کیورد گپ چیست و چگونه Keyword Gap را شناسایی کنیم؟

۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۱ دقیقه
کیورد گپ چیست و چگونه Keyword Gap را شناسایی کنیم؟

«کیورد گپ» یا «شکاف کلمات کلیدی» به فاصله و اختلاف بین کلیدواژ‌ه‌های وب‌سایت شما و وب‌‌سایت‌های رقیب گفته می‌شود. کیورد گپ در حقیقت کلیدواژه‌های مرتبطی را نشان می‌دهد که وب‌سایت‌های رقیب برای آن‌ها رتبه خوبی در صفحه نتایج گرفته‌اند ولی در وب‌سایت شما برای آن‌ها محتوایی تولید نشده یا محتوای تولیدی رتبه سئوی خوبی در صفحه نتایج نیاورده است. شناسایی و بررسی کیورد گپ به شما کمک می‌کند محتوای وب‌سایت خود را همزمان با وب‌سایت‌های رقیب بهبود دهید و به این ترتیب ترافیک مرتبط بیشتری به طرف وب‌سایت هدایت کنید. در این بلاگ‌پست از مجله فرادرس توضیح می‌دهیم کیورد گپ چیست و شناسایی آن چگونه به بهبود سئوی وب‌سایت کمک می‌کند. در گام بعدی، روش شناسایی Keyword Gap و بهبود آن را در وب‌سایت با ابزارهای مختلفی مانند Semrush و Ahrefs توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

کیورد گپ چیست؟

در تعریفی دقیق‌تر و در اصطلاح سئو، کیورد گپ به گروهی از کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت وب‌سایت شما اشاره دارد که دو ویژگی اصلی دارند:

  • وب‌سایت‌های رقیب شما برای آن‌ها در صفحه نتایج رتبه و عملکرد خوبی دارند.
  • در وب‌سایت شما محتوایی بر اساس آن‌ها تولید نشده یا محتوای تولیدشده کیفیت و عملکرد قابل‌قبولی در صفحه نتایج ندارد.

شناسایی کیورد گپ، یکی از گام‌های بسیار مهم در فرایند «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) است زیرا تولید محتوای مناسب بر اساس کلمات کلیدی وب‌سایت‌های رقیب، فرصت بسیار خوبی برای افزایش ترافیک طبیعی و به‌دنبال آن نرخ تبدیل وب‌سایت است. علاوه بر پیدا کردن فرصت‌های جدید برای رتبه گرفتن و جذب ترافیک، شناسایی این کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند به ایده‌ها و موضوعات جدیدی برای تولید محتوا دست پیدا کنید.

برای انجام اصولی‌تر و حرفه‌ای‌تر فرایند شناسایی کلیدواژه‌های مورد استفاده کاربران، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش تحقیق کلمات کلیدی در سئو از فرادرس را ببینید. لینک این فیلم در ادامه آورده شده است:

روش پیدا کردن و آنالیز کیورد گپ چیست؟

«آنالیز شکاف کلمات کلیدی» (Keyword Gap Analysis) یکی از گام‌های مهم در تدوین استراتژی سئوی وب‌سایت است و به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  • شناسایی وب‌سایت‌های رقیب
  • پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده رقیبان با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و تهیه فهرست از آن‌ها
  • بررسی کلمات کلیدی فهرست از نظر قصد کاربر از جستجو، ارتباط به حوزه فعالیت وب‌سایت شما، «میزان یا حجم جستجو» (Search Volume) و «میزان رقابت یا سختی» (Keyword Difficulty)
  • تولید محتوای جدید یا به‌روزرسانی محتواهای قبلی بر اساس کلمات کلیدی انتخاب‌شده
  • رصد و پیگیری رتبه صفحات در صفحه نتایج
شخصی در حال نگاه کردن به چند مانیتور و بررسی نمودار و گراف های متعدد - کیورد گپ چیست

در بخش‌های بعدی مطلب در مورد این مراحل و روش انجام هرکدام توضیح می‌دهیم. شناسایی این کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی در شناسایی نقاط قوت و ضعف وب‌سایت‌های رقیب و پیشی گرفتن از آن‌ها در صفحه نتایج دارد. فراموش نکنید که برای باقی ماندن در رقابت سئو باید همیشه گوشه‌چشمی به وب‌سایت‌های رقیب و محتوایی که تولید می‌کنند، داشته باشید.

بنابراین شناسایی کیورد گپ‌های وب‌سایت، به تدوین اثربخش‌تر و اصولی‌تر استراتژی سئوی وب‌سایت و کمپین‌های تبلیغات کلیکی کمک بسیاری می‌کند. حالا که به خوبی می‌دانید اهمیت تشخیص کیورد گپ چیست و این فرایند چه مراحلی دارد، در بخش بعدی به سراغ نحوه شناسایی این کلیدواژه‌ها می‌رویم و گام‌به‌گام از نحوه پیدا کردن تا برنامه‌ریزی برای دسته‌بندی، انتخاب و تولید محتوا بر اساس این کلمات را یاد می‌گیریم.

یادگیری اصولی تحقیق کلمات کلیدی با فرادرس

پیدا کردن ایده، انتخاب موضوع و تحقیق کلمات کلیدی برای وب‌سایت‌های تازه‌‌تاسیس کمی چالش‌برانگیز است. ابزارهای آنلاین ایرانی و خارجی مختلفی هم برای تحقیق کلمات کلیدی معرفی شده‌اند که نحوه کار با آن‌ها چندان که به نظر می‌رسد آسان نیست. از سوی دیگر به دلیل چالش پرداخت دلاری در ایران، هزینه‌های بالا و مشکلات اینترنت، وب‌مسترها و سئوکاران تازه‌کار دسترسی مناسبی به این ابزارها ندارند.

در طرف دیگر ماجرا تحقیق کلمات کلیدی در حقیقت ضروری‌ترین مرحله برای انجام اصولی سئوی وب‌‌سایت است و نباید در هیچ صورتی از آن صرف‌نظر کرد. با تحقیق کلمات کلیدی متوجه می‌شوید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، چه نیازها و سوالاتی دارند و برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود از چه کلمات و اصطلاحاتی استفاده می‌کنند. نتایج این تحقیق بعدا در برنامه‌ریزی و تولید محتوای وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به چالش‌های موجود و اهمیت یادگیری اصولی کیورد ریسرچ، استفاده از منابع یادگیری مناسبی که مراحل مختلف این فرایند را با زبان ساده و با استفاده از ساده‌ترین روش‌‌ها توضیح دهند، اهمیت زیادی دارد. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم از فیلم‌های آموزش فرادرس در حوزه تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا و سئوی داخلی استفاده کنید.

برای شروع، پیشنهاد می‌کنیم دو فیلم آموزشی زیر را ببینید که یکی از آن‌ها رایگان است:

در ادامه مسیر یادگیری تولید محتوای اصولی، چه بخواهید سئو را به‌طور حرفه‌‌ای‌تر یاد بگیرید و چه بخواهید وارد حوزه تولید محتوا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های زیر بهره ببرید:

مجموعه فیلم های آموزش سئو فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش سئو فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

همچنین، در مسیر انجام سئوی محتوا، یادگیری کار با ابزارهای زیر در انجام هرچه اصولی‌تر تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند:

برای دسترسی به آموزش‌های بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم به لینک زیر مراجعه کنید:

چگونه کیورد گپ را شناسایی کنیم؟

در بخش‌های قبلی توضیح دادیم کیورد گپ چیست و شناسایی آن از چه جهاتی به سئوی وب‌سایت کمک می‌کند. برای آنالیز وب‌‌سایت از نظر کیورد گپ نیازی نیست حتما متخصص سئو باشید ولی داشتن دانش متوسط سئو برای تحلیل نتایج و تهیه فهرست از کلمات کلیدی هدف به شما در انجام هرچه بهتر این کار کمک می‌کند. در فهرست زیر به مراحل شناسایی کیورد گپ در وب‌سایت اشاره کرده‌ایم:

  • شناسایی وب‌سایت‌های رقیب
  • انتخاب ابزار برای آنالیز کیوردگپ
  • مقایسه کلمات کلیدی هدف
  • شناسایی فرصت‌های از دست‌رفته کلمات کلیدی
  • برنامه‌ریزی و انجام اقدام عملی
  • رصد و پیگیری رتبه‌بندی صفحات در صفحه نتایج

در ادامه در مورد مراحل بالا توضیح می‌دهیم.

شناسایی وب سایت های رقیب اصلی

در تعریف کیورد گپ به این نکته اشاره کردیم که در این فرایند قرار است اختلاف بین کلمات کلیدی وب‌سایت خود و وب‌سایت‌های رقیب را پیدا کنیم. واضح است که اولین قدم در چنین فرایندی، شناسایی وب‌سایت‌های رقیب است. منظور از وب‌‌سایت رقیب، وب‌سایتی است که برای کلمات کلیدی یکسان یا مشابهی نسبت به وب‌سایت شما رتبه می‌گیرد و مخاطب هدف یکسان یا مشابه با شما دارد.

روش های پیدا کردن وب سایت رقیب

اگر به کلمه رقیب فکر کنید، احتمالا نام چند وب‌‌سایت به ذهن شما برسد. علاوه استدلال‌های ذهنی، این وب‌‌سایت‌های رقیب را می‌توانید از طریق روش‌های اصولی‌تری هم پیدا کنید:

  • ساده‌ترین روش، جستجو در گوگل است. برای این کار باید چند کلمه کلیدی اصلی در ذهن داشته باشید و آن‌ها را به‌صورت جداگانه در گوگل جستجو کنید. اولین نتایجی که در پاسخ به این جستجو ظاهر می‌شوند احتمالا اصلی‌ترین رقیبان وب‌سایت شما هستند.
  • روش دیگر استفاده از ابزارهای سئو است. برای این کار باید با کمک ابزارهای سئو مانند قابلیت Organic Research ابزار Semrush «+»، بخش Site Explorer ابزار Ahrefs «+» یا ابزارهای ایرانی مانند جت‌سئو، پیوند یکتای وب‌سایت را در ابزار وارد کنید تا ابزار در پاسخ فهرستی از وب‌سایت‌هایی را که در کوئری‌های مشابه با شما رتبه می‌گیرند، به شما نشان دهد.
  • روش زمانبرتر، پرسش و پاسخ از مشتریان در مورد رقیبان و آنالیز دقیق حوزه فعالیت وب‌سایت است.

از هرکدام از روش‌های بالا که پیش بروید، در پایان این مرحله باید فهرستی از وب‌سایت‌های رقیب خود داشته باشید.

نمای گرافیکی یک دفتر کار با دو متخصص سئو در حال بررسی آمارهای سایت

رقیبان نهایی را چطور انتخاب کنیم؟

برای شروع لازم است ۳ تا ۵ وب‌سایت را که به حوزه کاری شما مرتبط هستند و رقابت کردن با آن‌ها واقع‌بینانه است، انتخاب کنید. توجه به دو معیار زیر به شما کمک می‌کند رقبای نهایی را با اطمینان بیشتری انتخاب کنید:

  • بزرگی یا کوچکی وب‌سایت رقیب: آیا می‌توانید با بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های حوزه کاری خودتان رقابت کنید یا بهتر است هدف‌های رقابتی کوچک‌تری را انتخاب کنید؟ پاسخ این سوال را می‌توانید بر اساس منابع و بودجه موجود مشخص کنید. معمولا رقیبان بزرگ‌تر، هم در نتایج پولی و هم در نتایج طبیعی، رتبه‌های بالایی کسب می‌کنند.
  • ماهیت رقابت: آیا قرار است با رقیبان مستقیم (با محصولات و خدمات مشابه) رقابت کنید یا رقیبان غیرمستقیم (با محصولات و خدمات متفاوت ولی حل مشکل یکسان از مشتری) گزینه بهتری برای شما هستند؟ توصیه ما انتخاب رقیبان مستقیم است.

شناسایی کیورد گپ وب سایت‌های رقیب

در گام دوم باید بخش اصلی کار را انجام دهید و اختلاف کلمات وب‌سایت خود و وب‌سایت‌های رقیب یا همان کیورد گپ را پیدا کنید. منظور از اختلاف کلمات کلیدی، کلیدواژه‌هایی هستند که وب‌سایت‌های رقیب برای آن‌ها رتبه گرفته‌اند ولی وب‌سایت شما رتبه‌ای برای آن‌ها در صفحه نتایج ندارد یا در رتبه‌ای پایین‌تر نسبت به رقیبان به کاربران نمایش داده می‌شود. پس برای انجام این مرحله، به فهرست نهایی‌شده وب‌سایت‌های رقیب نیاز دارید.

ابزار Ahrefs کاربردهای فراوانی در تحلیل وب‌سایت‌های رقیب دارد و برای جستجو‌های فارسی به خوبی قابل‌استفاده است. برای یادگیری نحوه کار با این ابزار، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش تحلیل سایت با ابزار Ahrefs در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم در ادامه آمده است:

با آماده شدن فهرست رقیبان نهایی، به یک ابزار Keyword Gap Analysis نیاز دارید. ابزارهای فهرست زیر می‌توانند در این مرحله به شما کمک کنند:

  • ابزار Ahrefs «+»
  • ابزار Semrush «+»
  • ابزار Moz Pro «+»
  • ابزار SpyFu «+»

در ادامه یاد می‌گیرید روش استفاده از دو ابزار Ahrefs و Semrush برای پیدا کردن کیورد گپ چیست و چگونه می‌توانید گزارش‌های منظمی از این ابزارها تحویل بگیرید.

آموزش پیدا کردن شکاف کلمات کلیدی با ابزار Ahrefs

با استفاده از دو قابلیت «Site Explorer» و «Content Gap» ابزار Ahrefs می‌توانید به فهرست کاملی از کلمات کلیدی رقیب دست پیدا کنید.

برای شروع، در نوار بالایی ابزار Ahrefs، گزینه «Site Explorer» را پیدا و روی آن کلیک کنید. با این کار، صفحه‌ای به شکل زیر برای شما باز می‌شود:

بخش Site Explorer ابزار Ahrefs
بخش Site Explorer ابزار Ahrefs

در بخش مربوط به URL، آدرس وب‌سایت رقیب را وارد و روی دکه نارنجی‌رنگ کلیک کنید.

در این بخش، آدرس وب‌سایت رقیب را وارد کنید و روی دکمه نارنجی‌رنگ جستجو کلیک کنید. پس از گذشت زمان بسیار کوتاهی، ابزار در صفحه‌ای جدید، داده‌های زیادی را در مورد آدرس واردشده به شما نشان می‌دهد که ازجمله آن‌ها می‌توان به پروفایل بک‌لینک و دو بخش اصلی «Organic Search» و «Paid Search» اشاره کرد.

این گزارش به شکل تصویر زیر است:

گزارش Site Explorer ابزار Ahrefs
گزارش Site Explorer ابزار Ahrefs (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

از منوی سمت راست و بخش Organic Search، دو پنجره «Organic Keywords» را در تب‌های جداگانه باز کنید.

منوی سمت چپ Organic Search در داشبورد اصلی ابزار Ahrefs - کیورد گپ چیست
منوی سمت چپ Organic Search در داشبورد اصلی ابزار Ahrefs

صفحه «Organic Keywords Report» به شکل زیر است:

گزارش organic keywords ابزار Ahrefs - کیورد گپ چیست
گزارش organic keywords ابزار Ahrefs

همان‌طور که می‌بینید، در این گزارش تمام کلمات کلیدی وب‌سایتی که آدرس آن را در ابزار وارد کرده‌اید (در اینجا وب‌سایت Ahrefs برای نمونه وارد شده است.)، فهرست شده‌اند و می‌توانید اطلاعاتی ازجمله «رتبه یا همان جایگاه» (Position)، «حجم یا میزان جستجو» (Keyword Volume)، «سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty) و ... را برای هر کلمه یا عبارت کلیدی ببینید.

در گوشه سمت راست گزارش نیز امکان خروجی گرفتن از آن در قالب فایل CSV وجود دارد و فقط کافی‌ست روی گزینه «Export» کلیک کنید.

همچنین می‌توانید از فیلترهای بالای صفحه، برای تنظیم یک گزارش منظم‌تر استفاده کنید. برای مثال می‌توانید کلمات و عبارات کلیدی موجود در گزارش را بر اساس موارد زیر فیلتر کنید:

  • رتبه در صفحه نتایج
  • میزان جستجو
  • وجود کلمات یا عبارات خاص در کلمه کلیدی
  • و فیلتر‌های دیگر

این روش، اولین روشی است که از طریق آن می‌توانید به فهرستی از کلمات کلیدی مورد استفاده یکی از وب‌‌سایت‌های رقیب برسید. فقط باید یکی از وب‌سایت‌های رقیب را انتخاب کنید و کلمات و عبارات کلیدی مورد استفاده آن‌ها را جداگانه بررسی کنید.

نحوه استفاده از قابلیت Content Gap ابزار Ahrefs برای پیدا کردن کیورد گپ چیست؟

ابزار Ahrefs یک قابلیت دیگر هم برای پیدا کردن گپ کلمات کلیدی و گپ محتوا دارد.

برای استفاده از قابلیت دوم، از منوی سمت راست به بخش «Content Gap» بروید.

انتخاب گزینه content gap از منوی organic search - کیورد گپ چیست
انتخاب گزینه content gap از منوی organic search

در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید آدرس حداکثر ۱۰ وب‌سایت رقیب را در ابزار وارد کنید (این عدد برای ابزار Semrush، تا حداکثر ۵ پیوند یکتا است).

همچنین با تکمیل بخش «But the following target doesn't rank for»، ابزار کلمات و عبارات کلیدی را برای شما فهرست می‌کند که وب‌سایت‌های گروه اول برای آن‌ها رتبه دارند ولی وب‌سایت پایینی خیر. انتخاب این گزینه بیشتر برای مقایسه کلمات و عبارات کلیدی مفید است.

منوی content gap ابزار Ahrefs - کیورد گپ چیست
منوی content gap ابزار Ahrefs (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

همچنین، با فعال کردن گزینه «At least one of the targets should rank in top 10» می‌توانید کلمات کلیدی را که حداقل یکی از وب‌سایت‌های رقیب برای آن‌ها در جایگاه اول تا دهم رتبه دارد، ببینید.

بعد از وارد کردن آدرس‌ها و کلیک روی گزینه «Show Keywords»، می‌توانید در گزارشی کامل فهرست کلمات کلیدی رقیب را، ببینید.

گزارش Content Gap ابزار Ahrefs
گزارش Content Gap ابزار Ahrefs (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

همچنین در بالای گزارش بخشی به نام « All Intersections» وجود دارد که با تنظیم آن می‌توانید کلمات و عبارات کلیدی مشترک را بین رقیبان مختلف فیلتر کنید:

فیلتر All intersections در ابزار Ahrefs
فیلتر All intersections در ابزار Ahrefs (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

برای مثال در تصویر بالا، وب‌سایت «Word Stream» برای کلمه کلیدی «google voice» در جایگاه هشتم صفحه نتایج قرار دارد و دیگر وب‌سایت‌های رقیب، برای این کلمه کلیدی رتبه‌ای ندارند. پس از تنظیم گزارش، می‌توانید با زدن دکمه «Export» فهرست کلمات کلیدی را در قالب فایل CSV از ابزار دریافت کنید.

نکته: ابزار Ahrefs یک نسخه رایگان محدود و یک نسخه پولی با شروع قیمت از ۹۹ دلار در ماه دارد و اگر امکان پرداخت دلاری ندارید، برای تهیه آن باید از شرکت‌های واسطه کمک بگیرید. برای دیدن فهرست کلمات کلیدی وب‌سایت رقیب نیز باید نسخه پولی ابزار را تهیه کنید. برای یادگیری اصولی نحوه استفاده از ابزار سئوی Ahrefs، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش ابزار Ahrefs برای تحلیل وب‌سایت و رقیبان در فرادرس را ببینید.

در ادامه توضیح می‌دهیم روش پیدا کردن کیورد گپ با ابزار Semrush چیست و هر کدام از فیلترهای آن چه کاربردی دارند.

روش پیدا کردن کیورد گپ با ابزار Semrush چیست؟

ابزار Semrush یکی از ابزارهای چندکاره و حرفه‌ای برای سئو و تبلیغات کلیکی است و به کمک آن می‌توانید به‌راحتی کلمات کلیدی مورد استفاده وب‌سایت‌های رقیب را پیدا کنید. برای این کار، کافی‌ست در داشبورد اصلی به بخش Keyword Gap «+» بروید. پس از وارد کردن URL حداکثر ۵ وب‌سایت (ازجمله وب‌سایت خودتان)، روی گزینه Compare بزنید:

وارد کردن آدرس وب سایت های رقیب در ابزار keyword gap سمراش
وارد کردن آدرس وب سایت های رقیب در keyword gap ابزار Semrush (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

ابزار کمی بعد، یک گزارش به شکل تصویر زیر به شما نشان می‌دهد که می‌توانید در آن جزییات بیشتری را از فرصت‌های کلمه کلیدی، میزان هم‌پوشانی کلمات کلیدی وب‌سایت‌های واردشده در قالب نمودارهای دایره‌ای و یک جدول دارای اطلاعات تکمیلی ببینید.

گزارش آنالیز کلمات کلیدی ابزار semrush
گزارش آنالیز کلمات کلیدی ابزار Semrush (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در ادامه، به بخش پایینی گزارش «All keyword details for» بروید. در اینجا فیلترهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید داده‌های موجود در گزارش را بر اساس نیاز وب‌سایت خودتان تنظیم کنید. دو فیلتر مهم، «Missing» و «Weak» هستند که در ادامه کاربرد آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

فیلتر Missing

این فیلتر کلمات و عبارات کلیدی را که وب‌سایت‌های رقیب برای آن‌‌ها رتبه دارند ولی شما رتبه‌ای ندارید، مرتب می‌کند. این موارد فرصت‌های خوبی برای تولید محتوای جدید هستند:

فیلتر Missing در ابزار Semrush - کیورد گپ چیست
فیلتر Missing در ابزار Semrush

گزارش حاصل از اعمال این فیلتر، فرصت‌های خوبی برای کلمه کلیدی به شما نشان می‌دهد:

گزارش Semrush با فیلتر Missing
گزارش Semrush با فیلتر Missing (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

فیلترهای Weak و Untapped

با اعمال فیلتر Weak ابزار Semrush، کلمات کلیدی را می‌بینید که رتبه وب‌سایت‌های رقیب شما در آن‌ها بهتر است. بدیهی است که می‌توانید با بهبود محتوای این صفحات، رتبه آن‌ها را در صفحه نتایج بهبود دهید.

فیلتر Untapped نیز کلمات و عباراتی را به شما نشان می‌‌دهد که حداقل یکی از وب‌سایت‌های رقیب شما برای آن‌ها رتبه گرفته است ولی شما رتبه‌ای ندارید.

اعمال دو فیلتر weak و untapped در ابزار Semrush - کیورد گپ چیست
اعمال دو فیلتر weak و untapped در ابزار Semrush (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

علاوه بر این سه فیلتر، فیلترهای مختلف دیگری هم وجود دارند که می‌توانید برای دسته‌بندی بهتر داده‌های گزارش از آن‌ها استفاده کنید. مانند ابزار Ahrefs می‌توانید گزارش نهایی را در قالب فایل CSV دانلود کنید و به سراغ مراحل بعدی بروید.

نکته مهم: ابزار Semrush در ایران فقط با استفاده از نرم‌افزارهای تغییر IP قابل‌استفاده است. به کمک نسخه رایگان این ابزار می‌توانید آنالیز اولیه را تا سقف ۱۰ بار در ماه به‌صورت رایگان انجام دهید ولی برای اعمال فیلترها باید نسخه پولی ابزار را تهیه کنید که شروع قیمت آن در زمان نگارش این مطلب، از ۱۲۹ دلار در ماه است و برای خریداری آن باید از شرکت‌های واسطه پرداخت دلاری کمک بگیرید.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از ابزارهای بالا استفاده کنید، ابزار ایرانی جت‌سئو و میزفاتولز نیز قابلیت‌های برای شناسایی کلمات کلیدی رقیبان در اختیار وب‌‌مسترها قرار می‌دهد.

آنالیز فهرست کلمات کلیدی

در گام بعدی، باید کلمات کلیدی فهرست را از چند نظر آنالیز کنید:

  • میزان ارتباط با حوزه فعالیت وب‌سایت شما
  • قصد کاربر از جستجو
  • میزان یا حجم جستجو
  • میزان سختی و رقابتی بودن کلمه کلیدی

در ادامه در مورد هرکدام از موارد بالا توضیح می‌دهیم تا بهتر درک کنید اهمیت توجه به آن‌ها در فرایند آنالیز کیورد گپ چیست و چرا حتما باید آن‌‌ها را انجام دهید. قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده فیلم آموزش تحقیق کلمات کلیدی در فرادرس با زیر و بم این فرایند و اصطلاحات موجود در آن آشنا شوید. لینک این فیلم در ادامه آمده است:

میزان ارتباط با حوزه فعالیت وب سایت شما

یکی از نکات مهم و بدیهی که در زمان آنالیز فهرست کلمات کلیدی رقیبان باید به آن‌ها توجه کنید، میزان ارتباط این کلمات و عبارات با حوزه فعالیت وب‌سایت شما است. البته اغلب این کلمات و عبارات چون از وب‌سایت‌های رقیب شما استخراج شده‌اند، در حوزه فعالیت وب‌سایت قرار می‌گیرند ولی در مواردی مانند «کلمات و عبارات کلیدی برندشده» (Branded Keywords & Keyword Phrases) باید کلمات و عباراتی را که تولید محتوا بر اساس آن‌ها در عمل برای وب‌سایت شما منطقی است، شناسایی کنید.

نمای گرافیکی مارکتری که ذره بینی بزرگ به دست گرفته و پشت به صفحه ایستاده است - کیورد گپ چیست

بررسی قصد کاربر از جستجو

یکی از مفاهیم مهم در فرایند تحقیق کلمات کلیدی، مفهوم «قصد کاربر از جستجو» (User Search Intent) است و همان‌طور که پیداست، به نیت و هدف کاربر از وارد کردن یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص در نوار جستجو دارد. به‌طور کلی کلمات کلیدی را از نظر قصد کاربر به ۴ دسته اصلی زیر تقسیم می‌کنند:

  • «جستجو برای پیدا کردن اطلاعات» (Informational Keywords)
  • «جستجو برای هدایت شدن به وب‌سایت» (Navigational Keywords)
  • «جستجو برای بررسی و مقایسه» (Commercial Keywords)
  • «جستجو به قصد خرید» (Transactional Keywords)

شناسایی و در نظر گرفتن قصد کاربر از جستجو به شما کمک می‌کند در مراحل بعدی، نوع محتوای تولیدی را با نیاز کاربر هماهنگ کنید و محتوایی تولید کنید که بتواند به خوبی با محتوای وب‌سایت‌های رقیب در صفحه نتایج رقابت کند. در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌‌طور مفصل در مورد دسته‌بندی‌های مختلف کلمات کلیدی بحث کرده‌ایم.

بررسی میزان یا حجم جستجو

در زمان آنالیز کلمات و عبارات کلیدی، باید حتما موارد فهرست را از نظر معیار حجم یا میزان جستجو بررسی کنید. این معیار نشان می‌دهد که کاربران کلمه یا عبارت کلیدی موردنظر را در یک بازه زمانی معین (معمولا یک‌ماهه) چقدر جستجو کرده‌اند. واضح است که هرچه کلمه کلیدی بیشتر جستجو شود، برای تولید محتوا ایده‌آل‌تر است چون اگر بتوانید برای آن در صفحه نتایج رتبه بگیرید، ترافیک بیشتری به وب‌سایت جذب خواهد شد.

در اینجا باید به نکته بسیار مهم دیگری هم توجه کنید. همه کلمات کلیدی را که پیدا می‌کنید نباید به دلیل بالا بودن حجم جستجو برای تولید محتوا انتخاب کنید و لازم است از ارتباط آن‌ها با حوزه فعالیت و نیاز مخاطب هدف وب‌سایت مطمئن شوید. بنابراین ممکن است ارزش یک کلمه کلیدی با حجم جستجوی پایین‌تر ولی بسیار مرتبط به حوزه تخصصی وب‌سایت بسیار بیشتر از یک کلمه کلیدی با حجم جستجوی بسیار بالا ولی نامرتبط به وب‌سایت باشد.

چند کارشناس سئو در حال کار و نوشتن چیزی روی کاغذهای با طرح نمودار در دفتر کار - کیورد گپ چیست

بررسی میزان سختی یا رقابتی بودن کلمه کلیدی

معیار مهم دیگری که باید در آنالیز کیوردگپ موردتوجه قرار دهید، به سختی کلمه کلیدی مربوط است. این معیار نشان می‌دهد رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی موردنظر در صفحه نتایج چقدر رقابتی است. مانند حجم جستجو، عدد مربوط به این معیار را نیز می‌توانید با کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بررسی کنید.

هرچه عدد مربوط به سختی کلمه کلیدی بالاتر باشد، یعنی رتبه گرفتن برای آن سخت‌تر است و در نتیجه این موضوع، به محتوای باکیفیت‌تری برای رقابت با دیگران نیاز دارید. در شرایط یکسان، معمولا وب‌سایت‌هایی که امتیاز دامین آتوریتی بالاتری دارند، از نظر گوگل در اولویت رتبه‌‌بندی بالاتری در صفحه نتایج قرار می‌گیرند.

به‌طور کلی در زمان برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کلمات کلیدی وب‌سایت‌های رقیبان، باید به تعادلی بین میزان جستجو و سختی کلمه کلیدی برسید. به همین دلیل است که کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابت کم یا متوسط بهترین گزینه برای تولید محتوا هستند به‌خصوص اگر وب‌سایت شما تازه فعالیت خود را شروع کرده باشد.

گروه بندی کلمات کلیدی با موضوع مشابه

بعد از اینکه کلمات و عبارات کلیدی موردنظر را از فهرست کیورد گو انتخاب کردید، بهتر است آن‌ها را بر اساس موضوعی که دارند، گروه‌بندی کنید. این کار به شما کمک می‌کند محتوایی تولید کنید که برای چند کلمه کلیدی در صفحه نتایج رتبه می‌گیرد. برای دسته‌بندی کلمات کلیدی معمولا از مدل محتوای خوشه‌ای یا پیلار کلاستر (Pillar Cluster) استفاده می‌کنند.

در این مدل، همه کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع در فهرست جداگانه‌ای قرار می‌گیرند. سپس موضوع اصلی و کلی‌تر در مرکز قرار می‌گیرد و یک محتوای جامع و کامل بر اساس آن تولید می‌شود. در ادامه بر اساس هریک از موضوعات فرعی زیر مجموعه موضوع اصلی، محتواهای کوتاه‌تر و جزئی‌تری تولید می‌شود که از طریق لینک داخلی به «محتوای اصلی» (Pillar Page) متصل می‌شوند.

دیاگرام محتوای خوشه ای و اصلی

با این کار، اعتبار موضوعی وب‌سایت را با گذشت زمان افزایش می‌دهید و احتمال تولید محتوای تکراری همزمان با زیاد شدن حجم محتوای وب‌سایت کاهش می‌دهید.

تا اینجا می‌دانید اصلی‌ترین نکات در آنالیز کیورد گپ چیست و چرا باید آن‌ها را انجام دهید. در ادامه مسیر، باید کلمات کلیدی نهایی را اولویت‌بندی کنید و به سراغ تولید محتوا بر اساس آن‌ها یا به‌روزرسانی محتواهای قبلی با توجه به آن‌ها بروید.

تولید محتوای جدید یا به روزرسانی محتوای قدیمی

با فهرست نهایی‌شده کلمات کلیدی، یک استراتژی محتوا برای هدف‌گذاری روی این کلمات کلیدی تدوین کنید. این استراتژی ممکن است شامل تولید محتوای جدید بر اساس کلمات کلیدی، بهینه‌سازی محتوای مرتبط قبلی یا تنظیم دوباره کمپین‌های تبلیغاتی جستجوی وب‌سایت شما باشد.

فیلم آموزش تولید محتوا برای سئوی سایت و بازاریابی دیجیتال در فرادرس نکات کاملی را برای انجام بهتر این مرحله، ارائه می‌‌کند و پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را ببینید. لینک این فیلم در زیر قرار گرفته است:

قبل از تولید یا به‌روزرسانی هر محتوایی، حتما محتوای وب‌سایت‌های رقیب را که در صفحه نتایج رتبه می‌گیرد، به‌طور دقیق از نظر موارد زیر بررسی کنید:

  • نوع محتوا (ویدیو، وبلاگ‌پست، عکس و اینفوگرافیک یا ترکیبی از همه این موارد)
  • طول محتوا، تعداد کلمات و ساختار‌بندی آن
  • سرتیترهای محتوا و کلمات کلیدی مورد استفاده در آن

بعد از بررسی نکات بالا، اگر به این نتیجه رسیدید که از قبل محتوایی مطابق با این معیارها در وب‌‌سایت وجود دارد، آن را به‌روزرسانی کنید و کلمات کلیدی جدید را در آن به کار ببرید. اگر چنین محتوای وجود ندارد، بهتر است به فکر تولید محتوای جدید باشید. واضح است که در هر صورت باید به اصول تولید محتوا بر اساس سئو، به‌طور کامل توجه کنید.

رصد رتبه صفحه وب در صفحه نتایج

در مرحله آخر، باید عملکرد صفحات وب‌سایت را در صفحه نتایج رصد کنید. با این کار میزان اثربخشی آنالیز کیوردگپ را در وب‌سایت تشخیص می‌دهید و می‌توانید به‌طور دائم استراتژی‌های جدیدی را برای بهبود عملکرد سئوی وب‌سایت و پیشی گرفتن از وب‌سایت‌های رقیب تدوین کنید.

رتبه کلمات و عبارات کلیدی و ترافیک حاصل از آن‌ها را نیز می‌توانید از طریق ابزارهای مخصوص سئو گوگل آنالیتیکس رصد کنید تا اگر استراتژی موثر واقع نشده بود، برای بهبود آن برنامه‌ریزی کنید و اگر یکی از اقدامات بسیار موثر بود، آن را برای صفحات دیگر وب‌سایت هم تکرار کنید.

دیجیتال مارکتر در حال کار با کامپیوتر مقابل چند مانیتور دارای نمودار و طرح نشسته است - کیورد گپ چیست

به یاد داشته باشید که فرایند آنالیز کیورد گپ در وب‌سایت، نقطه پایانی ندارد چون وب‌سایت‌های رقیب مانند شما دائما در حال تولید محتوا هستند. تکرار منظم این فرایند کمک می‌کند همگام با وب‌سایت‌های رقیب پیشرفت کنید و حضور آنلاین وب‌سایت را در جستجوهای کاربران بهبود دهید.

مزایای آنالیز Keyword Gap در وب سایت

در آنالیز کیورد گپ، لازم است با ابزارهای مختلفی کلمات کلیدی ترافیک‌آور وب‌سایت‌های رقیب را با کلمات کلیدی وب‌سایت خودتان مقایسه کنید. این فرایند کمی زمان‌بر است ولی انجام اصولی آن به از جهات مختلفی به وب‌سایت شما کمک می‌کند که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • رقابت دقیق‌تر و هدفمندتر با رقیبان
  • ایجاد مزیت رقابتی
  • بهینه‌سازی بودجه بازاریابی
  • بهبود رتبه‌بندی و سئوی وب‌سایت
  • شناسایی موضوعات داغ (ترندهای) بازار
  • شناخت بیشتر مشتریان

در ادامه در مورد هریک از موارد فهرست بالا توضیح می‌دهیم تا بهتر درک کنید نقش آنالیز کیورد گپ در بهبود سئو و بهبود حضور در فضای آنلاین چیست.

رقابت هدفمندتر با رقیبان

باخبر شدن از کلمات کلیدی وب‌سایت‌های رقیب به شما کمک می‌کند کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی بعدی وب‌سایت را با دقت بیشتری هدف‌گذاری کنید. هدف‌گذاری دقیق‌تر به معنی تولید محتوا و ساخت تبلیغات مرتبط‌تر با نیاز کاربران است که این موضوع به‌طور مستقیم روی نرخ تعامل و نرخ تبدیل وب‌سایت اثرگذار است.

پیدا کردن مزیت رقابتی

آنالیز کیورد گپ یک مزیت مهم دیگر هم دارد و آن این است که می‌توانید ایده‌ها و موضوعات جدیدی را که وب‌سایت‌های رقیب هنوز به فکر تولید محتوا بر اساس آن‌ها نیافتاده‌اند، شناسایی کنید. این ایده‌های جدید فرصت مناسبی برای تبدیل شدن به منابع معتبر حوزه فعالیت در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع با این کار نوعی مزیت رقابتی نسبت به کسب و کارهای رقیب در بازار هدف به دست می‌آورید. فرصتی که رقیبان شما به آن‌ها توجهی نداشته یا بی‌توجه بوده‌اند.

بهینه سازی بودجه بازاریابی

در کمپین‌های تبلیغاتی موتورهای جستجو، استفاده بهینه از بودجه بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. در فرایند آنالیز کیورد گپ، کلمات کلیدی با پتانسیل بالا و رقابت کم را شناسایی می‌کنید و بودجه بازاریابی را صرف آن‌ها می‌کنید. صرف هدفمندتر بودجه باعث می‌شود آن را روی کلمات کلیدی که به انجام تبدیل در وب‌سایت منتهی می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنید نه کلمات کلیدی بسیار رقابتی که بازگشت سرمایه کمتری برای شما به همراه دارد.

بهبود رتبه بندی و سئوی وب سایت

در بخش‌های قبلی مطلب به این نکته اشاره کردیم که کلمات کلیدی مورد استفاده وب‌سایت‌های رقیب در حقیقت تکمیل‌کننده استراتژی سئو و محتوای وب‌سایت شما هستند و با توجه به آن‌ها می‌توانید به فرصت‌های بیشتری برای گرفتن رتبه بهتر در صفحه نتایج دست پیدا کنید. رتبه‌‌بندی بالاتر به معنی افزایش ترافیک و ورودی بیشتر به وب‌سایت، تعامل بالاتر بازدیدکنندگان با وب‌سایت و افزایش اعتبار در حوزه فعالیت است.

برای یادگیری کامل اصول سئو، پیشنهاد می‌‌‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت در فرادرس کمک بگیرید. لینک این فیلم در زیر قرار گرفته است:

شناسایی ترندهای بازار

با شناسایی کیورد گپ در وب‌سایت می‌توانید کلمات کلیدی ترند و موضوعات داغ و جدید حوزه کاری خود را پیدا کنید. اطلاع از این ترندها کمک می‌کند محتوا و کمپین‌های وب‌سایت را به‌روز و جدید نگه دارید و همیشه محتوایی با رتبه سئوی خوب برای پاسخگویی به جدید‌ترین نیازها و سوالات کاربران در صفحه نتایج داشته باشید.

اهمیت شناسایی کیورد گپ در شناخت بیشتر مشتریان چیست؟

شناسایی کیورد گپ بخشی از تحقیق کلمات کلیدی وب‌سایت است و با انجام آن می‌توانید با زبان و اصطلاحاتی که مشتریان بالقوه شما بیشتر در جستجو استفاده می‌کنند، آشنا شوید. هرچه بیشتر با محتوای جستجوهای کاربران آشنا شوید، درک عمیق‌تری هم نسبت به نیازها و علاقه‌مندی‌‌های آن‌ها پیدا می‌کنید. این شناخت کامل‌تر نسبت به مخاطبان هدف، در نهایت به شما کمک می‌کند کمپین‌ها و محتوای موثرتر و سازگارتری با نیاز کاربران اجرا و تولید کنید.

سوالات متداول

در بخش‌های قبلی این نوشته توضیح دادیم کیورد گپ چیست و شناسایی آن چه اهمیتی دارد. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد این مفهوم پاسخ می‌دهیم.

نکات مهم در انتخاب کلمه کلیدی مناسب از فهرست کیورد گپ چیست؟

بعد از تهیه فهرست از کلمات و عبارات مورد استفاده وب‌سایت‌های رقیب، باید آن‌ها را از نظر میزان ارتباط با حوزه فعالیت وب‌سایت خودتان، میزان جستجو و رقابتی بودن و قصد کاربر از جستجو به‌طور کامل بررسی کنید. به‌طور کلی، کلمات کلیدی دارای حجم جستجوی بالا و رقابت کم یا متوسط بهترین گزینه برای تولید محتوا هستند.

نکات مهم در انتخاب رقیبان اصلی در فرایند شناسایی کیورد گپ چیست؟

منظور از وب‌سایت رقیب، وب‌سایتی است که برای کلمات کلیدی مشابه یا یکسانی در مقایسه با شما در صفحه نتایج رتبه می‌گیرد. در زمان انتخاب وب‌سایت‌های رقیب برای آنالیز کیورد گپ، باید بزرگی یا کوچکی وب‌سایت رقیب و ماهیت رقابت را در نظر بگیرید. در این مسیر، بهتر است وب‌سایت‌هایی را انتخاب کنید که از نظر اندازه خیلی از وب‌سایت شما بزرگ‌تر نیستند و رقیب مستقیم شما محسوب می‌شوند.

یادگیری سئو با فرادرس

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که اهمیت شناسایی کیورد گپ در تحقیق کلمات کلیدی چیست و این گام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل شناخته می‌شود. از پیدا کردن ایده و موضوع، تبدیل موضوعات به کلمه کلیدی، پیدا کردن کلمات کلیدی رقیب، مرتبط، طویل و سوالی همه و همه بخشی از تحقیق کلمات کلیدی هستند که خود بخش مهمی از سئوی وب‌‌سایت است. سئوی وب‌سایت پس از این فرایند با تولید محتوا و بهینه‌سازی آن بر اساس اصول سئو و بهبود جنبه‌های تکنیکال وب‌سایت و شناسایی فرصت‌های دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر ادامه پیدا می‌کند.

اگر به یادگیری اصولی سئو علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مسیر آموزشی خود را با دیدن فیلم‌های آموزشی زیر شروع کنید:

در سطوح پیشرفته‌تر، با مشاهده فیلم‌های زیر دانش خود را تکمیل کنید:

مجموعه فیلم های اموزش ابزارهای مدیریت سایت فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های اموزش ابزارهای مدیریت سایت فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

جمع‌‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس، گفتیم کیورد گپ چیست و شناسایی فرصت‌های کاهش اختلاف کلمات کلیدی مورد استفاده رقیب با وب‌سایت چه نقش مهمی در بهبود ترافیک طبیعی و پولی وب‌سایت و افزایش نرخ تبدیل و به‌دنبال آن افزایش فروش محصولات و خدمات دارد. همچنین به این نکته اشاره کردیم که آنالیز کیورد گپ به فرایندی گفته می‌‌شود که در آن به کمک ابزارهای سئو، کلمات کلیدی مورد استفاده وب‌‌سایت‌های رقیب را که عملکرد خوبی در صفحه نتایج دارند ولی در وب‌سایت ما محتوایی بر اساس آن‌ها تولید نشده یا محتوای ضعیفی تولید شده، شناسایی و بر اساس قصد جستجوی کاربر، میزان جستجو و رقابتی بودن اولویت‌بندی می‌کنیم.

در ادامه با تهیه یک فهرست نهایی از این کلمات و عبارات کلیدی، استراتژی محتوایی مناسبی را تدوین می‌کنیم. این استراتژی در اغلب موارد شامل تولید محتوای جدید یا به‌روزرسانی محتوای قبلی بر اساس کلمه کلیدی موردنظر است. همچنین اگر بحث کلمات کلیدی پولی مربوط به تبلیغات جستجو مطرح باشد، طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی بر اساس این کلمات کلیدی، راه‌حل بسیار موثری برای کاهش اختلاف بین کلمات کلیدی وب‌سایت‌های رقیب و وب‌سایت شما است.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Content at Scaleweb.comSemrush Blogahrefs blogTUFFمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *