گرامر Present Passive — توضیح به زبان ساده + مثال، تمرین و تلفظ

۲۸۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۳ دقیقه
گرامر Present Passive — توضیح به زبان ساده + مثال، تمرین و تلفظ

برای تبدیل جمله معلوم به مجهول در زبان انگلیسی، ساختار فعل با توجه به زمان جمله تغییر می‌کند. اما به طور کلی شامل «to be + p.p» می‌شود. در آموزش‌های قبلی «مجله فرادرس» درباره گرامر مجهول و کاربرد آن توضیحاتی ارائه دادیم. در این مطلب با گرامر Present Passive آشنا می‌شویم و کاربرد و فرمول آن را برای انواع زمان‌های حال یاد می‌گیریم.

گرامر Present Passive

بیشتر جمله‌ها در زبان انگلیسی معلوم هستند. اما برخی از آن‌ها نیز در حالت مجهول به کار می‌روند. برخی معتقدند که بیشترین کاربرد جمله مجهول در نوشتار یا در موقعیت‌های کاملاً رسمی است. اما در زبان محاوره و در گفت‌وگوهای غیررسمی نیز با این ساختار سروکار داریم.

جمله مجهول بر شخص یا شیئی تأکید دارد که کار بر او واقع شده است. به بیان دیگر، اهمیت این‌که چه کسی کار را انجام داده کمتر است. یعنی فاعل جمله در مقایسه با مفعول، اهمیت کمتری دارد.

با یک مثال ساده این گرامر را توضیح می‌دهیم. فرض کنید می‌خواهید درباره خانه‌ای صحبت کنید که در سال ۱۹۸۵ ساخته شده است. اگر از جمله معلوم استفاده کنیم، یعنی هدف ما این است که بگوییم چه کسی خانه را ساخته است. اما اگر بخواهیم از جمله مجهول استفاده کنیم، دیگر اهمیتی ندارد که چه کسی خانه را ساخته است. مهم این است که خانه در سال ۱۹۸۵ ساخته شده است. به بیان ساده‌تر، عمل ساخته شدن خانه مهم‌تر از این است که چه کسی آن را ساخته است. بنابراین، در حالت معلوم و مجهول، دو جمله زیر را به کار می‌بریم.

My uncle built the house in 1985.

عموی من خانه را در سال ۱۹۸۵ ساخت.

The house was built in 1985 (by my uncle).

خانه در سال ۱۹۸۵ (توسط عموی من) ساخته شد.

دو مثال فوق در حالت گذشته است. در حالت اول، در جمله معلوم، فاعل جمله «my uncle» است که چون اهمیت بیشتری دارد، در ابتدای جمله قرار گرفته است. بعد از آن هم شکل گذشته ساده فعل، یعنی «built» به کار رفته و در ادامه از مفعول «the house» استفاده شده است. پس فرمول جمله معلوم در حالت کلی به صورت «subject + verb + object» تعریف می‌شود.

اما در جمله دوم و در حالت مجهول، همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مفعول جای فاعل قرار گرفته است. در واقع این جمله به ما نشان می‌دهد که «the house»، یعنی مفعول جمله برای گوینده مهم‌تر از فاعل جمله است. یعنی شاید زیاد مهم نباشد که چه کسی خانه را ساخته است. مهم این است که خانه در سال ۱۹۸۵ ساخته شده است. برای همین مفعول را به ابتدای جمله آورده‌ایم و فاعل را به انتهای جمله منتقل کرده‌ایم.

بعد از مفعول، فعل یا ساختار متفاوتی نسبت به حالت معلوم به کار رفته است. یعنی فعل به شکل «was + built» به کار رفته است که مختص حالت مجهول است و یکی از مشخصه‌های مهم در تشخیص جمله مجهول از معلوم به شمار می‌رود. پس جمله معلوم را می‌توان با تغییر جای مفعول و فاعل و تغییر ساختار فعل به مجهول تبدیل کرد.

البته کاربرد مجهول فقط به تأکید بر مفعول جمله محدود نمی‌شود. در برخی موارد ممکن است فاعل جمله اصلاً مشخص نباشد، یعنی ندانیم که چه کسی کار را انجام داده است. یا حتی ممکن است برعکس این قضیه باشد. یعنی فاعل آن‌قدر برای همه شناخته شده است که دیگر نیازی به آوردن اسم آن در جمله نیست. به مثال زیر دقت کنید.

The thief was caught last night.

دزد دیروز دستگیر شد.

در مثال فوق کاملاً مشخص است که دزد توسط پلیس دستگیر شده است، به همین دلیل نیازی به آوردن فاعل در جمله نیست. پس در جمله مجهول، دو حالت برای فاعل تعریف شده است: می‌توانیم آن را همراه با حرف اضافه «by» به انتهای جمله منتقل کنیم. یا می‌توانیم آن را کامل از جمله حذف کنیم.

در این آموزش قصد داریم به انواع کاربردهای مجهول در زبان انگلیسی اشاره کنیم، اما هدف ما آموزش تمام زمان‌های مجهول نیست. در این آموزش، صرفاً گرامر Present Passive بررسی خواهد شد.

زمان جمله مجهول با فعل «to be» مشخص می‌شود. مثال‌‌های فوق در حالت گذشته ساده نوشته‌ شده‌اند. گرامر Present Passive به زمان حال مربوط می‌شود و شامل سه دسته‌بندی زیر است:

  • گرامر Simple Present Passive
  • گرامر Present Continuous Passive
  • گرامر Present Perfect Passive

دسته اول همان زمان حال ساده است که در حالت مجهول با فعل «am/is/are + p.p» به کار می‌رود. دسته دوم حال استمراری مجهول است که فعل آن به صورت «am/is/are being +p.p» در جمله استفاده می‌شود و دسته سوم حال کامل مجهول است و ساختار فعل آن «have been + p.p» است.

زمان‌های انگلیسی از سه دسته گذشته، حال و آینده تشکیل شده‌اند. هر یک از این زمان‌ها به چهار دسته‌بندی ساده، استمراری، کامل و کامل استمراری تقسیم می‌شوند. بنابراین، در مجموع ۱۲ دسته‌بندی مختلف برای زمان‌ها در زبان انگلیسی وجود دارد. وقتی صحبت از گرامر Present Passive می‌شود، یعنی هر چهار زمان حال را برای آن در نظر می‌گیریم. سه مورد از این زمان‌های حال را معرفی کردیم. دسته چهارم برای زمان «حال کامل استمراری» (Present Perfect Continuous) تعریف می‌شود.

 

در حالت مجهول، دسته چهارم شامل گرامر Present Perfect Continuous Passive می‌شود. اما معمولاً کاربرد زیادی در زبان انگلیسی ندارد و در مواقع خاص برای موقعیت‌های خیلی رسمی استفاده می‌شود. در این مطلب انواع مجهول را برای هر چهار زمان حال بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با جملات مجهول زمان حال، به چند مثال زیر توجه کنید.

Every year thousands of people are killed on our roads.

هر سال هزاران نفر در جاده‌های ماده کشته می‌شوند.

The signs were being put up last week.

این تابلوها هفته گذشته در حال نصب شدن بودند.

Our planet is wrapped in a mass of gases.

سیاره ما در توده‌ای از گاز احاطه شده است.

All the cookies have been eaten.

همه کلوچه‌ها خورده شده‌اند.

My car has been stolen!

ماشین من به سرقت رفته است!

کاربرد گرامر Present Passive

گرامر passive چیست ؟

«Passive» به معنای مجهول است. فرض کنید مادر شما هفته‌ای یک بار به گل‌ها آب می‌دهد. بنابراین، این جمله را در زبان فارسی به صورت زیر می‌نویسیم.

مادرم هر روز به گیاهان آب می‌دهد.

این جمله اجزای مختلفی دارد که در زبان انگلیسی به آن «Parts of Speech» گفته می‌شود. به طور کلی، اجزای کلام به هشت دسته تقسیم می‌شود. این دسته‌بندی عبارت است از:

 

فرض کنید می‌خواهیم جمله فوق را با توجه به اجزای آن تفکیک کنیم. «مادر» کسی است که در این جمله عمل آب دادن به گیاهان را انجام می‌دهد. بنابراین، انجام‌دهنده کار است و به آن فاعل گفته می‌شود. فعل جمله که در انتها آمده، «آب دادن» است. سوالی که مطرح می‌شود این است که مادر گوینده به چه چیزی آب می‌دهد؟ پاسخ آن «گیاهان» است. پس «گیاهان» نقش مفعول را در جمله دارد که عمل آب دادن روی آن‌ها انجام شده است. «هر هفته» نیز قید زمان است و نشان‌دهنده تکرار عمل.

بنابراین، جمله ما از سه بخش اصلی فاعل، مفعول و فعل تشکیل شده است. در این جمله، فاعل در ابتدای جمله آمده است و نشان می‌دهد که تأکید جمله بر روی شخصی است که آب دادن به گیاهان را انجام می‌دهد. اما همیشه و در همه جمله‌ها، تأکید بر روی فاعل نیست. یعنی در برخی موارد، گوینده بیشتر قصد دارد به آب دادن گیاهان اشاره کند. به عبارت دیگر، چیزی که اهمیت دارد، گیاهان و عمل آب دادن به آن‌هاست، نه این‌که چه کسی آن کار را انجام می‌دهد.

در این حالت، جمله از حالت معلوم به مجهول تبدیل می‌شود. یعنی مفعول جمله که مورد تأکید شخص گوینده است به ابتدای جمله می‌آید و فعل به صورت زیر تغییر می‌کند.

به گیاهان هر هفته آب داده می‌شود.

در این جمله، اهمیت بر روی مفعول است، به همین دلیل آن را به ابتدای جمله منتقل کرده‌ایم. حتی فاعل نیز از جمله حذف شده است، زیرا ممکن است چندان اهمیتی نداشته باشد یا این‌که مخاطب می‌داند که چه کسی این کار را انجام می‌دهد و دیگر نیازی به تأکید بر آن نیست.

اکنون که با مثال فارسی، فرق جمله معلوم و مجهول را توضیح دادیم، بهتر می‌توانیم ساختار مجهول در انگلیسی را درک کنیم. بیایید همین دو جمله معلوم و مجهول فوق را به انگلیسی تبدیل کنیم و سپس ساختار هر یک را شرح دهیم.

My mother waters the plants every week.

مادرم هر هفته به گیاهان آب می‌دهد.

The plants are watered every week.

به گیاهان هر هفته آب داده می‌شود.

در جمله اول، مانند مثال فارسی چهار بخش داریم؛ فاعل، فعل، مفعول و قید زمان. سه بخش اصلی آن همان فاعل (my mother)، فعل (waters) و مفعول (the plants) و شبیه جمله فارسی است، با این تفاوت که فعل بلافاصله بعد از فاعل قرار گرفته است. بنابراین، جمله معلوم در زبان انگلیسی هم از سه بخش اصلی تشکیل شده است: فاعل، فعل و مفعول.

اما برای تبدیل جمله معلوم به مجهول، باید در ساختار یا همان اجزای جمله تغییراتی حاصل شود. اولین و مهم‌ترین تغییر این است که مفعول جای فاعل می‌آید. پس از آن می‌توانیم فاعل را به کمک حرف اضافه «by» به انتهای جمله منتقل کنیم یا در صورتی که نیازی به ذکر کردن آن نداشته باشیم ـ مانند مثال فوق ـ آن را از جمله برداریم. قدم بعدی این است که در ساختار فعل باید تغییراتی صورت بگیرد. برای این کار باید ابتدا از فعل «to be» و سپس از شکل سوم فعل که در زبان انگلیسی به آن «Past Participle» می‌گویند، کمک بگیریم. فعل «to be» با توجه به زمان تغییر می‌کند.

برای مثال، در جمله‌ مجهول فوق، فعل «to be» در زمان حال ساده به کار رفته است، زیرا عمل آب دادن هر هفته تکرار می‌شود و چون «the plants» که حالا در جای فاعل جمله نشسته، به صورت اسم جمع به کار رفته است، از «are» کمک گرفته‌ایم. «water» نیز چون در دسته افعال باقاعده انگلیسی قرار می‌گیرد، شکل سوم آن به صورت «watered» نوشته می‌شود. بنابراین، در مجموع می‌توانیم جمله مجهول را به صورت جمله‌ای تعریف کنیم که جای مفعول و فاعل باهم عوض می‌شود و ساختار فعل نیز با توجه به شخص و زمان تغییر می‌کند.

مثال فوق برای مجهول حال ساده نوشته شده است، اما مجهول برای سایر زمان‌‌ها نیز کاربرد دارد. برای مثال، می‌توانید جمله‌‌های مجهول زیر را در نظر بگیرید که با انواع زمان‌های گذشته، حال و آینده ساخته شده‌اند.

Our house was painted brown and black last week.

خانه ما هفته گذشته قهوه‌ای و مشکی شد.

The project will be completed next week by our outstanding marketing department.

این پروژه هفته آینده توسط بخش بازاریابی بسیار خوب ما تکمیل خواهد شد.

The plans for the new contract are are being drawn up right now.

در حال حاضر برنامه‌های مربوط به قرارداد جدید در حال انجام است.

More than 30,000 new computers are manufactured every day at our plant in China.

بیش از ۳۰٬۰۰۰ کامپیوتر جدید هر روز در کارخانه ما در چین تولید می‌شود.

The children have been taught by Ms Anderson since last year.

از سال گذشته خانم «اندرسون» به بچه‌ها آموزش داده است.

The piece was written by Mozart when he was only six years old.

این قطعه توسط موتسارت، زمانی که فقط شش سال داشت نوشته شد.

My hair is cut by Julie every month.

موهای من را «جولی» هر ماه کوتاه می‌کند.

The portrait will be painted by a famous painter, but I'm not sure when.

این پرتره توسط یک نقاش معروف کشیده خواهد شد، اما مطمئن نیستم چه زمانی.

My paper is delivered every morning by a teenager on his bike.

روزنامه من هر روز صبح توسط نوجوانی با دوچرخه آورده می‌شود.

آموزش زبان انگلیسی

انواع Present Passive

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، جمله مجهولی که برای زمان حال به کار می‌رود، در چهار حالت مختلف کاربرد دارد. به این دسته‌بندی، یک بار دیگر اشاره می‌کنیم.

  • گرامر Simple Present Passive
  • گرامر Present Continuous Passive
  • گرامر Present Perfect Passive
  • گرامر Present Perfect Continuous Passive

گرامر Simple Present Passive

برای یادگیری گرامر Simple Present Passive، ابتدا باید با گرامر جمله معلوم آن، یعنی Simple Present آشنا شویم و ساختار و کاربردهای آن را بدانیم تا بتوانیم حالت مجهول آن را به خوبی تعریف کنیم.

ساختار و کاربرد Simple present

همان‌طور که اشاره شد، برای این‌که با گرامر Simple present Passive آشنا شوید، لازم است ابتدا کاربرد و ساختار جمله معلوم آن را یاد بگیرید. «زمان حال ساده» (Simple Present Tense)، ساده‌ترین نوع زمان‌هاست که معمولاً در سطوح مقدماتی تدریس می‌شود. اما از آن به عنوان اساس و مبنای یادگیری سایر زمان‌ها یاد می‌کنند.

مهم‌ترین کاربردهای زمان حال ساده در ادامه به طور خلاصه ذکر شده است:

  • برای بیان عادت‌ها:

He drinks tea at breakfast.

او صبح چای می‌نوشد.

She only eats fish.

او فقط ماهی می‌خورد.

They watch television regularly.

آن‌ها مرتب تلویزیون تماشا می‌کنند.

  • برای توصیف کارها و رویدادهای تکراری:

We catch the bus every morning.

ما هر روز صبح سوار اتوبوس می‌شویم.

It rains almost every afternoon in this city in spring.

در بهار، تقریباً هر روز بعدازظهر در این شهر باران می‌بارد.

They drive to Monaco every summer.

آن‌ها هر تابستان با ماشین به «موناکو» می‌روند.

  • برای بیان حقایق کلی:

Water freezes at zero degrees.

آب در صف درجه به جوش می‌آید.

The Earth revolves around the Sun.

کره زمین به دور خورشید می‌چرخد.

Her mother is Peruvian.

مادر او اهل «پرو» است.

  • برای بیان دستورالعمل‌ها و جهت‌ها:

Open the packet and pour the contents into hot water.

پاکت را باز کنید و محتویاتش را داخل آب داغ بریزید.

You take the No.6 bus to Watney and then the No.10 to Bedford.

می‌توانید با اتوبوس خط ۶ به «واتنی» و سپس با خط شماره ۱۰ به «بدفورد» بروید.

  • برای توصیف برنامه‌های از قبل تعیین شده:

His mother arrives tomorrow.

مادرش فردا می‌رسد.

Our holiday starts on the 26th March.

تعطیلات ما در ۲۶ مارس شروع می‌شود.

  • همراه با برخی از عبارت‌ها برای توصیف آینده:

She'll see you before she leaves.

قبل از رفتن شما را خواهد دید.

We'll give it to her when she arrives.

قبل از این‌که برسد، آن را به او می‌رسانیم.

حال ساده برای توصیف عملی به کار می‌رود که به صورت منظم و از روی تکرار یا عادت انجام می‌شود. برای مثال، شما ممکن است هر روز به سر کار یا مدرسه بروید، یا هر شب شام بپزید، یا سه روز در هفته به باشگاه ورزشی بروید. حتی ممکن است سالی یک بار به مسافرت بروید. اما چون همه این کارها را به طور منظم انجام می‌دهید، فعل زمان حال ساده برای آن به کار می‌رود.

حال ساده از ساختار «فاعل + فعل + مفعول» ساخته شده است، مانند مثال زیر:

This company employs many people.

این شرکت افراد زیادی را استخدام می‌کند.

در این مثال، «this company» به عنوان فاعل جمله به کار رفته است و از آنجا که در ابتدای جمله آمده، نشان می‌دهد که گوینده تأکید بیشتری بر روی آن داشته است. در ادامه از فعل «employ» استفاده شده که برای زمان حال ساده و برای فاعل سوم‌شخص به صورت «employs» به کار می‌رود. «employ» فعل متعدی است که به مفعول نیاز دارد. مفعول جمله «‌people‌» است. بنابراین، ساختار «فاعل + فعل + مفعول» را به وضوح در این مثال می‌بینیم.

 

فرمول حال ساده برای جملات مثبت، منفی و سوالی را می‌توانیم به صورت زیر تعریف کنیم:

Subject + verb + object

Subject + don't/doesn't + verb + object

Do/Does + subject + verb + object?

به چند مثال زیر توجه کنید که با حال ساده معلوم ساخته شده است.

The sun sets in the west.

خورشید در غرب غروب می‌کند.

We produce lasers for cosmetic surgery.

ما برای عمل جراحی پلاستیک، لیزر تولید می‌کنیم.

I always study hard for exams.

همیشه برای امتحانات سخت درس می‌خوانم.

Do you usually speak to him like that?

آیا معمولاً این‌طوری با او صحبت می‌کنی؟

I don’t like the food they serve at that restaurant.

من غذایی را که آن‌ها در رستوران سرو می‌کنند دوست ندارم.

Jim doesn’t work on Fridays.

«جیم» جمعه‌ها کار نمی‌کند.

My friends don’t usually leave so early.

دوستانم معمولاً خیلی زود نمی‌روند.

I do not want to go with you!

نمی‌خواهم با شما بیایم!

زمان حال ساده را می‌توان با کلمات پرسشی هم سوالی کرد، مانند مثال‌های زیر:

When do you want to meet me?

چه زمانی می‌‌خواهی مرا ملاقات کنی؟

Why does Ben always complain so much?

چرا «بن» همیشه این‌قدر شکایت می‌کند؟

How much does the ticket cost?

قیمت بلیت چقدر است؟

Why don’t you ever go on vacation?

چرا به مسافرت نمی‌روی؟

ساختار و کاربرد Simple Present passive

اکنون تصور کنید که می‌خواهیم تأکید را از روی فاعل برداریم و به مفعول توجه بیشتری داشته باشیم. در این حالت باید مفعول را به‌جای فاعل در ابتدای جمله قرار دهیم تا اهمیت آن مشخص شود. سپس ساختار فعل را به صورت «be + p.p» در ادامه می‌آوریم. بنابراین خواهیم داشت:

2000 people are employed by this company.

۲۰۰۰ نفر توسط این شرکت استخدام می‌شوند.

 

حال بیایید اجزای جمله مجهول حال ساده را تفکیک کنیم. فاعل جمله که در واقع همان مفعول جمله معلوم است، «دو هزار نفر» در ابتدای جمله قرار گرفته و چون اسم جمع است، فعل «are» برای آن به کار رفته است. شکل سوم فعل «employ» نیز به صورت «employed» نوشته می‌شود. در ادامه هم می‌توانیم فاعل را به همراه حرف اضافه «by» به انتهای جمله منتقل کنیم. بنابراین فرمول جمله حال ساده در حالت معلوم و مجهول به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + verb + object

Object + be + p.p + (by + subject)

به چند مثال زیر دقت کنید تا با کاربرد گرامر Simple Present Passive بیشتر آشنا شوید.

The roads are cleaned once a week.

جاده‌ها هفته‌ای یک بار تمیز می‌شوند.

The grapes are picked in September.

انگورها در ماه سپتامبر چیده می‌شوند.

Then they are packaged and sent to shops.

سپس بسته‌بندی و روانه مغازه‌ها می‌شوند.

برای ساختن جملات منفی حال ساده در حالت معلوم و مجهول از فرمول زیر کمک می‌گیریم:

Subject + don't/doesn't + verb + object

Object + be + not + p.p + (by + subject)

و برای سوالی کردن در حالت معلوم و مجهول، از فرمول زیر کمک می‌گیریم:

Do/Does + subject + verb?

Be + object + p.p + (by + subject)?

به چند مثال در حال منفی و پرسشی توجه کنید تا با ساختار گرامر Present Simple Passive بیشتر آشنا شوید.

The new student isn't helped by the teacher.

دانش‌آموز جدید مورد کمک معلم قرار نمی‌گیرد.

These cookies aren't made in Turkey.

این کلوچه‌ها در ترکیه درست نمی‌شوند.

This is not used for experiments.

این برای آزمایش استفاده نمی‌شود.

These problems are not always solved.

این مشکلات همیشه حل نمی‌شوند.

Smoking is not allowed here.

سیگار کشیدن اینجا ممنوع است.

Is English Spoken here?

آیا اینجا زبان انگلیسی صحبت می‌شود؟

Is coffee served here?

اینجا قهوه سرو می‌شود؟

Are apples imported from Costa Rica?

سیب‌ها از کاستاریکا وارد می‌شوند؟

Are Pineapples imported from Nicaragua?

آناناس‌ها از نیکاراگوئه وارد می‌شوند؟

Are cars exported every month?

ماشین‌ها هر ماه صادر می‌شوند؟

Are computer components exported every month?

اجزای کامپیوتر هر ماه صادر می‌شود؟

Are these sweaters made in China?

این ژاکت‌ها ساخت چین است؟

Are these shoes made in Japan?

این کفش‌ها ساخت ژاپن است؟

نکته: یکی از موارد مهم در رابطه با فعل مجهول این است که حتماً باید «متعدی» (Transitive) باشد، یعنی گذرا به مفعول. زیرا یکی از شرط‌های ساختن جمله مجهول این است که مفعول داشته باشد تا بتوانیم آن را به ابتدای جمله بیاوریم و در جایگاه فاعل قرار بگیرد.

مجهول و معلوم

گرامر Present Continuous Passive

برای یادگیری گرامر Present Continuous Passive، ابتدا باید با گرامر جمله معلوم آن، یعنی Present Continuous آشنا شویم و ساختار و کاربردهای آن را بدانیم تا بتوانیم حالت مجهول آن را به خوبی تعریف کنیم.

ساختار و کاربرد Present Continuous

حال استمراری برای توصیف عملی به کار می‌رود که در همان لحظه‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، در حال رخ دادن است. بنابراین هم برای توصیف زمان حال به کار می‌رود و هم بر استمرار عمل در یک بازه زمانی کوتاه تأکید دارد، مانند مثال‌های زیر:

I am going to the stadium right now.

من همین الآن در حال رفتن به استادیوم هستم.

They are listening to music now.

آن‌ها اکنون در حال گوش دادن به آهنگ هستند.

The mechanic is fixing my car at the moment.

مکانیک در این لحظه مشغول تعمیر کردن ماشین من است.

کاربرد حال استمراری را می‌توان برای موارد زیر توصیف کرد:

  • برای صحبت کردن درباره عملی که در لحظه حال در حال رخ دادن است:

I'm just leaving work. I'll be home in an hour.

من دارم از سر کار برمی‌گردم. یک ساعت دیگر در خانه خواهم بود.

Please be quiet. The children are sleeping.

لطفاً ساکت باش. بچه‌ها خواب‌اند.

  • برای توصیف عملی در آینده که از قبل برای آن‌ برنامه‌ریزی کرده‌ایم:

Mary is going to a new school next term.

«ماری» ترم آینده به مدرسه جدیدی خواهد رفت.

What are you doing next week?

هفته آینده چه کار خواهی کرد؟

  • برای توصیف عملی که در بازه زمانی کوتاهی (برای مثال این روزها) در حال انجام دادن آن هستیم:

I am learning a new language these days.

من این روزها در حال یادگیری زبان جدیدی هستم.

برای ساختن جملات حال استمراری معلوم، در حالت مثبت و منفی از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

Subject + be + verb + ing

Subject + be + not + verb + ing

به چند جمله منفی حال استمراری نیز توجه کنید.

They aren't visiting their parents this weekend.

آن‌ها این آخر هفته به دیدن والدین خود نمی‌روند.

She isn't going out. It's snowing!

او بیرون نمی‌رود. دارد برف می‌بارد!

برای ساختن جمله سوالی حال استمراری از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

Be + subject + verb + ing?

به چند مثال زیر با حال استمراری معلوم در حال سوالی توجه کنید.

Are they watching TV now?

آیا آن‌ها در حال حاضر مشغول تماشای تلویزیون هستند؟

Is she going to scholl now?

آیا او الآن در حال رفتن به مدرسه است؟

Are they playing soccer at the moment?

آیا آن‌ها در این لحظه مشغول بازی فوتبال هستند؟

Is it raining?

دارد باران می‌بارد؟

 

ساختار و کاربرد Present Continuous Passive

برای این‌که جمله معلوم Present Continuos را به جمله مجهول تبدیل کنیم، مانند سایر زمان‌ها، اولین کار این است که مفعول را به‌ جایگاه فاعل جمله بیاوریم. سپس باید ساختار فعل را تغییر دهیم. فرمول Present Continuous Passive برای جملات مثبت و منفی به صورت زیر تعریف می‌شود:

Object + be + being + p.p + (by + subject)

Object + be + not + being + p.p + (by + subject)

به چند مثال زیر توجه کنید.

An email is being written by our special team.

ایمیل توسط تیم ویژه ما نوشته شده است.

The man is always being told what to do by his sister.

به مرد همیشه گفته می‌شود که با خواهرش چطور رفتار کند.

His subject is being widely discussed by many historians all over the world.

موضوع او به شکلی گسترده توسط بسیاری از مورخان در سراسر جهان مورد بحث قرار گرفته است.

He is not reading a book. (Active Voice)

او در حال خواندن کتاب نیست (معلوم).

***

A book is not being read by him. (Passive Voice)

کتاب توسط او خوانده نمی‌شود (مجهول).

They are not playing cricket. (Active Voice)

آ‌ن‌ها مشغول بازی کریکت نیستند (معلوم).

***

Cricket is not being played by them. (Passive Voice)

کریکت توسط آن‌‌ها بازی نمی‌شود (مجهول).

You are not telling a lie. (Active Voice)

شما در حال دروغ گفتن نیستید (معلوم).

***

A lie is not being told by you. (Passive Voice)

دروغ توسط شما گفته نمی‌شود (مجهول).

برای ساختن جملات سوالی مجهول حال استمراری نیز از فرمول زیر کمک می‌گیریم:

?(Is / Am / Are + object + being + p.p + (by + Subject

به چند مثال زیر توجه کنید.

Am I eating an apple? (Active Voice)

آیا من در حال خوردن سیب هستم (معلوم)؟

***

Is an apple being eaten by me? (Passive Voice)

آیا سیب دارد توسط من خورده می‌شود (مجهول)؟

Is he reading a book? (Active Voice)

آیا او مشغول خواندن کتاب است (معلوم)؟

***

Is a book being read by him? (Passive Voice)

آیا کتابی توسط او خوانده می‌شود (مجهول)؟

Are they playing cricket? (Active Voice)

آیا آن‌ها در حال بازی کریکت هستند (معلوم)؟

***

Is cricket being played by them? (Passive Voice)

آیا کریکت توسط آن‌ها بازی می‌شود؟

Are you telling a lie? (Active Voice)

داری دروغ می‌گویی (معلوم)؟

***

Is a lie being told by you? (Passive Voice)

آیا توسط شما دارد دروغ گفته می‌شود (مجهول)؟

ساختار گرامر Present Passive

گرامر Present Perfect Passive

برای یادگیری گرامر Present Perfect Passive، ابتدا باید با گرامر جمله معلوم آن، یعنی Present Perfect Simple آشنا شویم و ساختار و کاربردهای آن را بدانیم تا بتوانیم حالت مجهول آن را به خوبی تعریف کنیم.

ساختار و کاربرد Present Perfect

زمان حال کامل در انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که در گذشته شروع شده و در زمان نامشخصی در گذشته تمام شده است، اما ارتباطی با زمان حال دارد. ساختار فعل آن به صورت «have/has + p.p» تعریف می‌شود، مانند مثال زیر:

You have finished work.

شما کار را انجام داده‌ای.

برای سوالی کردن جای فعل کمکی و فاعل را عوض می‌کنیم، بنابراین خواهیم داشت:

Have you finished work?

کار را انجام داده‌ای؟

برای ساختن جمله منفی نیز از منفی‌کننده «not» کمک می‌گیریم:

You haven't finshed work yet.

هنوز کار را انجام نداده‌‌ای.

اگر از ضمایر فاعلی «he/she/it» استفاده شود، فعل «have» به «has» تغییر خواهد کرد، مانند مثال‌‌های زیر:

She has finished work.

او کار را انجام داده است.

با زمان حال کامل، معمولاً از قیدهای زمان خاصی استفاده می‌شود که بیانگر مدت زمان با بازه زمانی انجام کار هستند. مانند «since» و «recently» یا «already». همچنین اغلب از قیدهایی مانند «yet» و «already» یا «ever» استفاده می‌کنیم. از «since» یا «for» هم می‌توان برای توصیف عملی استفاده کرد که در گذشته ناتمام مانده و همچنان تا زمان حال ادامه دارد.

 

فرمول جملات معلوم حال کامل در حالت مثبت، منفی و سوالی به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + have/has + p.p.

Subject + have/has + not + p.p

Have/has + subject + p.p?

مهم‌ترین کاربردهای حال کامل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • برای توصیف عملی که اخیراً تمام شده است که معمولاً با کلمه‌هایی مانند «just»، «already» و «yet» همراه می‌شود:

Jack’s asked me to marry him! I’m so happy!

«جک» از من خواسته که با او ازدواج کنم! خیلی خوشحالم!

Ann’s just called. She’s missed her bus and will be here late.

«آن» همین چند لحظه پیش تماس گرفت. از اتوبوسش جا مانده و دیر به اینجا خواهد رسید.

I have already eaten lunch.

من خیلی وقت است که ناهار خورده‌ام.

  • برای صحبت کردن درباره تجربیات زندگی:

I’ve been to Canada. Have you ever been there?

من به کانادا رفته‌ام. تا به حال آنجا بوده‌ای؟

How many times have you traveled abroad?

چند بار به خارج از کشور سفر کرده‌ای؟

He’s won a lot of competitions during his sports career.

او در طول دوره ورزشی خود، در مسابقات متعددی برنده شده است.

  • برای توصیف عمل ناتمام:

He’s worked here for 18 years.

او به مدت ۱۸ سال اینجا کار کرده است.

We’ve lived in the city center since 2008.

ما از سال ۲۰۰۸ در مرکز شهر زندگی کرده‌ایم.

How long have you known Pablo?

چند وقت است که «پابلو» را می‌شناسی؟

ساختار و کاربرد Present Perfect Passive

اکنون که با ساختار Present Perfect در حالت معلوم به طور کامل آشنا شدیم، به بررسی ساختار مجهول آن می‌پردازیم. برای ساختن جمله مجهول حال کامل، مانند سایر جملات مجهول باید جای فاعل و مفعول را عوض کنیم. یعنی مفعول را به ابتدای جمله بیاوریم و فاعل را به انتهای جمله منتقل کنیم. حتی می‌توانیم آن را از جمله حذف کنیم. همچنین باید ساختار فعل را نیز تغییر بدهیم.

ساختار جمله حال کامل معلوم و مجهول در حالت کلی به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + have/has + p.p

Object+ have/has been + p.p + (by + subject)

دلیل جابه‌جایی مفعول و فاعل، تأکید بیشتر بر روی مفعول است، به همین دلیل آن را به ابتدای جمله می‌آوریم. به چند مثال زیر دقت کنید:

ACTIVE: People have collected the goods.

PASSIVE: The goods have been collected.

معلوم: مردم کالاها را جمع‌آوری کرده‌اند.

مجهول: کالاها جمع‌آوری شده‌اند.

برای منفی کردن جملات مجهول حال کامل در حالت مجهول نیز از فرمول زیر پیروی می‌کنیم (ساختار معلوم را نیز در کنار آن آورده‌ایم تا تفاوت میان آن‌ها بهتر درک شود):

Subject + have/has not + p.p + object

Object + have/has not + been + p.p

و برای سوالی کردن در حالت معلوم و مجهول، از فرمول زیر کمک می‌گیریم:

Have/Has + subject + p.p + object?

Have/Has + object + been + p.p + (by + subject)?

به چند مثال در حال منفی و پرسشی توجه کنید تا با ساختار گرامر Present perfect Passive بیشتر آشنا شوید.

Have the candidates been interviewed?

آیا داوطلبان مصاحبه شده‌اند؟

The applications haven’t been checked yet.

درخواست‌ها هنوز بررسی نشده‌اند.

Have you been introduced to the new manager?

آیا به مدیر جدید معرفی شده‌اید؟

He’s been taken to see the President.

او را برای دیدن رئیس‌جمهور برده‌اند.

Sara has been promoted three times in her career.

سارا سه بار در دوره کاری‌اش ترفیع گرفته است.

The waste products have been left here since last February.

ضایعات از ماه فوریه در اینجا مانده است.

قوانین یادگیری زبان

گرامر Present Perfect Continuous Passive

در زبان انگلیسی ساختاری به نام «حال کامل استمراری» (Present Perfect Continuous) نیز وجود دارد که چون در زبان فارسی، کاربردی نیست، ممکن است درک آن اندکی دشوار باشد. برای این ساختار حالت مجهولی را نیز در نظر گرفته‌ایم که البته جز در مواقع خاص و خیلی رسمی کاربرد چندانی ندارد. اما برای درک بهتر آن، ابتدا به بررسی حالت معلوم این نوع جملات می‌پردازیم.

 

حال کامل استمراری برای توصیف عملی به کار می‌رود که در گذشته شروع شده است و تا به این لحظه ادامه داشته است. شاید هم اندکی قبل از زمان حال کامل شده است. به همین دلیل به آن حال کامل استمراری می‌گویند، زیرا هم کامل شده است و هم در گذشته در بازه زمانی خاصی در حال استمرار بوده است.

فرمول جملات حال کامل استمراری را برای جملات مثبت و منفی در حالت معلوم، می‌توانیم به شکل زیر تعریف کنیم:

Subject + have/has + been + verb + ing

Subject + have/has + not + been + verb + ing

به چند مثال زیر توجه کنید.

I have been writing articles on different topics since morning.

من از صبح مشغول نوشتن مقاله‌هایی با عنوان‌های مختلف بوده‌ام.

He has been reading the book for two hours.

او دو ساعت است که مشغول کتاب خواندن است.

They have been playing football for an hour.

آن‌ها یک ساعت است که مشغول بازی فوتبال هستند.

I have been singing different kinds of songs, especially modern.

من آهنگ‌های مختلفی را خوانده‌ام، مخصوصاً آهنگ‌های مدرن.

I have not been watching the cricket match for an hour.

یک ساعتی می‌شود که بازی کریکت را تماشا نمی‌کنم.

برای سوالی کردن جملات حال کامل استمراری نیز می‌توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

Have/Has + subject + been + verb + ing?

به چند جمله سوالی با حال کامل استمراری توجه کنید.

Have you been listening to different songs since morning?

آیا از صبح مشغول گوش دادن به آهنگ‌های مختلفی؟

Have you been preparing the assignment for two hours?

آیا دو ساعت است که مشغول آماده کردن کارهایت هستی؟

Has he been writing romantic poems for several hours?

آیا چند ساعتی می‌شود که او مشغول نوشتن اشعار عاشقانه است؟

Has your mom been cooking for three hours?

آیا مادرت سه ساعت است که مشغول آشپزی است؟

اکنون که با ساختار گرامر Present Perfect Continuous در حالت معلوم آشنا شدیم، به خوبی می‌توانیم ساختار مجهول آن را نیز یاد بگیریم. برای ساختن جملات مجهول در حالت مثبت، مانند سایر زمان‌ها، ابتدا مفعول را به جایگاه فاعل منتقل می‌کنیم و سپس فاعل را به انتهای جمله می‌بریم. همچنین ساختار فعل را نیز به صورت «have been + being + p.p» تغییر می‌دهیم. فرمول حال استمراری مجهول برای جملات مثبت و منفی به صورت زیر تعریف می‌شود:

Object + have/has been + being + p.p

Object + have/has (not) been + being + p.p

Have/Has + Object + been + being + p.p?

برای درک بهتر ساختار گرامر Present Continuous Passive، به مثال‌‌های زیر توجه کنید.

There is a man living down there on the first floor that has been being annoyed by our loud music.

مردی آنجا در طبقه اول زندگی می‌کند که از صدای موسیقی بلند ما اذیت شده است.

It was he, the villain, who has been being sought after for his crimes against society.

این او، همان آدم شرور بود که به دلیل جنایاتش علیه جامعه تحت تعقیب قرار گرفته است.

Dogs have been being looked after by humans for thousands of years.

سگ‌ها هزاران سال است که توسط انسان‌ها نگهداری می‌شوند.

We aren’t sure what it was but usually, these things have been being dealt with seriously by the justice department.

ما مطمئن نیستیم که این چه بوده است، اما معمولاً وزارت دادگستری با این موارد به طور جدی برخورد می‌کند.

So, what has been being done about all these issues?

بنابراین، در مورد این همه مسائل چه کاری انجام شده است؟

تشخیص گرامر present Passive

کاربرد گرامر Present Passive

تا به اینجای مطلب درباره کاربرد جملات حال در زبان انگلیسی اشاره کردیم و ساختار جملات مجهول را توضیح دادیم. در ادامه، کاربرد گرامر Present Passive را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

از گرامر Present Passive زمانی استفاده می‌کنیم که:

  • فاعل یا انجام‌دهنده برای ما شناخته شده نیست. یعنی نمی‌دانیم فاعل چه کسی یا چه چیزی است:

The man who is believed to have stolen the goods must be brought to justice.

مردی که کالاها را به سرقت برده است، باید در دادگاه محاکمه شود.

(نمی‌دانیم آن مرد چه کسی است.)

  • برای تأکید بر مفعول که در جمله مجهول به‌جای فاعل ظاهر می‌شود:

Paris and London are visited by many people each year.

پاریس و لندن هر سال مورد بازدید افراد زیادی قرار می‌گیرند.

(تأکید بر روی پاریس و لندن است.)

  • وقتی فاعل جمله ارتباطی با موضوع اصلی ندارد یا برایمان مهم نیست چه کسی کار را انجام داده است:

English classes are taught here every day.

کلاس‌های زبان انگلیسی هر سال تدریس می‌شوند.

(کسی که کلاس‌ها را درس می‌دهد در آن لحظه که این جمله بیان می‌شود، اهمیتی ندارد.)

مکالمه با گرامر Present passive

برای درک بهتر گرامر Present passive به مکالمه‌ زیر توجه کنید. در ادامه، ترجمه فارسی و توضیحات مربوط به ساختار هر یک از جمله‌ها را نیز مشاهده می‌کنید.

A: Which industries do you think will dominate the future, Sarah?

B: Well, we’re living in a very technological era,1 and I think we’re set2 to see the birth of technologies such as blockchain, cloud computers, electric cars and quantum computing.

A: It sounds incredible, doesn’t it?3

B: It sure does. It is argued that cloud computing and quantum computers are the main innovations so far.4

A: So, what is known about cloud computing thus far?5

B: I only know from what I’ve read, but cloud computing is used by most of us already.6

A: Oh really? How so?

B: The cloud is used for such things like7 our email accounts, documents and photos with Google etc., things like that, I guess.

A: Moreover, I’ve read that it’s expected8 we’ll see much more cloud computing in the future.

B: I sure hope so!

ترجمه مکالمه

A: به نظرت کدام صنایع در آینده همه‌چیز را تحت کنترل خود خواهند داشت، سارا؟

B: خب، ما در عصری بسیار تکنولوژیک زندگی می‌کنیم، و فکر می‌کنم برای دیدن ظهور فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین، رایانه‌های ابری، ماشین‌های الکتریکی و محاسبات کوانتومی آماده‌ایم.

A: باورکردنی نیست، مگر نه؟

B: قطعاً همین‌طور است. بحث بر سر این است که محاسبات ابری و رایانه‌های کوانتومی، در حال حاضر، نوآوری‌های مهمی هستند.

A: پس چه چیزی درمورد محاسبات ابری تا کنون شناخته شده است؟

B: من فقط تا جایی که خوانده‌ام می‌دانم، اما بسیاری از ما خیلی وقت است که از رایانش ابری استفاده می‌کنیم.

A: اوه، واقعاً؟ چطور؟

B: از آن برای مواردی مانند حساب‌های ایمیل، اسناد و عکس‌ با گوگل و غیره، فکر می‌کنم مواردی مانند این‌ها، استفاده می‌شود.

A: علاوه بر این، من خوانده‌ام که انتظار می‌رود در آینده شاهد محاسبات ابری بسیار بیشتری باشیم.

B: امیدوارم همین‌طور باشد!

تحلیل جملات مکالمه

  • Well, we’re living in a very technological era - در این جمله از زمان حال استمراری استفاده شده است و برای صحبت کردن درباره وضعیتی در شرایط فعلی به کار می‌رود. البته به‌جای آن می‌توان از زمان حال ساده نیز کمک گرفت.
  • .I think we’re set - این جمله مجهول است و برای زمان حال ساده به کار رفته است. شکل سوم فعل «set» با شکل ساده و گذشته آن تفاوت چندانی ندارد و به صورت «set» نوشته می‌شود. تأکید جمله بر روی «we» است.
  • ?It sounds incredible, doesn’t it - در این جمله پرسشی از تگ کوئسشن استفاده شده است و فعل کمکی «does» به این دلیل به کار رفته که در جمله خبری، «sound» فعل اصلی است. در تگ کوئسشن همواره از فعل کمکی استفاده می‌کنیم.
  • It is argued that cloud computing and quantum computers are the main innovations so far - در این مثال، «it is argued» به عنوان جمله مجهول به کار رفته است و ساختار آن برای زمان حال کاربرد دارد. فعل «to be» هم به دلیل «it» به شکل «is» آمده است.
  • ?What is known about cloud computing thus far - در این جمله پرسشی، ساختار «is known» به صورت مجهول حال ساده است.
  • .Cloud computing is used by most of us already - در این جمله، «is used» به صورت مجهول به کار رفته و زمان آن حال ساده است. فعل «to be» نیز به دلیل «cloud computing» به شکل «is» استفاده شده است.
  • ...The cloud is used for such things like - در این جمله، «is used» به عنوان فعل مجهول برای زمان حال ساده به کار می‌رود.
  • .I’ve read that it’s expected - در این مثال، «it's expected» به عنوان فعل مجهول حال ساده به کار رفته است.
انواع مجهول در انگلیسی

مثال برای Present passive

در ادامه این مطلب، برای درک بهتر گرامر Present Passive چند مثال مختلف با ترجمه ارائه شده است که می‌توانید حین خواندن، به تلفظ آن‌ها نیز گوش دهید.

We provide information to all of our employees (Active voice).

ما اطلاعات را به همه کارمندان خود ارائه می‌دهیم (مجهول).

***

All of our employees are provided with information (Passive voice).

به همه کارکنان ما اطلاعات ارائه می‌شود (معلوم).

They don’t make sandwiches here (Active Voice).

آن‌ها اینجا ساندویچ درست نمی‌کنند (معلوم).

***

Sandwiches are not made here (Passive Voice).

ساندویچ در اینجا تهیه نمی‌شود (مجهول).

I don’t paint cars here (Active voice).

من اینجا ماشین‌ها را رنگ نمی‌کنم (معلوم).

***

Cars are not painted here (Passive Voice).

ماشین‌ها در اینجا رنگ نمی‌شوند (مجهول).

The gardener waters the flowers (Active voice).

باغبان به گل‌ها آب می‌دهد (معلوم).

***

The flowers are watered by the gardener (Passive Voice).

گل‌ها توسط باغبان آبیاری می‌شوند (مجهول).

They wash the floors every day (Active Voice).

هر روز طبقات را می‌شویند (معلوم).

***

The floors are washed every day (Passive voice).

طبقات هر روز شسته می‌شود (مجهول).

I make cakes for my students (active voice).

من برای دانش‌آموزانم کیک درست می‌کنم (معلوم).

***

Cakes are made for my students (Passive voice).

کیک برای دانش‌آموزان من درست می‌شود (مجهول).

I am eating an apple. (Active Voice)

من در حال خوردن سیب هستم (معلوم).

***

An apple is being eaten by me. ( Passive Voice)

سیب دارد توسط من خورده می‌شود (مجهول).

He is reading a book. (Active Voice)

او در حال خواندن کتابی است (معلوم).

***

A book is being read by him. (Passive Voice)

کتاب توسط او دارد خوانده می‌شود (مجهول).

They are playing cricket. (Active Voice)

آن‌ها مشغول بازی کریکت هستند (معلوم).

***

Cricket is being played by them. (Passive Voice)

بازی کریکت توسط او در حال انجام شدن است (مجهول)

You are telling a lie. (Active Voice)

داری دروغ می‌گویی (معلوم).

***

A lie is being told by you (Passive Voice)

دروغ توسط تو گفته می‌شود (مجهول).

نکات مهم درباره گرامر Pasisve

وقتی جمله‌‌ای از حالت معلوم به مجهول تبدیل می‌شود، باید تغییراتی در ساختار آن صورت بگیرد. اما این بدان معنا نیست که تحت هر شرایطی می‌توانیم جمله معلوم را به مجهول تبدیل کنیم. برای تبدیل جمله معلوم به مجهول باید نکات مهمی را مدنظر داشته باشیم که در ادامه این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

  • استفاده از فعل «to be» در جمله همواره به این مفهوم نیست که از گرامر مجهول استفاده شده است. در مثال‌های زیر، فعل «to be» به کار رفته، اما هیچ‌یک از جمله‌ها مجهول نیست.

Samuel's favorite sport is tennis.

فعالیت محبوب «ساموئل» تنیس است.

There is nothing we can do about it.

کاری نمی‌توانیم درباره آن بکنیم.

There were a great number of dead leaves covering the ground.

برگ‌های پژمرده زیادی زمین را پوشانده بود.

  • در شرایطی که استفاده از جمله معلوم می‌تواند منظور را بهتر و واضح‌تر منتقل کند، نیازی به تغییر دادن آن به جمله مجهول نیست:

The teacher taught the new lesson to the students.

معلم درس جدید را به دانش‌آموزان آموزش داد.

***

The students were taught the new lesson.

درس توسط دانش‌آموزان داده می‌شود.

  • جمله مجهول را زمانی به کار می‌بریم که دریافت‌کننده عمل بخش مهمی از جمله باشد، به‌ویژه زمانی که در رابطه با مقاله با متن‌های قضایی با آن‌ها سروکار داریم. در چنین شرایطی معمولاً انجام‌دهنده کار مشخص نیست یا شاید هم در آن متن خاص اهمیتی ندارد، مانند مثال زیر:

The three injections were given to the children at the same time.

در یک زمان سه آمپول به کودکان تزریق شد.

It is expected that interest rates will rise sharply next month.

انتظار می‌رود که نرخ بهره تا ماه آینده افزایش ناگهانی داشته باشد.

سوالات رایج درباره گرامر Present Passive

در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌‌های رایج در خصوص گرامر Present Passive اشاره کنیم.

ساختار گرامر Present Passive چگونه است؟

مجهول در زمان حال ساختارهای متفاوتی دارد و با توجه به زمان آن مشخص می‌شود. در زبان انگلیسی چهار ساختار حال تعریف شده که شامل حال ساده، حال استمراری، حال کامل و حال کامل استمراری می‌شود. هر یک از این چهار ساختار، شکل مجهول خود را نیز دارند. اما به طور کلی، ساختار فعل به شکل «be + p.p» برای زمان حال ساده، «be being + p.p» برای زمان حال استمراری، «have/has been + p.p» برای زمان حال کامل و «have/has been being + p.p» برای زمان حال کامل استمراری است.

چه زمانی از مجهول استفاده نمی‌کنیم؟

وقتی «فعل لازم» (Intansitive Verb) در جمله داشته باشیم، نمی‌توانیم جمله را به مجهول تبدیل کنیم. چون جمله مجهول به مفعول نیاز دارد و فعل لازم به فعلی گفته می‌شود که مفعول نمی‌گیرد. اما علاوه بر فعل لازم، برخی از «افعال حالتی» (State Verbs) را نیز نمی‌توانیم مجهول کنیم، مانند «belong» یا «have».

چرا از گرامر Present Passive استفاده می‌کنیم؟

از گرامر Passive زمانی استفاده می‌کنیم که مفعول، یعنی شخص یا چیزی که کار بر آن واقع شده است، در مقایسه با فاعل اهمیت بیشتری داشته باشد. به همین دلیل آن را در ابتدای جمله می‌آوریم و سپس ساختار فعل را به صورت «to be + p.p» تعریف می‌کنیم.

تمرین گرامر Present Passive

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «مطلب گرامر Present Passive»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. آزمون اول شامل ۱۰ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.

تمرین اول

گزینه درست را انتخاب کنید.

1. My father is washing the car

The car is been washed by my father

The car is washed by my father

The car is being washed by my father

2. "The car is being cleaned by the boys."

What is the active form?

The boy is cleaning the car.

The boys are cleaning the car.

The car was washed by the boys

3. "Real Madrid aren't buying the best players."

What is the passive?

The best players weren't bought by Real Madrid

The best players aren't being bought by Real Madrid

The best players are buying Real Madrid


The best players aren't bought by Real Madrid

4. Choose the correct sentence of passive voice

Clothes are washing by my mother now

My bag is being washed by my mother now

Hotels is being visited by visitor now

5. Choose the passive voice in sentences below

He goes to school every day

They are calling us now

I am beautiful

Are trees being jump by them now?

6. The characteristics of passive voice in simple present continuous tense, except

Use V3

Use being

Use Ving

Use to be (is, am, are)

7. Choose the Passive voice for the following sentence:
"She is taking a picture of him."

A picture of him is being taken by her

A picture of him being taken by her

A picture of him was being taken by her

8. Change the following sentence into a passive voice:

"He isn't wearing a tie."

A tie is being worn by him

A tie isn't being worn by him

A tie was being worn by him

9. The project is being completed by them.

Active

Passive

10. Aren't you making a mistake?

Active

Passive

تمرین دوم

مانند مثال زیر، جمله‌های مجهول بسازید.

 Example: BMW Germany make

BMW cars are made in Germany.

Q1: Fiat cars Italy make

جواب

Answer: Fiat cars are made in Italy.

Q2: Spaghetti boiling water cook

جواب

Answer: Spaghetti is cooked in boiling water.

Q3: Children schools educate

جواب

Answer: Children are educated in schools.

Q4: Football every country play

جواب

Answer: Football is played in every country.

Q5: Racehorses jockeys ride

جواب

Answer: Racehorses are ridden by jockeys.

Q6: Racehorses jockeys ride

جواب

Answer: Rolls Royce cars are made in Great Britain.

Q7: We teach our teacher

جواب

Answer: We are taught by our teacher.

Q8: spaghetti make flour

جواب

Answer: Spaghetti is made with flour.

Q9: Switzerland speak German

جواب

Answer: German is spoken in Switzerland.

Q10: Grapes wine make

جواب

Answer: Wine is made with grapes.

تست گرامر انگلیسی

تمرین سوم

جاهای خالی را فعل حال کامل معلوم یا مجهول پر کنید.

Q1: Peter _____ (to break) the window.

جواب

Answer: Peter has broken the window.

Q2: The exercise ____ aleardy ____ (to write).

جواب

Answer: The exercise has been already written.

Q3: The text _____ (to translate) by Victor.

جواب

Answer: The text has been translated by Victor.

Q4: The teacher _____ just ______ (to explain) the new rule.

جواب

Answer: The teacher just has just explained the new rule.

Q5: We _____ (to learn) the Passive Voice already.

جواب

Answer: We have learned the Passive Voice already.

Q6: A new school ______ (to build) in this street.

جواب

Answer: A new school has been built in this street.

جمع‌بندی

در این آموزش به بررسی گرامر Present Passive پرداختیم و کاربردهای آن را یاد گرفتیم. گرامر مجهول با تغییر ساختار فعل به صورت «be + p.p» و تغییر جای فاعل و مفعول ساخته می‌شود. در این آموزش یاد گرفتیم که چهار زمان حال در زبان انگلیسی وجود دارد که عبارتند از:

  • «حال ساده» (Present Simple)
  • «حال استمراری» (Present Continuous)
  • «حال کامل» (Present Perfect)
  • «حال کامل استمراری» (Present Perfect Continuous)

برای هر یک از این چهار حالت، مجهول نیز در نظر گرفته شده است که البته مورد آخر کاربرد چندانی جز در مواقع غیررسمی و خاص ندارد. در این آموزش هر یک از این چهار حالت مجهول را توضیح دادیم و برای این‌که ساختار مجهول را بهتر درک کنید، ابتدا به ساختار و کاربردهای جملات معلوم در زمان حال اشاره کردیم. همچنین در ادامه به برخی از نکات ضروری در خصوص نحوه استفاده از گرامر Present passive اشاره کردیم و به کمک تمرین‌هایی آن‌ها را توضیح دادیم.

از دیگر مواردی که در این مطالب به آن پرداختیم، افعالی بودند که هیچ‌وقت برای آن‌ها حالت مجهول در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا یا در دسته افعال Intransitive یا «لازم» قرار می‌گیرند یا برخی از افعال حالتی. در انتهای مطلب نیز تمرین‌هایی برای درک بهتر گرامر Present Passive ارائه دادیم.

در بخش پایانی و در جدول زیر می‌توانید به طور خلاصه، ساختار گرامر Present pssive و انواع را با مثال مشاهده کنید.

انواع Present Passive
ExamplesBe formTense

Am I invited too?

One or two new types of insect are found in Britain each year.

It’s not made in China.

am

is

are

Present Simple

Am I being recorded?

We’re already being served, thanks.

That computer isn’t being used anymore.

am being

is being

are being

Present Continuous

Haven’t they been asked about the wedding?

He’s been hurt.

have been

has been

Present Perfect Simple

You have been being counted twice.

You have been being controlled by your parents.

have been being

has been being

Present Perfect Continuous

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش مجهول در زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Wall Street EnglishEnglish ReservoirEnglish SpotMy English Path
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *