فرق طراحی داخلی و معماری چیست؟ – تفاوت های کلیدی که باید بدانید

۲۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
فرق طراحی داخلی و معماری چیست؟ – تفاوت های کلیدی که باید بدانید

طراحی داخلی و معماری، دو حوزه متفاوت در زمینه طراحی سازه هستند. با وجود مهارت‌ها و وظایف نسبتا مشابه طراحان داخلی و معماران، این دو حوزه، کاملا مجزا هستند. شاید دلیل اصلی اشتباه گرفتن طراحان داخلی با معماران نیز همین شباهت‌ها باشد. به هر حال، فرق اصلی طراحی داخلی و معماری، در کاربرد آن‌ها برای طراحی سازه است. یکی از این حوزه‌ها، جنبه‌های زیبایی‌‌شناسی را در اولویت طراحی خود قرار می‌دهد و دیگری، بر اساس پارامترهایی نظیر کاربرد و ایمنی، به طراحی سازه می‌پردازد. در این مقاله از مجله فرادرس، به بررسی فرق طراحی داخلی و معماری از نظر جنبه‌های مختلف نظیر تعریف، وظایف و مهارت‌های مورد نیاز می‌پردازیم. علاوه بر این، در بخش سوالات متداول، به بسیاری از سوال‌های احتمالی شما راجع به فرق طراحی داخلی، معماری و دیگر حوزه‌های مشابه به طور خلاصه و سریع پاسخ داده‌ایم.

فهرست مطالب این نوشته

شباهت های طراحی داخلی و معماری چه هستند؟

برای درک بهتر فرق طراحی داخلی و معماری، ابتدا باید با شباهت‌های این دو حوزه آشنا شویم. اصلی‌ترین شباهت‌های این دو حوزه عبارت هستند از:

  • طراحی داخلی و معماری، مسائل مربوط به طراحی فضاهای داخلی رو حل می‌کنند.
  • طراحی داخلی و معماری، به عنوان علم و هنر در نظر گرفته می‌شوند.
  • طراحان داخلی و معماران، باید با مباحث فنی و اصول زیبایی‌شناسی (در سطوح متفاوت) آشنا باشند.
  • طراحان داخلی و معماران، از مهارت‌های عمومی مانند خلاقیت، حل مسئله، مدیریت زمان و روابط عمومی بالا بهره می‌برند.
  • مهارت‌های تخصصی طراحان داخلی و معماران، به یکدیگر شباهت دارند اما از نظر میزان تسلط مورد انتظار، متفاوت هستند.
  • طراحی داخلی یا معماری داخلی، یکی از گرایش‌های مجموعه معماری محسوب می‌شود.
یک مهندس در حال نگاه کردن به نقشه در دست با یک کلاه زیر بغل در یک اتاق در حال ساخت (تصویر تزئینی مطلب فرق طراحی داخلی و معماری)

شباهت‌های طراحی داخلی و معماری، باعث می‌شوند بسیاری این دو حوزه را با یکدیگر اشتباه بگیرند. اکنون، با در نظر داشتن این شباهت‌ها، به سراغ فرق طراحی داخلی و معماری می‌رویم.

فرق طراحی داخلی و معماری

جدول زیر، تفاوت‌های اصلی بین طراحی داخلی و معماری را نمایش می‌دهد.

معیار مقایسهطراحی داخلیمعماری
هدفطراحی فضای داخلی ساختمانطراحی کل ساختمان (فضای داخلی و خارجی)
تمرکززیبایی فضای داخلی ساختمانعملکرد سازه‌ای ساختمان
مقیاس پروژه‌هااغلب پروژه‌های کوچک تا متوسط نظیر خانه‌ها و اداراتاغلب پروژه‌های متوسط تا بزرگ
مهارت‌های تخصصیتعیین کاربری فضا، مصالح، نازک‌کاری، لوازم خانگی، مبلمان، تئوری رنگ، نورپردازیطراحی، ریاضیات، طراحی به کمک کامپیوتر، استانداردهای ساختمان

در بخش‌های بعدی، به توضیح بیشتر راجع به ویژگی‌های طراحی داخلی و معماری خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید یک مرور سریع از فرق طراحی داخلی و معماری بر اساس معیارهای مختلف داشته باشید، به بخش سوالات متداول مراجعه کنید.

اهمیت آشنایی با فرق طراحی داخلی و معماری چیست؟

آشنایی با فرق طراحی داخلی و معماری، برای افرادی که قصد تحصیل و فعالیت در این رشته‌ها را داشته یا افراد/شرکت‌هایی که قصد استخدام کارشناسان این حوزه‌ها را دارند، بسیار مهم است. هر دو حوزه طراحی داخلی و معماری، در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقایسه اسکلت یک ساختمان با یک طراحی داخلی

اگر کارفرما، به خوبی از تفاوت‌های این دو آشنا نباشد، نمی‌تواند وظایف مورد نظر خود را به بهترین فرد محول کند. به علاوه، در این شرایط، امکان دارد کارفرما از پیمانکار انتظارات نامعقول داشته باشد. در پروژه‌های طراحی سازه، تصمیمات ریز و درشت زیادی نظیر انتخاب مصالح، نازک‌کاری، مبلمان و غیره وجود دارد. تصمیم‌گیری اشتباه در هر مرحله، باعث تحمیل ضررهای مالی می‌شود. به منظور آشنایی بیشتر با شباهت‌ها و تفاوت‌های طراحی داخلی و معماری، در ادامه، هر یک از این حوزه‌ها را به صورت جداگانه معرفی می‌کنیم.

رابطه تاریخی بین طراحی داخلی و معماری چیست ؟

یکی از پارامترهای مهم برای درک بهتر فرق طراحی داخلی و معماری، آشنایی با تاریخچه این دو این حوزه است. معماری، تاریخ غنی و پرافت و خیزتری نسبت به طراحی داخلی دارد. منشا این علم و هنر، به زمانی بازمی‌گردد که انسان‌ها شروع به ساختن سرپناه برای خود کردند. قدمت معماری، بیش از ۱۲ هزار سال است. در آن دروان، انسان‌ها از غارها بیرون آمدند و سرپناه خود را مطابق با میل‌شان ساختند.

نقاشی چند غارنشین در حال خروج از غار و حرکت به سمت یک خاه چوبی

با گذشت زمان، ظاهر سازه‌ها به نماد فرهنگی تمدن‌‌ها تبدیل شد. زیگورات‌ها و اهرام، از برجسته‌ترین سازه‌های دارای ظاهر منحصر به فرد و از نمادهای تمدن بین‌النهرین به شمار می‌روند. رومی‌ها، با اختراع بتن، دست مهندسان را برای طراحی سازه‌های دارای ظاهر و کاربری متفاوت بازتر کردند.

در قرن ۱۵ میلادی (قرن ۸ شمسی)، سبک‌های مهمی نظیر باروک، نئوکلاسیک و مدرن به انواع سبک‌های معماری اضافه شدند. این سبک‌ها، مفهوم معماری را به میزان قابل توجهی تغییر دادند. در گذشته، منظور از معماری، فقط نمای ظاهری سازه‌ها بود. در دنیای مدرن، کاربری سازه نیز به معماری آن اضافه شد.

ارتباط بین طراحی داخلی و معماری، با گذر زمان دچار تغییر و تحول‌های زیادی شده است. در گذشته، معماران، هم وظیفه طراحی فضاهای داخلی و هم طراحی فضاهای خارجی را برعهده داشتند. به عنوان مثال، طراحی بسیاری از اتاق‌های سلطنتی «قصر باکینگهام» (Buckingham Palace) در شهر لندن، توسط «جان نش» (John Nash)، معمار بزرگ اهل کشور گرجستان صورت گرفته است. قدمت طراحی این اتاق‌ها به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد.

نمای بیرونی و داخلی قصر باکینگهام

طراحی‌های نَش تا سال‌ها منشا الهام بسیاری از معماران بود. به عنوان مثال، «رابرت آدام» (Robert Adam)، تعدادی از خانه‌های بزرگ لندن از جمله «کنوود هاوس» (Kenwood House)، «اوسترلی پارک» (Osterley Park) و «سیون هاوس» (Syon House)، همگی از کارهای آدام هستند که با الهام از طراحی‌های نَش اجرا شده‌اند. آدام، به خاطر سبک نئوکلاسیک خود شناخته می‌شد. او از اشیا ثابت و متحرک برای خلق یک فضای منحصر به فرد در اتاق‌ها استفاده می‌کرد. کارهای او به عنوان اولین نمودهای طراحی داخلی در تاریخ انگلستان ثبت شده‌اند.

در اواخر قرن ۱۷ میلادی (اواخر قرن ۱۱ شمسی)، اهمیت طراحی داخلی به عنوان یک حوزه مستقل توسط اروپاییان به رسمیت شناخته شد. با این وجود، این حوزه تا حد بسیار زیادی تحت کنترل معماران قرار داشت. علاوه بر این، معماران مشغول در حوزه طراحی داخلی، معمولا به خاطر همین فعالیت‌هایشان مورد توجه قرار می‌گرفتند. به عنوان مثال، «جان سوان» (John Soane)، معمار انگلیسی، به خاطر تبحرش در طراحی داخلی، توسط پادشاه ویلیام چهارم مورد تشویق قرار گرفت و به درجه شوالیه رسید.

کنترل حوزه طراحی داخلی توسط معماران تا اوایل قرن ۲۰ میلادی (اواخر قرن ۱۳ میلادی) ادامه یافت. در این دوران، بسیاری از مالکان، ساختمان‌های قدیمی خود را با ساختمان‌های جدید ویکتوریایی جایگزین می‌کردند. هدف از این تغییر سبک، تطبیق کاربری خانه‌ها برای استفاده از فضاهای جدیدی مانند سرویس‌های بهداشتی مدرن بود.

یک سرویس بهداشتی به سبک ویکتوریایی (تصویر تزئینی مطلب فرق طراحی داخلی و معماری)

بعد از جنگ‌های جهانی، بسیاری برای حفظ معماری خارجی سازه‌های موجود تلاش کردند. همین موضوع، باعث افزایش تمایل افراد به نوسازی فضای داخلی سازه‌ها (به جای معماری خارجی آن‌ها) شد. با گذشت زمان، فعالان حوزه‌های مرتبط با المان‌های داخل ساختمان‌ها نظیر هنرمندان، سازندگان صنایع دستی و تولیدکنندگان لوازم خانگی، زمینه ایجاد رشته طراحی داخلی را فراهم کردند.

تا مدت‌ها، معماران طراحی داخلی را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های حوزه خود در نظر می‌گرفتند؛ چراکه بسیاری از آن‌ها، صلاحیت انجام فعالیت‌های مرتبط با طراحی فضاهای داخلی را داشتند. با این وجود، با افزایش پیچیدگی فضاهای داخلی، نیاز به یک حوزه مجزا و تخصصی‌تر برای طراحی آن‌ها احساس شد.

تکامل معماری و طراحی داخلی در گذر زمان، فرق بین این دو حوزه را پررنگ‌تر کرد. ظهور حوزه تخصصی طراحی داخلی، توجه به جزئیات فضاهای درون ساختمان‌ها و خلق سبک‌های متعدد را در پی داشت. امروزه، با توجه به هدف پروژه، طراحان داخلی به مطالعه کاربری فضاها، انتخاب مواد و مبلمان، طراحی ارگونومیک و طراحی نورپردازی فضاهای داخلی می‌پردازند. معماران نیز با توجه به اصول حوزه تخصصی خود، وظیفه طراحی نقشه‌های ساختمانی و بررسی عملکرد صحیح سازه را برعهده می‌گیرند. علیرغم فرق طراحی داخلی و معماری، متخصصان این دو حوزه در کنار یکدیگر، ساختمان‌های زیبا، کاربردی و ایمن را به وجود می‌آورند.

طراحی داخلی چیست؟

«طراحی داخلی» (Interior Design)، تلفیق علم و هنر معماری برای خلق فضاهای داخلی زیبا و کاربردی است. طراحی داخلی در دانشگاه‌ها با عنوان معماری داخلی نیز شناخته می‌شود. البته پیش‌تر نیز در مجله فرادرس در رابطه با معماری داخلی صحبت کرده‌ایم.

این رشته، یکی از زیرمجموعه‌های گروه معماری به حساب می‌آید. با این وجود، وظایف یک طراح داخلی، تفاوت‌های متعددی با یک معمار دارد. در ادامه، بیشتر به توضیح این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

یک اتاق با طراحی داخلی به سبک سنگی

طراح داخلی کیست؟

«طراح داخلی» (Interior Designer)، فردی متخصص است که به ایجاد فضاهای داخلی کاربردی و زیبا می‌پردازد. این فرد، از دانش کافی در زمینه انتخاب المان‌هایی نظیر رنگ، نورپردازی و متریال (مصالح) مناسب برای فضاهای درون سازه‌های مسکونی، اداری، تجاری و غیره بهره می‌برد.

وظایف طراح داخلی

از مهمترین وظایف طراحان داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری جلسه برای بحث راجع به نیازهای کارفرما و اهداف پروژه
  • توسعه طرح‌های مفهومی و ارائه آن‌ها به کارفرما
  • انتخاب مصالح، نازک‌کاری و لوازم خانگی
  • تهیه دستورالعمل‌ها و نقشه‌های ساختمانی
  • نظارت بر روی روند نازک‌کاری و نصب لوازم درون فضاها
  • مدیریت بودجه و زمان‌بندی پروژه

طراحان داخلی معمولا در خانه، اداره، استودیو یا محل اجرای پروژه مشغول به کار می‌شوند.

فرصت های شغلی طراح داخلی

تمام شرکت‌های مرتبط با حوزه ساخت و ساز فضاهای مسکونی، اداری و تجاری، به عنوان یک گزینه بالقوه برای فعالیت طراحان داخلی محسوب می‌شوند. برخی از فرصت های شغلی برای طراحان داخلی عبارت هستند از:

  • شرکت‌های طراحی داخلی: این شرکت‌ها، خدماتی نظیر طراحی فضا، انتخاب اثاثیه و مدیریت پروژه را ارائه می‌دهند.
  • شرکت‌های معماری: طراحان داخلی می‌توانند در شرکت‌های معماری و در کنار معماران بر روی پروژه‌های طراحی ساختمان‌ها فعالیت داشته باشند.
  • فروشگاه‌ها: برخی از فروشگاه‌ها، مخصوصا فروشگا‌های دارای اسباب و اثاثیه و اکسسوری‌ها، از طراحان داخلی برای مشاوره به مشتریان خود استفاده می‌کنند.
  • هنرهای نمایشی: طراحان داخلی می‌توانند در حوزه فیلم‌سازی و دیگر حوزه‌های هنرهای نمایشی نظیر تئاتر و تلویزیون مشغول به کار شوند. طراحی صحنه‌ها در هنرهای نمایشی، معمولا به دانش طراحی داخلی نیاز دارد.
  • فریلنسری: برخی از طراحان داخلی، به صورت مستقیم با کارفرما وارد مذاکره می‌شوند. این روش فعالیت، امکان گرفتن چندین پروژه به طور همزمان را فراهم می‌کند.
  • شرکت‌های ساخت و ساز و فروش ساختمان
  • مراکز گردهمایی و شرکت‌های برگزارکننده رویدادهای مختلف

به طور کلی، از اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیت طراحان داخلی می‌توان به طراحی داخلی ساختمان‌های مسکونی، طراحی داخلی ساختمان‌های تجاری، طراحی داخلی ساختمان‌های اداری، طراحی داخلی ساختمان‌های عمومی، طراحی داخلی اقامتگاه‌ها، طراحی داخلی نمایشگاه‌ها، طراحی صحنه (فیلم، سریال، تئاتر) و طراحی محصول (اثاثیه، نور، پارچه، مبلمان و غیره) اشاره کرد.

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح داخلی

بر اساس تعریف «انجمن طراحان داخلی آمریکا» (American Society of Interior Designers | ASID)، طراح داخلی، شخصی خلاق و فنی است که از مهارت حل مسئله خود برای طراحی یک فضای امن، کاربردی و جذاب استفاده می‌کند. حل مسئله، تنها یکی از مهارت‌های عمومی برای تبدیل شدن به یک طراح داخلی محسوب می‌شود. از مهارت‌های تخصصی برای موفقیت در این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با اصول طراحی فضا برای کاربری‌های مختلف
  • آشنایی با مصالح و نازک‌های مورد استفاده برای ساخت نمای بادوام، کاربردی و زیبا
  • آشنایی با انواع مبلمان و لوازم خانگی برای ایجاد فضایی زیبا با توجه خواسته‌ها و بودجه کارفرما
  • آشنایی با تئوری رنگ‌ها
  • آشنایی با تجهیزات نورپردازی، طراحی نور و جلوه‌های نوری
یک مرد فکر کردن به انواع رنگ‌ها در حال مدیتیشن در یک اتاق خالی (تصویر تزئینی مطلب فرق طراحی داخلی و معماری)

طراحان داخلی، علاوه بر موارد بالا باید دارای یک‌سری مهارت عمومی نیز باشند که در ادامه به توضیح مختصر آن‌ها می‌پردازیم.

خلاقیت و دانش فنی

طراحان داخلی باید توانایی درک خواسته‌های کارفرما و تبدیل کردن آن‌ها به یک فضای جذاب و کاربردی را داشته باشند. یک طراح داخلی موفق، ایده‌های خود را با در نظر گرفتن شکل اسکلت ساختمان، ایمنی کاربران، استانداردهای سازه‌ای و دیگر جنبه‌های فنی به کارفرما ارائه می‌دهد. این شخص، با بهره‌گیری از اصول طراحی داخلی و با استفاده از مناسب‌ترین مصالح، نورپردازی و مبلمان، بهترین و زیباترین فضای ممکن را به وجود می‌آورد.

روابط عمومی

طراحان داخلی، معمولا با افراد مختلفی مواجه می‌شوند و در جلسات متعددی شرکت می‌کنند. از این‌رو، این افراد باید از مهارت برقراری ارتباط کتبی و شفاهی موثر با دیگران برخوردار باشند. تهیه ارائه برای نمایش ایده‌ها و طرح‌ها به کارفرما یا همکاران، از دیگر مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح داخلی موفق محسوب می‌شود.

طراحان داخلی معمولا با معماران و پیمانکاران بر روی یک پروژه کار می‌کنند. از این‌رو، این افراد باید از توانایی رهبری و کار گروهی خوبی برخوردار باشند. مهارت مذاکره برای رفع مشکلات نیز مسیر تبدیل شدن به یک طراح داخلی را هموار می‌کند.

مدیریت زمان و پروژه

طراحان داخلی، در اغلب موارد به طور همزمان و مداوم بر روی چندین پروژه کار می‌کنند. در این وضعیت، داشتن مهارت مدیریت زمان و پروژه باعث تسریع و تسهیل روند تکمیل پروژه‌ها بر اساس برنامه هر پروژه می‌شود. با استفاده از مهارت‌های مدیریتی، طراحان داخلی می‌توانند ضمن تکمیل پروژه‌های در دست، به دنبال پروژه‌های جدید نیز باشند.

معماری چیست؟

«معماری» (Architecture)، هنر و علم طراحی ساختمان‌ها، فضاهای باز، سازه‌های عمومی و دیگر سازه‌ها یا محوطه‌های مصنوعی است. معماری، با جنبه‌های زیبایی‌شناختی، کاربری و توسعه پایدار سازه‌ها سر و کار دارد.

طراحی یا انتخاب لوازم خانگی و دکوراسیون، نظارت بر روی روند اجرای سازه، بازرسی و بازسازی سازه‌ها نیز بخشی از فعالیت‌های متداول در این حوزه به شمار می‌روند.

یک مهندس نشسته پشت میز کامپیوتر در حال کار با نقشه های ساختمان

معمار کیست؟

«معمار» (Architect)، فردی متخصص است که نقشه‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های ساخت، توسعه و نوسازی ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و غیره را رسم می‌کند. این فرد، از دانش و مهارت خود در زمینه‌های ساخت و ساز و نقشه‌کشی، به منظور طراحی سازه‌های ایمن و کاربردی با رعایت اصول توسعه پایدار (سازگار با محیط‌زیست) بهره می‌برد.

وظایف معمار

از مهم‌ترین وظایف معمار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترسیم دستی طرح‌های اولیه، مدل‌سازی سه‌بعدی و ترسیم نقشه‌های فنی
  • برنامه‌ریزی بر اساس قوانین ساختمان، دستورالعمل‌های ایمنی و بودجه مالی
  • مدیریت پروژه‌ها، انتخاب مصالح و بازدید از سایت برای اطلاع از نحوه پیشرفت پروژه‌ها
  • نوشتن گزارش و پروپوزال
  • ارتباط با کارفرما، معماران، طراحان داخلی و تکنسین‌ها

معماران معمولا در یک استودیو، اداره یا کارگاه مشغول به فعالیت می‌شوند.

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک معمار

فعالیت در حوزه معماری نیز مانند طراحی داخلی، نیاز به یک‌سری مهارت عمومی و تخصصی است. مهارت‌های عمومی این دو حوزه، شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. به عنوان مثال، یک معمار باید از خلاقیت، توانایی حل مسئله، مدیریت و روابط عمومی بالا بهره‌مند باشد. البته بر خلاف طراحی داخلی، مهارت‌های تخصصی حوزه معماری، بیشتر جنبه فنی دارند و کمتر به جنبه‌های زیبایی‌شناختی مربوط می‌شوند. در ادامه به معرفی این مهارت‌ها می‌پردازیم.

طراحی

معماران باید از تجسم خوبی برخوردار باشند. این مهارت به آن‌ها در خلق طراح‌های زیبا و کاربردی کمک می‌کند. داشتن درک خوب از رنگ‌ها، فضاها و نسبت‌ها، باعث تقویت مهارت طراحی معماران می‌شود.

ریاضی

مهارت ریاضی و محاسبه ابعاد، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک معمار خوب به شمار می‌رود. داشتن دانش کافی در هندسه، مثلثات و اصول مهندسی سازه نیز برای فعالیت در حوزه معماری ضروری است.

طراحی به کمک کامپیوتر

امروزه، نرم‌افزارهای کامپیوتری در اغلب حوزه‌های عمومی و تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. داشتن مهارت‌های کامپیوتری برای هر شخصی یک مزیت محسوب می‌شود. با این وجود، تسلط بر روی یک نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) مانند اتوکد، برای تبدیل شدن به یک معمار موفق ضروری است. نرم‌افزارهای CAD، امکان ترسیم سریع و دقیق نقشه‌های ساختمانی را فراهم می‌کنند.

آشنایی با استانداردهای ساختمان

هر کشور، استانداردها و دستورالعمل‌های مخصوص به خود را برای طراحی و اجرای سازه‌ها تدوین می‌کند. به عنوان مثال، برای طراحی و اجرای ساختمان‌های فولادی و بتنی در کشور ما، از مباحث مقررات ملی ساختمان استفاده می‌شود. آشنایی و تسلط بر روی این مباحث برای معماران ضروری است. زیرا رعایت آن‌ها، ایمنی سازه و مطابقت اجرای سازه با قوانین کشور را تضمین می‌کند.

تفاوت معماری با مهندسی معماری

اغلب افراد، مفهوم معماری را با مهندسی معماری اشتباه می‌گیرند. معماری، حوزه وسیعی است که بر روی تمام جنبه‌های ظاهری و فنی سازه‌ها تمرکز می‌کند. البته در اغلب پروژه‌ها، عنوان معمار برای مهندس معمار به کار می‌رود. با این وجود، مهندسی معماری، بر روی اجرای صحیح سازه بر اساس نقشه‌های ساختمانی و مقاومت سازه در برابر بارهای وارده معطوف می‌شود.

به عبارت دیگر، مهندسی معماری، مهندسی سازه و معماری را ترکیب می‌کند. مهندسان معمار، ضمن توجه به جنبه‌های ظاهری، ایمنی سازه را نیز در نظر می‌گیرند. از دیگر وظایف مهندسان معماری می‌توان به طراحی سیستم‌های سازه‌ای، مکانیکی و الکتریکی ساختمان اشاره کرد.

(تصویر تزئینی مطلب فرق طراحی داخلی و معماری)

فرق رشته طراحی داخلی و مهندسی معماری

طراحی داخلی و مهندسی معماری، دو رشته مجزا در دانشگاه به حساب می‌آیند. تمام مطالبی که در بخش‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم، برای رشته‌های طراحی داخلی و مهندسی معماری صادق هستند.

در این بخش، به منظور درک بهتر مباحث مطرح شده در این دو رشته، به معرفی دروس مقطع کارشناسی آن‌ها می‌پردازیم. دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی معماری در دانشگاه‌های ایران، عبارت هستند از:

  • هندسه کاربردی
  • کارگاه مصالح و ساخت
  • درک و بیان محیط
  • (+) بیان معماری ۱
  • (+) بیان معماری ۲
  • (+) هندسه مناظر و مرایا
  • (+) ریاضیات و آمار
  • (+) انسان، طبیعت، معماری
  • (+) مقدمات طراحی معماری ۱
  • مقدمات طراحی معماری ۲
  • (+) مبانی نظری معماری
  • آشنایی با معماری جهان
  • برداشت از بناهای تاریخی
  • آشنایی با معماری اسلامی
  • (+) آشنایی با معماری معاصر
  • (+) نقشه برداری
  • (+) تنظیم شرایط محیطی
  • (+) تاسیسات الکتریکی (نور وصدا)
  • (+) ایستایی
  • (+) مقاومت مصالح و سازه های فلزی
  • (+) سازه های بتنی
  • (+) متره و برآورد
  • (+) مدیریت و تشکیلات کارگاه
  • (+) مصالح ساختمانی
  • (+) ساختمان ۱
  • ساختمان ۲ و گزارش کارگاه
  • روستا ۱
  • روستا ۲
  • طرح معماری ۱
  • طرح معماری ۲
  • طرح معماری ۳
  • آشنایی با مبانی برنامه ریزی کالبدی
  • تحلیل فضاهای شهری
  • (+) آشنایی با مرمت ابنیه
  • طرح معماری ۴
  • طرح معماری ۵
  • (+) طراحی فنی
  • طرح نهایی
(تصویر تزئینی مطلب فرق طراحی داخلی و معماری)

عناوین زیر نیز دروس مقطع کارشناسی رشته معماری داخلی در دانشگاه‌های ایران را نمایش می‌دهند:

  • مبانی معماری
  • مبانی معماری داخلی
  • هندسه مناظر و مرایا
  • (+) انسان، طبیعت، معماری
  • انسان، طبیعت، ارگونومی
  • (+) مقدمات طراحی معماری
  • مقدمات طراحی معماری داخلی
  • (+) عکاسی ۱
  • عکاسی ۲
  • (+) نماد شناسی
  • (+) هندسه کاربردی
  • (+) ریاضیات و آمار
  • فرم و فضا
  • (+) بیان معماری
  • (+) بیان معماری داخلی
  • بیان معماری داخلی ۲
  • (+) طراحی معماری
  • (+) طراحی معماری داخلی ۱
  • طراحی معماری داخلی ۲
  • (+) طراحی معماری داخلی ۳
  • اصول فنی ساختمان ۱
  • اصول فنی ساختمان ۲
  • طرح تغییر عملکرد معماری داخلی
  • عناصر مدولار و پیش ساخته
  • (+) مدیریت کارگاه
  • مقررات معماری داخلی
  • (+) گرافیک معماری داخلی
  • (+) آشنایی با طراحی صنعتی
  • آشنایی با تاریخ معماری
  • آشنایی با تاریخ معماری تزیینی
  • آشنایی با معماری جهان اسلام
  • آشنایی با معماری تزیینی معاصر
  • تئوری معماری داخلی
  • (+) متره و برآورد
  • شناخت مواد و مصالح
  • (+) حجم‌شناسی و (+) ماکت‌شناسی
  • تاریخ مبلمان
  • باغ آرایی
  • (+) محوطه سازی
  • (+) تنظیم شرایط محیطی
  • تنظیم شرایط اقلیمی

با مقایسه دروس طراحی داخلی و معماری، به یک درک کلی از تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو حوزه می‌رسید.

سوالات متداول در رابطه با فرق طراحی داخلی و معماری

در این بخش از مطلب مجله فرادرس، به بسیاری از سوالات متداول در رابطه با فرق طراحی داخلی و معماری به طور خلاصه پاسخ می‌دهیم.

تعریف طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی، طراحی فضای داخل ساختمان بر اساس اصول زیبایی‌شناسی و با توجه به نیازهای کاربران است.

تعریف معماری چیست؟

معماری، طراحی و اجرای ساختمان با توجه به اصول مهندسی است.

شباهت طراحی داخلی و معماری چیست؟

طراحی داخلی و معماری، هر دو به طراحی فضاها و المان‌های ساختمان می‌پردازند.

تفاوت طراحی داخلی و معماری چیست؟

طراحی داخلی، بر روی زیبایی و کاربری فضا تمرکز می‌کند اما معماری، بر روی مسائل فنی و مهندسی ساختمان می‌پردازد.

طراح داخلی چه کار می کند؟

طراح داخلی، وظیفه طراحی المان‌های موجود در فضاهای داخل ساختمان نظیر دکوراسیون، مبلمان، نورپردازی، رنگ‌بندی و غیره را برعهده دارد.

معمار چه کار می کند؟

معمار، وظیفه طراحی پلان، نقشه و نمای بیرونی ساختمان را برعهده دارد.

آیا یک طراح داخلی می تواند وظایف معمار را انجام دهد؟

خیر. طراحی داخلی، از زیرمجموعه‌های معماری است که فقط بر روی المان‌های مرتبط با ظاهر و کاربری فضاهای داخل ساختمان مطالعه می‌کند.

آیا یک معمار می تواند وظایف طراح داخلی را انجام دهد؟

در برخی از موارد بله. معماری، حوزه وسیع‌تری است که بخشی از طراحی داخلی را نیز دربرمی‌گیرد. در صورت کسب دانش و تجربه کافی، یک معمار می‌تواند وظایف طراح داخلی را انجام دهد. در گذشته نیز معماران وظیفه طراحی فضاهای درون ساختمان‌ها را برعهده داشتند.

آیا طراح داخلی و معمار با هم کار می کنند؟

در برخی از موارد بله. معمولا در پروژه‌های بزرگ، طراح داخلی و معماری با یکدیگر همکاری می‌کنند تا فضایی زیبا، کاربردی و ایمن را به وجود بیاورند.

چه پروژه هایی به طراح داخلی نیاز دارد؟

پروژه‌هایی که قصد طراحی یا تغییر فضای داخلی ساختمان (مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، تفریحی و غیره) را دارند، از متخصصان طراحی داخلی استفاده می‌کنند.

چه پروژه هایی به معمار نیاز دارد؟

تمام پروژه‌های ساختمان‌سازی، بازسازی و ترمیم ساختمان به معمار نیاز دارند.

آیا اجرای ساختمان بدون طراحی داخلی امکان پذیر است؟

بله. طراحی داخلی برای اجرای یک پروژه ساختمانی اجباری نیست. با این وجود، در صورت عدم رعایت اصول طراحی داخلی، شاید زیبایی و کاربری ساختمان به حد مطلوب نمی‌رسد.

آیا اجرای ساختمان بدون معماری امکان پذیر است؟

خیر. بدون رعایت اصول معماری و نظارت معمار بر روی روند اجرای فعالیت‌ها، پروژه‌های ساختمانی با مشکلات قانونی و ایمنی مواجه می‌شوند.

آیا اهمیت معماری از طراحی داخلی بیشتر است؟

معماری و طراحی داخلی، هر دو از حوزه‌های مهم در ساختمان‌سازی اصولی به شمار می‌روند. با این وجود، معماری، معمولا از اهمیت بیشتری نسبت به طراحی برخوردار است. چراکه معماری، پایه و اساس طراحی و اجرای ساختمان را تشکیل می‌دهد و بدون آن، انجام درست طراحی داخلی امکان‌پذیر نیست.

فرق طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی، یکی از زیرمجموعه‌های طراحی داخلی محسوب می‌شود. حوزه دکوراسیون داخلی، بر روی زیبایی فضای داخلی با استفاده از تزئینات و اکسسوری‌های مختلف تمرکز می‌کند. در این حوزه، برخلاف طراحی داخلی، به مسائل مرتبط با کاربری و عملکرد فضا توجهی نمی‌شود.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
OliverBurnsASIDNationalCareers
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *