شرکت علی بابا | فرصت های شغلی و استخدام علی بابا +‌ منابع آموزش و آزمون استخدام

۳۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
شرکت علی بابا | فرصت های شغلی و استخدام علی بابا +‌ منابع آموزش و آزمون استخدام

در این نوشتار از مجموعه نوشتارهای مجله فرادرس در زمینه معرفی شرکت‌های برتر کشور و فرصت‌های شغلی و استخدام در آن‌ها، به شرکت علی بابا می‌پردازیم. گروه شرکت‌های علی بابا (که نباید آن را با برند خرده‌فروشی چینی با همین نام اشتباه گرفت) مجموعه‌ای ایرانی و تکنولوژی‌محور است که ۱۲ برند مختلف را زیر چتر خود در بر می‌گیرد. علی بابا، جاباما، برندیست، نابرو، سیمرغ، آلترابو، نشانت و سندباد از جمله زیرمجموعه‌های این گروه بزرگ به حساب می‌آیند. شرکت علی بابا بیش از ۶۰۰ کارمند تمام‌وقت را به استخدام خود درآورده و اساسا اصلی‌ترین بازیگر صنعت گردشگری آنلاین ایران به حساب می‌آید.

شرکت علی بابا ماموریت خود را خلق ثروت از طریق تکنولوژی با محوریت گردشگری و تحول فرهنگ کار در ایران توصیف می‌کند. آژانس آنلاین سفر علی بابا از سال ۱۳۹۰ تا به امروز گام‌های بزرگی برای تحقق اهداف خود برداشته و امکان خرید آنلاین بلیت هواپیماهای داخلی و خارجی، قطار، تورهای مسافرتی و همینطور رزرو آنلاین هتل‌های داخلی و خارجی را برای کاربران خود فراهم کرده است. سه شرکت زیرمجموعه‌ی «علی بابا» (مرجعی آنلاین برای خرید بلیت هواپیما، قطار و تورهای مسافرتی)، «جاباما» (پایگاه آنلاین رزرو هتل) و «زورق» (آژانسی آنلاین با تمرکز بر فروش تورهای مسافرتی) اصلی‌ترین گام‌های گروه علی بابا برای ایجاد تحول در بازار گردشگری ایران بوده‌اند و اساسا به وجود آمدند تا تجربه سفر با کیفیت را برای هرکسی با هر سطح درآمدی امکان‌پذیر کنند.

تاریخچه کوتاه شرکت علی بابا

لوگو شرکت علی بابا

شرکت علی بابا برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ شروع به کار کرد و پیش از اینکه وارد دنیای فعالیت آنلاین شود، یک دفتر آژانس مسافرتی آنلاین در تهران بود که به فروش بلیت هواپیما می‌پرداخت. چند سال نخست به همین منوال گذشت تا اینکه با فراگیری هرچه بیشتر شبکه‌های اجتماعی و دسترسی گسترده‌تر به اینترنت پرسرعت، شرکت علی بابا استفاده از تکنیک‌های بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی را در اولویت کار خود قرار داد. این استراتژی با موفقیت آنی همراه بود و شرکت علی‌بابا توانست میزان آگاهی مردم نسبت به برند خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

با استفاده از این سکوی پرتاب، شرکت علی بابا خیلی زود و به فاصله یک سال وارد دنیای فروش آنلاین سرویس‌های خود شد. به این ترتیب طی سال ۱۳۹۴ نخستین بلیت‌های هواپیما و پرواز خارجی از طریق وب‌سایت علی بابا به فروش رفتند و با رشد قابل توجه شرکت نسبت به روزهای نخست فعالیت، آن آژانس کاری نسبتا کوچک و تازه‌کار، به فضایی بسیار بزرگ‌تر به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع نقل مکان کرد. از این لحظه به بعد بود که آرزوهای موسسین شرکت، مجید حسینی‌نژاد و نیما قاضی، یکی پس از دیگری به حقیقت پیوستند. تا سال ۱۳۹۵، شرکت علی بابا دیگر صرفا به فروش بلیت‌های هواپیما نمی‌پرداخت و فروش اولین بلیت آنلاین قطار و اولین رزرو آنلاین هتل در جاباما هم طی همان سال رقم خورد. کسب و کار با سرعتی باورنکردنی رشد می‌کرد و نیاز به افزایش شمار کارمندان و همینطور فضای کار حس می‌شد.

پس از نقل مکان دوباره به محیطی که این بار ۲۴۰۰ متر مربع مساحت داشت و شناخته شدن سرویس علی بابا به عنوان یکی از کامل‌ترین منابع خرید آنلاین بلیت قطار، این شرکت به دنیای تورهای آنلاین پا گذاشت. اولین تورهای اقتصادی و ماجراجویی شرکت علی بابا طی سال ۱۳۹۶ فروخته شدند و علی بابا که خود را در بازاری بسیار سودده می‌دید، با سرویس «زورق» که به صورت مشابه در زمینه تورهای مسافرتی فعالیت داشت ادغام شد. مسلما این سطح از موفقیت و گستردگی فعالیت‌ها از چشم سرمایه‌گذاران بالقوه هم دور نماند و شرکت سرآوا و همینطور صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایرانی ارقامی قابل توجه را صرف سرمایه‌گذاری روی شرکت علی بابا کردند.

از سال ۱۳۹۷ به بعد علی بابا تمرکز خود را روی پر کردن حفره‌های خالی کسب و کار و ورود به دنیاهای تازه گذاشت. برای مثال فروش بلیت‌های اتوبوس به عنوان اقتصادی‌ترین گزینه مشتریان بازار گردشگری آغاز شد و از سوی دیگر، شرکت علی بابا به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت و درمان پرداخت. طی سال ۱۳۹۸ هم شاهد حرکتی بسیار غیر قابل پیش‌بینی و خرق عادت از سوی شرکت علی بابا بودیم: رونمایی از یک دستیار صوتی و دیجیتال به نام دابی که همتایی ایرانی و فارسی‌زبان برای دستیارهای دیجیتالی نظیر سیری اپل و الکسای آمازون به حساب می‌آید. این هوش مصنوعی می‌تواند به برخی دستورها و خواسته‌های کاربران پاسخ داده و برای مثال به پخش پادکست، پخش فیلم و اعلام وضعیت آب‌وهوا بپردازد.

علی بابا در گزارش سالانه خود طی سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که همچنان رتبه نخست بازار گردشگری آنلاین کشور را برعهده دارد و به گفته مسعود طباطبایی، مدیرعامل شرکت، در هر دو ثانیه یک خدمت گردشگری به مشتریان ارائه می‌شود. اما مسیر موفقیت همواره برای شرکت علی بابا همواره نبوده و هر از چندگاهی دردسرهای تازه برای خود شرکت و یا مشتریان پدیده آمده است. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۷ در اخبار خواندیم که انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، شرکت علی بابا را به خاطر فروش بلیت‌های مسافرتی با تخفیف ۵ الی ۹ درصدی تهدید به شکایت کرد. در روز ۲۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ نیز سرورهای علی بابا مورد حمله هکرها قرار گرفت و برخی از اطلاعات خصوصی کاربران به دست آن‌ها افتاد.

محصولات و خدمات شرکت علی بابا

شرکت علی بابا از سال ۱۳۹۰ که رسما آغاز به کار کرد تا به امروز، به ارائه گستره وسیعی از سرویس‌های مختلف پرداخته که عمدتا در راستای تسهیل پروسه‌های مرتبط با گردشگری برای مصرف‌کنندگان بوده‌اند. در ادامه برخی از این سرویس‌ها را از نظر رد می‌کنیم.

خدمات فروش بلیت و رزرو هتل

شرکت علی بابا

وب‌سایت رسمی علی بابا مرجعی کامل برای خرید انواع بلیت‌های پروازهای داخلی و خارجی، بلیت قطار و همینطور بلیت اتوبوس است و از سوی دیگر امکان رزرو هتل‌های داخلی و خارجی را به ارمغان آورده. قیمت‌گذاری رقابتی و ارائه پیشنهادات ویژه به کاربران باعث شده که این وب‌سایت طی سال‌های اخیر شدیدا مورد توجه علاقه‌مندان به سیر و سفر قرار بگیرد. برای مثال تورهای علی بابا با تضمین پایین‌ترین قیمت بازار ارائه می‌شوند و در صورتی که توری مشابه به نمونه موجود در علی بابا را با قیمتی پایین‌تر بیابید، علی بابا تور خود را با تخفیفی معادل دو برابر اختلاف قیمت میان دو سرویس در اختیار شما می‌گذارد. در مثالی دیگر، خرید بلیت‌های یک کوپه قطار به صورت کامل باعث می‌شود که از تخفیف ۲۰ درصدی روی مجموع هزینه برخوردار شوید. ناگفته نماند که پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته و همینطور فراهم آوردن امکان استرداد بلیت‌ها، از دیگر ویژگی‌های وب‌سایت علی بابا به حساب می‌آیند.

اپلیکیشن علی بابا

شرکت علی بابا به توسعه یک اپلیکیشن برای پلتفرم‌های اندروید و iOS نیز پرداخته که تمام سرویس‌های وب‌سایت علی بابا را همراه با چند قابلیت اضافه با خود به همراه می‌آورد. این اپلیکیشن یک تقویم قیمتی دارد که قیمت بلیت هواپیما در روزهای قبل و بعد را به نمایش در می‌آورد، اطلاعات سفرهای قبلی را ذخیره می‌کند تا در هر خرید محبور به وارد کردن دوباره اطلاعات نباشید و ضمنا قادر به تماشای تابلوی برنامه پرواز فرودگاه‌ها به صورت آنلاین خواهید بود و از ساعت ورود و خروج هر پرواز باخبر می‌شوید.

جاباما

لوگو سرویس جاباما شرکت علی بابا

جاباما سرویسی مستقل از علی بابا است که البته می‌توان آن را به نوعی تکمیل‌کننده خدمات این آژانس گردشگری آنلاین تلقی کرد. جاباما به مشتریان اجازه می‌دهد که چه در سفرهای داخلی و چه خارجی، قادر به یافتن اقامتگاه‌های مناسب در قالب گزینه‌های بسیار متنوع باشند. این سرویس اطلاعات فراوانی درباره شرایط هتل یا اقامتگاه مسکن ارائه می‌کند، تصاویری با کیفیت و واضح از آنچه گیرتان خواهد آمد را به نمایش در می‌آورد و تمام شروط رزرو را هم تشریح می‌کند تا به شکلی آگاهانه قادر به انتخاب مقصد خود باشید.

دستیار صوتی دابی

دستیار صوتی دابی شرکت علی بابا

دستیار صوتی دابی از محصولات شرکت‌ فناوری هوشمند ققنوس است و با سرمایه‌گذاری علی بابا روشنایی روز را به خود دیده است. این دستیار صوتی اساسا نمونه‌ای ایرانی از دستیارهای دیجیتال مانند گوگل اسیستنت، آمازون الکسا یا سیری اپل است و با پشتیبانی از زبان فارسی، قادر به درک دستورهای کاربران و نمایش محتوای مرتبط خواهد بود. دابی به صورت انحصاری روی پلتفرم اندروید عرضه شده و با پرداخت اشتراک ماهانه، قادر به دستیابی به سرویس‌هایی از قبیل استریم موسیقی، استریم ویدیو، استریم پادکست و ورژنی پیشرفته‌تر از هوش مصنوعی با توانایی‌های گسترده‌تر خواهید بود.

موقعیت های شغلی و استخدام در شرکت علی بابا + معرفی منابع آموزشی

به عنوان برترین پلتفرم آنلاین گردشگری در ایران، شرکت علی بابا سالانه به استخدام ده‌ها و گاه صدها نفر می‌پردازد تا کیفیت‌ عملیات‌های خود را حفظ کرده و از سوی دیگر قادر به گسترش خدمات خود باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین موقعیت‌های شغلی این شرکت را تشریح کرده‌ایم و به معرفی منابع آموزشی هر حوزه نیز می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و بهتر در خصوص موقعیت‌های شغلی شرکت علی بابا در سایت‌های کاریابی، به انتهای همین متن رجوع کنید.

استخدام مهندس DevOps در شرکت علی بابا

مهندس DevOps کسی است که با چرخه حیات توسعه نرم‌افزار کاملا آشنایی دارد و اهمیت استفاده از ابزارهای اتوماسیون را برای توسعه خط لوله‌های دیجیتال درک می‌کند. این مهندس با همکاری با توسعه‌دهندگان و کارمندان بخش آی‌تی می‌پردازد تا بر کدهایی که منتشر می‌شوند نظارت کند. مهندسین DevOps یا توسعه‌دهندگانی هستند که به راه‌اندازی و نظارت بر عملیات‌های شبکه علاقه‌مند شده‌اند یا ادمین‌هایی که عاشق اسکریپت‌نویسی و کدنویسی هستند و می‌خواهند با حرکت به سمت توسعه محصول، به بهبود برنامه‌ریزی تست‌ها و عرضه کدها بپردازند.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

دفتر شرکت علی بابا

استخدام تحلیلگر هوش تجاری در شرکت علی بابا

تحلیلگرهای هوش تجاری (BI) داده‌های خام را تبدیل به اطلاعات قابل استفاده‌ای می‌کنند که باعث بالا رفتن ارزش یک کسب‌وکار می‌شود. از طریق تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های مختلف در حوزه آنالیتیکس داده، تصویرسازی داده و مدل‌سازی داده، تحلیلگران هوش تجاری قادر به شناسایی ترندهایی هستند که به دپارتمان‌ها و مدیران در اتخاذ تصمیماتی بهینه برای مدرنیزه کردن و بهبود دادن پروسه‌های درون سازمانی یاری می‌رسانند. نقش تحلیلگر هوش تجاری روز به روز در سازمان‌ها مهم‌تر می‌شود و هر روز شرکت‌ها داده‌های بیشتری از کاربران جمع‌آوری می‌کنند. به این ترتیب تحلیلگر هوش تجاری قادر به کشف حوزه‌هایی است که به کسب‌وکار ضرر مالی وارد می‌کنند و به همین ترتیب، حوزه‌هایی که می‌توانند به کاهش هزینه‌ها یا افزایش سوددهی منجر شوند را می‌یابد.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام برنامه‌نویس Front-End در شرکت علی بابا

برنامه‌نویسان Front-End مسئولیت توسعه بخش‌های واضح یک وب‌سایت یا سرویس را برعهده دارند: بخش‌هایی که مقابل چشم کاربران است و از طریق مرورگر با آن‌ها تعامل می‌شود. فرانت‌اند یک وب‌سایت (یا یک اپلیکیشن موبایل یا اپلیکیشن تحت وب) با زبان‌هایی نظیر HTML و CSS و جاوا اسکریپ نوشته می‌شود. برنامه‌نویسان فرانت‌اند افرادی هستند که با استفاده از این زبان‌ها، وب‌سایتی کاربردی طراحی می‌کند. برخی سایت‌ها تنها با این سه زبان نوشته می‌شوند و برخی دیگر کدهای پنهان بیشتری دارند تا تجربه کار با فرانت‌اند سایت بهبود یابد.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام برنامه‌نویس Back-End در شرکت علی بابا

برنامه‌نویسان Back-End به توسعه بخش‌های «پنهان» سایت می‌پردازند که کاربران تعامل مستقیمی با آن‌ها ندارند. بک‌اند شامل کارهای پشت صحنه‌ای می‌شود که در برخی پروژه‌های خاص، مزیت‌های بیشتری نسبت به تکنولوژی‌های فرانت‌اند به ارمغان می‌آورند. توسعه‌دهندگان این حوزه معمولا به کار با گستره متنوعی از زبان‌های برنامه‌نویسی می‌پردازند. چنین برنامه‌نویسانی همچنین با همتایان فرانت‌اند خود همکاری می‌کنند تا کدهایشان بیشترین سازگاری ممکن را با بخش جلویی سایت داشته باشند.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام پشتیبانی کاربران در شرکت علی بابا

وظیفه اصلی کارشناس مرکز تماس در علی بابا، راهنمایی کردن مشتریان و همینطور رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها از طریق مکالمه تلفنی یا تحت وب است. افرادی که در شغل کارشناسی مرکز تماس به بیشترین موفقیت می‌رسند قدرت بیان و مکالمه بالا دارند. همچنین این کارشناسان باید از مهارت‌های ارتباطی، هوش هیجانی، قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری مناسب برخوردار باشند تا خدمات به بهترین کاربران ارائه شوند. آشنایی با مبانی کامپیوتر و اینترنت هم از دیگر پیش‌نیازهای این سمت شغلی به حساب می‌آید.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

دفتر شرکت علی بابا

استخدام مهندس یادگیری ماشینی در شرکت علی بابا

مهندس یادگیری ماشینی کسی است که با دپارتمان هوش مصنوعی همکاری کرده و مسئولیت ساخت برنامه‌ها و الگوریتم‌هایی را برعهده می‌گیرد که به ماشین‌ها و سیستم‌های نرم‌افزاری اجازه می‌دهند بدون مشارکت و تایید ناظر انسانی، به اعمال مختلف رسیدگی کنند. این حوزه دامنه فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد و یک مهندس یادگیری ماشینی هم می‌تواند به توسعه فیدهای خبری شخصی‌سازی شده بپردازد و هم هوش مصنوعی ناظر بر اتومبیل‌های خودران. اساسا در این شغل باید به کامپیوترها این توانایی را داد که براساس داده‌های ورودی، الگوهای ثابت را شناسایی کند، به صورت خودکار به یادگیری بپردازد و سپس بدون برنامه‌نویسی اضافه و صرفا با اتکا بر تجربه، بهره‌وری خود را بهبود ببخشد.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام متخصص مجازی‌سازی در شرکت علی بابا

متخصص مجازی‌سازی مسئولیت پشتیبانی، مدیریت و نگهداری سیستم‌های دیتاسنتر سازمانی را برعهده دارد که هم شامل دیتاسنترهای فیزیکی و هم دیتاسنترهای مجازی می‌شوند. برای ورود به این حوزه باید دانشی کافی راجع به شبکه‌های مجازی vmware، حافظه‌ها، لایه‌های کامپیوتری و تکنولوژی‌های مشابه مانند کلاسترینگ، HA و DRS داشته باشید. به صورت مشابه، دانش کافی در پیاده‌سازی و ایرادیابی سرورها و حافظه‌ها و همینطور تجربه در راهکارهای مدیریت پایش و آرشیوسازی از مشخصه‌های ضروری شخص حاضر در این سمت شغلی خواهد بود. مهارت‌های تحلیلی و دانش بنیادیان راجع به پردازش ابری هم می‌توانند به متخصص مجازی‌سازی در کسب موفقیت هرچه بیشتر کمک کنند.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام کارشناس تحلیل داده در شرکت علی بابا

کارشناس تحلیل داده کسی است که به تحلیل عوامل و فاکتورهای موثر بر رضایت مشتریان، بررسی ریشه‌ای شکایات و انتقادات و پیشنهادات مشتریان، شناسایی اقدامات اصلاحی و همینطور بهبود تحلیل‌های صورت گرفته می‌پردازد. برای قرارگیری در این سمت، نیازمند مدارکی در رشته‌هایی از قبلی صنایع، ریاضی و آمار، مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی و مهندسی کامپیوتر خواهید بود، باید از اصول ارائه گزارش‌های مدیریتی پیروی کنید، در حوزه ICDL از خود تسلط کامل نشان دهید و قادر به حل مسئله و تحلیل‌های ریشه‌ای باشید.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام محقق تجربه کاربری در شرکت علی بابا

کار محقق تجربه کاربری (UX) ارائه راه حل و راهنمایی به چالش‌برانگیزترین سوالات در تیم طراحی است. محقق تجربه کاربری از طریق پژوهش‌های گسترده به شناسایی نیازهای کاربران و بررسی رفتارها و انگیزه‌های مصرف‌کنندگان می‌پردازد و در همکاری نزدیک با طراحان محصول، مدیران محصول و اعضای تیم توسعه، یا قابلیت‌هایی تازه برای محصول توسعه می‌دهد یا قابلیت‌های پیشین را بهبود می‌بخشد. چنین شخصی باید درکی عمیق از طراحی رابط کاربری و قواعد تجربه کاربری داشته، با متدهای پژوهش و بهترین راهکارهای موجود آشنا باشد و با تفکر انتقادی خود، چالش‌های گوناگون را یکی پس از دیگری از پیش روی بردارد.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

دفتر شرکت علی بابا

موقعیت های استخدام شرکت علی بابا در سایت های استخدامی

  • صفحه استخدام سایت شرکت علی بابا: (+)
  • پروفایل شرکت علی بابا در جابینجا: (+)
  • پروفایل علی بابا در ایران تلنت: (+)
  • پروفایل علی بابا در ایران استخدام: (+)
  • پروفایل علی بابا در جاب ویژن: (+)
  • پروفایل علی بابا در کاربوم: (+)

راه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی شرکت علی بابا

  • آدرس وب‌سایت اصلی: (+)
  • کانال تلگرام: (+)
  • صفحه اینستاگرام: (+)
  • صفحه توئیتر: (+)
  • صفحه لینکدین: (+)
  • صفحه آپارات: (+)
  • ایمیل ارتباط با شرکت: support@alibaba.ir
  • تلفن ارتباط با شرکت: 43900000-021

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی شرکت های برتر ایران و فرصت های شغلی و استخدام در آن ها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *