رشته حقوق | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

۳۰۴۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
رشته حقوق | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

رشته حقوق یکی از رشته‌های پرطرفدار علوم انسانی است و فارغ‌التحصیلان آن در وضعیت شغلی مناسبی نسبت به سایر رشته‌های علوم انسانی قرار دارند. همین مساله سبب شده است که پذیرش در این رشته نیز به نسبت سایر رشته‌ها سخت‌تر باشد. برای فعالیت در شغل‌های مرتبط با این رشته معمولا علاوه بر تحصیلات دانشگاهی نیاز به شرکت در آزمون‌های تخصصی مانند وکالت و قضاوت است. در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته حقوق پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته حقوق مناسب چه کسانی است؟

این رشته برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند به یادگیری موضوعات حقوقی هستند. افرادی که می‌‌خواهند رشته حقوق را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنند، باید برای موفق شدن، قدرت استدلال، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوبی داشته باشند. شاید افراد زیادی بتوانند مدرک کارشناسی حقوق را اخذ نمایند، اما در فعالیت‌های حقوقی نتوانند موفق باشند؛ زیرا افراد موفق در علم حقوق، نباید صرفا به مباحثی که در دانشگاه تدریس می‌‌شود اکتفا کنند.

یک دانشجوی حقوق برای این‌که در رشته خود موفق باشد، باید به ادبیات فارسی مسلط باشد، چون منطق حقوق علاوه بر این‌که شباهت زیادی به منطق ریاضی دارد، یک منطق اقناعی و خطابی نیز هست؛ بنابراین یک حقوقدان باید بتواند کسانی را که مورد خطاب او قرار می‌‌گیرند، با زبانی رسا قانع کند.

یک قاضی

مباحث حقوقی، آمیخته با مباحث فقهی است و لذا کسانی که به فقه و اصول فقه علاقه‌مند هستند، راحت‌‌تر مباحث حقوقی را می‌‌آموزند. برای درک متون حقوقی داشتن پیش‌زمینه مناسب در زبان عربی و علوم قرآنی نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. بیشتر وازگان و اصطلاحات استفاده شده در دروس این رشته عربی هستند و عدم شناخت لازم از این زبان می‌تواند مشکل‌ساز باشد. از آنجا که اکثر مشاغل حقوقی، پر از استرس است، اشخاصی که فشارهای روحی و روانی را نمی‌‌توانند تحمل نمایند، در فعالیت‌‌های حقوقی معمولا موفق نیستند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته حقوق بیشتر کاربرد دارند؟

دروس ذیل از بین دروس دبیرستان برای موفقیت در رشته حقوق کاربرد بیشتری دارد:

  1. منطق و فلسفه
  2. ریاضی و آمار
  3. عربی
  4. ادبیات فارسی
  5. دین و زندگی
چند کتاب روی هم (تصویر تزئینی مطلب رشته حقوق)

گرایش‌های رشته حقوق برای ادامه تحصیل چه هستند؟

رشته حقوق گرایش‌‌های متعددی دارد که در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در بسیاری از این گرایش‌‌ها در داخل کشور فراهم است. این رشته در بیشتر دانشگاه‌های معتبر دولتی تا مقطع دکتری وجود دارد و علاقمندان می‌ةوانند بسیاری از زیثرساخه‌های این رشته را در داخل کشور مطالعه کنند. «فرادرس» مجموعه آموزش‌های ویدیویی در زمینه مبانی رشته حقوق تدوین کرده که فهرست آن‌ها در ادامه آمده است.

در ادامه به بررسی گرایش‌های اصلی این رشته می‌پردازیم.

گرایش حقوق خصوصی

این گرایش شامل مجموعه قواعد حقوقی حاکم بر روابط افراد با یکدیگر است. در این گرایش، از قواعد حقوقی حاکم بر موضوعاتی همچون قراردادها، ازدواج و طلاق، ارث و وصیت و... بحث می‌‌شود. حقوق خصوصی قدیمی‌‌ترین و پرطرفدارترین گرایش حقوق محسوب می‌‌شود. بازار کار این شاخه نیز با توجه به گستره خدمات آن نسبت به سایر گرایش‌ها بهتر است. «فرادرس» مجموعه آموزش‌هایی در این زمینه تدوین کرده که فهرست آن‌ها در ادامه آمده است.

گرایش حقوق جزا و جرم‌‌شناسی

این گرایش مجموعه قواعد حقوقی حاکم بر جرایم و مجازات‌‌هاست. در این گرایش از قواعد حقوقی حاکم بر جرایمی همچون قتل، ضرب و جرح، توهین، سرقت و... و همچنین و مجازات‌‌های این جرایم همچون اعدام، شلاق، زندان، جزای نقدی و... بحث می‌‌شود.

«فرادرس» مجموعه آموزش‌های ویدیویی در این زمینه تدوین کرده که فهرست آن‌ها در ادامه آمده است.

گرایش حقوق عمومی

این گرایش شامل مجموعه قواعد حقوقی حاکم بر روابط مردم و حکومت با یکدیگر و همچنین روابط نهادهای عمومی با یکدیگر است. در این گرایش از موضوعاتی همچون وظایف سازمان‌‌ها و نهادهای حکومتی، قواعد حقوقی مربوط به اداره حکومت، انتخابات و غیره بحث می‌‌شود. «فرادرس» فیلم‌های آموزشی در این زمینه تدوین کرده که فهرست آن‌ها در ادامه آمده است.

گرایش حقوق بین‌الملل

این گرایش مجموعه قواعد حقوقی حاکم بر روابط بین کشورها است. در این گرایش از موضوعاتی همچون قراردادهای بین الملل و سازمان‌‌های بین المللی بحث می‌‌شود. «فرادرس» چندین فیلم آموزشی مرتبط با حقوق بین‌الملل تدوین کرده که فهرست آن‌ها در ادامه آمده است.

گرایش حقوق بشر

این گرایش شامل مجموعه قواعد حقوقی حاکم بر انسان‌‌ها به دلیل انسان بودنشان و فارغ از احوال متغیر اجتماعی یا میزان قابلیت‌‌های فردی ایشان است. در این گرایش از موضوعاتی همچون حق انسان‌‌ها بر سلامتی، حق انسان‌‌ها بر آزادی، ممنوعیت شکنجه و... بحث می‌‌شود.

مدل کره زمین و چندین اسباب بازی انشان دور آن

گرایش مالکیت فکری

این گرایش شامل مجموعه قواعد حقوقی حاکم بر حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی، هنری و فکری است. در این گرایش از موضوعاتی همچون حق‌التألیف، حق معنوی، حق اختراع، سرقفلی، حق تاجران و صنعتگران بر علائم تجاری و اسرار تجاری و... بحث می‌‌شود. فیلم آموزشی زیر در ارتباط با این گرایش تدوین شده است.

در کشور ایران، رشته حقوق گرایش‌‌های دیگری هم دارد، اما تعداد دانشگاه‌‌هایی که این گرایش‌‌ها را ارائه می‌‌دهند، بسیار کم است. از معروف‌ترین این گرایش‌ها می‌توان به حقوق خانواده، حقوق نفت و گاز، حقوق ارتباطات، حقوق اقتصادی و حقوق محیط زیست اشاره کرد. فیلم آموزشی زیر در ارتباط با این گرایش‌ها تدوین شده است.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته حقوق چه هستند؟

مهم‌ترین دروس رشته حقوق در مقطع کارشناسی عبارتند از:

فارغ التحصیل رشته حقوق در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ التحصیلان و دانش آموختگان رشته حقوق، به صورت تخصصی معمولا متصدی یکی از مشاغل و مناصب ذیل می‌‌شوند:
قضاوت، وکالت، سردفتری، مشاور حقوقی شرکت های خصوصی و دولتی، نماینده حقوقی نهادهای دولتی، کارشناس حقوقی سازمان‌‌ها و نهادهای مختلفی همچون دفاتر خدمات قضایی، تدریس در دانشگاه‌‌ها، عضویت در هیات علمی دانشگاه‌‌ها و پژوهشگاه‌‌ها، جذب به عنوان پژوهشگر در پژوهشگاه‌‌ها و سایر مراکز پژوهشی. توجه به این نکته مهم است که در برخی از این منصب‌ها مانند وکالت و قضاوت آزمون مخصوص خود را دارند و فارغ‌التحصیلان رشته حقوق برای فعالیت در این صنف باید در آزمون‌های مربوطه قبول شوند.

علاوه بر مشاغل فوق‌الذکر، فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، می‌توانند در قسمت‌‌های مختلفی از سازمان‌‌ها و ادارات دولتی مشغول به فعالیت هستند.

بازار کار رشته حقوق به چه صورت است؟

بازار کاری رشته حقوق نسبتا خوب است و فرصت شغلی گسترده‌‌ای پیش روی فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد. رشته حقوق در کشور ایران، نسبت به سایر رشته‌‌های علوم انسانی، بازار کار بهتری دارد و در آزمون‌‌های استخدامی که سالانه برگزار می‌‌شود، ظرفیت قابل توجهی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در نظر گرفته می‌‌شود. کشور ما در حال حاضر نیاز مبرمی به فارغ‌التحصیلان برخی گرایش‌‌ها مانند حقوق نفت و حقوق ارتباطات دارد. به ندرت می‌‌توان کسی را یافت که فارغ‌التحصیل ارشد یا دکتری رشته حقوق باشد و هنوز شاغل نشده باشد.

ترازوی عدالت روی چندین اسکناس و سکه (تصویر تزئینی مطلب رشته حقوق)

یکی از مشاغل اصلی که دانشجویان حقوق به آن علاقه‌مند هستند، وکالت است. در سال‌‌های گذشته، ظرفیت پذیرش وکیل از سوی کانون وکلا محدود شد، اما مرکز مشاوران قوه قضائیه این ضعف کانون وکلا را مرتفع نمود و سالانه اقدام به جذب تعداد قابل توجهی وکیل می‌‌کند. همچنین قوه قضائیه که با کمبود قاضی مواجه است، سالانه تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق را برای تصدی منصب قضا جذب می‌‌کند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته حقوق در داخل ایران چگونه است؟

فرصت و شرایط کافی برای این‌که دانشجویان کارشناسی بتوانند تحصیلات خود را در مقطع ارشد و پس از آن در مقطع دکتری ادامه دهند وجود دارد. ظرفیت پذیرش دانشجو برای مقطع ارشد و دکتری رشته حقوق بالاست و حتی این ظرفیت به صورت سالانه افزایش می‌‌یابد و تعداد قابل زیادی از متقاضیان وارد مقطع ارشد و دکتری حقوق می شوند.

تعداد زیادی از دانشگاه‌ها دارای مقطع ارشد و دکتری حقوق هستند و از این جهت ادامه تحصیل در رشته حقوق چندان با مشکلاتی همچون کمبود ظرفیت یا بُعد مسافت همراه نیست.

امکان ادامه تحصیل در رشته حقوق در خارج از کشور به چه صورت است؟

شرایط برای این‌که دانشجویان حقوق بتوانند تحصیلات خود را در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در خارج از کشور ادامه دهند، چندان فراهم نیست. سازمان‌‌ها و نهادهای دولتی به ندرت از دانشجویانی که می‌‌خواهند مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خود را در خارج از ایران ادامه دهند حمایت می‌‌کنند. به دلیل افزایش سرسام‌آور نرخ دلار در سال‌های اخیر، ادامه تحصیل در خارج از کشور به صورت آزاد هزینه زیادی را بر دانشجو تحمیل می‌‌کند و لذا توجیه اقتصادی ندارد؛ به همین دلیل برخی از افرادی که خودشان از دانشگاه‌‌های خارجی و معتبر فارغ‌التحصیل شده‌‌اند، ادامه تحصیل در خارج از کشور را در رشته حقوق توصیه نمی‌‌کنند.

یک شخص نشسته پشت میز کنار پنجره با نمای مجسمه آزادی در حال مطالعه

با توجه به این‌که در سال‌‌های اخیر گرایش‌های رشته حقوق توسعه و پیشرفت فراوانی داشته است، ادامه تحصیل در خارج از کشور در خصوص اکثر گرایش‌ها توصیه نمی‌‌شود. با این حال، با توجه به این‌که برخی از گرایش‌‌های نوین حقوق مانند حقوق فناوری اطلاعات، حقوق آی تی، حقوق تجارت الکترونیک و... بعضا در کشور ما وجود ندارد، یا قوت لازم را ندارد، به دانشجویان مستعدی که توان مالی کافی دارند و دغدغه اصلی آنان پیشرفت علمی کشور است، تحصیل در خارج از کشور توصیه می‌‌شود. اما به هر حال این امر با سختی‌‌های فراوانی همراه است.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته حقوق تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

در این مطلب از مجله فرادرس با رشته حقوق آشنا شدیم. سرفصل‌‌های کنونی رشته حقوق چندان با نیازهای روز جامعه مطابقت ندارد، زیرا چندین دهه از تنظیم اکثر این سرفصل ها گذشته، اما علیرغم تغییر و تحول جامعه این سرفصل ها همچنان ثابت مانده است. با وجود این، مباحثی که در مقطع کارشناسی برای دانشجویان تدریس می‌‌شود، اکثرا کاربردی است و به ‌‌وفور می‌‌توان اعمال و اجرای آن‌‌ها را در جامعه مشاهده نمود.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

به طور کلی، نیازهای معمولی بازار کار را می‌‌توان با استفاده از دروس مقطع کارشناسی تأمین کرد، اما برای تأمین نیازهای نوپدید مباحث دیگری نیز باید آموخته شود، اما این مباحث جدید نیز همگی بر اساس همان مباحث قبلی هستند.

بر اساس رای ۱۲۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱۱ دیدگاه برای «رشته حقوق | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار»

سلام وقت بخیر رتبه برای قبولی دانشگاه نجف آباد اصفهان برای حقوق باید چقد باشد ؟

سلام وقت بخیر، من کارشناسی علوم تربیتی دارم، میخوام برای ارشد حقوق بخونم بنظرتون شدنیه؟ و اینکه من نمیخوام وکیل بشم، میخوام کارمند قسمت های مختلف بشم ، بازار کار علوم تربیتی با ارشد خوبه ولی گویا حقوق خیلی بازار کار بهتری داره ممنون میشم یه راهنمایی کوتاه کنید

سلام،منم ادبیات فارسی میخونم و برای ارشد میخام حقوق جزا و جرم‌شناسی کنکور بدم،شدنیه؟

حداقل باید فوق لیسانس داشته باشی

سلام خسته نباشید آیا میتوانم با دیپلم فنی به دانشگاه آزاد حقوق برم یا خیر؟

سلام ببخشید یه سوالی من دارم ک هرچقدر ک دنبالش میکردم جوابی نداره من میخام ببینم رتبه برای قبولی برای وکالت چند باید باشه؟!ودر چ مقطعی میشود شروع ب کار کرد؟!

سلام.
متقاضی ثبت‌نام در آزمون وکالت باید دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق داخل یا خارج کشور باشد که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. همچنین داشتن مدرک کارشناسی رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی، با تأیید مرجع صالح نیز قابل قبول است.
اخیراً قانونی در مجلس به تصویب رسیده که در آن، شرط قبولی در آزمون کسب تراز مشخصی است که بر مبنای میانگین تراز درصدی از افراد برتر آزمون تعیین می‌شود و شرط رتبه حذف شده است.
موفق باشید.

سلام ببخشید یه سوالی من دارم ک هرچقدر ک دنبالش میکردم جوابی نداره من میخام ببینم رتبه برای قبولی برای وکالت چند باید باشه؟!
با لیسانس میشه کارکرد؟!

سلام توضیحات کاملی بود
ممنون?

سلام خدمت شما
من ۴۱ سالمه میخوام آزمون وکالت شرکت کنم آیا سن رو درسال جدید گفتن تا چه سالی باید باشه واینکه من ۷ ساله از درس وکتابهای حقوقی کناره گرفتم باید از چه کتابهایی شروع کنم ممنون میشم کمکم کنید

سلام خسته نباشید
معمول سال های پیش این بود که در کل کشور از ۸۰ هزار نفر . ۵ هزار نفر قبول می شدند. شرطش هم مدرک لیسانس یا بالاتر و با کارت پایان خدمت بود…
البته اگر ۵ سال در دفتر وکالت کار کرده باشید پروانه ی بدون آزمون می گیرید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *