بهترین نرم‌افزارهای رایگان ضروری — بخش دوم

۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بهترین نرم‌افزارهای رایگان ضروری — بخش دوم

در بخش دوم پست «بهترین نرم‌افزارهای رایگان» و در ادامه بخش اول، لیست بهترین نرم‌افزاهای رایگان را کامل می کنیم.

11. Audacity – ویرایشگر صوتی

اگر نیاز به ضبط یا ترکیب فایل‌های صوتی بدون صرف هزینه زیاد بر روی نرم‌افزارهای حرفه‌ای دارید، «Audacity» بهترین گزینه است. این ویرایشگر صوتی قدرتمند متن‌باز، قابلیت‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهد (البته دکمه‌ها و گزینه‌های آن کمی گیج‌کننده است).

12. Revo Uninstaller – حذف نصب به طول کامل

زمانی که شما اقدام به حذف یک برنامه نصب شده، به وسیله ابزار پیش‌فرض سیستم‌عامل خود می‌کنید، امکان باقی ماندن برخی از فایل‌ها در محل‌های نامعلوم و پر شدن فضای کامپیوتر وجود دارد. نرم‌افزار «Revo Uninstaller» همه فایل‌های مربوط به یک برنامه را پاک می‌کند. این نرم‌افزار نسخه حرفه‌ای با ویژگی‌های متنوعی را نیز دارد اما نسخه رایگان آن کار اصلی را انجام می‌شود.

نکته حرفه‌ای: اگر در هنگام حذف نصب یک برنامه، اخطاری با مضمون «این فایل قابل حذف نیست چرا که در حال حاضر بر روی سیستم شما در حال اجراست» را مشاهده کردید، از بازکننده نرم‌افزار «IOBit» برای رفع این مشکل استفاده کنید.

13. Recuva – بازگردانی فایل‌های حذف‌شده

اگر قصد بازگرداندن فایل‌های حذف‌شده خود را دارید، نرم‌افزار «Recuva» را پیشنهاد می‌کنیم. Recuva، یک برنامه ساده برای بازگرداندن فایل‌های حذف‌شده است. این برنامه محصول شرکت Piriform است.

توجه: Recuva قادر به بازگرداندن همه‌ی فایل‌های حذف‌شده نیست. علاوه بر این، اگر یک برنامه را با ابزارهای حذف ایمن، مانند نرم‌افزار «Eraser» پاک کرده باشید، امکان بازگردانی فایل‌های مربوط به آن برنامه‌ها کمتر است. با این حال، این برنامه می‌تواند شما را در برخی از موارد نجات دهد. نسخه حرفه‌ای این برنامه ویژگی‌های بیشتری دارد.

14. Sumatra PDF – اجرای ساده، سریع و دقیق فایل‌های پی‌دی‌اف

ممکن است که برای اجرای فایل‌های پی‌دی‌اف (PDF)، اولین برنامه‌ای که به ذهن بیشتر افراد می‌رسد، نرم‌افزار «Adobe Reader» باشد. با این حال، نرم‌افزار Adobe Reader بسیار پرزرق‌وبرق بوده، به صورت ثابت به‌روزرسانی می‌شود و له صورت مداوم مورد هدف بدافزارها قرار می‌گیرد. اگر برای اجرای فایل‌های پی‌دی‌اف خود، تنها به عملکردهای ابتدایی نیاز دارید، از نرم‌افزار «Sumatra PDF» استفاده کنید. برنامه Sumatra، بسیاری از گزینه‌های اضافی دیگر برنامه‌های کامل را ندارد اما زمانی که بحث خواندن فایل‌های پی‌دی‌اف باشد، این نرم‌افزار سرعت و دقت بسیار بالایی دارد. نکته دیگر این است که به دلیل استفاده کمتر کاربران از این نرم‌افزار، هکرها نیز به سمت آن نمی‌روند.

15. Spotify – پخش آنلاین و رایگان موسیقی

نرم‌افزار «Spotify»، سرویس آنلاین پخش موسیقی را برای کاربران فراهم می‌کند. ممکن است با توجه به محدودیت‌های موجود، استفاده از این نوع سرویس در کشور ما رایج نباشد اما خوشبختانه اخیراً Spotify برای هم‌وطنان ما قابل دسترس شده است. با استفاده از نرم‌افزار Spotify می‌توانید به همه موسیقی‌های برتر دسترسی داشته باشید. البته این نرم‌افزار امکان مشاهده ویدیو و گوش دادن ب پادکست‌ها را نیز فراهم می‌کند. همه‌ی امکانات این نرم‌افزار رایگان است (البته اگر با گوش دادن به تبلیغات مشکلی ندارید).

16. مدیریت کلمه‌های عبور

نکته‌ای که در سال‌های اخیر برای مقابل با اقدام هکرها گوش زد می‌شود این است: «شما به کلمه‌های عبور قوی و همچنین کلمه‌های عبور مختلف برای هر سایت نیاز دارید». به جای حفظ کردن و استفاده از تعداد بسیار زیادی از کلمه‌های عبور ترکیبی (حروف، اعداد و علائم)، از یک نرم‌افزار مدیریت کلمه‌های عبور استفاده کنید.

گزینه‌های مختلفی در دسترس هستند اما «LastPass» یکی از بهترین گزینه‌ها است. LastPass، مدیریت کلمه عبور مبتنی بر فضای ابری است و پسوردهای تصادفی قوی برای شما ایجاد می‌کند. «Dashlane» نیز یک گزینه معروف دیگر است اما نسخه رایگان آن تنها برای یک دستگاه قابل استفاده است.

17. استفاده از مجموعه‌های نرم‌افزاری بهره‌وری

ابزارهای کامپیوتری در انجام کارها به شما کمک می‌کند. برخی از این ابزارها به همراه نصب مجموعه‌های نرم‌افزاری با هدف افزایش بهره‌وری به فروش می‌رسند. حتی اگر شما قصد استفاده از یک مجموعه نرم‌افزاری بهره‌وری را نداشته باشید، در دسترس بودن برخی از قابلیت‌های ویرایشی ابتدایی، کار هوشمندانه‌ای است.

بسیاری از افراد از مجموعه بسیار معروف و محبوب مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) استفاده می‌کنند. با این که دسترسی به نسخه کامل این نرم‌افزار در کشور ما کاری بسیار ساده (و صدالبته غیرقانونی) است، اگر علاقه‌مند باشید، می‌توانید از یک مجموعه نرم‌افزاری رایگان جایگزین، مانند «LibreOffice» استفاده کنید (تصویر بالا). این مجموعه، پرچم‌دار مجموعه نرم‌افزارهای بهره‌وری متن‌باز (Open-Source) است. مجموعه آنلاین «Google Docs» نیز گزینه بسیار مناسبی است.

18. AutoHotKey – ایجاد کلید میانبر برای هر چیزی

نرم‌افزار «AutoHotKey»، امکان سفارشی‌سازی کلیدهای میانبر صفحه‌کلید را برای هر برنامه یا عملکرد خاصی در کامپیوتر را میسر می‌سازند. این نرم‌افزار در ابتدا برای افراد تازه آسان نیست و نیاز به دانش پایه‌ای کد نویسی دارد. مبانی کد نویسی مورد نیاز برای این برنامه، به سرعت قابل یادگیری هستند. زمانی که کار با این نرم‌افزار را یاد بگیرید، کاربرد آن برایتان جادویی به نظر می‌رسد.

19. TunnelBear – تبادل ایمن اطلاعات در شبکه‌های ناامن

مرور وب‌سایت‌ها و ارسال داده‌های خصوصی از طریق وای فای (Wi-Fi) عمومی، زمینه بسیار مناسبی برای هک شدن اطلاعات شما است. استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی، ارتباطات شما را ایمن نگه می‌دارد. نرم‌افزار «TunnelBear»، سریع و آسان بوده و برخلاف وی‌پی‌ان (VPN)، سیاست‌های مشخصی دارد.

نسخه رایگان این نرم‌افزار، محدودیت ارسال 500 مگابایت اطلاعات در ماه را دارد.

20. Steam – بازار بازی‌های آنلاین

نرم‌افزار «Steam»، یک برنامه توزیع دیجیتال، بازی‌های چندنفره و پلتفرم (Platform) ارتباطی است که توسط شرکت «Valve» توسعه یافته است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به تعداد زیادی از بازی‌های رایگان دسترسی داشته باشید. البته، امکان بازی کردن بازی‌های غیر رایگان در این نرم‌افزار، برای یک مدت محدود نیز وجود دارد.

21. پشتیبان‌گیری از کامپیوتر با ابزارهای سیستم‌عامل

توصیه استفاده از نرم‌افزارهای پشتیبان‌گیری به صورت رسمی نیست چرا که بهترین راه برای انجام رایگان این کار استفاده از ابزارهای سیستم‌عامل و بدون نرم‌افزارهای اضافی است. با این حال، از آنجایی که امر پشتیبان گیری بسیار حیاتی است (بخصوص با افزایش گسترش باج افزارها)، اشاره کردن به آن در اینجا ضروری است.

اگر نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را در کامپیوترتان نصب کرده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم که به سراغ یادگیری ترفندهای مختلف سیستم‌عامل ویندوز بروید تا کار با کامپیوتر برایتان آسان‌تر و جذاب‌تر شود.

اگر نرم‌افزار رایگان و کاربردی دیگری را می شناسید که در فهرست ما جای نداشت، در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
pcworld
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *