آموزش کامل ساخت Sitemap — رایگان و به زبان ساده

۱۷۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
آموزش کامل ساخت Sitemap — رایگان و به زبان ساده

در دنیای دیجیتال امروز، حتی اگر شخصی در توسعه وب هیچ تجربه‌ای نداشته باشد به احتمال زیاد نام بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization | SEO) را شنیده است. سئو (SEO) یک حوزه گسترده برای تعداد بسیاری از شیوه‌هایی به حساب می‌آید که می‌توانند رتبه (Ranking) سایت را در موتورهای جستجو (Search Engine) بهبود ببخشند. اکثر روش‌هایی که برای سئو وجود دارند، روی کلمات کلیدی متمرکز هستند. اما با این حال، روش‌های مناسب دیگری نیز برای بهبود سئو وب سایت وجود دارند. برای مثال، یکی از بهترین روش‌ها جهت افزایش ترافیک سایت، ساخت Sitemap به حساب می‌آید که در مقاله «آموزش کامل ساخت Sitemap» همراه با انواع روش‌های آن، مورد بررسی قرار گرفته است.

فهرست مطالب این نوشته

Sitemap چیست ؟

Sitemap یا همان نقشه سایت فهرستی از اطلاعات مهم سایت مورد نظر برای آسان‌تر کردن وظیفه گوگل و دستیابی سایت به SEO مناسب است. ساخت Sitemap کار را برای موتور جستجو جهت فهمیدن و شاخص‌‌گذاری (Indexing) محتوای سایت، آسان می‌کند.

وظیفه Sitemap اعلام این است که کدام صفحه از سایت در موتور جستجو مهم‌تر به حساب می‌آید و بیش‌تر باید دیده شود. Sitemapها چهار نوع اصلی دارند:

  • XML Sitemap معمولی : تا حد زیادی این نوع از Sitemap رایج‌ترین نوع آن به شمار می‌رود. در این نوع از سایت مپ ، اطلاعات URLها (Uniform Resource Locator) در یک فایل «XML» ذخیره می‌شوند. «XML» سرنامی برای «Extensible Markup Language» است.
  • Sitemap ویدیویی : به موتور جستجو کمک می‌کند تا محتوای ویدیویی را در سایت مورد بررسی و دیده شدن بیش‌تر قرار دهد.
  • Sitemap اخباری : این نوع از سایت مپ به موتور جستجو کمک می‌کند تا محتوای اخبار را تشخیص و بیش‌تر نشان دهد.
  • Sitemap تصویری : به موتور جستجو کمک می‌کند تا تصاویر داخل سایت را بهتر بررسی کند.

در بخش بعدی آموزش کامل ساخت Sitemap به بررسی روش کار ربات‌های موتور جستجو پرداخته می‌شود.

روش کار ربات‌های موتور جستجو چگونه است؟

هر موتور جستجویی برای بررسی اطلاعات و داده‌های خود از یک «ربات موتور جستجو» (Search Engine Bot) یا همان «خزنده وب» (Web Crawler) استفاده می‌کند. در چند دهه اخیر، معروف‌ترین موتور جستجو و ربات آن، گوگل بوده است. ربات گوگل (Googlebot) در صفحات وب جستجو می‌کند و از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌رود. در این مسیر، اطلاعات درباره لینک‌های گوناگون و ارتباط آن‌ها را با یکدیگر ضبط می‌کند.

سپس، گوگل این داده‌ها را برای ساخت نتایج جستجو مورد استفاده قرار می‌دهد. ربات گوگل در نهایت تعیین می‌کند که یک محتوای خاص با چه جستجوهایی ارتباط بیش‌تری دارد و وقتی شخصی کلمه‌ای را جستجو می‌کند، نسبت بیش‌ترین به کم‌ترین ارتباط صفحات وب نمایش داده می‌شوند.

تصویر سایت مپ در کار با موتورهای جستجو | آموزش کامل ساخت Sitemap — رایگان و به زبان ساده

به دلیل محبوبیت گسترده ربات گوگل و اهمیت بالای ترافیک گوگل در موتورهای جستجو، یک مدیر سایت هر کاری انجام می‌دهد تا این ربات متوجه سایت او شود و جزئی از اولین مواردی باشد که در جستجوی گوگل توسط کاربران نشان داده می‌شود. از این رو، یکی از روش‌هایی که این مسئله مهم را ممکن می‌سازد، استفاده از ساخت Sitemap است. کاربران به سایت مپ دسترسی ندارند و Sitemap فقط در دسترس موتور جستجو است و هر صفحه‌ای در سایت مورد نظر را در فهرست خود قرار می‌دهد. Sitemap یک فایل ساده بسیار ارزشمند به حساب می‌آید. در این بخش از مقاله به بررسی تعریف و مفهوم Sitemap پرداخته شد و بخش بعد به چگونگی و روش کار Sitemap اختصاص داده شده است.

روش کار Sitemap چگونه است؟

ساختار فیزیکی ساخت Sitemap بسته به کاربرد آن متفاوت است. معمولاً مدیر سایت قصد دارد نسخه نهایی وب سایتش به صورتی باشد که در بهترین جایگاه صفحه جستجوی موتور جستجو جهت استفاده کاربران قرار بگیرد. ساخت Sitemap برای برنامه‌ریزی پروژه (Project Planning)، دارای نمایش‌های دو بعدی (Visual 2D) یا تصاویری است که به راحتی قابل درک هستند.

در این نمایش‌های دو بعدی، صفحات وب سایت به صورت بلوک‌‌ها یا سلول‌هایی نمایش داده می‌شوند و خط‌هایی که بین بلوک‌ها وجود دارند، لینک‌ها و مسیرهای مابین صفحات وب را نشان می‌دهند. در تصویر زیر، مثالی از ارتباط بین افراد یک خانواده نشان داده شده است که در این مثال سایت اصلی خانه و بلوک‌های دیگر، افراد خانواده یعنی همان دیگر صفحات وب را نشان می‌دهند. لینک‌ها و ارتباط بین صفحات نیز با خط بین این بلوک‌ها مشخص شده است.

مثال برای ساخت سایت مپ | آموزش کامل ساخت Sitemap — رایگان و به زبان ساده |

نمایش دو بعدی فوق، یک راه مناسب شهودی برای درک روش کار و مفهوم ساخت Sitemap است. Sitemap جهت استفاده در ربات‌های موتور جستجو معمولاً به شکل یک فایل XML بهینه‌سازی می‌شود. همچنین، فهرست سایت مپ‌های XML ممکن است حاوی اطلاعات اضافی در مورد صفحات سایت و محتوای آن باشند و به راحتی توسط کامپیوترها خوانده و تفسیر شوند. در بخش بعدی به مزایای استفاده از ساخت Sitemap پرداخته شده است.

مزایای استفاده از ساخت Sitemap

از نظر فنی در طراحی و مدیریت یک سایت نیازی به استفاده و ساخت Sitemap نیست. ربات موتورهای جستجو یا همان خزنده‌های وب، بدون شک خودشان سایت‌ها را پیدا و فهرست می‌کنند. با این حال، این موضوع تضمین نمی‌کند که ربات‌های جستجو همه مواردی را در نظر بگیرند که مدیر سایت قصد رسیدن به آن‌ها را دارد.

ساخت Sitemap با استفاده از دو روش اصلی، این نگرانی‌ها را درباره SEO سایت کاهش می‌دهد:

  • ساخت Sitemap یک فهرست کامل از صفحات سایت مورد نظر می‌سازد و این موضوع باعث می‌شود که ربات‌های موتورهای جستجو مانند ربات گوگل همه چیز را بررسی و کاوش کنند.
  • Sitemap شامل داده‌های اضافی (Metadata) در زمینه متنی کردن اطلاعات در هر صفحه است. داده‌های اضافی به ربات‌ها این امکان را می‌دهند که درباره چگونگی سازماندهی صفحات سایت‌ها، آخرین زمان به‌روزرسانی صفحات سایت‌ها، ارتباط آن‌ها با یکدیگر و سایر موارد اطلاعات داشته باشند.

ساخت Sitemap یک روش ضروری برای اطمینان از این موضوع است که ربات موتور جستجو تمام محتوای ایجاد شده در سایت مورد نظر را می‌بیند. بنابراین، ساخت Sitemap جهت افزایش SEO سایت از موارد حیاتی به حساب می‌آید. اکنون پس از شرح مزایای Sitemap در بخش بعدی این مقاله به تشخیص نیاز ساخت Sitemap برای سایت پرداخته شده است.

تشخیص نیاز ساخت Sitemap برای سایت

اگر سایت ساخته شده لینک‌دهی درستی داشته باشد، موتور جستجویی مانند گوگل می‌تواند آن را به راحتی پیدا کند. لینک‌دهی طوری باید انجام شود که موتور جستجو به تمام صفحاتی از سایت که حائز اهمیت هستند دسترسی داشته باشد.

برای مثال اگر مطلبی در مورد موضوع «X» نوشته شده است، تمام لینک‌هایی که در صفحه این مطلب وجود دارند باید مرتبط به مطلب «X» باشند تا یک لینک‌دهی درست انجام شود. اگر این موارد رعایت شوند، ساخت Sitemap با کیفیت بهتری جهت پیشرفت وب سایت، کار خود را انجام خواهد داد.

تشخیص نیاز ساخت Sitemap برای سایت در مقاله آموزش کامل ساخت Sitemap

در چه مواردی نیاز به ساخت Sitemap وجود دارد؟

مدیران سایت به چند دلیل زیر به ساخت Sitemap احتیاج دارند:

  • اگر سایت خیلی بزرگ باشد، حتماً به ساخت Sitemap احتیاج دارد. چون احتمال این وجود دارد که ربات‌های جستجوی گوگل، بررسی برخی از صفحات جدید یا صفحاتی که به تازگی به‌روزرسانی شده‌اند را به کلی نادیده بگیرند.
  • زمانی که سایت دارای صفحات زیادی از محتوا باشد که با یکدیگر تفاوت دارند یا به درستی به هم لینک نشده‌اند، ساخت Sitemap پیشنهاد می‌شود. در این حالت، می‌توان لینک‌های سایت را در یک نقشه سایت فهرست کرد و در موتور جستجوی گوگل قرار داد تا از نادیده گرفته شدن صفحات سایت توسط ربات جستجوی گوگل جلوگیری شود.
  • اگر سایت جدید باشد و صفحات آن دارای لینک‌های خارجی کمی باشند، ساخت Sitemap برای این سایت یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارها به حساب می‌آید. ربات جستجوی گوگل یا هر ربات جستجوی دیگری که صفحات سایت را از صفحه‌ای به صفحه دیگر بررسی می‌کنند، این سایت جدید را به دلیل نداشتن لینک‌های خارجی و مخصوصاً لینک‌های خارجی پر بازدید، نمی‌بیند.
  • اگر سایت دارای محتوای رسانه‌ای با ارزشی مانند ویدیو و تصویر باشد یا در قسمت اخبار گوگل (Google News) قرار داشته باشد، استفاده از ساخت Sitemap می‌تواند تأثیر بسزایی در بازدید آن بگذارد.

همیشه و در همه سایت‌ها نیازی نیست که از ساخت Sitemap استفاده شود. در ادامه چند نمونه از سایت‌هایی شرح داده می‌شوند که به ساخت Sitemap نیاز ندارند.

در چه مواردی نیازی به ساخت Sitemap نیست؟

در ادامه مواردی فهرست شده‌اند که نیازی به ساخت Sitemap در آن‌ها وجود ندارد:

  • اگر سایت خیلی کوچک باشد نیازی به استفاده از نقشه سایت در آن نیست. منظور از سایت کوچک یعنی سایت دارای ۵۰۰ صفحه یا کم‌تر از آن باشد. جهت در نظر گرفتن صفحات سایت، فقط صفحاتی در سایت مپ فهرست می‌شوند که نیاز است در موتور جستجوی گوگل نمایش داده شوند.
  • اگر سایت کاملاً به صورت داخلی لینک شده باشد، به این معنی است که موتور جستجویی مانند گوگل با بازدید صفحه اصلی سایت به ترتیب وارد لینک‌های صفحات بعدی سایت می‌شود و همه لینک‌ها و صفحات را بررسی می‌کند. بنابراین در این صورت، سایت مورد نظر نیازی به ساخت Sitemap ندارد.
  • در صورتی که سایت دارای فایل‌های رسانه‌ای مانند تصویر و ویدیو یا صفحات اخباری نباشد و نیازی جهت دید شدن این رسانه‌ها در موتور جستجوی گوگل وجود نداشته باشد، استفاده از ساخت Sitemap لازم نیست. معمولاً نقشه‌های سایت به موتور جستجوی گوگل کمک می‌کنند تا رسانه‌های تصویری و ویدیویی یا مقالات خبری از سایت مربوطه مورد بازدید بیش‌تری قرار بگیرند. اگر سایتی نیاز به دیده شدن این محتوا ندارد، پس استفاده از Sitemap برای آن لازم نیست.

در بخش بعدی مقاله «آموزش کامل ساخت Sitemap»، به بررسی مراحل ساخت و ارسال Sitemap در گوگل پرداخته می‌شود.

مراحل ساخت و ارسال Sitemap در گوگل چگونه است؟

در این بخش بررسی شده است که چگونه یک Sitemap برای وب سایت ایجاد می‌شود و در گوگل در معرض دسترسی ربات موتور جستجوی گوگل قرار می‌گیرد.

مراحل کلی زیر باید برای ساخت Sitemap رعایت شوند:

  1. ابتدا باید مشخص شود که از چه فرمتی (قالبی) برای ساخت Sitemap استفاده خواهد شد.
  2. در این مرحله، سایت مپ ایجاد می‌شود. سایت مپ‌ها می‌توانند به صورت دستی و خودکار ساخته شوند.
  3. Sitemap ساخته شده باید در گوگل قرار داده شود. این کار به وسیله اضافه کردن فایل Sitemap به فایل متنی «robots.txt» یا ارسال مستقیم فایل Sitemap به کنسول جستجوی گوگل انجام می‌شود.

در بخش بعدی این مقاله، انواع فرمت‌های ساخت Sitemap در گوگل بررسی می‌شوند.

انواع فرمت‌های ساخت Sitemap در گوگل کدامند؟

موتور جستجوی گوگل فرمت‌هایی زیادی از Sitemap را پشتیبانی می‌کند. این فرمت‌ها در ادامه ارائه شده‌اند:

  • سایت مپ XML یا زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر
  • سایت مپ HTML
  • Sitemap با قالب RSS که سرنامی برای «Really Simple Syndication» به حساب می‌آید و دو فرمت زیر، زیرمجموعه این فرمت هستند:
    • «mRSS» که مخفف «media RSS» است.
    • «Atom 1.0» که یک قالب متنی به حساب می‌آید.
  • «Text» یا فایل متنی

در موتور جستجوی گوگل استفاده از پروتکل استاندارد نقشه سایت در همه قالب‌ها انجام می‌شود. این موتور جستجو در حال حاضر از ویژگی‌های <priority> و <changefreq> (این ویژگی‌ها در ادامه مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند) در Sitemapهای خود استفاده نمی‌کند. همه فرمت‌های یک نقشه سایت به حجم ۵۰ مگابایت (MB) در حالت فشرده نشده و حاوی ۵۰۰۰۰ نشانی URL محدود می‌شوند. اگر فایل Sitemap از این مقدار بزرگتر یا تعداد URL‌های آن بیش‌تر شد، می‌توان Sitemap را به چند فایل تقسیم کرد.

انواع فرمت‌های ساخت Sitemap در گوگل کدامند؟

در این صورت با ایجاد یک فایل فهرست و قرار دادن همه فایل‌های نقشه‌های سایت در آن، یک فایل Sitemap کلی ساخته و به گوگل ارسال می‌شود. به صورت کلی می‌توان چندین Sitemap یا یک فایل حاوی چندین Sitemap را در موتور جستجوی گوگل قرار داد. در ادامه این بخش به بررسی فرمت‌های ساخت Sitemap و ارائه نمونه‌ها و مثال‌هایی برای هر یک پرداخته شده است.

مثال Sitemap با فرمت XML

در این بخش یک نمونه ساده از ساخت Sitemap نمایش داده شده است که شامل یک آدرس URL می‌شود:

1<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
2<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
3  <url>
4    <loc>http://www.example.com/foo.html</loc>
5    <lastmod>2018-06-04</lastmod>
6  </url>
7</urlset>

در بخش بعدی به بررسی فرمت‌های Atom 1.0 ،RSS و mRSS پرداخته می‌شود.

فرمت XML ساخت Sitemap | آموزش کامل ساخت Sitemap

قالب‌های Atom 1.0 ،RSS و mRSS برای ساخت Sitemap

اگر وب سایتی با اطلاعات RSS Feed یا Atom وجود داشته باشد، می‌توان فید URL آن را به عنوان Sitemap به موتور جستجو ارسال کرد. اکثر نرم افزارهای وبلاگی (Blog Software) دارای امکان ساخت فید برای مدیران سایت هستند، اما باید روی این فیدها بررسی‌هایی انجام داد تا اطمینان حاصل شود که فقط شامل فید URLها می‌شوند.

می‌توان از «mRSS» نیز جهت آماده‌سازی جزئیات محتوای ویدیویی در سایت استفاده کرد. mRSS یک انشعاب از RSS است که در آن بهبودهای بسیاری برای محفظه‌های RSS اضافه شده است و برای هم‌نشری فایل‌های چندرسانه‌‌ای (صوت، ویدیو و تصاویر) در فیدهای RSS استفاده می‌شود.

در بخش بعدی مقاله به توضیحی درباره فرمت «Text» پرداخته شده است.

قالب متنی برای ساخت Sitemap

ممکن است Sitemap سایت مورد نظر فقط شامل آدرس‌های URL صفحات باشد، جهت ساخت Sitemap برای این نوع از سایت‌‌ها، می‌توان هر کدام از URL‌ها را در یک سطر از فایل Text به صورت زیر نوشت و به گوگل ارسال کرد:

http://www.example.com/file1.html

http://www.example.com/file1.html

در ادامه به بررسی راهنمای استفاده از فایل Text در ساخت Sitemap پرداخته شده است.

راهنمای استفاده از فایل Text در ساخت Sitemap

  • این فایل Sitemap با استفاده از روش رمزگذاری (Encoding) به صورت «UTF-8»، رمزگذاری می‌شود.
  • هیچ عبارت دیگری به جز URL‌ها نباید در این فایل متنی Sitemap قرار گرفته شود.
  • می‌توان فایل‌های متنی Sitemap را با هر عنوانی، نام‌گذاری کرد. فقط در این نام‌گذاری باید به این موضوع توجه داشت که در انتهای فایل پسوند «txt.» قرار گرفته شود.

در بخش بعدی این مقاله به چندین دستورالعمل مهم پیرامون ساخت Sitemap پرداخته شده است.

دستورالعمل‌های کلی ساخت Sitemap

در این بخش به دستورالعمل‌های کلی ساخت Sitemap پرداخته شده است و در ساخت Sitemap با هر روشی، باید به آن‌ها توجه داشت:

  • در ساخت Sitemap باید از URL‌های ثابت و واجد شرایط استفاده کرد. ربات جستجوی گوگل دقیقاً URL‌های موجود در فهرست را بررسی می‌کند. برای مثال، اگر سایتی با نشانی «/https://www.example.com» وجود داشته باشد، باید به همین صورت نوشته شود و استفاده از نشانی سایت به صورت «/https://example.com» (یعنی حذف www) یا «mypage.html/.» (یعنی URL نسبی) اشتباه است.
  • Sitemap در هر جایی از سایت می‌تواند قرار بگیرد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که Sitemap فقط روی فرزندان (Descendant) یک شاخه (دایرکتوری) والد (Parent) تأثیر می‌گذارد. بنابراین، نقشه سایتی که در آن از URL ریشه (Root) یا والد استفاده شده باشد، می‌تواند روی همه فایل‌های فرزندانش در سایت تأثیر بگذارد. بنابراین، بهترین URL برای قرار گرفتن در Sitemap، آدرس ریشه یا والد سایت است.
  • «Session ID» را نباید همراه با URL‌ در فایل Sitemap اضافه کرد. این کار بررسی تکراری و مجدد URLهایی که دارای Session ID هستند را کاهش می‌دهد. Session ID یک شماره منحصر به فرد است که سرور وب سایت برای شناسایی کاربرهای خاص و مجاز در طول مدت بازدید آن‌ها از سایت، ایجاد می‌کند.
  • در ساخت Sitemap با استفاده از دستور «hreflang Annotation»، به موتور جستجوی گوگل، نسخه‌های زبان جایگزین برای URL اعلام می‌شود.
  • فایل‌های Sitemap گوگل با روش «UTF-8» رمزگذاری می‌شوند.
  • گاهی اوقات فایل‌های Sitemap بزرگ به فایل‌های کوچکتر تقسیم می‌شوند، همان‌طور که در بخش پیشین شرح داده شد در یک فایل Sitemap حداکثر  50000 نشانی URL قابل استفاده است و حداکثر حجم برای یک فایل غیر فشرده سایت مپ، ۵۰ مگابایت است، اگر حجم فایل نهایی Sitemap بیش‌تر از این مقادیر باشد، باید این فایل به چند فایل کوچک‌تر شکسته شود. برای ارسال این Sitemapها به گوگل هم می‌توان آن‌ها را در یک فایل ذخیره و به عنوان یک Sitemap به گوگل ارسال کرد و هم می‌توان هر کدام را به صورت جداگانه در گوگل قرار داد.
  • برای ساخت Sitemap بهتر است فقط از URL‌های استاندارد (Canonical URL) استفاده شود. اگر دو نسخه از یک صفحه در سایت وجود داشته باشد، برای ساخت Sitemap از نسخه‌ای استفاده می‌شود که مدیر سایت قصد دارد بیش‌تر در گوگل دیده شود. برای مثال اگر در سایت مورد نظر دو نسخه URL همراه با «www» و بدون «www» موجود باشد، فقط یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود و در Sitemap قرار می‌گیرد و دستور «rel=canonical» در URL دیگر اضافه می‌شود.
  • اگر برای URL سایت دو نسخه متفاوت موبایل و دسکتاپ وجود داشته باشد، فقط به یکی از نسخه‌ها در ساخت Sitemap اشاره می‌شود. با این حال، اگر نیاز باشد که به هر دو URL اشاره شود، URL این سایت‌ها برای نشان دادن نسخه‌ها برچسب‌گذاری (Annotate) می‌شوند.
  • از پسوندهای نقشه سایت (Sitemap Extension) برای اشاره به انواع رسانه‌های دیگر (Additional Media Type) مانند ویدیو، تصاویر و اخبار استفاده می‌شود.
  • اگر در سایت مورد نظر ناحیه‌ها و زبان‌های گوناگون دنیا دارای صفحات جایگزین (Alternate Page) باشند، می‌توان با استفاده از دستور «hreflang» یا برچسب‌های (تگ‌های) HTML جهت نشان دادن URLهای صفحات جایگزین در فایل Sitemap استفاده کرد. باید به این نکته توجه داشت که در ساخت Sitemap نمی‌توان از کاراکترهای غیر لاتین و غیر الفبایی استفاده کرد. برای ایجاد این کاراکترها در یک فایل Sitemap، هر مقدار داده‌ای که در فایل‌های XML Sitemap قرار دارند، حتی اگر این داده‌ها در URL باشند، باید دستور آن‌ها با استفاده از Escape Codeها طبق جدول زیر نوشته شوند:
    جدول استفاده از اسکیپ کدها | آموزش کامل ساخت Sitemap — رایگان و به زبان ساده

    یک فایل Sitemap فقط شامل کدهای اَسکی (ASCII) است؛ این فایل نمی‌تواند شامل کدهای اسکی گسترش یافته (Extended ASCII)، کدهای کنترلی خاص و یک سری کاراکتر خاص مانند «{}» و «*» شود. اگر در ساخت Sitemap این کاراکترها مورد استفاده قرار بگیرند، زمان ارسال کدها به موتور جستجو، خطا دریافت خواهد شد. علاوه بر این، همه URL‌های موجود در فایل Sitemap باید جهت خوانایی (Readability) توسط وب سرور آن‌ها رمزگذاری شوند و «URL Escape» داشته باشند. با این حال، اگر از هر نوع اسکریپت، ابزار یا فایل لاگی برای تولید URLها استفاده شود، معمولاً این رمزگذاری‌ها به صورت خودکار انجام می‌شوند. فقط در صورتی این اتفاق نمی‌افتد که فایل Sitemap به صورت دستی ایجاد شده باشد.

  • باید به این نکته توجه داشت که ساخت Sitemap شامل توصیه‌هایی برای موتور جستجو جهت بازدید بیش‌تر سایت است. موتور جستجو متعهد نخواهد شد که به طور کامل همه URL‌های درون Sitemap را بررسی کند.
  • موتور جستجوی گوگل از تگ‌های «<priority>» و «<changefreq>» در ساخت Sitemap استفاده نمی‌کند.
  • از تگ «<lastmod>» در ساخت Sitemap زمانی که یک URL ثابت و مورد تأیید است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه می‌توان زمانی را در نظر گرفت که یک صفحه در مقایسه با آخرین بروزرسانی‌اش تغییری نکند.
  • مکانی که هر URL در ساخت Sitemap قرار می‌گیرد برای موتور جستجوی گوگل اهمیتی ندارد و گوگل URL‌ها را به ترتیب پیمایش و بررسی نمی‌کند.

مثالی برای نوشتن کاراکتر غیر اسکی همراه با کدهای Escape

در بخش انتهایی دستورالعمل‌های کلی ساخت Sitemap ، مثال‌هایی از کدهای Escape ارائه شده است که در جدول فوق معرفی شده بودند.

در دستور زیر مثالی برای نوشتن کاراکتر غیر اسکی «ü» همراه با کدهای اسکیپ مشاهده می‌شود.

http://www.example.com/ümlat.html&q=name

در مثال زیر URL فوق با استفاده از «ISO-8859-1» رمزگذاری شده است و کدهای اسکیپ آن به صورت زیر نوشته شده‌اند:

http://www.example.com/%FCmlat.html&q=name

مثال زیر رمزگذاری URL فوق را با استفاده از روش «UTF-8» نشان می‌دهد و کدهای اسکیپ این URL به صورت زیر است:

http://www.example.com/%C3%BCmlat.html&q=name

URL زیر مثالی برای اسکیپ موجودیت‌ها (Entity Escaped) به حساب می‌آید:

http://www.example.com/%C3%BCmlat.html&amp;q=name

در این مقاله، پس از شرح دستورالعمل‌های کلی ساخت Sitemap ، به انواع روش‌های ساخت آن پرداخته شده است.

انواع روش‌های سایت Sitemap

روش‌های ساخت Sitemap کدامند؟

روش‌های زیادی برای ساخت Sitemap در وب سایت‌ها وجود دارند. ممکن است هر کدام از این روش‌ها برای استفاده خاصی در وب سایت قرار بگیرند.

در ادامه این بخش به بررسی چند روش ساخت Sitemap پرداخته می‌شود که از بقیه رایج‌تر هستند و امروزه بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • برای ساخت Sitemap می‌توان از ابزارهایی استفاده کرد که توسط پلتفرم سازنده سایت فراهم شده است. بسیاری از روش‌های ساخت وب سایت و سیستم‌های مدیریت محتوا (Content Management System | CMS)، ابزار یا افزونه‌هایی (Plugin) را ارائه می‌دهند که می‌توان از آن‌ها برای ساخت Sitemap استفاده کرد. برای مثال، کاربران سیستم مدیریت محتوا وردپرس (WordPress) می‌توانند یک افزونه اختصاصی را دانلود و نصب کنند که به سرعت کار Sitemap را انجام می‌دهد.
  • به صورت دستی می‌توان Sitemap ساخت. اگر به صورت دستی Sitemap ساخته شود این امکان به وجود می‌آید که Sitemap سفارشی‌سازی شود و به مناسب‌ترین نحو ممکن ایجاد شود. اما این روش فقط برای توسعه‌دهندگان وب با تجربه توصیه می‌شود. روش ساخت Sitemap دستی، معمولاً برای تعداد URL‌های خیلی بالا و بیش‌تر از دَه‌ها URL مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • جهت ساخت Sitemap با بیش‌تر از ده‌ها URL، سایت‌مپ به صورت خودکار ایجاد می‌شود.
  • برای ساخت Sitemap می‌توان از یک تولیدکننده سایت مپ آنلاین (Online Sitemap Generator) استفاده کرد. این روش‌ها اکثراً دارای ابزارهای پلتفرم آگنوستیک (Platform Agnostic) هستند که گزینه خوبی برای ساخت Sitemap به حساب می‌آیند. زیرا نیازی به دانلود کردن هیچ نرم افزار جانبی نیست و پردازش ساده و با سرعت انجام می‌گیرد. پلتفرم آگنوستیک، پلتفرمی است که نوع سیستم عامل ابزار آن جهت اجرا، مهم نیست. مرورگرهای صفحات وب از این نوع پلتفرم‌ها هستند.

در ادامه این مقاله، پیش از پرداختن به آموزش و ساخت Sitemap، مجموعه دوره‌های آموزشی طراحی سایت فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

آموزش و ساخت Sitemap

زمانی که یک Sitemap ساخته می‌شود، مدیر سایت به خزنده یا ربات موتور جستجو اعلام می‌کند که ترجیحش در نشان دادن کدام URL از سایت در نتایج جستجو کاربران است. انتخاب URL‌های استاندارد بهترین روش برای ایجاد و ساخت Sitemap  به حساب می‌آید. اگر محتوای یکسانی برای چند URL وجود داشته باشد، باید URLای انتخاب شود که کامل‌تر و مهم‌تر است و نیازی به اضافه کردن همه URL‌ها در فایل سایت مپ نیست.

همان‌طور که در بخش قبلی به آن پرداخته شد، برای ساخت Sitemap روش‌های گوناگونی وجود دارد که در این بخش، بررسی و آموزش چند نمونه از این روش‌ها شرح داده می‌شود. بخش اول این آموزش‌ها، به بررسی روش ساخت Sitemap به وسیله CMS اختصاص داده شده است.

روش ساخت Sitemap به وسیله سیستم‌های مدیریت محتوا چگونه است؟

اگر برای ساخت وب سایت از یک روش سیستم مدیریت محتوا مانند «WordPress» ،«Wix» ،«Drupal» یا «Blogger» استفاده شده باشد، اکثر این سیستم‌ها به صورت خودکار Sitemap را به وسیله افزونه می‌سازند و در دسترس ربات‌های موتورهای جستجو مانند گوگل قرار می‌دهند. در بخش بعدی مقاله «آموزش کامل ساخت Sitemap» به بررسی ساخت Sitemap در یک سایت وردپرسی پرداخته می‌شود.

ساخت Sitemap در سیستم مدیریت محتوا وردپرس

سیستم تولید محتوا وردپرس برای اکثر کارهایی که انجام می‌دهد نیازمند یک افزونه شخص ثالث است، اما به دلیل اهمیت بالای ساخت Sitemap در سال ۱۳۹۹ شمسی (۲۰۲۰ میلادی) یک تابع ساخت Sitemap به صورت پیش‌فرض روی هسته وردپرس نسخه ۵.۵ اضافه شد. اگر مدیر سایت قصد کنترل بیش‌تر Sitemap را داشته باشد، از افزونه‌های محبوب و شناخته شده‌تر وردپرس استفاده می‌کند. در ادامه سه نمونه از این افزونه‌ها معرفی می‌شوند. ابتدا به بررسی افزونه «Yoast SEO» پرداخته شده است.

ساخت Sitemap در سیستم مدیریت محتوا وردپرس به وسیله افزونه Yoast SEO

اگر از سیستم تولید محتوای وردپرس برای ساخت وب سایت استفاده شده باشد، می‌توان از افزونه‌های گوناگونی برای ساخت Sitemap استفاده کرد. یکی از معروف‌ترین آن‌ها افزونه «Yoast SEO» است. مهم‌ترین مزیت استفاده از این افزونه برای ساخت یک «XML Sitemap» این است که به صورت خودکار بروز رسانی می‌شود یعنی دارای یک سیستم نقشه سایت پویا (Dynamic Sitemap) است. بنابراین هر زمان که یک صفحه جدید از هر نوعی، مانند نوشته وبلاگی یا یک صفحه تجارت الکترونیکی (محصول) به سایت اضافه شود، لینک آن به فایل Sitemap‌ به صورت خودکار اضافه خواهد شد.

لوگو افزونه Yoast در وردپرس | آموزش کامل ساخت Sitemap

برای استفاده از افزونه Yoast و ساخت Sitemap با استفاده از آن، شش مرحله زیر انجام می‌گیرد:

  1. جهت ساخت Sitemap با این افزونه، ابتدا وارد سایت وردپرسی مورد نظر می‌شوند.
  2. در منو سمت راست صفحه پیشخوان وردپرس، روی آیکون «Y» کلیک می‌شود. این آیکون نشان دهنده افزونه Yoast است.
  3. در منوی جدیدی که باز شده است باید روی کلمه «عمومی» کلیک شود.
  4. سپس صفحه دیگری نشان داده خواهد شد و از کشوی بالای صفحه گزینه «قابلیت‌ها» انتخاب می‌شود.
  5. در این بخش، روی علامت سوال رو به روی کلمه «نقشه‌های XML سایت» مانند تصویر زیر کلیک می‌شود.
  6. از بین گزینه‌های آبی که در این بخش نمایش داده می‌شوند، روی گزینه «مشاهده نقشه‌های سایت XML» کلیک می‌شود و می‌توان در این بخش Sitemapهای ساخته شده برای سایت وردپرسی مورد نظر را مشاهده کرد.
تصویر صفحه Yoast در وردپرس | آموزش کامل ساخت Sitemap

در تصویر فوق، روی علامت سوال آبی شده، کلیک شده است و سپس، گزینه‌های زیر برای انتخاب «مشاهده نقشه‌های سایت XML» باز می‌شوند.

گزینه «مشاهده نقشه‌های سایت XML» | آموزش کامل ساخت Sitemap

سپس، کاربر به URL اختصاصی Sitemap با آدرس «yourdomainname.com/sitemap_index.xml» هدایت خواهد شد. در این قسمت می‌توان Sitemap ایجاد شده برای سایت وردپرسی را به صورت زیر، همراه با تمامی URL‌ها مشاهده کرد.

روش نقشه سایت با استفاده از روش‌های آنلاینحال در بخش بعد به روش سفارشی‌سازی Sitemap با استفاده از افزونه Yoast SEO پرداخته می‌شود.

چگونه با استفاده از افزونه Yoast SEO یک Sitemap سفارشی ساخته می‌شود؟

جهت سفارشی کردن نقشه سایت ساخته شده به وسیله افزونه Yoast SEO، شاخص‌گذاری موتور جستجو برای انواع گوناگون محتوا روشن یا خاموش می‌شود.

برای انجام این کار، با ورود به منوی سمت راست پیشخوان وردپرس، انتخاب گزینه «بهبود ظاهر جستجوها» و تغییر تنظیمات انواع محتوا و طبقه‌بندی (Content Types and Taxonomi) امکان ایجاد نقشه سایت سفارشی ممکن می‌شود. در ادامه به ترتیب مراحل انجام این کار ارائه شده است:

  1. روی آیکون «Y» در منوی سمت راست پیشخوان وردپرس کلیک می‌شود.
  2. زیرمنو آیکون «Y» باز و از این بخش گزینه «بهبود ظاهر جستجوها» انتخاب می‌شود.
  3. در این مرحله، کاربر وارد کشوی «انواع محتوا» در بالای صفحه خواهد شد.
  4. شاخص‌گذاری هر کدام از گزینه‌ها که قصد تغییر آن‌ وجود دارد در بخش «نمایش پست‌ها در نتایج جستجو» با جابه‌جایی «بله» یا «خیر» ، فعال یا غیرفعال می‌شود. برای ایجاد تگ‌های بدون شاخص (Noindex) و حذف محتوای مورد نظر از نقشه سایت XML، وضعیت بر روی «خیر» و برای شاخص‌گذاری لینک‌هایی که مد نظر هستند، وضعیت بر روی «بله» قرار می‌گیرد. در نهایت هر چیزی که نیازی نیست در Sitemap قرار بگیرد باید به گزینه «خیر» تغییر وضعیت بدهد.
  5. در این مرحله، روی گزینه «طبقه‌بندی‌ها» کلیک می‌شود. این بخش دقیقا جایی است که می‌توان در آن گروه‌ها و تگ‌های مورد نظر را از Sitemap حذف کرد. باید به این مسئله توجه داشت که اگر مدیر سایت استراتژی برای استفاده از گروه‌ها و تگ‌ها دارد، گزینه مخصوص به آن‌ها در حالت فعال نگه داشته شود.

پس از ایجاد همه تغییرات مورد نظر، یک بار دیگر «yourdomainname.com/sitemap_index.xml» بررسی می‌شود. می‌توان تغییرات اعمال شده را در این بخش مشاهده کرد. در بخش بعدی این مقاله به معرفی افزونه «Google XML Sitemaps» جهت ساخت Sitemap در سیستم مدیریت محتوا وردپرس پرداخته می‌شود.

معرفی افزونه Google XML Sitemaps جهت ساخت Sitemap در سیستم مدیریت محتوا وردپرس

ساخت Sitemap در سیستم مدیریت محتوا وردپرس

این افزونه وردپرس نباید با ابزار رسمی گوگل اشتباه گرفته شود، افزونه «Google XML Sitemaps» یک ابزار مستقل شخص ثالث برای سایت‌هایی است که توسط سیستم مدیریت محتوا وردپرس ساخته شده‌اند. این ابزار می‌تواند Sitemap‌های پویا از همه صفحات وب سایت و صفحات سفارشی وردپرسی بسازد. در بخش بعدی به معرفی افزونه «XML Sitemap Generator» جهت ساخت Sitemap در سیستم مدیریت محتوا وردپرس پرداخته شده است.

معرفی افزونه XML Sitemap Generator جهت ساخت Sitemap در سیستم مدیریت محتوا وردپرس

افزونه XML Sitemap Generator جهت ساخت Sitemap

افزونه «XML Sitemap Generator» یک روش ساخت Sitemap دیگر در سیستم مدیریت محتوا وردپرس با ایجاد فرمت‌های XML ،HTML و RSS است. این افزونه وردپرس، تنظیمات ساده‌ای برای ساخت سایت مپ دارد و دارای گزینه آلارام خودکار برای زمان بروزرسانی صفحه یا نوشته‌ است. همچنین، افزونه XML Sitemap Generator قابلیت شخصی‌پذیری بالایی دارد. در بخش بعدی مقاله به روش ساخت Sitemap به صورت دستی پرداخته شده است.

روش ساخت Sitemap به صورت دستی چیست؟

همان‌طور که در بخش پیشین ارائه شد، برای سایت‌هایی که تعداد URL‌های آن‌ها زیاد نیست، می‌توان از روش‌های دستی ساخت Sitemap استفاده کرد. برای این کار می‌توان Sitemap‌ را در یک ویرایشگر متن (Text Editor) مانند «Notepad» در سیستم عامل ویندوز یا «Nano» در لینوکس و مک نوشت. با استفاده از روش دستی، Sitemap‌های بزرگ نیز می‌توان ساخت اما این روش برای ساخت این سایت مپ‌ها خسته کننده و زمان‌بر است. در بخشی بعدی به روش ساخت XML Sitemap به صورت دستی پرداخته شده است.

ساخت XML Sitemap به صورت دستی

«XML Sitemap» روشی برای ساخت Sitemap در فرمتی خوانا برای موتورهای جستجو به حساب می‌آید. نقشه سایت XML شبیه به یک فهرست ساده از URLها به نظر می‌رسد که یک سری اطلاعات بیش‌تر به آن اضافه شده است. اطلاعات اضافه‌ای که به این URLها اضافه می‌شوند شامل تگ‌ها هستند. برای مثال تگ «<changefreq>» نشان می‌دهد که محتوای یک صفحه چقدر به روز شده است و تگ «<priority>» به ربات‌های موتورهای جستجو در مورد سطح اهمیت URL اشاره می‌کند. در ادامه این بخش به معرفی تگ‌های مهم در ساخت XML Sitemap پرداخته می‌شود.

روش ساخت XML Sitemap | آموزش کامل ساخت Sitemap

تگ <changefreq>

هرچه یک صفحه بیش‌تر ویرایش شود، باید به دفعات بیش‌تری مورد بررسی خزنده‌های موتور جستجو قرار بگیرد. استفاده از تگ «<changefreq>» در ساخت Sitemap به ربات‌های موتور جستجو مانند «Googlebot» کمک می‌کند که یک صفحه تا حد امکان و به دفعات بیش‌تری بررسی شود. هر محتوای جدیدی که ایجاد می‌شود به فهرست (ایندکس) Google ارسال خواهد شد، بنابراین دفعات بررسی شدن صفحات وب تأثیر بسزایی در SEO وب سایت می‌گذارد. در بخش بعدی این مقاله تگ «<loc>» معرفی شده است.

تگ <loc>

این تگ، URL کامل یک صفحه از وب سایت را به همراه پروتکل‌هایی مانند «HTTP» و «HTTPS» فراهم می‌کند. تگ «<loc>» باید شامل کم‌تر از ۲۰۴۸ کاراکتر باشد. در ادامه این مقاله به معرفی تگ «<priority>» پرداخته شده است.

تگ <priority>

تگ «<priority>» به برجسته کردن صفحاتی کمک می‌کند که برای وب سایت مورد نظر مهم‌تر هستند. این روش شماره اولویت دارد و این شماره اولویت از صفر تا یک افزایش می‌یابد و هرچه به یک نزدیکتر باشد، سطح اولویت برای آن صفحه بالاتر است. زمانی که یک سایت شامل هزاران صفحه می‌شود، این موضوع که کدام صفحه زودتر توسط موتور جستجو بررسی شود در ساخت Sitemap اهمیت بالایی دارد. این مسئله به دلیل این است که گوگل هر بار از یک وب سایت بازدید می‌کند، فقط تعداد مشخصی از صفحات آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اگر یک صفحه که دارای خدماتی با ارزش بالا است، اولویت پایینی داشته باشد (حدود ۰.۱)، ممکن است موتور جستجو مجدداً از آن صفحه بازدید نکند و هر گونه پیشرفتی را که یک صفحه در ساعت‌ها، روزها یا گاهی اوقات چندین هفته به دست آورده را تشخیص ندهد. هرچه فرکانس تغییرها و سطح اولویت بالاتر باشد، آن صفحه بیش‌تر بررسی و دیده می‌شود. بخش بعدی به معرفی تگ «<lastmod>» اختصاص داده شده است.

تگ <lastmod>

صفحات با ارزش کم‌تر، مانند صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی (Privacy Policy Page) یک وب سایت، ممکن است اصلاً تغییری نداشته باشند ولی در عوض با یک برچسب «<lastmod>» به معنی آخرین تغییر که شامل تاریخ در فرمت «YYYY-MM-DD» است در فهرست موتور جستجو قرار بگیرند. به این ترتیب، ربات‌های موتور جستجو مانند ربات گوگل می‌توانند نقشه سایت یک وب سایت و تاریخ آخرین برچسب‌گذاری آن را بررسی کنند، اگر تاریخ صفحه وب سایت در مقایسه با تاریخی که در فهرست قبلی موتور جستجو وجود داشت تغییر یافته باشد، مجدداً در فهرست بررسی گوگل قرار می‌گیرد. در بخش بعدی مقاله «آموزش کامل ساخت Sitemap» مراحل ساخت Sitemap به صورت دستی بررسی شده‌اند.

مراحل ساخت Sitemap به صورت دستی

ساخت Sitemap به صورت دستی گزینه‌های زیادی دارد و می‌تواند طبق چیزی که نیاز است سفارشی‌سازی شود. در این بخش مراحل ساخت Sitemap به ترتیب آموزش داده می‌شوند.

  • مرحله اول: در این مرحله باید توسط شخصی که در حال ساخت Siemap است، یک فایل متنی با پسوند «xml.» برای مثال مانند «sitemap.xml» ایجاد شود.
  • مرحله دوم: در خطوط اول این فایل دستورات زیر نوشته می‌شود:
1<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
2<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
  • مرحله سوم: ایجاد یک ورودی برای هر URL در این مرحله انجام می‌گیرد. در این مرحله استفاده از تگ <loc> ضروری است و استفاده از تگ‌های دیگر اختیاری هستند.
1<url>
2<loc>http://www.example.com/</loc>
3<lastmod>2005-01-01</lastmod>
4<changefreq>monthly</changefreq>
5<priority>0.8</priority>
6</url>
  • مرحله چهارم: در خط آخر فایل ایجاده شده، دستور زیر قرار می‌گیرد.
1</urlset>

در تصویر زیر یک نمونه از XML Sitemap مشاهده می‌شود که با استفاده از روش دستی ساخت Sitemap ایجاد شده است.

کدهای XML جهت ساخت Sitemap

در ادامه این مقاله پس از بررسی ساخت XML Sitemap به روش دستی، به شرح HTML Sitemap پرداخته شده است.

HTML Sitemap چیست؟

«HTML Sitemap» یک نمایش دیداری از ساختار سایت به حساب می‌آید که مشابه XML Sitemap است، این روش تمام صفحات مهم وب سایت را به وسیله یک شیوه کاربر پسند فهرست کرده است. HTML Sitemap یافتن یک صفحه از وب سایت را برای کاربران آسان می‌کند. این روش زمانی استفاده می‌شود که یافتن یک صفحه از منوی اصلی سایت یا لینک‌های داخلی دشوار است. HTML Sitemap مانند روش XML Sitemap معمول نیست و برای کاربران عادی اینترنت روشی شناخته شده، به حساب نمی‌آید. نگهداری این سایت مپ برای وب سایت‌هایی که دارای هزاران صفحه هستند، تقریباً غیر ممکن است. در بخش بعدی به ساخت Sitemap با روش‌های خودکار پرداخته می‌شود.

ساخت Sitemap با روش‌های خودکار چگونه است؟

جهت ساخت Sitemap برای سایت‌هایی که دارای URL‌های زیادی هستند ، روش‌های خودکار گوناگونی وجود دارد. بنابراین بهترین راه این است که نرم افزار وب سایت مورد نظر، آن را تولید کند. برای مثال، می‌توان URL‌های سایت را از پایگاه داده آن استخراج کرد و سپس آن‌ها را به فایل Sitemap اضافه کرد. در بخش بعدی این مقاله، به بررسی روش‌های ساخت Sitemap‌ با استفاده از تولیدکننده آنلاین، پرداخته می‌شود.

روش ساخت Sitemap‌ با استفاده از تولیدکننده آنلاین به چه صورتی است؟

امروزه روش‌هایی برای ساخت XML Sitemap با استفاده از وب سایت‌های آنلاین موجود است. در این بخش به معرفی یکی از این وب سایت‌ها پرداخته می‌شود که «XML Sitemap» را می‌سازد.

ساخت XML Sitemap آنلاین

جهت استفاده از Sitemap در وب سایت‌های غیر وردپرسی می‌توان از ابزارهای گوناگونی استفاده کرد، یکی از این ابزارها سایت «XML-Sitemaps.com» به حساب می‌آید که یک روش آنلاین ساخت Sitemap است. بررسی این ابزار در بخش‌های بعدی به طور کامل انجام می‌شود.

روش نقشه سایت آنلاین XML

بعد از ایجاد Sitemap به وسیله این نوع از سایت‌ها بهتر است به صورت دستی نیز مجدداً بررسی شوند. جهت بررسی آن‌ها، معمولاً نقشه سایت مورد نظر در آدرس «site.com/sitemap.xml» قرار می‌گیرد. اما باز هم به طور کلی می‌توان گفت که کامل بودن Sitemap بستگی به روش یا سیستم مدیریت محتوایی دارد که وب سایت توسط آن ساخته شده است. همچنین، این موضوع نیز اهمیت دارد که از چه برنامه‌ای برای ایجاد نقشه سایت استفاده شده است. در بخش بعدی به طور خلاصه به بررسی هشت ابزار ساخت Sitemap پرداخته می‌شود.

معرفی هشت ابزار محبوب ساخت Sitemap

از آن جایی که ساخت XML Sitemap یک مسئله مهم و حیاتی برای کمک به ربات موتور جستجوی گوگل جهت یافتن صفحات جدید در سایت‌ها به حساب می‌آید، در این بخش به معرفی برخی از ابزارهای ساخت Sitemap پرداخته شده است. Sitemapها به طور کامل ضمانت نمی‌کنند که صفحات آن‌ها در گوگل شاخص‌گذاری شوند و در فهرست جستجوها قرار داشته باشند، اما کمک بسیاری به این موضوع می‌کنند. در این بخش به بررسی هشت ابزار محبوب ساخت Sitemap پرداخته می‌شود که این ابزارها نیز به دو گروه دیداری (Visual) و غیر دیداری تقسیم شده‌اند. در ادامه، ابتدا به بررسی بهترین ابزارهای ساخت Sitemap دیداری پرداخته شده است.

بهترین ابزارهای ساخت Sitemap دیداری

این ابزارهای ساخت Sitemap، یک نمایش بصری مفید جهت کمک به بازدید سلسله مراتبی صفحات وب سایت ارائه می‌دهند. این روش از انواع ساخت Sitemap جهت کار با کلاینت‌ها (سرویس گیرنده) مفید است و به آن‌ها کمک می‌کند تا هدف نقشه سایت را تجسم و بهتر درک کنند. مزیت دیگر این نوع ابزارهای ساخت Sitemap، یادگیری آسان آن است که با استفاده از «کشیدن و انداختن» (Drag-and-Drop) ویژگی‌ها می‌توان از این ابزارها بهره برد. این ابزارها اکثراً وب سایت هستند. در ادامه این بخش، ابتدا به معرفی ابزار «Slickplan» پرداخته می‌شود.

ابزار دیداری Slickplan جهت ساخت Sitemap

«Slickplan» یک ابزار شهودی است که توسط آن می‌توان یک Sitemap ظریف و دقیق با ظاهری حرفه‌ای ایجاد کرد. این ابزار امکان ایجاد آسان «کشیدن و انداختن» ویژگی‌ها به همراه سفارشی‌سازی Sitemap با رنگ‌ها و تصاویر را فراهم می‌کند.

خروجی نهایی ابزار Slickplan حاوی گرافیک برداری مقیاس‌پذیر (Scalable Vector Graphic) برای ارائه به سرویس گیرنده‌ها است. همچنین خروجی می‌تواند یک فایل متنی (Text) ساده یا XML نیز باشد.

ابزار دیداری Slickplan جهت ساخت Sitemap

به علاوه، ابزار Slickplan با «Basecamp» ادغام می‌شود و یک افزونه وردپرس ساده جهت ایجاد امکان اشتراک‌گذاری و همکاری آسان بین چند کاربر و ویرایشگر ایجاد می‌کند. در حقیقت، این ابزار فقط جهت ساخت Sitemap استفاده نمی‌شود و کاربردهای گوناگون بیش‌تری نیز دارد. ابزار Slickplan جهت برنامه ریزی وب سایت، ایجاد نمودار (فلوچارت) پردازش و معماری اطلاعات توسعه یافته برای استفاده در هر نوع پروژه‌ای ایجاد می‌شود.

ویژگی‌های ابزار Slickplan شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سازنده کشیدن و انداختن
  • گنجایش انواع صفحات سفارشی (Custom Page Type Inclusion)
  • وارد کردن فایل Text
  • شبیه‌سازی (Cloning)
  • ویرایش دسته‌ای (Batch Editing)
  • قابلیت شخصی‌سازی بالا (Highly Customizable)
  • مجوزهای کاربر (User Permissions)
  • برندسازی سفارشی (Custom Branding)

به عنوان دومین ابزار تصویری ساخت Sitemap در بخش بعدی به معرفی و شرح ابزار «Dynomapper» پرداخته می‌شود.

ابزار دیداری Dynomapper جهت ساخت Sitemap

ابزار دیداری Dynomapper جهت ساخت Sitemap

Dynomapper یک ابزار دیداری محبوب جهت ارتباط و ساخت Sitemapها به حساب می‌آید. در این ابزار سه نوع سبک «پیش‌فرض»، «دایره‌ای» و «درخت» برای ساخت و سفارشی‌سازی سایت مپ‌ها به همراه لوگو و رنگ طرح مورد نظر ارائه شده است. این Sitemap‌ها اطلاعاتی بیش‌تر از URL‌ها را نمایش می‌دهند، این اطلاعات اضافی می‌توانند شامل همکاری کاربران با نظراتشان، تجزیه و تحلیل داده‌ها، دسته‌بندی‌های گوناگون و سایر موارد شود.

این ابزار ساخت Sitemap به وسیله قابلیت «کشیدن و انداختن»، گزینه‌های پیشرفته خزنده‌های موتور جستجو و ادغام تجزیه و تحلیل‌ها، یکی از ابزارهای مهم ساخت Sitemap دیداری به شمار می‌رود. در ادامه برخی از ویژگی‌های این ابزار ارائه شده است:

  • نظارت URLهای Sitemap‌ها در ابزار «Google Analytics»
  • قابلیت شخصی‌سازی بالا
  • گنجایش انواع صفحات سفارشی
  • مدیریت گردش کار
  • برچسب‌گذاری URL‌ها
  • فیلتر کردن Sitemap‌ها
  • مجوزهای کاربر
  • برندسازی سفارشی

برای سومین ابزار تصویری ساخت Sitemap، بخش بعدی این مقاله به معرفی و شرح ابزار «Writemaps» اختصاص داده شده است.

ابزار دیداری Writemaps جهت ساخت Sitemap

مانند دیگر ابزارهای دیداری شرح داده شده، ابزار «Writemaps» دارای یک رابط کاربری ساده و سفارشی شده به همراه استفاده از انواع رنگ‌ها و امکان برداشت و جمع‌آوری محتوای صفحه را ارائه می‌دهد.

با استفاده از این ابزار دیداری ساخت Sitemap، می‌توان سایت مپ‌های قدیمی را جهت سازماندهی، بایگانی کرد و بین تیم‌های داخلی و سرویس گیرنده‌ها به اشتراک گذاشت. در این ابزار محصول نهایی را می‌توان به صورت یک فایل PDF یا XML به دست آورد. ویژگی‌های ابزار Writemaps به صورت زیر هستند:

  • قابلیت شخصی‌سازی
  • ایجاد گروه‌های سفارشی (Custom Groups)
  • سازنده کشیدن و انداختن

جهت معرفی چهارمین ابزار تصویری ساخت Sitemap در بخش بعدی به معرفی و شرح ابزار «Mindnode» پرداخته می‌شود.

ابزار دیداری Writemaps جهت ساخت Sitemap

ابزار دیداری Mindnode جهت ساخت Sitemap

«Mindnode» هم یک ابزار دیداری ساخت Sitemap است و هم یک ابزار نقشه‌برداری ذهنی به حساب می‌آید که می‌تواند برای برنامه‌ریزی پروژه‌ها به صورت بصری استفاده شود. اگر شخصی به انجام این کار به صورت دیداری علاقه داشته باشد، کاربردهای این ابزار به برنامه‌ریزی Sitemap وب سایت کمک می‌کند.

در این ابزار امکان دریافت Sitemap نهایی دیداری به عنوان یک فایل XML وجود ندارد، اما می‌توان یک نسخه کلی متنی ساده یا یک فایل PDF برای ارائه به سرویس گیرنده با استفاده از آن ایجاد کرد. ویژگی‌های ابزار Mindnode در ادامه ارائه شده است:

  • قابلیت شخص‌سازی یا دارای تم بودن
  • کشیدن و انداختن
  • دریافت اطلاعات به صورت فایل‌های متن ساده، CVS ،PDF یا PNG

ابزار Mindnode یک اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های «Mac» و «IOS» به حساب می‌آید. پنجمین ابزار تصویری ساخت Sitemap ارائه شده در این مقاله، «PowerMapper» است که در بخش بعدی به معرفی و شرح این ابزار پرداخته شده است.

ابزار دیداری Mindnode جهت ساخت Sitemap

ابزار دیداری PowerMapper جهت ساخت Sitemap

ابزار دیداری PowerMapper جهت ساخت Sitemap

در این ابزار با استفاده از یک کلیک Sitemap تولید می‌شود. استفاده از ابزار خودکار ساخت نقشه سایت «PowerMapper» از هدر رفتن زمان جلوگیری می‌کند و باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود. این برنامه جهت برنامه‌ریزی وب سایت، شناسایی خطاهای احتمالی Sitemap، سازگاری (Compatibility) و مسائل مربوط به قابلیت استفاده، مفید است.

ابزار PowerMapper به عنوان یک ابزار ساخت Sitemap دیداری در نظر گرفته می‌شود ولی نسبت به ابزارهای پیشین ارائه شده در این مقاله، محدودتر است. این ابزار سایت مپ‌ها را به صورت فایل‌های XML یا «Excel CSV» ایجاد می‌کند. ویژگی‌های ابزار PowerMapper شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ساخت Sitemap تنها با یک کلیک
  • قابلیت شخصی‌سازی
  • دریافت اطلاعات به صورت فایل‌های XML و CSV

در این بخش از مقاله «آموزش کامل ساخت Sitemap» چند نمونه از ابزارهای دیداری ساخت Sitemap شرح داده شدند؛ در بخش بعدی این مقاله به برخی از ابزارهای ساخت «XML Sitemap» پرداخته می‌شود.

ابزارهای ساخت XML Sitemap

اگر شخصی ابزارهای ساخت Sitemap «کلاسیک» را ترجیح بدهد، ابزارهای موجود در این بخش به آن پیشنهاد می‌شوند. در ادامه به بررسی چند نوع از این ابزارها پرداخته شده است. ابتدا به شرح ابزار «Inspyder Sitemap Creator 5» در بخش بعدی اختصاص داده می‌شود.

ابزار Inspyder Sitemap Creator 5 جهت ساخت Sitemap

استفاده از ابزار «Inspyder Sitemap Creator 5» همراه با نصب آن روی دسکتاپ بسیار ساده است. این ابزار علاوه بر ساخت XML Sitemap برای وب سایت، Sitemapهای مخصوص موبایل، تصویر و ویدیو نیز ایجاد می‌کند.

ابزار Inspyder Sitemap Creator 5 خودکار ساخت Sitemap، سایت مپ‌های گوگل را ایجاد می‌کند، آن‌ها را روی سرور بارگذاری می‌کند، به وسیله یک ایمیل به مدیر سایت اطلاع می‌دهد و ساخت Sitemap را به یک وظیفه آسان تبدیل می‌کند. ابزار «Inspyder» دارای یک رمزگذار «URL/HTML» است که می‌تواند برای ساخت Sitemap مفید باشد. در ادامه به ارائه ویژگی‌هایی از این ابزار پرداخته شده است:

  • قابلیت شخصی‌سازی
  • ساخت Sitemap‌های تصاویر، ویدیو و موبایل
  • ساخت برنامه‌ریزی شده
  • ساخته شده در سرویس گیرنده‌های (کلاینت) FTP ،FTPS و SFTP
  • اطلاع دادن ساخت Sitemap به وسیله ایمیل
  • آلارام (پینگ) موتور جستجوی خودکار

آموزش کامل ساخت Sitemap

در بخش بعدی این مقاله به بررسی ابزار «XML-Sitemaps» به عنوان دومین ابزار، پرداخته شده است.

ابزار XML-Sitemaps جهت ساخت Sitemap

ابزار XML-Sitemaps جهت ساخت Sitemap

ابزار «XML-Sitemaps» دارای دو نوع رایگان و حرفه‌ای (Pro) است که نسخه Pro گزینه‌های بیش‌تری دارد. استفاده از نسخه رایگان فقط نیازمند چهار مرحله زیر است:

  • تعداد دفعات ویرایش محتوای URL توسط توسعه دهنده سایت تنظیم می‌شود.
  • تاریخ آخرین تغییر URL‌ها مشخص می‌شوند.
  • از گزینه اولویت محاسبه خودکار Sitemap جهت نشان دادن اهمیت هر URL نسبت به سایر URL‌ها استفاده می‌شود.
  • در نهایت Sitemap ساخته می‌شود.

ابزارهای اضافی SEO که در XML-Sitemaps پیشنهاد داده می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • تایید کننده XML Sitemap
  • تجزیه و تحلیل سایت‌های رقیب
  • محاسبه تراکم کلمه کلیدی
  • بررسی کننده صفحه SERP که مخفف عبارت «Search Engine Results Page» است.

از ویژگی‌های XML-Sitemaps می‌توان به موارد زیر پرداخت:

  • Sitemap تصویر و ویدیو
  • اطلاع دادن ساخت Sitemap به وسیله ایمیل
  • دارای اپلیکیشن موبایل بودن
  • تشخیص لینک‌های خراب

پس از معرفی چند ابزار ساخت Sitemap، حال در بخش بعدی مقاله «آموزش کامل ساخت Sitemap» به آموزش ارسال Sitemap ساخته شده به موتور جستجوی گوگل پرداخته می‌شود.

آموزش ارسال Sitemap ساخته شده به موتور جستجوی گوگل

موتور جستجوی گوگل در هر بار بررسی سایت، Sitemap را چک نمی‌کند. سایت مپ فقط یک بار پس از ارسال آن به گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد. بعد از آن، Sitemap زمانی مجدداً بررسی خواهد شد که اصلاحاتی روی آن انجام شود. فقط هنگامی که Sitemap جدید تولید یا ویرایش شده باشد، باید در گوگل به‌روزرسانی انجام گیرد و Sitemapهای تکراری نباید برای گوگل ارسال شوند.

اگر یک نشانی URL در Sitemap‌ ویرایش شود در فایل جدیدی که برای آن ساخته شده است از تگ <lastmod> استفاده می‌شود؛ همچنین هر کدام از انواع فایل‌های دیگر Sitemap دارای تگ مشابهی برای این کار هستند. برای مثال در فایل «Atom XML»، تگ <updated> مورد استفاده قرار می‌گیرد. Sitemap را با استفاده از روش‌های گوناگونی می‌توان در گوگل قرار داد که در ادامه به بررسی برخی از این روش‌ها پرداخته شده است:

  • یکی از روش‌هایی که برای این کار انجام می‌شود، ارسال Sitemap به موتور جستجوی گوگل با استفاده از سایت دریافت گزارشات آن (Sitemaps Report) به حساب می‌آید. جهت استفاده از این روش، باید یک حساب کاربری در کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) ساخت و وارد این حساب شد؛ سپس باید فایل Sitemap نهایی را در سایت وارد کرد. همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده شده است، این سایت دکمه‌ای برای آپلود فایل Sitemap دارد.سایت دریافت گزارشات گوگل | آموزش کامل ساخت Sitemap
  • جهت ارسال Sitemap ساخته شده به گوگل، می‌توان از ابزار «ping» استفاده کرد. در این روش، یک درخواست «GET» در مرورگر یا خط فرمان (Command Line) با نشانی زیر ارسال می‌شود. آدرس کامل URL نقشه سایت باید مشخص باشد و از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کرد.
https://www.google.com/ping?sitemap=FULL_URL_OF_SITEMAP

برای مثالی از روش ارسال Sitemap به وسیله ابزار ping، می‌توان به URL زیر توجه کرد:

https://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml
  • جهت استفاده از روش «robots.txt» خط زیر در این فایل قرار می‌گیرد. مسیر Sitemap در این خط مشخص می‌شود. در این روش، زمانی که فایل «robots.txt» مورد بررسی قرار گرفت، Sitemap نیز چک خواهد شد.
Sitemap: https://example.com/my_sitemap.xml
  • اگر برای ساخت Sitemap از فایل‌های «RSS» یا «Atom» استفاده شود و همچنین قصد اضافه کردن Sitemap به موتورهای جستجوی دیگری علاوه بر گوگل وجود داشته باشد، از سایت WebSub می‌توان استفاده کرد.

بدین ترتیب، در این مقاله به تعریف و بررسی Sitemap، انواع روش‌های آن در سایت‌های گوناگون و ارسال آن به موتورهای جستجوی گوناگون پرداخته شد. سعی شد تا جایی که ممکن است به طور جامع و ساده، چیستی Sitemap همراه با مثال بررسی شود. در ادامه این مطلب به معرفی چند دوره آموزش طراحی سایت فرادرس پرداخته می‌شود.

جمع‌بندی

با بررسی شرایط حاکم بر بازار تجارت الکترونیک فعلی، مشخص است که دیده شدن وب سایت در نتایج اولیه جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو، یکی از مهم‌ترین مسائل روز و بازار کار به حساب می‌آید. به همین دلیل، یادگیری ساخت Sitemap به عنوان یک گام مهم در جهت پیشرفت حوزه تجارت الکترونیک تلقی می‌شود. در این مقاله، ابتدا مفاهیم مهم مرتبط با Sitemap و چیستی Sitemap بررسی شدند و در بخش‌های بعدی به برخی از مزیت‌ها و محدویت‌های این روش اشاره شد. علاوه بر این، در بخش‌های میانی این مطلب انواع گوناگون Sitemap‌ها و روش ساخت و استفاده از آن‌ها معرفی شده است.

همچنین به صورت مجزا به بررسی انواع نقشه سایت و چگونگی اعمال آن‌ها در سایت‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا پرداخته شد. بخش پایانی مقاله نیز به چگونگی اعمال Sitemap ساخته شده در موتورهای جستجوی گوناگون اختصاص داده شد. در نهایت، با توجه به کاربرد روش ساخت Sitemap در سایت‌های گوناگون، استفاده از این روش به پیشرفت انواع سایت‌های مختلف از جمله سایت‌های خبری، علمی، فروشگاهی و سایر موارد می‌پردازد.

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
A2 HOSTINGslickplanBACKLINKOexposure ninjaRootandbranchgroupdoteasy
۱ دیدگاه برای «آموزش کامل ساخت Sitemap — رایگان و به زبان ساده»

بسیار عالی و اموزنده
قسمت های بدون ابزار برای من مفید تر بود
همراه به همه مقاله های فرا درس رو برای مطالعه پیشنهاد میکنم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *