بهترین فریم ورک های پی اچ پی PHP — فهرست کاربردی سال ۲۰۲۲

۶۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
بهترین فریم ورک های پی اچ پی PHP — فهرست کاربردی سال ۲۰۲۲

هنگامی که از «توسعه وب» صحبت می‌کنیم، زبان برنامه‌نویسی PHP یکی از نخستین نام‌هایی است که به ذهن می‌آید. با این که PHP به اندازه پایتون یا جاوا اسکریپت محبوب نیست، اما از نظر کاربرد بسیار رایج است. شرکت‌های بزرگی مانند فیسبوک و ویکی‌پدیا از زبان PHP بهره می‌گیرند. به علاوه نزدیک به 80 درصد از همه وب‌سایت‌های دنیا در سمت سرور از این زبان استفاده می‌کنند. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین فریم ورک های پی اچ پی آشنا شوید.

یادگیری PHP آسان است و با استفاده از آن می‌توان وب‌اپلیکیشن‌ها را به سرعت ساخت. این قابلیت به لطف خودکارسازی نسبی نوشتن کد و ساده‌سازی فرایند ترکیب کامپوننت‌های بخش‌های مختلف پروژه‌های نرم‌افزاری حاصل شده است. از این رو جای شگفتی نیست که توسعه‌دهندگان سراسر دنیا از PHP و فریمورک‌های جانبی آن استفاده می‌کنند. در اغلب موارد، برنامه‌نویسان از همین فریمورک‌های PHP به جای خود زبان، به منظور توسعه پروژه‌های مختلف بهره می‌گیرند.

فریمورک‌های PHP امکان ساخت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل پایدار را بر روی یک فونداسیون مستحکم و کاملاً تست شده فراهم می‌سازند. همچنین برخی نقاط ضعف PHP را نیز پوشش داده و به این ترتیب اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری پیچیده را به شیوه‌ای امن‌تر پیاده‌سازی می‌کنند. توسعه نرم‌افزار در طی سال‌های متمادی به طور فزاینده‌ای پیچیده شده است و نیاز به استفاده از ماژول‌ها و الگوهای طراحی برای ساخت اپلیکیشن‌های پایدار در طی چارچوب‌های زمانی معقول، هر چه بیشتر برجسته شده است. بدین ترتیب فریمورک‌های PHP ورد عرصه شده و مزیت بزرگی ایجاد کرده‌اند.

معرفی بهترین فریم ورک های پی اچ پی

در این مقاله به بررسی بهترین فریمورک‌های PHP می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بررسی می‌کنیم تا بتوانید با خیال راحت ابزار لازم برای رفع نیازهای توسعه‌ای خود را برگزینید.

فریمورک لاراول (Laravel)

فریمورک لاراول

فریمورک لاراول نخستین بار در سال 2011 از سوی «تیلور اُتوِل» (Taylor Otwell) منتشر شد و اکنون محبوب‌ترین فریمورک PHP در بازار است. اتول به این منظور فریمورک لاراول را توسعه داد که می‌خواست فریمورکی داشته باشید که فاقد نقائص فریمورک CodeIgniter از قبیل احراز هویت کاربر باشد. لاراول که اکنون با نام «فریمورک PHP برای آرتیزان‌های وب» مطرح است، صدها توسعه‌دهنده و میلیون‌ها نصب دارد.

فریمورک لاراول بر مبنای معماری «مدل-ویو-کنترلر» (MVC) ساخته شده و زبان قالب‌سازی خاص خود به نام Blade را دارد که به کاربر امکان می‌دهد لی‌آوت‌های HTML را به سادگی بسازد. لاراول از Eloquent ORM برای دسترسی و ارتباط با پایگاه‌های داده بهره می‌گیرد.

لاراول امروزه یکی از بهترین فریمورک‌های PHP است، زیرا گستره قابلیت‌های فراوانی دارد که موجب می‌شود کار توسعه سریع‌تر و آسان‌تر انجام یابد. برخی از قابلیت‌های کلیدی لاراول شامل کش کردن، ماژوله بودن، مسیریابی، صفحه‌بندی خودکار، ابزار ساخت کوئری‌های دیتابیس، موتور قالب‌سازی مدرن و سیستم مایگریشن امن است.

پیش از این یک مطلب مفصل در مورد آموزش لاراول در مجله فرادرس منتشر شده است، که می‌توانید آن را برای آشنایی و شروع به کار با این فریمورک مطالعه کنید. همچنین آموزش‌های دیگری نیز در این رابطه در مجله فرادرس داشته‌ایم که در ادامه می‌توانید لینک آن‌ها را نیز مشاهده کرده و روی هر کدام که نیاز دارید کلیک کنید.

فریمورک کدایگنایتر (CodeIgniter)

فریمورک PHP

کدایگنایتر اساساً یک فریمورک MVC است که بر مبنای زبان برنامه‌نویسی ‌PHP ساخته شده است. دلیل محبوبیت این فریمورک، سادگی آن است که به سازمان‌های کوچک و بزرگ امکان می‌دهد تا API-های مختلف و وب‌اپلیکیشن‌های سبک را به سرعت بسازند.

نکته قابل توجه در خصصوص کدایگنایتر این است که فریمورک محدودکننده‌ای نیست. در حالی که اغلب فریمورک‌های PHP کاربر را ملزم می‌سازند که از رویکرد MVC استفاده کند، کدایگنایتر چنین الزامی ندارد و از این رو می‌توانید اپلیکیشن‌های غیر MVC را نیز کدنویسی کنید.

کدایگنایتر به طور کلی فریمورک سبکی است، زیرا قابلیت‌های درونی کمی دارد. این بدان معنی است که خبری از کدهای غیر لازم نیست و می‌توانید کامپوننت‌های خاصی که نیاز دارید را اضافه کنید. فریمورک کدایگنایتر امکانات کش کردن، مسیریابی، پشتیبانی از پایگاه‌های داده مختلف، مدیریت خطای کیفیت، مستندات آسان و قابلیت‌های زیاد دیگری دارد که میان وب‌اپلیکیشن‌های مدرن مشترک هستند.

فریمورک سیمفونی (Symfony)

فریمورک PHP

سیمفونی در میان بهترین فریم ورک های پی اچ پی حالتی منحصر به فرد دارد، زیرا هم یک فریمورک PHP است و هم خوشه‌ای از کامپوننت‌های PHP با قابلیت استفاده مجدد برای ساخت وب‌سایت‌ها ارائه کرده است. فریمورک سیمفونی در اکتبر 2005 عرضه شده است و از سوی شرکت Symfony نگهداری و حمایت می‌شود و از این رو می‌توانید انتظار یک پشتیبانی حرفه‌ای را داشته باشید.

لازم به ذکر است که سیمفونی از اغلب پایگاه‌های داده مختلف از قبیل Drizzle، Oracle، MySQL، PostgreSQL، SAP Sybase SQL Anywhere، SQLite و SQLServer پشتیبانی می‌کند. همچنین سیمفونی به سادگی با اغلب فریمورک‌های جاوا اسکریپت ادغام می‌شود که مزیت بزرگی برای توسعه وب محسوب می‌شود.

فریمورک سیمفونی انتخابی عالی برای اپلیکیشن‌های پیچیده و وب‌سایت‌هایی است که به مقیاس‌پذیری، بهینه‌سازی و پشتیبانی نیاز دارند. همچنین سیمفونی گزینه‌ای عالی برای پروژه‌های سازمانی است، زیرا درایورهای مختلفی برای پایگاه‌های داده انترپرایز ارائه می‌کند.

مطالب پیشنهادی مجله فرادرس برای مطالعه:

پروژه زند/لامیناس (Zend / Laminas Project)

فریمورک PHP

زند که به عنوان پروژه لامیناس شناخته می‌شود، یک فریمورک glue است، یعنی معماری فریمورک بر مبنای کامپوننت است. این فریمورک از سه بخش به نام‌های کامپوننت‌های لامیناس و MVC، «مزیو» (Mezzio) و ابزارهای API لامیناس تشکیل یافته است.

با این که پروژه لامیناس از الگوی نرم‌افزاری سنتی MVC بهره می‌گیرد، اما فریمورک مجهز به برخی کامپوننت‌های PHP در سطح سازمانی شده است که قابلیت‌هایی مانند اعتبارسنجی، تزریق وابستگی، فیلترینگ، هدایت رویدادها، صفحه‌بندی و بسیاری کارهای مشابه را انجام می‌دهد.

زند به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که میان‌افزارهای PHP با قابلیت پل زدن میان سخت‌افزار و نرم‌افزار را بسازند. این قابلیت‌ها همانند ابزارهای API به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا RESTful API ایجاد کنند.

زند محبوب‌ترین فریمورک PHP در بین سازمان‌های بزرگ است. این فریمورک از استانداردهای پی‌اچ‌پی Framework Interop Group پیروی می‌کند و از این رو کدی که برای آن نوشته شود، به سادگی به فریمورک‌های دیگر پورت می‌شود. فریمورک زند/لامیناس از سوی شرکت‌های بزرگی مانند BBC، BNP، Paribas و Cisco Webex مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فریمورک کیک‌پی‌اچ‌پی (CakePHP)

فریمورک کیک‌پی‌اچ‌پی

این فریمورک در سال 2005 از سوی «میخائیل تاتارینوُیچ» (Michal Tatarynowicz) منتشر شد و بر مبنای «روبی آن ریلز» (Ruby on Rails) توسعه یافته است. تنظیمات «مبتنی بر قرارداد» (convention-based) این فریمورک به کاربر امکان می‌دهد که اپلیکیشن‌های PHP را با سرعت بالا و با کمترین الزامات پیکربندی ایجاد کند. نصب این فریمورک آسان و استفاده از آن سرراست است.

کیک‌پی‌اچ‌پی یک ORM اختصاصی و همچنین لایه دسترسی دیتابیس انعطاف‌پذیری دارد که همراه با قابلیت‌های داخلی خود در زمان کدنویسی منطق تجاری اپلیکیشن‌ها بسیار به کار می‌آید. این قابلیت‌ها شامل احراز هویت، بومی‌سازی، اعتبارسنجی و بسیاری موارد دیگر است.

یکی از چیزهایی که موجب می‌شود کیک‌پی‌اچ‌پی متمایز شود، قرارداد یکپارچگی قالب‌ها و افزونه‌ها است که موجب می‌شود بتوانید بهترین قالب‌ها را در میان همه فریمورک‌های PHP مورد اشاره در این مقاله داشته باشید. استفاده از افزونه‌ها به عنوان قالب موجب می‌شود که عملکرد آن‌ها به شدت بالا برود و گردهم‌آوردن اجزای نرم‌افزاری بسیار آسان شود.

فریمورک فالکون (Phalcon)

بهترین فریم ورک های پی اچ پی

فالکون یک فریمورک فول استک است که در ابتدا به منظور عرضه روش جدیدی برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌ها ارائه شد. جنبه منحصر به فرد فالکون این است که به زبان PHP نوشته نشده، بلکه به صورت فایل‌های باینری C و C++‎ کامپایل شده است.

با این وجود برای استفاده از فریمورک فالکون لازم نیست اطلاعی از زبان‌های C یا C++‎ داشته باشید. از سوی دیگر چون فالکون مستقیماً از کد C کامپایل می‌شود و با PHP نوشته نشده است، عملکرد بسیار سریعی دارد. در واقع تعداد درخواست‌هایی که فریمورک فالکون در ثانیه مدیریت می‌کند، بیشتر از هر فریمورک دیگر PHP است.

فریمورک فالکون علاوه بر عملکرد بسیار سریع خود، قابلیت‌های مختلفی از قبیل کش کردن، ORM، قالب‌سازی، تدابیر امنیتی، تکمیل کردن کد و مدیریت حافظه را نیز انجام می‌دهد. در صورتی که می‌خواهید اپلیکیشنی با عملکرد بالا داشته باشید، فالکون بهترین گزینه است و از همین رو از سوی شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فریمورک فیول‌پی‌اچ‌پی (FuelPHP)

بهترین فریم ورک های پی اچ پی

فیول‌پی‌اچ‌پی یک فریمورک اوپن‌سورس برای ساخت وب‌اپلیکیشن است که قابلیت‌های سرعت، سادگی و انعطاف‌پذیری را همزمان دارد و از یک نسخه از MVC سلسله‌مراتبی بهره می‌گیرد که ساختارهای محتوا را «ویجت‌بندی» می‌کند. این فریمورک PHP با مشارکت افراد داوطلب توسعه می‌یابد و طراحی منحصر ‌به فردی دارد که موجب ارتقای قابلیت‌های «توسعه‌‌پذیری» و «ماژول‌بندی» می‌شود. این فریمورک به منظور ارتقای بهینه‌سازی کد و تشویق به استفاده مجدد از کد طراحی شده است.

فریمورک فیول‌پی‌اچ‌پی ابزار خط فرمان خاص خود را به نام OIL دارد که می‌تواند به عنوان یک ابزار دیباگ کد، اجرای وظایف و تولید کامپوننت‌های رایج مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فریمورک فیول‌پی‌اچ‌پی بحث امنیت است که از طریق قابلیت‌های کدگذاری خروجی، حفاظت جعل درخواست بین سایتی (CSRF)، ورودی، شناسه‌های یک‌شکل منبع (URI) و فیلترینگ اسکریپت‌نویسی بین سایتی (XSS) عرضه می‌شود.

فریمورک فت‌فری (Fat-Free)

بهترین فریم ورک های پی اچ پی

این فریمورک PHP به جهت سادگی و اندازه بسیار پایین (در حد 50 تا 65 کیلوبایت) از دیگر فریمورک‌ها متمایز می‌شود. بسیاری از توسعه‌دهندگان به دلیل همین اختصار و همچنین توانایی ایجاد توازنی ظریف بین سادگی، سهولت استفاده و سرعت آن را به فریمورک‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

فریمورک فت‌فری سه قابلیت کلیدی شامل چندزبانگی، توانایی مسیریابی URI-ها و امکان استفاده از ابزارهای کش کردن را ارائه کرده است. میکروفریمورک فت‌فری نیز مانند لاراول بر مبنای سیمفونی مدل‌سازی ‌شده است و از این رو چند مزیت مهم از قبیل عملکرد سطح بالا به همراه بهبود کارایی مسیریابی URI و کد ارائه می‌کند. این فریمورک از پایگاه‌های داده Flat-File و MongoDB، MySQL، SQLite، MSSQL/Sybase و PostgreSQL پشتیبانی می‌کند. فت‌فری مجموعه عظیمی از افزونه‌ها دارد که گزینه‌های زیادی از جمله برای ایجاد عناصر CSS در اختیار شما قرار می‌دهد.

فریمورک اسلیم (Slim)

بهترین فریم ورک های پی اچ پی

اسلیم نیز مانند فت‌فری یک میکروفریمورک است. به بیان ساده، میکروفریمورک‌ها جایگزینی برای فریمورک‌های فول‌استک هستند که قابلیت‌های محدودتری عرضه می‌کنند و کارکرد‌های مورد پشتیبانی‌شان محدودتر است. با این که ممکن است فکر کنید این یک نقص محسوب می‌شود، اما میکروفریمورک‌هایی مانند اسلیم امکان ساخت API-ها و اپلیکیشن‌های ساده اما قدرتمند را با نوشتن تنها چند خط کد فراهم می‌سازند.

اسلیم زمان بارگذاری سریعی دارد و می‌تواند در ثانیه تعداد زیادی درخواست را مدیریت کند. فریمورک اسلیم محدودکننده نیست و علاوه بر ایجاد آزادی زیاد برای کاربر، برخی قابلیت‌های کلیدی مانند مسیریابی URL، میان‌افزار، مدیریت پیشرفته درخواست، رمزنگاری سشن و کوکی و HTTP سمت کلاینت را پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان PHP از اسلیم برای ساخت وب‌سرویس‌ها و RESTful AP برای «اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای» (SPA) و همچنین سیستم‌های مقیاس‌پذیر استفاده می‌کنند.

فریمورک یی (Yii)

بهترین فریم ورک های پی اچ پی

فریمورک یی به عنوان یکی از بهترین فریم ورک های پی اچ پی یک فریمورک متن-باز مبتنی بر کامپوننت است که برای ساخت اپلیکیشن‌های PHP مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریمورک بر مبنای معماری‌های OOP و MVC عمل کرده و با تمرکز زیاد روی کارکردهای اصلی، سربار کمی تولید می‌کند. واژه Yii در زبان چینی به معنی «ساده و تکامل‌پذیر» معنی می‌شود. برخی از قابلیت‌های این فریمورک شامل مدیریت و لاگ‌کردن خطا، تست یونیت و کارکردی، سیستم کش لایه‌بندی‌شده و تدابیر امنیتی از قبیل CSRF و XSS است.

فریمورک یی یک فریمورک عالی برای افراد تازه‌کار در زبان PHP است و به طور کلی برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌های با عملکرد بالا توصیه می‌شود. شما می‌توانید از این فریمورک به منظور ساخت هر چیزی از جمله بلاگ، اپلیکیشن‌های SaaS و حتی وب‌سایت‌های شبکه اجتماعی بهره بگیرید.

سخن پایانی در مورد بهترین فریمورک های پی اچ پی

در صورتی که می‌خواهید زمانی که صرف توسعه اپلیکیشن‌های PHP می‌کنید را کاهش دهید، هوشمندانه‌ترین تصمیم، استفاده از یک فریمورک است. از سوی دیگر برای این که بتوانید بهترین عملکرد را در زمان استفاده از یک فریمورک به دست آورید، باید درک عمیقی از زبان PHP و همچنین مفاهیم بنیادین آن فریمورک داشته باشید. در نهایت بهترین فریمورک های پی اچ پی مناسب شما به عوامل زیادی از جمله نوع اپلیکیشنی که می‌خواهید بسازید بستگی دارد.

نکته مثبت این است که چنان که در این مقاله معرفی بهترین فریم ورک های پی اچ پی مشاهده کردیم، برای نیازها و اولویت‌های مختلف، فریمورک‌های بسیار متنوعی وجود دارند. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و به شما کمک کند تا بتوانید فریمورک PHP مناسبی برای خود انتخاب کنید.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
jhavtech@medium
۲ دیدگاه برای «بهترین فریم ورک های پی اچ پی PHP — فهرست کاربردی سال ۲۰۲۲»

icon python!!!!!!!!!!!!

سلام و وقت بخیر دوست عزیز؛
ممنون از تذکر بجای شما. تصویر مطلب به‌روزرسانی شد.
از همراهی شما با مجله فرادرس سپاسگزاریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *