نحوه خرید خودرو از بورس کالا – آموزش به زبان ساده

۳۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
نحوه خرید خودرو از بورس کالا – آموزش به زبان ساده

بازار خودرو از بازارهایی است که معمولا کمتر روی آرامش را دیده است. از طرفی خودرو کالایی است که از محبوبیت بالایی در جامعه برخوردار است و از طرف دیگر اختلاف قیمتی که بین بازار و شرکت‌های خودروسازی وجود دارد باعث شده تا افرادی که حتی خودرو دارند نیز برای کسب سود اقدام به خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد کنند. افزایش تورم نیز باعث شده است تا این کالای مصرفی در میان کالاهایی که به‌قصد سرمایه‌گذاری خریداری می‌شوند، جایی در سبد سرمایه‌گذاری شهروندان به‌خود اختصاص دهد. با توجه به همه این موارد یکی از اقداماتی که ممکن است تا حدودی فاصله مصرف‌کننده و تولیدکننده را کم کند، عرضه خودرو در بورس کالا است. بورس کالا به عنوان بازاری که در آن انواع کالاهای کشاورزی و صنعتی عرضه می‌شود، این بار راه را برای ورود خودرو به عرضه رقابت در بورس کالا باز کرده است. اما خرید خودرو از بورس کالا برای افرادی که با مراحل ثبت‌نام در بورس کالا و نحوه خرید خودرو از بورس کالا آشنایی ندارند ممکن است کمی پیچیده به‌نظر برسد. در این مطلب تمامی مراحل مورد نیاز برای خرید خودرو در بورس کالا را با زبانی ساده شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

خرید خودرو از بورس کالا

خرید خودرو از بورس کالا به معنای شرکت در رقابتی است که در آن قیمت خودرو توسط میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. به عبارت دیگر قیمت خودرو تا حدودی به میزان تقاضای خریداران بستگی دارد. تمام خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند دارای قیمت پایه‌ای هستند که توسط شرکت تولیدکننده پیشنهاد می‌شود. در صورتی که تعداد خریدارها بیشتر از تعداد خودروها باشد، برای خرید خودرو بین خریدارها رقابت صورت می‌گیرد. فردی که قیمت بالاتری را سفارش می‌دهد در این رقابت برنده می‌شود و خودرو به وی فروخته می‌شود.

بورس کالا چیست ؟

بورس کالا بازاری است که در آن کالاهای تولیدکنندگان به خریدارها عرضه می‌شوند. کالاهای مختلفی در بورس کالا عرضه می‌شوند این کالاها در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. فراورده‌های نفتی، محصولات صنعتی، محصولات پتروشیمی و کشاورزی از کالاهایی هستند که می‌تونند در بورس کالا عرضه شوند. خریداران این محصولات نیز معمولات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده این محصولات را تشکیل می‌دهند.

 

انواع بازارهای بورس کالا

بورس کالا بازاهای مختلفی دارد و هر کدام از این بازارها تامین‌کننده نیازهای برخی از خریداران است. اگر بخواهیم بازارهای موجود در بورس کالا را دسته‌بندی کنیم می‌توانیم آن‌ها در گروه‌هایی به شرح زیر درنظر بگیریم.

  • بازار فیزیکی: بازار فیزیکی بورس کالا یکی از بزرگ‌ترین بازارهای موجود در بورس کالا است که در آن کالاهای فیزیکی همانند محصولات کشاورزی، صنعتی و ... توسط تولیدکنندگان عرضه می‌شود. خرید خودرو از بورس کالا نیز در بازار فیزیکی بورس کالا انجام می‌شود.
  • بازار فرعی: برخی از کالاهایی که شرایط پذیرش در بازار فیزیکی بورس کالا را ندارند به بازار فرعی بورس کالا راه پیدا می‌کنند و در این بازار عرضه می‌شوند.
  • بازار مشتقه: بازار مشتقه یکی از انواع بازار موجود در بورس کالا است که با هدف پوشش ریسک ایجاد شده است. در بازار مشتقه بورس کالا قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش می‌شوند.
  • بازار مالی بورس کالا: هدف اصلی بازار مالی در بورس کالا تامین مالی و جذب سرمایه است. بازار مالی بورس کالا از سه بخش زیر تشکیل شده است.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

با توجه به این‌که خودرو در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین در ابتدا باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا را برای خرید خودرو از بورس دریافت کنیم. برای این‌کار اولین گام انتخاب کارگزاری مناسب برای ثبت‌نام در بورس کالا و دریافت کد معاملاتی بورس کالا است.

نحوه خرید خودرور از بورس کالا به این ترتیب است که بعد از انتخاب کارگزاری باید مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد آنلاین بورس کالا را انجام دهیم. این مراحل به منزله ثبت‌نام در بورس کالا است و جزء مراحل اولیه برای خرید خودرو از بورس کالا محسوب می‌شوند. برای این‌که از نحوه خرید خودرو از بورس کالا اطلاع پیدا کنید در ادامه مراحل لازم را شرح می‌دهیم.

خرید خودرو از بورس کالا
  • ثبت‌نام در سامانه سجام
  • انتخاب کارگزاری مناسب
  • دریافت کد آنلاین بورس کالا
  • افتتاح حساب وکالتی در بانک
  • معرفی حساب وکالتی به کارگزاری
  • اطلاع از تاریخ عرضه خودرو در بورس کالا
  • شارژ حساب وکالتی
  • ثبت سفارش خرید خودرو
  • تحویل خودرو

ثبت‌نام در سامانه سجام

برای این‌که فعالیت‌های سهام‌داران و فعالان بورس کالا در سیستمی متمرکز جمع‌آوری شود، سامانه سجام راه‌اندازی شده است. سامانه سجام مختصر شده عبارت سامانه جامع اطلاعات مشتریان است و افرادی که در بورس فعالیت می‌کنند می‌توانند سوابق فعالیت خود را در این سامانه بررسی و مشاهده کنند. افرادی که قصد دارند در انواع بورس اوراق بهادار و کالا فعالیت کنند در ابتدا لازم است نسبت به احراز هویت و ثبت‌نام در سامانه سجام اقدام کنند. برای خرید خودرو از بورس کالا نیز افراد متقاضی باید در ابتدا در سامانه سجام مراحل احراز هویت را انجام دهند.

 

انتخاب کارگزاری مناسب

نحوه خرید خودرو در بورس کالا به این ترتیب است که ثبت سفارش از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالا متصل به کارگزاری انجام می‌شود. افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند بعد از ثبت‌نام در سامانه سجام باید در یکی از کارگزاری‌های بورس کالا نسبت به انجام مراحل خرید خودرو اقدام کنند.

دریافت کد آنلاین بورس کالا

نحوه خرید خودرو از بورس کالا به این شکل است که افراد متقاضی باید نسبت به دریافت کد آنلاین بورس کالا در کارگزاری مربوطه اقدام کنند. برای تسهیل تعاملات و روابط بین کارگزاری‌ها و فعالان بورس کالا سامانه آنلاین ایبیگو این امکان را فراهم می‌آورد تا افراد بتوانند از طریق کارگزاری متصل به این سامانه کد آنلاین معاملاتی بورس کالا را دریافت کنند.

دریافت کد آنلاین بورس کالا را می‌توان همانند ثبت‌نام در بورس کالا دانست. هنگامی که افراد قصد خرید از بازارهای مختلف بورس کالا را دارند، علاوه بر این‌که باید مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام را انجام دهند نیاز دارند تا با مراجعه به سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری موردنظر خود نسبت به ثبت‌نام در بورس کالا و اخذ کد معاملاتی بورس کالا اقدام کنند. برای ثبت‌نام در بورس کالا و اخذ کد معاملاتی برای بورس کالا بعد از مراجعه به سامانه ایبیگو از طریق کارگزاری مورد‌نظر می‌توانند اطلاعات خواسته شده را در سامانه تکمیل کنند. در نهایت برای باز کردن حساب وکالتی می‌توانند از بخش مربوطه نسبت به دریافت معرفی‌نامه برای بانک انتخابی اقدام کنند.

 

باز کردن حساب وکالتی برای خرید خودرو

حساب وکالتی بورس کالا توسط متقاضی خرید خودرو از بورس کالا افتتاح می‌شود و به کارگزاری مربوطه معرفی می‌شود. کارگزاری می‌تواند به‌طور مستقیم از حساب وکالتی برای خرید خودرو برداشت کند. برای باز کردن حساب وکالتی بورس کالا در ابتدا خریدار خودرو باید کد آنلاین بورس کالا را دریافت کند. در ادامه از طریق همان سامانه آنلاین می‌تواند معرفی‌نامه‌ای جهت افتتاح حساب وکالتی دریافت کند.

باز کردن حساب وکالتی

سپس این معرفی‌نامه را به بانک مربوطه برای افتتاح حساب وکالتی ارائه می‌دهد. برای خرید خودرو از بورس کالا متقاضیان ملزم به داشتن حساب وکالتی هستند تا در زمان سفارش‌گذاری، کارگزاری بتواند مقدار مبلغ پیش‌پرداخت را در حساب آن‌‌ها مسدود کند. سپس در صورت انجام معاملات کارگزاری می‌تواند به‌صورت مستقیم مبلغ مربوطه را از حساب وکالتی برداشت کند. نحوه خرید خودرو در بورس کالا به این ترتیب است که متقاضی یک روز قبل از تاریخ عرضه خودرو باید نسبت به شارژ حساب وکالتی بورس کالا اقدام کند. مبلغی که باید به‌عنوان پیش‌پرداخت خرید خودرو در حساب وکالتی شارژ شود نسبت به نوع خودرو متفاوت است. مقدار پیش‌پرداخت در اطلاعات عرضه خودرو در بورس کالای ایران یا سامانه ایبیگو ارائه می‌شود.

معرفی حساب وکالتی به کارگزاری

پس از این‌که متقاضی خرید خودرو از بورس کالای ایران حساب وکالتی را باز کرد، در مرحله بعدی باید مشخصات این حساب را به کارگزاری اعلام کند. نحوه اعلام مشخصات حساب وکالتی به کارگزاری بورس کالا به این ترتیب است که متقاضی خرید خودرو به سامانه آنلاین خرید بورس کالای متصل به کارگزاری مراجعه می‌کند و از طریق این سامانه مشخصات حساب وکالتی را به کارگزاری اعلام می‌کند.

دریافت اطلاعات عرضه خودرو

پس از این‌که اطلاعات حساب وکالتی را به کارگزاری اعلام کردید در مرحله بعدی باید اطلاعات عرضه خودرو در بورس کالا را مطالعه کنید. با اطلاع از زمان عرضه خودرو می‌توانید قبل از روز عرضه نسبت به واریز پیش‌پرداخت به حساب وکالتی و ثبت سفارش خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنید. اطلاعات عرضه خودرو در بورس کالا را از روش‌های مختلفی می‌توانید به‌دست آورید که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

دریافت اطلاعات عرضه خودرو در وب‌سایت بورس کالا

اولین راه برای کسب اطلاع از تاریخ عرضه خودرو در بورس کالا از طریق وب‌سایت رسمی بورس کالا می‌باشد. برای این منظور پس از ورود به وب‌سایت بورس کالای ایران از قسمت بالا گزینه مربوط به بازارها را انتخاب کنید و در پنجره‌ای که باز می‌شود بر روی اطلاعیه عرضه کلیک کنید. در این حالت با انتخاب فیلتر خودرو می‌توانید لیست خودروهای عرضه شده در بورس کالا را مشاهده کنید. سپس با انتخاب فایل پیوست برای هر خودروی انتخابی می‌توانید به جزئیات اطلاعیه‌های عرضه خودروی موردنظر دسترسی پیدا کنید.

دریافت اطلاعات عرضه خودرو از سامانه ایبیگو

برای دریافت اطلاعات عرضه خودرو از سامانه ایبیگو بعد از وارد شدن به سامانه خرید انلاین ایبیگو در قسمت سمت راست سامانه خرید از بورس و خرید خودرو را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه در صفحه‌ای که در ادامه باز می‌شود از قسمت بالای صفحه تابلوی معاملات را بر روی تالار خودرو قرار می‌دهیم. در این حالت خودروهای عرضه شده در بورس کالا را می‌توانیم مشاهده کنیم.

خرید خودرو از بورس کالا اطلاعات عرضه

اطلاعات عرضه خودرو در بورس کالا چیست ؟

اطلاعات عرضه خودرو به اطلاعاتی گفته می‌شود که در آن تاریخ عرضه، نام کالا و حجم عرضه و دیگر اطلاعات مربوط به خودرو را می‌توانید مشاهده کنید. این اطلاعات را می‌توانید از وب‌سایت بورس کالا یا سامانه ایبیگو مشاهده کنید. در ادامه با برخی از این اطلاعات آشنا می‌شویم.

اطلاعات عرضه خودرو در بورس کالا
  • تاریخ عرضه: تاریخ عرضه یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که در اطلاعات عرضه خودرو در بورس کالا ارائه می‌شود. اهمیت تاریخ عرضه به این دلیل است که متقاضیان تا قبل از این تاریخ باید نسبت به شارژ حساب وکالتی و ثبت درخواست در سامانه خرید خودرو ایبیگو اقدام کنند.
  • نام کالا: در قسمت نام کالا نوع خودروی عرضه شده نشان داده می‌شود. متقاضیان می‌توانند جزئیات خودروی مربوطه را در قسمت «اطلاعات بیشتر» مطالعه کنند.
  • حجم عرضه: حجم عرضه تعداد خودروی عرضه شده برای فروش را بیان می‌کند.
  • قیمت پایه: در این قسمت قیمت پایه‌ای که برای هر خودرو درنظر گرفته شده است را می‌توانید مشاهده کنید.
  • تاریخ تحویل: در این قسمت با توجه به نوع خودرو تاریخ تحویل موردنظر را می‌توانید مشاهده کنید.
  • اطلاعات بیشتر: برای این‌که بتوانید اطلاعات بیشتری از عرضه خودرو موردنظر خود به‌دست آورید می‌توانید اطلاعاتی که در این قسمت وجود دارد را مطالعه کنید. در قسمت اطلاعات بیشتر همان‌طور که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید اطلاعات مختلفی از قبیل درصد پیش‌پرداخت را می‌توانید مشاهده کنید.
پیش‌پرداخت برای خرید خودرو در بورس کالا
  • درصد پیش‌پرداخت: هنگامی که بر روی قسمت اطلاعات بیشتر کلیک می‌کنید، پنجره‌ای باز می‌شود که در آن اطلاعات بیشتری را درباره عرضه خودرو می‌توانید مشاهده کنید. یکی از قسمت‌های مهم این بخش مربوط به درصد پیش‌پرداخت است. درصد پیش‌پرداخت که در خودروهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد درصدی از قیمت پایه خودرو را که باید برای ثبت سفارش به‌عنوان پیش‌پرداخت در حساب وکالتی شارژ کنیم را به متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا نشان می‌دهد.
  • حداکثر قیمت مجاز: در این قسمت حداکثر قیمتی را که می‌توانید برای سفارش خرید خودرو در سامانه ثبت کنید را برای خودروی مربوطه نشان می‌دهد.

تعیین قیمت در بورس کالای خودرو چگونه است ؟

قیمت در بازارهای مالی بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در بورس کالای خودرو نیز قیمت توسط میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و با توجه به بیشترین قیمت‌های پیشنهادی، خودروهای موجود به افراد متقاضی فروخته می‌شود. در این صورت دو حالت ممکن است وجود داشته باشد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • میزان تقاضا کمتر از عرضه است:‌ هنگامی که میزان تقاضا از عرضه کمتر باشد در این حالت خودرو با قیمت پایه به خریداران فروخته‌ می‌شود. برای مثال اگر حجم عرضه یک خودرو که معرف تعداد عرضه آن در بورس کالا است صد عدد باشد ولی تعداد متقاضیان خرید خودرو مربوطه در بورس کالا ۵۰ نفر باشد. در این حالت تعداد ۵۰ عدد از این ۱۰۰ خودرو با قیمت پایه به خریداران تحویل داده می‌شود.
  • میزان تقاضا بیشتر از میزان عرضه است: در حالتی که میزان تقاضا از میزان عرضه بیشتر باشد. در این‌صورت خودروهای موجود به ترتیب بیشترین قیمت پیشنهادی به خریداران فروخته می‌شود. نحوه انجام کار نیز به این صورت است که کارگزاری بر اساس سفارشاتی که متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا در کارگزاری مربوطه ثبت می‌کنند، قیمت‌ها را وارد بورس کالا می‌کند و بورس کالا نیز بر اساس بیشترین قیمت برای اختصاص خودروها اولویت‌بندی انجام می‌دهد. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که تعداد عرضه خودرو موردنظر تمام شود.

تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار آزاد

فردی که می‌خواهد از بورس کالا اقدام به خرید خودرو کند در ابتدا باید هزنه‌های جانبی خرید خودرو از بورس کالا را درنظر بگیرد. سپس با توجه به قیمت خودرو در بازار می‌تواند نسبت به خرید خودرو در بورس کالا اقدام کند. به عبارتی دیگر برای فردی که از بورس کالا قصد خرید خودرو را دارد تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این‌که بتوانیم این تفاوت قیمت را محاسبه کنیم می‌توانیم هزینه‌های جانبی خرید خودرو از بورس را به شرح زیر محاسبه کنیم.

هزینه مالیات و عوارض

تمام خودروهای عرضه شده در بورس کالا بر اساس قیمت پایه‌ای که از طرف شرکت عرضه‌کننده در اطلاعیه عرضه خودرو اعلام می‌شود در بورس کالا برای خرید عرضه می‌شوند. در صورتی که تقاضای خریداران بیشتر از عرضه باشد در این صورت برای خرید خودرو در بورس کالا رقابت می‌شود. به این معنی که اولویت فروش خودرو به افرادی با بالاترین پیشنهاد خرید تعلق می‌گیرد.

اما موضوعی که وجود دارد این است که پس از انجام معامله به قیمت نهایی خرید، مالیات و عوارض تعلق می‌گیرد. میزان این مالیات بین ۹ الی ۱۳ درصد است و در خودروهای مختلف تغییر می‌کند. بنابراین با توجه به این‌که هزینه مالیات و عوارض به قیمت نهایی معامله تعلق می‌گیرد، برای بدست آوردن تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار آزاد باید آن را محاسبه کرد.

هزینه‌‌های مربوط به بیمه و شماره‌گذاری

افرادی که می‌خواهند از بورس کالا خودرو خریداری کنند برای این‌که بتوانند اختلاف قیمت بین خرید خودرو از بورس کالا و قیمت خودرو در بازار آزاد را حساب کنند باید هزینه‌های مربوط به بیمه و شماره‌گذاری خودرو را نیز در محاسبات خود لحاظ کنند.

محاسبه خواب پول

مورد مهم دیگری که برای پیدا کردن اختلاف قیمت خودرو عرضه شده در بورس کالا و قیمت خودرو در بازار آزاد باید به آن توجه کرد خواب پول تا زمان تحویل خودرو است. قراردادی که برای خرید خودرو از بورس کالا استفاده می‌شود قرارداد سلف است. در قرارداد سلف در ابتدا خریدار پول را به فروشنده می‌دهد و فروشنده طبق این قرارداد متعهد می‌شود تا در زمانی مشخص در آینده کالا را به مشتری تحویل دهد.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا نیز به همین ترتیب است. در واقع قبل از سفارش‌گذاری برای خرید خودرو از بورس کالا خریدار باید نسبت به شارژ حساب وکالتی خود به‌عنوان پیش‌پرداخت اقدام کند. در این صورت خریدار بعد از انجام معامله و بعد از مدت زمانی معین می‌تواند نسبت به تحویل گرفتن خودرو اقدام کند. به عبارتی دیگر تاریخ تحویل خودرو در اطلاعیه عرضه خودرو وجود دارد و خریداران می‌توانند با توجه به تاریخ تحویل خودرو، هزینه‌ خواب پول برای خرید خودرو از بورس کالا را محاسبه کنند.

میزان شارژ حساب وکالتی برای خرید خودرو

زمانی که شما ثبت سفارش خودرو را انجام می‌دهیم مبلغ موردنظر در حساب وکالتی شما مسدود می‌شود و درصورتی که خرید انجام شود کارگزاری مبلغ را به‌طور مستقیم از حساب وکالتی شما برداشت می‌کند. درصورتی که خرید انجام نشود، مبلغ از مسدودی خارج می‌شود.

اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که برای ثبت سفارش خرید خودرو در بورس کالا چه مبلغی را باید در حساب وکالتی شارژ کنیم. در جواب این سوال به این نکته توجه کنید که پیش‌پرداختی که برای هر خودرو درنظر گرفته می‌شود مقداری متفاوت است و برحسب درصدی از قیمت پایه خودرو در اطلاعات عرضه خودرو به خریداران اعلام می‌شود. متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا می‌‌توانند با توجه به اطلاعیه‌های عرضه خودرو در بورس کالا از میزان شارژ حساب وکالتی خود برای خرید خودروی مربوطه اطلاع پیدا کنند.

اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا

اطلاعیه‌های عرضه خودرو اطلاعات کاملی درباره نحوه و شرایط عرضه خودرو در بورس کالا به متقاضیان خرید خودرو ارائه می‌دهد. اطلاعیه‌های خرید خودرو از بورس کالا را می‌توانید از وب‌سایت بورس کالا و سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری مربوطه دریافت کنید. علاوه بر تاریخ عرضه خودرو در بورس کالا اطلاعاتی از قبیل میزان پیش‌پرداخت برای خودروهای عرضه شده نیز در این اطلاعیه‌ها قابل مشاهده است. در تصویر زیر نمونه‌‌ای از اطلاعیه عرضه نشان داده شده است.

اطلاعیه عرضه چیست

افرادی که قصد خرید خودرو در بورس کالا را دارند بعد از انجام ثبت‌نام در سامانه ایبیگو و دریافت کد آنلاین بورس کالا می‌توانند از اطلاعیه‌های مربوط به عرضه خودروها که در صفحه اول سامانه ایبیگو قرار دارد نیز از خودروهای عرضه شده به همراه جزئیات موجود مطلع شوند. خریداران خودرو بعد از کسب اطلاع از عرضه خودروها می‌توانند برای ثبت سفارش خرید خودرو در سامانه اقدام کنند.

نحوه دریافت اطلاعیه عرضه خودرو از سامانه ایبیگو

یکی از راه‌هایی که می‌توان اطلاعیه عرضه خودروی موردنظر را دریافت کرد سامانه ایبیگو کارگزاری مربوطه است. برای دریافت اطلاعیه عرضه خودرو از طریق سامانه ایبیگو بعد از ورود به سامانه و مراجعه به صفحه اطلاعات عرضه خودرو به قسمت مربوط به اطلاعات بیشتر بروید. در این قسمت گزینه‌ای را با نام فایل پیوست مشاهده می‌کنید. مطابق تصویر زیر با کلیک بر روی دریافت فایل پیوست می‌توانید به اطلاعیه عرضه خودرو موردنظر دسترسی پیدا کنید.

اطلاعیه عرضه خودرو

نحوه اطلاع از زمان عرضه خودرو در بورس کالا چگونه است ؟

بعد از این‌که ثبت‌نام در بورس کالا را انجام دادید می‌توانید نسبت به ثبت سفارش خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنید. برای ثبت سفارش باید از زمان عرضه خودرو در بورس کالا اطلاع پیدا کنید تا بتوانید یک روز قبل از تاریخ عرضه نسبت به شارژ حساب وکالتی و ثبت سفارش اقدام کنید. سوال متداولی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که چگونه از زمان عرضه خودرو در بورس کالا اطلاع پیدا کنیم. برای اطلاع از زمان عرضه خودرو در بورس کالا می‌توانید به وب‌سایت بورس کالا مراجعه کنید و از قسمت مربوط به اطلاعیه‌های عرضه از زمان عرضه خودرو در بورس کالا مطلع شوید.

راه دیگری نیز برای اطلاع از زمان عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد و آن از طریق سامانه ایبیگو است. متقاضیان خرید خودرو می‌توانند برای اطلاع از زمان عرضه خودرو در بورس کالا با انتخاب گزینه اطلاعیه عرضه در سامانه ایبیگو از زمان عرضه خودرو اطلاع پیدا کنند.

ثبت سفارش خرید خودرو در بورس کالا چگونه است ؟

برای ثبت سفارش خرید خودرو در بورس کالا با ورود به سامانه ایبیگو کارگزاری موردنظر خود از قسمت خرید از بورس گزینه خرید خودرو را انتخاب کنید تا به تابلوی معاملات خودرو وارد شوید. در این تابلو اطلاعاتی از قبیل تاریخ عرضه خودروها و قیمت پایه و اطلاعات دیگری را می‌توانید مشاهده کنید. پس از مطالعه جزئیات مربوط به خرید هر خودرو می‌توانید نسبت به ثبت سفارش با قیمت موردنظر در سامانه اقدام کنید.

ثبت سفارش خودرو در بورس کالا

بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام خرید خودرو در بورس کالا، نام کاربری و رمز عبور از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود. اکنون می‌توانید مراحل ثبت‌ سفارش خودرو را در سامانه ایبیگو انجام دهید. بعد از ورود به سامانه ایبیگو نام کاربری و رمز عبور را برای ورود به سامانه ایبیگو وارد می‌کنید. بعد از ورود به سامانه به صفحه‌ای همانند تصویر زیر وارد می‌شوید. در سمت راست صفحه از قسمت خرید از بورس گزینه خرید خودرو را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه خرید خودرو می‌توانید لیست خودروهای عرضه شده را مشاهده کنید.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

انتخاب خودرو برای ثبت سفارش در بورس کالا

از لیست نشان داده شده خودرو موردنظر را انتخاب کنید. برای این‌کار بعد از انتخاب خودرو بر روی گزینه افزودن کلیک کنید. در صفحه‌ای که در ادامه به شما نشان داده می‌شود، قسمت‌های مربوط به تعداد و قیمت را برای خودروی انتخابی تکمیل کنید و در پایان ثبت نهایی سفارش خرید خودرو از بورس کالا را انجام دهید.

ثبت سفارش خودرو در کارگزاری مفید

قیمت خودرو در بورس کالا

هنگامی که شما سفارش‌گذاری را برای خودروی موردنظر انجام می‌دهید، در قسمت مربوطه قیمت پیشنهادی خود را برای خودروی انتخابی وارد می‌کنید. برای تعیین قیمت و سفارش‌گذاری می‌توانید تا فرصت تعیین شده در اطلاعیه عرضه خودرو نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید. لازم به ذکر است هزینه‌های مربوط به کارمزد، مالیات، بیمه و پلاک‌گذاری در قیمت ثبت سفارش لحاظ نشده است. برای این‌که متقاضیان اطلاع دقیقی از این هزینه‌ها داشته باشند می‌توانند به اطلاعیه‌های مربوط به خودروی انتخابی مراجعه کنند.

تسویه و تحویل خودرو از بورس کالا

هنگام ثبت سفارش خرید خودرو از بورس کالا در سامانه ایبیگوی کارگزاری مربوطه در قسمت تابلور معاملات خودرو می‌توانید جزئیات بیشتری از شرایط خرید خودرو را مشاهده کنید. در فایل پیوستی که در این قسمت وجود دارد می‌توانید اطلاعات مربوط به نمایندگی برای تحویل خودرو را به‌دست آورید. در این فایل پیوست اطلاعات مربوط به نمایندگی تحویل خودرو و زمان تحویل و آدرس و اطلاعات تماس نمایندگی را می‌توانید مشاهده کنید.

فرایند تسویه و تحویل خودرو مرحله پایانی خرید خودرو از بورس کالا است. در این مرحله افرادی که پس از ثبت سفارش خرید خودرو در بورس کالا موفق به خرید خودرو شده‌اند در این مرحله باید ظرف سه روز کاری نسبت به تسویه مبلغ باقی‌مانده از خرید خودرو اقدام کنند. برای تسویه مبالغ باقی‌مانده لازم است تا مبلغ موردنیاز برای تسویه در حساب وکالتی موجود باشد. لازم به ذکر است اگر خریدار در سه روز دوم نسبت به واریز مبلغ تسویه اقدام کند شامل جریمه دیرکرد می‌شود و اگر تا شش روز خریدار نسبت به تسویه اقدام نکند قرارداد فسخ می‌شود و خریدار موظف به پرداخت هزینه‌های مربوط به فسخ قرارداد می‌شود. در ادامه مراحل تسویه و تحویل خودرو را شرح می‌دهیم.

مراحل تسویه و تحویل خودرو

هنگامی که خریدار موفق به خرید خودرو در بورس کالا می‌شود باید ظرف مدت تعیین شده نسبت به تسویه حساب و تحویل گرفتن خودرو اقدام کند. در غیر این‌صورت قرارداد باطل می‌شود و خریدار مجبور به پرداخت هزینه‌های مربوطه است. در ادامه سعی می‌شود مراحل متداولی که برای تسویه و تحویل خودرو وجود دارد بیان شود. توجه به این نکته ضروری است که اطلاعات زیر در زمان نوشتن این مطلب جمع آوری شده است. بنابراین برای آگاهی از جزئیات بیشتر و تغییرات احتمالی می‌توانید از کارگزاری خود کسب اطلاع کنید. با توجه به نکات ذکر شده مراحل مربوط به تسویه و تحویل خودرو به شرح زیر است.

  • ورود به سامانه ایبیگوی کارگزاری: در ابتدا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید تا وارید صفحه کاربری خود در سامانه ایبیگو شوید.
  • انتخاب کارتابل خریدار: در صفحه‌ای که باز می‌شود از قسمت سمت راست صفحه گزینه کارتابل و سپس کارتابل خریدار (فیزیکی) را انتخاب کنید.
تسویه و تحویل خودرو
  • مشاهده جزئیات : در این مرحله پس از انتخاب کارتابل فیزیکی در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید جزئیات قرارداد موردنظر را مشاهده کنید. در ادامه همانند تصویر زیر گزینه نمایش جزئیات را انتخاب می‌کنیم. با این کار تمامی جزئیات موجود در قرارداد را مشاهده می‌کنید.
نحوه خرید خودرو از بورس کالا
  • انتخاب نوع درخواست تسویه: هنگامی که گزینه نمایش جزئیات را کلیک می‌کنید در انتهای صفحه‌ای که باز می‌شود، همانند تصویر زیر گزینه نوع درخواست تسویه مشتری را انتخاب کنید.
مراحل تسویه خودرو از بورس کالا
  • انتخاب تسویه نقدی: در ادامه پنجره‌ای همانند تصویر زیر باز می‌شود که در آن باید نوع درخواست پرداخت را مشخص کنید. برای این قسمت پرداخت نقدی را انتخاب و بر روی گزینه تایید کلیک کنید.
نحوه خرید خودرو از بورس کالا

پیگیری نحوه تحویل خودرو

برای تحویل خودرو باید به آدرس وب‌سایت شرکت عرضه‌کننده خودرو مندرج در اطلاعیه عرضه خودرو مراجعه و نسبت به تکمیل پروفایل شخصی و کسب اطلاع از جزئیات تحویل خودرو اقدام کنید. برخی از هزینه‌های جانبی همانند بیمه شخص ثالث، شماره‌گذاری، عوارض و سایر هزینه‌های مربوطه را در زمان تعیین شده پرداخت کنید. لازم به ذکر است جزئیات هزینه‌های مربوطه برای هر خودرو را می‌توانید از اطلاعیه‌های عرضه مربوطه مطالعه کنید.

خریدار خودرو باید از وب‌سایت شرکت عرضه‌کننده خودرو از میان لیست نمایندگی‌های موجود نمایندگی خود را برای تحویل خودرو انتخاب کند. در نهایت برای تحویل خودرو با مدارکی که در اطلاعیه عرضه خودرو مشخص شده است به نمایندگی منتخب خود مراجعه کند. لازم به ذکر است در صورتی‌‌که خریدار در مهلت زمانی مشخص نسبت به تحویل گرفتن خودرو اقدام نکند هزینه‌های نگهداری در پارکینگ از خریدار دریافت می‌شود و در صورت بروز هرگونه حادثه برای خودرو، شرکت عرضه کننده هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

خرید خودرو از بورس کالا در کارگزاری مفید

کارگزاری مفید یکی از کارگزاری‌هایی است که علاوه بر پشتیبانی از معاملات بازار سهام و اوراق بهادار از معاملات بورس کالا نیز پشتیبانی می‌کند. در ادامه قصد داریم تا مراحل ثبت نام و خرید خودرو از طریق کارگزاری مفید را توضیح دهیم.

ثبت‌نام اولیه و اخذ کد معاملاتی بورس کالا

افرادی که تمایل دارند از بورس کالا نسبت به خرید خودرو اقدام کنند می‌توانند از طریق کارگزاری مفید مراحل ثبت‌نام و سفارش‌گذاری برای خرید خودرو را انجام دهند. در ادامه مراحل ثبت‌نام و دریافت کد بورس کالا و ایجاد حساب وکالتی را در کارگزاری مفید شرح می‌دهیم.

  • ثبت‌نام در کارگزاری مفید و احراز هویت در سجام: اولین گام برای خرید خودرو از بورس کالا از طریق کارگزاری مفید ثبت‌نام در کارگزاری و انجام مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام است.
نحوه خرید خودرو از کارگزاری مفید
  • دریافت کد آنلاین بورس کالا: در مرحله بعدی باید در سامانه ایبیگوی متصل به کارگزاری مفید نیز ثبت‌نام کنید. برای این‌کار وارد سامانه خرید انلاین بورس کالا در کارگزاری مفید می‌شوید و گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا را انتخاب می‌کنید و مراحل ثبت اطلاعات را مطابق با موارد خواسته‌شده انجام می‌دهید.
  • افتتاح حساب وکالتی و معرفی آن به کارگزاری مفید: نحوه خرید خودرو از بورس کالا به این ترتیب است که پس از دریافت کد بورس کالا از قسمت دریافت معرفی‌نامه می‌توانید معرفی‌نامه‌ای جهت افتتاح حساب وکالتی دریافت کنید. پس از افتتاح حساب باید مشخصات حساب را به کارگزاری مفید از طریق سامانه ایبیگو اعلام کنید.

ثبت درخواست خرید خودرو

هنگامی که نام کاربری و رمز عبور را دریافت کردید می‌توانید وارد سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری شوید. سپس از قسمت خرید از بورس گزینه خرید خودرو را انتخاب کنید. در این قسمت لیست خودروهای عرضه شده را مشاهده می‌کنید. بعد از انتخاب خودروی موردنظر، بر روی گزینه افزودن در انتهای سطر اطلاعات عرضه خودرو کلیک کنید. در این قسمت تعداد و قیمت موردنظر برای خودرو را تعیین کنید و در نهایت ثبت نهایی سفارش را انجام دهید.

تسویه و تحویل خودرو

هنگامی که متقاضی در بورس کالا اقدام به سفارش‌گذاری می‌کند با توجه به میزان عرضه‌ای که وجود دارد وارد رقابتی در بین متقاضیان خرید خودرو می‌شود. اگر تعداد عرضه بیشتر از میزان تقاضای موجود باشد در این‌صورت خودروی مربوطه با قیمت پایه به متقاضیان خرید فروخته می‌‌شود. اما در صورتی که میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد بین خریداران رقابت ایجاد می‌شود.

در هر صورت هنگامی که فردی موفق به خرید خودرو از بورس کالا می‌شود در مرحله نهایی باید نسبت به پرداخت مابقی مبلغ خودرو از طریق حساب وکالتی خود اقدام کند. علاوه بر این برخی از هزینه‌های جانبی نیز مانند بیمه، مالیات، عوارض و شماره‌گذاری وجود دارند که باید به حساب‌های تعیین‌شده واریز شوند. عدم پرداخت به‌موقع این مبالغ، خریدار را مشمول جریمه می‌‌کند. در نهایت خریدار باید ظرف مهلت تعیین شده نسبت به مراجعه به نمایندگی انتخابی برای تحویل خودرو اقدام کند.

خرید خودرو از بورس کالا در کارگزاری آگاه

یکی از کارگزاری‌هایی که می‌توانید در آن نسبت به خرید خودرو در بورس کالا اقدام کنید، کارگزاری آگاه است. در ادامه نحوه خرید خودرو از بورس کالا در کارگزاری آگاه را در سه مرحله شرح می‌دهیم.

ثبت‌نام در سجام و سامانه ایبیگو

برای خرید خودرو از بورس کالا در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید. سپس از طریق سامانه ایبیگوی کارگزاری آگاه می‌توانید نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام کنید. برای خرید خودرو از بورس کالا بعد از این‌که کد بورس کالای خود را از طریق سامانه ایبیگو دریافت کردید می‌توانید معرفی‌نامه‌ای برای باز کردن حساب وکالتی بورس کالا از این سامانه دریافت کنید. با ارائه مدارک شناسایی به‌همراه این معرفی‌نامه به بانک موردنظر می‌توانید نسبت به افتتاح حساب وکالتی بورس کالا اقدام کنید. لازم به ذکر است بعد از افتتاح حساب وکالتی باید مشخصات حساب را از طریق سامانه ایبیگو به کارگزاری اعلام کنید.

خرید خودرو از کارگزاری آگاه

نحوه ثبت سفارش خرید خودرو

بعد از افتتاح حساب وکالتی و دریافت کد بورس کالا می‌توانید ثبت سفارش خودروی موردنظر خود را انجام دهید. برای ثبت سفارش به سامانه ایبیگوی کارگزاری آگاه وارد شوید و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوید. در صفحه‌ای که باز می‌شود برای ثبت سفارش خودرو می‌توانید از قسمت خرید از بورس گزینه خرید خودرو را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه اطلاعات عرضه خودروها برای شما نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه ثبت سفارش اولیه می‌توانید تعداد و قیمت پیشنهادی خرید خودرو را وارد کنید و در نهایت با کلیک بر روی گزینه ثبت نهایی، سفارش خرید خود را نهایی کنید.

تحویل خودرو

هنگامی که مراحل ثبت سفارش خرید خود را انجام دادید و موفق به خرید خودرو شدید در این‌صورت باید نسبت به تسویه مبلغ باقی‌مانده در سامانه ایبیگوی کارگزاری آگاه اقدام کنید. برای تحویل خودرو نیز باید مطابق با اطلاعیه عرضه خودروی موردنظر نسبت به انتخاب نمایندگی برای تحویل خودرو اقدام کنید و در مهلت زمانی مشخص با مدارکی که در اطلاعیه عرضه قید شده است نسبت به تحویل خودرو اقدام کنید.

خرید خودرو از بورس کالا در کارگزاری فارابی

برای خرید خودرو از بورس کالا متقاضیان باید در ابتدا کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کنند. کارگزاری فارابی یکی از کارگزاری‌هایی است که از طریق آن می‌توانید نسبت به خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنید. در ادامه سعی داریم تا مراحل خرید خودرو را از کارگزاری فارابی شرح دهیم.

ثبت‌نام اولیه در بورس کالا

همانند دیگر کارگزاری‌ها در مرحله اول در صورتی که مراحل احراز هویت خود را در سامانه سجام انجام نداده‌اید، لازم است در ابتدا در این سامانه ثبت نام کنید. در مرحله بعدی باید نسبت به دریافت کد معاملاتی بورس کالا از طریق سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری فارابی اقدام کنید. سپس با معرفی‌نامه‌ای که از سامانه ایبیگو کارگزاری فارابی دریافت می‌کنید باید در بانک‌های منتخب حساب وکالتی بورس کالا باز کنید و مشخصات آن را به کارگزاری فارابی از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالا کارگزاری فارابی اعلام کنید.

اطلاعات عرضه خودرو

بعد از ثبت‌نام اولیه در بورس کالا در مرحله بعدی باید برای اطلاع از خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، اطلاعات مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا را دنبال کنید. برای این‌کار می‌توانید از سامانه ایبیگوی کارگزاری فارابی قسمت مربوط به اطلاعیه عرضه را انتخاب کنید و از شرایط عرضه خودروهای مختلف در بورس کالا اطلاع پیدا کنید. در این قسمت اطلاعات مختلفی از قبیل نوع خودرو، تعداد خودرو عرضه شده، تاریخ عرضه، تاریخ تحویل و اطلاعات دیگری در ارتباط با عرضه خودرو را می‌توانید مشاهده کنید.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

واریز مبلغ پیش‌پرداخت به حساب وکالتی

افرادی که تمایل به خرید خودرو از بورس کالا دارند لازم است نسبت به واریز مبلغ پیش‌پرداخت مطابق با اطلاعیه عرضه خودرو به حساب وکالتی خود اقدام کنند. مبلغ پیش‌پرداخت را باید تا یک روز قبل از روز عرضه در حساب وکالتی خود شارژ کنید. لازم به ذکر است در صورت ثبت سفارش این مبلغ در حساب وکالتی شما مسدود می‌شود. در صورتی که خرید شما انجام نشود این مبلغ در پایان روز عرضه در حساب شما آزاد می‌شود.

ثبت سفارش خرید خودرو

پس از کسب اطلاع از انواع خودروهای عرضه شده در بورس کالا در مرحله بعدی برای خرید خودرو باید ثبت سفارش خود را در سامانه خرید ایبیگو انجام دهید. برای این‌کار در ابتدا با نام کاربری و رمز عبور دریافتی وارد سامانه ایبیگوی کارگزاری فارابی شوید و گزینه اطلاعیه عرضه (خریدار) را از بخش عرضه‌ها و سفارشات انتخاب کنید. سپس در این قسمت تابلوی معاملات را بر روی تالار خودرو قرار دهید. سپس گزینه جستجو را کلیک کنید. با انجام این کار می‌توانید تمامی خودروهایی که در بورس کالا عرضه شده‌اند را در این قسمت مشاهده کنید.

مراحل خرید خودرو از بورس کالا

در این قسمت می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات عرضه خودروی انتخابی بر روی گزینه اطلاعات بیشتر کلیک کنید تا جزئیات بیشتری از عرضه خودروی موردنظر برای شما نمایش داده شود. پس از این‌که خودروی موردنظر خود را انتخاب کردید برای ثبت سفارش خودرو در قسمت انتهایی سطر موردنظر بر روی گزینه مربوطه در ستون ثبت سفارش اولیه کلیک کنید.

ثبت سفارش اولیه خودرو

با کلیک بر روی ثبت سفارش اولیه پنجره‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید تعداد و قیمت خودرو را با درنظر گرفتن محدودیت‌های مربوطه تعیین کنید. محدودیت‌هایی که برای عرضه خودرو موردنظر وجود دارند را می‌توانید در اطلاعیه عرضه خودرو مطالعه کنید. برای مثال ممکن است در اطلاعیه عرضه خودرو برای خودرو موردنظر محدودیت حداکثر تعداد سفارش لحاظ شده باشد که باید مطابق با این شرایط نسبت به تعیین تعداد خودروی موردنظر اقدام کنید و گزینه ثبت اولیه را کلیک کنید.

نحوه سفارش خودرو در بورس کالا

تعیین قیمت در سفارش‌گذاری خودرو در بورس کالا

تعیین قیمت خودرو در بورس کالا بر اساس میزان عرضه و تقاضا انجام می‌شود. در زمانی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود قیمت خرید از قیمت پایه بیشتر می‌شود و برای خرید خودرو بین خریداران رقابت به‌وجود می‌آید. در مرحله ثبت سفارش باید نسبت به تعیین قیمت سفارش خودرو در بورس کالا اقدام کنید. برای تعیین قیمت در سفارش‌گذاری بورس کالا دو راه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • قیمت را خودتان تعیین کنید: در این حالت با توجه به قیمت پایه یا قیمتی که درنظر دارید می‌توانید قسمت مربوط به تعیین قیمت را پر کنید.
  • تعیین قیمت را به کارگزار واگذار کنید: در این حالت شما اختیار تصمیم‌گیری درباره قیمت را به کارگزار واگذار می‌کنید و اختیار تعیین قیمت را به کارگزاری می‌دهید. کارگزاری با توجه به میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار قیمت را تعیین می‌کند. درصورتی که این روش را برای تعیین قیمت در سفارش‌گذاری خودرو در بورس کالا انتخاب می‌کنید باید تیک مربوطه در قسمت موردنظر را بزنید.

ثبت نهایی سفارش‌گذاری خودرو

هنگامی که تمامی مراحل سفارش‌گذاری را انجام دادید در نهایت باید گزینه ثبت نهایی را کلیک کنید. لازم به ذکر است که درصورتی که ثبت نهایی را انتخاب نکنید سفارش شما انجام نمی‌شود.

ثبت نهایی برای خرید خودرو

انجام تسویه و تحویل خودرو

در صورتی که خرید خودرو انجام شود باید بقیه مبلغ خودرو را ظرف سه روز به حساب وکالتی واریز کنید. علاوه بر این باید ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های عوارض، بیمه و شماره‌گذاری را به حساب‌های اعلام شده از طرف شرکت عرضه کننده واریز کنید. لازم به‌ ذکر است که در صورتی که مبالغ مربوطه را ظرف مدت تعیین شده واریز نکنید مشمول جریمه می‌شوید.

برای تحویل خودرو نیز می‌توانید از سامانه ایبیگو لیست نمایندگی‌های موجود را شناسایی کنید و در صورت خرید خودرو با مدارک لازم به نمایندگی موردنظر مراجعه کنید.

جمع بندی

برای این‌که افراد متقاضی خرید خودرو بهتر بتوانند با نحوه خرید خودرو از بورس کالا آشنا شوند، در ابتدای این مطلب درباره بورس کالا و انواع بازارهای موجود در بورس کالا توضیحاتی داده شد. برای فعالیت در بورس کالا در ابتدا لازم است تا ثبت‌نام در سامانه سجام را انجام دهید و برای دریافت کد آنلاین بورس کالا کارگزاری مناسبی را انتخاب کنید. بنابراین در ادامه این مطلب نحوه خرید خودرو از بورس کالا و مراحل مربوطه را بیان کردیم. با توجه به این‌که برای خرید خودرو از بورس کالا متقاضیان باید حساب وکالتی داشته باشند، بنابراین افتتاح حساب وکالتی بورس کالا را توضیح دادیم و در ادامه نحوه دریافت اطلاعات عرضه خودرو در بورس کالا را شرح دادیم. سپس نحوه تعیین قیمت در بورس کالای خودرو را بیان کردیم.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا به این ترتیب است که افراد متقاضی باید نسبت به سفارش‌گذاری در سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری انتخابی اقدام کنند. بنابراین در ادامه این مطلب نحوه ثبت سفارش خودرو در بورس کالا را شرح دادیم و سپس مراحل تسویه و تحویل خودرو را توضیح دادیم. با توجه به این‌که سفارش‌گذاری‌ها از طریق کارگزاری‌های متصل به سامانه ایبیگو انجام می‌شود، بنابراین در انتهای این مطلب نحوه خرید خودرو از بورس کالا را در کارگزاری‌های مفید، آگاه و فارابی شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
کارگزاری آگاهکارگزاری مفیدکارگزاری فارابی
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *