روتوش عکس | آموزش و معرفی مهم‌ترین روش‌ها و تکنیک‌ها

۲۶۰۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ تیر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
روتوش عکس | آموزش و معرفی مهم‌ترین روش‌ها و تکنیک‌ها

عکاسان پرتره همواره سعی در ارائه عکسی با بالاترین کیفیت پوست هستند. رسیدن به چنین کیفیتی به طور معمول به کمک روتوش عکس انجام می‌شود اما باید توجه داشت که این رتوش عکس باید به گونه‌ای انجام گیرد تا بافت پوست حالتی طبیعی داشته باشد و شکلی عروسکی به خود نگیرد. البته نحوه آرایش و نورپردازی، از مبانی اصلی در بدست آوردن عکسی با پوست مناسب به شمار می‌آید اما روتوش عکس نقش عمل «پرداخت» (Polish) عکس را ایفا می‌کند.

در این آموزش، مهم‌ترین تکنیک‌های روتوش عکس در فتوشاپ آموزش داده می‌شود و با بررسی آن‌ها در می‌یابید که کدام روش در شرایط مختلف از بقیه مناسب‌تر است. در این مطلب، ابتدا ۳ تکنیک اصلی روتوش پوست در فتوشاپ را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در ادامه، سایر نرم‌افزارهای روتوش عکس را معرفی می‌کنیم. در انتها نیز اپلیکیشن‌های موبایل را جهت روتوش بررسی خواهیم کرد.

روش لایه روتوش

در فرآیند رتوش عکس، انجام عملیات ساده‌ای به خصوص در زمان رتوش پوست می‌تواند ما را به خواسته خود برساند. با استفاده از تکنیک «لایه روتوش» (Touch-Up Layer) می‌توانیم به سادگی جوش‌های صورت را اصلاح و حذف کنیم. علاوه بر این، به کمک این روش می‌توانیم پوسته‌پوسته شدن‌های حاصل از آرایش صورت را به همراه گرد و غبار و تارهای موی روی صورت را نیز حذف کنیم.

از روش لایه رتوش در موارد دیگری نیز می‌توانید بهره بگیرید. به طور مثال، زمانی‌که رژ لب در اطراف صورت پخش شده است یا جهت اصلاح خط چشم، این روش نیز مناسب خواهد بود. چنین روشی جهت روتوش عکس برای اصلاح کلی پوست، صورت‌های لک‌دار و همچنین جوش‌های زیاد روی پوست مناسب نیست. در ادامه، مراحل رتوش عکس را به کمک این روش به صورت گام به گام بررسی می‌کنیم.

گام اول

برای شروع، به کمک کلیدهای «Ctrl+Shift+N» یک لایه جدید در بالای تصویر اصلی خود ایجاد کنید.

گام دوم

ابزارهای خود را تنظیم کنید. در این روش از ابزارهای «Clone Stamp» و «Healing Brush» استفاده خواهیم کرد. البته اگر محدوده مورد نظر شما بسیار یکپارچه باشد می‌توانید از «Spot Healing Brush» نیز کمک بگیرید. زمانی که از Healing Brush استفاده می‌کنید، تیک گزینه «Sample All Layers» را زده باشید. همچنین، در صورتیکه از ابزار Clone Stamp کمک می‌گیرید باید حالت «Current & Below» را تنظیم کرده باشید.

به هنگام بکارگیری هریک از ۳ ابزار معرفی شده،‌ ترجیح بر این است که قلم‌مویی با سختی ۵۰-۷۵ درصد انتخاب شود. قلم‌موهای نرمتر در این روش به تصویر شما حالتی مصنوعی می‌دهند.

گام سوم

کار روتوش عکس با Healing Brush آغاز می‌شود. در ابتدا، لایه‌ ایجاد شده در گام اول را انتخاب و بر روی جوش‌های صورت یا مناطق مورد نیاز برای اصلاح،‌ زوم کنید. در این مرحله بهتر است اندازه قلم‌مو قدری بزرگتر از ناحیه مورد نظر باشد. به روند بافت پوست به طور مثال در گوشه‌های صورت و پیشانی دقت داشته باشید. اگر نمونه پوست انتخاب شده با ابزار Healing Brush، بسیار به ناحیه مورد نظر شبیه باشد، نتایج دلخواهی کسب خواهد شد.

قلم‌مو خود را بر روی جوش‌های صورت قرار دهید و روی آن‌ها فقط کلیک کنید و نیازی به کشیدن قلم‌مو (ماوس) به اطراف نیست. همچنین بر روی یک منطقه، چندین بار کلیک نکنید. در اطراف صورت حرکت کنید تا با انتخاب نمونه جدید از پوست، نواحی مختلف آن اصلاح شوند.

گام چهارم

در این روش، همانطور که گفته شد می‌توان آرایش صورت را نیز اصلاح کرد خاصه اگر از ابزار Clone Stamp استفاده شود. به طور مثال، در تصویر زیر به کمک همین ابزار، خط لب اصلاح شده است. برای اصلاح این مورد و موارد مشابه همچون تارهای مو روی صورت، میزان «Opacity» ابزار Clone Stamp را بر روی ۲۰ درصد تنظیم و نزدیک‌ترین محل ممکن را به عنوان نمونه انتخاب کنید.

گام پنجم

روش لایه روتوش برای اصلاح برخی از چین و چروک‌های صورت نیز بسیار کاربردی است. اگر سوژه مورد نظر شما روی صورت خود تنها کمی چین و چروک داشته باشد و بخواهید این نواحی از پوست را اطلاح کنید نیز از ابزار Clone Stamp کمک بگیرید. برای رسیدن به نتیجه بهتر، بعد از ایجاد لایه‌ای جدید،‌ تا جایی که می‌توانید چین و چروک‌ها را اصلاح کنید و در نهایت، میزان «Opacity» لایه ایجاد شده را آرام آرام کاهش دهید تا پوستی روتوش شده با بافتی مناسب داشته باشید.

به طور مثال در تصویر زیر،‌ ابتدا (تصویر دوم از بالا) تا حد ممکن از Clone Stamp استفاده شده است و همانطور که مشاهده می‌کنید، در مقایسه با تصویر اول (از بالا) بسیار مصنوعی به نظر می‌رسد اما در ادامه، با کاهش Opacity لایه بالایی، بافت پوست نمایان می‌شود و حاصل کار، یک روتوش عکس مناسب با حفظ بافت پوست است.

گام ششم

از نکات مثبت روش لایه روتوش این است که می‌توانید بدون آسیب به عکس اصلی، روی آن تغییرات مختلفی ایجاد کنید. هر گاه که از تغییر ایجاد شده رضایت نداشتید کافی است تا با فشردن کلید «E» و فعال کردن «Eraser» بخش مورد نظر را از لایه پاک کنید.

اگر بعد از رتوش احساس کردید که از قلم‌مویی با سختی زیاد استفاده کردید، نیازی به حذف لایه نیست. با انتخاب Eraser و کاهش Opacity آن و بهره‌گیری از قلم‌مویی نرم، با کشیدن قلم‌مو (پاک‌کن) روی نواحی روتوش شده،‌ عملیات روتوش عکس را اصلاح کنید. برای سادگی کار هم بهتر است لایه‌های مختلفی را برای نواحی صورت ایجاد و نام‌گذاری کنید تا کنترل بیشتری بر روی هر بخش داشته باشید. به طور مثال می‌توانید برای طرف راست یا چپ صورت یک لایه و برای لب‌ها، لایه‌ای دیگر ایجاد کنید.

با توجه به اهمیت یادگیری نحوه روتوش عکس با نرم‌افزارهای مختلف، «فرادرس» فیلم‌های آموزش فتوشاپ برای عکاسان و آموزش ادوبی لایت روم برای روتوش تصاویر را منتشر کرده که لینک ‌آن‌ها در ادامه آمده است.

تکنیک روتوش فرکانسی یا جدایش فرکانسی

در ادامه معرفی تکنیک‌های روتوش عکس می‌‌خواهیم روش «جدایش فرکانسی» (Frequency Separation) را بررسی کنیم. به کمک این روش می‌توانیم تون و رنگ پوست را از بافت آن جدا کنیم و کنترل بهتری برای رتوش داشته باشیم. انجام‌پذیر بودن این روش در تصاویر دیجیتال به این دلیل است چنین تصاویری را می‌توان به صورت فرکانس‌هایی با امواج سینوسی توصیف کرد. این امواج سینوسی مشابه امواج موسیقیایی به هنگام نواختن نت‌های موسیقی بر روی پیانو هستند.

روتوش فرکانسی

در طیف فرکانسی یک عکس، فرکانس‌های بالا، اطلاعات بسیار زیادی مانند بافت پوست را در اختیار ما قرار می‌دهند و فرکانس‌های پایین نیز شامل اطلاعاتی همچون رنگ و تون هستند. در این تکنیک، ‌به کمک تصویر زیر،‌ عمل روتوش فرکانسی را انجام می‌دهیم تا علاوه بر بهبود پوست، بافت آن نیز حفظ شود و تصویر شخص، حالتی پلاستیکی یا به اصطلاح عروسکی نداشته باشد.

برای شروع، با دو بار فشردن کلیدهای «Ctrl+J»، از لایه اصلی دو کپی تهیه می‌کنیم. در این حالت، از تصویر اصلی، سه لایه در مجموع خواهیم داشت. بهتر است لایه‌های ایجاد شده را نام‌گذاری کنید که در این‌جا نام‌های «بافت»، «رنگ» و «اصلی» را برای این کار انتخاب کرده‌ایم.

در مدت زمان روتوش عکس تغییراتی را در لایه اصلی ایجاد نمی‌کنیم و تغییرات، تنها بر روی لایه‌های بافت و رنگ اعمال می‌شوند. برای شروع، با ایجاد تغییرات بر روی لایه رنگ، سعی می‌کنیم بافت پوست را از این لایه جدا کنیم تا تنها تون و رنگ‌ها باقی بمانند. برای شروع، لایه بافت را مخفی (خاموش) می‌‌کنیم. لایه رنگ را انتخاب کنید و به مسیر «Filter > Blur > Gaussian Blur» بروید.

در این مرحله، مقدار «Gaussian Blur» تا اندازه‌ای بالا ببرید که هیچ جزئیات و بافتی از پوست مشخص نباشد اما همچنان بتوان چهره شخص را تشخیص داد.

روتوش عکس در فتوشاپ

حال، لایه «رنگ» ما شامل عکسی کاملا تار و نشان‌دهنده فرکانس‌های پایین عکس ما است. در ادامه، لایه «بافت» را روشن می‌کنیم تا با اعمال تغییرات در این لایه، تنها فرکانس‌های بالا نمایش داده شوند. برای این کار به مسیر «Image > Apply Image» بروید. با انتخاب این گزینه می‌توانید لایه‌های مختلف را با یکدیگر ادغام و تغییرات مختلفی روی آن ایجاد کنید.

در اینجا اگر بتوانیم فرکانس‌های پایین را از لایه «بافت» حذف کنیم، آن‌چه که باقی می‌ماند، فرکانس‌های بالا خواهند بود. بنابراین، اگر لایه «رنگ» شامل فرکانس‌های پایین را از لایه «بافت» حذف (کم) کنیم، به لایه مورد نظر خود یعنی عکسی با فرکانس‌های بالا می‌رسیم.

زمانی که پنجره «Apply Image» باز شد، تنظیمات لایه‌ها را مطابق تصویر زیر انجام دهید و حالت «Blending» را بر روی «Subtract» قرار دهید. در صورتیکه از عکس ۸ بیتی استفاده می‌کنید، اعداد «Scale» و «Offset» را به ترتیب بر روی ۲ و ۱۲۸ تنظیم و در نهایت بر روی OK کلیک کنید.

در انتهای کار به تصویری همانند تصویر زیر می‌رسید که خاکستری‌رنگ است. در ادامه، حالت «Blending» لایه بافت را بر روی «Linear Light» قرار دهید. با انجام این کار، مراحل اصلی روتوش عکس با تکنیک جدایش فرکانسی انجام شده است. برای اینکه درک بهتری از لایه‌های بافت و رنگ داشته باشید، هر یک را جداگانه خاموش و روشن کنید تا تاثیر آن بر روی عکس اصلی نمایان شود.

برای ادامه کار روتوش عکس با این روش، لایه بافت و سپس ابزار «Lasso» را انتخاب کنید. میزان «Feahter» این ابزار را بر روی ۳۰ پیکسل قرار دهید تا مرز نواحی انتخاب شده، مشخص نباشند. حال، بخش گسترده‌ای از پوست را همانند تصویر زیر انتخاب کنید.

روتوش عکس در فتوشاپ

حال که بخشی از پوست را انتخاب کرده‌اید،‌ به مسیر «Filter > Gaussian Blur» بروید و به مقدار مورد نیاز،‌ Blur ایجاد کنید. خواهید دید که با حفظ بافت پوست، عمل روتوش عکس انجام می‌شود. در حقیقت،‌ با انتخاب لایه بافت و تار کردن آن،‌ به طور مجدد فرکانس‌های پایین را فیلتر کردیم اما بافت طبیعی پوست بدون تغییر باقی مانده است.

روتوش عکس در فتوشاپ

روش روتوش عکس به صورت جدایش فرکانسی به عکاسان این امکان را می‌دهد تا بدون تغییر بافت و جزییات، رنگ پوست را تنظیم کنند. البته این روش را می‌توان به صورت بهتری نیز انجام داد به این صورت که بین لایه‌های بافت و رنگ، لایه‌های خالی ایجاد و در هر لایه،‌ رنگ پوستی مناسب را انتخاب کنیم و سپس با قلم‌مو مناسب، این رنگ را در فضای مورد نظر با میزان «Flow» پایین، اعمال کنیم.

با این کار در حقیقت، بین لایه‌های رنگ و پوست، لایه‌ای جدید ایجاد کرده‌ایم و رنگ مناسب خود را بدون تغییر بافت پوست، به تصویر اعمال می‌کنیم. در روشی دیگر، به کمک «Healing Brush Tool» و انتخاب ناحیه بهتر،‌ رنگ پوست را اصلاح خواهیم کرد. در ادامه، تکنیک دیگری را برای روتوش عکس معرفی می‌کنیم.

تکنیک byRo

در برخی موارد، پوست صورت نیاز به یک رتوش کلی دارد و این رتوش می‌تواند علاوه بر تکنیک‌های قبلی یا به جای روتوش فرکانسی مورد استفاده قرار بگیرد. تکنیک «byRo» که از نام پدید‌آورنده آن گرفته شده است، روتوشی کلی را برای بهبود پوست صورت شامل می‌شود و در این روش نیز، آسیبی به بافت اصلی پوست وارد نخواهد شد. همانند روتوش فرکانسی، این تکنیک نیز بسیار فنی است اما به نتایج قابل قبولی ختم می‌شود.

این روش همچنین در مواردی که سوژه عکس، آرایش چندانی ندارد، جهت یکسان‌سازی رنگ پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال، زمانی که از لنزهایی با وضوح بسیار بالا و به اصطلاح «Sharp» استفاده شود، لزوم بهره‌گیری از این تکنیک، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

گام اول

از لایه تصویر، کپی تهیه کنید. با انتخاب لایه کپی شده، به مسیر «Filter > Blur > Gaussian Blur» بروید. توجه داشته باشید که نمی‌خواهیم افکت Blur را بر روی عکس اعمال کنیم بلکه تنها برای اطلاع از برخی تنظیمات بعدی، این مراحل را طی می‌کنیم. میزان «Radius» در این افکت را تا حدی بالا ببرید که پوست صورت به حالت یکنواخت تبدیل و تغییرات آن مشاهده نشود. این عدد را در محلی یادداشت و بر روی «Cancel» کلیک کنید.

گام دوم

حال به مسیر «Filter > Other > High Pass» بروید. در پنجره باز شده، عدد مرحله قبل را وارد کنید تا افکت، اعمال شود.

گام سوم

کار روتوش عکس همچنان بر روی همان لایه ادامه دارد. این‌بار به لایه یک «Gaussian Blur» اعمال می‌کنیم به طوریکه عدد «Radius»، حدود یک‌سوم مقدار قبل باشد. به طور مثال، اگر تنظیمات برای High Pass Filter برابر با ۹ پیکسل باشد، میزان Blur را به اندازه ۳ پیکسل تنظیم کنید.

گام چهارم

مسیر «Image > Adjustment < Invert» را طی و سپس، حالت Blending لایه را بر روی «Linear Light» تنظیم کنید. در نهایت،‌ «Opacity» این لایه‌ را به میزان ۴۰-۵۰ درصد کاهش دهید.

گام پنجم

کل لایه را ماسک کنید یعنی با نگه‌داشتن کلید «Alt» از بخش لایه‌ها، و کلیک بر روی گزینه «Add a Mask»، کل لایه به یک ماسک (با رنگ مشی) یا همان ماسک معکوس تبدیل خواهد شد.

حال با انتخاب رنگ سفید و یک قلم‌مو نرم با Opacity برابر با ۵۰ درصد،‌ بخش‌هایی از عکس را که نیاز به روتوش دارند، با کشیدن قلم‌مو روی آن‌ها اصلاح کنید. توجه داشتن باشید که در مناطقی مانند چشم، بینی و لب‌ها از قلم‌مو استفاده نکنید. همچنین، لبه‌های صورت را نیز دست‌نخورده باقی بگذارید.

گام ششم

گام قبل را تا رسیدن به نتایج مطلوب ادامه دهید. با کاهش Opacity قلم‌مو یا کل لایه، به نتیجه مورد قبول خود می‌رسید. در صورتیکه بخشی را بیش از حد اصلاح کردید،‌ برای بازگشت کافی است رنگ قلم‌مو را از سفید به مشکی تغییر دهید و سپس محل مورد نظر را دوباره قلم‌مو بکشید. به طور مثال، برای روتوش عکس زیر از تکنیک‌های اول و دوم بهره گرفته شده و جدایش فرکانسی نیز اعمال نشده است.

روتوش عکس

تنظیمات نهایی در روتوش عکس

فارغ از هر تکنیکی که برای روتوش عکس بکار برده‌اید، مراحل نهایی زیر را نیز طی کنید تا در نهایت، به عکسی بسیار مناسب دست پیدا کنید. این تنظیمات شامل تنظیم «Hue» و اضافه کردن «Grain» به تصویر یا همان بهبود بافت خواهد بود.

تنظیم Hue

در فرآیند عکاسی دیجیتال، رنگ‌های قرمز بیشتر خود را نشان می‌دهند و میزان «اشباع» (Saturation)، بیش از اندازه است. این موارد سبب می‌شوند اگر پوست صورت را رتوش کرده باشیم، رنگ‌های مناسبی در انتهای کار بدست نیاوریم. برای تنظیم «Hue»، در پنل لایه‌ها مطابق تصویر زیر بر روی گزینه «Hue/Saturation» کلیک می‌کنیم تا یک لایه برای تنظیم آن ایجاد شود.

در پنل «Properties»، مطابق تصویر زیر،‌ رنگ‌های قرمز را انتخاب کنید و اسلایدر Hue را به سمت راست حرکت دهید تا زمانی رنگ مناسبی از پوست بدست آید. این مقدار به طور معمول بین $$+1$$ تا $$+3$$ خواهد بود.

همین کار را برای رنگ‌های زرد انجام دهید تا با حرکت اسلایدر به طرف چپ، عددی بین $$-5$$ تا $$-10$$ را انتخاب کنید. در نهایت، برای کاهش اشباع رنگ، بعد از انتخاب «Master» و کاهش میزان «Saturation» به عکس بهتری می‌رسید.

تنظیم رنگ پوست توسط چشم، فرآیندی زمان‌بر است خاصه اگر بر روی رنگی پوستی کار کنید که با آن به خوبی آشنا نباشید. تنظیماتی که انجام می‌دهید ممکن است نیاز به اصلاح مجدد داشته باشند و بنابراین سعی کنید با تمرین و تکرار، به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

بهبود بافت

عکاسی دیجیتال در ترکیب با مانیتورهایی با وضوح بالا، عکس‌های پرتره‌ای با بافت پوستی بسیار یکنواخت ارائه می‌کنند. حتی در صورتیکه در زمان رتوش عکس بتوانیم بافت پوست را حفظ کنیم در نهایت، عکاسی دیجیتال، این بافت را کمتر می‌کند. برای بهبود بافت می‌توانیم کمی «Grain» به تصویر خود اضافه کنیم.

برای این کار، با فشردن کلیدهای «Shift+Ctrl+N» یک لایه جدید ایجاد و نام آن‌را «Grain» انتخاب کنید و در نهایت،‌ تنظیمات را نیز مشابه تصویر زیر انجام دهید.

در ادامه، لایه «Grain» را انتخاب کنید و به مسیر «Filter > Gallery > Grain» بروید. در پنجره باز شده، مقادیر را مانند تصویر زیر تنظیم و بر روی Ok کلیک کنید. در انتها، اشباع رنگی این لایه را حذف می‌کنیم. این کار از مسیر «Image > Adjustments > Desaturate» امکان‌پذیر است.

معرفی فیلم آموزش آموزش فتوشاپ - ویژه عکاسان

همانطور که می‌دانید، به کمک نرم‌افزار فتوشاپ، محصولات مختلفی از جمله آلبوم دیجیتال عروس و داماد، تقویم رومیزی، مهر خاتم، کاور آلبوم موسیقی و همچنین بروشور را می‌توان طراحی کرد. فارغ از تمامی این امکانات، عکاسان نیز از این نرم‌افزار بهره می‌برند به گونه‌ای که بسیاری از مراحل روتوش عکس را با همین نرم‌افزار و به صورت کاملا حرفه‌ای انجام می‌دهند. از این‌رو، فرادرس اقدام به انتشار دوره‌ای ۲ ساعته در قالب هشت درس کرده است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

در درس اول،‌ ابزارهای مهم فتوشاپ آموزش داده می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نحوه چیدمان لایه‌ها در فتوشاپ اشاره کرد. درس دوم به رنگ‌ها و مدهای رنگ اختصاص دارد و در این مطلب می‌توانید نحوه تبدیل تصویر رنگی به سیاه و سفید یا تبدیل رنگ سبز فصل بهار به رنگ پاییزی را یاد بگیرید.

در درس سوم، نورپردازی و کنتراست بررسی می‌شود و ایجاد اشعه نور در عکس، نورپردازی و ایجاد افکت‌های رنگی از جمله اصلی‌ترین مباحث این درس محسوب می‌شوند. در درس چهارم نحوه واقعی کردن تصاویر آموزش داده می‌شود که افزایش وضوح تصویر، ایجاد بعد و عمق میدان، اصلی‌ترین مباحث آن هستند. ایجاد تغییرات روی تصاویر و تبدیل روز به شب و مواردی از این دست نیز در درس پنجم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما درس ششم به طور ویژه به بازسازی و روتوش تصاویر پرتره اختصاص دارد. مواردی همچون حذف لک از پوست، روتوش سریع پوست، حذف ته‌ریش و جداسازی مو و ایجاد بافت پوست، مهم‌ترین مباحث این بخش را تشکیل می‌دهند. در درس هفتم یاد می‌گیریم که چطور جلوه‌های طبیعی را بر روی عکس اعمال کنیم. جلوه‌هایی همچون رعد و برق، دود و باران از جمله این جلوه‌ها هستند. در نهایت، در درس هشتم با انواع فرمت‌های تصویری و نحوه تهیه خروجی از فتوشاپ آشنا خواهیم شد.

روتوش سریع عکس در فتوشاپ

روش سوم در روتوش عکس، روش مناسبی است که با کمی تغییر می‌توان آن‌را در کمتر از ۱ دقیقه بر روی عکس اعمال کرد بدون اینکه به بافت پوست آسیبی برسد. این کار به کمک ساخت یک اکشن در فتوشاپ انجام می‌شود و مراحل آن‌را به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد. همانطور که گفته شد، این اکشن به کمک روش سوم و با کمی تغییر تهیه می‌شود که نتایج قابل قبولی بدست می‌دهد.

در مرحله اول به مسیر «Window > Action» می‌رویم تا پنجره مربوط به اکشن در فتوشاپ باز شود.

بر روی دکمه «New Action» کلیک و یک نام را برای آن انتخاب و سپس بر روی دکمه «Record» کلیک می‌کنیم. از این مرحله به بعد، هر عملی که در فتوشاپ انجام دهید، توسط این نرم‌افزار ضبط می‌شود تا در صورت نیاز این مراحل تکرار شوند. بنابراین، با انجام مراحل تکراری روتوش عکس و ضبط آن‌ها، در مرحله بعد تنها با فشردن یک دکمه، این مراحل به طور خودکار انجام می‌شوند و در انتها تنها کافی است تا بر روی نقاط مورد نظر، قلم‌مو بکشیم. این مراحل به صورت زیر خواهند بود:

  • با کلیدهای «Ctrl+J» از تصویر اصلی کپی تهیه کنید.
  • با کلیدهای «Ctrl+I» عکس ایجاد شده را معکوس می‌کنیم.
  • حالت Blending لایه بر روی «Vivid Light» تنظیم می‌شود.
  • به مسیر «Filter > Other > HighPass» می‌رویم و مقدار آن‌را بر روی ۲۴ تنظیم می‌کنیم.
  • در ادامه، به مسیر «Filter > Blur < Gaussian Blur» خواهیم رفت و مقدار آن‌را بر روی ۴ تنظیم می‌کنیم. البته این عدد باید بین ۳-۴ تنظیم شود که می‌توان اکشن‌هایی جداگانه برای هریک ایجاد کرد.
  • با نگه‌داشتن کلید «Alt» و کلیک بر روی گزینه «Add a mask»، یک ماسک معکوس ایجاد می‌شود.
  • با فشردن کلید «B»، قلم‌مو خود را انتخاب و رنگ پیش‌زمینه آن‌را بر روی سفید تنظیم می‌کنیم.

پس از انجام تمامی مراحل بالا،‌ در پنجره «Actions» بر روی دکمه «Stop» کلیک می‌کنیم تا عملیات ضبط مراحل روتوش متوفق شود. اکشن فوتوشاپ روتوش عکس آماده و ذخیره شده است. تنها کاری که در دفعات بعدی باید انجام دهید این است که بعد از بارگذاری تصویر مورد نظر، از پنجره «Actions»، اکشن مورد نظر را انتخاب و بر روی دکمه «Play» کلیک کنید. با این کار تمامی مراحل بالا به طور خودکار انجام می‌شوند و شما باید با انتخاب میزان «Flow» و «Opacity» قلم‌مو، روتوش عکس را انجام دهید.

دانلود اکشن روتوش سریع عکس در فتوشاپ

تمامی مراحل بالا به صورت یک فایل با پسوند «atn» تبدیل شده است که می‌توانید جهت روتوش خودکار در فتوشاپ آن‌را از لینک زیر دانلود کنید.

معرفی نرم افزار روتوش عکس

تا اینجا، تمرکز ما بیشتر بر روی روتوش عکس به کمک نرم‌افزار فتوشاپ بود. اما در ادامه قصد داریم نرم‌افزارهای دیگری را نیز معرفی کنیم که ابزارهای ساده‌تری را برای روتوش در اختیار ما قرار می‌دهند تا در صورت نیاز، بتوانیم از آن‌ها نیز بهره بگیریم.

PortraitPro

نام این نرم‌افزار، خود گویای امکانات آن است که با استفاده از هوش مصنوعی، چهره، سن و جنسیت شخص را به همراه اجزای صورت تشخیص می‌دهد. این نرم‌افزار به کمک اسلایدرها و قالب‌های آماده، عمل روتوش عکس را بسیار ساده می‌کند. امکانات دیگری همچون، تغییر پس‌زمینه عکس نیز از جمله سایر امکانات آن به شمار می‌آید.

وب‌سایت سازنده نرم‌افزار: (+)

روتوش عکس
تصویری از محیط نرم‌افزار PortraitPro

FaceFilter3

این نرم‌افزار نوعی برنامه روتوش عکس به شمار می‌آید که به کمک بیش از ۴۰۰ قالب آماده، عکس نهایی را بهبود می‌بخشد. به کمک ابزارهای این نرم‌افزار به سادگی می‌توان بر روی تصاویر پرتره، آرایش‌های صورت را امتحان کرد. البته از جمله نقطه ضعف‌های این نرم‌افزار، به‌روزرسانی‌های دیرهنگام است. همچنین، به کمک این نرم‌افزار به سادگی می‌توانید چروک‌های زیر چشم را نیز در عکس خود حذف کنید.

وب‌سایت سازنده نرم‌افزار: (+)

روتوش عکس
تصویری از محیط نرم‌افزار FACEFILTER3

پلاگین روتوش Portraiture 3

اگر به روتوش عکس با فتوشاپ عادت کرده‌اید می‌توانید از پلاگین‌های این برنامه برای روتوش استفاده کنید. با نصب این پلاگین روتوش صورت در فتوشاپ می‌توانید به صورت کاملا حرفه‌ای، علمیات رتوش عکس را با جزئیات کامل انجام دهید. همچنین به کمک این پلاگین، نیازی به آشنایی ویژه با محیط Select & Mask در فتوشاپ نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید عکس‌های خود را بهبود بدهید.

وب‌سایت سازنده: (+)

Luminar

برنامه Luminar ابزارهای بسیاری را برای رتوش عکس در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در نسخه‌های جدید این برنامه می‌توانید عکس‌های خود را رتبه‌بندی و به آن‌ها برچسب (تگ) اضافه کنید تا بررسی آن‌ها ساده‌تر باشد.

تصویری از محیط برنامه Luminar

این برنامه را می‌توان یکی از معروف‌ترین برنامه‌های روتوش عکس به شمار آورد چراکه طراحی خوب رابط کاربری آن سبب شده است تا بهره‌گیری از اسلایدرها برای بهبود عکس به خوبی انجام بگیرد و طیف وسیعی از کاربران از مبتدی تا حرفه‌ای بتوانند با این نرم‌افزار، نیازهای خود را برآورده کنند.

وب‌سایت سازنده: (+)

معرفی فیلم آموزش Adobe Lightroom برای ویرایش و روتوش تصاویر

از جمله برنامه‌هایی که می‌توان از آن‌ها بمنظور ویرایش و روتوش تصویر بهره برد، نرم‌افزار «لایت‌روم» (Lightroom) است که امکانات بسیاری را برای ویرایش عکس در اختیار عکاسان قرار می‌دهد. به همین منظور، «فرادرس» اقدام به انتشار دوره‌ای ۵ ساعت و ۴۲ دقیقه‌ای در قالب ۳ درس کرده است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

درس یکم به آشنایی با این نرم‌افزار اختصاص دارد و نحوه نصب و راه‌اندازی و همچنین آشنایی با «جریان کاری» (Workflow) در این درس بررسی می‌شود. درس دوم، ماژول کتابخانه و نحوه کار با آن آموزش داده می‌شود که از جمله مباحث مهم آن می‌توان به آشنایی با فشرده‌کننده‌های تصویر و تنظیمات «پساتولید» (Post-production) اشاره کرد.

در درس سوم،‌ ماژول «Develop» آموزش داده می‌شود که در این درس، علاوه بر آشنایی با نحوه شناسایی و تحلیل هیستوگرام تصاویر، با اسلایدرهای مختلف تنظیم رنگ و نور یک عکس نیز آشنا خواهیم شد. علاوه بر این، تمامی پنل‌ها از جمله پنل «Tone Curve» و پنل «Effects» نیز در همین درس بررسی می‌شوند.

  • برای دیدن فیلم آموزش Adobe Lightroom (ادوبی لایت روم) برای ویرایش و روتوش تصاویر + اینجا کلیک کنید.

برنامه روتوش عکس در موبایل

حال که با نرم‌افزارهایی به غیر فتوشاپ برای روتوش عکس آشنا شدید بهتر است با اپلیکیشن‌های رتوش نیز آشنایی داشته باشید تا در صورت نیاز از این برنامه‌ها نیز برای روتوش بهره بگیرید. در ادامه با برخی از این نرم‌افزارها آشنا خواهیم شد.

AirBrush

به کمک این برنامه به سرعت می‌توانید دندان‌ها را سفید و جوش‌های صورت را حذف کنید. علاوه بر این، انواع ابزارهای روتوش صورت از جمله تغییر شکل صورت و روتوش پوست در اختیار شما قرار می‌گیرد. این برنامه هم برای اندروید و هم برای دستگاه‌های اپل توسعه پیدا کرده است.

  • لینک دانلود از گوگل‌پلی: (+)
  • لینک دانلود از اپ‌استور: (+)

Visage

این برنامه نیز از جمله برنامه‌های روتوش عکس در موبال به شمار می‌آید به کمک آن می‌توان به صورت، عکس‌های پرتره و سلفی را بهبود بخشید، دندان‌ها را سفید و پوست صورت را اصلاح کرد.

  • لینک دانلود از گوگل‌پلی: (+)
  • لینک دانلود از اپ‌استور: (+)

روتوش عکس

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
pixabaypetapixeltutsplusgo to and learnExpert Photography
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *