رشته پزشکی |‌ معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار (+ فیلم آموزش رایگان)

۱۱۱۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
رشته پزشکی |‌ معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار (+ فیلم آموزش رایگان)

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته پزشکی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشته باشید، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم. حتی تصاویر این نوشتار، به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که هرچه بیشتر، به شرایط واقعی کار یک پزشک، نزدیک باشند و تا جایی که ممکن است از درج تصاویر رویاپردازانه و زیبا اما غیرواقعی، خودداری کرده‌ایم.

فیلم آموزشی معرفی رشته پزشکی

دانلود ویدیو

رشته پزشکی مناسب چه کسانی است؟

پزشکی، یکی از چهار رشته دکتری حرفه‌ای است که هفت سال، درس دانشگاهی و ۲ سال، طرح اجباری دارد،‌ که بدون آن،‌ تاسیس مطب، امکان‌پذیر نیست. سرشار از درس‌های حفظی است که بیشتر آن‌ها با شیمی و زیست مرتبط هستند و با دنیایی از اصطلاحات علمی و اسامی تخصصی سر و کار دارد که ورود آن، نیازمند داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی است. علاوه بر این،‌ حرفه پزشکی،‌ به واسطه ارتباط مداوم با اقشار مختلف مردم، نیازمند یک روابط عمومی خوب و همچنین صبر و حوصله و داشتن روحیه همدلی است.

پزشکی

از سوی دیگر، ماهیت پزشکی، درجاتی از تنش مستمر را به همراه دارد و این ویژگی، به خصوص در مورد برخی از گرایش‌های این رشته، مثل طب اورژانس، زنان و زایمان و جراحی مغز و اعصاب، پررنگ‌تر می‌شود. بنابراین یک پزشک موفق، باید همواره بتواند در شرایط پر استرس، رفتار خود را مدیریت کند و در کمترین زمان، بهترین تصمیم را بگیرد.

مشکل دیگر در مورد رشته‌هایی مثل پزشکی، وجود دوره طولانی تحصیل، بدون امکان کسب درامد تخصصی است. در واقع، غیر از دوره کارورزی، سایر خدماتی که یک دانشجوی پزشکی، در بخش‌های بیمارستانی و درمانگاهی ارائه می‌کند، رایگان است و چون با هدف آموزش او صورت گرفته است، بابت آن‌ها دستمزدی به او پرداخت نمی‌شود.

پس از دانش‌آموختگی هم مثل همه رشته‌های دیگر دانشگاهی که در دانشگاه‌های دولتی، ارائه می‌شوند، پزشکان، تعهد دارند تا دو برابر مدت تحصیل خود (که از خدمات آموزش رایگان بهرمند بوده‌اند) در داخل کشور، خدمت‌رسانی کنند یا هزینه آن را بپردازند.

روند تاسیس مطب هم،‌ به ویژه در سال‌های اخیر، با مشکلات و سخت‌گیری‌هایی روبه‌رو شده است که ناشی از رشد فزاینده متقاضیان این رشته دانشگاهی است.

پس اگر

  • حوصله هفت سال، درس خواندن سخت را دارید.
  • حوصله معاشرت با اقشار مختلف مردم را دارید.
  • تحمل شرایط سخت، مثل گذراندن طرح در مناطق محروم، کشیک بخش اورژانس و صحنه‌های دلخراش جراحت‌ها را دارید.
  • حافظه خوبی دارید.
  • عاشق زیست و شیمی هستید.
  • در زبان انگلیسی، مهارت کافی را دارید.
  • تا هفت سال بعد، نیازی به کسب درامد مستقل و قابل توجه ندارید.

رشته پزشکی به احتمال زیاد، انتخاب مناسبی برای شماست.

کدام دروس دبیرستان در رشته پزشکی بیشتر کاربرد دارند؟

همانطور که می‌دانید پزشکی، در زیرگروه ۱ از گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارد. این زیرگروه، علاوه بر پزشکی، شامل رشته‌های مختلفی است که عبارتند از: دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، دامپزشکی، دندانپزشکی، آموزش ابتدایی، آموزش زیست شناسی، آموزش کودکان استثنایی، اتاق عمل، اعضای مصنوعی، بهداشت مواد غذایی،‌ بهداشت و بازرسی گوشت، بینایی سنجی، پرستاری، تکنولوژی پرتوشناسی،‌تکنولوژی پرتودرمانی، روانشناسی، زیست شناسی (جانوری، دریا، سلولی و مولکولی، گیاهی، زیست فناوری) شنوایی شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، علوم تربیتی، علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، مامایی، گفتاردرمانی، میکروبیولوژی و هوشبری.

ضرایب دروس، در زیرگروه ۱ علوم تجربی، در طی سال‌های اخیر، مطابق با جدول زیر بوده است.

درسزمین‌شناسیریاضیزیستفیزیکشیمی
ضریب02423

همانطور که از این جدول و عناوین رشته‌های دیگر زیرگروه ۱ پیداست، شالوده این زیرگروه بر درس‌های شیمی و زیست استوار است. بنابراین برای قبولی در هریک از رشته‌های این زیرگروه، کسب نمره تراز بالا در درس‌های زیست و شیمی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و درس‌های ریاضی و فیزیک، در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

از طرفی، بر خلاف دیگر زیرگروه‌های گروه آزمایشی تجربی، که زمین شناسی، برای آن‌ها، دست کم، ضریب یک تخصصی گرفته است، در زیرگروه ۱، نمره تراز این درس با ضریب صفر،‌ محاسبه می‌شود و در امتیاز نهایی داوطلبان، هیچ تاثیری ندارد.

نوع گزینش رشته پزشکی دوره روزانه، به صورت بومی ناحیه‌ای است. یعنی ۶۰ درصد داوطلب‌های سهمیه مناطق، از بین افراد بومی همان ناحیه و ۴۰ درصد از بین غیربومی‌ها انتخاب می‌شوند.

در چند سال اخیر، علاوه بر نمره داوطلبان در آزمون سراسری، معدل آن‌ها در پایه‌های تحصیلی متوسطه نیز، در امتیاز نهایی آن‌ها لحاظ می‌شود. در زیرگروه یک، برای دانش‌آموزان نظام جدید آموزشی (نظام ۳-۳-۶)، سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، مطابق جدول زیر، در نمره نهایی آزمون، لحاظ می‌شود.

ضریب دروس تجربی

همانطورکه می‌دانید، درس‌های عمومی، برای همه گروه‌ها با ضریب یک، در فرمول محاسبه امتیاز نهایی، لحاظ می‌شوند. اما اگر نوع دیپلم داوطلب، با گروه آزمایشی او متفاوت باشد، تنها نمره آن دسته از درس‌های تخصصی، در این فرمول، اعمال می‌شوند که با زیرگروه آزمایشی داوطلب، تناسب داشته باشند. میزان این تاثیر، حداکثر ۳۰ درصد است.

گرایش‌های رشته پزشکی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

تمام متخصص‌های پزشکی یک هدف مشترک دارند و آن کمک به بیماران برای سالم ماندن یا بهبود بیماری و اختلال است. اما هر کدام دارای مهارت‌ها و شایستگی‌های بسیار خاصی هستند که آن‌ها را به عضوی جدایی‌ناپذیر از رشته پزشکی تبدیل می‌کند. در این‌جا می‌توانید در مورد هر تخصص و تخصص‌های فرعی که در زیر آن‌ها قرار دارند بیشتر بیاموزید.

  • بیهوشی

متخصص بیهوشی، پزشک متخصصی است که در مدیریت درد، بیهوشی‌های جراحی، انواع بی‌حسی‌ها و مراقبت‌های ویژه مهارت دارد. او ارزیابی‌های قبل از عمل و درمان بیماران در شرایط خاص را نیز بر عهده دارد. برخی از این موارد،‌ عبارتند:

طول دوره تخصص بیهوشی ۴ سال است و فلوشیپ‌های آن عبارتند از:

  • بیهوشی قلب
  • درد در بیهوشی
  • بیهوشی پیوند اعضای داخل شکم
  • بیهوشی کودکان
  • بیهوشی مغز و اعصاب
  • طب تسکینی

با توجه به اینکه در هر نوع عمل جراحی، متخصص بیهوشی و دستیار او باید حضور داشته باشند، می‌توان گفت نیاز به این شغل تقریبا دائمی است . از آنجایی که تکنولوژی در این حوزه به سرعت در حال گسترش است، داروها، دستگاه‌ها و تجهیزات جدیدی در حوزه بیهوشی به بازار ارائه می‌شود که هر روز استرس و ریسک این شغل را پایین تر آورده و ایمنی آن را بالاتر می‌برد. به طور کلی گفته‌ها حاکی است متخصصان بیهوشی درآمدهای متفاوتی از متوسط تا عالی دارند.

تخصص بیهوشی

  • پوست

رشته تخصصی بیماری‌های پوست یک رشته تخصص بالینی است که به اختلالات و بیماری‌های پوست، مخاط، مو و ناخن‌ها و تعدادی از بیماری‌های آمیزشی می‌پردازد. متخصصین پوست با گستره وسیعی از بیماری‌ها شامل آکنه، زگیل، درماتوزهای التهابی، کانسرهای پوست، بیماری‌های اتوایمیون، درماتوزهای شغلی و درماتیت‌های تماسی، سر و کار دارند. روش‌های درمانی در این رشته از اقدامات جراحی (از قبیل برداشتن ضایعات، اسکلروتراپی، جراحی لیزری، لیپوساکشن، کاشت مو و درمان‌های تقویت بافت) تا اقدامات مراقبتی از پوست سالم، پیشگیری از بیماری‌های پوستی و درمان پیری پوست متفاوت است.

طول دوره تخصص پوست، 4 سال و تنها فلوشیپ آن در حال حاضر، آسیب‌شناسی پوستی (درماتوپاتولوژی) است.

به لطف توجه زیاد مردم، در عصر حاضر، به زیبایی پوست و مو و انجام عمل‌های زیبایی، برای پزشک متخصص پوست، درآمد بسیار خوبی پیش‌بینی می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر، عده زیادی از دانش‌آموختگان رشته‌های دیگر نیز با انگیزه کسب درآمد، وارد این رشته شده‌اند و پس از گذراندن دوره‌های کوتاه ۳ ماهه مراقبت از پوست، در بعضی از امور زیبایی، از قبیل تزریق بوتاکس، مشغول فعالیت هستند. این قبیل دخالت‌ها در این رشته، آینده شغلی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما از نظر اجتماعی، یک متخصص پوست، همواره از موقعیت خاص و مطلوبی برخوردار است.

سرطان پوست کشنده
  • رادیولوژی

رشته رادیولوژی، یک رشته تخصص بالینی است که دربرگیرنده مجموعه ای از روش‌های تصویربرداری تشخیصی و مداخله ای پزشکی یا تفسیر آن‌هاست. ابزارهای کلی یک رادیولوژیست عبارتند از: اشعه ایکس، امواج فراصوت، امواج مغناطیسی و سایر انواع انرژی‌های تشعشعی.

طول این دوره تخصص، 4 سال است و از بین فلوشیپ‌های آن، می‌توان به رادیولوزی زنان و رادیولوزی مداخله‌ای،‌ اشاره کرد.

دانش‌ رادیولوژی تشخیصی، در سال‌های اخیر بسرعت پیشرفت کرده و امکانات تشخیص پزشکی را به طور غیرقابل تصوری به پیش رانده است. همچنین رادیولوژی مداخله‌ای، در تشخیص و درمان بیماران، اندیکاسیون‌های بسیاری پیدا کرده است که هر روز در حال پیشرفت و توسعه هستند. از این رو نیاز به متخصصین این رشته هر روز بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد، هنوز، این رشته در ایران، بازار کار خوبی داشته باشد. البته اخیرا با توجه به افزایش ظرفیت رزیدنتی این رشته و همچنین ورود رشته‌های دیگر در حیطه کاری آن، به خصوص سونوگرافی، نگرانی‌های در بین رادیولوژیست‌ها، از نظر آینده این حرفه، به وجود آمده است. در حال حاضر، این رشته جزو رشته‌های پردرآمد پزشکی در ایران به شمار می‌رود.

رادیولوژی
شکستگی دست
  • طب اورژانس

طب اورژانس، یک تخصص بالینی است که به ارزیابی، احیاء، تثبیت، تشخیص و مراقبت از بیماران اورژانس می‌پردازد. این رشته تخصصی، یک رشته پرفشار، با سرعت بالا و با تنوع زیاد است که دربرگیرنده اطلاعات علوم پایه و دانش بالینی لازم و مهارت‌های مناسب جهت تشخیص، تصمیم‌گیری و درمان بیماران مراجعه کننده به اورژانس است.

همچنین، مدیریت بخش اورژانس و حوادث غیرمترقبه، از دیگر وظایف پزشک اورژانس، به شمار می رود. متخصص این رشته، همچنین باید بتواند به عنوان عضوی مؤثر از تیم پزشکی با متخصصان رشته‌های دیگر و نیز نظام اورژانس پیش بیمارستانی، همکاری کند.

طول دوره آموزش در این رشته ۳۶ ماه است. نکات منفی که ممکن است در حین تحصیل و کار، موجب ایجاد نارضایتی پزشکان شود، عبارتند از: استرس زیاد در محل کار، شب‏کاری‏‌های زیاد، عدم تداوم مراقبت از بیمار و برخورد نامناسب بیماران نگران و وحشت‏زده. از نکات منفی دیگر می‏‌توان به کار فقط در بیمارستان و درمانگاه اشاره کرد. برای متخصصان طب اورژانس، عملا امکان مطب‏‌داری وجود ندارد.

اما با توجه به نوپا بودن این رشته و نیاز همه بیمارستان‌ها به متخصص طب اورژانس، به نظر می‌رسد متخصصین این رشته، آینده شغلی خوبی داشته باشند. بازار کار این رشته حتی در شهرهای بزرگ نیز هنوز اشباع نشده است و جزو معدود رشته‌ها از این منظر، محسوب می‌شود.

بخش اورژانس، تقریبا همیشه پر از صحنه‌های دلخراش است.
  • جراحی عمومی

 رشته جراحی عمومی، شاخه ای از علوم پزشکی است که به درمان بیماری‌های قسمت‌های مختلف بدن انسان، با تکیه بر استفاده از روش‌های جراحی می‌پردازد. تأکید این رشته، کار بـر روی تروماهـا، بیماری‌هـای دسـتگاه گـوارش، شکم، گردن، غدد درون ریز، عروق محیطی، نسوج نرم و پستان است. طول دوره جراحی عمومی «چهار سال» است و برخی از مهم‌ترین فلوشیپ‌های آن عبارتند از:

  • جراحی عروق
  • جراحی درون بین (لاپاراسکوپی)
  • جراحی گوارش تحتانی (کولورکتال)
  • جراحی سرطان

تا کنون اقدام جامعی در خصوص بررسی تعداد متخصصین مورد نیاز، صورت نگرفته است. اما گفته‌ها حاکی از آن است که با توجه به تخصصی و فوق تخصصی شدن جراحی، وضعیت جراحان عمومی، مانند گذشته نیست. به طوری که نبودن امنیت شغلی و مسائل مالی، جز مشکلاتی است که جراحان، معمولا از آن نام می‌برند.

هشدار: مشاهده این عکس ممکن است آزاردهنده باشد.
جراحی قلب باز
  • داخلی

بیماری‌های داخلی، یک رشته تخصصی بالینی پزشکی است که دانش آموختگان آن با کسب دانش، مهارت، نگـرش و رفتارهـای لازم، در جهت پیشگیری، ارزیابی، تشخیص، مراقبت، درمان و پیگیری بیماری‌های داخلی اقدام می‌کنند. طول این دوره تخصص،‌ چهار سال است و فوق تخصص‌های مشتق از آن عبارتند از:

  • بیماری‌های غدد درون‌ریز
  • بیماری‌های گوارشی
  • بیماری‌های کلیه
  • بیماری‌های مفاصل و بافت همبند
  • بیماریهای خون و انکولـوژی
  • بیماری‌هـای ریـه
  • بیماری‌های قلب و عروق

 با راه اندازی رشته‌های فوق تخصصی و نبود یک سیستم ارجاع در نظام بهداشتی درمانی کشور، وضـعیت نامناسـبی از نظـر آمـوزش طـب داخلی عمومی و جایگاه یک متخصص داخلی در این سیستم ایجاد شده است. از این رو به نظر می‌رسد آینده شغلی این متخصصین، به خصوص در شهرهای بزرگ، وضعیت مناسبی نخواهد داشت. اما برای رشته‌های فوق تخصصی این رشته، وضعیت کاملا متفاوت است و هنوز تعداد زیادی مورد نیاز است.

  • نورولوژی

بیماری‌های مغز و اعصاب، یک رشته تخصصی بالینی پزشکی است که به بیماری‌های سیستم عصبی، شامل اختلالات مغز، نخاع، اعصاب محیطی و همچنین عضلات می‌پردازد. بخش زیادی از کار یک نورولوژیست، مشاوره است، اما می‌تواند به عنوان پزشک اولیه بیمار نیز باشد. اصلی‌ترین فلوشیپ‌های این رشته عبارتند از:

  • پزشکی خواب
  • مالتیپل اسکلروز (MS)

با توجه به نیاز موجود و بازار کار فعلی این رشته، به نظر می‌رسد در آینده، همچنان فرصت‌های شغلی خوبی در انتظار این متخصصین باشد.

  • جراحی مغز و اعصاب

رشته جراحی مغز و اعصاب، یک شاخه تخصصی بالینی از علوم پزشکی است که فراگیرندگان آن، در زمینه‌های مربوط به مشکلات سیستم عصبی مرکزی، محیطی، سیستم عصبی خودکار، جمجمه، ستون فقرات و سایر ساختارهای حمایت کننده آن، به مطالعه می‌پردازند و در جهت تشخیص، درمان جراحی، غیر جراحی، مراقبت و بازتوانی انواع بیماری‌های مربوط به آن‌ها اقدام می‌کنند.

طول آموزش در این دوره ۵ سال است. این رشته، دربرگیرنده یکی از سخت‌ترین دوره‌های رزیدنتی است و فلوشیپ‌های آن عبارتند از:

  • فلوشیپ جراحی قاعده جمجمه
  • فلوشیپ استریوتاکسی  و فانکشنال
  • فلوشیپ رادیولوژی مداخله‌ای (اینترونشن)
  • فلوشیپ اطفال
  • فلوشیپ ستون فقرات
  • فلوشیپ جراحی عروق

جراحی مغز و اعصاب، جز رشته‌های پردرآمد پزشکی و البته سخت به حساب می‌آید. در خصوص وضعیت استخدام این جراحان، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما طبق برخی گفته‌های غیر رسمی، به نظر می‌رسد تعداد جراحان، مخصوصاً در شهرهای بزرگ، به نسبت بیماران موجود، در حد استاندارد جهانی است. در اکثر شهرهای کوچک، جراح متبحر و متخصص یا وجود ندارد یا بسیار کم است. بنابراین در کنار برخی از سختی‌های زندگی در این شهرها، فرصت شغلی زیادی در این مناطق برای آن‌ها وجود دارد.

  • زنان و زایمان

رشته زنان و زایمان، یک رشته تخصصی بالینی است که به پیشگیری، تشخیص، درمان و پیگیری بیماری‌های زنان می‌پردازد. این رشته، ترکیب دو حیطه تخصصی است: obstetrics، که تمرکز آن مراقبت زنان قبل، حین و بعد از زایمان است، و gynecology،‌ که به تشخیص و درمان بیماری‌های دستگاه تولیدمثل زنان و بیماری‌های پستان می‌پردازد. طول آموزش در این دوره ۴ سال است. در ایران، این رشته فقط ورودی خانم می‌گیرد. فلوشیپ‌های این دوره عبارتند  از:

  • انکولوژی زنان
  • نازایی و ناباروری
  • پریناتولوژی
  • اختلالات کف لگن در زنان
  • لاپاراسکوپی (جراحی درون‌بین زنان)

با توجه به افزایش رشد جمعیت، که به دلیل افزایش موالید زنده در سال‌های اخیر بوده است، به نظر می‌رسد نیاز به متخصص زنان و زایمان، روز به روز بیشتر می‌شود. نیاز فعلی کشور نیز، نشان دهنده فرصت‌های شغلی زیادی برای این متخصصین است.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته پزشکی چه هستند؟

همانطور که گفتیم، دوره آموزش دکترای پزشکی، در مجموع، هفت سال است. این دوره، شامل 290 واحد درسی است و به چهار مرحله مجزا تقسیم می‌شود:

  • علوم پایه. در این مرحله، دانشجو با ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک او و همچنین، عوامل زیستی بیماریزا و مکانیسم دفاعی بدن در برابر آن‌ها و اصول مسائل بهداشتی، آشنا می‌شود. طول این دوره، ۲ سال است و طی آن، ‌دانشجو موظف به گذراندن 91 واحد نظری و عملی است که مهمترین درس‌های تخصصی آن در ادامه آورده شده است. لازم به ذکر است اگر به منابع جامع برای یادگیری دروس تخصصصی پزشکی نیاز دارید، می‌توانید از مجموعه آموزش علوم زیستی و پزشکی فرادرس استفاده کنید.

حسن ختام این بخش، عبور از آزمون جامع است. این آزمون،‌ دوبار در سال برگزار می‌شود و هر دانشجو، به شرط گذراندن کل واحد‌های درسی، می‌تواند حداکثر ۳ بار در آن شرکت کند. دانشجویانی که دست کم به ۵۰ درصد پرسش‌ها پاسخ درست بدهند، وارد مرحله بعدی تحصیل خواهند شد. دانشجویانی که به هر دلیل، موفق به عبور از این سد نشوند، می‌بایست به دلخواه خود، به یکی از رشته‌های مقاطع کاردانی یا کارشناسی، تغییر رشته دهند.

  • نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی. طول این دوره، یک سال و مشتمل بر 30 واحد تئوری و عملی است. هدف از آموزش در این مرحله، عرضه مباحثی است که بتواند ضمن دادن آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، دانشجو را با ساز و کار بیماری‌ها و عوامل موثر در آن‌ها و همچنین، نمودها و نشانه‌های بیماری‌ها آشنا کند.
    مهمترین دروس این دوره عبارتند از:

    • بیماری‌های قلب و عروق
    • بیماری‌های غدد
    • بیماری‌های تنفسی
    • پاتولوژی اختصاصی
    • نشانه‌شناسی پزشکی
    • بیماری‌های گوارشی
    • بیماری‌های خون
    • بیماری‌های روماتیسمی
    • بیماری‌های کلیه
    • فارماکولوژی
    • کارموزی بهداشت
    • کارگاه مهارت‌های بالینی

پس از پایان این دوره مهم، دانشجویانی که موفق به کسب نمره قبولی در تمام واحدها شده باشند، وارد مقطع کاراموزی می‌شوند.

  • کاراموزی بالینی. این مقطع،‌ که شامل حدود 95 واحد نظری و عملی است، بین ۲۰ تا ۲۲ ماه، طول می‌کشد و هدف از آن، کسب توانایی تشخیص بیماری‌ها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی و همچنین به دست آوردن توانایی‌های لازم در به کار بردن اندیشه و استقلال و نتیجه‌گیری سریع است. این مقطع، شامل دو بخش مجزا است که یکی بر بالین بیماران بستری در بخش‌های بیمارستانی و دیگری در درمانگاه‌ها انجام می‌شود. به این ترتیب، علاوه بر گذراندن دروس دانشگاهی، دانشجو در این مقطع، نحوه برخورد صحیح با بیمار را نیز فرا می‌گیرد.
    مهمترین درس‌های مقطع کاراموزی پزشکی عمومی عبارتند از: اخلاق پزشکی، پزشکی قانونی، کاراموزی در بخش‌های جراحی (عمومی، بیهوشی،‌ ارتوپدی، اورولوژی)، اطفال، داخلی، داخلی قلب، عفونی، اعصاب، زنان، رادیولوژی، چشم، گوش و حلق و بینی، پوست، روانپزشکی.

پس از گذراندن این دوره،‌ مرحله کارورزی  آغاز می‌شود که شرط ورود به آن، کسب قبولی در کارموزی کلیه بخش‌ها و درس‌های مرحله قبل و موفقیت در آزمون پیش کارورزی است. در این مورد هم، مانند آزمون جامع، شرط قبولی، کسب حداقل 50٪ نمره کل آزمون است و هر دانشجو می‌تواند، حداکثر سه بار در این آزمون،‌ شرکت کند و در صورت عدم قبولی، به یکی از رشته‌های مقاطع پایین‌تر، تغییر رشته دهد.

کارورزی

  • کارورزی. این دوره، آخرین مقطع از دوره شش ساله دکتری عمومی و شامل 68 واحد عملی و کشیک‌های شبانه است که در مدت 18 ماه، ارائه می‌شوند. عمده مباحث این مقطع،‌ عبارتند از: کارورزی در بخش‌های اطفال، داخلی CCU، جراحی (عمومی، بیهوشی،‌ ارتوپدی، اورولوژی)، داخلی و عفونی.
    جلسه دفاع از پایان نامه 6 واحدی، پایانِ نامه بلند این دوره آموزشی ۶ ساله خواهد بود.

فارغ التحصیل رشته پزشکی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

بسیاری از دانش‌آموختگان این رشته تحصیلی،‌ ترجیح می‌دهند در مطب خصوصی خودشان کار کنند. عده کمی از آن‌ها در واحدهای تحقیقاتی یا بخش‌های اجرایی و اداری، جذب می‌شوند، یا بعد از دریافت مدرک تخصص،‌ به همراه متخصصان دیگر، آزمایشگاه‌های تشخیصی تاسیس می‌کنند.

شاید بتوان گفت،‌ یکی از رویاهای هر دانشجوی پزشکی، تاسیس مطب خصوصی است.  اما همین رویا، در سال‌های اخیر،‌ موجب رشد بی‌رویه متقاضیان این رشته و از سوی دیگر، کم‌رونق شدن بازار کار طیف گسترده‌ای از دانش‌آموختگان آن، به ویژه در مقطع پزشکی عمومی شده است.

پزشکی

 

جالب است بدانید، تنها موقعیت شغلی مناسب برای یک پزشک، «مطب‌داری» نیست. بلکه در بسیاری از مشاغل دیگر نیز، وجود یک پزشک با تجربه و آگاه، پیش‌بینی شده است. انواع آزمایشگاه تشخیص پزشکی، پاتوبیولوژی و سیتوژنتیک، تنها یک نمونه از این مشاغل است. همچنین، پزشک می‌تواند، به شرط گذراندن دوره‌های مرتبط، یک مرکز مشاوره ژنتیک تاسیس کند و به مشاوره در این حوزه بپردازد.

بازار کار رشته پزشکی به چه صورت است؟

در بخش‌های پیش، بازار کار هریک از تخصص‌های پزشکی را بررسی کردیم. در این بخش، به مروری کلی درباره وضعیت درامدی و امنیت شغلی پزشکان عمومی می‌پردازیم.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، به ازای هر هزار نفر جمعیت، یک پزشک کافی است (یعنی نسبت ۱۰۰۰ به ۱). پس طبق استاندارد جهانی، اگر جمعیت ایران را حدود ۸۰ میلیون نفر، فرض کنیم، وجود ۸۰ هزار پزشک، برای انجام خدمات تشخیصی و بالینی، کافیست. این در حالی است که طبق اعلام رسمی دولت در سال 1398، تعداد پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص در ایران از مرز 85 هزار، 41 هزار و 3400 نفر گذشته بود.

از سوی دیگر،‌ این روزها، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند حتی برای بیماری‌های ساده‌ای مثل سرماخوردگی فصلی نیز به پزشکان متخصص و فوق تخصص، مراجعه کنند. روند فزاینده این قبیل مراجعات،‌ از یک سو باعث بی‌رونق شدن بازار پزشکان عمومی و از سوی دیگر، موجب بی‌انگیزگی پزشکان متخصص می‌شود.

متاسفانه مانند برخی از مشاغل دیگر، اطلاع دقیقی از درآمد پزشکان، در دست نیست اما می‌توان حدس زد که این گروه، متناسب با سطح تحصیلات، نوع و میزان تخصص، سابقه کاری و مهارت‌های فردی خود، درآمدهای متفاوتی داشته باشند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

درامد پزشکان

در مجموع، آنچه روشن است، این است که جامعه پزشکان، همراه با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مدیران عالی‌رتبه کشوری و لشگری و بخشی از صنعتگران، در یکی از دو دهک بالای درآمدی قرار دارند.

امکان ادامه تحصیل در رشته پزشکی در داخل ایران چگونه است؟

ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی، برای رشته پزشکی، در سال 1398، در جدول زیر آمده است.

ردیفدانشگاهظرفیتردیفدانشگاهظرفیت
1اردبیل7435سبزوار63
2پردیس اردبیل4536سمنان100
3ارومیه7837شاهرود84
4پردیس ارومیه4538شهرکرد77
5اصفهان14039شهید بهشتی- تهران130
6پردیس اصفهان5040پردیس شهید بهشتی70
7البرز- کرج8241شیراز196
8پردیس البرز3042فسا84
9ایران18043قزوین60
10پردیس ایران4044قم49
11ایلام8645کاشان76
12بابل9046پردیس کاشان40
13پردیس بابل3547کردستان92
14بقیه الله8048کرمان102
15بم2649پردیس کرمان30
16بندر عباس7550کرمانشاه80
17پردیس بندرعباس2651پردیس کرمانشاه24
18بوشهر5252گلستان62
19بیرجند8653پردیس گلستان50
20تبریز14154گناباد51
21پردیس تبریز4055گیلان- رشت100
22تهران18056پردیس گیلان35
23جندی شاپور- اهواز10857لرستان - خرم آباد111
24پردیس جندی شاپور3058مازندران - ساری98
25جهرم6559پردیس مازندران25
26جیرفت3260مشهد139
27خراسان شمالی-بجنورد6761پردیس مشهد33
28دزفول3162همدان105
29رفسنجان9163پردیس همدان50
30زابل3664یاسوج75
31زاهدان8265یزد90
32پردیس زاهدان2566پردیس یزد50
33زنجان6667آبادان28
34پردیس زنجان40***جمع کل4813

همانطور که از این جدول پیداست، ظرفیت پذیرش این رشته در سال‌های اخیر، به شدت افزایش یافته است و با وجود رقابت جدی داوطلبان، می‌توان گفت هریک از آن‌ها از شانس خوبی برای پذیرفته شدن در این رشته پرطرفدار برخوردار است. علاوه بر این، گرایش‌های متعددی نیز در مقطع تخصص (PhD) در رشته پزشکی، ایجاد شده است و هر ساله به تعداد گرایش‌ها، دانشگاه‌های پذیرنده و ظرفیت پذیرش آن‌ها افزوده می‌شود.

جالب است بدانید در بین دانشگاه‌های مطرح پذیرنده رشته پزشکی، در جهان، در سال 2019، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شیراز، به ترتیب،‌ در گروه رتبه‌های بین 301 تا 350 و بین 451 تا 500 جای داشته‌اند.

امکان ادامه تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور به چه صورت است؟

دانشگاههای برتر دنیا از نظر رشته پزشکی عبارتند از:

  • هاروارد (آمریکا)
  • آکسفورد (انگلیس)
  • کمریج (انگلیس)
  • استنفورد (آمریکا)
  • جان‌هاپکینز (آمریکا)
  • انستیتو کارولینسکا (سوئد)
  • دانشگاه کالیفرنیا (UCLA، آمریکا)
  • دانشگاه یِل (آمریکا)
  • UCL (انگلیس)

همانطور که از این فهرست، پیداست، بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی، عبارتند از آمریکا، ‌انگلیس و سوئد. تقریبا در همه کشورها،‌ پزشکی، شغلی پردرآمد محسوب می‌شود و با تحصیل در این رشته دانشگاهی، حتی می‌توانید در برخی از کشورها اقامت بگیرید.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

در این میان، کشورهای اسکاندیناوی، ویزای مخصوص پزشکان دارند و همچنین، معادل‌سازی واحدها و نمره‌ها، در این کشورها روند راحت‌تری را نسبت به کشورهای انگلیسی زبان نظیر انگلیس، کانادا، استرالیا طی می‌کند. به همین دلیل، کشورهای این حوزه می‌توانند گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل در یکی از تخصص‌های رشته پزشکی باشند. توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید.

دروس دانشگاهی رشته پزشکی تا چه میزان نیازهای بازار کار را مرتفع می‌کنند؟

همانطور که در بخش‌های پیش، گفتیم، دوره پزشکی عمومی،‌ شامل درس‌های متنوعی است که در قالب واحدهای تئوری و عملی، ارائه می‌شوند. علاوه بر این، حضور در مراکز بالینی و خدماتی، انجام شیفت‌های مکرر شبانه، خدمت در مناطق محروم و کارورزی در بخش‌های پر استرس، مثل اورژانس، همه و همه، نهال ترد و شکننده «دانش‌آموز» را به شاخه برومند «اینترن پزشکی» و خیلی زود، به درخت تنومند یک «پزشک» با تجربه تبدیل خواهد کرد.

رشته پزشکی

آنچه در این میان،‌ اهمیت دارد، این است که هرچند، مطالب ارائه شده در دانشگاه‌ها، منطبق با علم و فناوری روز دنیا هستند، اما ماندن در مسیر پیشرفت، کافی نیستند. یک پزشک، باید همواره اطلاعات خود را به‌روز نگه دارد و همیشه تشنه یادگیری مطالب و تکنیک‌های جدید باشد. شرکت در انواع کارگاه‌ها، همایش‌ها و سمینارها، نقش بسزایی در این امر دارند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
جامعه خبری تحلیلی الفرسانه صدای پزشکان
۳ دیدگاه برای «رشته پزشکی |‌ معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار (+ فیلم آموزش رایگان)»

سلام من پزشک عمومی سال پنج هستم میتوانم به بیهوشی تغییر رشته بدم

عالی خیلی ممنون فقط برای خانوم هاهم طرح دررمناطق محروم اجباریست؟؟؟

عالی

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *