بهترین IDE برای پایتون — معرفی و مقایسه محیط های توسعه پایتون

۱۳۹۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
بهترین IDE برای پایتون — معرفی و مقایسه محیط های توسعه پایتون

کدنویسی پایتون با استفاده از IDLE یا شل پایتون، تنها برای اجرای وظایف ساده مناسب است. اما،‌ به کار بردن چنین ابزارهایی در پروژه‌های برنامه‌نویسی بزرگ‌تر، مشکلات و چالش‌هایی را به وجود می‌آورد. با استفاده از یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) یا حتی یک کد ادیتور (ویرایشگر کد) اختصاصی می‌توان تجربه کدنویسی را به میزان زیادی دلپذیرتر و آسان‌تر کرد. اما سوال اصلی این است که بهترین IDE‌ برای پایتون چیست؟ بهترین IDE برای پایتون در شرایط مختلف و بر اساس معیارهای گوناگون می‌تواند متفاوت باشد. در این نوشتار، تعدادی از بهترین IDEها برای پایتون به همراه چند کد ادیتور مناسب پایتون معرفی شده‌اند. می‌توان با توجه به اطلاعاتی که پیرامون هر یک از ابزارها در این مقاله ارائه شده است، بهترین ابزار توسعه پایتون را بر اساس شرایط مختلف انتخاب کرد.

فهرست مطالب این نوشته

همواره بهترین انتخاب برای افراد و کاربردهای مختلف متفاوت است. بهترین IDE برای پایتون بسته به سطح مهارت توسعه‌دهندگان، نوع، پیچیدگی و اندازه پروژه، پلتفرم مربوطه و سایر معیارها انتخاب می‌شود. به همین دلیل، تعدادی از بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد برای پایتون به همراه شرح هر یک و بیان مزیت‌ها و معایب هر کدام ارائه شده است تا افراد بتوانند با مطالعه این نوشتار، اطلاعات کافی را جهت انتخاب بهترین IDE برای پایتون به دست آورند و تصمیم‌گیری درستی در این خصوص داشته باشند. اما، پیش از هر چیز بهتر است معرفی اجمالی از زبان برنامه‌نویسی پایتون ارائه شود.

پایتون چیست؟

پایتون در سال 1370 توسط خالق آن، «Guido van Rossum» منتشر شد. پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی شاخص به شمار می‌رود. این زبان برنامه‌نویسی با مشارکت بسیاری از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان تکامل یافته است. به افرادی که قصد ورود به دنیای برنامه‌نویسی را دارند، توصیه می‌شود آموزش این مهارت را با یادگیری پایتون آغاز کنند. مفسرهای پایتون در بسیاری از سیستم‌عامل‌ها نظیر لینوکس، مک OS و ویندوز در دسترس است. پایتون یک زبان همه‌منظوره به شمار می‌رود، به این معنا که می‌تواند در کاربردهای بسیاری از نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی گرفته تا برنامه‌نویسی وب به کار گرفته شود.

فردی در حال برنامه نویسی با پایتون است

می‌توان با استفاده از محیط شل (Shell) پروژه‌های کوچک پایتون را انجام داد. اما، در صورتی که قصد پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگ‌تری با پایتون وجود داشته باشد، استفاده از یک ویرایشگر کد اختصاصی یا یک محیط توسعه تلفیقی (IDE)‌ انتخاب بهتری خواهد بود. هر IDE‌ یا ویرایشگر کد برای پایتون با دیگری متفاوت است. این تفاوت‌ها در ویژگی‌ها، رابط کاربری (UI) و موارد دیگر نمود پیدا می‌کنند. در این مقاله، برخی از IDEها و ویرایشگرهای کد شاخص و پراستفاده توصیه شده توسط اجتماع پایتون، معرفی شده‌اند. پیش از معرفی بهترین IDE برای پایتون ، بهتر است ابتدا به این مسئله پرداخته شود که IDE و ویرایشگر کد چه هستند و همچنین چه نیازمندی‌هایی برای یک محیط توسعه پایتون لازم است؟

IDE و ویرایشگر کد چه هستند؟

چه یک توسعه‌دهنده تازه‌کار و چه باتجربه باشد، نیاز به یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) یا یک ویرایشگر کد برای پیاده‌سازی مهارت‌های کدنویسی خود دارد. پیش از ارائه فهرستی از بهترین IDEها برای پایتون و معرفی ویرایشگرهای کد مناسب برای این زبان برنامه‌نویسی،‌ در این بخش از مطلب بهترین IDE برای پایتون ، به شرح چیستی IDE و ویرایشگر کد پرداخته شده است. در ادامه، به این سوال پاسخ داده شده است که IDE چیست؟

IDE چیست؟

IDE سرنامی برای عبارت «Integrated Development Environment» و به معنی محیط توسعه یکپارچه (تلفیقی | ادغام شده) است. IDE برنامه‌ای است که توسعه نرم‌افزار با استفاده از آن انجام می‌شود. IDE از ابزارهای رایج توسعه نرم‌افزار در قالب یک رابط گرافیکی یکپارچه و کاربر پسند تشکیل شده است. همان‌طور که از نامش پیداست، IDEها ابزارهای بسیاری را با هم تلفیق می‌کنند که به طور خاص در توسعه نرم‌افزار کاربرد دارند. این ابزارها معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • ویرایشگری که برای مدیریت و نوشتن کدها طراحی شده است؛ چنین ویرایشگری معمولاً‌ امکاناتی مثل برجسته‌سازی نحوی (Syntax Highlighting) و تکمیل خودکار کد (Auto Completion) را با خود به همراه دارد.
  • ابزارهای ساخت، اجرا و خطایابی؛ یک سیستم ساخت محلی خودکار برای ایجاد یک ساخت محلی از نرم‌افزار، مثل کامپایل کردن کد منبع کامپیوتر؛ همچنین، از یک خطایاب برای آزمایش نرم‌افزار توسعه داده شده در یک IDE استفاده می‌شود.
  • نوعی از کنترل منبع

اکثر IDEها از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیاری پشتیبانی می‌کنند و امکانات و ویژگی‌های دیگری هم دارند. به همین دلیل IDEها معمولاً‌ دارای حجم زیادی هستند و دانلود و نصب آن‌ها ممکن است زمان‌بر باشد. همچنین، ممکن است برای استفاده صحیح از IDEها نیاز به دانش و مهارت پیشرفته وجود داشته باشد. در ادامه مطلب بهترین IDE برای پایتون ، شرح مختصری پیرامون چیستی یک ویرایشگر کد و تفاوت آن با IDE بیان شده است.

ویرایشگر کد چیست؟

کد ادیتور یا ویرایشگرهای کد نیز نرم‌افزارهایی مشابه یک ویرایشگر متن مثل Notepad ویندوز هستند که امکانات بیش‌تری به آن‌ها اضافه شده است. یک ویرایشگر کد اختصاصی می‌تواند به سادگی یک ویرایشگر متن به همراه امکاناتی نظیر برجسته‌سازی نحوی (Syntax Highlighting)، قابلیت‌های قالب‌بندی کد و سیستم پیشنهاد‌دهی باشد. می‌توان از جمله ویرایشگرهای کد محبوب به Atom ،Sublime Text و Visual Studio Code اشاره کرد.

دختری پشت لپتاپ نشسته است و به برنامه نویسی با پایتون می اندیشد

اکثر ویرایش‌گرهای کد خوب می‌توانند کدها را اجرا کنند و خطایابی انجام دهند. بهترین ویرایشگرهای کد، با سیستم‌های کنترل نسخه نیز در تعامل هستند. در مقایسه با IDEها، یک ویرایشگر کد خوب معمولاً کوچک‌تر و سریع‌تر است، اما اغلب امکانات کم‌تری دارد. بنابراین، بهتر است انتخاب میان IDE و ویرایشگر کد را بر اساس نیازمندی‌ها و نوع پروژه انجام داد. در ادامه مقاله بهترین IDE‌ برای پایتون ، ویژگی‌ها و نیازمندی‌های یک محیط کدنویسی مناسب برای پایتون شرح داده شده است.

بهترین IDE برای پایتون چه ویژگی‌هایی دارد؟

فهرست ویژگی‌ها و امکانات در هر IDE متفاوت است. اما، از جمله ویژگی‌های اساسی که کدنویسی به زبان پایتون را ساده‌تر می‌کنند، می‌توان به ذخیره و بارگذاری مجدد فایل‌های کد، پشتیبانی از خطایابی، برجسته‌سازی نحوی و سایر موارد اشاره کرد. در ادامه این بخش، هر یک از امکانات و ویژگی‌های مورد نیاز بهترین IDE برای پایتون و یک ویرایشگر کد مناسب فهرست و شرح داده شده‌اند. ممکن است نیازمند‌ی‌های بیش‌تری نسبت به آنچه در ادامه فهرست شده برای یک پروژه مورد نیاز باشد، اما موارد زیر قابلیت‌های اساسی و پایه‌ای هستند که یک IDE باید ارائه دهد.

  • ذخیره و بارگذاری مجدد فایل‌ها و کدهای منبع: واضح است که یک IDE یا ویرایشگر کد باید امکان ذخیره‌سازی و بارگذاری مجدد فایل‌های پروژه را داشته باشد. در غیر اینصورت، نمی‌توان آن را یک IDE نامید.
  • اجرای کدها از داخل محیط توسعه: یک IDE باید دارای یک کامپایلر داخلی برای اجرای کدها باشد. در صورتی که توسعه دهنده ناچار باشد برای اجرای کدهای پایتون از محیط توسعه یا ویرایش خارج شود، آن برنامه تنها یک ویرایشگر متن ساده خواهد بود و نمی‌توان آن را یک IDE یا ویرایشگر کد نامید.
  • پشتیبانی از عیب‌یابی: امکان خطایابی گام‌به‌گام کدها در حین اجرا، یک ویژگی اساسی در تمام IDEها و اکثر ویرایشگرهای کد به حساب می‌آید.
  • برجسته‌سازی نحوی: امکان مشاهده سریع کلمات کلیدی (کلیدواژه‌ها)، متغیرها و نمادها در کدهای پایتون، خواندن و درک کدها را بسیار ساده‌تر می‌کند.
  • قالب‌بندی خودکار کدها: یک ویرایشگر یا IDE خوب برای پایتون، می‌تواند علامت دو نقطه را در انتهای یک گزاره If یا While (دستورات شرطی در پایتون) شناسایی کند و بر اساس آن، به صورت خودکار در خط بعدی دندانه‌گذاری (تورفتگی | Indentation) ایجاد کند.
یک مرد نشسته پشت کامپیوتر (تصویر تزئینی مطلب بهترین IDE برای پایتون)

به طور قطع ممکن است ویژگی‌های متعدد دیگری مورد نیاز توسعه‌دهندگان باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان کنترل کد منبع، یک مدل گسترش (Extension Model)، ساخت و آزمایش ابزارها، مستندات راهنمای پایتون و سایر موارد را نام برد. با در نظر داشتن این امکانات، در ادامه مطلب بهترین IDE برای پایتون ، مروری بر برخی از ابزارهای همه‌منظوره‌ای انجام شده است که می‌توان برای توسعه با زبان پایتون از آن‌ها استفاده کرد. در واقع، می‌توان بهترین IDE برای پایتون یا بهترین ویرایشگرهای کد پایتون را در دو دسته ابزارهای همه‌منظوره و ابزارهای اختصاصی جای داد.

ابزارهای همه‌منظوره IDEها و ویرایشگرهای کدی هستند که با اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی، فناوری‌ها و پروژه‌های نرم‌افزاری مختلف سازگاری دارند و با نصب افزونه‌ها و اعمال شخصی‌سازی‌های لازم می‌توان توسعه پایتون را در آن‌ها انجام داد. از طرف دیگر، دسته دیگری از IDEها و ویرایشگرهای کد وجود دارند که به طور اختصاصی برای پایتون توسعه داده شده‌اند. حال پیش از معرفی بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد همه‌منظوره مناسب برای توسعه پایتون، دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی پایتون برای افرادی معرفی شده‌اند که قصد شروع یادگیری مهارت برنامه‌نویسی و زبان پایتون را دارند.

معرفی فیلم های آموزش پایتون فرادرس

معرفی مجموعه فیلم های آموزش پایتون در مطلب بهترین IDE برای پایتون

در این بخش از مقاله بهترین IDE برای پایتون، مجموعه دوره‌های آموزشی پایتون برای آن دسته از علاقه‌مندانی معرفی شده‌اند که قصد شروع یا ارتقا مهارت برنامه‌نویسی با زبان پایتون را دارند. در مجموعه دوره‌های آموزشی پایتون، بیش از ۱۲ هزار دقیقه فیلم آموزشی وجود دارد که در ۳۶ دوره مختلف دسته‌بندی می‌شوند. در این مجموعه آموزشی، فیلم‌های آموزش پایتون از سطح مقدماتی تا پیشرفته به همراه آموزش‌های پروژه محور پایتون و همچنین دوره‌های آموزشی برای کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مختلف پایتون ارائه شده است. در ادامه برخی از دوره‌های شاخص در مجموعه فیلم‌های آموزش پایتون فهرست شده است:

  • آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) – مقدماتی: طول مدت این دوره ۱۹ ساعت و ۵۳ دقیقه و مدرس آن مهندس پژمان قبالی شمس آبادی است. در این دوره آموزشی، زبان برنامه‌نویسی پایتون در سطح مقدماتی و از پایه آموزش داده شده است. برای دیدن فیلم آموزش برنامه‌نویسی پایتون (Python) – مقدماتی + کلیک کنید.
  • آموزش برنامه نویسی پایتون – تکمیلی – بخش اول:‌ طول مدت این دوره آموزشی ۱۳ ساعت و ۹ دقیقه و مدرس آن مهندس پژمان اقبالی شمس آبادی است. در این دوره آموزشی، زبان برنامه‌نویسی پایتون به صورت تکمیلی آموزش داده شده است و نسبت به دوره مقدماتی سرفصل‌ها و موضوعات دیگری نیز در این دوره ارائه شده است. برای دسترسی به صفحه دوره آموزش برنامه‌نویسی پایتون – تکمیلی – بخش اول + کلیک کنید.
  • آموزش زبان برنامه نویسی پایتون (Python) همراه با مثال های عملی: طول مدت این آموزش ۱۳ ساعت و ۲۰ دقیقه و مدرس آن دکتر فرشید شیرافکن است. این دوره آموزشی با این فرض ارائه شده که فراگیر هیچ دانش و تجربه قبلی پیرامون زبان پایتون ندارد. مفاهیم این دوره با تشریح اصول نظری و پس از آن، با پیاده‌سازی مثال‌ها به صورت عملی آموزش داده شده است. برای دسترسی به صفحه آموزش زبان برنامه نویسی پایتون (Python) همراه با مثال‌های عملی + کلیک کنید.

بهترین IDEها و ویرایشگرهای همه‌منظوره مناسب پایتون کدامند؟

از جمله بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد همه‌منظوره برای پایتون، می‌توان PyDev ،Sublime Text، Atom ،Visual Studio و VS Code را نام برد. در ادامه مطلب بهترین IDE برای پایتون ، برخی از محیط‌های توسعه و ویرایشگرهای کد همه‌منظوره‌ مناسب برای توسعه و کدنویسی پایتون معرفی شده‌اند. ابتدا به معرفی PyDev پرداخته شده است.

Eclipse با PyDev

PyDev (تصویر تزئینی مطلب بهترین IDE برای پایتون)

پلتفرم: GNU/Linux/macOS/Windows/Solaris

نوع: IDE

دانلود PyDev [+]، دانلود Eclipse [+]

آن دسته از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگانی که زمان کافی را در اجتماعات منبع‌باز صرف کرده‌اند، قطعاً با Eclipse آشنایی دارند. Eclipse یک IDE غیر رسمی برای توسعه با زبان برنامه‌نویسی جاوا به حساب می‌آید. Eclipse برای لینوکس، ویندوز و مک OS در دسترس است. این IDE، مجموعه افزونه‌‌‌های کامل و غنی دارد. این مجموعه پرتعداد از افزونه‌ها، Eclipse را تبدیل به یک ابزار کاربردی برای دامنه وسیعی از فعالیت‌های مختلف در برنامه‌نویسی کرده است.

یکی از این افزونه‌های کاربردی، PyDev نام دارد. PyDev امکاناتی را از قبیل خطایابی، تکمیل کد و همچنین یک کنسول پایتون تعاملی برای برنامه‌نویسی با پایتون فراهم می‌آورد. نصب PyDev در Eclipse بسیار آسان است. باید در Eclipse وارد Eclipse Marketplace شده و سپس عبارت PyDev را جستجو و آن را نصب کرد. PyDev از Jython و IronPython نیز پشتیبانی می‌کند. برخی از امکانات محیط توسعه PyDev در Eclipse شامل موارد زیر است:

  • خطایابی
  • پشتیبانی از فریم‌ورک توسعه وب جنگو (Django)
  • کنسول تعاملی
  • برجسته سازی نحوی ساده
  • پوشش کد (Code Coverage)؛ پوشش کد تخمینی از تعداد خطوط یا بلوک‌های کد اجرا شده در حین انجام آزمایش‌های خودکار است.

در ادامه این بخش از مقاله بهترین IDE برای پایتون، برخی از مزایا و معایب PyDev شرح داده شده‌اند.

مزایا و معایب استفاده از PyDev در Eclipse چه هستند؟

PyDev رایگان و مستقل از پلتفرم است. PyDev سازگاری فوق‌العاده‌ای با Eclipse دارد. به واسطه تلاش‌های توسعه‌دهندگان و تحول دنیای فناوری، توسعه پایتون با PyDev، تقریباً قابل مقایسه با توسعه به زبان جاوا در Eclipse است و با آن برابری می‌کند. در صورتی که Eclipse از قبل نصب شده باشد، افزودن PyDev به آن بسیار سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود. PyDev برای یک توسعه‌دهنده با تجربه Eclipse، ابزاری بسیار در دسترس و کارآمد محسوب می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، IDEها حجیم‌تر هستند و نیاز به مهارت بیش‌تری برای استفاده از آن‌ها وجود دارد. در ادامه این بخش از نوشته بهترین IDE برای پایتون ، برخی از مزایای PyDev فهرست شده‌اند:

  • یادگیری PyDev آسان است.
  • از CPython ،Jython و IronPython در PyDev پشتیبانی می‌شود.
  • قابلیت تکمیل کد خودکار و تجزیه-تحلیل کدها در PyDev فراهم شده است.

از جمله معایب PyDev می‌توان به این مسئله اشاره کرد که آموزش استفاده از Eclipse برای افرادی که به تازگی برنامه‌نویسی پایتون و به طور کلی برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار را شروع کرده‌اند، ممکن است چندان ساده نباشد. یکی از محبوب‌ترین ویرایشگرهای کد همه‌منظوره، در ادامه مطلب بهترین IDE برای پایتون معرفی شده است.

Sublime Text

Sublime Text

پلتفرم: Linux/macOS/Windows

نوع: ویرایشگر کد

دانلود Sublime Text [+]

Sublime Text در سال 1386 توسط یکی از مهندسان گوگل به نام جان اسکینر توسعه داده شده است و در ابتدا به عنوان افزونه‌ای برای VIM در نظر گرفته می‌شد. Sublime Text یک ویرایشگر کد عمومی و بسیار محبوب به شمار می‌رود که به زبان C++‎ و پایتون نوشته شده است. از نسخه دوم به بعد، می‌توان با 44 زبان برنامه‌نویسی شاخص در Sublime Text کدنویسی کرد. Sublime Text به صورت داخلی و پیش‌فرض از ویرایش کدهای نوشته شده به زبان پایتون پشتیبانی می‌کند.

این ویرایشگر کد، مجموعه‌ای غنی از افزونه‌ها (بسته‌ها | Packages) دارد که ویژگی‌های نحوی و ویرایشی متنوعی را برای پایتون گسترش می‌دهند. نصب بسته‌های افزوده پایتون می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. تمام بسته‌های Sublime Text خود به زبان پایتون نوشته شده‌اند و نصب بسته‌های جامع پایتون (Community Packages) اغلب نیاز به اجرای مستقیم اسکریپت‌های پایتون در Sublime Text دارند. در ادامه، شرح مختصری از مزایا و معایب ویرایشگر کد سابلایم ارائه شده است.

مزایا و معایب استفاده از Sublime Text چه هستند؟

Sublime Text دنبال‌کنندگان بسیاری در اجتماع پایتون دارد. به عنوان یک ویرایشگر کد، Sublime Text سریع، کوچک، و به خوبی تحت پشتیبانی است. برخی مزایای Sublime Text در ادامه فهرست شده‌اند:

  • Sublime Text بسیار سریع است و باگ‌های بسیار اندکی دارد. این مسئله یک نقطه برتری برجسته محسوب می‌شود.
  • این ویرایشگر کد می‌تواند فایل‌های بزرگ را باز کند.
  • Sublime Text از زبان‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند.

اما از جمله معایب Sublime Text، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید مجوز برنامه را خریداری کرد (رایگان نیست). اگرچه، می‌توان از نسخه آزمایشی آن به طور نامحدود استفاده کرد.
  • نصب افزونه‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و پشتیبانی مستقیمی برای اجرا و عیب‌یابی کدها از داخل ویرایشگر وجود ندارد.
  • ویرایش کردن دشوار است، زیرا همه چیز از JSON عبور می‌کند.
  • یادگیری میانبرهای صفحه کلید

در ادامه، یکی دیگر از ویرایشگرهای کد مناسب برای پایتون به نام Atom معرفی شده است.

Atom

Atom

پلتفرم: Linux/macOS/Windows

نوع: ویرایشگر کد

دانلود Atom [+]

ویرایشگر کد Atom که در تمام پلتفرم‌ها در دسترس است، تمام کارکردهای یک IDE ساده را شامل می‌شود. در میان امکانات آن، می‌توان به برجسته‌سازی نحوی و تکمیل خودکار کدها اشاره کرد. ویرایشگر Atom دارای رابطی شفاف، مرورگر سیستم فایل و بازاری برای افزونه‌ها است. Atom توسط Electron ساخته شده است. Electron فریم‌ورکی برای ایجاد اپلیکیشن‌های دسکتاپ با استفاده از جاوا اسکریپت، HTML و CSS به حساب می‌آید. Atom در حال پیشرفت در بهبود عملکردش است و توسعه‌دهندگان در مورد نیازها و نظرات اجتماع برنامه‌نویسی بسیار واقف و همواره در تلاش برای بهبود سطح رضایتمندی نسبت به تجربه کاربری Atom هستند.

بهبودهایی در زمان انتظار باز شدن برنامه Atom و زمان مورد نیاز برای انجام محاسبات مهم با هدف کاهش تاخیر (Latency) لحاظ شده است. همچنان، پیشرفت‌های بیش‌تری در آینده انتظار می‌رود. اتم یکی از بهترین ویرایشگرهای متن برای پایتون به شمار می‌رود. یکی از دلایل دخیل در موفقیت Atom، قابلیت شخصی‌سازی کامل رابط کاربری آن محسوب می‌شود. از طرف دیگر، این ابتکار عمل را می‌توان یکی از مشکلات و ریشه بروز تاخیر در این برنامه دانست. اما به طور کلی، می‌توان Atom را یک ویرایشگر کد و IDE کارآمد و کاربردی به حساب آورد. در ادامه، برخی از مزایا و معایب Atom بیان شده‌اند.

مزایا و معایب ویرایشگر Atom چه هستند؟

مزایای ویرایشگر Atom را می‌توان به صورت زیر فهرست کرد:

  • پشتیبانی گسترده در همه پلتفرم‌ها
  • کم‌حجم بودن، دانلود، نصب و بارگذاری سریع
  • رابط کاربری کاملاً قابل شخصی‌سازی
  • مستندسازی مطلوب
  • تقریباً همه آنچه VS Code دارد را عرضه می‌کند.

فهرستی از معایب و کاستی‌های ویرایشگر اتم به شرح زیر است:

  • مصرف بیش از اندازه حافظه RAM
  • بهبودهای بیش‌تری در تاخیر سیستم مورد نیاز است.
  • برای مدیریت فایل‌های کد بزرگ چندان مناسب نیست.
  • پشتیبانی از ساخت و عیب‌یابی به صورت داخلی وجود ندارد.
  • به این دلیل که Atom بر پایه Electron ساخته شده است، همواره در یک پردازش جاوا اسکریپت اجرا می‌شود و به عنوان یک اپلیکیشن بومی قابل اجرا نیست.

ویرایشگر کد GNU Emacs در ادامه مقاله بهترین IDE برای پایتون معرفی شده است.

GNU Emacs

(تصویر تزئینی مطلب بهترین IDE برای پایتون) GNU Emacs

پلتفرم: Linux/macOS/Windows

نوع: ویرایشگر کد

دانلود GNU Emacs [+]

پیش از نبرد آیفون و اندروید، قبل از جنگ ویندوز و لینوکس و بسیار پیش‌تر از رقابت PC در برابر Mac، نبردی میان ویرایشگرها در جریان بود. یک طرف این دعوا، GNU Emacs قرار داشت. GNU Emacs یک ویرایشگر کد گسترش‌پذیر، قابل شخصی‌سازی و زمان واقعی است. GNU Emacs تقریباً‌ پیشینه‌ای به قدمت یونیکس دارد. این ویرایشگر رایگان و در همه پلتفرم‌ها (به اشکال مختلف) در دسترس است. GNU Emacs از نوعی زبان برنامه‌نویسی Lisp برای شخصی‌سازی استفاده می‌کند و اسکریپت‌های شخصی‌سازی شده مختلفی برای توسعه پایتون دارد. در ادامه این بخش از مطلب بهترین IDE برای پایتون ، مزایا و معایب GNU Emacs بیان شده‌اند.

مزایا و معایب GNU Emacs چه هستند؟

از جمله مزایای GNU Emacs می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرم‌افزاری رایگان و دارای قابلیت شخصی‌سازی کامل
  • درج خودکار عناصر مورد نیاز به وسیله ساختار سند، مثل فاصله‌ها، خطوط جدید و پرانتز
  • پشتیبانی از کدگذاری رنگی برای خط فرمان‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند.

برخی از معایب GNU Emacs به شرح زیر است:

  • استفاده از آن چندان برای افراد مبتدی ساده نیست.
  • شخصی‌سازی به معنای نوشتن (یا کپی/درج کردن) کدهای Lisp در فایل‌های اسکریپت مختلف است. در صورتی که کدهای آماده مورد نظر برای شخصی‌سازی وجود نداشته باشد، برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید زبان Lisp را آموخت و نحوه انجام شخصی‌سازی را فرا گرفت.

ویرایشگر VIM یکی دیگر از ویرایشگرهای همه‌منظوره مناسب پایتون است که در ادامه شرح داده شده است.

Vi / VIM

VIM

پلتفرم: Linux/macOS/Windows

نوع: ویرایشگر کد

دانلود VIM [+]

در سوی دیگر نبرد ویرایشگرها، Vi و VIM قرار دارند. Vi به طور پیش‌فرض تقریباً در هر سیستم یونیکس و مک OS گنجانده شده است و طرفداران بسیاری دارد. Vi و VIM ویرایشگرهای Modal به شمار می‌روند، یعنی نمایش یک فایل را از ویرایش آن جدا می‌کنند. VIM شامل بهبودهای بسیاری از نسخه ابتدایی Vi می‌شود. از جمله این بهبودها می‌توان به یک مدل توسعه‌پذیری و ساخت کد در محل اشاره کرد. اسکریپت‌های VIM برای وظایف مختلفی در توسعه با پایتون در دسترس هستند. مزایا و معایب VIM در ادامه به اختصار بیان شده است.

مزایا و معایب VIM چیست؟

از جمله مزایای VIM می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • VIM امکانات بسیاری دارد و تجربه کاربری مطلوبی را فراهم می‌کند.
  • شناسایی و تبدیل فرمت‌های فایل (یونیکس، MS-DOS یا مک)

از جمله معایب VIM می‌توان به کمبود ویژگی‌ها و امکانات خلاقانه در آن اشاره کرد. همچنین، مشابه Emacs، پیدا کردن یا نوشتن اسکریپت‌ توسط خود فرد برای فراهم کردن امکان توسعه با پایتون چندان آسان نیست.

Visual Studio

Visual Studio

پلتفرم: macOS/Windows

نوع: IDE

دانلود Visual Studio [+]

Visual Studio (به اختصار VS) که توسط مایکروسافت ساخته شده است، یک IDE با امکانات کامل به حساب می‌آید که در بسیاری از موارد با Eclipse قابل مقایسه است. VS که تنها برای ویندوز و مک OS ساخته شده، هم به صورت نسخه رایگان (Community) و هم در قالب نسخه پولی (Professional و Enterprise) در دسترس است. Visual Studio امکان توسعه را برای پلتفرم‌های مختلفی فراهم می‌کند و فروشگاه مختص به خودش را برای افزونه‌ها دارد. ابزارهای پایتون برای Visual Studio که به آن‌ها PTVS گفته می‌شود، امکان کدنویسی پایتون در Visual Studio را فراهم می‌سازند. همچنین، امکانات ویرایش کد مایکروسافت به نام Intellisense،‌ خطایابی و ابزارهای دیگری نیز برای توسعه با پایتون در VS قابل دسترسی است.

مزایا و معایب VS برای توسعه پایتون چه هستند؟

در صورتی که Visual Studio از قبل برای دیگر فعالیت‌های توسعه نرم‌افزار نصب شده باشد، افزودن PTSV به آن بسیار ساده و سریع خواهد بود. اما، در غیر اینصورت، تنها برای توسعه با پایتون، VS حجم زیادی دارد و سنگین است. بعلاوه، اینکه هیچ نسخه ویژوال استدیویی برای پلتفرم لینوکس وجود ندارد. ویرایشگر VS Code در ادامه معرفی شده است.

Visual Studio Code

Visual Studio Code (تصویر تزئینی مطلب بهترین IDE برای پایتون)

پلتفرم: Linux/macOS/Windows

نوع: ویرایشگر کد

دانلود Visual Studio Code [+]

Visual Studio Code یک ویرایشگر کد با امکانات کامل است و نباید با Visual Studio اشتباه گرفته شود. می‌توان از Visual Studio Code که به VS Code معروف است، در لینوکس، مک OS و ویندوز استفاده کرد. VS Code کوچک و کم حجم، متن‌باز، قابل تعمیم و قابل پیکربندی برای بسیاری از وظایف است. مشابه اتم، VS Code نیز مبتنی بر Electron است. بنابراین، همان مزایا و معایب Electron را با خود به همراه دارد. VS Code یکی از پروژه‌های مایکروسافت است که بیش‌ترین تعداد مشارکت را در گیت‌هاب داشته است.

برای برنامه نویسی پایتون در ویژوال استودیو کد، نصب افزونه مربوطه برای پشتیبانی VS Code از پایتون بسیار آسان است. افزونه‌های مختلف تنها با یک کلیک در دسترس هستند. به راحتی با جستجوی پایتون در قسمت Extensions و کلیک روی دکمه Install، نصب انجام می‌شود. پس از نصب افزونه پایتون، VS Code نسخه پایتون نصب شده روی سیستم و همچنین کتابخانه‌های پایتون نصب شده را به صورت خودکار شناسایی می‌کند. در ادامه برخی از نقاط قوت و ضعف VS Code‌شرح داده شده‌اند.

مزایا و معایب VS Code چیست؟

به این دلیل که VS Code بر مبنای Electron توسعه داده شده است، این ویرایشگر کد در همه پلتفرم‌ها در دسترس است. VS Code بر خلاف حجم کم، به طور شگفت‌انگیزی امکانات کاملی دارد. برخی از مزایای VS Code در ادامه این بخش از مطلب بهترین IDE برای پایتون فهرست شده است:
  • VS Code دارای بیش از ۴۷۰۰ افزونه است.
  • این ویرایشگر کد یک موتور مدیریت قدرتمند دارد.
  • وارد کردن میانبرهای صفحه کلید از ویرایشگرهای پایتون، مثل Sublime Text یا Atom

اما، بر پایه Electron بودن VS Code‌ به این معنا است که VS Code یک برنامه بومی (Native App) نیست. از جمله سایر معایب VS Code می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برخی از افراد ممکن است دلایل اصولی خود را برای استفاده نکردن از منابع مایکروسافت داشته باشند. همچنین با توجه به تعداد زیاد افزونه‌ها، یافتن افزونه‌ای که به بهترین نحو با نیازهای فرد مطابقت داشته باشد، کار چندان ساده‌ای نیست.

تا اینجا بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد همه‌منظوره پایتون معرفی شدند. با نصب افزونه پایتون در این IDEها و ویرایشگرها، امکان توسعه با کد پایتون وجود دارد. اما، برخی از IDEها و ویرایشگرهای کد به طور اختصاصی برای زبان برنامه‌نویسی پایتون ارائه شده‌اند. در ادامه مقاله بهترین IDE برای پایتون ، بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد اختصاصی پایتون معرفی شده‌اند.

بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد اختصاصی پایتون کدامند؟

از جمله بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد اختصاصی پایتون می‌توان به Spyder ،Thonny و PyCharm اشاره کرد. در این بخش از مقاله بهترین IDE برای پایتون ، به معرفی بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد اختصاصی پایتون پرداخته شده است. یکی از بهترین IDEها برای پایتون، PyCharm است که در ادامه معرفی شده است.

PyCharm

PyCharm

پلتفرم: Linux/macOS/Windows

نوع: IDE

دانلود PyCharm [+]

از جمله یکی از بهترین IDEهای اختصاصی پایتون، می‌توان به PyCharm اشاره کرد. PyCharm یک محیط توسعه یکپارچه محصول شرکت JetBrains است. از PyCharm می‌توان به عنوان تنها IDE اختصاصی پایتون نام برد که امکانات کاملی را در خود جای داده است. PyCharm به واسطه ابزارهای بهبود بهره‌وری نظیر رفع اشکال سریع، در عرصه رقابت متمایز از سایرین ظاهر می‌شود. محیط توسعه PyCharm در سه نسخه قابل دسترسی است:

  1. نسخه عمومی دارای گواهینامه آپاچی | Apache-licensed Community Version
  2. نسخه آموزشی | Educational (Edu) Version
  3. نسخه حرفه‌ای اختصاصی | Proprietary Professional Version

دو نسخه اول متن‌باز و رایگان هستند، این در حالی است که، نسخه حرفه‌ای PyCharm باید خریداری شود. نسخه عمومی بسیار جالب توجه است، زیرا ویژگی‌های مختلفی را نظیر برجسته‌سازی سینتکس، تکمیل خودکار کدها و تایید لحظه‌ای اعتبار کدها دارد. نسخه پولی PyCharm دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تری همچون مدیریت کامل پایگاه‌داده و تعداد زیادی از فریم‌ورک‌های مهم‌تر نسبت به نسخه عمومی است. برخی از فریم‌ورک‌هایی که در نسخه حرفه‌ای PyCharm در دسترس هستند، شامل موارد زیر است:

همچنین، PyCharm به سرعت و به راحتی روی پلتفرم‌های ویندوز، مک OS و لینوکس نصب می‌شود. PyCharm به صورت پیش‌فرض و به طور مستقیم از پایتون پشتیبانی می‌کند. تنها با باز کردن یک فایل جدید می‌توان شروع به کدنویسی پایتون کرد. می‌توان پایتون را به طور مستقیم در داخل PyCharm اجرا و خطایابی کرد. همچنین، پشتیبانی برای کنترل منبع و پروژه نیز وجود دارد. در ادامه، به شرح نقاط ضعف و برتری PyCharm پرداخته شده است.

نقاط قوت و ضعف PyCharm چه هستند؟

PyCharm محیط توسعه اختصاصی پایتون به حساب می‌آید که دارای پشتیبانی کامل و اجتماعی حمایتگر است. با استفاده از محیط توسعه PyCharm می‌توان ویرایش، اجرا و خطایابی پایتون را بدون نیاز به نصب هیچ افزونه‌ای انجام داد. در یک جمع‌بندی، فهرستی از برخی نقاط برتری PyCharm در ادامه این بخش از مقاله بهترین IDE برای پایتون، به صورت زیر است:

  • پشتیبانی اجتماع فعال PyCharm
  • تایید اعتبار کدها به صورت زنده و برجسته‌سازی (هایلایت) نحوی
  • ویرایش‌ها و خطایابی کدهای پایتون را بدون هیچ وابستگی خارجی انجام می‌دهد.

از جمله کاستی‌های PyCharm می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کندی زمان بارگذاری
  • ممکن است پیش از آنکه بتوان از پروژه‌های فعلی استفاده کرد، نیاز به تغییرات در تنظیمات پیش‌فرض وجود داشته باشد.

یکی دیگر از IDEهای اختصاصی پایتون به نام Spyder، در ادامه مقاله بهترین IDE برای پایتون معرفی شده است.

Spyder

Spyder

پلتفرم: Linux/macOS/Windows

نوع: IDE

دانلود Spyder [+]

Spyder یک IDE پایتون متن‌باز محسوب می‌شود که برای روندهای کاری علم داده بهینه‌سازی شده است. توزیع بسته مدیریتی Anaconda به طور پیش‌فرض در Spyder موجود است. نکته جالب توجه در مورد Spyder این است که مخاطب هدفش دانشمندان داده‌ای هستند که از پایتون استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، Spyder به خوبی با کتابخانه‌های پایتون علم داده رایج نظیر NumPy ،SciPy و Matplotlib سازگاری دارد. Spyder اکثر امکانات رایج مورد انتظار یک IDE را نظیر ویرایشگر کد، برجسته‌سازی نحوی منسجم، تکمیل خودکار کد پایتون و حتی یک مرورگر مستندسازی جامع ارائه می‌دهد.

یک ویژگی مخصوص که در سایر محیط‌های توسعه دیده نشده است، مرورگر متغیر (Variable Explorer) در ‌Spyder است که امکان نمایش داده‌ها را با استفاده از یک قالب جدول‌گونه درست در داخل IDE فراهم می‌کند. این ویژگی خاص در Spyder برای افرادی که به طور دائم با پایتون کار علم داده انجام می‌دهند، بسیار جذاب و کاربردی است. همچنین،‌ تلفیق IPython و Jupyter نیز مناسب است. اما، Spyder چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه به این موضوع پرداخته شده است.

مزایا و معایب Spyder چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که Spyder نسبت به سایر IDEها کمی ابتدایی‌تر است. می‌توان به جای یک محیط توسعه اصلی و روزمره، Spyder را بیش‌تر یک ابزار با مورد استفاده خاص در نظر گرفت.‌ نکته مثبت در مورد این IDE پایتون، در دسترس بودن آن به رایگان در ویندوز، مک OS و لینوکس و همچنین متن‌باز بودن آن است. ممکن است Spyder برای استفاده روزمره توسعه‌دهندگان باتجربه‌تر پایتون تا حدودی ساده و ابتدایی تلقی شود و این توسعه‌دهندگان یک IDE یا ویرایشگر شخصی‌سازی شده کامل‌تر را به جای آن برگزینند. در ادامه، یکی دیگر از بهترین IDEها برای پایتون معرفی شده است.

Thonny

Thonny (تصویر تزئینی مطلب بهترین IDE برای پایتون)

پلتفرم: Linux/macOS/Windows

نوع: IDE

دانلود Thonny [+]

Thonny عضو جدیدی از خانواده IDEهای پایتون به شمار می‌رود. Thonny یک IDE مناسب افراد مبتدی به حساب می‌آید. این محیط توسعه اختصاصی پایتون، توسط موسسه علوم کامپیوتر دانشگاه Tartu در استونی ارائه شده است. Thonny برای تمام پلتفرم‌های اصلی به همراه دستورالعمل نصب در دسترس است. به طور پیش‌فرض، Thonny به همراه نسخه همبسته‌سازی شده پایتون مختص به خودش نصب می‌شود، بنابراین، نیاز به نصب هیچ چیز دیگری وجود ندارد. کاربران باتجربه‌تر ممکن است نیاز داشته باشند تنظیمات اولیه را کمی تغییر دهند تا بتوانند کتابخانه‌های نصب شده را پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه، نقاط مثبت و منفی Thonny شرح داده شده‌اند.

مزایا و معایب Thonny چه هستند؟

همان‌طور که بیان شد، یکی از نقاط برتری Thonny این است که برای کاربران تازه‌کار پایتون بسیار مناسب است. اما، توسعه‌دهندگان باتجربه‌تر، Thonny را بسیار ساده و ابتدایی خواهند یافت. یکی دیگر از نقاط ضعف Thonny، مفسر داخلی آن است که به جای کار کردن با آن بهتر است از یک جایگزین استفاده شود. همچنین، با توجه به اینکه Thonny ابزار جدیدی به حساب می‌آید، ممکن است مشکلاتی در حین کار به وجود آید که هنوز راهکار آنی برای آن ارائه نشده باشد. در ادامه مقاله بهترین IDE برای پایتون ، یک IDE اختصاصی دیگر معرفی شده است.

IDLE

IDLE

پلتفرم: Linux/macOS/Windows

نوع: IDE

دانلود IDLE [+]

محیط یکپارچه توسعه و یادگیری (IDLE | Integrated Development and Learning Environment) یک IDE پایتون است که در سال ۱۳۶۸ توسط گیدو ون‌راسوم (خالق پایتون) برای توسعه پایتون منتشر شد. IDLE یک IDE ساده و مناسب برای افراد مبتدی است. IDLE شامل یک ویرایشگر کد چندپنجره‌ای با امکانات زیر است:

  • برجسته‌سازی نحوی
  • خطایابی یکپارچه
  • نقطه انفصال ماندگار
  • رویت‌پذیری فراخوانی پشته

در ادامه این بخش از مطلب بهترین IDE برای پایتون ، برخی از نقاط مثبت و منفی IDLE شرح داده شده‌اند.

نقاط مثبت و منفی IDLE

برخی مزایای IDLE به شرح زیر است:

  • از IDLE می‌توان برای اجرای یک گزاره تنها استفاده کرد.
  • می‌توان از IDLE برای ایجاد، ویرایش و اجرای اسکریپت‌های پایتون استفاده کرد.
  • ویژگی‌هایی مانند برجسته‌سازی نحوی، تکمیل خودکار کدها و دندانه‌گذاری داخلی هوشمند توسط IDLE ارائه می‌شود.
  • IDLE دارای یک خطایاب به همراه ویژگی‌های گام‌برداری و نقطه انفصال است.

برخی از معایب IDLE در ادامه این بخش از نوشته بهترین IDLE برای پایتون فهرست شده‌اند:

  • IDLE به صورت پیش‌فرض در توزیع پایتون برای لینوکس در دسترس نیست.
  • IDLE به یک مدیر بسته خاص برای نصب نیاز دارد.

به این ترتیب، بهترین IDE‌ها و ویرایشگرهای کد برای پایتون در این مقاله معرفی شدند. بهترین ابزارهای توسعه پایتون در دو گروه ابزارهای همه‌منظوره مناسب برای پایتون و ابزارهای اختصاصی برای توسعه پایتون دسته‌بندی شدند. در ادامه مقاله بهترین IDE برای پایتون ، در قالب یک جمع‌بندی اجمالی به این سوال پاسخ داده شده است که کدام IDE پایتون برای افراد مختلف مناسب است؟

بهترین IDE برای پایتون چیست؟

انتخاب بهترین IDE برای پایتون بسته به نظر هر شخص می‌تواند تفاوت باشد، اما برای انتخاب بهتر، در ادامه توصیه‌هایی پیرامون گزینش بهترین IDE برای پایتون فهرست شده‌اند.

  • توسعه‌دهندگان تازه‌کار پایتون باید از محصولات و ابزارهایی استفاده کنند که نیاز به شخصی‌سازی و تغییرات اندکی دارند.
  • در صورتی که فردی برای کارهای دیگری همچون صفحات وب و مستندسازی از ویرایشگر متن استفاده می‌کند، بهتر است به دنبال ابزارهای ویرایش کد باشد.
  • در صورتی که فردی پیش از نیاز به توسعه با پایتون، در حال توسعه نرم‌افزارهایی با زبان‌های دیگر باشد، ممکن است افزودن قابلیت‌های پایتون به مجموعه ابزارهای در حال استفاده انتخاب بهتری باشد.
(تصویر تزئینی مطلب بهترین IDE برای پایتون)

در ادامه، به این مسئله پرداخته شده است که چگونه می‌توان بهترین IDE برای پایتون را انتخاب کرد.

چگونه باید بهترین IDE برای پایتون را انتخاب کرد؟

همان‌طور که بیان شد، در خصوص افراد مبتدی، IDEهای بسیاری با امکانات ابتدایی وجود دارد که امکان کشف محیط و آشنایی با هر ویژگی را پیش از ارتقای سطح مهارت فرد فراهم می‌کنند. همچنین، در مورد توسعه‌دهندگان باتجربه،‌ انتخاب IDE باید بر اساس عملکرد و ویژگی‌های پیشرفته IDEها برای پروژه‌های بزرگ انجام شود. در جدول زیر، بهترین IDEهای پایتون بر اساس هزینه و سیستم عامل دسته‌بندی شده‌اند:

IDE پایتون رایگانIDE پایتون برای مکIDE پایتون برای ویندوز
PyDev Visual Studio Code Spyder Thonny PyDev Pycharm Visual Studio Code Spyder Thonny PyDev Pycharm Visual Studio Code Spyder Thonny

در آخرین بخش از مقاله بهترین IDE برای پایتون،‌ برخی از فیلم‌های آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون در سایت فرادرس برای علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم های آموزش پایتون

در این بخش از مقاله بهترین IDE برای پایتون ، دوره‌‌های آموزشی مختلفی برای یادگیری توسعه نرم‌افزار با پایتون معرفی شده‌اند. ابتدا به شرح دوره مقدماتی آموزش پایتون پرداخته شده است.

فیلم آموزش پایتون (Python)

تصویر مربوط به معرفی آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) - مقدماتی فرادرس در مطلب بهترین IDE برای پایتون

طول مدت این دوره آموزشی نوزده ساعت و پنجاه و سه دقیقه و مدرس آن مهندس پژمان اقبالی شمس آبادی است. در این دوره آموزشی، زبان برنامه‌نویسی پایتون در سطح مقدماتی تدریس شده و کلیه مباحث پایه پیرامون زبان پایتون ارائه می‌شود. این دوره آموزشی پیش‌نیازی ندارد و برای علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی در تمامی زمینه‌ها از جمله طراحی وب مناسب است. از جمله سرفصل‌ها و موضوعاتی که در این دوره ارائه شده‌اند، می‌توان به نصب پایتون، کتابخانه استاندارد پایتون، ساختمان داده در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس، خواندن و نوشتن فایل‌ها و سایر مباحث مقدماتی پایتون اشاره کرد.

فیلم آموزش Python (پایتون) همراه با مثال های عملی

تصویر مربوط به معرفی آموزش زبان برنامه نویسی پایتون (Python) همراه با مثال های عملی در مطلب بهترین IDE برای پایتون

طول مدت این دوره آموزشی سیزده ساعت و بیست دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید شیرافکن است. این دوره آموزشی نیز در سطح مقدماتی و بدون هیچ پیش‌نیازی آماده شده است. در این دوره Python، پس از آموزش مباحث نظری، مثال‌های عملی با هدف درک بیش‌تر و یادگیری کاربردی پایتون، ارائه شده‌ است. از جمله مباحثی که در دوره آموزشی پایتون همراه با مثال‌های عملی ارائه شده‌ است، می‌توان به انواع داده‌ها در پایتون، نحوه نام‌گذاری صحیح متغیرها، عملگرها در Python، دستورات شرطی، حلقه‌ها، رشته‌، لیست، تاپل (Tuple)، دیکشنری، مجموعه، توابع، فایل‌ها، عبارت‌های منظم، الگوریتم‌های مرتب‌سازی و بسیاری دیگر از مباحث مهم و اساسی Python اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش زبان برنامه نویسی پایتون (Python) همراه با مثال های عملی + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش برنامه نویسی شی گرا در Python (پایتون)

تصویر مربوط به معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی شی گرا در Python (پایتون) در مطلب بهترین IDE برای پایتون

طول مدت این آموزش هفت ساعت و بیست و نه دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید شیرافکن است. در این دوره آموزشی، مباحث مربوط به شیٔ‌گرایی در پایتون از جمله کلاس‌ها، پلی‌مورفیسم، ارث‌بری و سایر مباحث مهم در زمینه شیٔ‌گرایی آموزش داده شده است. آشنایی با مفاهیم شی‌ٔگرایی در توسعه با پایتون از اهمیت بالایی برخوردار است و این دوره آموزشی به علاقه‌مندان و دانشجویانی توصیه می‌شود که قصد ورود به حوزه توسعه وب و نرم‌افزار با پایتون را دارند. برخی از سرفصل‌های این دوره آموزشی شامل مباحثی از قبیل مروری بر پایتون، مفاهیم اولیه شی‌ٔگرایی، متدهای Dunder، ارث‌بری و سایر مباحث مربوط به شی‌ٔ‌گرایی در پایتون می‌شوند.

فیلم آموزش جنگو (Django)

تصویر مربوط به فیلم آموزش جنگو (django) - دوره آموزشی فرادرس در مطلب بهترین IDE برای پایتون

مدت زمان این دوره آموزشی هشت ساعت و پانزده دقیقه و مدرس آن، مهندس پدرام شاه صفی است. دوره آموزشی جنگو برای علاقه‌مندان به توسعه سریع و آسان وب با جنگو و پایتون مناسب است. فیلم آموزش جنگو به صورت پروژه محور است و پس از تدریس مباحث نظری، آموزش‌های عملی در قالب پروژه‌های نمونه، برای درک و یادگیری بهتر انجام شده است. از جمله سرفصل‌ها و عناوین دوره آموزش جنگو می‌توان به نصب و آماده‌سازی جنگو، پایگاه‌داده و مدل‌ها، URL‌ها، صفحه ادمین، قالب‌ها و سایر مباحث اصلی و مهم در جنگو اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش جنگو (Django) – فریمورک تحت وب با پایتون (Python) + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

پایتون یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی به حساب می‌آید. درست مثل سایر زبان‌های برنامه‌نویسی شاخص، تعداد زیادی از IDEهای کارآمد، کاربردی و قدرتمند به صورت رایگان و غیر رایگان در دسترس قرار دارد. در این مقاله، تعدادی از این IDEها و ویرایشگرهای کد که نسبت به سایرین امکانات و قابلیت‌های بیش‌تر و عملکرد بهتری دارند با هدف انتخاب بهترین IDE برای پایتون معرفی شدند. شاید بتوان در یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری، از PyCharm به عنوان بهترین IDE برای پایتون نام برد. اما همان‌طور که بیان شد، انتخاب بهترین IDE برای پایتون بسته به مورد استفاده، سطح توانایی توسعه‌دهنده، پلتفرم مربوطه، پروژه مورد نظر و سایر موارد متفاوت است و نمی‌توان به طور عمومی یک IDE خاص را به عنوان بهترین IDE برای پایتون معرفی کرد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Real Pythonhackr.io
۲ دیدگاه برای «بهترین IDE برای پایتون — معرفی و مقایسه محیط های توسعه پایتون»

یک سوال دارم من برای برنامه نویسی روی برد و ربات میخوام . از کدوم نرم افزار استفاده کنم بهتره؟؟؟ به نظر شما برای طراحی ربات و برد پایتون بهتره یا زبان های دیگه؟؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *