راهنمای کامل شش نسخه ویندوز ۷ — تفاوت‌ها و شباهت‌ها

۴۹۰۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای کامل شش نسخه ویندوز ۷ — تفاوت‌ها و شباهت‌ها

مایکروسافت علی‌رغم درخواست‌های کاربران برای اجتناب از ایجاد سردرگمی و ارائه تنها یک نسخه از ویندوز 7، به روال قبلی خود در مورد ویندوز ایکس‌پی و ویستا ادامه داد و چندین نسخه یا SKU (واحد نگهداری موجودی) از ویندوز 7 را ارائه داد.

اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم شش نسخه مختلف ویندوز 7 وجود دارند، اما غالب کاربران معمولاً باید بین دو نسخه از آن انتخاب کنند. مایکروسافت گفته است که 80 درصد از کاربران از نسخه خانگی پریمیوم ویندوز 7 (مصرف کننده عام) یا نسخه حرفه‌ای ویندوز 7 (کسب‌وکارهای کوچک، کارمندان دورکار) استفاده خواهند کرد. این همان جایی است که مایکروسافت بیشترین توان بازاریابی خود را صرف آن می‌کند.

مدیرکل مایکروسافت مایک یِبارا می‌گوید: «ما بیش از یک میلیارد مشتری داریم. راضی نگهداشتن همه آنها [با تنها یک نسخه از ویندوز] کار راحتی نیست. مشتریان پروپاقرصی هستند که همه ویژگی‌ها را می‌خواهند و مشتریان معمولی‌تری هم هستند که می‌گویند نسخه‌ای می‌خواهیم که با نیازهای ما مطابق باشد.»

نمایش خصوصیات سوپربار (Superbar) و Aero در ویندوز 7

با این حال تحلیلگران، مایکروسافت را متهم می‌کنند که با افزایش تعداد نسخه‌های ویندوز، مشتریان را گمراه می‌کند و برای خود حاشیه سود می‌سازد و وبلاگ نویس ها نیز تأکید دارند که سه نسخه از ویندوز کافی است.

در ادامه به امکانات هر یک از شش نسخه ویندوز و این که برای چه کسانی مناسب هستند می‌پردازیم. مایکروسافت هنوز در مورد قیمت این محصولات صحبتی نکرده است.

ویندوز 7 نسخه آغازین (Starter)

این نسخه پایین‌ترین امکانات ویندوز را دارد، یک نسخه صرفاً 32 بیتی از ویندوز 7 که برای استفاده کاربران در کشورهای درحال‌توسعه تهیه شده است تا ابتدایی‌ترین نیازهای کاربران را رفع کند.

ویندوز 7 آغازین رابط کاربری گرافیکی Aero Glass را که در همه نسخه‌های دیگر ویندوز 7 (به‌جز ویندوز 7 خانگی پایه) موجود است، ندارد و به‌طور هم‌زمان تنها سه برنامه را می‌تواند اجرا بکند. این ویندوز شامل نسخه‌های اصلاح‌شده‌ای از نوار وظیفه (Taskbar) و فهرست‌های پرش، پخش‌کننده رسانه ویندوز، امکان اشتراک فایل گروه خانگی (Home Group) (کاربر می‌تواند عضو گروه خانگی شود ولی نمی‌تواند آن را خود ایجاد بکند) و دیگر خصوصیات اولیه مانند مرکز اقدام (Action Center) و پشتیبان گیری (Backup) و بازیابی (Restore) است.

نسخه آغازین در فروشگاه‌های خرده‌فروشی عرضه نمی‌شود و صرفاً به صورت از پیش نصب‌شده بر روی رایانه‌های جدیدی که شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت (OEM) می‌سازند نصب خواهد شد.

نسخه خانگی پایه ویندوز 7 (Home Basic)

نسخه خانگی پایه از نظر امکانات بین نسخه آغازین و خانگی پریمیوم قرار می‌گیرد. همه امکانات نسخه آغازین ویندوز 7 را دارد و مانند آن، تنها از طریق شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت در کشورهای درحال‌توسعه عرضه خواهد شد. همچنین همانند نسخه آغازین شامل رابط کاربری Aero Glass نخواهد بود.

برخی امکانات نسخه خانگی پایه نسبت به نسخه آغازین ویندوز 7: توانایی اجرای بیش از سه برنامه به طور هم‌زمان؛ نسخه 64 بیتی ویندوز؛ پیش‌نمایش بندانگشتی از برنامه‌های نوار وظیفه؛ و مرکز تحرک (Mobility Center) که امکان مدیریت شبکه‌هایی که لپ‌تاپ وصل می‌شود را میسر می‌سازد.

بر اساس آنچه که مایکروسافت در مورد نسخه خانگی پایه ویندوز 7 اعلام کرده است (که چیز زیادی هم نیست!) شامل همه امکانات ویندوز نسخه خانگی پریمیوم خواهد بود، به جز خصوصیات گرافیکی Aero Glass و دیگر امکانات رابط کاربری مانند Aero Snap، Aero Peek و امکان چند لمسی. این نسخه امکان قانونی فروش در ایالات متحده را نخواهد داشت.

نسخه خانگی پریمیوم ویندوز 7

نسخه خانگی پریمیوم ویندوز 7 همه امکانات نسخه‌های آغازین و خانگی پایه و چند امکان دیگر را با هم دارد. این مهم‌ترین نسخه خرده‌فروشی ویندوز است که تقریباً همه مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند. نسخه خانگی پایه ویندوز 7 در سراسر جهان در اختیار شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت قرار می‌گیرد و در فروشگاه‌های خرده‌فروشی برای نصب بر روی رایانه‌های جدید عرضه می‌شود.

نسخه خانگی پریمیوم ویندوز 7 گامی رو به جلو نسبت به نسخه خانگی پایه محسوب می‌شود که شامل رابط کاربری گرافیکی Aero Glass و خصوصیات ناوبری جدید ویندوز مانند Aero Glass، پس‌زمینه Aero، ویندوز تاچ، ایجاد گروه خانگی، مرکز رسانه، پخش و ایجاد دی‌وی‌دی، بازی‌های پریمیوم و مرکز تحرک می‌شود.

نسخه حرفه‌ای ویندوز 7

این نسخه از ویندوز در سراسر جهان برای شرکای سخت‌افزاری و در خرده‌فروشی‌ها در دسترس است و امکانات نسخه خانگی پایه را دارد، با این تفاوت که امکانات شبکه‌بندی و حفاظت داده برای کسب‌وکارهای کوچک و افرادی که به طور مداوم در خانه کار می‌کنند را نیز دارد.

نمایش خصوصیات قابل توجه برای مدیران فناوری اطلاعات در ویندوز 7

مایکروسافت احتمالاً کار دشواری برای اثبات این نکته به مشتریان دارد که نسخه خانگی پایه ویندوز 7 برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب نیست (با در نظر گرفتن این نکته که هزینه به‌مراتب کمتری نسبت به نسخه حرفه‌ای دارد)، اما برای موفقیت در این کار تنها یک راه دارد و آن بازاریابی امکانات حرفه‌ای مانند اتصال دامنه برای متصل شدن به شبکه‌های کسب‌وکار، سیستم رمزنگاری فایل برای حفاظت داده و پرینت آگاه از مکان برای اتصال بهتر به پرینتر در محل کار و خانه خواهد بود.

نسخه حرفه‌ای ویندوز 7 شامل امکانات تجاری که بسیار در مورد آن تبلیغات شده است، نخواهد بود. این امکانات شامل DirectAccess و BranchCache هستند. این امکانات در نسخه بالاتر زنجیره محصولات مایکروسافت یعنی ویندوز 7 شرکتی (Enterprise) عرضه می‌شود.

ویندوز 7 شرکتی

نسخه شرکتی ویندوز 7 تنها از طریق پروانه حجمی برای کسب‌وکارها در دسترس است. این نسخه شامل همه امکانات ویندوز 7 حرفه‌ای به علاوه امکانات امنیتی و شبکه‌بندی بیشتر است.

کسب‌وکارهایی که تحت پوشش بیمه نرم‌افزاری مایکروسافت قرار دارند نسخه شرکتی ویندوز را بدون هزینه اضافی دریافت می‌کنند. خصوصیاتی که موجب تمایز نسخه حرفه‌ای از نسخه شرکتی می‌شود این موارد هستند: BitLocker (داده‌ها را بر روی درایوهای داخلی و خارجی رمزنگاری می‌کند)؛ DirectAccess (اتصال به شبکه شرکتی بدون وی‌پی‌ان)؛ و BranchCache (تسریع دسترسی به فایل‌های حجیم در شعبه‌های دوردست اداره‌ها).

نسخه شرکتی ویندوز 7 برای دنیای شرکت‌ها طراحی شده است و تنها از سوی کسب‌وکارهای بزرگ استفاده خواهد شد. این نسخه در فروشگاه‌های خرده‌فروشی یا از سوی شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت برای نصب پیش‌فرض بر روی رایانه‌های جدید در دسترس نخواهد بود.

نسخه نهایی ویندوز 7

نسخه نهایی بزرگ‌ترین نسخه ویندوز 7 است که شامل همه خصوصیات نسخه‌های دیگر می‌شود. می‌توان آن را نسخه شرکتی ویندوز 7 برای مشتری‌های معمولی نامید.

نسخه نهایی گران‌ترین نسخه ویندوز است، بنابراین بعید است که افراد زیادی از آن استفاده کنند، مگر معدود کاربران حرفه‌ای که همه امکانات ویندوز را با هم می‌خواهند. هم‌چنین بعید است که مایکروسافت تبلیغات زیادی در مورد نسخه نهایی ویندوز 7 انجام دهد. اغلب کاربران معمولی به همه امکانات امنیتی و شبکه‌بندی آن نیاز ندارند و در مورد کسب‌وکارها نیز به نظر نمی‌رسد به چیزی بیش از آنچه که نسخه شرکتی ویندوز 7 ارائه می‌دهد نیاز داشته باشند.

مایکروسافت گفته است که شرکای سخت‌افزاری‌اش می‌توانند نسخه نهایی ویندوز 7 را بر روی رایانه‌های جدیدی که می‌سازند نصب کنند و به طور محدود نیز در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.

برای آشنایی و آموزش بیشتر درخصوص ویندوز 7 می توانید از آموزش جامع ویندوز 7 فرادرس در این موررد استفاده کنید.

 

منبع

بر اساس رای ۳۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲ دیدگاه برای «راهنمای کامل شش نسخه ویندوز ۷ — تفاوت‌ها و شباهت‌ها»

به نام خدا

به کیفیت تلاش شما من نمره ۵۰ رو در

نظر میگیرم ولی همه برنامهای شما از نظر کمی هنوز فرصت نشده

ببینم

با آرزوی آینده پربار تر*

عالی بود ولی اگر اسم ویندوز ها رو تو پرانتز انگلیسی مینوشتین خیلی بهتر میشد

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *