شرکت آپارات | فرصت های شغلی و استخدام آپارات +‌ منابع آموزش و آزمون استخدام

۳۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
شرکت آپارات | فرصت های شغلی و استخدام آپارات +‌ منابع آموزش و آزمون استخدام

در این نوشتار از مجموعه نوشتارهای مجله فرادرس در زمینه معرفی شرکت‌های برتر کشور و فرصت‌های شغلی و استخدام در آن‌ها، به شرکت آپارات می‌پردازیم. شرکت آپارات ارائه‌دهنده برجسته‌ترین و بزرگ‌ترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو در کشور ایران است که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا فعالیت می‌کند و از سال ۱۳۸۹ تاکنون در دسترس کاربران بوده است.

997696

درست مانند سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدیوی بین‌المللی نظیر یوتیوب، آپارات به کاربران اجازه می‌دهد که در اکانت شخصی به آپلود ویدیو بپردازند یا محتوای خود را لایو استریم کنند. در نبود دسترسی رسمی به یوتیوب نیز، آپارات در دوران فعالیت خود رشدی سریع و موفقیتی شگرف را تجربه کرده است. این وب‌سایت در سال ۱۳۹۲ در جشنواره وب ایران به عنوان برترین وب‌سایت در بخش چند‌رسانه‌ای بر خط انتخاب شد و براساس رده‌بندی‌های وب‌سایت الکسا، دومین سایت پربازدید ایران است و در جمع ۵۰ سایت پربازدید جهان حضور دارد.

در طول فعالیتی که برای بیش از یک دهه به طول انجامیده، شرکت آپارات توانسته علی‌رغم انتقادات وارده به کیفیت سرویس‌ها و همینطور از دسترس خارج شدن رقبای جهانی، به یکی از موفق‌ترین زیرمجموعه‌های صبا ایده تبدیل شود. این درحالی است که از دیگر سرویس‌های تحت تملک صبا ایده می‌توان به کلوب، میهن‌بلاگ، صباویژن و همینطور سرویس استریم فیلم و سریال فیلیمو اشاره کرد.

تاریخچه کوتاه شرکت آپارات

شرکت آپارات

بعد از مسدود شدن وب‌سایت یوتیوب در ایران طی سال ۱۳۸۸، محمد جواد شکوری مقدم که آن زمان سرویس کلوب را اداره می‌کرد متوجه نیاز کاربران ایرانی به بستری برای اشتراک‌گذاری ویدیو شد. این قابلیت در ابتدا قرار بود به شبکه اجتماعی کلوب اضافه شود، اما بعد از ناکامی در همکاری با شرکت‌هایی که توان فنی پیاده‌سازی چنین بستری را داشتند، شرکت صبا ایده تصمیم می‌گیرد که خود دست به کار شود. مدیران صبا ایده در جلسات خود به این نتیجه می‌رسند که پتانسیل یک بستر اشتراک‌گذاری ویدیو بیشتر از آن است که به عنوان یک زیرسرویس درون کلوب راه‌اندازی شود.

بدین ترتیب وب‌سایت آپارات به عنوان پلتفرمی جداگانه در سال ۱۳۸۹ آغاز به کار می‌کند. آپارات در سال نخست فعالیت با محدودیت‌های فنی فراوان مواجه بود. به عنوان مثال کیفیت پهنای باند کشور هنوز دچار پیشرفت قابل توجه نشده بود و بسیاری از کاربران به آسانی قادر به استفاده از سرویسی که نیازمند تبادل حجم بالایی از داده بود نبودند. همانطور که شکوری مقدم خود می‌گوید، در آن‌ سال‌ها سرویس‌هایی مانند میهن‌بلاگ یا کلوب با هر درخواست کاربر تبادل ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلوبایت داده را طلب می‌کردند، اما همین رقم برای آپارات به ۵ الی ۳۰ مگابایت می‌رسید. به همین ترتیب، پهنای باند سایت آپارات در زمان راه‌اندازی معادل ۱۰ مگابیت بر ثانیه بود که در گذر زمان به ۴۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت.

اما این مسائل باعث توقف فعالیت شرکت آپارات نشدند و در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ شاهد عرضه اپلیکیشن اندرویدی آپارات بودیم. به فاصله یک سال و طی دی‌ماه سال ۱۳۹۱، آپارات اعلام کرد که تعداد بازدیدهای روزانه در این پلتفرم از مرز میلیون بازدید گذشته است. در تیر ماه ۱۳۹۲ اپلیکیشن iOS آپارات عرضه شد و در ماه فروردین ۱۳۹۳ هم نسخه دوم اپلیکیشن اندروید در دسترس کاربران قرار گرفت.

اردیبهشت سال ۱۳۹۳ زمانی بود که یکی از نقاط عطف وب‌سایت آپارات در دوران فعالیت شرکت رقم خورد. در این ماه ریاست جمهوری اسلامی ایران به ایجاد حسابی رسمی در آپارات پرداخت و به عنوان نخستین کانال رسمی این سرویس معرفی شد. بعد از این نوبت به وزیر ارتباطات در دولت یازدهم رسید و در گذر زمان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و برندهای تجاری هم رسما شروع به استفاده از این سرویس کردند.

تمام این‌ها باعث شد که فعالیت‌های شرکت آپارات گسترش یابد و اساسا وارد حوزه‌های جدید شود. در آذرماه سال ۱۳۹۳ سرویس آپارات کودک به راه افتاد که به صورت خاص قشر کودک و نوجوان را هدف قرار داده و در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ هم شاهد رونمایی از سرویس استریم فیلم و سریال «آپارات فیلیمو» بودیم که نام آن بعدا خیلی ساده به «فیلیمو» تغییر کرد.

محصولات و خدمات شرکت آپارات

شرکت آپارات

شرکت آپارات از زمانی که فعالیت خود را طی سال ۱۳۸۹ شمسی آغاز کرد تا به امروز محصولات و سرویس‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار داده. برخی از این سرویس‌ها مستقیما به خود آپارات مربوط می‌شوند و برخی دیگر به شکلی مجزا از آن کار می‌کنند.

اپلیکیشن اندروید، iOS و ویندوز فون

گذشته از نسخه تحت وب آپارات که امکان تماشای ویدیو را در مرورگرهای هر سیستم عاملی مهیا می‌سازد، شرکت آپارات به انتشار اپلیکیشن سرویس خود روی سه پلتفرم اندروید، iOS و ویندوز فون هم پرداخته. این اپلیکیشن‌ها اگرچه در ابتدای راه بسیار ساده بودند و ساختاری ابتدایی داشتند، اما در گذر زمان به تکامل هرچه بیشتر رسیدند. هنگام استفاده از اپلیکیشن آپارات قادر به تماشای ویدیوها و استریم‌ها با حجم اینترنت نیم‌بها خواهید بود، می‌توانید ویدیوها را برای تماشای آفلاین دانلود کنید و به میلیون‌ها ویدیو در ۲۰ دسته‌بندی گوناگون دسترسی یابید.

اپلیکیشن آپارات از سقف رزولوشن 1080p برای ویدیوها پشتیبانی می‌کند و این رزولوشن برای لایواستریم‌ها به بیشینه 720p می‌رسد. از سوی دیگر محتوا براساس تاریخچه ویدیوهای تماشا شده و علایق کاربر پیشنهاد می‌شوند.

آپارات کودک

همانطور که از نام این سرویس می‌توان حدس زد، آپارات کودک قرار است محیطی امن برای کودکان باشد که مجموعه‌ای از انیمیشن‌ها و کارتون‌های ایرانی و خارجی و همینطور ویدیوهای آموزشی را در بر می‌گیرد. آپارات کودک برخلاف سرویس اصلی آپارات امکان آپلود ویدیو از سوی کاربران را مهیا نمی‌کند و اساسا می‌توان آن را همتای فیلیمو برای کودکان به حساب آورد. این سرویس استریم محتوا شامل ۲۰ دسته‌بندی مختلف برای محتوا می‌شود، یک اپلیکیشن مخصوص دیوایس‌های موبایل دارد و اینترنت هنگام استفاده از آن به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.

شرکت آپارات

آپارات گیم

با توجه به میزان موفقیت سرویس‌های استریم محتوا و به خصوص سرویس‌هایی که با محوریت استریم بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کنند (مانند توییچ و یوتیوب گیمینگ)، آپارات نیز از جایی به بعد توجهی ویژه به این دسته‌بندی در پلتفرم خود نشان داد. آپارات گیم امکاناتی ویژه در اختیار استریمرهای بازی، رسانه‌های بازی و گیمرها قرار می‌دهد و از یک صفحه لندینگ جداگانه برخوردار شده که بی‌شباهت به وب‌سایت توییچ نیست. در این صفحه مخصوص می‌توانید بازی‌هایی که بیشتر از همه استریم می‌شوند را مشاهده کنید، با استریمرهای در حال پیشرفت آشنا شوید و آخرین اخبار دنیای گیم و سرگرمی را از زبان رسانه‌های فارسی‌زبان دنبال کنید.

اما کار همین‌جا به پایان نمی‌رسد و شرکت آپارات یک مجموعه ویدیویی تحت عنوان «آپارات گیم شو» نیز می‌سازد که در آن‌ها می‌توانید با بازی‌های مختلف آشنا شوید، به صحبت بازی‌سازان ایرانی زبان گوش دهید و از مهم‌ترین اتفاقات صنعت گیم ایران و جهان آشنا شوید. آپارات ضمنا سالانه مراسمی برای انتخاب بهترین استریمرهای ایرانی برگزار کرده و به آن‌ها جایزه می‌دهد.

فیلیمو

فیلیمو یک سرویس استریم فیلم و سریال ایرانی و خارجی است که از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کرده و فعالیت‌های خود را تاکنون ادامه داده. اگرچه فیلیمو اکنون کسب‌وکار و تجارتی کاملا جداگانه به حساب می‌آید، اما در ابتدا با نام «آپارات فیلیمو» شروع به کار کرد و بخش اعظمی از موفقیت خود را مدیون وابستگی تجاری همیشگی به آپارات بوده است. در پلتفرم فیلیمو امکان تماشای بیش از ۳۵ هزار فیلم و اپیزود سریال مهیا شده و بنابر رده‌بندی وب‌سایت الکسا، این سرویس در جمع ۲۰ وب‌سایت پربازدید ایرانی قرار گرفته و بنابراین یکی از پرترافیک‌های سرویس‌های داخل کشور تلقی می‌شود.

برای آشنایی با فیلیمو و فرصت‌های شغلی و استخدام آن می‌توانید این مطلب از مجله فرادرس را مطالعه کنید: شرکت فیلیمو | فرصت های شغلی و استخدام فیلیمو + منابع آموزش و آزمون استخدام

موقعیت های شغلی و استخدام در شرکت آپارات + معرفی منابع آموزشی

شرکت آپارات

به عنوان پدیدآورنده یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های داخل کشور، شرکت آپارات سالانه به استخدام صدها نفر می‌پردازد تا پروژه‌های گوناگونی که طی سال‌های اخیر شکل گرفته و رشد کرده‌اند را پیش ببرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین موقعیت‌های شغلی این شرکت را تشریح کرده‌ایم و به معرفی منابع آموزشی هر حوزه نیز می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و بهتر در خصوص موقعیت‌های شغلی شرکت آپارات در سایت‌های کاریابی، به انتهای همین متن رجوع کنید.

استخدام سردبیر محتوای ویدیویی در شرکت آپارات

سردبیر محتوای ویدیوی در شرکت آپارات وظیفه دارد که بر انتشار محتوا نظارت کرده و به تولید شیوه‌نامه‌های مناسب تولید محتوا در دسته‌بندی‌های مختلف این سرویس بپردازد. چنین شخصی به طور مستقیم با ابزارهای گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکیس و داشبوردهای مدیریتی سایت در ارتباط خواهد بود و بنابراین باید بر تمامی آن‌ها مسلط باشد. سردبیر تولید محتوای ویدیوی ضمنا باید به تعامل گسترده با سرپرست تولید محتوای اختصاصی و بخش بازاریابی دیجیتال بپردازد. در نتیجه برای حضور یافتن در این سمت نیاز به تسلط بر شاخص‌های ارزیابی محتوا، آشنایی با کپی‌رایت، آشنایی با تولید محتوای ویدیویی و همینطور سئو احساس می‌شود.

استخدام کارشناس محتوای آپارات کودک در شرکت آپارات

آپارات کودک اکنون به یکی از اصلی‌ترین سرویس‌های شرکت آپارات تبدیل شده و از آن‌جایی که محتوای این سرویس از سوی خود سازندگان تامین می‌شود، نیاز به کارشناس محتوا قویا احساس می‌شود. کارشناس محتوای آپارات کودک کسی است که به ثبت دیتا در پنل آپارات می‌پردازد، برای محتوا برنامه‌ریزی و انتشار آن‌ها را پیگیری می‌کند و در برگزاری کمپین‌های تبلیغات آنلاین و رویدادهای مرتبط با کودکان همکاری می‌کند. برای استخدام در این سمت لازم است با قواعد بنیادین دیجیتال مارکتینگ آشنا و در حوزه محتوا و آماده‌سازی متادیتا تجربه کسب کرده باشید.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام متخصص بازاریابی عملگرا در شرکت آپارات

تحلیلگران بازاریابی عملگرا افرادی هستند که در توسعه استراتژی‌های بازاریابی و مدیریت کمپین‌های چندگانه تخصص دارند. این افراد باید پیشتر تجاربی در حوزه استراتژی بازاریابی، بهینه‌سازی محتوا، تست و تحلیل داده، عملیات‌های بازاریابی تبلیغاتی به دست آورده باشند. بعد از استخدام نیز متخصص بازاریابی عملگرا به به مدیریت کمپین‌های تبلیغات دیجیتال، پیاده‌سازی استراتژی‌های کمپین‌های مختلف و همینطور تحلیل عملکرد و بهینه‌سازی می‌پردازد.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

 

شرکت آپارات

استخدام کارشناس پشتیبانی در شرکت آپارات

وظیفه اصلی کارشناس پشتیبانی در آپارات، راهنمایی کردن مشتریان و همینطور رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها از طریق مکالمه تلفنی است. افرادی که در شغل کارشناسی مرکز تماس به بیشترین موفقیت می‌رسند قدرت بیان و مکالمه بالا دارند. همچنین این کارشناسان باید از مهارت‌های ارتباطی، هوش هیجانی، قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری مناسب برخوردار باشند تا خدمات به بهترین کاربران ارائه شوند. آشنایی با مبانی کامپیوتر و اینترنت هم از دیگر پیش‌نیازهای این سمت شغلی به حساب می‌آید.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام گرافیست در شرکت آپارات

گرافیست کسی است که از طریق طراحی‌های گرافیکی با مردم ارتباط برقرار می‌کند. گرافیست‌ها با دست یا با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری به خلق مفاهیم بصری می‌پردازند و ایده‌ها، اطلاعات یا بیانیه‌هایی خاص را در فرم هنر بصری یا فیزیکی که شامل تصویر، متن یا گرافیک می‌شود مقابل چشم مشتریان سازمان می‌گذارند. هدف غایی یک گرافیست این است که سازمان خود را به برندی بصری و قابل شناسایی برای مشتریان تبدیل کند. گرافیست‌ها ضمنا در کار خود با انیماتورهای چند رسانه‌ای، هنرمندان و دیگر سمت‌های شغلی که نیازمند خلاقیت فراوان است مشارکت می‌کنند.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام برنامه‌نویس اندروید در شرکت آپارات

بخش زیادی از ترافیک ورودی سرویس آپارات، درون اپلیکیشن اندروید آن رقم می‌خورد و بنابراین شرکت آپارات به توسعه‌دهندگانی نیاز دارد که به توسعه اپلیکیشن روی اندروید بپردازد و در گذر زمان آن را بهبود ببخشند. چنین برنامه‌نویسی برخلاف برنامه‌نویس ارشد نیازمند سابقه کار چندان طولانی نیست و در بسیاری از اوقات با نمونه کارهای اندک نیز مورد پذیرش قرار می‌گیرد. این شخص در سطوح‌ پایین‌تر تیم و زیر نظر برنامه‌نویس ارشد و دیگر مدیران فعالیت می‌کند.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام برنامه‌نویس iOS در شرکت آپارات

درست مانند اپلیکیشن اندرویدی آپارات، اپلیکیشن iOS این سرویس نیز نیازمند توسعه و پشتیبانی مداوم است. برنامه‌نویس iOS در آپارات باید از مرحله مفهوم تا تحویل و پشتیبانی پس از راه‌اندازی، روی اپلیکیشن کار کند. این شخص باید با دیگر برنامه‌نویس‌های تیم فنی همکاری نزدیک داشته باشد و وظایف خود را نیز با توسعه‌دهندگان وب هماهنگ کند تا یک چارچوب فنی توانمند برای پشتیبانی همه‌جانبه از سرویس روی تمام پلتفرم‌ها شکل بگیرد. برنامه‌نویس iOS به صورت معمول با تکنولوژی‌های Swift و Combine و UIKit سر و کار دارد و با رابط برنامه‌نویسی iOS نیز آشنا است.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

شرکت آپارات

استخدام برنامه‌نویس Full Stack در شرکت آپارات

برنامه‌نویس Full Stack یک مهندس یا توسعه‌دهنده وب است که هم با فرانت‌اند و هم بک‌اند در یک اپلیکیشن یا وب‌سایت سر و کله می‌زند. این یعنی چنین برنامه‌نویسی باید قادر به رسیدگی به پروژه‌های مختلف مانند دیتابیس‌ها، ساخت وب‌سایت‌های مخصوص کاربران یا حتی همکاری با مشتریان در فاز برنامه‌ریزی پروژه باشد. برنامه‌نویسان فول‌استک با زبان‌های HTML ،CSS ،JavaScript و یک یا چند زبان بک‌اند آشنایی دارند. اکثر توسعه‌دهندگان فول‌استک در یک زبان برنامه‌نویسی بک‌اند خاص هم به تخصص رسیده‌اند.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام برنامه‌نویس Back-End در شرکت آپارات

برنامه‌نویسان Back-End به توسعه بخش‌های «پنهان» سایت می‌پردازند که کاربران تعامل مستقیمی با آن‌ها ندارند. بک‌اند شامل کارهای پشت صحنه‌ای می‌شود که در برخی پروژه‌های خاص، مزیت‌های بیشتری نسبت به تکنولوژی‌های فرانت‌اند به ارمغان می‌آورند. توسعه‌دهندگان این حوزه معمولا به کار با گستره متنوعی از زبان‌های برنامه‌نویسی می‌پردازند. چنین برنامه‌نویسانی همچنین با همتایان فرانت‌اند خود همکاری می‌کنند تا کدهایشان بیشترین سازگاری ممکن را با بخش فرانت اند سایت داشته باشند.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

استخدام برنامه‌نویس Front-End در شرکت آپارات

برنامه‌نویسان Front-End مسئولیت توسعه بخش‌های واضح یک وب‌سایت یا سرویس را برعهده دارند: بخش‌هایی که مقابل چشم کاربران است و از طریق مرورگر با آن‌ها تعامل می‌شود. فرانت‌اند یک وب‌سایت (یا یک اپلیکیشن موبایل یا اپلیکیشن تحت وب) با زبان‌هایی نظیر HTML و CSS و جاوا اسکریپت نوشته می‌شود. برنامه‌نویسان فرانت‌اند افرادی هستند که با استفاده از این زبان‌ها، وب‌سایتی کاربردی طراحی می‌کند. برخی سایت‌ها تنها با این سه زبان نوشته می‌شوند و برخی دیگر کدهای پنهان بیشتری دارند تا تجربه کار با فرانت‌اند سایت بهبود یابد.

آموزش‌های مرتبط به این موقعیت شغلی:‌

موقعیت های استخدام شرکت آپارات در سایت های استخدامی

  • صفحه استخدام سایت شرکت آپارات: (+)
  • پروفایل شرکت آپارات در جابینجا: (+)
  • پروفایل شرکت آپارات در استخدام نیرو: (+)
  • پروفایل شرکت آپارات در جاب ویژن: (+)
  • پروفایل شرکت آپارات در کاربوم: (+)

راه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی شرکت آپارات

  • آدرس وب‌سایت اصلی: (+)
  • کانال تلگرام: (+)
  • صفحه اینستاگرام: (+)
  • صفحه توئیتر: (+)
  • صفحه لینکدین: (+)
  • صفحه آپارات: (+)
  • صفحه رسمی ارتباط با شرکت: (+)

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی شرکت های برتر ایران و فرصت های شغلی و استخدام در آن ها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *