چگونه با استفاده از اسکریپت‏‌‌‌های ویندوز در زمان صرفه‏‌‌‌جویی کنیم؟

۳۳۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
چگونه با استفاده از اسکریپت‏‌‌‌های ویندوز در زمان صرفه‏‌‌‌جویی کنیم؟

چگونه با استفاده از اسکریپت‏‌‌‌های ویندوز در زمان صرفه‏‌‌‌جویی کنیم؟

امروزه صرفه‏‌‌‌جویی در زمان به یکی از دغدغه‏‌‌‌های بسیاری افراد تبدیل شده است. ابزارهای و تکنولوژی‏‌‌‌های فراوانی در این راه به کمک ما می‏‌‌‌آیند. اسکریپت‏‌‌‌نویسی (scripting) مهارتی است که باعث می‏‌‌‌شود بتوانیم تا حد زیادی در زمان خود صرفه‏‌‌‌جویی کنیم و کارها را آسانتر انجام دهیم.  اگر تا به حال از اسکریپت  ویندوز استفاده نکرده باشید، ممکن است این کار به نظرتان پیچیده یا تخصصی برسد. حتی بسیاری کاربران حرفه‏‌‌‌ای ویندوز، با قابلیت اسکریپت‏‌‌‌نویسی آن آشنا نیستند و نمی‏‌‌‌دانند که استفاده از این قابلیت به‏‌‌‌هیچ‏‌‌‌وجه نیازی به تجربه‏‌‌‌ی برنامه‏‌‌‌نویسی ندارد.

اسکریپت برنامه یا دستورالعمل کوچکی است که با استفاده از آن می‏‌‌‌توان کارهای تکراری یا زمان‏‌‌‌بر را به صورت خودکار انجام داد. این برنامه ممکن است به زبان‏‌‌‌های برنامه‏‌‌‌نویسی مختلفی نوشته شود. کدهای اسکریپت ممکن است کوتاه و در حد چند خط باشند و یا در حد چندهزار خط ادامه یابند. در این مقاله برخی اسکریپت‏‌‌‌های ویندوز که ساده و مفید هستند را بررسی می‏‌‌‌کنیم که راه خوبی برای آشنایی با اسکریپت‏‌‌‌نویسی هستند.

خاموش کردن رایانه

خاموش کردن (Shut Down) رایانه تنها با چند کلیک انجام می‏‌‌‌شود اما می‏‌‌‌توان این کار را ساده‏‌‌‌تر کرد. با استفاده از یک PowerShell script می‏‌‌‌توانید یک دکمه‏‌‌‌ی خاموش کردن در دسکتاپ (Desktop) خود ایجاد کنید.

نت‏‌‌‌پد (Notepad) باز و کد زیر را تاپ کنید:

1shutdown -s -t 0

سپس روی گزینه‏‌‌‌ی file و save as کلیک کنید.

اسم فایل را shutdown.cmd بگذارید و Save as type  را روی گزینه‏‌‌‌ی All Files قرار دهید. با ذخیره کردن این دستور می‏‌‌‌توانید رایانه‏‌‌‌ی خود را به سرعت خاموش کنید. با تغییر دادن کد می‏‌‌‌توانید رایانه‏‌‌‌ی خود را برای ری‏‌‌‌استارت شدن در یک بازه‏‌‌‌ی زمانی مشخص برنامه‏‌‌‌ریزی کنید. برای مثال کد زیر رایانه را برای ری‏‌‌‌استارت شدن پس از مدت شصت ثانیه تنظیم می‏‌‌‌کند. با تغییر دادن عدد می‏‌‌‌توانید این زمان را تغییر دهید.

1shutdown -r -t 60

حذف برنامه‏‌‌‌های از پیش نصب‏‌‌‌شده‏‌‌‌ ویندوز10

نصب و استفاده از ویندوز10 فایده‏‌‌‌های فراوانی دارد اما این سیستم عامل، بسیاری برنامه‏‌‌‌های از پیش نصب شده دارد که ممکن است بخواهید آنها را حذف کنید. به جای حذف کردن آن‏‌‌‌ها به صورت تکی، می‏‌‌‌توانید یک اسکریپت بنویسید که همه‏‌‌‌ی این برنامه‏‌‌‌ها را با هم حذف کند. قبل از انجام این کار پیامدهای آن را بررسی کنید. برخی از برنامه‏‌‌‌ها ممکن است نقش مهمی داشته باشند. برای حذف این برنامه‏‌‌‌ها از PowerShell  استفاده می‏‌‌‌کنیم. در منوی استارت کلمه‏‌‌‌ی PowerShell  را جست‏‌‌‌وجو کنید و پس از بازکردن پنجره‏‌‌‌ی مورد نظر، کد زیر را تاپ کنید:

1get-appxpackage -name *APPNAME* | remove-appxpackage

نام برنامه‏‌‌‌ی مورد نظر خود را به جای واژه‏‌‌‌ی APPNAME تایپ کنید. برای مثال کدهای زیر سه برنامه‏‌‌‌ی بی‏‌‌‌استفاده را حذف می‏‌‌‌کند:

1get-appxpackage -name *BingFinance* | remove-appxpackage
2get-appxpackage -name *BingNews* | remove-appxpackage
3get-appxpackage -name *BingSports* | remove-appxpackage

این امکان به خصوص برای مسئولان شبکه مفید است. کسانی که باید چند رایانه را کنترل کنند، با استفاده از این اسکریپت، به کارهای خود سرعت بیشتری می‏‌‌‌بخشند.

تغییر نام گروهی از فایل‏‌‌‌ها

فرض کنید که می‏‌‌‌خواهید یک آلبوم عکس را در رایانه‏‌‌‌ی خود ذخیره کنید. فایل هر عکس با نامی ذخیره شده است که دوربین شما استفاده می‏‌‌‌کند. برای اینکه بتوانید در آینده با یک جست‏‌‌‌جوی ساده به عکس‏‌‌‌های یک آلبوم دسترسی پیدا کنید، بهتر است یک کلیدواژه به نام عکس‏‌‌‌ها اضافه کنید اما تغییر دادن نام تک تک فایل‏‌‌‌ها زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. نوشتن یکPowerShell Script  ساده، در مدت زمان کوتاهی، این کار را برای شما انجام خواهد داد:

1$path ‏‌‌‌ "$home\desktop\make use of\holidaysnaps"
2$filter ‏‌‌‌ '*.jpg'
3
4get-childitem -path $path -filter $filter |
5rename-item -newname {$_.name -replace 'IMG','HOLIDAY2016'}

قبل از اجرای کد، مسیر فایل مورد نظر خود را در سطر اول وارد کنید. فرمت فایل‏‌‌‌های خود را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را در سطر دوم به جای jpg وارد کنید. نام فعلی فایل خود را به جای IMG بنویسید و نام جدید را به جای  holidaysnaps وارد کنید.

اگر معمولاً عکس‏‌‌‌های زیادی را در رایانه‏‌‌‌ی خود ذخیره می‏‌‌‌کنید، می‏‌‌‌توانید این کد را به عنوان یک فایل CMD ذخیره کنید. هنگام نیاز فایل را توسط نت‏‌‌‌پد باز کنید و کد را با توجه به کار مورد نظر خود ویرایش و سپس اجرا کنید.

در زمان استفاده از این گونه اسکریپت‏‌‌‌ها دقت زیادی لازم است. اگر مسیر فایل مورد نظر خود را به درستی وارد نکرده باشید، فایل‏‌‌‌های دیگری تغییر نام داده می‏‌‌‌شوند و به این ترتیب مشکلات زیادی ایجاد می‏‌‌‌شود.

باز کردن سریع پوشه‏‌‌‌ها

بسیاری از ما پوشه‏‌‌‌هایی در رایانه‏‌‌‌ی خود داریم که زیاد به آن‏‌‌‌ها مراجعه می‏‌‌‌کنیم. بسیاری مواقع قرار دادن این پوشه‏‌‌‌ها بر روی دسکتاپ کافی است اما گاهی اوقات بهتر است در کی‏‌‌‌برد (KeyBoard) خود یک میان‏‌‌‌بر برای باز کردن این پوشه‏‌‌‌ها ایجاد کنیم و سرعت عمل خود را بالا ببریم. نرم‏‌‌‌افزار AutoHotKey  امکان ایجاد این میان‏‌‌‌برها را برای ما فراهم می‏‌‌‌کند. برای این کار از کد زیر استفاده کنید:

1 #^d::Run "C://Users/Brad/Downloads"
2return

نام کاربری (UserName) رایانه‏‌‌‌ی خود را به جای کلمه‏‌‌‌ی Brad در کد این وارد کنید.

کنترل دسکتاپ‏‌‌‌های مجازی

دسکتاپ مجازی امکانی است که توسط ویندوز 10 معرفی شده است. استفاده از این دسکتاپ‏‌‌‌ها می‏‌‌‌تواند به منظم کردن کارهای مختلف کمک کند با استفاده از AutoHotKey، انتقال از یک دسکتاپ به دسکتاپ دیگر و ایجاد یا حذف دسکتاپ‏‌‌‌های مختلف، آسان می‏‌‌‌شود.

سیستم تصحیح خودکار واژگان

سیستم عامل‏‌‌‌های تلفن‏‌‌‌های همراه، مانند ios، امکان اصلاح خودکار واژگان را برای کابران خود فراهم می‏‌‌‌کنند. با نوشتن یک اسکریپت AutoHotKey  می‏‌‌‌توانید این امکان را در رایانه‏‌‌‌ی خود ایجاد کنید.

اگر به انگلیسی تایپ می‏‌‌‌کنید، ممکن است گاهی فراموش کنید جمله‏‌‌‌ها را با حروف بزرگ شروع کنید. این اشتباه باعث می‏‌‌‌شود متن شما غیر حرفه‏‌‌‌ای به نظر برسد. با استفاده از AutoHotKey می‏‌‌‌توانید متن خود را دوباره بررسی کنید و از صحیح شروع شدن جملات اطمینان حاصل کنید.

اسکریپت‏‌‌‌های فراوانی را می‏‌‌‌توانید در اینترنت بیابید که توسط کاربران مختلف نوشته شده است و امکان دارد برای شما نیز مفید باشند اما مفیدترین اسکریپت‏‌‌‌ها معمولاً آن‏‌‌‌هایی هستند که هر فرد با توجه به نیازهای خود می‏‌‌‌نویسد. با استفاده از اسکریپت‏‌‌‌های موجود قدم اول را در این راه برداشته‏‌‌‌اید و با فضای اسکریپت‏‌‌‌نویسی آشنا شده‏‌‌‌اید. قدم بعدی نوشتن اسکریپت‏‌‌‌هایی خواهد بود که نیازهای شخص شما را برطرف کنند.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

--

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *