نحوه تبدیل ساعت به دقیقه در اکسل

۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
نحوه تبدیل ساعت به دقیقه در اکسل

با استفاده از اکسل می‌توانید زمان را در فرمت‌های مختلف نمایش داده و ذخیره کنید. حتی در مطالب قبلی، نحوه تفریق ساعت در اکسل را آموزش دادیم. هر یک از این فرمت‌های مختلف را به یکدیگر تبدیل می‌شوند و ساعت به دقیقه، دقیقه به ثانیه و برعکس قابل تبدیل خواهد بود. به علاوه زمان می‌تواند در فرمت‌های مختلف عددی نمایش داده شود تا برای انجام محاسبات شما مناسب باشد. به طور کلی برای تبدیل داده‌های زمانی به اعداد اعشاری قابل محاسبه دو روش وجود دارد. روش اول تغییر قالب‌بندی سلول و روش دوم انجام محاسبات با استفاده از توابع اکسل است. در این مطلب از مجله فرادرس به آموزش معرفی روش‌هایی برای تبدیل ساعت به دقیقه در اکسل خواهیم پرداخت.

استفاده از ضرب برای تبدیل ساعت به دقیقه در اکسل

روش اول با استفاده از ضرب، داده‌های زمانی را با تبدیل واحد تغییر می‌دهد. پیش‌تر در مجله فرادرس به طور کامل موضوع ضرب در اکسل را بررسی کرده‌ایم. برای تبدیل واحدهای زمانی به یکدیگر نیاز است رابطه ساده بین روز، ساعت و دقیقه را به خاطر داشته باشیم. یک روز شامل ۱۲ ساعت، هر ساعت شامل ۶۰ دقیقه و هر دقیقه شامل ۶۰ ثانیه است. طبق این فرمول، یک روز شامل ۱۴۴۰ دقیقه خواهد بود.

به عنوان مثال جدول زیر را در نظر بگیرید که ستونی از بازه‌های زمانی را در فرمت ساعت و دقیقه نشان می‌دهد. با انجام مراحل زیر می‌توانید عملکرد عملگر ضرب را در تبدیل واحد زمانی به سادگی متوجه شوید:

  • ابتدا سلول‌های C5 تا C11 را انتخاب کنید و قالب‌بندی آن‌ها را از «General» به «Number» تغییر دهید. تغییر فرمت سلول در سربرگ «Home»، بخش «Number» انجام می‌شود.
جدولی از داده ها در اکسل و مراحل باز کردن پنجره فرمت سلز
  • فلش کوچکی در گوشه سمت راست پایین بخش Number وجود دارد. روی این فلش کوچک کلیک کنید تا پنجره «Format Cells» باز شود. (این پنجره با میانبر Ctrl+1 روی صفحه کلید نیز باز شده و در منوی کلیک راست نیز قابل دسترسی است.) در پنجره Format Cells، در سربرگ Number، گزینه Number را در منوی «Category» انتخاب کنید. در این بخش «Decimal Places» را به «0» تغییر دهید و OK را بزنید.
پنجره فرمت سلز در اکسل
  • روی سلول C5 کلیک کنید و فرمول زیر را تایپ کنید.

=B5*1440
جدولی از داده ها در اکسل که فرمول تبدیل ساعت به دقیقه را در یکی از خانه های جدول نشان ‌می دهد
  • حال با زدن Enter نتیجه نمایش داده می‌شود.
جدولی از داده ها در اکسل که فرمول تبدیل ساعت به دقیقه را در یکی از خانه های جدول نشان ‌می دهد
  • با کشیدن مربع کوچک پایین سلول C5 تا انتهای جدول برای سایر ردیف‌ها تکرار می‌شود.
جدولی از داده ها در اکسل که با استفاده از عملگر ضرب ساعت به دقیقه تبدیل شده است

یادگیری ترفندهای محاسباتی کاربردی اکسل

اکسل برنامه بسیار جامعی است و با یادگیری تعدادی ترفند و اصول پایه، می‌توانید پاسخ تمام سوالات و نیاز‌های ابتدایی خود را در اکسل بیابید. فرادرس فیلم‌های آموزشی مفصل و کاملی برای اکسل تهیه کرده است. به کمک این فیلم‌ها ایده‌های متنوعی برای حل مسائل مدیریت داده بدست خواهید آورد:

اگر مایلید تمامی فیلم‌های آموزشی اکسل فرادرس را یکجا مشاهده کنید، روی لینک زیر کلیک کنید:

مجموعه فیلم های آموزشی اکسل

استفاده از تابع CONVERT برای تبدیل ساعت به دقیقه در اکسل

با استفاده از تابع کاربردی CONVERT می‌توانید به سادگی تبدیل زمانی را انجام دهید. این تابع به‌طور کلی برای تبدیل واحد استفاده می‌شود. ابتدا به بررسی سینتکس تابع CONVERT می‌پردازیم.

CONVERT(number,from_unit,to_unit)
  • Number  : در آرگومان اول مقادیر یا آدرس سلول‌هایی را وارد می‌کنید که قصد تغییر واحد آن‌ها را دارید.
  • From_unit  : در آرگومان دوم واحد اندازه‌گیری را وارد می‌کنید که قصد تغییر آن‌ را دارید.
  • To_unit  : در آرگومان سوم واحد اندازه‌گیری هدف را واحد می‌کنید که قصد تغییر به آن را دارید.

به فرمول زیر دقت کنید. در این فرمول اکسل، داده موجود در آرگومان اول را دریافت می کند و واحد اندازه گیری را از آرگومان دوم به آرگومان سوم تغییر داده و نتیجه را نمایش می دهد. در این فرمول محتوای موجود در سلول فرضی A2 را دریافت کرده و فرمت آن را از «ساعت» به «دقیقه» تغییر می دهد.

=CONVERT(A2, “hr”, “min”)

توابع HOUR، MINUTE و SECOND

فرمول دیگری که می‌تواند برای تبدیل‌های زمانی در اکسل به کار گرفته شود، توابع زمانی اکسل هستند. ابتدا به معرفی سینتکس هر یک از این توابع می‌پردازیم:

  • HOUR(serial_number)  : تابع HOUR ساعت موجود در یک داده زمانی را به عنوان خروجی برمی‌گرداند. خروجی این تابع عددی از 0 (نشان دهنده ۱۲ نیمه شب) تا 23 (نشان دهنده ۱۱ شب) است. تنها آرگومان این تابع، داده‌ای از جنس زمان است که می‌تواند در فرمت‌های زیر باشد:
    • داده متنی (Text String) داخل دو "  ، مثل « "6:32 PM"  »
    • عددی اعشاری مثل 0.78125 که نشان دهنده ساعت 6:45 عصر است. در این فرمت ۲۴ ساعت شبانه‌روز معادل «1» و سایر ساعات کسری از یک در نمایش عدد اعشاری هستند.
    • خروجی سایر توابع مثل TIMEVALUE("6:45 PM")
  • MINUTE(serial_number)  : تابع MINUTE، دقیقه موجود در یک داده زمانی را به عنوان خروجی برمی‌گرداند. خروجی می‌تواند عددی از 0 تا 59 باشد. آرگومان این تابع مشابه تابع HOUR مقدار می‌پذیرد. به عنوان مثال اگر روی « "6:32 PM"  » تابع MINUTE را اعمال کنیم، عدد «32» برگردانده می‌شود.
  • SECOND(serial_number)  : تابع SECOND، ثانیه موجود در یک داده زمانی را به عنوان خروجی برمی‌گرداند. خروجی می‌تواند عددی از 0 تا 59 باشد. آرگومان این تابع مشابه تابع HOUR مقدار می‌پذیرد. به عنوان مثال اگر روی « "6:32:22 PM"  » تابع SECOND را اعمال کنیم، عدد «22» برگردانده می‌شود.

ترکیب توابع زمانی و استفاده درست از آن‌ها می‌تواند پیچیده باشد. در فرمول زیر مشاهده می‌کنید که توابع HOUR، MINUTE و SECUND روی محتوای سلول فرضی A2 اعمال شده‌اند و سپس حاصل تابع MINUTE تقسیم بر ۶۰ و حاصل تابع SECOND تقسیم بر ۳۶۰۰ شده است و در انتها نتیجه هر سه تابع با هم جمع می‌شوند تا حاصل به درستی نمایش داده شود:

=HOUR(A2)+MINUTE(A2)/60+SECOND(A2)/3600

این فرمول ساعت موجود را در فرمتی اعشاری از 0 تا 23 نمایش می‌دهد. اگر داده زمانی موجود در سلول A2 از 24 ساعت بیشتر باشد، این فرمول معادل آن ساعت را در ۲۴ ساعت روز نشان می‌دهد. برای مثال اگر زمان «44:00:00» وارد تابع شود، مقدار «20.0» برگردانده می‌شود.

ترکیب دو تابع HOUR و MINUTE برای تبدیل ساعت به دقیقه

در این روش ساده از توابع ساعت و دقیقه برای تبدیل ساعت به دقیقه در اکسل استفاده کنید. ابتدا در مثالی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، سلول‌های C5 تا C11 را انتخاب کنید و فرمت آن‌ها را به Number تغییر دهید.

جدولی از داده ها در اکسل که ستونی از داده های زمانی را نشان می‌دهد

سپس به سلول C5 بروید و فرمول زیر را در این سلول تایپ کنید.

=HOUR(B5)*60+MINUTE(B5) 
تبدیل ساعت به دقیقه در اکسل در جدولی از داده های زمانی با استفاده از توابع زمانی

با زدن دکمه Enter نتیجه در این سلول نمایش داده خواهد شد.

جدولی از داده های زمانی در اکسل برای تبدیل ساعت به دقیقه

با کشیدن مربع کوچک پایین سلول تا انتهای جدول فرمول برای سایر ردیف‌ها نیز تکرار می‌شود

جدولی از داده های در اکسل که فرمولی روی یک ستون از داده زمانی اعمال شده است

فیلم‌های آموزشی تکمیلی فرادرس

جدای از فیلم‌های آموزشی که تا به اینجا به آن‌ها اشاره کردیم، فیلم‌های آموزشی زیر به شما کمک می‌کنند درک کامل‌تری از مفاهیم آموزشی پیدا کنید که در این مطلب از مجله فرادرس آورده شده‌اند:

جمع‌بندی

به‌طور کلی تبدیل‌های زمانی در اکسل با چند ترفند ساده محاسباتی انجام می‌شوند. از جایی که داده‌های زمانی به صورت عددی در اکسل تعریف و تحلیل می‌شوند،‌ تبدیل ساعت به دقیقه با استفاده از این مقادیر عددی به راحتی با استفاده از چند فرمول یا تغییر قالب سلول تنها با چند کلیک صورت می‌گیرد. نکته مهم در انجام این تبدیل‌ها، درک صحیح از عملکرد اکسل است که در این مطلب و سایر مطالب مجله فرادرس  به آموزش و تفهیم آن پرداختیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Earn and ExcelMicrosoft SupportMicrosoft Support
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *