ویندوز ۸.۱ در برابر ویندوز ۷ — کدام ویندوز برای شما بهتر است؟

۴۲۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
ویندوز ۸.۱ در برابر ویندوز ۷ — کدام ویندوز برای شما بهتر است؟

با معرفی ویندوز 10 و فاصله گرفتن از ویندوزهای قدیمی بهترین گزینه برای رایانه ما کدام خواهد بود؟

ویندوز 10 در حال معرفی است. جدیدترین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت برای رایانه‌های رومیزی، باعث شده است که ویندوز 7 و 8.1 هر دو کنار بروند و همه منتظر انتشار نهایی جدیدترین نسخه ویندوز هستند. این نسخه شامل برخی امکانات بسیار جالب است- توانایی تعویض محیط‌های جداگانه دسکتاپ، ادغام دستیار دیجیتال مایکروسافت «کورتانا» (Kortana) و بازگشت منوی استارت سنتی که کاملاً هیجان‌انگیز است.

پشتیبانی ویندوز ایکس‌پی در انتهای آوریل 2014 به پایان می‌رسد و مایکروسافت احتمالاً تاریخ ژانویه 2015 را برای قطع پشتیبانی عمده از ویندوز 7 تعیین می‌کند. این بدین معنی نیست که نسخه قبلی ویندوز 8 کاملاً منسوخ می‌شود. این نسخه ها همچنان گزینه‌ای محبوب برای مصرف‌کنندگان و کاربران تجاری خواهند بود.

درواقع، آمار جدید سهم بازار نشان می‌دهد که کاربرانی که ویندوز ایکس‌پی را ترک می‌کنند بیشتر علاقه‌مند به ویندوز 7 هستند تا ویندوز 8 یا 8.1، چرا که آخرین نسخه ویندوز چندان که انتظار می‌رفت مورد استقبال کاربران وقع نشد. تا زمانی که مایکروسافت، پشتیبانی از ویندوز 7 را قطع نکند کاربران آن را برای جایگزینی ترجیح خواهند داد.

بنابراین بهترین گزینه برای رایانه کدام است؟ با منسوخ شدن نسخه ایکس‌پی، نامزدهای ارتقا، ویندوز 7 و ویندوز 8.1 بوده‌اند و ما خصوصیات کلیدی آنها را برای کمک به تصمیم‌گیری بهتر بررسی می‌کنیم.

۱- زمان بوت

رایانه‌های که دارای ویندوز 8 هستند تنها در طی 10 تا 15 ثانیه بوت می‌شوند و این زمان بر روی هارددیسک‌های SSD از این هم سریع‌تر است. آن روزها که وقتی منتظر روشن شدن سیستم خود بودیم باید یک فنجان چای آماده می‌کردیم دیگر گذشته است.

اما این سرعت چگونه به دست آمده است؟ مهندسان مایکروسافت حالت‌های هایبرنیشن (Hibernation) و خاموش کردن را در ویندوزهای 8 و 8.1 با هم ترکیب کرده‌اند و از یک حالت بوت ترکیبی استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد رایانه به‌مراتب سریع‌تر بوت شود. کرنل (Kernel) ویندوز اجازه می‌دهد که به جای این که آن را کاملاً خاموش بکنیم به حالت هایبرنیشن ببریم و با استفاده از آن در طی چند ثانیه مجدداً آن را بوت کنیم.

برنده: ویندوز 8 – هر چه رایانه سریع‌تر بوت شود، زمان بیشتری برای انجام کارهای مفیدتر خواهیم داشت. در انتهای دوره چندساله عمر رایانه، این امکانات درمجموع ساعت‌ها به وقت مفید استفاده از رایانه اضافه می‌کند.

۲- خصوصیات شرکتی

ویندوز 8.1 خصوصیات شرکتی بیشتری نسبت به ویندوز 7 دارد. با معرفی امکان Windows to Go در نسخه شرکتی ویندوز 8، کاربران می‌توانند نسخه شخصی‌سازی‌شده‌ای از ویندوز را از طریق یک یو‌اس‌بی یا هر رایانه دیگر که ویندوز 7 یا 8 را اجرا می‌کنند در اختیار داشته باشند. این امکان همچنین باعث می‌شود که فروشگاه ویندوز به طور پیش‌فرض فعال باشد و کاربران به برنامه‌های مختلف روی رایانه‌های متفاوت دسترسی داشته باشند.

مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند به طور مجازی ویندوز را بدون هیچ‌گونه نرم‌افزار شخص ثالث اجرا کنند. افزودن پشتیبانی Hyper-V به نسخه ویندوز 8.1 امکان اتصال به سرور را ایجاد می‌کند.

ویندوز 8.1 در مورد دستگاه‌های متحرک نیز پشتیبانی بهتری دارد و امکانات پرینت سریع از طریق NFC و بهبود تأیید هویت بیومتریک، مقاومت در برابر بدافزارها و رمزنگاری را نیز ارائه می‌دهد.

اما بخش‌های فناوری اطلاعات در سراسر جهان نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز، استقبال سردتری از ویندوز 8 داشتند. درواقع HP اظهار کرده است که ویندوز 7 محبوب‌ترین گزینه برای شرکت‌هایی محسوب می‌شود که قصد ارتقا از نسخه ایکس‌پی دارند.

مدیر پروژه اچ پی، جف وود می‌گوید: «[کسب‌وکارها] ویندوز 8 را نادیده گرفته‌اند.»

شرکت‌ها بیشتر از هر چیز به ثبات اهمیت می‌دهند و ویندوز 7، امتیازات زمان، آشنایی، تست گسترده و تطبیق‌پذیری کامل را در خود دارد.

افرادی که از نسخه 8 به نسخه 8.1 ویندوز ارتقا یافته‌اند نیز دچار مشکل شده‌اند و شکایت‌هایی در مورد خراب شدن برخی چیزهای ساده مانند پرینت گرفتن پس از آپدیت شنیده می‌شود.

برنده: هر دو برابرند – با این که ویندوز 8 برخی امکانات شرکتی را به طور پیش‌فرض دارد ولی ویندوز 7 این مزیت را دارد که بررسی و تست شده است. در این مورد نیز آپدیت‌های بیشتر برای 8.1 بسیاری از بزرگ‌ترین مشکلات ذاتی نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل را رفع کرده است.

۳- عملکرد

مایکروسافت از ویندوز 8 به عنوان یک راهنما استفاده می‌کند که تحت آن موتور خود را اصلاح می‌کند و نتیجه آن یک سیستم بسیار سریع‌تر است که منابع کمتری نسبت به قبل مصرف می‌کند. این نکته آن را به گزینه بهتری نسبت به ویندوز 7 برای رایانه‌های ارزان‌قیمت‌تر می‌کند.

اصول طراحی مجدد و استفاده از رنگ‌های ساده و جلوه‌های ویژه کمتر نیز در افزایش سرعت و حفظ منابع در مقایسه با حالت Aero Glass ویندوز 7 مؤثر بوده است.

درمجموع ویندوز 8.1 برای استفاده روزمره بهتر است و تست گسترده مانند PCMark Vantage و Sunspider بهبودهایی را نشان می‌دهد. ولی تفاوت چندان زیاد نیست.

برنده: ویندوز 8 – سریع‌تر است و منابع کمتری مصرف می‌کند.

۴- رابط کاربری

رابط کاربری پیش روی کاربر که جزو مشخصات ویندوز 8 است به محل بحث جدی از زمان معرفی بدل شده است و چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. از نظر برخی افراد بازطراحی گسترده همواره موجب می‌شود که حس شود دو سیستم‌عامل در هم ادغام شده‌اند و این بزرگ‌ترین جزء مورد بررسی جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز بوده است.

وقتی کاربران وارد صفحه ابتدایی رایانه می‌شوند با صفحه آغازین ناآشنایی مواجه می‌شوند که شامل برنامه‌ها و کاشی‌هایی هستند که به طور مستقیم بروز می‌شوند. این رابط مترو همه چیز را به شکل برنامه کرده است که شامل حالت کلاسیک دسکتاپ که اغلب افراد ترجیح می‌دهند نیز می‌شود. علاوه بر آن برنامه‌هایی مانند مرورگر اینترنت 11 برای صفحه‌های لمسی عالی هستند اما در مورد صفحه‌های غیر لمسی چندان نمی‌توان مطمئن بود.

ولی حتی علی‌رغم این واقعیت که در ویندوز 8.1 دکمه شروع پس از انتظارهای زیاد دوباره بازگشته است، دسکتاپ هنوز در ویندوز 8 کمی غریب به نظر می‌رسد. البته این مسئله به بازگشت دکمه شروع مربوط نیست بلکه صرفاً به تغییر بین صفحه‌های مختلف مربوط می‌شود.

این رابط بازنگری شده موجب ایجاد دودستگی در میان کاربران شده است و کم نیستند افرادی که از زمان معرفی رابط مترو (Metro) در مورد آن شکایت داشته‌اند. از مهم‌ترین نکاتی که مطرح می‌کنند این است که رابطی که برای استفاده لمسی طراحی شده است جایی بر روی رایانه‌های رومیزی ندارد.

ویندوز 8.1 گام‌هایی در جهت اصلاح این وضعیت برداشته است، ولی به این صورت بوده است که اینک کاربران می‌توانند به طور کامل رابط مترو را لغو کنند و مستقیماً وارد دسکتاپ شوند. با صرف زمان اندکی برای تنظیم سیستم‌عامل می‌توان یک نسخه مشابه ویندوز ساخت هر چند تجربه‌ی کاربری نیز اندکی بهبود یافته است.

در نسخه 8.1 ویندوز، بهبودهای جدی در رابط کاربری ایجاد شده است. می‌توان در دو نمایشگر، نوار شروع‌های مختلف با پس‌زمینه متفاوت ایجاد کرد. همچنین امکان جستجوی سراسری سریعی در منوی شروع گنجانده شده است که با زدن دکمه ویندوز می‌توان به آن دسترسی داشت و بین فایل‌های روی رایانه، فایل‌های OneDrive، برنامه‌ها، تنظیمات و اینترنت جستجو کرد. حتی می‌توان از طریق جستجوگر فایل ویندوز فایل‌های OneDrive را جستجو کرد.

برنده: ویندوز 7 – دسکتاپ آشنای کلاسیک هنوز محبوب است و به همین دلیل برنده است. ویندوز 8 نوعی شتاب‌زدگی با خود همراه دارد گرچه به‌روزرسانی ویندوز 8.1 به کاربران اجازه بوت مستقیم به دسکتاپ را می‌دهد ولی رابط مترو هنوز هم وقتی مورد نیاز نیست بالا می‌آید.

۵- امنیت

امنیت هم برای کاربران معمولی و هم کسب‌وکارها یک مسئله مهم است و ویندوز نیز همانند همه سیستم‌عامل‌های رایج یک هدف مهم برای بدافزارها و ویروس‌ها محسوب می‌شود.

ویندوز 7 و ویندوز 8.1 خصوصیات امنیتی مشترک زیادی دارند، هر دو آنها از رمزنگاری درایو BitLocker استفاده می‌کنند ولی نسخه 8.1 به طور پیش‌فرض آن را فعال کرده است. همواره می‌توان بسته ضروری امنیتی مایکروسافت برای ویندوز 7 را به‌رایگان دانلود کرد اما نسخه جدیدتر به طور پیش‌فرض آن را در خود دارد.

بوت شدن ایمن روی سیستم‌های UEFI نیز در نسخه 8.1 گنجانده شده است که امکان آلوده شدن بوت لودر از سوی بدافزار را دشوارتر کرده است. رایانه‌هایی که ویندوز 8.1 را اجرا می‌کنند می‌توانند به طور خودکار به VPN ها وصل شوند.

برنده: ویندوز 8 – آخرین نسخه ویندوز به طور هوشمندانه‌ای بسیاری از خصوصیات امنیتی را به طور پیش‌فرض در خود گنجانده است.

برای آشنایی و آموزش بیشتر در مورد ویندوز 7 می‌توانید از مطلب آموزش ویندوز 7 فرادرس استفاده کنید. همچنین برای آشنایی بیشتر با ویندوز 8 و 8.1 از آموزش جامع سایت فرادرس در مورد ویندوز 8 استفاده کنید.

 

منبع

بر اساس رای ۸۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱۴ دیدگاه برای «ویندوز ۸.۱ در برابر ویندوز ۷ — کدام ویندوز برای شما بهتر است؟»

از نظر سرعت بهترین نسخه وبندوز 8.1 هست

از نظر من قسمت استارت ویندوز هفت و ده بهتر و راحت تره

ببخشید تفاوت دو ویندوز۸و۸.۱چیه؟

8.1 تمام ضعف های 8 گرفته دکمه استرت داره و همجنان ازش پشتیبانی میشه.ولی برای بازی خیلی مناسب نیست.

تو ویندوز 8.1 یه سری مشکلات ویندوز 8 بهینه شده و روون تر شده

اقا ویندوز 8 بده میدونم به خاطر رابط کاربری metro ui برداشته شدن دکمه استارت همه ی اینها مشکلن اما ممکنه کسی بخواد موقعی که بوت میشه به برنامه ها دسترسی داشته باشه چون برنامه ها رو از تو دسکتاپ برداشتن و به مترو نیاز داره تازشم کلی مزایا مثل اینترنت اکسپلوور 11 family safety برنامه ایکس باکس ایکس باکس لایو کمرا و کلی چیزا رو که الان تو ویندوز 10 هست داره و این خیلی خوبه

سلام ، از نظر کلی باید سیستم عامل روی هر سیستمی نصب بشه چه ضعیف چه قوی ، اینجا میرسیم روی بهینه شدن سیستم عامل که واقعا روش کار نشده یکسری افراد میان میگن بهترین سیستم عامل مثلا فقط ۱۰ ، به نظر من یکسری جابجایی منوها و پنجره ها توی سیستم عامل میبینیم و باز هم تم ، ویندوز ۱۱ هم اون جوری که باید باشد نیست ، من خودم یک سیستم جمع کردم نسبتا قوی ، وقتی سیستم عامل ۸.۱۰.۱۱ نصب میکنم سیستم من انگاری داره زور میزنه نباید اینجوری باشه ، من واقعا از ویندوز xp و ۷ خوشم میاد شایدی ویندوز xp یکسری باگ داشت ولی عالی بود و در مورد ویندوز ۷ همین طور هست

سلام.
ببخشید الان رابط کاربری ویندوز 8.1 چطوریه
چون من تا حالا باهاش کار نکردم
ویندوز هفت خیلی ساده و راحته
لطفاً میشه راهنمایی کنید
چون میخوام ویندوز عوض کنم

نمیدونستی بدون کرک همون ویروس ولی به فایل دیگه اسیب نمیزنه .مثل واکسن میونه

ویندوز 8 خیلی خیلی خیلی آشغاله
این برتریها هم الکی اند
ویندوز 7 تو همش بهترینه
حتی 10 هم توهمی پیش نیست ! 😀

داداش بگو ویندوز 8.1 نصب نمیشه سیستمم ضعیفه وگرنه خیلی خوبه الان من 7سال دارم خیلی هم راضی هستم

ویندوز ۸ یا ۸/۱ مزخرفترین سیستم عامله

من ویندوز ۷ رو مفید میدونم

سلام،
شما شرط برنده بودن یک سیستم عامل را دارای امنیت بالا می دانید، ما دوستدار امنیت هستیم ولی تا کنون از خود پرسیده ایم که امنیت از طرف خود یا از سوی سازندگان سیستم عامل ها است؟ در حالی طبق گفته سخنان ادوارد اسنودن،امنیت در اینترنت و سیستم عامل ها توهمی بیش نیست. وقتی ویروس یاب فایل کرک نرم افزار کاربردی مان را به عنوان ویروس معرفی می کند؛ متوجه می شویم که داستان چیزی دیگر است. وقتی اصرار شرکتی نرم افزاری بر آپدیت کردن است و ویروس یاب آن نرم افزار آپدیت نشده را به عنوان ویروس معرفی می کند باید متوجه بشویم که داستان چیز دیگر است.
بله، ممکن است در این بین هم یک ویروس ضربه زننده به سخت افزار و نرم افزار را شکار کند.
به نظر من و برخی افراد کارشناس، گزینه امنیت بیشتر برای سازندگان و شرکتهای نرم افزاری و سخت افزاری صدق می کند و کرده است تا برای دیگر افراد.
با تشکر از مقاله شما

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *