافت بک‌لینک و افزایش اعتبار وب‌سایت تبدیل می‌‌شوند.

۳. راهنماهای «نحوه انجام کار یا How To»

این نوع از صفحات پیلار با هدف اطلاع‌رسانی و آموزش نحوه انجام یک کار یا حل یک مشکل نوشته می‌شوند. این صفحات را مانند راهنما‌های گام‌به‌گام یا آموزش‌هایی ببینید که در چند گام، مراحل رسیدن به یک هدف مشخص را بیان می‌کنند. راهنماهای How-To بیشتر از آن‌که یک موضوع کلی را مانند راهنما‌های جامع پوشش دهند، اطلاعات جزئی‌تری را در مورد آن توضیح می‌دهند. این راهنماها بسته به موضوع و قصد کاربر از جستجو، معمولا برای توصیف فرایند‌های مرحله‌ای به کاربران مبتدی و حرفه‌ای نوشته می‌شوند.

مطلب «چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟ – از صفر تا صد» نمونه خوبی از این نوع محتوای پیلار است.

تا این بخش می‌دانید انواع محتوای پیلار در ساختار پیلار کلاستر چیست و هرکدام چه ويژگی‌هایی دارند. در ادامه در مورد دیگر نکات مهم در تولید محتوای اصلی یاد می‌گیرید.

تعیین طول محتوای پیلار

بعد از مشخص کردن نوع محتوای پیلار، باید تعداد کلمات آن را مشخص کنید. بلاگ‌پست‌های سنتی معمولا بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه یا بیشتر از آن هستند. بسته به نوع موضوع و هدف تولید محتوا بر اساس آن، محتوای پیلار را می‌توانید بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلمه بنویسید.

ترسیم طرح کلی محتوای پیلار

نقشه کلی را که در مرحله سوم برای ساختار محتوای پیلار و خوشه‌ای ترسیم کردید، دوباره بررسی کنید. همان طرح را می‌توانید برای ساختن «طرح کلی» (Outline) محتوای صفحه پیلار استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی خوشه‌های محتوا از چند نظر کارتان را راحت می‌کند:

  • مطمئن می‌شوید که از کلمات کلیدی طویل مرتبط در محتوای پیلار استفاده کرده‌اید.
  • لینک‌سازی بین صفحات پیلار و خوشه‌های محتوا آسان‌تر می‌شود و راحت‌‌تر به ساختار کلی مرحله دوم می‌رسید.
  • از بابت جامع بودن محتوای پیلار و پاسخگویی به همه سوالات مرتبط و احتمالی کاربر در مورد موضوع اصلی مطمئن می‌شوید.

اصول تولید محتوای ستونی در ساختار پیلار کلاستر چیست؟

در تولید محتوای صفحه پیلار به نکات زیر توجه کنید:

  • بهینه‌سازی محتوا بر اساس اصول سئو
  • استفاده از تیترهای سوالی برای ظاهر شدن در اسنیپت‌های ويژه صفحه نتایج
  • خوانایی و روانی و ویراسته بودن
  • نوشته شدن بر اساس موضوعات همیشه سبز
  • استفاده از انواع مختلف محتوا
  • داشتن لینک داخلی
  • اضافه کردن «فراخوانی به اقدام» (CTA) مرتبط

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم. قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم برای انجام اصولی این مراحل، از فیلم آموزش تولید محتوا برای سئوی سایت در فرادرس کمک بگیرید. در گام بعدی یاد می‌گیرید قواعد بهینه‌سازی محتوای پیلار در مدل پیلار کلاستر چیست.

دستی با ماژیک در حال کشیدن خوشه های محتوا

بهینه سازی صفحه برای موتورهای جستجو

صفحات پیلار وب‌سایت را مانند دیگر صفحات وب‌سایت از نظر اصول سئوی داخلی بهینه‌‌سازی کنید. برای انجام این کار، حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • َاستفاده از کلمه کلیدی اصلی در عنوان سئو
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در پیوند یکتای صفحه
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تگ H1 صفحه
  • ارائه تعریف کامل از موضوع اصلی صفحه پس از عنوان H1
  • اضافه کردن تصاویر مرتبط دارای متن جایگزین به صفحه وب
  • استفاده از تگ‌های هدینگ H2 و H3 و H4 برای بخش‌بندی بهتر محتوا
  • ایجاد لینک داخلی به صفحات مرتبط وب‌سایت

فیلم آموزش سئوی داخلی سایت در فرادرس اطلاعات تکمیلی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده از تیترهای سوالی برای ظاهر شدن در اسنیپت‌های ويژه صفحه نتایج

در زمان نوشتن محتوای صفحه پیلار، سعی کنید از تیترهای سوالی کمک بگیرید. به بیان بهتر، می‌توانید موضوع را قالب سوال مطرح کنید و پاسخ را در جوابی به این سوال بنویسید. خواندن سوالات برای کاربران راحت‌تر است و چون در آن‌ها از کلمات کلیدی طویل استفاده می‌کنید، محتوا شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج خواهد داشت. مزیت بزرگ دیگر استفاده از سبک پرسش و پاسخ در نوشتن متن این است که احتمال نمایش محتوا را در اسنیپت‌های ویژه و جایگاه صفر افزایش می‌دهد. به این ترتیب گوگل ممکن است صفحه وب را در جایگاهی بالاتر از نتایح عادی به کاربران نشان دهد.

همیشه سبز بودن

در مطلب «محتوای همیشه سبز چیست؟ – توضیح مفهوم Ever Green Content» به‌طور کامل به مفهوم محتوای همیشه سبز پرداخته و به این نکته اشاره کرده‌ایم که محتوای همیشه سبز تا مدت‌های طولانی برای کاربران کاربردی و قابل‌استفاده است و نیازی نیست در بازه‌های زمانی کوتاه آن را به‌روزسانی کنید. محتوایی که برای صفحات پیلار تولید می‌کنید، بهتر است چنین ویژگی داشته باشد و با گذشت زمان کاربرد خود را برای کاربران از دست ندهد.

روانی و خوانایی و ویراسته بودن متن

در مطالب بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلمه، اهمیت خوانایی و روانی متن نسبت به محتواهای کوتاه‌تر بیشتر است چون مخاطب هدف، متن را به‌طور کامل نمی‌خواند و بخش‌های مهم را در مدت زمان کوتاهی «مرور» (Skim) می‌کند. بنابراین هرچه متن را با ساختار منظم‌تر و بخش‌های بیشتری بنویسید، مرور کردن آن راحت‌تر است. با این کار کاربر خیلی سریع می‌تواند به بخش‌های مختلف متن سر بزند و قسمتی از متن را که پاسخ سوال اوست، راحت پیدا کند. به این منظور، در صفحات پیلار حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از تیترهای اصلی و فرعی برای بخش‌بندی بهتر متن
  • استفاده از فهرست‌های عددی و نقطه‌ای برای شکستن پاراگراف‌ها و بلوک‌های متنی طولانی
  • استفاده از جملات کوتاه برای خوانش بهتر متن
  • استفاده از فهرست محتوای لینک‌شده به تیترهای مختلف متن در ابتدای متن برای نمایش تیترهای مطلب
  • استفاده از جدول و تصاویر مرتبط برای شکستن متن و توضیح بهتر نکات

علاوه بر رعایت نکات بالا، حتما با کمک گرفتن از ویراستار از نبودن غلط املایی و ساختارهای نادرست دستوری در متن مطمئن شوید و با این کار کیفیت محتوای صفحه پیلار را تا جای امکان بالاتر ببرید.

استفاده از انواع مختلف محتوا

اغلب محتواهای پیلار به‌صورت متنی تولید می‌شوند اما می‌توانید از قالب‌های دیگر محتوا مانند ویدیو یا اینفوگرافیک برای تقویت و تکمیل متن استفاده کنید و با این کار احتمال دریافت بک‌لینک محتوای پیلار را بالاتر ببرید.

داشتن لینک داخلی

صفحات پیلار در واقع به‌عنوان مرکز فعالیت محتوا عمل می‌کنند و به همین دلیل بهتر است لینک داخلی صفحات دیگر وب‌سایت را در آن‌ها وارد کنید. صفحاتی که از طرف صفحه پیلار به آن‌ها لینک داخلی می‌دهید موضوع مرتبطی داشته باشند. همچین فراموش نکنید که لینک داخلی این صفحات لازم است روی انکرتکست مناسب و بهینه‌ای درج شده باشد.

اگر هنوز صفحات کلاستر منتشر نشده‌اند و برای لینک‌سازی داخلی آماده نیستند، صفحات پیلار را بدون لینک داخلی آن‌ها در وب‌سایت منتشر کنید و هر بار که صفحه کلاستر جدیدی را منتشر می‌کنید، محتوای پیلار را با لینک داخلی صفحات جدیدا منتشرشده، بهینه‌سازی کنید. این کار برای ایجاد یک ساختار و معماری منطقی در وب‌سایت ضروری است.

داشتن فراخوانی به اقدام مرتبط

صفحات پیلار را بهتر است با استفاده از فراخوانی به اقدام‌های مناسب بهینه کنید تا کاربران بیشتر با محتوای آن‌ها درگیر شده و با آن تعامل کنند. ازجمله کاربردی‌ترین CTA-ها می‌توان به دانلود کتاب الکترونیکی متن، ساخت حساب کاربری در وب‌سایت برای دیدن محتوای بیشتر یا حتی ثبت نظر و دانلود PDF متن اشاره کرد.

در ادامه، توضیح می‌دهیم قوانین لینک‌سازی در استراتژی پیلار کلاستر چیست و چرا باید عملکرد صفحات را پس از انتشار رصد کنید.

۶. ایجاد لینک داخلی بین صفحات خوشه‌ای و پیلار

بعد از تولید و انتشار محتوای پیلار، با کمک گرفتن از فهرستی که از کلمات کلیدی محتوای خوشه‌ای تهیه کرده‌اید، شروع به تولید زیرشاخه‌های محتوای اصلی کنید. همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، خوشه‌های محتوایی کوتاه‌تر و به‌صورت جزئی‌تری جنبه‌های مختلف موضوع کلی را پوشش می‌دهند. در نوشتن محتوای این صفحات نیز اصول سئوی محتوا را رعایت کنید و بعد از انتشار، آن‌ها را از طریق لینک داخلی به صفحه پیلار متصل کنید. نیازی به گفتن نیست که این لینک‌سازی را باید به‌صورت دوطرفه و روی انکرتکست‌های توصیفی انجام دهید.

فیلم آموزش رایگان انواع لینک و ساختار آن در فرادرس نکات جالبی را در مورد فرایند لینک‌سازی داخلی و خارجی بیان می‌کند که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را ببینید.

چک لیست لینک سازی داخلی

برای انجام بهتر این کار، اصول چک‌لیست زیر را رعایت کنید:

  • هر محتوای خوشه‌ای باید حداقل یک لینک داخلی به طرف صفحه پیلار داشته باشد.
  • هرکدام از لینک‌های داخلی که به طرف صفحه پیلار ایجاد می‌‌کنید باید کلمه یا عبارت موضوع اصلی را به‌عنوان انکرتکست در خود داشته باشد.
  • هیج لینکی به طرف صفحات حذف شده یا بسیار قدیمی ایجاد نکنید.
  • تمام لینک‌های محتواهای خوشه‌ای در صفحه پیلار باید روی کلمه یا عبارت کلیدی مرتبط صفحه خوشه‌ای را به‌عنوان انکرتکست در خود داشته باشند.

در دو گام بعدی یاد می‌گیرید اهمیت رصد صفحات اصلی و فرعی و ارتقای محتوا در کانال‌های بازاریابی مختلف در موفقیت استراتژی پیلار کلاستر چیست و چرا باید آن‌ها را انجام دهید.

۷. رصد عملکرد صفحات اصلی و فرعی و به‌روزرسانی آن‌ها

بعد از انتشار محتوای پیلار و صفحات کلاستر، لازم است فرایند رتبه گرفتن و عملکرد محتوا را در صفحه نتایج به‌طور دائم رصد کنید. در فهرست زیر به چند مورد از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در این مسیر باید در نظر بگیرید، اشاره کرده‌ایم:

طرح گرافیکی وب سایتی با چند محتوای پیلار و تعداد زیادی محتوای خوشه ای

با زیر نظر گرفتن دائم این شاخص‌ها و عمکلرد آن در صفحه نتایج، محتوای پیلار را به‌روزرسانی کنید یا محتواهای فرعی جدیدی بر اساس آن تولید کنید. با این کار شانس افزایش ترافیک آن را بالاتر می‌برید. برای آشنایی بیشتر با نحوه رصد محتوای وب‌سایت، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش گوگل آنالیتیکس در تحلیل محتوای سایت در فرادرس را مشاهده کنید.

به این نکته هم اشاره کنیم که بهبود رتبه سئو و ترافیک طبیعی وب‌سایت در مدل محتوای پیلار کلاستر زمانبر است و به همین دلیل توصیه می‌شود که از شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پولی و اینفلوئنسری و تبلیغات ایمیلی برای افزایش ترافیک صفحه در کوتاه‌مدت استفاده کنید.

نمایی از پنجره های کوچک مصتل به هم روی مانیتور کامپیوتر اپل - پیلار کلاستر چیست

۸. ارتقا و پروموت محتوای پیلار

کار با انتشار محتوای پیلار و رصد عملکرد آن تمام نمی‌شود و اطلاع‌رسانی در مورد انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و از طریق اینفلوئنسرها می‌تواند به بیشتر دیده شدن آن کمک کند. در فهرست زیر کمی در مورد این کانال‌ها توضیح داده‌ایم:

  • شبکه‌های اجتماعی: با انتشار پست و استوری در شبکه‌‌های اجتماعی، هم می‌توانید محتوای پیلار را به مخاطبان این شبکه‌ها معرفی کنید و هم تقویم محتوایی این شبکه‌ها را به‌صورت موضوعی برنامه‌ریزی کنید.
  • ایمیل: با ارسال ایمیل‌های خبرنامه دارای لینک محتوای پیلار برای کاربران علاقه‌مند هم به فرایند تولید مخاطب راغب (لید) کمک می‌کنید و هم تخصص و اعتبار خود را در حوزه فعالیت وب‌سایت نشان می‌دهید و ترافیک طبیعی آن را افزایش می‌دهید.
  • اینفلوئنسر: برقراری ارتباط با بلاگرها، رهبران فکری و افراد تأثیرگذار حوزه فعالیت به اشتراک‌گذاری و دیده شدن بیشتر محتوای پیلار در فضای آنلاین کمک می‌کند.

این اقدامات علاوه بر افزایش ترافیک طبیعی وب‌سایت و بیشتر دیده شدن محتوا، شانس دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های معتبر را هم افزایش می‌دهند که این موضوع یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی صفحات توسط گوگل است.

چگونه با فرادرس تولید محتوا یاد بگیریم؟

بحث سازماندهی محتوای وب‌سایت با ساختار پیلار کلاستر ارتباط نزدیکی با بحث تولید محتوا بر اساس اصول و قوانین سئو دارد. این جمله نشان می‌دهد ایجاد این استراتژی فقط به سئو مربوط نیست و آشنایی با روش‌های مختلف تولید محتوا و پرورش مهارت تولید محتوا نیز به تولید محتوای جذاب و کاربردی برای مخاطبان کمک می‌کند. به این منظور باید به نکات زیر توجه کنید:

  • با روش‌های مختلف تولید محتوای متنی، بصری (تصویر و ویدیویی) و در صورت نیاز صوتی آشنا شوید.
  • روش‌های جمع‌آوری اطلاعات کاربران و تشخیص نیازها و سوالات آن‌ها را یاد بگیرید.
  • با نحوه کار ابزارهای مهم در تولید، رصد و ارتقای محتوا به‌طور کامل آشنا شوید.
مجموعه فیلم‌های آموزش تولید محتوا فرادرس
برای دسترسی و مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش تولید محتوا در فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

اگر قصد دارید تولید محتوا را به‌صورت حرفه‌ای از سطح مبتدی تا پیشرفته یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم از فیلم‌های آموزشی فرادرس استفاده کنید که با زبانی ساده و کاربردی همه نکات موردنیاز را بیان می‌کنند. در فهرست زیر به نام چند مورد از این فیلم‌ها اشاره کرده‌ایم:

علاوه بر این آموزش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌‌های مرتبط و کاربردی فرادرس در زمینه تولید محتوا با هوش مصنوعی نیز کمک بگیرید تا محتوای موثرتر و کاربردی‌تری تولید کنید. در فهرست زیر به چند عنوان آموزشی مهم اشاره کرده‌ایم:

همچنین از طریق مجموعه فیلم‌های آموزش سئو در فرادرس و مجموعه فیلم‌های آموزش تولید محتوا در فرادرس می‌توانید به عنوان‌های آموزشی بیشتری دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول

در بخش‌های قبلی این مطلب توضیح دادیم پیلار کلاستر چیست و محتوای خوشه‌ای چگونه به فرایند تولید محتوای سئو شده در وب‌سایت کمک می‌کند. در این بخش به چند سوال متداول پیرامون این مدل محتوایی پاسخ می‌دهیم.

محتوای خوشه ای چگونه از کینبالیزیشن در وب سایت جلوگیری می‌کند؟

کنیبالیزیشن یا «رقابت صفحات متعلق به یک وب‌سایت در صفحه نتایج» زمانی رخ می‌دهد که چند صفحه وب کلمات کلیدی کاملا یکسان یا مشابهی داشته باشند و به نیازهای یکسانی از کاربران پاسخ دهند. مدل محتوای خوشه‌ای با ایجاد شبکه‌ای از محتواهای مرتبط بهم که بین آن‌ها لینک داخلی ایجاد شده، به مرور زمان از ایجاد چنین صفحاتی در وب‌سایت جلوگیری می‌کند.

ابتدا صفحه پیلار را ایجاد کنیم یا صفحات کلاستر را؟

ایجاد هرکدام از این صفحات در ابتدای کار، مزایا و معایب خاص خود را دارد. به‌‌طور کلی سئوکاران پیشنهاد می‌کنند که تولید و انتشار صفحات کلاستر قبل از صفحه پیلار انجام شود تا نویسنده محتوا درک عمیق‌تری از هر موضوع پیدا کند و با تمرکز بر جزییات، آن‌ها را به یکدیگر متصل کند. از سوی دیگر، تولید صفحات کلاستر معمولا به زمان کمتری نیاز دارد. در مقابل این دیدگاه، این روش نیز وجود دارد که ابتدای صفحه پیلار در وب‌سایت ایجاد شود تا چارچوب مشخصی برای تولید صفحات کلاستر در اختیار داشته باشیم. به این نکته این موضوع را هم اضافه کنیم که کلمات کلیدی صفحات پیلار معمولا حجم جستجوی بالاتری دارند و به همین دلیل مانند یک صفحه فرود پرترافیک و جامع که کاربران را به سمت صفحات کلاستر هدایت می‌کند، عمل می‌کنند. از سوی دیگر، ایجاد صفحات پیلار به زمان بیشتری نیاز دارد.

با در نظر گرفتن این نکات، ابتدا لازم است با آنالیز محتوایی وب‌سایت، وجود یا عدم وجود محتوای مناسب برای قرار گرفتن در استراتژی پیلار کلاستر وب‌سایت را بررسی کنید. با تحلیل نتایج این بررسی، می‌توانید به‌خوبی تعیین کنید که ایجاد صفحه پیلار برای وب‌سایت شما در اولویت قرار دارد یا بهتر است کار را با همان تولید محتوای جزئی در صفحات کلاستر آغاز کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس توضیح دادیم محتوای پیلار کلاستر چیست و استفاده از آن چطور به محتوای وب‌سایت نظم می‌دهد. مدل محتوای خوشه‌ای یا تاپیک کلاستر مدل، به شما کمک می‌کند استراتژی تولید محتوای خود را چه در وب‌‌سایت و چه در شبکه‌های اجتماعی، اصولی‌تر و دقیق‌تر پیش ببرید و با دقت بیشتری به نیازها و چالش‌های کاربران پاسخ دهید. در فهرست زیر خیلی خلاصه به چند مورد از مزایا و دلایل اهمیت این مدل محتوایی اشاره کرده‌ا‌یم:

  • اعتبار و جامع بودن
  • همیشه سبز بودن محتوای پیلار
  • ساختاربندی مناسب پست‌ها
  • بهبود سئوی وب‌سایت
  • جلب اعتماد مخاطبان و درگیر کردن آن‌ها

در برنامه‌ریزی برای تولید این نوع محتوا نیز لازم است به مراحل زیر توجه کنید:

  • شناسایی موضوع صفحات پیلار
  • تبدیل موضوعات پیلار به کلمه کلیدی و مشخص کردن موضوع صفحات کلاستر
  • ایجاد طرح کلی برای محتوای صفحه پیلار
  • تولید محتوای صفحه پیلار و بهینه‌‌سازی آن بر اساس اصول سئو
  • ایجاد لینک داخلی صفحات کلاستر پس از انتشار در صفحه پیلار و برعکس

در زمان انجام این اقدامات به این نکته توجه داشته باشید که تولید محتوا بر اساس مدل خوشه‌ای فعالیتی نیست که در مدت کوتاهی قابل‌انجام باشد و باید ضمن برنامه‌ریزی برای موضوعات، آن را در یک مدت طولانی اصل اساسی فرایند تولید محتوا قرار دهید.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Clariant CreativeSemrush Blogمجله فرادرسMediumSemrush BlogWix SEO HUBLINKEDIN
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *