طراحی کاراکتر – آموزش به زبان ساده + نکات، اصول و منابع یادگیری

۶۲۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
طراحی کاراکتر – آموزش به زبان ساده + نکات، اصول و منابع یادگیری

یکی از شاخه‌های محبوب دنیای گرافیک، طراحی کاراکتر است. این حرفه سابقه‌ای طولانی در انواع حوزه‌های سرگرمی از جمله ساخت فیلم، انیمیشن، بازی‌های ویدیویی و کتاب‌های مصور دارد. طراحی کاراکتر نیاز به دانش و مهارت در زمینه‌های مختلفی از جمله ایده‌پردازی و خلق یک شخصیت، ترسیم و طراحی و مجسم‌ ساختن آن دارد. در این مطلب از مجله فرادرس با طراحی کاراکتر، اصول و شیوه یادگیری آن بیشتر آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

طراحی کاراکتر چیست؟

طراحی کاراکتر فرایند ایجاد و ترسیم یک شخصیت در یک داستان تصویری و نتیجه برنامه‌ریزی، ایده‌پردازی و توانایی‌های هنری است. به همین دلیل طراحی کاراکتر از آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد پیچیده‌تر است. طراحی شما باید گویای این باشد که کاراکتر کیست و این یعنی طراح باید در استفاده از المان‌های بصری مثل حالت صورت، حالت بدن، رنگ و لباس بسیار توانا باشد تا بتواند ویژگی‌های شخصیتی را به خوبی به نمایش بگذارد.

همچنین، گاهی لازم است که به جنبه‌های فنی نیز فکر کنید. برای مثال، اگر برای یک انیمیشن طراحی می‌کنید، باید در نظر بگیرید که متحرک‌سازی کاراکتر به آسانی صورت می‌گیرد یا خیر. به علاوه، کاراکتر باید اصیل باشد و سبک طراحی شما را به نمایش بگذارد.

طراحی کاراکتر

هدف از طراحی کاراکتر

بازی‌های ویدیویی، انیمیشن‌های تلویزیونی و فیلم‌ها همگی بر اساس داستان هستند و داستان‌ها توسط کاراکتر هدایت می‌شوند. هدف طراحی کاراکتر این است که شخصیت‌های داستان را جذاب، از لحاظ بصری محرک و به‌یادماندنی کند.

در دنیای هنرهای تجسمی و انیمیشن، هنرمندان این فرصت را دارند که شخصیت‌هایی را از ابتدا خلق کنند. به این ترتیب، می‌توانند از هر جنبه ای از طراحی برای ایجاد یک کاراکتر منحصر به فرد استفاده کنند.

طراحی کاراکتر

خوشبختانه، طراحی کاراکتر یک فرایند باسابقه‌ است و توصیه‌ها‌ و آموزش‌هایی در این زمینه موجود است که می‌تواند طراحان را از مرحله ایده تا تمام شدن کار راهنمایی کند. البته هر هنرمند بر اساس ترجیح و توانایی خود رویکرد متفاوتی به فرایند طراحی خواهد داشت. با درنظر گرفتن جنبه‌های گوناگون، در این مطلب آموزش کامل طراحی کاراکتر شامل فرایند گام به گام، نکات مهم طراحی و توصیه طراحان حرفه‌ای را بیان می‌کنیم.

انواع کاراکترها

کاراکترها اغلب روی صفحه نمایش در کارتون، فیلم و بازی استفاده می‌شوند. اما برخی دیگر نیز برای انواع کتاب‌ها مثل کتاب‌های کامیک یا کودک یا داستان‌های مصور نیز طراحی می‌شوند. اینکه کاراکتر در کدام رسانه به نمایش درمی‌آید روی نوع کاراکتری که طراحی می‌کنید اثرگذار است.

دلیلی وجود دارد که شخصیت‌های کارتون‌های تلویزیونی بسیار ساده شده‌اند، در حالی که کاراکترهای دیزنی پیچیده‌تر هستند. موضوع این نیست که شبکه کارتونی تنبل است، بلکه باید تعادلی بین آنچه که یک شخصیت باید نشان دهد، سطح جزئیاتی که رسانه داستان ارائه می‌دهد و روایت سریع داستان با کمترین منابع وجود داشته باشد.

انواع کاراکترها

قوه تخیل یک طراح کاراکتر می‌تواند انواع بی‌شماری از ایده‌ها را بپروراند و به یک محصول نهایی دست پیدا کند. اما همه انواع کاراکترها را می‌توان به چهار دسته زیر تقسیم کرد.

  • کاراکتر انسان‌گونه: این نوع کاراکتر می‌تواند دارای اعوجاج و تمایزاتی نسبت به انسان باشد، اما شمای کلی آن انسانی است. به دلیل لزوم کار با آناتومی، این نوع از طراحی کاراکتر نسبت به بقیه پیچیده‌تر است.
  • کاراکتر حیوان‌نما: طراح کاراکتر می‌تواند هر حیوانی که مایل است را به نمایش درآورد و به آن حال و هوای کارتونی یا انسانی اضافه کند.
  • کاراکتر مکانیکی: این نوع از کاراکتر باید با جزئیات فکر شده طراحی شود. برای مثال Transformers نوعی از کاراکترهای مکانیکی هستند.
  • کاراکترهای انتزاعی: این نوع از کاراکترها می‌توانند از اشکال مختلف مثل مربع یا مکعب تشکیل شوند یا اینکه شکل خاصی نداشته باشند. همه چیز بستگی به تصمیم و تخیل طراح دارد.

مراحل طراحی کاراکتر

در آغاز راه یادگیری، لازم است یک دید کلی از تمام مراحل فرایند طراحی کاراکتر داشته باشیم.

  • ایده پردازی: این مرحله شامل فکر کردن به پیش‌زمینه کاراکتر، شخصیت دنیای اطراف او، شخصیت کاراکتر و اهداف و دیگر ویژگی‌های درونی او است.
  • تحقیق: پیش از شروع طراحی باید درباره جامعه مخاطب تحقیق کنید. همچنین، لازم است با توجه به ایده‌ای که دارید اطلاعات، تصاویر مرجع و نمونه‌ کارهای دیگر را جمع‌آوری کنید تا منبعی برای الهام گرفتن داشته باشید.
  • انتخاب ابزار طراحی: بهترین وسیله برای طراحی را انتخاب کنید. این وسیله علاوه بر امکانات طراحی دستی اغلب شامل یک نرم‌افزار طراحی نیز هست.
  • طراحی اولیه: این مرحله شامل طراحی تصاویر کوچک و سریع است. تمرکز اصلی روی شکل و ترکیب کلی کاراکتر است.
  • طراحی جزئیات: در این مرحله به ژست کاراکتر، لباس‌ها و دیگر جزئیات ظاهری او پرداخته می‌شود.
  • رندر گرفتن از کاراکتر: پس از پردازش جزئیات و نهایی کردن طراحی، نوبت به دیجیتال کردن طرح می‌رسد. سپس اضافه کردن سایه روشن و رنگ آمیزی انجام می‌شود.
  • افزودن پس‌زمینه: در این مرحله برای پس‌زمینه کاراکتر تصمیم می‌گیرید.

ایده پردازی برای طراحی کاراکتر

طراحی کاراکتر به طبقه‌ای از ترسیم‌ها با عنوان «هنر مفهومی» (Concept Art) تعلق دارد. هنر مفهومی ایده هنرمند را در زمینه‌ای مانند یک فیلم، بازی ویدیویی یا انواع دیگر داستان‌ها به صورت بصری به نمایش درمی‌آورد. صنعت سرگرمی از هنر مفهومی برای تجسم ایده‌های خود قبل از پرداخت مبالغ گزاف برای تولید استفاده می‌کند. برای چنین منظوری، یک طراحی شخصیت خوب باید چشم‌انداز جذابی برای آینده داشته باشد. در مطالب پیشین مجله فرادرس البته درباره انواع شاخه های هنر نیز صحبت کردیم.

پیش‌زمینه کاراکتر

اگر قصد طراحی کاراکتر برای کافرما را دارید، بخشی از این مرحله توسط اطلاعاتی که او به شما می‌دهد انجام می‌شود، از قیبل بستری که کاراکتر در آن استفاده می‌شود، مخاطب و سبک کار. اما اینکه کارفرما یا نویسنده از قبل داستانی برای شخصیت خلق کرده باشد، باعث نمی‌شود کاری بر عهده هنرمند نباشد. اطلاعات اولیه اغلب مختصر هستند، و گاهی کارفرما نمی‌تواند تمام آنچه در نظر دارد را با اصطلاحات هنری بیان کند.

طراحی کاراکتر

به این ترتیب، اغلب به عهده تصویرگر است که خلاصه را تفسیر کند، سؤالات درست بپرسد، بین خطوط را بخواند و توضیحات مشتری را به ویژگی های اصلی کاراکتر تبدیل کند. البته ایده‌های شما نباید با اطلاعات کارفرما مغایرت داشته باشد، اما به خاطر داشته باشید که فرد متخصص شما هستید. در بسیاری از موارد، کارفرما از شما انتظار دارد که ایده را به روش‌های جدیدی که به ذهنش خطور نکرده است، بسط بدهید.

اگر خلاصه‌ای از اطلاعات اولیه به شما داده نشده (شاید حتی اگر داده شده)، ایده خوبی است که یکی برای خود ایجاد کنید. هدف تهیه یک یادداشت کوتاه درحد کم‌تر از یک پاراگراف است که مشخصات اولیه کاراکتر را نشان می‌دهد: از کجا آمده‌اند، چه هدفی دارند، چه چیزی آنها را خاص می‌کند. این سوال‌ها می‌تواند برای ایجاد یک خلاصه اولیه مفید باشد.

برای تعریف پیش‌زمینه کاراکتر به این فکر کنید که کاراکتر شما قبل از آن که دست به طراحی بزنید وجود داشته است. سپس به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • در دنیای کاراکتر شما، او دقیقا اهل کجاست؟
  • چه اتفاقات مهمی در گذشته برای او افتاده است؟
  • این اتفاقات چگونه شخصیت او را تغییر داده‌اند؟
  • دوستان و خانواده او چه کسانی هستند؟
  • الآن کجا زندگی می‌کنند؟
  • شغل او چیست؟

توجه کنید که بیش از حد درگیر جزئیات نشوید. اما تا زمانی که این سوالات به پرداخت کاراکتر شما کمک می‌کند و با آن اوقات خوشی دارید، می‌توانید این کار را انجام دهید. هرچند نباید زیادی در این مرحله توقف کنید، به خصوص که گاهی خلق پیش‌زمینه کاراکتر از طراحی خود آن جذاب‌تر است.

دنیای اطراف کاراکتر

قرار نیست شما یک جهان کامل را برای شخصیت خود به تصویر بکشید. مگر اینکه موضوع طراحی از ابتدا همین بوده باشد. اما باید این جهان را در ذهن خود تصور کنید. کاراکتر شما فقط یک تصویر زیبا برای تماشا نیست، بلکه فردی است که در دنیای خود زندگی می‌کند و دنیا و نحوه تعامل با آن، گویای شخصیت او هستند. محیطی که کاراکتر شما در آن زندگی می‌کند به باورپذیری بیشتر در طراحی کاراکتر کمک می کند.

دنیای اطراف کاراکتر

اینکه ابتدا کاراکتر را طراحی کنید یا محیط به شما بستگی دارد. برخی قبل از خلق کاراکتر یک جهان کامل می‌سازند و برخی برعکس، در حالی که برخی دیگر هر دو را همزمان انجام می‌دهند.

ایده‌پردازی برای جزئیات

تعدادی از تکنیک‌های «طوفان فکری» (Brainstorming) وجود دارد که می‌تواند به شما در بسط ویژگی‌های کاراکتر خود کمک کند. یکی از مفیدترین موارد برای طراحی کاراکتر تداعی کلمات است که با برخی از کلمات کلیدی در اطلاعات اولیه شروع می‌شود و با کلمات مرتبطی که به ذهن خطور می‌کند ادامه می‌یابد. این کلمات مرتبط را نیز می‌توان از طریق «نقشه ذهنی» (Mind-Mapping) یا نوشتن یک لیست پیدا کرد. دلیل استفاده از کلمات این است که کلمات تکی ایده‌ها را ساده نگه می‌دارند و اصل مطلب را انتقال می‌دهند. این نکته زمانی که باید آن ویژگی‌ها را به صورت بصری بیان کنید بسیار مفید است.

مایند مپ

ایده کاراکتر شبیه به مقصدی است که طراحی شما به سمت آن هدایت می‌شود و به همین دلیل باید به این مرحله توجه ویژه‌ای داشته باشید. متأسفانه، همیشه راه ساده‌ای برای دانستن اینکه آیا مقصد مناسبی را انتخاب کرده‌اید وجود ندارد. خلق اثر هنری فرآیندی برآمده از احساسات، تصمیمات زیباشناختی و آزمون و خطا است.

تا جایی که می‌توانید ایده را کامل کنید و در صورت لزوم بعدا به این مرحله بازگردید. وقتی چیزی در طراحی شما درست به نظر نمی‌رسد، ایده اولیه اغلب اولین جایی است که باید آن را بررسی کنید.

تعریف هدف برای کاراکتر

نیرو‌محرکه‌ای که در پس یک کاراکتر نهفته شده و آن را به جلو حرکت می‌دهد، هدف است. آن چیزی که گم شده، چه ثروت باشد چه حل معما، همان نیروی پشت داستان‌ها و ماجراجویی‌های کاراکتر است.

تعیین هدف برای کاراکتر

شخصیت کاراکتر

شخصیت کاراکتر شما بخش جدانشدنی از داستان است که در نهایت آن را به‌یادماندنی می‌کند. تکنیک‌های طراحی پیشرفته اگر چه برای طراحی کاراکتر کمک‌کننده است، اما کافی نیست. زیرا افراد بیش از اینکه با طرح‌های زیبا ارتباط برقرار کنند، با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. شخصیت منسجمی که در سرتاسر طراحی شما منعکس شود، باعث می‌شود افراد با کاراکتر شما ارتباط برقرار کنند.

طراحی کاراکتر

بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی کاراکتر شما از طریق ژست بدن، حالات چهره و لباس‌های او آشکار می‌شود. کشف این بخش در مراحل بعد به شما کمک شایانی خواهد کرد.

بنابراین مطمئن شوید که ویژگی های کاراکتر خود را قبل از طراحی درک کرده‌اید. شما باید کاراکتر خود را آنقدر خوب بشناسید که اگر وارد یک مهمانی شود، بتوانید واکنش‌های او را پیش‌بینی کنید.

کاراکتر شما در کدام الگوی شخصیتی قرار می‌گیرد؟

هنگام طراحی کاراکتر، الگوهای شخصیتی بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید. استفاده از الگوهای شناخته شده کاراکترها کمک می‌کند که طراحی شما از جانب مخاطب بهتر درک شود. البته که باید مواظب باشید درگیر کلیشه‌ها نشوید و آزادانه تخیل کنید تا بتوانید یک کاراکتر اصیل طراحی کنید.

برخی از الگو‌های شخصیتی موفق را در ادامه بیان می‌کنیم.

قهرمان

یک کاراکتر شجاع و بااعتماد به نفس که در تلاش است در زمینه‌ای کمک کند و کار مهمی انجام دهد. در زبان طراحی این نوع از کاراکترها شکل‌های مربعی زیاد دیده می‌شود.

طراحی کاراکتر قهرمان

قانون‌شکن

کاراکتری که توانایی‌های فراوان دارد اما زیر بار قوانین نمی‌رود و به دنبال کمک کردن نیست. این نوع از کاراکتر گاهی با عنوان ضدقهرمان نیز شناخته می‌شود و از لحاظ اخلاقی سیاه و سفید نیست. در طراحی این کاراکتر شکل‌های مثلثی استفاده رایجی دارد.

طراحی کاراکتر منفی

ماجراجو

این کاراکترها آزاد و رها و به دنبال ماجراجویی هستند. گاهی نیز در غالب کالبد عضلانی و با شکل‌های مربع و مثلث تصویر می‌شوند.

کاراکتر ماجراجو

نابغه

کاراکتر خلاق و مخترع که اغلب درون‌گرا است و علایق خاصی دارد. طراحی این کاراکتر ترکیبی از منحنی و شکل‌های زاویه‌دار است. گاهی این کاراکترها را با سرهای بزرگ طراحی می‌کنند تا بر هوش بالای آن‌ها تأکید کنند.

کاراکتر مخترع

مجری قانون

کاراکتری که بر حفظ نظم و قانون تمرکز دارد. شخصیت این کاراکتر کنترل‌گر است و ویژگی‌های بارزی دارد. طراحی این کاراکتر متنوع است اما استفاده از شکل‌های مربعی در آن زیاد دیده می‌شود.

کاراکتر قانونمند

جادوگر

کاراکتر عجیب و غریبی که می‌تواند کارهای جادویی انجام دهد. طراحی این کاراکتر اغلب اغراق‌آمیر است و شکل‌های زاویه‌دار زیاد در آن به کار می‌رود.

کاراکتر جادوگر

پرستار

کاراکتر مهربان و مراقبی که اغلب ظاهری نرم و آرامش‌بخش دارد. این نوع از کاراکتر بیشتر با شکل‌های دایره‌ای ترسیم می‌شود که به آن‌ها ظاهری بی‌خطر و در آغوش گرفتنی می‌دهد. این ویژگی‌ها کاراکتر پرستار را دوست‌داشتنی و بامزه می‌کند.

کاراکتر مهربان

کمدین

کاراکتر کمدین اغلب با ظاهری غیرمعمول اما دوست‌داشتنی تصویر می‌شود. در طراحی آن می‌توانید اغراق کنید چون کمدین اغلب از معیارهای زیبایی دور می‌شود تا ظاهری بامزه و دوستانه داشته باشد.

کاراکتر کمدین

عاشق‌پیشه

این کاراکتر خود را وقف چیز یا کسی کرده که دوستش دارد. راه درست مشخصی برای تصویر کردن این کاراکتر وجود ندارد، چون کاراکترهای مختلفی می‌توانند عاشق شوند. اما اگر ایده‌ای برای شروع ندارید، می‌توانید با طرحی شروع کنید که نزدیک به معیارهای زیبایی‌شناسی جامعه است.

طراحی کاراکتر عاشق پیشه

حکیم

کاراکتری که بقیه را هدایت می‌کند و اغلب پیر و دانا است. کاراکتر حکیم نیز با ترکیبی از شکل‌های دایره‌ای و زاویه‌دار ترسیم می‌شود.

طراحی کاراکتر حکیم

هنگامی که با الگوهای شخصیتی کاراکترها آشنا شوید، راحت‌تر می‌توانید شخصیت کاراکتر خود را به مخاطب منتقل کنید. اگر هیچ یک از این دسته‌ها کاراکتر شما را توصیف نمی‌کند همیشه می‌توانید آن‌ها را ترکیب کنید و تغییر دهید تا زمانی که به یک طرح منحصر به فرد برسید.

تحقیق پیش از طراحی کاراکتر

ایجاد شخصیت‌های منحصر به فرد از ذهن شما می‌تواند بسیار رویایی باشد، به طوری که به راحتی می‌توان از ملاحظات مزاحم مانند تحقیق چشم‌پوشی کرد. اما به خاطر داشته باشید که تحقیق و تخیل در طراحی دست به دست هم می‌دهند. در نهایت، تخیل از ذهن شما می‌آید و ذهن از دانش و تجربیات شما در دنیای واقعی الهام می‌گیرد.

درباره جامعه مخاطب تحقیق کنید

طراحی شما بستگی به تجربه جامعه مخاطب آن دارد. تحقیق درباره مخاطبی که کاراکتر قرار است با آن ارتباط برقرار کند اساس فرایند طراحی را تشکیل می‌دهد. شناخت مخاطب به شما در تصمیم‌گیری درباره ظاهر کاراکتر از جمله رنگ و حال و هوای آن کمک می‌کند.

کارفرما اغلب اطلاعات مخاطبان را به صورت خلاصه ارائه می‌دهد، اما لازم است تحقیقاتی فراتر مانند سن، جنسیت و مکان نیز انجام دهید. هنرمندان دیگری را که برای آن مخاطبان طراحی می‌کنند، و انواع سبک هایی که برای آن‌ها جذاب هستند را جستجو کنید.

مخاطب طراحی کاراکتر

تصاویر مرجع جمع‌آوری کنید

با جمع‌آوری تصاویر مرجع، یا جستجو در اینترنت برای عکس‌ها و آثار هنری مرتبط ابزار اصلی تحقیق در این مرحله فراهم می‌شود.

درک این نکته مهم است که استفاده از تصاویر مرجع برای الهام گرفتن تقلب نیست، البته به شرطی که نسخه های دقیقا مشابه ایجاد نکنید. چه بخواهید و چه نخواهید، هنر شما به طور ناخودآگاه تحت تأثیر چیزهایی است که دیده‌اید، از جمله آثار هنرمندان دیگری که از آن‌ها الهام گرفته‌اید، و ترکیب انواع مرجع‌ها به این معناست که چگونه آگاهانه این تأثیر را کنترل می‌کنید. علاوه بر این، تحقیق در مورد آثار هنرمندان دیگر، روی مفاهیم مشابه برای مخاطبان مشابه می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید چه چیزی مشترک است و کاراکتر شما چگونه می‌تواند متفاوت باشد.

تصاویر مرجع برای طراحی کاراکتر

البته، هنرمندان دیگر به سادگی آنچه را در زندگی واقعی می‌بینند در هنر خود تفسیر می‌کنند. مطالب مرجع شما نیز باید به طور مشابه شامل عکس های واقعی یا مشاهده مستقیم هم باشد.

شخصیت‌های اغراق‌آمیز، کارتونی یا عجیب و غریب را فراموش نکنید. تلاش کنید تا آن‌ها را در ویژگی‌های واقع‌گرایانه که برای مردم به راحتی قابل درک است مستقر کنید. یک نکته مهم دیگر نیز آناتومی است. حتی اگر قصد ندارید شخصیت را متحرک کنید، در ژست آنها به فیزیکی بودن اشاره خواهید کرد و باید درک کنید که آنها چگونه حرکت می‌کنند و وزن خود را توزیع می کنند.

طراحی کاراکتر

یک شخصیت خوب قابل تشخیص و در عین حال منحصر به فرد است. اگر نیاز به کشیدن زرافه دارید، به عکس های زرافه نگاه کنید. تناسب ها چیست، چه شکلی بدن را تشکیل می دهد، پاها چگونه کار می‌کنند، کاراکتر در هنگام حرکت چگونه است؟ هرچه بیشتر طرح‌ریزی کنید و تغییراتی از ویژگی‌های مختلف ترسیم کنید، تصور کردن و رسیدن به کاراکتر مطلوب آسان‌تر می‌شود.

شما می توانید تصاویر مرجع را از هر منبعی از جمله انواع وب‌سایت‌ها و حتی عکس‌های دوربین خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید برای هر چیزی که در مورد آن مطمئن نیستید تصاویر مرجع جمع‌آوری کنید، از ایده کاراکتر به عنوان یک کل تا جزئیات خاص مانند لباس، مدل مو، حالت چهره، ژست و موارد دیگر. نکته مهم این است که هر یک از این تصاویر به شما کمک می‌کند تا مفهوم خود را تجسم کنید.

تابلوی ایده برای طراحی کاراکتر

تعداد تصاویر مرجعی که نیاز دارید به پروژه و نیاز شما به اطلاعات بستگی دارد. برای به دست آوردن دیدگاه‌های متنوع، قطعاً به بیش از چند مورد نیاز دارید. هنگامی که این مواد را جمع‌آوری کردید، ایجاد یک کلاژ یا «تابلوی ایده» (Mood Board) می‌تواند مفید باشد. کافی است همه تصاویر را در یک سند جمع‌آوری کنید که هنگام کار روی رایانه خود باز نگه دارید.

برخی از هنرمندان ترجیح می‌دهند که اصلاً تابلوی ایده نداشته باشند، به این دلیل که می‌تواند بر روند آن‌ها تأثیر زیادی بگذارد. عمل به خاطر سپردن مرجع در حافظه شما ممکن است جرقه خلاقیت بیشتری را در طراحی ایجاد کند.

در مرحله بعدی، مهم است که از همه چیزهایی که یافته‌اید یک گام به عقب بردارید تا مرتکب یکی از بزرگترین جنایات طراحی کاراکتر نشوید: تکرار کارهایی که دیگران قبلاً انجام داده‌اند.

انتخاب ابزار طراحی کاراکتر

برخی بر این باورند که ابزارهایی که استفاده می‌کنید الزاما مهم نیستند. در سطح تئوری، می‌توانید یک شخصیت را با قلم و کاغذ به خوبی رایانه طراحی کنید. همچنین، نرم‌افزارهای سطح بالا ایده‌های ضعیف یا فاقد اصول هنری را جبران نمی‌کند.

ابزار طرحی کاراکتر

ابزارهایی که استفاده می‌کنید تا حد زیادی به سبک مورد نظر شما، ترجیح شخصی و نوع فایل درخواستی از جانب کارفرما بستگی دارد. برخی از سبک‌های هنری مانند آبرنگ را می‌توان در رایانه تقلید کرد، اما چنین طرح‌هایی اغلب در حالت اصلی خود بهترین ظاهر را دارند. ترجیح شخصی به تجربه شما در خلق آثار هنری بستگی دارد.

در نهایت، باید تصمیم خود را بر اساس نوع فایل تصویری مورد نظر کارفرما بگیرید. امروزه، اکثر مشتریان درخواست نوعی فایل دیجیتال دارند که برای ذخیره‌سازی و انتشار آسان باشد، اغلب فایل اصلی پروژه از برنامه‌هایی مانند فتوشاپ و یک نوع تصویر ساده مانند JPEG یا PNG.

ابزار مناسب برای طراحی کاراکتر

در حالی که ترجیح مشتری قالب طرح نهایی شما را تعیین می‌کند، می توانید قبل از رسیدن به نقطه پایانی از هر ابزاری که دوست دارید استفاده کنید. برای مثال، بسیاری از هنرمندان ترجیح می‌دهند طراحی های اولیه را روی کاغذ انجام دهند. در حالی که ابزار طراحی دیجیتال آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد.

بهترین نرم افزار طراحی کاراکتر چیست؟

برخی از رایج‌ترین برنامه‌های طراحی کاراکتر شامل فتوشاپ، ایلوستریتور، Autodesk» «Maya و «3Ds MAX» است. برنامه‌های دیگری نیز مثل «ZBrush» و «Moho» نیز امکانات وسیعی دارند و در میان طراحان کاراکتر محبوب هستند.

طراحی کاراکتر در فتوشاپ

در فتوشاپ می‌توان با استفاده از انواع براش‌ها و ابزارهای ترسیم به نقاشی دیجیتال پرداخت و طرح را با استفاده از انواع افکت‌ها به صورت غیرمخرب ویرایش کرد، به آن نور و سایه افزود و از این طریق یک کاراکتر ساخت.

برنامه طراحی کاراکتر

طراحی کاراکتر در ایلوستریتور

ایلوستریتور مجموعه وسیعی از ابزارها را دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها ترسیم‌های متنوع وکتور و رنگ‌آمیزی در لایه‌های جداگانه انجام داد. این ویژگی ایلوستریتور را برای طراحی کاراکترهای دوبعدی بسیار مناسب می‌کند. از این برنامه بیشتر برای کاراکتر لوگو یا برندهای تبلیغاتی استفاده می‌شود.

برنامه طراحی کاراکتر

Autodesk Maya

این نرم‌افزار برای رندرهای سه‌بعدی بازی‌های ویدیویی، فیلم و انیمیشن ساخته شده و بسیار رایج و کاربردی است. در زمینه طراحی کاراکتر، چیزی وجود ندارد که این برنامه نتواند انجام دهد. از افکت‌های تصویری، مدل‌سازی سه بعدی، رندر سه‌بعدی و ایجاد سایه، ساخت انیمیشن سه‌بعدی، موشن گرافیک همه با Maya انجام‌شدنی است.

برنامه طراحی اپلیکیشن

Autodesk 3ds Max

برنامه تری دی مکس رقیب اصلی Maya و یکی از بزرگترین نرم‌افزارها در حوزه ساخت کاراکتر در بازی‌های ویدیویی است. این برنامه برای رندر سه‌بعدی ساده‌تر از Maya است و می‌توان عکس‌های واقعی در آن وارد و آن‌ها را به مدل‌های دیجیتال تبدیل کنید. به طور خلاصه این برنامه برای مدل‌سازی و ایجاد بافت، انیمیشن و افکت، طراحی و تصویرسازی کاربرد دارد.

برنامه طراحی کاراکتر

ZBrush

با این برنامه می‌توانید کاراکترهای مختلف بسازید، افکت‌های ویژه و پس‌زمینه اضافه کنید و طراحی خود را جذاب‌تر کنید. ZBrush برای پیکرتراشی سه‌بعدی پیشرفته طراحی شده است. در این برنامه می‌توانید فرمت‌های مختلف فایل از جمله PSD و JPEG وارد کنید و طرح‌های خود را در اینترنت به اشتراک بگذارید. یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه پشتیبانی از لایه‌ها است که می‌توانید با آن‌ها افکت و گرادیان و دیگر موارد را به طرح اضافه کنید.

برنامه طراحی کاراکتر

Blender

این برنامه بهترین پلتفرم طراحی و رندر سه‌بعدی رایگان است که در طراحی کاراکتر ویدیویی استفاده می‌شود و با وجود قابلیت‌های کمتر نسبت به برنامه‌های قبلی، طیف وسیعی از امکانات را در اختیار می‌گذارد. از جمله مدل‌سازی و رندر سه‌بعدی، ساخت انیمیشن و حتی ویرایش ویدیو. این برنامه محیط کاربرپسندی دارد که برای شروع مدل‌سازی سه‌بعدی آن را مناسب می‌کند.

برنامه طراحی کاراکتر

طراحی کاراکتر در موهو

Moho یک برنامه قدرتمند طراحی دوبعدی است که در آن با استفاده از ابزارهای ترسیم و نقاشی وکتور فرایند طراحی کاراکتر را از ابتدا تا انتها طی کنید. این برنامه دارای سیستم ماسک و لایه‌بندی است و می‌توانید در آن برای ایجاد عمق لایه‌های نور و سایه به طرح اضافه کنید.

برنامه طراحی کاراکتر

برنامه طراحی کاراکتر برای اندروید

کاراکترها و آواتارها اغلب در کامپیوتر توسط نرم‌افزارهای خاص ساخته می‌شوند. اما با استفاده از اپلیکیشن‌های طراحی کاراکتر، می‌توانید به آسانی آن‌ها را روی گوشی موبایل خود بسازید. بیشتر این برنامه‌ها قابلیت‌هایی آسان برای استفاده دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید کاراکتر موردنظر خود را ایجاد کنید. البته برنامه‌های موبایل بسیار محدودتر از نرم‌افزارهای پیشرفته کامپیوتر و برای کارهای سریع و ساده مناسب هستند.

Anime Avatar Creator

این برنامه محیط کاری جذاب و کاربرپسند دارد و استفاده از آن آسان است. علاوه بر مجموعه وسیعی از تمپلیت‌ها، این برنامه گزینه‌هایی نامحدود برای ساخت انواع ترکیب‌ها را دارد، از جمله انواع اعضای صورت، لباس، اکسسوری یا حتی گزینه‌های منحصر به فردی مثل بال. به علاوه، انواع حالت‌های چهره با جزئیات به شما امکان می‌دهد تا کاراکترهایی با خلق و خوی مختلف بسازید.

  • لینک دانلود برنامه Anime Avatar Creator در گوگل‌پلی: «+»

Avatoon

با استفاده از این برنامه می‌توانید عکس افراد را به کاراکتر کارتونی تبدیل کنید و در عرض چند ثانیه با استفاده از قابلیت‌های مختلف، از جمله انتخاب لباس، مدل مو و تم رنگی کاراکتر را شخصی‌سازی کنید. با استفاده قابلیت پیشرفته ادیت عکس برنامه نیز می‌توانید عکس‌های خود را بهبود ببخشید و ظاهری حرفه‌ای به آن‌ها بدهید. همچنین می‌توانید از پس‌زمینه‌های خود برنامه یا عکس‌های واقعی استفاده کنید.

  • لینک دانلود برنامه Avatoon در گوگل‌پلی: «+»
برنامه طراحی کاراکتر اندروید

Doltoon

این برنامه با ترکیب ابزارهای ادیت قدرتمند با قابلیت‌های ساخت کارتون، امکان ایجاد کاراکترهای منحصر به فردی را برای کاربران فراهم کرده است. شما می‌توانید ویژگی‌هایی مثل لباس، مو، پالت رنگی و موارد مختلف دیگر را برای کاراکتر خود تنظیم کنید و آن را در پس‌زمینه واقعی نیز قرار دهید.

  • لینک دانلود برنامه Doltoon در گوگل‌پلی: «+»
برنامه طراحی کاراکتر برای اندروید

ePic Character Generator

با استفاده از این برنامه می‌توانید برای یک بازی ویدیویی کاراکتر طراحی کنید. امکان انتخاب ویژگی‌های متنوعی و ظریفی مثل نوع پوست، زخم، نشانه، مو، و دیگر موارد به شما امکانات وسیعی برای طراحی یک کاراکتر منحصر به فرد می‌دهد. انواع لباس‌ها، اکسسوری، پس‌زمینه و حتی مبلمان درون آن قابل تنظیم هستند.

  • لینک دانلود برنامه ePic Character Generator در گوگل‌پلی: «+»
برنامه طراحی کاراکتر برای اندروید

همچنین، می‌توانید حیوانات مختلف از اسب و ببر تا اژدها را به عنوان همراه کاراکتر انتخاب کنید. قابلیت تنظیم موقعیت کاراکتر در صفحه برای رسیدن به بهترین ترکیب‌بندی نیز وجود دارد. شما می‌توانید در هر زمان کار را ذخیره کنید و بعد آن را دوباره ادیت کنید.

طرح های بندانگشتی

ممکن است با اصطلاح «Thumbnail» در اینترنت آشنا باشید، یک نسخه پیش‌نمایش کوچک از یک تصویر یا ویدیو. در دنیای تصویرسازی نیز Thumbnail ممفهوم مشابهی دارد، نمونه‌های کوچکی از تصاویر اما با هدفی متفاوت. طرح های بندانگشتی به هنرمند اجازه می‌دهد تا ایده خود را اجرا کند و قبل از اینکه به یک ایده پایبند شود چندین طرح کوچک و سریع را امتحان کند.

طرح های بندانگشتی

هیچ اندازه استاندارد خاصی برای طرح‌های بندانگشتی وجود ندارد، اما در حالت ایده‌آل باید به اندازه‌ای کوچک باشند که بتوانید ده‌ها مورد را در یک صفحه قرار دهید. آنها باید فاقد اکثر جزئیات باشند و بر شکل‌ها و حرکات اولیه تمرکز کنند. نکته کلیدی در اینجا تنوع در ژست‌ها، زوایای دوربین و تصویر مرجعی است که از آن الهام می‌گیرید. ایده‌های زیادی را ترسیم کنید، حتی اگر فکر می‌کنید آنچه که در نظر داشتید را پیدا کرده‌اید.

در این مرحله بر سرعت و حجم طراحی تمرکز کنید. برای هر طرح بندانگشتی یک دقیقه یا کمتر زمان بگذارید. کار به این روش شما را از ارزش‌گذاری بیش از حد برای یک نقاشی خاص باز می‌دارد، زیرا هر چه زمان بیشتری را برای یک طرح اختصاص دهید، تمایلی به تغییر چیزها ندارید. همچنین از طریق خط کشیدن سریع، حس انرژی را در ژست شخصیت به دست خواهید آورد.

شناخت شکل‌های مناسب

«زبان شکل» (Shape language) تکنیکی است که با استفاده از شکل‌های اولیه‌ای که مغز ما با آن آشناست، اطلاعاتی را در مورد کاراکتر منتقل می‌کند. شکل‌های اولیه‌ای که انتخاب می‌کنید، بر اینکه مخاطب چگونه کاراکتر شما را ببیند مؤثر است. بنابراین مهم است که معنای هر شکل را در نظر بگیرید.

شکل‌ها در طراحی کاراکتر

دایره

کاراکترهایی که شکل دایره‌ای دارند اغلب دوستانه و برون‌گرا هستند. این شکل برای کاراکترهای بی‌گناه مثل بچه‌ها یا تیپ شخصیتی پرستار مناسب است.

شکل دایره در طراحی کاراکتر

مربع

زبان بصری مربعی برای کاراکترهای قوی، بااعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیر مناسب است. نکته جالب درباره مربع این است که با استفاده از آن هم می‌توانید کاراکترهای هراس‌انگیز طراحی کنید و هم کاراکترهای مهربان، و همه‌ چیز بستگی به طرز استفاده شما از این شکل دارد. شکل‌های مربعی را می‌توان در کاراکترهایی مثل قهرمان، پدر و دیگر کاراکترها با نقش‌های پدرانه پیدا کرد.

شکل مربع در طراحی کاراکتر

مثلث

مثلث‌ اغلب در طراحی شخصیت‌های منفی استفاده می‌شود. زبان شکل مثلثی می‌تواند کاملاً تهاجمی به نظر برسد، به همین دلیل است که این شخصیت‌ها اغلب شیطانی و غیرقابل پیش‌بینی در نظر گرفته می‌شوند. توجه به این نکته ضروری است که هرچه شکل‌های مثلثی کشید‌ه‌تر باشند، شخصیت شما خطرناک‌تر به نظر می‌رسد.

شکل مثلث در طراحی کاراکتر

نکته: لازم نیست شخصیت شما فقط یکی از سه شکل را داشته باشد. شخصیت‌های پیچیده‌تر اغلب ترکیبی از دو شکل غالب هستند. به عنوان مثال، شخصیت شما ممکن است هم قوی و مهربان باشد و هم شرور و با اعتماد به نفس.

به شکل و سایه کلی توجه کنید

وقتی تعداد خوبی طرح بندانگشتی دارید، یک تکنیک مفید این است که کل تصویر را سایه‌ بزنید. با این کار می‌توانید تشخیص دهید که آیا طرح فقط با خطوط دورش قابل درک هست یا خیر. از خود بپرسید، آیا واضح است که تصویر قرار است چه باشد؟ شکل‌های غالب کدامند؟ آیا ژست بدن مشخص است؟

طراحی کاراکتر

یکی از نکات مهم در فرآیند طراحی این است که به کاراکتر شکل بدنی منحصر به‌ فردی بدهید که به سرعت قابل تشخیص باشد. هر کسی باید بتواند کاراکتر شما را در میان سایرین تشخیص دهد، حتی اگر این فقط یک طرح کلی سیاه و سفید باشد.

گام پنجم: طرح خود را نهایی کنید

در این مرحله بهتر است مدتی استراحت کنید و ذهن خود را مرتب کنید تا با انرژی و دید تازه به طراحی باز گردید. پس از شروع دوباره، یک طرح بندانگشتی‌ که بیش از همه ایده شما را متجسم می‌کند انتخاب کنید. این طرح را باید در مقیاس بزرگتر و با جزئیات بیشتر بکشید تا پایه‌ای برای طرح نهایی باشد.

انتخاب ژست مناسب

دغدغه اصلی شما در این مرحله ژست کاراکتر است. مدتی زمان صرف کنید و چندین مدل ژست را طراحی کنید که شخصیت کاراکتر شما را نشان می‌دهند. اگر برای یک انیمیشن طراحی می‌کنید، لازم است چندین ژست T شکل طراحی کنید که نمای جلو، پشت و کنار کاراکتر را در حالی که ایستاده و دستانش را به دو طرف باز کرده نشان می‌دهد. با این کار به انیماتور چشم‌اندازی می‌دهید که از کدام یک استفاده کند. این ژست همچنین برای پرداختن به جزئیاتی مناسب است که در ژست‌‌های خاص از دید پنهان می‌مانند.

انتخاب ژست مناسب برای کاراکتر یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی است. ژست کاراکتر اطلاعات مهمی را درباره شخصیت او منتقل می‌کند.

ژست در طراحی کاراکتر

برای شروع طراحی ژست به نکته‌های زیر توجه کنید.

  • طراحی ژست خود را با ترسیم خط اصلی شروع کنید. این خط اغلب از انحنای ستون فقرات پیروی می کند و شکل کلی ژست را نشان می‌دهد.
  • قسمت های اصلی بدن را با استفاده از اشکال و خطوط ساده ترسیم کنید.
  • روی اینکه کدام خطوط باید مستقیم و کدام خطوط منحنی باشند تمرکز کنید تا خط خطی پویاتری ایجاد کنید.
  • به آرامی خط بکشید و از تمام بازوی خود برای هدایت مداد استفاده کنید و جریان کلی ژست را دنبال کنید.
  • در حین حرکت، نسبت‌ها و زوایا را دوباره بررسی کنید.

ژست درباره کاراکتر چه می‌گوید؟

ژستی که برای کاراکتر خود انتخاب می‌کنید می‌تواند نکته‌های مهمی در مورد شخصیت، احساسات و آرزوهای او منتقل کند. به عنوان مثال، استفاده از یک خط اصلی مقعر (c شکل) برای ژست کاراکتر می‌تواند آن را ترسو یا غمگین نشان بدهد، در حالی که می‌توان از یک منحنی محدب استفاده کرد و آن‌ها را با اعتماد به نفس یا شادتر نشان داد.

بنابراین، قبل از اینکه ژست خود را انتخاب کنید، به این فکر کنید که می‌خواهید در مورد شخصیت خود چه بگویید و چگونه می‌توانید این اطلاعات را از طریق منحنی‌ها، زوایا و حالت‌ها به بهترین نحو نشان دهید.

ژست کاراکتر

ژست را به صورت سیلوئت بکشید

یک راه ساده برای بررسی ژست این است که آن را به صورت سیلوئت ترسیم کنید و ببینید که ژست قابل تشخیص هست یا نه. یک ژست خوب همیشه و حتی در حالت سیلوئت نیز قابل درک است.

طراحی ژست کاراکتر

همان‌طور که در تصویر سمت چپ می‌‌بینید، در تصویر سمت چپ ژست و حتی لباس کاراکتر چندان قابل تشخیص نیست. اما در تصویر سمت راست اطلاعات به خوبی درباره ژست و لباس کاراکتر منتقل می‌شود.

ژست در طراحی کاراکتر

لباس و اکسسوری

لوازم جانبی و لباس می‌تواند ویژگی‌های کاراکتر و پیشینه آن‌ها را برجسته‌تر کند. به عنوان مثال، لباس‌های ژولیده را می‌توان برای شخصیت‌های فقیر و الماس‌های زیاد را برای افراد ثروتمند بی‌سلیقه استفاده کرد. لوازم جانبی همچنین می‌توانند بسط شخصیت کاراکتر شما باشند، مانند طوطی بر روی شانه دزدان دریایی یا حشره‌ای در جمجمه غول.

همانطور که شما دوست دارید به روشی خاص لباس بپوشید، کاراکتر شما نیز همینطور است. لباس هایی که آن‌ها می‌پوشند بازتابی از شخصیت آن‌هاست و انتخاب سبک شما در این موضوع آن‌ها را باورپذیر و قابل اعتماد می‌کند.

طراحی لباس کاراکتر

هنگام طراحی لباس و اکسسوری، به پیشینه فرهنگی کاراکتر و همچنین سن، وابستگی و موقعیت آن‌ها فکر کنید تا شخصیت کاراکتر خود را بروز بدهید.

موها

درباره موهای کاراکتر، ممکن است فکر کنید که باید تک تک تارها را بکشید. در حالی که بهتر است به موها بیشتر شبیه یک شکل بزرگ و ارگانیک فکر کنید که با شخصیت و محیط حرکت می‌کند. این کار یک راه عالی برای نشان دادن حرکت و انرژی در کاراکتر شما است. با موها مانند یک تکیه گاه مهم که داستان را روایت می‌کند رفتار کنید.

موها در طراحی کارکاتر

زاویه‌های مختلف را در نظر بگیرید

بسته به آنچه برای طراحی کاراکتر برنامه‌ریزی کرده‌اید، ممکن است لازم باشد روی این نکته کار کنید که کاراکتر از همه جهات چگونه به نظر می‌رسد. برای مثال، یک کاراکتر به ظاهر صاف وقتی از پهلو دیده می‌شود، اگر شکم بزرگی داشته باشد، می‌تواند شخصیت جدیدی به خود بگیرد.

حالت صورت

علاوه بر ژست، باید به جزئیات خاص مثل حالات چهره، حرکات دست و لباس‌ها نیز توجه کرد تا طراحی را تا جای ممکن پیش برد. در حالت چهره چشم‌ها اهمیت زیادی دارند و حال و هوای کاراکتر را مشخص می‌کنند.

حالت صورت در طراحی کاراکتر

حالت‌های صورت طیفی از احساسات کاراکتر را نشان می‌دهد، فراز و نشیب‌های آن را به تصویر می‌کشد و شخصیت او را بیشتر جلوه می‌دهد. بسته به شخصیت، احساسات یک کاراکتر ممکن است خاموش و ناراحت کننده یا انفجاری و به شدت اغراق آمیز باشد.

اغراق کنید

اگر می‌خواهید کاراکتر شما تأثیری به‌یادماندنی و طولانی روی مخاطب داشته باشد، مهم است که از تکنیک اغراق نیز در طراحی استفاده کنید. بررسی کنید که بر کدام یک از بخش‌های کاراکتر می‌توانید تأکید کنید و کدام یک از بخش‌ها را می‌توانید ساده کنید تا شخصیت کاراکتر به بهترین نحو منتقل شود.

یک طراحی کاراکتر خوب، اگر به سبک‌های مختلف حتی ساده‌ترین آن‌ها ترسیم شود باز هم قابل تشخیص خواهد بود.

اغراق در طراحی کاراکتر

برای اینکه تصمیم بگیرید کدام بخش از کاراکتر را بزرگ‌نمایی کنید، به ویژگی‌ها و داستان آن‌ فکر کنید. ممکن است کاراکتر شما خجالتی و شنونده خوبی باشد و گوش‌های بزرگ و دهان کوچکتر برای آن مناسب باشد.

شاید کاراکتر شما قرار است سفر کند و برای آن بسیار مضطرب است و بیش از حد برای آماده شدن تلاش می‌کند، بنابراین، می‌تواند یک کوله زیادی بزرگ خنده‌دار داشته باشد. گزینه‌های موجود برای اغراق کردن بسیار زیاد است و بستگی به شما دارد.

بازخورد جمع‌آوری کنید

اگر در یک تیم یا برای یک کارفرما کار می‌کنید، حالا زمان مناسبی برای دریافت بازخوردها قبل از ادامه کار است. در این مرحله می‌توانید دو یا سه گزینه آماده کنید. از این مرحله به بعد ایجاد تغییرات بزرگ در طرح سخت می‌شود، بنابراین درباره طرح نهایی تصمیم بگیرید.

رندر کردن طراحی کاراکتر

تا اینجای کار شما در واقع یک کاراکتر را با موفقیت طراحی کرده‌اید و مراحل اصلی کار را پشت سر گذاشته‌اید. حالا زمان رندر گرفتن است که طرح شما را از اسکیس‌های اولیه به اثر هنری نهایی می‌رساند.

طرح را دیجیتال کنید

اگر تا الآن روی کاغذ کار می‌کردید، ابتدا لازم است طراحی خود را دیجیتالی کنید. این کار امروزه با استفاده از برنامه‌های مختلف بسیار ساده شده است. حتی می‌توانید با گوشی خود از طرح عکس بگیرید و سپس آن را در برنامه‌هایی چون ایلوستریتور یا کورل دراو تبدیل به یک طرح دیجیتال کنید. اگر طرح را تمیز و دقیق ترسیم کنید این فرایند بسیار ساده‌تر می‌شود.

دیجیتال کردن طراحی کاراکتر

عکس را سیاه سفید کنید و کنتراست آن را بالا ببرید تا خطوط طرح به خوبی مشخص شوند. سپس می‌توانید در لایه‌ای روی آن، طرح دیجیتالی خود را با ابزار مناسب مثل براش یا قلم‌های ترسیم بکشید. توجه کنید که «Opacity» لایه رویی را کم کنید تا طرح از زیر آن مشخص باشد. اگر همچنان دستی کار می‌کنید، می‌توانید از کاغذ کالک یا پوستی برای این کار استفاده کنید.

به کیفیت خطوط توجه کنید

خطوط ترسیمی که طراحی کاراکتر شما را تشکیل داده می‌تواند تا حدودی آن را توصیف کند. خطوط ضخیم، یکنواخت، نرم و گرد ممکن است نشان‌دهنده یک شخصیت آرام و بامزه باشد، در حالی که خطوط تیز، خش دار و ناهموار ممکن است به شخصیتی ناآرام و نامنظم اشاره کنند.

کیفیت خطوط در طراحی کاراکتر

بر سایه روشن تمرکز کنید

بیشتر هنرمندان توصیه می‌کنند که فرایند رندر را با تمرکز بر «Value» شروع کنید. Value یک اصطلاح هنری است که به تیرگی (سایه) یا روشنایی رنگ اشاره دارد. جدا کردن روشنایی از سایه ممکن است فرایندی چالشی باشد.

رنگ آمیزی کاراکتر

برای کار روی Value، باید بین رنگ‌های خاکستری کنتراست ایجاد کنید تا «سایه‌ها» (Shadows)، «تن‌های میانی» (Mid-tones) و «نقاط روشن» (Highlights) مشخص شوند. در لایه‌ای جداگانه، کاراکتر را با تن‌های میانی خاکستری رنگ کنید. سپس درباره زاویه و منبع نور تصمیم بگیرید. منبع نور می‌تواند علاوه بر نور خورشید یا چراغ، نورهای بازتاب شده از سطوح نیز باشند. سپس سایه روشن‌ها را ایجاد کنید.

رنگ کردن کاراکتر

برای رنگ‌ها، باید آن‌هایی را انتخاب کنید که به روحیه و داستان کلی کاراکتر کمک می‌کنند، اما واقع‌گرایانه نیز هستند. درک دقیق نظریه رنگ‌ و روانشناسی رنگ‌ها و همچنین الگوبرداری از رنگ‌های تصاویر مرجع می‌تواند به شما در ایجاد پالت رنگ ایده‌آل کمک کند.

رنگ کردن کاراکتر

به طور معمول، رنگ های تیره مانند سیاه، بنفش و خاکستری، افراد بدطینت را به تصویر می‌کشند. رنگ های روشن مانند سفید، آبی، صورتی و زرد بیانگر معصومیت و خلوص هستند. رنگ‌های قرمز، زرد و آبی کتاب‌های مصور ممکن است تا حدی ویژگی‌های قهرمانی را به طراحی شخصیت بدهند. هرچند، شما لازم نیست از قوانین پیروی کنید و می‌توانید در رنگ‌آمیزی کاراکتر خود ساختار شکن باشید.

رنگ‌های سرد و گرم

وقتی صحبت از استفاده از رنگ‌های گرم در مقابل سرد می‌شود، باید چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید. وقتی رنگ به یک تصویر اضافه می‌شود، اشیائی که رنگ گرم دارند اغلب نزدیک‌تر به بیننده احساس می‌شوند، در حالی که آن‌هایی که سردتر هستند، دورتر حس می‌شوند. این حالت به دلیل چشم انداز جوی رخ می‌دهد. اثر ذرات موجود در جو باعث می‌شود اشیای دورتر با ته‌مایه‌ای آبی‌رنگ به نظر برسند.

رنگ های سرد و گرم

سردی یا گرمی رنگ بر کاراکترهای شما تأثیر مشابهی خواهد داشت. به عنوان مثال، شخصیت‌های با رنگ گرم‌تر برجسته می‌شوند و با اعتماد به نفس درک می‌شوند، در حالی که شخصیت‌های با رنگ سردتر ممکن است بسته‌تر و مرموزتر به نظر برسند. با این حال، درست مانند هر چیز دیگری در هنر، اگر می‌خواهید برای ایجاد طرح‌های غیرمنتظره‌تر آزمایش کنید، این قوانین می‌توانند شکسته شوند.

رنگ‌های مکمل

رنگ های مکمل در چرخه رنگ متضاد یکدیگر هستند. انتخاب این رنگ‌ها ظاهری جسورانه به کاراکتر می‌دهد. اگر می خواهید کاراکتر خود را برجسته کنید، انتخاب رنگ‌های مکمل روش خوبی است.

استفاده از رنگ‌های مکمل در طراحی کاراکتر

استفاده از رنگ‌های مکمل برای طراحی کاراکتر جزئیات را در تصویر نمایان می‌کند. این کار می‌تواند ابزار مفیدی برای ایجاد یک قهرمان داستان باشد که باید تمرکز نقاشی شما باشد.

رنگ‌های مونوکروم

ترکیب رنگی مونوکروم فقط از سه تن رنگی از یک رنگ استفاده می‌کند. این ترکیب اغلب به کاراکتر ظاهری منحصر به فرد و جالب توجه می‌دهد. اگر قصد دارید رنگ‌آمیزی ساده‌ای انجام دهید، این گزینه برای شما مناسب است.

استفاده از رنگ‌های مکمل در طراحی کاراکتر

ترکیب رنگی مونوکروم برای طراحی کاراکترهایی با ویژگی‌های مشخص که با یک رنگ خاص منتقل می‌شوند بسیار کاربردی است. اگر کاراکتر شما طراحی پیچیده‌ای دارد، این ترکیب رنگی می‌تواند ظاهر آن را کمی ساده‌ و دلپذیرتر کند.

رنگ‌های سه‌تایی

اگر ترجیح می‌دهید در ترکیب رنگی خود تنوع بیشتری داشته باشید، ترکیب سه‌تایی مناسب است. این ترکیب از سه رنگی استفاده می‌کند که در فاصله‌های مساوی از یکدیگر روی چرخه رنگی قرار گرفته‌اند.

رنگ‌های سه تایی

هنگام استفاده از این ترکیب، بهتر است یکی از سه رنگ را به عنوان رنگ غالب و دوتای دیگر را برای نمایش جزئیات طرح استفاده کنید. این تم رنگی ظاهری سرزنده به طرح شما می‌دهد، حتی زمانی که شدت آن‌ها کمتر باشد. بهترین کاربرد این رنگ برای کاراکترهای بازیگوش و کم سن و سال است، به خصوص اگر جامعه مخاطب شما نیز به نسبت جوان باشد.

پالت‌های رنگی مینیمال

برخی از معروف‌ترین کاراکترها با مینیمال‌ترین پالت‌های رنگی طراحی شده‌اند. پالتی که خوب طراحی شده‌ باشد حتی در حالت مربع‌های رنگی کنار هم نیز قابل تشخیص است. ترکیب یک طرح و رنگ‌آمیزی خوب شما را به کاراکتر جذاب مطلوب خود می‌رساند.

برای ساخت یک پالت رنگی مینیمال ابتدا رنگ اصلی را انتخاب کنید. سپس تعداد محدودی رنگ دیگر اضافه کنید که بدون رقابت با رنگ اصلی از آن پشتیبانی کنند.

تکنیک رنگ‌آمیزی کاراکتر

دو راه اصلی وجود دارد که هنرمندان تصاویر خود را رنگ‌آمیزی می‌کنند.

اولین و احتمالا واضح‌ترین روش، این است که از ابتدا با رنگ کار را شروع کنید. این روش برای زمانی عالی است که از قبل می‌دانید از چه رنگ‌هایی استفاده خواهید کرد و حسی مشابه به رنگ‌آمیزی یا نقاشی سنتی می‌دهد.

با این حال، یکی دیگر از گزینه‌های رنگ‌آمیزی این است که ابتدا کاراکتر را قبل از استفاده از طیف وسیعی از لایه‌های ترکیب رنگ برای نهایی کردن ظاهر قطعه خود، به صورت دیجیتالی با سایه‌های خاکستری رنگ کنید. این روش به شما امکان می‌دهد که رنگ‌های موجود در طرح خود را بیشتر آزمایش کنید و در عین حال به مقادیر صحیح در سایه خود دست یابید. اگر در حال حاضر سعی در بهبود مهارت‌های نورپردازی و سایه زدن دارید، این روش را امتحان کنید.

رنگ آمیزی کاراکتر

کار غیرمخرب در یک لایه رنگی جداگانه به شما امکان آزمایش را نیز می‌دهد. هنگامی که آماده رنگ‌آمیزی هستید، از یک «Blend Mode» مانند «Color» در فتوشاپ استفاده کنید تا تن‌های سایه‌روشن طرح خود را با رنگ مناسب رنگ‌آمیزی کنید. اطمینان حاصل کنید که رنگ‌های شما با یکدیگر قاطی نمی‌شوند و تفاوت در ارزش بین رنگ‌ها به اندازه‌ای زیاد است که با یکدیگر تضاد داشته باشند. اگر رنگ‌های خاکستری شما بسیار شبیه به نظر می‌رسند، باید ارزش برخی از رنگ های خود را تغییر دهید.

افزودن پس‌زمینه

به طور کلی، ساختن یک پس‌زمینه پرجزئیات با مناظر و لوازم جانبی نه تنها کار اضافی است، بلکه می‌تواند تمرکز را از شخصیت منحرف کند.

پس زمینه کاراکتر

یک گزینه مناسب پس‌زمینه‌ای دور و خارج از فوکوس با شکل‌های کلی و سریع نقاشی شده در پشت کاراکتر است. بسیاری از هنرمندان پس‌زمینه‌ای به نسبت ساده، اغلب با رنگ مایل به خاکستری خنثی با گرادیان یا بافتی ظریف را انتخاب می‌کنند. رنگ هایی که انتخاب می‌کنید می‌توانند حال و هوای موردنظر کاراکتر را برجسته کنند. اضافه کردن سایه کف نیز یک راه ساده برای ثابت کردن شخصیت شما در فضا و نشان دادن اثر نور است.

تفاوت طراحی کاراکتر مرد و زن

هنگام طراحی کاراکتر، درک برخی از تفاوت های کلیدی بین تناسبات مرد و زن و زبان شکل مفید است. یک راه خوب برای درک این تفاوت‌ها مطالعه مکرر تصاویر مرجع یا زندگی واقعی است. اگرچه نسبت‌های هر کسی کاملاً منحصر به فرد است و همه در این دسته‌بندی‌های جنسیتی قرار نمی‌گیرند، چند قانون اساسی وجود دارد که می‌توانید در طراحی اعمال کنید تا کاراکتر شما مردانه‌تر یا زنانه‌تر به نظر برسد.

طراحی کاراکتر زن و مرد

تفاوت صورت زنانه و مردانه

هنگامی که بحث طراحی چهره کاراکتر در میان است، تفاوت‌هایی کلیدی میان چهره‌های مردانه و زنانه وجود دارد. چهره مردانه در مقایسه با زنانه ویژگی‌های زیر را دارد.

  • دماغ پهن‌تر و بلندتر
  • فاصله بیشتر بین بینی و لب‌ها
  • ابروهای کلفت‌تر که به چشم‌ها نزدیک‌تر است
  • استخوان پیشانی برآمده‌تر
  • صورت مربعی‌تر
  • چانه پهن‌تر

از سوی دیگر، صورت زنانه در مقایسه با مردانه ویژگی‌های زیر را دارد.

  • چشم‌های گردتر
  • ساختار استخوانی نرم‌تر با زاویه فک V شکل
  • لب‌های اندکی پرتر
  • ابروهای قوس‌دارتر
  • بینی‌ کوچکت‌تر

تفاوت ساختار بدن کاراکتر زن و مرد

با توجه به سطوح مختلف هورمون، مردان و زنان ترکیبات بدنی متفاوتی خواهند داشت. مخصوصاً وقتی صحبت از محل نگهداری چربی و نحوه افزایش عضله می‌شود. برخی از نکات مهمی که باید در این مورد توجه داشته باشید را در ادامه آورده‌ایم.

طراحی کاراکتر زن و مرد
  • شانه‌های مردان اغلب پهن‌تر از زنان است.
  • دور کمر زنان کمتر از مردان است.
  • زنان اغلب به طور طبیعی چربی بیشتری در بدن خود دارند. به این ترتیب ساختار بدنی آن‌ها دارای ویژگی‌های نرم و منحنی‌های بیشتری خواهند بود.
  • مردان معمولاً توده بدون چربی بیشتری دارند، به این معنی که عضله‌ها، ساختارهای استخوانی قابل مشاهده و ویژگی های زاویه‌ای یا مربعی بیشتری خواهند داشت.
  • مردان در ناحیه گردن برآمدگی غده تیروئید دارند در حالی که زنان آن را ندارند.

البته همیشه به یاد داشته باشید، به سبب تنوع ژنتیکی در میان انسان‌ها، همه افراد در چهارچوب این قوانین جای نمی‌گیرند. بنابراین، شما می‌توانید به یک فهم عمومی درباره این ویژگی‌ها برسید و انتخاب کنید که کدام یک از ویژگی‌های زنانه و مردانه را در طراحی کاراکتر خود استفاده کنید.

چگونه طراح کاراکتر شویم؟

در حالی که برای طراح کاراکتر شدن گام‌های خاصی تعریف نشده، کسب مجموعه‌ای از توانایی‌ها و انجام برخی کارها شانس شما را در این زمینه افزایش می‌دهد، از جمله داشتن مدرک مرتبط، کسب مهارت عملی، تهیه پورتفولیو و ارتباط با افراد حرفه‌ای.

داشتن مدرک مرتبط

توجه داشته باشید که داشتن مدرک مرتبط به هیچ وجه جزو الزامات طراح کاراکتر شدن نیست، اما شانس شما را برای به دست آوردن شغلی در این زمینه افزایش می‌دهد. بسیاری از طراحان کاراکنر در رشته‌هایی مثل طراحی گرافیک، انیمیشن و نقاشی تحصیل کرده‌اند.

کسب مهارت و یادگیری طراحی کاراکتر

حالا که با روند کلی طراحی کاراکتر آشنا شدید، می‌توانید درباره یادگیری آن بهتر تصمیم بگیرید. چه از طریق دانشگاه و چه خارج از آن، شما می‌تواند طراحی کاراکتر یاد بگیرید و توانایی‌های خود را در این زمینه بالا ببرید.

اولین گام در یادگیری طراحی کاراکتر، تعریف چهارچوب‌های پروژه و هدف شما است. آیا قصد یادگیری طراحی نوع خاصی از کاراکترها را دارید؟ آیا از روی علاقه قصد یادگیری دارید یا هدف شما انجام یک پروژه مشخص است؟ قصد دارید کاراکتر دوبعدی طراحی کنید یا سه‌بعدی؟

بسته به اینکه پاسخ شما به این پرسش‌ها چیست، باید ابزار طراحی را انتخاب کنید. با اینکه همیشه می‌توانید طراحی اولیه را از قلم و کاغذ شروع کنید، در نهایت برای رندر و تکمیل کاراکتر باید از یکی از نرم‌افزارهای این حوزه استفاده کنید. در این مرحله و برای شروع یادگیری، می‌توانید از نرم‌افزارهایی استفاده کنید که برای افراد مبتدی مناسب‌تر هستند و محیط کاری ساده‌تری دارند.

پس از انتخاب مسیر طراحی و نرم‌افزار، زمان شروع یادگیری فرا می‌رسد. می‌توانید برای یادگیری طراحی کاراکتر در انواع کلاس‌های آنلاین یا حضوری شرکت کنید و با انجام پیوسته تمرینات در این حوزه حرفه‌ای شوید.

تهیه پورتفولیو دیجیتال

شرکت‌ها و مدیران اغلب از شما یک پورتفولیو می‌خواهند که مهارت‌های هنری شما را نشان بدهد. بهترین آثار خود را جمع‌آوری کنید و یک پورتفولیو بسازید. همچنین، می‌توانید یک دامنه سایت بخرید که کارهای هنری خود را در یک مکان متمرکز به صورت آنلاین داشته باشید.

مطمئن شوید که بهترین کارها و آثاری که سبک خاص شما را به عنوان یک طراح کاراکتر نشان می‌دهد در پورتفولیوی خود قرار دهید.

ارتباط با سایر افراد حرفه‌ای

با شرکت در کارگاه‌ها و رویدادهای مرتبط، با دیگر افراد مشغول در صنعت انیمیشن دیدار کنید. این رویدادها برای شما فرصتی فراهم می‌کند تا با دیگر طراحان، تهیه‌کنندگان و سازندگان انیمیشن درباره تجربه آن‌ها گفت‌وگو کنید. آن‌ها می‌توانند شما را راهنمایی کنند و در آینده موقعیت‌های شغلی برای شما فراهم کنند.

کتاب طراحی کاراکتر

برای یادگیری طراحی کاراکتر، علاوه بر تمرین و شرکت در دوره‌های مختلف، می‌توانید از مطالعه کتاب‌های مرتبط نیز کمک بگیرید. در هر یک از این نمونه‌ها، از ایده‌پردازی تا تکنینک‌های طراحی و توسعه کامل یک کاراکتر به همراه تجربه طراحان حرفه‌ای شرح داده شده که می‌توان از آن‌ها بهره برد.

Fundamentals Of Character Design

این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان برای کارهای بصری مختلف مثل کتاب و انیمیشن کاراکتر طراحی کرد. چرا کاراکترهای محبوب ما در داستان‌ها و بازی‌ها تا مدت‌ها در ذهن ما می‌مانند؟ قهرمان داستان، شخصیت منفی و کارکاترهای مکمل همه توسط طراحان کاراکتر توانا و هوشمند خلق شده‌اند. این کتاب کاربردی که توسط افراد حرفه‌ای همین حوزه نوشته شده، هر آنچه برای یک طراحی کاراکتر موفق نیاز دارید را به شما توضیح می‌دهد.

کتاب طراحی کاراکتر

Creating Characters For The Entertainment Industry

این کتاب کاربردی برای دانشجویان و طراحان کاراکتر، به شما می‌آموزد که چگونه کار خود را متناسب با نیازهای مخاطب، رسانه و تولید به انجام برسانید و در عین حال کاراکترهایی پویا، خلاقانه و اصیل خلق کنید. همچنین، شما را با پشت پرده صنعت انیمشین‌سازی، طراحی و خلق بازی‌های ویدیویی آشنا می‌کند تا از روند طراحی کاراکتر در آن‌ها بیاموزید و الهام بگیرید.

کتاب طراحی کاراکتر

Sketching From The Imagination: Character Concept

این کتاب با ارائه پشت پرده‌ای از صفحات طراحی پنجاه هنرمند سنتی و دیجیتال، شما را با بطن فرایند طراحی آشنا می‌کند. اینکه این هنرمندان از چه چیزهایی الهام گرفته‌اند، توضیحات آن‌ها درباره ابزارهای طراحی و تکنیک‌های مورد استفاده برای تبدیل ایده اولیه کاراکتر به یک طراحی کامل به همراه توصیه‌هایی کاربردی برای علاقمندان، همه در این کتاب آمده است.

کتاب طراحی کاراکتر

Push Your Creativity: Fairy Tales

طراحان حرفه‌ای و هنرمندان مفهومی در بسط ایده و یافتن راه‌های جدید برای نگاه به سوژه‌های قدیمی بسیار توانا هستند. در این کتاب، آن‌ها رازهای خود را با خواننده در میان می‌گذارند. اینکه چگونه تفکر خلاقانه داشته باشیم، مخاطب را علاقمند کنیم و به یک داستان ساده ظرافیت و جذابیت ببخشیم، تنها بخشی از توانایی‌های ضروری مطرح شده در این کتاب هستند.

کتاب طراحی کاراکتر

در این کتاب با نسخه‌های مختلف پنج افسانه معروف و روند آن‌ها از طراحی اولیه تا رندر و بازبینی آشنا می‌شوید. آموزش‌های گام به گام نیز تکنیک‌ها و توصیه‌هایی را برای بسط توانایی‌های طراحی به شما عرضه می‌کند.

مهارت‌ های لازم برای شغل طراحی کاراکتر

طراحان کاراکتر از مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم و فنی در حرفه خود استفاده می‌کنند. در حالی که آن‌ها می‌توانند از مهارت‌های نرم خود در حرفه‌های دیگر هم استفاده کنند، مهارت‌های فنی آن‌ها مختص حرفه طراحی کاراکتر باقی می‌ماند. در اینجا مهارت‌های ضروری برای طراحان کاراکتر را بیان می‌کنیم.

  • خلاقیت: این مهارت به طراحان کاراکتر کمک می‌کند تا طرح‌های جدید، منحصر به فرد و خلاقانه ایجاد کنند. خلاقیت تضمین می‌کند که آن‌ها می‌توانند به ساختن شخصیت‌هایی با سبک‌ها و ظاهر متفاوت ادامه دهند.
    طراحی: طراحان کاراکتر از توانایی‌های خود در ترسیم برای ایجاد طرح‌هایی از کاراکترهای خود استفاده می‌کنند. نقاشی‌های آن‌ها چارچوبی را ارائه می‌دهد که می‌توانند از آن برای بسط بیشتر کاراکترها استفاده کنند.
    ارتباط: مهارت‌های ارتباطی به طراحان کاراکتر کمک می‌کند دیدگاه هنری خود را برای افراد دیگر، مانند فیلمنامه‌نویسان و هنرمندان مفهومی توصیف کنند. ارتباط کلامی شفاف به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد کار خود بازخورد بگیرند و از آن برای بهبود طراحی استفاده کنند.
    همکاری: در حالی که طراحان کاراکتر اغلب به تنهایی کار می‌کنند، این حوزه به کار گروهی و همکاری زیادی نیاز دارد. به عنوان یک طراح شخصیت، گاهی لازم می‌شود که در کنار یک کارگردان هنری و دیگر طراحان در پروژه‌های مختلف کار کنید.
    نرم‌افزار کامپیوتری: طراح شخصیت از نرم‌افزارهای مختلف طراحی، عکس و تصویرسازی برای دیجیتالی کردن طرح‌های خود استفاده می‌کند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا نسخه نهایی طرح‌های کاراکتر خود را ایجاد کنند.

جمع‌بندی

طراحی کاراکتر فرایند خلق یک شخصیت در داستانی مصور است که می‌تواند یک کتاب، فیلم، بازی یا موارد مختلف دیگر باشد. این فرایند که در مجله فرادرس بررسی شد مراحل مختلفی دارد.

  • ایده پردازی: در این مرحله ایده اولیه برای طراحی کاراکتر را پیدا می‌کنید و برای آن پیشینه و هدف و شخصیت تعریف می‌کنید.
  • تحقیق: این مرحله شامل شناخت جامعه مخاطب و کاربران محصول طراحی شما و جمع‌آوری تصاویر مرجع برای شروع طراحی است.
  • انتخاب ابزار مناسب: در این گام بسته به هدف طراحی و طرز کار باید ابزار طراحی را انتخاب کنید که نمونه‌های رایج برنامه‌های کامپیوتری مثل ایلوستریتور است.
  • طراحی بندانگشتی: در این مرحله باید ایده‌های اولیه خود را در قالب طرح‌های کوچک و سریع طراحی کنید و برای شکل کلی کاراکتر تصمیم بگیرید.
  • پرداختن به جزئیات: از این مرحله به بعد نهایی کردن طرح آغاز می‌شود و باید به جزئیاتی از قبیل ژست، لباس‌ها، حالت چهره و موها بپردازید. پیش از رفتن به مرحله بعدی از دیگران بازخورد بگیرید تا نیاز به تغییرات بزرگ در ادامه نداشته باشید.
  • رندر کردن: پس از نهایی کردن طراحی، نوبت به رندر کردن می‌رسد. ابتدا باید طرح خود را در یکی از برنامه‌های مربوط دیجیتال کنید، سپس درباره ساین روشن‌ها تصمیم بگیرید و در نهایت به طراحی پالت و رنگ‌آمیزی بپردازید. در انتها نیز با افزودن یک پس‌زمینه ساده کار طراحی کاراکتر به پایان می‌رسد.

برای یادگیری طراحی کاراکتر می‌توان از انواع منابع آنلاین و دوره‌های آموزشی و کتاب‌های این حوزه استفاده کرد. داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و رزومه قوی نیز به یافتن شغل در این حوزه کمک می‌کند.

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
99designsCREATIVE BLOQgraphic mama21Draw
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *