صفحه بندی کتاب در InDesign — راهنمای گام به گام

۲۵۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
صفحه بندی کتاب در InDesign — راهنمای گام به گام

در این راهنما به بررسی روش ایجاد یک قالب اختصاصی صفحه بندی کتاب در InDesign می‌پردازیم. در این مسیر از ایجاد صفحه‌های Master و به‌کارگیری آن‌ها تا ذخیره کار در بخش قالب‌های ایندیزاین را خواهیم آموخت. کار خود را با یک مثال مقدماتی آغاز کرده و سپس این موارد ابتدایی را روی ترکیب‌بندی‌های جالب‌تری پیاده‌سازی می‌کنیم. البته اگر قصد دارید پا را فراتر بگذارید و ایندیزاین را به طور کامل و راحت از مباحث مقدماتی تا پیشرفته یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم به سراغ مجموعه فیلم‌های آموزش ایندیزاین فرادرس بروید.

برای اجرای موارد مطرح‌شده در این راهنما به جز نرم‌افزار InDesign صرفاً باید این فایل (+) را دانلود کنید.

مبانی طراحی کتاب که باید بدانید

پیش از آن که وارد مباحث طراحی در InDesign و ایجاد صفحه‌بندی کتاب بشویم، ابتدا باید چند موضوع مهم در مورد طراحی کتاب را مطرح کنیم.

گام 1

این بخش را می‌توانید به عنوان یک بررسی مقدماتی تصور کنید. شاید بهتر باشد این موارد را جایی یادداشت کنید و از چاپخانه در این خصوص سؤالاتی بپرسید. پروژه‌های مختلف الزامات متفاوتی دارند، برای نمونه اگر چاپخانه شما از حاشیه عطف 2 سانتی‌متری استفاده می‌کند، باید بدانید معنای آن چیست.

ابتدا در مورد حاشیه صحبت می‌کنیم. حاشیه را می‌توان مانند یک مرز پیرامون صفحه تصور کرد. در تصویر زیر به تفاوت بین صفحه دارای حاشیه و صفحه بدون حاشیه دقت کنید. با وجود حاشیه نه تنها ریسک از دست رفتن برخی کلمات به دلیل خطای برش یا تا خوردن از میان می‌رود بلکه خوانایی آن نیز افزایش می‌یابد.

صفحه بندی کتاب در InDesign

گام 2

حاشیه عطف غالباً به فضای بین دو صفحه در لی‌آوت دو صفحه‌ای گفته می‌شود. شاید بپرسید چرا این فاصله باید از بقیه حاشیه‌ها متفاوت باشد. برای درک دلیل آن باید یک کتاب را بردارید، میان آن را باز کنید و به فضای بین دو صفحه توجه نمایید. زمانی که دو صفحه به هم می‌رسند، مقداری از فضا آن وسط از دست می‌رود. به همین دلیل است که در اغلب موارد فضای بیشتری باید به عطف کتاب اضافه شود تا بخشی که در هنگام تا شدن کتاب از دست می‌رود جبران شود. در غیر این صورت محتوای دو صفحه بیش از حد به هم نزدیک می‌شود.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 3

اگر تاکنون چند کاغذ را تا کرده و کنار هم قرار داده باشید، متوجه می‌شوید که عموماً کاملاً دقیق روی هم نمی‌افتند. در این حالت هر صفحه طول متفاوتی پیدا می‌کند. چاپخانه معمولاً صفحه‌ها را طوری برش می‌دهد که به جای طول‌های متفاوت همگی به صورت منظم و مرتب کنار هم قرار گیرند.

به فضای دور حاشیه صفحات که در طی این برش بریده شده و دور ریخته می‌شود، «لبه برش» یا Bleed گفته می‌شود. برای نمونه تصور کنید یک طرح‌بندی دارید که می‌خواهید تصویر تمام صفحه‌ای را بدون حاشیه چاپ کنید. باید کار را تا ناحیه لبه برش امتداد دهید تا وقتی که کار برش پیدا می‌کند، همه چیز مطابق انتظار دیده شود.

در مثال زیر، یک لبه برش 0.25 اینچی در پیرامون سند وجود دارد.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 4

Leading یا Line Spacing همان فاصله‌بندی خطوط است که به فواصل بین خطوط نوشته‌های کتاب گفته می‌شود. توجه داشته باشید که این مفهوم با Kerning یا Tracking که به فاصله‌بندی بین کلمه‌ها گفته می‌شود تفاوت دارد.

همان طور که در بخش قبل دیدیم این فواصل بسیار مهم هستند. برای مثال به طور کلی خوب نیست که متن را به صورت خیلی فشرده طراحی کنیم و باید فاصله منفی را نیز در طراحی خود لحاظ کنیم.

استفاده از فاصله‌بندی خطوط به مقدار کم ممکن است موجب فشرده دیده شدن متن و دشواری خوانایی آن شود. فاصله‌بندی زیاد نیز موجب می‌شود که هر خط مستقل از خطوط دیگر دیده شود و تمرکز خواننده به هم بخورد. بنابراین باید از حد وسط استفاده کرد.

طراحی صفحه بندی کتاب

تنظیم قالب کتاب در InDesign

اکنون نوبت به ایجاد یک سند جدید در InDesign رسیده است.

گام 1

توجه کنید که ما می‌خواهم یک سند جدید ایجاد کنیم و نه یک کتاب جدید. فایل کتاب در InDesign روشی مناسب برای ترکیب چند سند مجزا در یک فایل است که در بخش‌های بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 2

در این مورد گزینه‌های زیادی وجود دارند، از این رو از ابتدا شروع می‌کنیم.

نخست باید ارتفاع و عرض کار را انتخاب کنید. می‌تواند مقیاس اندازه‌گیری را در گزینه Units تغییر دهید. ما مقیاس خودمان را روی اینچ قرار می‌دهیم و اندازه کار را نیز روی 9 در 6 اینچ تنظیم می‌کنیم.

می‌توانید از گزینه «جهت‌گیری» (Orientation) نیز استفاده کید. با این حال توجه داشته باشید که InDesign به مقادیری که تعیین می‌کنید توجه دارد و در صورتی که مقادیر مناسبی را درج کرده باشید، جهت‌گیری صفحات را به طور خودکار تغییر می‌دهد.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 3

در ادامه تعداد صفحه‌هایی که دارید را انتخاب کنید. البته افزودن صفحه‌های جدید پس از ایجاد سند کار آسانی است.

گزینه Facing Pages تعیین می‌کند که آیا کتاب باید در طرح‌بندی دوصفحه‌ای باشد یا نه. در این راهنما ما از این طرح‌بندی استفاده می‌کنیم. این گزینه را نیز می‌توان پس از ایجاد سند تغییر داد.

در ادامه شماره صفحه‌ای که کار را از آن آغاز می‌کنید را باید انتخاب نمایید. بسته به الزامات پروژه می‌توانید هر عددی را وارد کنید و این گزینه نیز پس از ایجاد سند قابل تغییر است.

ما از گزینه Primary Text Frames استفاده کردیم تا گردش متن از صفحه‌ای به صفحه دیگر روان باشد بنابراین باید مطمئن شوید که این گزینه فعال است. اگر این کار را فراموش کنید در ادامه می‌توانید هر زمان دیگری آن را فعال بکنید.

ما از گزینه Columns برای سازمان‌دهی لی‌آوت خود استفاده می‌کنیم. حاشیه عطف ستون در این مورد به فاصله بین دو ستون اشاره می‌کند.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 4

در این مرحله حاشیه‌های کتاب (Margins) را تنظیم می‌کنیم. توجه داشته باشید که Link Icon در اینجا مقادیر را طوری قفل می‌کند که یکسان باقی بمانند. در صورتی که می‌خواهید حاشیه‌های صفحه‌ها متفاوت باشند، می‌توانید این گزینه را غیر فعال کنید.

صفحه بندی کتاب

گام 5

در نهایت باید مقادیر Bleed و Slug را تعیین کنیم. توجه کنید که هر چاپخانه‌ای الزامات متفاوتی دارد و بسته به این الزامات باید یک لبه برش تعریف کنید که در زمان طراحی عناصر اصلی صفحه‌بندی از این لبه بیرون نزنند. این مقدار در گزینه Bleed تعیین می‌شود.

Slug نیز تنظیم دیگری است که در خارج از صفحه قرار می‌گیرد و لذا در نمونه کار نهایی مشاهده نخواهد شد. این مقدار عموماً برای اطلاع فردی است که کار چاپ را انجام می‌دهد و از این رو در این راهنما بررسی نمی‌کنیم.

از آنجا که کار خود را از یک لی‌آوت ساده کتاب آغاز کرده‌ایم، فعلاً مقادیر Bleed و Slug را برابر با 0 تعیین می‌کنیم.

باید به خاطر داشته باشید که این مقادیر پس از ایجاد سند نیز با مراجعه به منوی File > Document Setup قابل تغییر هستند.

صفحه بندی کتاب

استفاده از صفحه‌های Master در InDesign

اکنون که سند خود را ایجاد کرده‌ایم، باید کار با صفحه‌های Master را بیاموزیم.

گام 1

ابتدا باید مطمئن شوید که پنل Pages در نرم‌افزار باز است. این همان جایی است که صفحه‌ها را به صورت بزرگ می‌بینید و بدین ترتیب یک مرور بصری زیبا ایجاد می‌شود. اگر این پنل را مشاهده نمی‌کنید، به منوی Window > Pages بروید.

صفحه بندی کتاب

گام 2

در ابتدای پنل Pages شاهد گزینه‌ای به نام Master Pages هستیم. به صورت پیش‌فرض احتمالاً مقادیر [None] و A-Master را می‌بینید.

صفحه‌های مستر را می‌توان نوعی قالب فرمت برای کتاب دانست. این صفحه (ها) چاپ نمی‌شوند بلکه InDesign از آن‌ها به عنوان مجموعه قواعدی که روی صفحه‌های فعال اعمال می‌شوند استفاده می‌کند.

البته الزامی هم به تعریف صفحه‌های مستر وجود ندارد. اگر نمی‌خواهید قالب خاصی روی برخی صفحه‌ها اعمال کنید می‌توانید گزینه [None] را انتخاب کنید.

با این حال امکان استفاده از چندین صفحه Master متفاوت در یک سند وجود دارد. این امکان زمانی کارآمد است که یک مجموعه طراحی‌های کتاب داشته باشید و آن‌ها را روی صفحه‌های مختلف اعمال کنید.

صفحه بندی کتاب

گام 3

کار خود را با ویرایش A-Master آغاز می‌کنیم. روی A-Master دابل کلیک کنید تا آماده ویرایش شود. در این مرحله یک بار دیگر بررسی کنید که درون A-Master هستید و از صفحه‌های فعال استفاده نمی‌کنید. به این منظور به انتهای صفحه نگاه کنید. این منوی بازشدنی اعلام می‌کند که هم اینک در حال تماشای کدام صفحه هستید.

صفحه بندی کتاب

گام 4

زمانی که درون صفحه A-Master قرار داشتید، متوجه می‌شوید که InDesign یک کادر متنی برای شما آماده کرده است. این «فریم متنی اولیه» (Primary Text Frame) ما است که متن اصلی صفحه را در آن قرار می‌دهیم.

توجه داشته باشید که به صورت پیش‌فرض دو فریم متن بزرگ وجود دارند که کل فضا را اشغال می‌کنند. این فریم‌ها بر مبنای طراحی تک‌ستونی و حاشیه‌های ما ایجاد شده‌اند. البته امکان ویرایش آن‌ها به طرز دلخواه وجود دارد، می‌توانید اندازه آن‌ها را تغییر دهید، جابجا کنید و یا هر کار دیگری که صلاح می‌دهید روی آن‌ها انجام دهید. با این وجود با توجه به مقاصد این راهنما فعلاً آن‌ها را در حالت پیش‌فرض رها می‌کنیم.

به سه بخش هایلایت شده ناحیه کاری به صورت زیر توجه کنید:

طراحی صفحه بندی کتاب

آیکون موجود در فریم متنی نشان می‌دهد که یک فریم متنی اولیه است. اگر به پنل Pages نگاه کنید می‌بینید که در حال کار روی A-Master هستیم. در انتهای ناحیه کاری می‌توانیم تأیید کنیم که در حال حاضر مشغول کار روی A-Master هستیم.

گام 5

اکنون باید شماره صفحه را به ناحیه فوتر صفحه Master اضافه کنیم. خوشبختانه نیازی نیست که این کار را برای هر صفحه به صورت دستی انجام دهیم. در InDesign می‌توانیم به سادگی یک نشانگر قرار دهیم که به صورت دینامیک شماره صفحه را برای ما درج می‌کند.

ابتدا با استفاده از ابزار Type یک فریم متنی جدید ایجاد کنید. روی گزینه Create a New Text Frame کلیک کرده و آن را بکشید تا یک فریم متنی ایجاد شود. اگر جای آن مناسب نیست نگران نباشید می‌توانیم بعداً آن را اصلاح کنیم.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 6

در ادامه با مراجعه به منوی Type > Insert Special Character > Markers > Current Page Number یک نشانگر شماره صفحه جاری ایجاد می‌کنیم.

نکته: باید مطمئن شوید که قبل از هر کاری فریم متنی با استفاده از ابزار Type در حالت انتخاب قرار دارد. در صورتی که به InDesign اعلام نکنید نشانگر را باید کجا قرار دهد، نمی‌تواند این کار را انجام دهد!

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 7

این کار را در هر دو صفحه انجام دهید. می‌توانید تراز نشانگر شماره صفحه جاری را از طریق پنل Paragraphs تغییر دهید. به این منظور به منوی Window > Type and Tables > Paragraph مراجعه کنید.

با استفاده از ابزار Selection که در پنل Tools قرار دارد، می‌توانید اندازه فریم‌های متنی خود را تغییر دهید. در این مورد ما شماره صفحه را در هر دو صفحه به صورت مرکزی تعریف می‌کنیم تا همه چیز ساده باشد.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 8

در این مرحله تغییراتی نیز روی حاشیه‌ها (Margins) اعمال می‌کنیم. به این منظور به منوی File > Document Setup مراجعه کنید. در این بخش گزینه‌هایی را که در زمان ایجاد اولیه سند مشاهده کرد خواهید دید.

ما در ترکیب‌بندی خود می‌خواهیم کمی فاصله بیشتر در انتهای صفحه داشته باشیم تا شماره صفحه در آنجا درج شود و مقداری فاصله بیشتر نیز به «حاشیه عطف» (Gutter) اختصاص می‌دهیم تا امکان تا شدن صفحه‌های کتاب به سهولت پدید آید.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 9

فرض کنید می‌خواهیم صفحه اول هر فصل کمی متفاوت به نظر برسد. به این منظور A-Master را انتخاب کرده و راست کلیک (در ویندوز) یا کنترل کلیک (در مک) می‌کنیم و سپس گزینه "Duplicate Master Spread "A-Master را انتخاب می‌نماییم.

در این مرحله متوجه خواهید شد که یک صفحه Master جدید به نام B-Master ایجاد می‌شود.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 10

همان طور که قبلاً وارد A-Master شدیم، به داخل B-Master بروید. ما می‌خواهیم صفحه نخست کتاب خالی باشد. بدین منظور فریم متنی صفحه اول این طراحی دوصفحه‌ای را پاک می‌کنیم.

سپس می‌خواهیم فریم متنی اولیه در صفحه سمت راست کمی پایین‌تر آغاز شود. به این منظور از ابزار Selection استفاده می‌کنیم تا اندازه فریم متنی را تغییر دهیم.

همچنین می‌خواهیم در ابتدای صفحه یک هدر وارد کنیم. این هدر جای مناسبی برای چیزهایی مانند شماره یا نام فصل کتاب است.

با استفاده از ابزار Text یک فریم متنی جدید ایجاد کنید. سپس هر چیزی که می‌خواهید درون آن تایپ کنید. در این مثال به منظور حفظ سادگی، از عبارت Chapter One استفاده می‌کنیم.

همچنین می‌خواهیم این متن از متن اصلی صفحه متفاوت باشد و به نوعی متمایز شود. متن هر فریم را می‌توان با استفاده از گزینه Character در پنل Paragraph تغییر داد. این گزینه در منوی Window > Type and Tables قرار دارد. اینک صفحه B-Master ما به صورت زیر در آمده است:

طراحی صفحه بندی کتاب

به‌کارگیری صفحه‌های Master

اینک که یک قالب لی‌آوت اولیه برای کتاب طراحی کرده‌ایم، نوبت آن رسیده است که آن را تست کنیم.

گام 1

اگر برای تست به مقداری متن برای صفحه‌های کتاب نیازمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت Lipsum.com بزنید. این وب‌سایت متن‌های ساختگی برای شما ایجاد می‌کند. بدین ترتیب ظاهر صفحه‌های کتابتان بسیار طبیعی‌تر از زمانی خواهد بود که کاراکترهای تصادفی وارد می‌کنید.

ما بیش از 15 پاراگراف متن ساختگی در صفحه اول خود درج کردیم و به همین دلیل InDesign صفحه‌های اضافی برای ما تولید کرده است.

این صفحه‌ها را بررسی کنید. همان طور که می‌بینید همه چیز سر جای خودش است و شماره‌های صفحه نیز درست است.

طراحی صفحه بندی کتاب

گام 2

اما B-Master را نیز فراموش نکنید. ما آن را برای طراحی صفحه آغازین یک فصل طراحی کرده‌ایم.

برای اعمال B-Master روی یک صفحه کافی است روی آن کلیک کرده و روی را صفحه یا صفحه‌هایی که می‌خواهید اعمال شود بکشید. کار به همین سادگی است.

توجه داشته باشید که گردش متن، حتی زمانی که صفحه‌های Master متفاوتی پشت سر هم قرار می‌گیرند، با وقفه مواجه نمی‌شود.

صفحه بندی کتاب

استفاده از این مفاهیم لی‌آوت در کتاب

اکنون ما یک لی‌آوت یا جانمایی ابتدایی برای کتاب خود ایجاد کرده‌ایم و آن را روی سندمان اعمال کرده‌ایم. در این بخش می‌خواهیم کاری نسبتاً جذاب‌تر انجام دهید. به این منظور مقداری خلاقیت بیشتر وارد طراحی خود می‌کنیم.

گام 1

نیازی به ساخت یک سند جدید نیست. ما قصد داریم یک صفحه Master جدید ایجاد کنیم. به این منظور یک کپی از A-Master می‌گیریم تا مجموعه جدیدی از صفحه‌های Master به نام C-Master در اختیار ما قرار گیرد.

اطمینان حاصل کنید که داخل C-Master قرار دارید و سپس تغییراتی که در ادامه مطرح می‌شوند را اعمال کنید.

صفحه بندی کتاب

گام 2

کتاب‌های زیادی هستند که اطلاعات اضافی علاوه بر شماره صفحه در فوتر یا هدر دارند. دیدن عنوان فصل و/یا شماره آن در این بخش امر نامعمولی نیست. بنابراین چنین چیزی را با استفاده از ابزار Text اضافه می‌کنیم.

به خاطر داشته باشید که می‌توانید ظاهر نوشته را از طریق پنل Character and Paragraph تغییر دهید. همچنین می‌توانید رنگ متن را از نوار ابزار و گزینه Text Color عوض کنید.

از آنجا که این صفحه مربوط به متن اصلی صفحه است، نمی‌خواهیم از عناصر طراحی استفاده بی‌رویه‌ای بکنیم. هر چه ساده‌تر باشد، تمیزتر است و خوانایی آن نیز افزایش می‌یابد.

با این حال با استفاده از ابزار Line یک خط اضافه می‌کنیم. این خط را می‌توانید روی صفحه Master اضافه کنید. عرض Stroke را تا 0.5 پایین می‌آوریم. به این منظور به پنل Stroke در منوی Window > Stroke می‌رویم. میزان مات بودن آن (Opacity) را نیز تا 50 درصد کاهش می‌دهیم. بدین ترتیب این خطوط زیبا و ظریف می‌مانند.

شما می‌تواند عناصر مختلف را امتحان کرده و به کار اضافه یا جابجا کنید. می‌توانید از ایده‌های خود استفاده کنید و یا از لی‌آوتی که ما مانند تصویر زیر طراحی کرده‌ایم، پیروی کنید.

صفحه بندی کتاب

گام 3

در این بخش می‌خواهیم یک ظاهر فانتزی را به روشی ساده و بدون ایجاد حواس‌پرتی در مخاطب، وارد طراحی خود بکنیم. به این منظور شماره صفحه‌ها را به صورت رنگین‌کمانی طراحی می‌کنیم که به مرور با افزایش شماره‌های صفحه رنگشان عوض می‌شود. این کار با استفاده از صفحه‌های Master به سادگی انجام می‌شود.

زمانی که کارتان با C-Master به پایان رسید، سه کپی از آن بگیرید. تنها تفاوت بین صفحه‌های Master این خواهد بود که رنگ محتوای فوتر فرق می‌کند. این بدان معنی است که رنگ متن را به صورت زیر تغییر می‌دهیم:

  • در C-Master شماره‌های صفحه در سمت چپ قرمز و در سمت راست نارنجی هستند.
  • در D-Master شماره‌های صفحه در سمت چپ، زرد و در سمت راست سبز هستند.
  • در E-Master شماره‌های صفحه در سمت چپ، آبی و در سمت راست بنفش هستند.

نمونه‌ای از این گذار رنگ در صفحه‌ها را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

صفحه بندی کتاب

گام 4

برای این که این جنبه زیبایی‌شناختی را تکمیل کنیم، مقداری عناصر آبرنگی نیز در ناحیه فوتر اضافه می‌کنیم. به این منظور از قلب‌های رنگین‌کمانی که در ابتدای این مقاله برای دانلود عرضه کردیم، استفاده می‌کنیم.

در صورتی که دوست دارید این تصاویر را در کار وارد کنید به منوی File > Place بروید تا تصاویر منتخب در طراحی بارگذاری شوند. در ادامه InDesign به شما امکان می‌دهد که آن‌ها را در یک فریم درون لی‌آوت خود قرار دهید.

ما قلب‌های با رنگ‌های متناظر به فوترهای هر یک از صفحه‌های Master طراحی رنگین‌کمانی اضافه کردیم.

صفحه بندی کتاب در InDesign

گام 5

اکنون کار جالبی روی صفحه اول فصل اجرا می‌کنیم. به این منظور یک کپی از C-Master بگیرید. در صورتی که از مراحل معرفی شده در این راهنما به طور کامل پیروی کرده باشید، این کپی به صورت F-Master نامگذاری می‌شود.

در صفحه سمت چپ، فریم متنی اولیه را حذف می‌کنیم و چند قلب درج می‌کنیم. این قلب‌ها در ابتدای هر فصل و یا در صورتی که محتوایی قبل از یک فصل وجود داشته باشند، درج خواهند شد.

در سمت راست نقطه شروع متن را در صفحه اول به سمت پایین می‌آوریم. چند عنصر کوچک تزیینی نیز در ابتدای فصل اضافه می‌کنیم.

توجه داشته باشید که ما درون صفحه‌های Master و نه درون صفحه‌های فعال کار می‌کنیم.

صفحه بندی کتاب در InDesign

گام 6

اکنون که یک لی‌آوت کتاب جالب طراحی کرده‌ایم، می‌توانیم اقدام به استفاده از آن بکنیم. به پنل Pages بروید و صفحه‌های مستر اعمال شده را از وضعیت موجود به صفحه‌های Master که جدیداً ایجاد کردیم تغییر دهید.

به این منظور کافی است صفحه Master مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن را روی صفحه‌های منتخبتان بکشید.

بدین ترتیب لی‌آوت تغییر یافته و محتوای قالب جدید استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که هر زمان می‌توانید به بخش Master Pages بازگردید و تغییراتی ایجاد کنید. به ندرت طراحی در اولین بار مطابق میل ما می‌شود و فرایند طراحی و صفحه‌بندی کتاب شامل گام‌های مختلف آزمون و تغییر است.

صفحه بندی کتاب در InDesign

ایجاد کتاب و قالب در InDesign

توجه کنید که وقتی کار خود را ذخیره می‌کنید، می‌توانید آن را به صورت InDesign Template (فایل indt) و یا InDesign Document (فایل indd) ذخیره کنید. تفاوت این دو در آن است که در قالب‌های InDesign می‌توانید یک سند جدید بر مبنای قالب ذخیره‌شده باز کنید. به این منظور کافی است به منوی File > Open بروید و فایل قالب را انتخاب کنید.

گام 1

زمانی که فایل قالب را انتخاب کردید، می‌توانید یکی از گزینه‌های Open Normal یا Open Original را انتخاب کنید. هنگامی که Open Normal را برای باز کردن فایل قالب InDesign انتخاب می‌کنید یک سند جدید بدون عنوان بر مبنای قالب خود خواهید داشت.

هنگامی که Open Original را انتخاب می‌کنید، فایل قالب اصلی باز می‌شود و می‌توانید آن را تغییر دهید.

صفحه بندی کتاب در InDesign

گام 2

لازم به ذکر است که منظور از کتاب (Book) در InDesign یک پروژه بزرگ است. برای نمونه ما زمانی از این فرمت استفاده می‌کنیم که تعداد صفحه‌های کتاب از 300 تجاوز کند و از نظر گرافیکی نیز سنگین باشد. کار کردن با فایلی در چنین ابعاد می‌تواند از جهات مختلف چالش‌برانگیز باشد.

به همین دلیل است که InDesign Books ابزاری عالی برای استفاده در پروژه‌های بزرگ محسوب می‌شود. برای مثال شما می‌توانید هر فصل کتاب خود را به صوت یک فایل مجزا در InDesign تعریف کنید. بدین ترتیب مدیریت پروژه بسیار آسان‌تر از زمانی خواهد بود که در یک فایل چند صد صفحه داشته باشید. در این حالت می‌توانید همه این فایل‌ها را در یک Book تعریف کنید و حتی شماره‌های صفحات از سوی InDesign مدیریت می‌شوند.

با این که این کارکرد InDesign موضوع اصلی این راهنما نیست، اما می‌توانید قابلیت‌های آن را در منوی File > New > Book مشاهده کنید.

صفحه بندی کتاب در InDesign

گام 3

توجه داشته باشید که با تعریف یک book، سند جدیدی باز نمی‌شود، بلکه می‌توانید از پنل Books استفاده کنید. به این ترتیب امکان افزودن فایل، جابجایی فایل‌ها و پرینت فایل‌ها به صورت گروهی را می‌یابید.

صفحه بندی کتاب در InDesign

سخن پایانی

ما در این راهنما یک قالب کتاب در InDesign طراحی کردیم. نکته نهایی که باید اشاره کنیم این است که اگر می‌خواهید کتابی را با مسئولیت خود منتشر کنید، حتماً قبلاً با چاپخانه مشورت بکنید. اطلاعاتی در مورد ابعاد مختلف کار از آن‌ها بگیرید و با اصطلاح‌های مرتبط با چاپ آشنا شوید. اگر در مورد مشخصه‌های بهینه چاپ مانند اندازه، حاشیه و مواردی از این دست مطمئن نیستید، از چاپخانه بپرسید تا شما را راهنمای کنید و بهتر است ابتدا تمام زوایای کار را مشخص کنید، چون ایجاد تغییر در انتهای کار که همه چیز شلوغ شده است، دشوارتر خواهد بود.

صفحه بندی کتاب در InDesign

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
design.tutsplus
۲ دیدگاه برای «صفحه بندی کتاب در InDesign — راهنمای گام به گام»

سپاسگزارم

سلام می خواهم یک متن صد صفحه ای رو وارد این دیزاین کنم اما مثله اینکه باید صفحه بندی رو خودم انجام بدم یعنی در هر صفحه مشخص کنم که باید دز اینجا متن ادامه یابد

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *