فجر کاذب — تصویر نجومی روز

۴۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
فجر کاذب — تصویر نجومی روز

نور قرمز در عکس زیر مربوط به غبارهای اطراف خورشید است. در زمان خاصی از سال، دسته‌ای از ذرات غبار منتشر شده توسط خورشید از «منظومه شمسی» (Solar Galaxy) درونی، درست بعد از غروب خورشید و یا پیش از طلوع آفتاب، در آسمان خودنمایی می‌کنند.

فجر کاذب

به این نور قرمز، «فجر کاذب» (Zodiacal Light) گفته می‌شود. بررسی‌های زیادی پیرامون منشا غبار انجام شده است؛ یک نظریه پیشگام آن است که این غبار از دنباله‌دارهای کم نور خانواده «مشتری» (Jupiter) نشأت می‌گیرد و به آرامی همچون مارپیچی اطراف خورشید می‌شود.

تحلیل‌هایی که پیرامون غبار منتشر شده توسط «دنباله‌دار 67P» به وسیله کاوشگر فضایی رزتا متعلق به «آژانس فضایی اروپا» (European Space Agency) انجام شده است، این فرضیه را تقویت می‌کند. عکس بالا، از جاده منتهی به پارک ملی تیده در جزیره تنریف اسپانیا گرفته شده است.

صبح کاذب پس از غروب، در این تصویر مشاهده می‌شود. در این صحنه، «شیردل» یا «قَلبُ‌الاَسَد» (Regulus) درخشان‌ترین ستاره در «صورت فلکی شیر» (Leo Constellation) در سمت چپ و در ناحیه‌ای بالاتر از مرکز آسمان قابل مشاهده است. «خوشه کندوی عسل» (Beehive Cluster) یا «مسیه ۴۴» (Messier 44) نیز پایین‌تر از مرکز و نزدیک به افق در حالی که در درخشش صبح کاذب غوطه‌ور شده، قابل مشاهده است.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *