امکانات جدید اندروید استودیو ۴ | راهنمای کاربردی

۱۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
امکانات جدید اندروید استودیو ۴ | راهنمای کاربردی

نسخه پایدار اندروید استودیو 4.0 چند ماه است که انتشار یافته است. این نسخه نیز همانند نسخه‌های قبلی برخی قابلیت‌های جدید را معرفی کرده است. در این مقاله با امکانات جدید اندروید استودیو 4 آشنا خواهیم شد و به بررسی برخی از بهترین قابلیت‌های آن خواهیم پرداخت که برای همه توسعه‌دهندگان مفید هستند.

Motion Editor

MotionLayout یک زیرکلاس از ConstraintLayout است که به ما امکان می‌دهد تا حرکت (motion) و انیمیشن ویجت را در اپلیکیشن‌های خود مدیریت کنید. اندروید استودیو 4.0 یک ادیتور طراحی بصری برای لی‌آوت motion ارائه کرده است. این قابلیت به ما کمک می‌کند که انیمیشن‌ها را با سهولت بیشتری ایجاد، ادیت و پیش‌نمایش کنیم و دیگر نیازی به ساخت بیلد کردن اپلیکیشن به این منظور وجود ندارد. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که فایل‌های XML پیچیده را تولید و ویرایش کنیم، زیرا Motion Editor همه خصوصیات مورد نیاز ما را می‌سازد و از مجموعه قیدهای ویرایشی، گذارها و غیره نیز پشتیبانی می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مستندات رسمی (+) را بررسی کنید.

بازبینی زنده لی‌آوت

در نسخه جدید اندروید استودیو، Layout Inspector طوری به‌روزرسانی شده است تا هر زمان درک به‌روزی از UI اپلیکیشن در اختیار داشته باشیم. با بهره‌گیری از این قابلیت، دیباگ کردن UI یک اپلیکیشن بسیار آسان‌تر است، چون دسترسی به برخی داده‌ها را به ما می‌دهد که با اجرا شدن اپلیکیشن به‌روزرسانی می‌شوند و در مورد شیوه استفاده از منابع نیز اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد.

https://medium.com/androiddevelopers/layout-inspector-1f8d446d048

امکان دسترسی به این قابیلت با استفاده از منوی View > Tool Windows > Layout Inspector وجود دارد. اگر اپلیکیشن را روی دستگاهی نصب کنیم که API سطح 29 و بالاتر را اجرا می‌کند، به برخی قابلیت‌های اضافی مانند سلسله مراتب دینامیک لی‌آوت که در زمان تغییر دستگاه به‌روز می‌شود خصوصیات تفصیلی ویو که به تعیین مقدار منابع مورد استفاده کمک می‌کند، دسترسی خواهیم داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقاله (+) مراجعه کنید.

Layout Multi Preview

Layout Multi Preview یا Layout Validation یک ابزار بصری است که برای پیش‌نمایش لی‌آوت در دستگاه‌ها و پیکربندی‌های مختلف در نقطه زمان معین مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این قابلیت می‌توان برای شناسایی مشکلات بالقوه در UI استفاده کرد، زیرا به طور کلی UI برای اندازه صفحه قابل رؤیت روی یک پیکربندی خاص طراحی می‌شود. برای دسترسی به قابلیت چند پیش‌نمایش لی‌آوت باید گزینه زبانه Layout Validation را در گوشه راست-بالای پنجره UDE انتخاب کنید.

https://medium.com/androiddevelopers/layout-inspector-1f8d446d048

گزینه‌های مختلف برای انتخاب بسته به الزامات گوناگون وجود دارند.

https://medium.com/androiddevelopers/layout-inspector-1f8d446d048

Build Analyzer

از زمان توسعه اندروید، زمان بیلد اپلیکیشن‌های بزرگ‌تر یکی از مشکلات سربار بوده است. همه ما زمان‌های بیلدی مانند 10 تا 20 دقیقه را صرفاً برای بررسی تغییرها تجربه کرده‌ایم. این امر زمان و بهره‌وری توسعه‌دهنده را به هدر می‌دهد. بنابراین باید زمانی را صرف بهینه‌سازی زمان بیلد اپلیکیشن بکنیم. مهم‌ترین عامل در این خصوص این است که بدانیم کدام بخش از سیستم بیلد زمان بیشتری را مصرف می‌کند. آنالایزر بیلد در اندروید استودیو نسخه 4.0 با پلاگین 4.0 معرفی شده است و به ما کمک می‌کند که مشکلات موجود در فرایند بیلد را آنالیز کرده و بیابیم. این مشکلات می‌توانند شامل وظایف با پیکربندی نادرست و غیره باشد. امکان تعیین تنظیمات پیش‌فرض برای این قابلیت با استفاده از یک یا چند خط زیر در هر فایل build.gradle ماژول وجود دارد:

https://medium.com/androiddevelopers/layout-inspector-1f8d446d048

Build Analyzer با برجسته ساختن پلاگین‌ها و وظایفی که مسئولیت بیشتری در زمان بیلد دارند و پیشنهاد روش‌هایی برای کاهش این موارد به ما کمک می‌کند که نقاط تنگنای بیلد را شناسایی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به مستندات رسمی (+) ‌مراجعه کنید.

https://medium.com/androiddevelopers/layout-inspector-1f8d446d048

ارتقای UI پروفایلر CPU

پروفایلرها یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود عملکرد اپلیکیشن هستند. پروفایلر CPU طوری طراحی شد ‌است تا اطلاعاتی در مورد فعالیت ترد‌های اپلیکیشن و ثبت رد‌ها ارائه کند. تا قبل از این همه داده‌های پروفایلر به صورت ترکیب شده، زیر یک عنوان ارائه می‌شدند:

https://medium.com/androiddevelopers/layout-inspector-1f8d446d048

اما در اندروید استودیو 4.0، ثبت سوابق عملکردی CPU از تایملاین اصلی پروفایلر جدا شده و در گروه‌های مختلف سازمان‌دهی شده تا امکان تحلیل به طرز آسان‌تری فراهم شود. به این ترتیب می‌توانیم در بین گروه‌ها حرکت کنیم و آیتم‌های منفردی را درون گروه کشیده و رها کنیم تا سفارشی‌سازی بیشتری ایجاد کنیم.

https://medium.com/androiddevelopers/layout-inspector-1f8d446d048

برای تحلیل آسان‌تر کنار هم، می‌توانیم همه فعالیت‌های ترد را که شامل متدها، تابع‌ها و رویدادها می‌شود، در تایملاین Thread Activity ببینیم و از میانبرهای ناوبری برای حرکت آسان‌تر بین داده‌ها استفاده کنیم.

https://medium.com/androiddevelopers/layout-inspector-1f8d446d048

UI مربوط به System Trace نیز بازطراحی شده است تا رویدادها به صورت یکتایی رنگ‌آمیزی شوند و تمییز دیداری بهتری ایجاد شود. به این ترتیب تردها طوری مرتب‌سازی می‌شوند که تردهای شلوغ‌تر در رتبه‌های بالاتر قرار گیرند و اینک می‌توانیم روی دیدن داده‌هایی تمرکز کنیم که فقط مربوط به یک نخ هستند و دیگر نیازی به مشاهده ترکیبی داده‌ها نیست.

ادیتور هوشمند برای قواعد R8

R8 در پلاگین 3.4.0 گریدل اندروید معرفی شده است تا همه مراحل desugaring ،shrinking ،obfuscating ،optimizing و dexing را دریک جا گردآوری کند و در نتیجه بهبود عملکردی چشمگیری در فرایند بیلد ارائه دهد. برای یادگیری موارد بیشتر در خصوص R8 این مقاله (+) را مطالعه کنید. تا پیش از این هیچ پشتیبانی از یک ادیتور هوشمند وجود نداشت که پیشنهاد خودکار در زمان نوشتن قواعد R8 داشته باشد. اما در نسخه اندروید استودیو 4.0 یک قابلیت ادیتور هوشمند ارائه شده است که در زمان نوشتن قواعد برای code shrinking به کار می‌آید. زمانی که فایل‌های قواعد را برای R8 ایجاد می‌کنیم، اندروید استودیو این قابلیت ادیتور هوشمند را با امکاناتی از قبیل هایلایت کردن سینتکس، تکمیل کد و بررسی خطا ارائه می‌کند. این ادیتور با پروژه اندروید نیز ادغام می‌شود تا تکمیل نماد کامل را برای همه کلاس‌ها، متدها و فیلدها ارائه کند و امکان ناوبری و بازسازی سریع کد را فراهم سازد.

https://medium.com/androiddevelopers/layout-inspector-1f8d446d048

قالب‌های زنده اندروید کاتلین

قالب‌های زنده یک قابلیت راهگشای IntelliJ است که به ما امکان می‌دهد تا سازه‌های رایج را از طریق تایپ کردن کلیدواژه‌های ساده در کد درج کنیم. اندروید استودیو اینک قالب‌های زنده را به روش خاص اندروید برای کد کاتلین نیز عرضه کرده است. برای نمونه با وارد کردن عبارت toast و فشردن کلید Tab کیبورد می‌توانیم سریعاً کد قالبی مربوط به یک Toast را درج کنیم. برای مشاهده لیست کامل قالب‌ها به بخش Editor > Live Templates در دیالوگ Settings یا Preferences بروید.

سخن پایانی

به این ترتیب به پایان این مقاله می‌رسیم. اندروید استودیو در طی نسخه‌های اخیر با تغییرات زیادی مواجه شده و امکانات زیادی به آن اضافه شده است. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
better-programming
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *