تحلیل اینستاگرام — معرفی ابزارهای کاربردی رایگان

۵۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ مهر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
تحلیل اینستاگرام — معرفی ابزارهای کاربردی رایگان

اگر می‌خواهید در زمینه مدیریت حساب اینستاگرام خود جدی‌تر عمل کنید، حتماً باید با ابزارهای تحلیل اینستاگرام آشنا باشید. در صورتی که یک پروفایل شخصی داشته باشید، متأسفانه اینستاگرام کمک چندانی به شما نمی‌کند و بدیهی است که فکر نمی‌کند شما جدی باشید. با این حال زمانی که پروفایل خود را به پروفایل بیزینس تغییر دهید، می‌توانید اطلاعات مفید زیادی در مورد حساب کاربری خود به دست آورید.

HypeAuditor

پیش از ادامه مطالعه این مطلب لازم است یادآور شویم که اگر در استفاده از اینستاگرام مبتدی هستید، می‌توانید از مطلب آموزش اینستاگرام مجله فرادرس که بسیار کامل و کاربردی است بهره بگیرید. همچنین قبلاً در مورد راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام نیز صحبت کرده‌ایم و اگر اکانت شما در این شبکه اجتماعی با مشکل اکشن بلاک مواجه شده است می‌توانید راهنمای رفع مشکل اکشن بلاک اینستاگرام فرادرس را مطالعه کنید.

ابزارهای تحلیل اینستاگرام

یکی از بهترین مزیت‌هایی که در زمان سوئیچ به پروفایل بیزینسی اینستاگرام به دست می‌آورید، قابلیت «بینش‌های اینستاگرام» (Instagram Insights) است که طیفی از آمارهای تحلیلی و عملکردی را برای پوشش کاربران اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین برخی ابزارهای تحلیل اینستاگرام نیز برای آن دسته از کاربران که از پروفایل بیزینس استفاده می‌کنند وجود دارند که برخی‌شان نیز رایگان هستند. در ادامه این راهنما با این ابزارها آشنا خواهیم شد. ناگفته نماند که ما قبلاً در مجله فرادرس به صورت مفصل در مورد Insight اینستاگرام و همینطور اینگیجمنت اینستاگرام توضیح داده‌ایم و خواندن مطالب در این رابطه نیز خالی از لطف نیست. همچنین داشتن یک تحلیل دقیق با استفاده از ابزارهای مناسب باعث می‌شود که شما بیشترین بهره را از الگوریتم اینستاگرام ببرید.

HypeAuditor

HypeAuditor

HypeAuditor (+) یک پایگاه داده گسترده است که از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد و بیش از 3 میلیون پروفایل اینستاگرامی را مانیتور کرده است. این ابزار اطلاعات زیادی را در خود جای داده و می‌توانید اینفلوئنسرهای واقعی را از آن‌هایی که وانمود می‌کنند اینفلوئنسر هستند، اما در عمل فالوورهای فیک دارند، تشخیص دهد. HypeAuditor پلن رایگان ندارد، بلکه سیستم پرداخت به ازای مصرف دارد، اما با این حال در صورتی که نیازهای کاربری محدودی داشته باشید، هزینه زیادی نخواهد داشت.

HypeAuditor با هدف تشخیص تقلب طراحی شده است. این ابزار پروفایل‌های اینفلوئنسرها را آنالیز می‌کند، مخاطبان آن‌ها را مورد تحلیل عمیق قرار می‌دهد و به طور کلی به بررسی داده‌هایی می‌پردازد که می‌توانند موارد تقلب را آشکار کنند. این ابزار 28 معیار و نمره متفاوت دارد که به کاربر درکی عمیق از پروفایلی که با آن کار می‌کند، به دست می‌دهد.

این ابزار در ابتدا با معیار «نمره کیفیت مخاطب» (Audience Quality Score) معرفی شد که ارزش واقعی هر اینفلوئنسر را از 1 تا 100 مشخص می‌کرد. در مورد اینفلوئنسرهایی که نمره بالاتر از 70 داشته باشند، می‌توانید مطمئن باشید. این ابزار شاخص خوبی در مورد میزان کیفیت فالوورهای اینفلوئنسر نیز به دست می‌دهد.

HypeAuditor تنها این آمار را ارائه نمی‌کند، بلکه کیفیت معیارهای زیادی از قبیل نرخ تعامل (engagement)، تعامل معتبر، قابلیت دستیابی فالوورها و مواردی زیاد دیگری را نیز عرضه کرده است.

Iconosquare

HypeAuditor

Iconosquare (+) یکی دیگر از ابزارهای تحلیل اینستاگرام است که امکان زمان‌بندی نوشته‌های جدید، نظارت بر صحبت‌هایی که مردم در مورد برند شما می‌گویند و ردگیری تحلیلی اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد. این ابزار تحلیل‌هایی ارائه می‌کند که روندهای مرتبط با تعامل، ایمپرشن، دستیابی به پست و شیوه عملکرد استوری‌های اینستاگرام را نمایش می‌دهد.

این ابزار امکان ردگیری هشتگ و رقبا را نیز دارد. Iconosquare یک دوره رایگان آزمایشی دو هفته‌ای دارد و برخی ابزارهای منتخب رایگان مانند بررسی کامل اینستاگرام را ارائه می‌کند.

Analisa

HypeAuditor

Analisa (+) یک پلتفرم بازاریابی اینفلوئنسر است که روی تحلیل اینستاگرام تمرکز دارد. آنالیزا نه تنها همه داده‌های مرتبط با فعالیت اینستاگرام را در اختیار شما قرار می‌د‌هد، بلکه به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از معنی این اعداد نیز داشته باشید.

آنالیزا یک سرویس رایگان دارد که اغلب داده‌های خام را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اگر می‌خواهید تحلیل‌های عمیق‌تری در اختیار داشته باشید، باید پلن پرمیوم را خریداری کنید. دو نوع گزارش از آنالیزا می‌توان گرفت. یک گزارش Account@ است که تحلیل عمیقی در مورد یک پروفایل اینفلوئنسر و فعالیت وی به دست می‌دهد و همچنین گزارش‌های Hashtag# که برای نظارت بر کمپین‌ها قابل استفاده است.

گزارش Account@ طیف گسترده‌ای از آمارها شامل موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • نرخ تعامل، نرخ لایک و نرخ کامنت
  • میانگین نرخ تعامل
  • کل نوشته‌ها (که در عمل کل نوشته‌ها را نمایش نمی‌دهد، بلکه میانگین نوشته‌ها برای روز، هفته و ماه را با نمودارهای تعاملی نشان می‌دهد)
  • تگ‌ها و منشن‌ها
  • نقشه ارسال نوشته‌ها
  • فعالیت نوشتن و تعامل مخاطبان
  • میانگین لایک‌ها و کامنت‌های هر نوشته و میانگین نرخ تعامل
  • کل نوشته‌ها بر اساس آمار هفتگی
  • کلمات کپشن و هشتگ‌های بیشتر استفاده شده.

گزارش‌ Hashtag# شامل موارد زیر است:

  • مخاطبان و تعامل
  • کل نوشته‌ها
  • کل دستیابی فالوور
  • تعامل کل
  • ژئولوکیشن
  • میانگین تعامل در روز
  • کل تعامل در روز و کل دستیابی فالوور در روز
  • فعالیت ارسال مطلب و تعامل مخاطب
  • کلمات و هشتگ‌های پراستفاده
  • مشارکت

گزارش‌های Hashtag# تحلیل عمیقی در مورد عملکرد مخاطبان ارائه می‌کند و از این رو می‌توانید ببینید که کدام اینفلوئنسرها عملکرد بهتری داشته و کدام یک را باید کنار بگذارید.

Instagram Insights

HypeAuditor

همه پروفایل‌های بیزینس به طور خودکار به ابزار Instagram Insights که یک ابزار داخلی رایگان اینستاگرام برای تحلیل فعالیت‌های کاربری است دسترسی پیدا می‌کنند. این ابزار داده‌هایی در مورد ترکیب جمعیتی و اقدامات و همچنین ابزار تحلیلی در مورد محتوای پست‌ها عرضه می‌کند.

زمانی که حساب شخصی را به حساب بیزینس تبدیل می‌کنید، بینش‌هایی در مورد محتوایی که پس از سوئیچ کردن، نوشته‌اید، مشاهده می‌کنید. چند روش برای دسترسی به این ابزار وجود دارد. شما می‌توانید از طریق پروفایل، نوشته‌های منفرد و استوری‌ها نیز به ابزار Instagram Insights دسترسی داشته باشید.

این ابزار یک خلاصه داده در مورد پست‌هایی که در طی هفت روز اخیر منتشر کرده‌اید، مشاهده می‌کنید. همچنین تعداد فالوورهایی که در طی هفت روز اخیر کسب کرده‌اید را نمایش می‌دهد. به طور مشابه تعداد کل پست‌های که منتشر کرده‌اید و پست‌های هفت روز اخیر را نشان می‌دهد.

به علاوه می‌توانید داده‌هایی مانند کل ایمپرشن‌ها، دستیابی فالوورها و نمایش پروفایل را برای هفت روز اخیر ببینید. با استفاده از این ابزار می‌توانید میزان کلیک‌های وب‌سایت و کلیک روی دکمه‌های CTA، تماس، ایمیل و دایرکشن را نیز مشاهده کنید.

ابزار Instagram Insights شامل آمارهای قابل توجه دیگری به شرح زیر نیز هست:

  • خلاصه‌ای از ترکیب جمعیتی فالوورها
  • داده‌های پست‌های منفرد
  • بینش‌هایی در مورد استوری‌‌های اینستاگرام
  • داده‌های آگهی‌های پولی (در صورت وجود).

 

Klear

Klear (+) به عنوان یک ابزار تحلیل اینستاگرام یک پلتفرم بازاریابی اینفلوئنسر که روی یافتن اینفلوئنسرها و ابزارهای تحلیلی جانبی تمرکز دارد. شیوه قیمت‌گذاری آن ناروشن است، اما یک پلن آغازین تخفیفی برای شرکت‌های با کمتر از 20 کارمند که آژانس تبلیغاتی نباشند عرضه کرده است. اگر به دنبال ابزارهای تحلیلی اینستاگرام هستید، باید یکی از این ابزارها را بررسی کنید.

Klear با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده و هوش مصنوعی، پایگاه داده گسترده خود از اینفلوئنسرها را به 60،000 دسته موضوعی تقسیم کرده و تحلیل‌های ژرفی در مورد ترکیب جمعیت‌شناختی و روان‌شناختی مخاطبانشان عرضه می‌کند این ابزار اخیراً تحلیل‌هایی برای استوری‌های اینستاگرام به قابلیت‌های خود اضافه کرده است.

Klear یک ابزار بررسی/تحلیل رسانه‌های هیبرید نیز عرضه کرده است. از این ابزار می‌توان برای بررسی رقبا استفاده کرد. حساب‌های اجتماعی رقبای خود را به این ابزار بدهید تا اطلاعات مفیدی مانند منشن‌ها، تعامل و رشد فالوور آن‌ها را رصد کنید. همچنین می‌توانید برخی ابزارهای نظارتی را تنظیم کنید که در پشت صحنه به الگوریتم‌ها بیاموزند کدام نوع از حساب‌ها و محتوا به برند شما مربوط است.

مهم‌ترین هدف این پلتفرم ابزارهای تحلیلی آن است و با توجه به تعداد بالای پروفایل‌های بیزینس که ایندکس کرده است، توانسته میلیاردها نقطه داده‌ای را با هم مرتبط سازد. این ابزار نمایی کلی از معیارهای اجتماعی استاندارد اینفلوئنسرها ارائه می‌کند که در برخی موارد فراتر از حد ابزارهای معمولی هستند. یک معیار مفید معیار «دستیابی واقعی» (True Reach) است که بر اساس سال‌ها داده‌های تاریخی میزان واقعی بودن دسترسی مخاطبان به یک پروفایل را ارزیابی می‌کند.

Sylo

HypeAuditor

Sylo (+) یکی دیگر از ابزارهای تحلیل اینستاگرام و همچنین پلتفرمی برای اینفلوئنسرها است که ابزارهای تحلیلی شخص ثالث را برای یوتیوب، فیسبوک و توییتر و همچنین اینستاگرام عرضه می‌کند. این شرکت سیستم قیمت‌گذاری خود را به صورت عمومی عرضه نکرده است و مشتریانی که از آن استفاده می‌کنند غالباً شرکت‌های بزرگ هستند، بنابراین مانند اغلب این پلتفرم‌ها، اگر به دنبال گزینه‌های رایگان هستید، بهتر است موارد دیگر را بررسی کنید.

شالوده SYLO را داده‌های آن تشکیل می‌دهد. این شرکت از اینفلوئنسرها می‌خواهد که در این سیستم ثبت نام کرده و به این سرویس دسترسی لازم به حساب‌های اجتماعی‌شان را بدهند. از آنجا که اینفلوئنسرها این دسترسی را می‌دهند، سیلو می‌توانند پروفایل آن‌ها و مخاطبان ‌آن‌ها را عمیق‌تر از پلتفرم‌های دیگر که داده‌ها را از API-های عمومی محدودتر می‌گیرند، بررسی کند.

زمانی که اینفلوئنسرها ثبت نام کرده و حساب‌های اجتماعی‌شان را به SYLO وصل بکنند، این سرویس همه داده‌ها و نمرات پست‌های گذشته را محاسبه می‌کند. این نمره به طور خودکار روی هر پستی که اینفلوئنسر ایجاد می‌کند، اعمال خواهد شد و عملکرد آن در قیاس با دیگر پست‌ها از سوی همان اینفلوئنسر بررسی می‌شود. شما می‌توانید نمره یک محتوا را به روش‌های مختلف و بر اساس معیارهای گوناگون مانند جمعیت‌شناسی مخاطبان، بردارهای صنعت و موارد دیگر ارزیابی کنید.

برندها می‌توانند ببینند که کدام ترکیب‌های جمعیت بیشترین تعامل را برند آن‌ها دارند که دیدی دقیق‌تر از عملکرد گذشته به آن‌ها می‌دهد. سیلو می‌تواند مشخص سازد که آیا شما با مخاطبان نادرستی ارتباط گرفته‌اید یا خیر. گزارش یک کمپین در سیلو بسیار فراتر از نمره‌های ساده SYLO است. این گزارش بسیاری از معیارهای استاندارد عملکرد را نشان می‌دهد.

SocialBook

SocialBook (+) تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای پلتفرم‌های اینستاگرام، یوتیوب و توییچ (Twitch) عرضه می‌کند. این ابزار تحلیل‌های داده تفصیلی برای هر اینفلوئنسر ارائه می‌کند. با این که برای تحلیل‌های جدی‌تر باید عضو این سرویس شوید، اما می‌تواند برخی داده‌ها را برای بازه‌های اینفلوئنسر محدود در پلن آغازین رایگان نیز ببینید. هر چند برای جستجوی پیشرفته‌تر به عضویت پولی نیاز دارید.

در این ابزار تحلیل اینستاگرام طیف گسترده‌ای از آمار مرتبط با اینفلوئنسرها را مشاهده می‌کنید. بدیهی است که داده‌های اینفلوئنسرهای که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، از سرویس‌های یوتیوب و توییچ متفاوت است.

هر پروفایل اینفلوئنسر اینستاگرام با آمارهای مقدماتی مانند تعداد فالوور، لایک و پست آغاز می‌شود. در ادامه باید BoostCoins بخرید تا توضیحات بیشتری در مورد اینفلوئنسر و زبان اصلی کانال ببینید. BoostCoins یک پول مجازی در سوشیال‌بوک است. نکته مهم‌تر این است که سوشیال‌بوک به هر اینفلوئنسر یک نمره Boost نیز می‌دهد که عددی بین 0 تا 100 است و میزان توانایی آن اینفلوئنسر را نشان می‌دهد.

همچنین ده تگ برتر هر اینفلوئنسر در میان پست‌هایش نیز نمایش می‌یابد. در بخش بعدی، بازه‌ای از پست‌های اخیر که اینفلوئنسر منتشر کرده و تعداد لایک‌ها و کامنت‌های هر پست نمایش می‌یابد سوشیال‌بوک یک قیمت تخمینی بر اساس عملکرد تاریخی اینفلوئنسر و رفتار مخاطبان آن برای هزینه تبلیغات ارائه می‌کند و همچنین یک عدد برای هر 1000 لایک نیز نشان می‌دهد.

بقیه صفحه اینفلوئنسر شامل تحلیل‌های تفصیلی دیگر است. این موارد شامل چند آمار در مورد ایمپرشن و تعامل است. همچنین ترکیب جمعیت‌شناختی و علائق مخاطبان نیز مشخص شده است.

Pixlee

HypeAuditor

Pixlee (+) یک ابزار رایگان است که گزارش‌های هفتگی تحلیلی در مورد میزان تعامل و جذب دنبال‌کنندگان جدید شما منتشر می‌کند. امکان استفاده از داده‌های پیکسل برای شناسایی اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی، یافتن موارد تبلیغاتی برند که در مورد برند شما منتشر شده‌اند و ارتباط با اینفلوئنسرهای اجتماعی و تبلیغ‌کنندگان برند را فراهم می‌سازد. همچنین قابلیت نظارت بر گفتگوها و شناسایی محتوای با عملکرد بالا را خواهید داشت.

این ابزار شامل آمار هشتگ و ردگیری آن، رشد فالوورهای اینستاگرام و داده‌های مورد نیاز برای تشخیص جذاب‌ترین پست‌ها را عرضه کرده است.

Socialbakers

HypeAuditor

Socialbakers (+) یک ابزار رایگان تحلیل اینستاگرام است که هم برای پروفایل‌های شخصی و هم بیزینس عرضه شده است. این ابزار آمارهایی در مورد محبوب‌ترین پست‌های اینستاگرام ارائه می‌کند و به این ترتیب می‌توانید موفقیت نوشته‌های خود را ردگیری کرد و در مورد علائق مخاطبان خود بیشتر بدانید.

اگر نیازهای اینستاگرامی پیشرفته‌تری دارید، در این صورت می‌توانید از قابلیت‌های پیشرفته‌تر Socialbakers شامل پلتفرم بازاریابی که مجموعه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی است بهره بگیرید. به این ترتیب می‌توانید حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود را به روشی هوشمندتر به کمک هوش مصنوعی اداره کنید و بدانید که کدام پست‌ها قابلیت ارتقا دارند، چه زمانی آن‌ها را منتشر کنید و کدام دسته از مخاطبان هدف شما هستند. Socialbakers امکان استفاده از این ابزارها را برای یک دوره کوتاه آزمایشی به طور رایگان عرضه کرده است.

Union Metrics

HypeAuditor

Union Metrics (+) طیفی از تحلیل‌ها برای ساخت یک راهبرد اجتماعی مؤثر و آگاهی در مورد امور روزمره که باید در رسانه‌‌های اجتماعی انجام شوند ارائه می‌کند. این موارد شامل آیتم‌های فهرست زیر است:

  • تحلیل پروفایل
  • بررسی کلیدواژه
  • گزارش کمپین
  • تحلیل رقبا
  • پژوهش

با استفاده از این ابزار تحلیل اینستاگرام می‌توانید میزان تعامل با پست‌ها را دریابید، طرفداران را پیدا کنید و محتوای برتر خود را بشناسید. این ابزار میزان تعامل با حساب‌های اینستاگرام را به طور پیوسته می‌سنجد و جدید‌ترین بینش‌ها را در مورد وقایع جاری در اختیار شما قرار می‌دهد.

با این که طرح‌های مختلف این ابزار قیمتی بین 49 تا 199 دلار ماهانه دارند، اما بررسی مقدماتی حساب اینستاگرام رایگان است. این بررسی رایگان به حساب اینستاگرام شما وصل می‌شود و فعالیت 30 روز اخیر شما را بررسی می‌کند که شامل میزان انتشار مطالب و تعامل با طرفداران است و بینش‌های مهمی برای بهبود آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. این موارد شامل آیتم‌های فهرست زیر هستند:

  • بهترین زمان‌ها برای انتشار پست‌ها و ویدئوهای جدید برای دریافت پاسخ معنی‌دار از مخاطبان.
  • کدام پست‌ها از سوی فالوورها با استقبال مواجه شده و کدام پست‌ها بازخوردی ندارد. به این ترتیب می‌دانید کدام بخش‌های باید تقویت یا حذف شوند.
  • نوع پست‌هایی که منتشر می‌کنید و چه چیزهایی می‌توانید به فید خود اضافه کنید تا تعامل بیشتری کسب کنید.
  • نتایج هشتگ برای افزایش تعامل با پست‌ها و به دست آوردن مخاطبان جدید.

Squarelovin

HypeAuditor

Squarelovin (+) یک ابزار بررسی رایگان اینستاگرام دارد که اغلب اطلاعات لازم برای تحلیل پیشرفت را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار تحلیل ماهانه‌ای در مورد پست‌ها ارائه کرده و تاریخچه‌ای از مطالب را بر اساس ماه انتشار، روز و ساعت آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار بینش‌هایی در مورد علائق فالوورها و شیوه کسب تعامل بیشتر برای پست‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. Squarelovin به عنوان یک ابزار تحلیل اینستاگرام کل سابقه مطالب شما را بررسی می‌کند و بینش‌هایی در مورد شیوه بهینه‌سازی اکانت در اختیارتان قرار می‌دهد.

HypeAuditor

سخن پایانی

شما با تغییر دادن حساب کاربری خود در اینستاگرام به پروفایل بیزینس می‌توانید به اطلاعات مفیدی در مورد این حساب دسترسی داشته باشید. این اطلاعات در بخش Instagram Insights قرار دارد که امکان دسترسی به آن از طریق پروفایل کاربری، مطالب مختلف و استوری‌ها وجود دارد. در این نوشته با ابزارهای مختلف رایگان و غیر رایگان برای تحلیل اینستاگرام آشنا شدیم که به شما کمک می‌کنند تا در مورد مطالبی که می‌نویسید، فالوورهای خود و علائق آن‌ها و همچنین روش‌های بهبود میزان تعامل کاربران اینستاگرام اطلاعات کسب کنید.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
influencermarketinghub
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *