هکر کلاه سبز چیست، چه تفاوتی با دیگر هکرها دارد؟

۶۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
هکر کلاه سبز چیست، چه تفاوتی با دیگر هکرها دارد؟

وقتی صحبت از امنیت سایبری باشد، هکر کلاه سبز می‌تواند یکی از ارزشمندترین سرمایه‌ها به حساب آید. اما هکر کلاه سبز چیست و چه تفاوتی با دیگر هکرها مانند هکرهای کلاه سفید و کلاه مشکی دارد؟ هکر کلاه سبز را می‌توان تازه‌کاری در جهان هک توصیف کرد که احتمالا با تمام فوت و فن‌های هک آشنا نباشد و بنابراین ممکن است دست به خطا بزند. او در گروهی بزرگ‌تر از هکرهای اخلاق‌مدار جای می‌گیرد که به کارهایی مانند تست نفوذ مشغول شده و ضمن یافتن آسیب‌پذیری‌ها، ریسک‌های بالقوه سیستم‌های مختلف را شناسایی می‌کنند.

هکرهای کلاه سبز به این خاطر اهمیت دارند که می‌توانند ایده‌هایی تازه را با خود به همراه آورند، ایده‌هایی که گاهی حتی به ذهن هکرهای باتجربه‌تر و کهنه‌کار هم نرسیده‌اند. با این حال کمبود تجربه هم می‌تواند برای آن‌ها پرگزند ظاهر شود، زیرا به خاطر عدم آشنایی و درک کافی، ممکن است از تبعات بالقوه کارهای خود باخبر نباشند. علی‌رغم این نقطه ضعف بالقوه، هکرهای کلاه سبز معمولا برای کسب‌وکارها خطرناک به حساب نمی‌آیند، زیرا هنوز در حال یادگیری تکنیک‌ها و فنون هستند و حداقل فعلا مقاصدی بدخواهانه ندارند.

تعریف هکر کلاه سبز چیست؟

عبارت «هکر کلاه سفید» برای توصیف کسی استفاده می‌شود که تازه پا به حوزه هک گذاشته است. به این افراد گاهی «اسکریپت کیدی» (Script Kiddie) هم گفته می‌شود،‌ لقبی که نشان‌دهنده دانش فنی محدود و عدم وجود مهارت‌های یک هکر حرفه‌ای است. کلاه سبزها معمولا نوجوانان و جوانانی هستند که به شکلی خودآموز پیش رفته‌اند و از ابزارها و نرم‌افزارهای رایگان برای دسترسی یافتن به شبکه‌ها و سیستم‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه این افراد مقاصدی بدخواهانه ندارند، اما اگر تدابیر لازم در پیش گرفته نشود ممکن است آسیب‌هایی ناخواسته وارد کنند.

اسکریپت کیدی‌ها از طرف دیگر هکرهای تازه‌کاری هستند که در تلاش‌های خود از اسکریپت‌های از پیش نوشته شده استفاده می‌کنند. این هکرهای بی‌تجربه معمولات درکی از تبعات کارهای خود نداشته و نمی‌دانند که چطور می‌توانند توسط افراد خطرناک به بازی گرفته شوند.

وجه تمایز هکر کلاه سفید از اسکریپت کیدی این است که به جای آسیب یا اختلال وارد کردن، به اکتشاف تکنولوژی علاقه دارند. از سوی دیگر این هکرها مقداری مهارت برنامه‌نویسی دارند که باعث می‌شود درکی بهتر از نحوه کارکرد سیستم‌ها و همین‌طور بهترین روش‌های محافظت از آن‌ها در برابر حملات بدخواهانه هکرهای باتجربه‌تر مانند هکرهای کلاه مشکی یا خاکستری دارند.

انواع هکرها

هک اخلاق‌مدارانه معمولا مورد نیاز سازمان‌هایی است که می‌خواهند امنیت سیستم‌ها را در برابر چنین تهدیداتی تضمین کنند. با این حال هکرهای کلاه سبز را نباید با هکرهای اخلاق‌مدار اشتباه گرفت، زیرا هک اخلاق‌مدارانه نیازمند پشت سر گذاشتن آموزش‌های گسترده و کسب تجاربی است که هنوز در اختیار کلاه سبزها قرار نگرفته‌اند.

در مجموع باید گفت که هکرهای کلاه سبز نقشی مهم در چشم‌انداز امنیت سایبری ایفا می‌کنند، زیرا پتانسیل فراوان برای یادگیری هرچه بیشتر راجع به تکنولوژی و همین‌طور اجتناب از مقاصد بدخواهانه دارند.

 

هکر کلاه‌سبز چه نقشی در جهان امنیت سایبری ایفا می‌کند؟

هکرهای کلاه سبز از مهارت‌ها و دانش فنی خود برای یافتن نقاط ضعفی در سیستم‌ها و شبکه‌ها استفاده می‌کنند که شاید از چشم سایر هکرهای باتجربه‌تر دور مانده باشند. این هکرها ممکن است از سوی شرکت‌ها و سازمان های مختلف استخدام شوند تا امنیت سیستم‌ها را بیازمایند و به تست نفوذ یا هک اخلاق‌مدارانه مشغول شوند. بدین ترتیب سازمان‌ها قادر به یافتن هرگونه آسیب‌پذیری بالقوه و برداشتن گام‌های لازم برای پیش‌گیری از سوء استفاده از آن‌ها خواهند بود.

می‌خواهید بدانید یکی دیگر از تفاوت‌های اسکریپت کیدی با هکر کلاه سبز چیست؟ اینه کلاه سبزها مایل به یادگیری فنون هک هستند و می‌توانند در جامعه امنیت سایبری، نقشی مفید ایفا کنند. با این حال کمبود آگاهی نسبت به پیامدهای کارها می‌تواند آسیب‌هایی جدی به بار آورد.

برای اینکه بهتر با جایگاه هکر کلاه سبز آشنا شوید، می‌توانیم سایر دسته‌بندی هکرها را هم بررسی کنیم. هکرهای کلاه سفید از مهارت‌های خود برای پرده‌برداری از نواقص امنیتی استفاده می‌کنند تا قادر به حفاظت از سازمان در برابر هکرهای کلاه سیاهی باشند که با مقاصدی بدخواهانه، سیستم‌ها را کرک کرده و در صدد ورود غیر قانونی به آن‌ها برمی‌آیند. از سوی دیگر نیز هکرهای کلاه قرمز را داریم که توسط آژانس‌های دولتی و به صورت خاص برای شناسایی و خنثی‌سازی تهدیدهای مختلف استخدام می‌شوند.

 

در این بین، هکرهای کلاه سفید هم نقشی نسبتا مهم در فضای سایبری ایفا کرده و در صدد یافتن و برطرف‌سازی نواقص موجود در سیستم‌ها و شبکه‌ها برمی‌آیند، نواقصی که معمولا از چشم حرفه‌ای‌ترها دور مانده‌اند.

هکر کلاه سبز قادر به چه کاری است؟

هکرهای کلاه سفید مهارت‌ها و دانش فنی محدودی دارند، اما می‌توانند از همین آموخته‌ها برای شناسایی نقاط ضعف موجود در سیستم‌ها و شبکه‌ها استفاده کنند. این هکرهای علاقه‌مند به یادگیری، هیچ فرصتی را برای آموختن از هکرهای حرفه‌ای‌تر و کهنه‌کارتر از دست نمی‌دهند و به همین خاطر به استخدام شرکت‌هایی درمی‌آیند که می‌خواهند امنیت سیستم‌های خود را بسنجند.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PrivacySense
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *