روش های ارجاع دادن در اکسل — راهنمای کاربردی

۱۶۳۵۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
روش های ارجاع دادن در اکسل — راهنمای کاربردی

این که در اکسل به سلول‌هایی در کاربرگ‌های دیگر یا حتی در فایل‌های اکسل دیگر ارجاع دهیم، امری کاملاً رایج است. این امر در ابتدا ممکن است کمی آزاردهنده و سردرگم‌ کننده تلقی شود، اما زمانی که با طرز کار آن آشنا شدید، دیگر آن را دشوار نخواهید دانست.

در این مقاله، به بررسی روش ارجاع به «کاربرگ» (worksheet)-های دیگر در یک فایل اکسل و همچنین روش ارجاع به فایل‌های اکسل دیگر می‌پردازیم. همچنین مواردی مانند روش ساده‌تر ارجاع به یک محدوده از سلول‌ها در یک تابع با استفاده از نام‌های تعریف‌شده و روش بهره‌گیری از VLOOKUP برای ارجاع‌های دینامیک را بررسی می‌کنیم.

ارجاع به یک کاربرگ دیگر در فایل اکسل

یک ارجاع مقدماتی سلول به این صورت نوشته می‌شود که ابتدا حرف مربوط به ستون و سپس شماره ردیف می‌آید.

بنابراین ارجاع B3 به سلولی که در تقاطع ستون B و ردیف 3 قرار دارد اشاره می‌کند. زمانی که می‌خواهیم به سلول‌هایی در کاربرگ‌های دیگر ارجاع دهیم، باید نام آن کاربرگ را در نیز در ابتدا ذکر کنیم. برای نمونه در ادامه ارجاعی به سلول B3 روی وُرک‌شیتی با نام January را مشاهده می‌کنید:

=January!B3

علامت تعجب (!) نام کاربرگ را از آدرس سلول جدا می‌کند. اگر نام کاربرگ شامل فاصله باشد، باید در زمان ارجاع دادن، نام آن را درون گیومه تکی قرار دهید:

='January Sales'!B3

برای ایجاد این رفرنس‌ها (یا همان ارجاع‌ها) می‌توانید آن‌ها را مستقیماً درون سلول وارد کنید. با این حال روش ساده‌تر و مطمئن‌تر این است که به اکسل اجازه بدهید ارجاع را برای شما بنویسد.

به این منظور یک علامت تساوی (=) در یک سلول وارد کنید. سپس روی برگه Sheet کلیک کرده و در ادامه روی سلولی که می‌خواهید ارجاع بدهید کلیک کنید. در این زمان، اکسل ارجاع را در نوار فرمول برای شما می‌نویسد:

ارجاع

با زدن کلید اینتر، فرمول کامل می‌شود.

ارجاع به یک فایل اکسل دیگر

شما می‌توانید به سلول‌های یک فایل اکسل دیگر نیز با استفاده از همین روش ارجاع بدهید.

کافی است مطمئن شوید که فایل اکسل دیگری که مورد نظرتان است را نیز پیش از وارد کردن فرمول باز کرده‌اید. به این منظور مانند قبل یک علامت تساوی (=) وارد کنید، به فایل دیگر بروید و سپس روی سلولی که می‌خواهید ارجاع دهید کلیک نمایید. با زدن اینتر کار به پایان می‌رسد. این ارجاع متقابل شامل نام «کارپوشه» (workbook) دیگر است که درون براکت ها قرار گرفته است و در ادامه نام کاربرگ و شماره سلول آمده است.

=[Chicago.xlsx]January!B3

اگر فایل یا نام کاربرگ شامل فضاهای خالی باشد، در این صورت باید ارجاع فایل (شامل براکت) را در گیومه تکی قرار دهید.

='[New York.xlsx]January'!B3

ارجاع

در این مثال، می‌توانید علامت دلار ($) را در آدرس‌های سلول ببینید که نشان دهنده یک ارجاع مطلق است. زمانی که سلول‌ها و محدوده‌ها را در دیگر فایل‌های اکسل مورد ارجاع قرار می‌دهیم، ارجاع به صورت پیش‌فرض «مطلق» (Absolute) است. شما می‌توانید در صورت نیاز این وضعیت را به ارجاع نسبی (relative reference) تغییر دهید.

اگر هنگامی که کارپوشه (Workbook) ارجاع شده بسته می‌شود، به فرمول نگاه کنید، می‌بینید که شامل مسیر کامل مربوط به آن فایل است.

ارجاع

با اینکه ایجاد ارجاع به کارپوشه‌های دیگر فرایندی سر راست است، اما در معرض مشکلات مختلفی نیز قرار دارد. در زمانی که کار پوشه‌ها ایجاد یا تغییر نام داده می‌شوند و فایل‌ها جابه‌جا می‌شوند، این ارجاع‌ها ممکن است از کار بیفتند و خطاهایی ایجاد کنند. در هر حال، نگه داشتن همه داده‌ها در یک فایل اکسل واحد در صورت امکان پایدارتر خواهد بود.

ارجاع به یک محدوده از سلول‌ها در تابع

با این که ارجاع دادن به یک سلول منفرد به قدر کافی مفید است، اما ممکن است بخواهید تابعی (مانند SUM) بنویسید که به یک محدوده سلولی روی کاربرگ یا کارپوشه دیگر ارجاع دهد. به این ترتیب تابع را به طور معمول بازکنید و سپس روی کاربرگ و محدوده سلول‌ها، به همان ترتیبی که در بخش‌های قبلی عمل کردیم، کلیک کنید. در مثال زیر، یک تابع SUM اقدام به جمع کردن مقادیر روی محدوده B2:B6 در یک کاربرگ به نام Sales می‌کند.

=SUM(Sales!B2:B6)

ارجاع در اکسل

 

ارجاع با نام‌های تعریف شده برای محدوده‌ای از سلول‌ها

در اکسل می‌توان یک نام به سلول یا محدوده‌ای از سلول‌ها انتساب داد. این کار باعث می‌شود زمانی که مجدداً به نام‌ها نگاه می‌کنید به سادگی دریابید هر سلول یا محدوده سلول‌ها چه داده‌هایی را در برگرفته است. اگر از ارجاع‌های زیادی در یک اسپردشیت استفاده می‌کنید، نام گذاری محدوده مرتبط به این ارجاع‌ها می‌تواند موجب شود که راحت‌تر درک کنید چه کرده‌اید و به چه علت به کجا ارجاع داده‌اید. از این هم بهتر، آن است که هر نام یکتا است و به سلول یا محدوده‌ای معینی از سلول‌ها اشاره می‌کند.

برای نمونه، می‌توانیم نام یک سلول را به صورت «ChicagoTotal» ذخیره کنیم و سپس ارجاع متقابل آن را به صورت زیر انجام دهیم:

=ChicagoTotal

این یک جایگزین معنی‌دارتر برای یک ارجاع استاندارد مانند زیر است:

=Sales!B2

ایجاد یک نام تعریف‌شده آسان است. کار خود را با انتخاب کردن یک سلول یا محدوده‌ای از سلول‌ها آغاز کنید که می‌خواهید نامی به آن‌ها بدهید. روی کادر Name در گوشه بالا-چپ صفحه کلیک کرده و نامی که می‌خواهید تعیین کنید را وارد نمایید و در ادامه اینتر را بزنید.

ارجاع در اکسل

زمانی که نام‌های تعریف‌شده ایجاد می‌کنید، نمی‌توانید از Space استفاده کنید. از این رو در این مثال کلمه‌ها در نام به هم چسبیده‌اند و به وسیله یک حرف بزرگ مشخص می‌شوند. همچنین می‌توانید کلمات را با کاراکترهایی مانند خط تیره (-) یا زیرخط (_) از هم جدا کنید.

اکسل یک ابزار برای مدیریت نام‌ها نیز دارد که به نظارت روی این نام‌ها به روشی آسان کمک می‌کند. به منوی Formulas > Name Manager بروید. در پنجره Name Manager می‌توانید فهرستی از همه نام‌های تعریف‌شده در کاربرگ را ببینید و بدانید که کجا قرار دارند و مقادیر کنونی‌شان چیست.

ارجاع در اکسل

سپس می‌توانید از دکمه‌های ردیف فوقانی برای ویرایش و حذف این نام‌های تعریف شده استفاده کنید.

قالب‌بندی داده‌ها به صورت یک جدول

زمانی که با یک فهرست گسترده‌ای از داده‌های مرتبط کار می‌کنید، استفاده از قابلیت Format as Table اکسل نحوه ارجاع دادن به آن‌ها را بسیار ساده‌تر خواهد کرد. جدول ساده زیر را در نظر بگیرید:

ارجاع در اکسل

این سلول‌ها را می‌توان به صورت یک جدول قالب‌بندی کرد. به این منظور روی یک سلول در لیست کلیک کنید، به زبانه Home بروید و روی دکمه Format as Table کلیک کرده و سپس یک استایل را انتخاب کنید.

ارجاع در اکسل

تأیید کنید که محدوده سلول‌ها صحیح است و این که جدول دارای هدر است.

رفرنس در اکسل

سپس می‌توانید در زبانه Design یک نام معنی‌دار به جدول خود بدهید.

رفرنس در اکسل

در ادامه اگر نیاز باشد مجموع فروش‌های شیکاگو را به دست آوریم، می‌توانیم با استفاده از نام این جدول به آن (از هر کاربرگی) اشاره کنیم و سپس یک براکت برای دیدن ستون‌های جدول مورد استفاده قرار دهیم:

رفرنس در اکسل

در نهایت ستون را با دابل کلیک روی آن در لیست انتخاب کنید و یک براکت پایانی درج کنید. فرمول حاصل چیزی مانند زیر خواهد بود:

=SUM(Sales[Chicago])

در ادامه می‌بینید که جدول‌ها چگونه می‌توانند ارجاع دادن در تابع‌های تجمیع از قبیل SUM و AVERAGE را به مراتب آسان‌تر کنند.

گفتنی است که این جدول به منظور حفظ سادگی مثال کوچک انتخاب شده است. هر چه جدول بزرگ‌تر باشد، و برگه‌های بیشتری در کارپوشه داشته باشید، مزیت‌های آن بیشتر نمایان خواهند شد.

استفاده از تابع VLOOKUP برای ارجاع‌های دینامیک (Dynamic References)

روش‌های ارجاع‌ معرفی‌شده در این مقاله تا به اینجا همگی روی سلول‌های خاص یا محدوده‌ای از سلول‌های ثابت تعریف شده بودند. این وضعیت عالی است و برای اغلب نیازها کافی به نظر می‌رسد. اما اگر در این بین به سلولی ارجاع دهید که در آینده امکان جابه‌جایی آن به خاطر اضافه شدن ردیف‌های جدید وجود داشته باشد تکلیف چیست؟ یا اینکه، فرض را بر این بگذاریم فردی سلول‌ها را بر مبنای موردنظر خود مرتب (Sort) کند و به همین علت سلولی که به آن ارجاع داده‌ایم جابه‌جا شود، آنگاه چه باید کرد؟

در چنین وضعیت‌هایی نمی‌توان تضمین کرد که مقدار مورد نظر همچنان در همان سلولی که در ابتدا ارجاع یافته بود، قرار دارد. یک روش جایگزین در این وضعیت‌ها استفاده از تابع VLOOKUP در اکسل است که برای جستجوی مقدار در یک لیست استفاده می‌شود. بدین شکل ارجاع‌ها تا حد زیادی از خطرات تغییراتی که روی کاربرگ‌ها اعمال می‌شوند در امان خواهند ماند.

در مثال زیر، ما از تابع VLOOKUP برای گشتن به دنبال یک کارمند روی برگه دیگر بر اساس شناسه استخدامی وی استفاده کرده‌ایم و سپس تاریخ آغاز به کار او را بازگشت داده‌ایم. در ادامه فهرستی از کارمندان را مشاهده می‌کنید که در برگه Employees قرار دارند.

رفرنس در اکسل

تابع VLOOKUP ابتدا به ستون اول جدول نگاه می‌کند و سپس اطلاعات را از ستون تعیین شده بازگشت داده و آن را در سمت راست ستون اول قرار می‌دهد.

برای اینکه بهتر متوجه منظور شوید، تابع VLOOKUP زیر در برگه Employees و در بین ستون‌های A تا E، به دنبال شناسه کارمندی می‌گردد که در سلول A2 در اختیار آن قرار گرفته است. سپس تاریخ شروع به کار وی را بعد از پیدا کردن ردیف مربوط به شناسه، از ستون چهارم استخراج می‌کند و آبازگشت می‌دهد.

=VLOOKUP(A2,Employees!A:E,4,FALSE)

رفرنس در اکسل

در ادامه تصویری از چگونگی جستجوی لیست از سوی این فرمول و بازگشت اطلاعات صحیح را مشاهده می‌کنید:

رفرنس در اکسل

نکته جالب در مورد VLOOKUP نسبت به مثال‌های قبلی این است که کارمندان حتی در صورتی که ترتیب لیست تغییر یابد باز بر اساس شناسه‌شان جستجو و پیدا می‌شوند.

نکته: VLOOKUP فرمولی بسیار مفید است و ما در این نوشته تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های آن را بررسی کردیم.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی چندین روش برای ایجاد ارجاع بین اسپردشیت‌ها و کارپوشه‌های اکسل پرداختیم. شما می‌توانید رویکردی را که مناسب تشخیص می‌دهید و با آن راحت‌تر هستید، برای وظیفه مورد نظر خود انتخاب کنید.

بر اساس رای ۲۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
۴ دیدگاه برای «روش های ارجاع دادن در اکسل — راهنمای کاربردی»

سلام ضمن تشکر از مطالب مفید شما؛ یه سوال دارم!
با این فرمول که آشنا هستید: ok [newwork.xlsx]shee1′!A1
الان میخام بجای newwork که نام فایل اکسل دیگر من هستش، از فرمول استفاده کنم،
یعنی مثل این بشه: ok [B11.xlsx]shee1′!A1 که B11 اشاره داره به یک سلول
که ممنون میشم راهنمایی کنید. بسیار متشکرم.

با سلام و تشکر صمیمانه از زحمات همه عزیزان
دو تا شیت دارم که در شیت اول (AA) دو ستون حاوی دو عدد دارم و در شیت دوم (BB) یک ستون حاوی جمع دو ستون شیت AA دارم. در ابتدای کار فرمول داده ام که ستون جمع شیت BB با جمع دو ستون متناظر شیت AA پر شوند. اگر بین ردیفهای حاوی اطلاعات در شیت AA چند ردیف باز کنم جمع های ثبت شده در شیت BB بهم میریزد و نادرست میشوند. چگونه میتوانم در فرمول و آدرس دهی به شماره ستون اکسل هم اشاره کنم که اگر ردیف جدیدی باز شد در شیت مقصد هم باز شود.

با سلام و وقت بخیر
من میخواستم اطلاعات یک ستون در شیت 1 رو به ستون خالی دیگر در شیت 2 بصورت پویا فراخوانی کنم
بطوری که اگر در ستون شیت 1 اطلاعاتی وارد کردم یا ویرایش کردم در ستون شیت 2 هم بصورت داینامیک و پویا فراخوانی بشه و نمایش بده
ضمنا میخواستم بپرسم که راهکار شما در اکسل آیا در گوگل شیت هم کاربرد داره و کار میکنه یا خیر
با تشکر از شما

سلام
من چندتا فایل فروش و یه فایل دفترچه تلفن دارم. در هرکدام از فایل های فروش از vlookup برای در آوردن شماره تلفن ها استفاده میکنم و به صورت صحیح کار میکنه.
حالا مشکل اینجاست که وقتی فایل های فروش رو ایمیل میکنم در سیستم مقصد شماره تلفن ها نشون داده نمیشه.
هر کدوم از فایل های فروش رو برای یه نفر هر شب ایمیل میکنم نمیخوام فایل دفترچه تلفن رو هم ایمیل کنم هرشب.
میشه به صورتی ذخیره بشه که شماره تلفن ها در سیستم مقصد هم نشون داده بشه؟(مثل ذخیره کردم فونت همراه با فایل ورد)
با تشکر

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *