تفاوت میان Illustrator و Photoshop چیست؟ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

۱۸۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
تفاوت میان Illustrator و Photoshop چیست؟ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

در این نوشته می خواهیم تفاوت‌های کلیدی فتوشاپ و ایلاستریتور (Illustrator)، دو نرم افزار محبوب و پرکاربرد را بررسی کنیم. اگر طراح گرافیک با سابقه‌ای هستید این تفاوت ها را درک کرده اید و نیازی به مطالعه این نوشته ندارید؛ اما اگر تازه به سرزمین طراحی گرافیک پا گذاشته‌اید و مشتاقی هستید در مورد ابزارهای کلیدی آن بیشتر بدانید این مطلب مناسب شما است. تفاوت این دو نرم افزار در ابتدا شاید کمی پیچیده به نظر بیاید؛ اما اگر کمی حوصله به خرج دهید همه چیز شفاف خواهد شد.

فیلم آموزشی بررسی تفاوت های میان Illustrator و Photoshop

دانلود ویدیو

تفاوت رستر (Raster) و وکتور (Vector)

مهمترین تفاوت میان فتوشاپ و ایلاستریتور، تکنیک‌های تصویرسازی است که هر نرم افزار استفاده می‌کند. به همین علت در ابتدای بحث به شرح این مسئله می‌پردازیم.

فتوشاپ «ویرایشگر تصویری» (Raster-Editor) است. به این معنی که تصاویر از پیکسل ها تشکیل شده‌اند، به همین دلیل اعمال تغییرات روی تصاویر، آن را با مشکل مواجه می‌کند. به عنوان مثال اگر بخواهید تصویری را در فتوشاپ زوم کرده و ذخیره کنید؛ تصویر پیکسلی خواهد شد. اما ایلاستریتور «ویرایشگر برداری» (Vector Editor) است. به این معنی که برنامه از فرمول‌های ریاضی برای ایجاد فرم‌ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌کند. از آنجایی که تصاویر از نظر تکنیکی حاصل یک سری فرمول هستند، می توانید بدون نگرانی آنها را بزرگ و کوچک کنید و حرکت و تغییر سایز دهید. برنامه اتوماتیک فرمولها را دوباره محاسبه کرده و تصویر نهایی را بدون هیچگونه افت کیفیتی نمایش می‌دهد.

رنگ‌بندی طبیعی در مقابل رنگ‌بندی دقیق (Natural Tone vs. Precision)

تفاوت در کدنویسی این دو نرم افزار نتایج جالبی داشته است. در فتوشاپ، طراح می‌تواند طرحی روان و طبیعی حتی در حد تصاویر واقعی خلق کند؛ برای اینکه فتوشاپ نرم‌افزاری دیجیتال است که امکاناتی مانند دنیای آنالوگ نقاشی یا طراحی روی کاغذ فراهم می‌کند و از همین رو تصاویر ویرایش یا خلق شده توسط آن بسیار شبیه زندگی و دنیای واقعی هستند.

از سوی دیگر، ایلاستریتور می تواند به سطحی از دقت برسد که با اینکه کمتر طبیعی دیده می شود، اما برای عناصری که باید بدون نقص و عالی باشند و ابعادشان مرتباً تغییر کند مناسب است. برای مثال، لوگو باید وکتورسازی شود تا بتوان بدون مشکل و طبق نیاز مشتری بزرگ و کوچکش کرد. اما یک پوستر بهتر است در فتوشاپ طراحی شود تا بتوان تصویری طبیعی و پویا درون آن خلق کرد. البته با تمام این اوصاف، طراحانی هستند که این قوانین را نقض می‌کنند و مثلاً پوسترهایی کم‌نظیر را در ایلاستریتور رقم می‌زنند (هر چند که اگر نیاز به تصویر سازی و نه ویرایش تصویر برای پوستر باشد، ایلاستریتور گزینه جذاب‌تری است).

به طور کلی می‌توان گفت که فتوشاپ برای ویرایش تصاویر و عکس‌هایی که از قبل موجود هستند، مناسب است. در حالی که ایلاستریتور برای تصویرسازی و طراحی شکل‌های انتزاعی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت‌های فتوشاپ و ایلاستریتور به زبان تصویر

در ادامه 9 حقیقت جالب در مورد فتوشاپ و ایلاستریتور و تفاوت‌هایی که میان آن‌ها است را بیان خواهیم کرد.

1. تاریخ تولد

شاید شما نیز مانند اغلب افراد تصور کنید که فتوشاپ نرم‌افزاری قدیمی‌تر است؛ اما این تصوری نادرست محسوب می‌شود. شرکت «ادوبی» نرم افزار ایلاستریتور را در سال 1987 معرفی کرد؛ در حالیکه فتوشاپ سه سال پس از آن و در سال 1990 انتشار یافته است.

2. اولین نسخه

در تصاویر فوق، صفحه‌های اسپلش اولین نسخه از نرم‌افزارهای فتوشاپ و ایلاستریتور را مشاهده می‌کنید.

3. محیط کاری


در نرم‌افزار فتوشاپ شما محدود به «محیط کار» (Work Area) هستید و نمی‌توانید از محدوده‌ای که در ابتدای ایجاد فایل تعریف کرده‌اید، خارج شوید؛ اما در ایلاستریتور در این خصوص محدودیتی وجود ندارد و در صورت لزوم بدون نیاز به تغییر اندازه محیط کاری می توان از محدوده‌های از پیش تعیین شده گذر و آیتم‌ها را از آن خارج یا به آن وارد کرد.

4. لایه‌ها

در نرم‌افزار فتوشاپ هر لایه تنها می‌تواند شامل یک شیء باشد؛ اما در ایلاستریتور هر لایه می‌تواند میزبان چندین شیء باشد.

5. انتخاب

در نرم افزار فتوشاپ ما تنها ناحیه خاصی از تصویر را انتخاب می کنیم؛ اما در ایلاستریتور انتخاب ناحیه موضوعیت ندارد و در واقع شیء‌های مختلف انتخاب می‌شوند.

6. بوم

در فتوشاپ تنها یک بوم وجود دارد که همه لایه‌ها روی این بوم قرار می‌گیرند؛ اما در ایلاستریتور ما چندین بوم داریم که «artboard» نامیده می‌شوند، بدین ترتیب می‌توانیم یک فایل را به چند «آرتبورد» تقسیم کنیم.

7. بزرگنمایی

شاید مهم‌ترین تفاوت بین فتوشاپ و ایلاستریتور در بحث بزرگنمایی باشد؛ در فتوشاپ امکان بزرگنمایی بدون افت کیفیت وجود ندارد و در واقع هنگام زوم کردن، این نرم‌افزار پیسکل‌ها را بزرگتر می‌کند که در نهایت سبب می‌شود پس از انداکی زوم کردن بتوانیم ‌آن‌ها را ببینیم (تصویر کیفیت خود را از دست می‌دهد و پیکسله می‌شود). اما در مورد ایلاستریتور قضیه به کل متفاوت است. از آنجا که اشکالی که در ایلاستریتور ترسیم می شوند، ذاتاً مبتنی بر فرمول‌های ریاضی هستند، محدودیتی در میزان بزرگنمایی تصاویر وجود ندارد و می‌توانید تا هر اندازه‌ای که دوست دارید یک تصویر را بزرگ کنید؛ آنهم بدون ذره‌ای افت کیفیت.

۸. کلیپ و ماسک کردن

در فتوشاپ بخش زیرین یک شیء ماسک می‌شود؛ اما در ایلاستریتور بخش فوقانی شیء ماسک می‌شود.

۹. کاربردهای متداول

از فتوشاپ اصولا برای ویرایش عکس و تصاویر از قبل ایجاد شده، روتوش تصویر و انواع ادیت‌های مربوط به رنگ، کنتراست و خصوصیات دیگر عکس‌ها استفاده می‌شود؛ در حالیکه موارد کاربرد ایلاستریتور در زمینه طراحی و تصویرسازی انتزاعی از قبیل لوگو، کتاب‌های مصور و نمونه‌های دیگری از این دست است.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲۰۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
designcontest
۱۷ دیدگاه برای «تفاوت میان Illustrator و Photoshop چیست؟ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)»

خیلی عالی بود. ممنون

مقاله‌ی خوبی بود. برای طراحی پست اینستاگرام کدومشون بهتره؟

بسیار مفید

تشکر ،اطلاعات مفید خوبی ارائه کردید

سلام . من طراح هستم و مقایسه این دونرم افزار غلط هستش. مثل این میمونه تیم فوتبال را با تیمبسکتبال مقایسه کنید. مقایسه ای در کار نیست چون هر کدوم متفاوت از یکدیگرند. illustrator را با corel مقایسه کنید. در حال حاضر photoshop رو میتوانید با sketch مقایسه کنید

متشکرم
عالی بود

حالت مطالعه در شب واسه سایت بذارید و برنامه نویس ها رو خوشحال کنید
کور شدم تا این متن رو تموم کردم

از افزونه استفاده خب بکن $echo pocker face

چرا فکر میکنید این مقاله درباره مقایسه بهتر و بدتر بودن این دو نرم افزاره؟ فقط تفاوت ها بیان شده نه کارایی!
هر کدوم از این برنامه ها کارایی مخصوص به خودشون رو دارن. من 18 ساله گرافیستم. از “فوتوشاپ” برای تصویر سازی، رتوش، تنظیم رنگ و کار روی عکس ها استفاده میکنم (در موارد کلی صحیح رنگ برای تعداد زیادی عکس با “لایت روم” کار میکنم)، از “ایلاستریتور” برای طراحی پوستر و لایت باکس و بنر و استند (با استفاده از عکس های ادیت شده در “فوتوشاپ” و تلفیق اونها با آبجکت های وکتور) و در نهایت طراحی لوگو و نشان ها. برای طراحی مجلات و انتشارات هم از “این دیزاین” استفاده میکنم و در مواردی برای نشریات الکترونیکی از نرم افزار “این کپی”.

بزرگی، معروفیت و وسعت عمل در نرم افزار “فوتوشاپ” دلیل بر بهتر بودن اون نیست. ولی در نهایت اضافه شدن قابلیت های کار روی آبجکت های وکتوری در نسخه های جدید “فوتوشاپ”، نیاز مبتدیان رو به کار با نرم افزار “ایلاستریتور ” منتفی کرده.

به طور کلی می‌توان گفت که فتوشاپ برای ویرایش تصاویر و عکس‌هایی که از قبل موجود هستند، مناسب است. در حالی که ایلاستریتور برای تصویرسازی و طراحی شکل‌های انتزاعی مورد استفاده قرار می گیرد.

این جمله متن عالی بود. تشکر از فرادرس

دوستان اصلا بحث بهتر و بدتر بودن یک برنامه نیست!

شما درمورد تصاویر “رستر” و “وکتور” اطلاعاتتونو بیشتر کنید، مشکل حل میشه!

این 2برنامه برای مقاصد مختلفی طراحی شدند.هرکدوم برای کار جداگانه ای هستند.

ممنون از توضیحات ساده و روان فرادرس.

من چند ساله که بازیسازم
بدون هیچ تعصبی دارم میگم
فتوشاپ صد هزار برابر از ایلستریتور بهتره
نور پردازی فوق العاده . وسعت رنگ بی نظیر . آزادی عمل طراح
اصلا شما نمیتونی یه بازی استاندارد پیدا کنی که گرافیکش با فتوشاپ نباشه !

منم بازی سازم و باید بگن بازی های دو بعدی شرکت کچاپ با ایلستریتور یا حتی بازی های چیتا موبایل مثل تپ تپ دش یا پیانو این که شما نمیتونید رنگ بندی کنی توش نشون از ضعف شماست نه ایلستریتور 🙂

ایلستریتور یک صدم فتوشاپ هم نیست ترکیب رنگی که در نوانس و وبکالر هست اصلا تو ایلستریتور نیست پس لطفا سعی نکنید الکی فتوشاپو از چشم بندازین.

تمام موارد رو فتوشاپ داره جز زوم که با یک پلاگین حله

کاملا مخالفم
شما حتی با نصب پلاگین هم نمیتونید اونوقت کیفیت رو بیارید بالا که بشه بیلبوردش کرد
لطفا کمی منطقی باشید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *