ویژوال استودیو کد یا Atom، کدام برای شما مناسب است؟

۶۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
ویژوال استودیو کد یا Atom، کدام برای شما مناسب است؟

اگر به دنبال بهترین ادیتور کد باشید، احتمالاً با هر دو گزینه VS Code و Atom مواجه می‌شوید. البته ادیتورهای بسیاز زیاد دیگری وجود دارند، اما این دو گزینه مورد علاقه طرفداران زیادی هستند. در این مقاله به مقایسه VS Code با Atom خواهیم پرداخت.

Atom مدت‌های زیادی است که عرضه شده، اما محبوبیت آن اخیراً رو به نقصان بوده است. ویژوال استودیو کد یک تازه‌وارد محسوب می‌شود که در ابتدا هیچ کس در مورد آن با اطمینان صحبت نمی‌کرد، اما اینک به نظر می‌رسد که به جذاب‌ترین ادیتور کد تبدیل شده است. البته این بدان معنی نیست که همه طرفداران Atom آن را رها کرده‌اند.

شباهت‌های VS Code و Atom

در آغاز باید بگوییم که VS Code و Atom هر دو ریشه مشترکی دارند. هر دو این ادیتورها از Electron استفاده می‌کنند که امکان ساخت اپلیکیشن‌های دسکتاپ را با فناوری‌های وب مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS فراهم ساخته است. برخی افراد با این ایده مخالف هستند، اما این موضوع داستان دیگری است.

این دو ادیتور کد از جنبه دیگری که شاید به ذهنتان نمی‌رسد نیز قرابت زیادی با هم دارند. Atom در گیت‌هاب ساخته شده است و VS Code چنان که از نامش برمی‌آید محصول مایکروسافت است. در سال 2018 مایکروسافت گیت‌هاب را خریداری کرد. اگر چه در ابتدا برخی این را به معنی پایان کار Atom دانستند، اما مایکروسافت اعلام کرده است که هر دو ادیتور کد به حیات خود تداوم خواهند بخشید.

مقایسه عملکرد VS Code با Atom

طرفداران ویژوال استودیو کد غالباً به عملکرد آن در برابر Atom و دیگر اپلیکیشن‌های مبتنی بر Electron اشاره می‌کنند. اپلیکیشن‌های Electron مشهور به عملکرد کند هستند و زمان شروع به کار آن‌ها طولانی است، اما ویژوال استودیو کد این مشکل را حل کرده است.

تفاوت عملکردی بین ویژوال استودیو کد و اتم از چند جنبه قابل بررسی است، اما جنبه اصلی این رویکرد به شیوه توسعه هر اپلیکیشن مربوط است. ویژوال استودیو کد مجموعه کارکردهای مرکزی کاملاً کنترل‌شده‌ای دارد و دیگر قابلیت‌های سطحی با استفاده از افزونه‌ها اضافه می‌شوند.

مقایسه VS Code با Atom

در سوی دیگر، Atom از رویکرد مبتنی بر افزونه برای تقریباً همه چیز استفاده می‌کند. این رویکرد منافع زیادی دارد، اما معایبی نیز به همراه داشته است. اتم در بدو امر کندتر است و این مشکل زمانی که افزونه‌ها به آن اضافه می‌شوند دوچندان می‌شود.

VS Code در زمینه عملکردی مزیت مشخصی نسبت به Atom دارد، اما هیچ کدام از این ادیتورها روی رایانه‌های مدرن کند نیستند. این وضعیت در زمان ادیت فایل‌های بزرگ تغییر می‌یابد. ویژوال استودیو کد در این حالت بسیار بهتر از Atom است، اما هیچ کدام از این ادیتورها در قیاس با ادیتورهایی مانند Vim و یا حتی Sublime Text چندان کند نیستند.

مقایسه قابلیت‌های اصلی VS Code با Atom

ویژوال استودیو کد به صورت پیش‌فرض کارکردهای بیشتری نسبت به Atom یا حتی دیگر ادیتورهای متنی دارد. البته شامل همه قابلیت‌های یک IDE نیست، اما چیزی نزدیک به آن را تأمین می‌کند. VS Code علاوه بر قابلیت‌های استاندارد یک ادیتور متنی از ساخت و دیباگ اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کند. البته از قابلیت تکمیل خودکار مشهور مایکروسافت یعنی IntelliSense نیز بهره می‌گیرد.

مقایسه VS Code با Atom

یکی از قابلیت‌هایی که در اغلب ادیتورهای متنی مدرن می‌بینیم یکپارچه‌سازی با Git است. در این مورد نیز ویژوال استودیو کد به صورت پیش‌فرض این قابلیت را دارد و به راحتی می‌توانید بدون نیاز به باز کردن پنجره ترمینال با این سیستم کنترل نسخه کار کنید. پشتیبانی Markdown نیز به صورت داخلی وجود دارد و با کارکرد پیش‌نمایش تکمیل شده است. بدین ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که فایل README.md روی گیت‌هاب به درستی نمایش پیدا می‌کند.

با این که اتم در بدو امر دقیقا به اندازه VS Code قابلیت ندارد، اما از یکپارچگی گیت برخوردار است. اتم با ارائه یکپارچگی گیت‌هاب یک گام فراتر می‌ایستد. با توجه به این که پروژه از گیت منشا یافته است این قابلیت چندان دور از انتظار هم نیست، اما به خصوص در صورتی که از گیت‌هاب برای هر چیزی استفاده می‌کنید، بسیار کارآمد است.

مقایسه VS Code با Atom

با این حال اتم در مورد اغلب قابلیت‌های خود بر افزونه‌ها تکیه دارد. نصب آن‌ها از خود اپلیکیشن آسان است و امکان سفارشی‌سازی ادیتور در تقریباً همه جنبه‌هایی که قابل تصور است وجود دارد.

مقایسه افزونه‌های VS Code با Atom

قابلیت بسط‌پذیری بززگترین تفاوت بین این دو ادیتور محسوب می‌شود. در مورد ویژوال استودیو کد امکان افزودن قابلیت از طریق نصب افزونه وجود دارد. می‌توان theme و زبان جدید نصب کرد و ابزارهایی برای کمک به کدنویسی در Rust یا Go ایجاد کرد.

در سوی دیگر، Atom قدرت بیشتری به افزونه‌ها داده است. بخش عمده ای از کارکردهای این ادیتور از افزونه های داخلی‌اش ناشی می شود، در واقع نصب یک افزونه صحیح می‌تواند یک اپلیکیشن جدید در پیش روی شما قرار دهد. این امر موجب شده که Atom به اپلیکیشنی با قابلیت تغییر زیاد تبدیل شود.

مقایسه VS Code با Atom

این وضعیت تا حدودی شبیه به روزهای رقابت ادیتورها بین Vim و Emacs شباهت دارد. قابلیت‌های بیشتری که در Emacs وجود داشتند، موجب شد که اغلب از Vim به عنوان ادیتور متنی و از Emacs به عنوان یک سیستم عامل یاد شود. Atom به آن سطح از سفارشی‌سازی که در Emacs دیده می‌شد، دست نیافته است، چون هیچ کس تاکنون یک کلاینت ایمیل برای آن ننوشته است، اما نسبت به ویژوال استودیو کد به این وضعیت نزدیک‌تر شده است.

معنی گفته فوق این نیست که افزونه‌های ویژوال استودیو کد کارکردهای زیادی را ارائه نمی‌کنند. نگاهی به فهرست افزونه‌های فراوان VS Code بطلان این تصور را ثابت می‌کند.

جامعه کاربری VS Code و Atom

هم ویژوال استودیو کد و هم اتم هم اینک از جامعه‌های کاربری بزرگی برخوردار هستند. با این که ویژوال استودیو کد در حال حاضر در میان این دو محبوب‌تر به نظر می‌رسد، اما Atom نیز همچنان یک جامعه کاربری و توسعه‌دهنده‌های خاص خود را دارد. اگر مایکروسافت تصمیم بگیرد پشتیبانی از هر کدام از این ادیتورها را متوقف کند، این وضعیت ممکن است تغییر پیدا کند، اما به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی به این زودی‌ها بیافتد.

مقایسه VS Code با Atom

به نظر می‌رسد Atom بیش از ویژوال استودیو کد از سوی جامعه اوپن‌سورس مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا دومی تحت حمایت مایکروسافت بوده است. حتی تلاش‌هایی برای ساخت نسخه خارج از کنترل مایکروسافت از VS Code صورت گرفته است. هر دو ادیتور متن-باز هستند، اما برخی کاربران از گردآوری داده‌ها از سوی این اپلیکیشن‌ها راضی نیستند.

دانلود ویژوال استودیو کد و Atom

هر دو ادیتور VS Code و Atom به صورت رایگان عرضه شده‌اند. ادیتور Atom تحت لایسنس MIT عرضه شده است؛ در حالی که امکان دانلود ویژوال استودیو کد علی‌رغم کدبیس متن-باز تحت یک لایسنس مالکیتی فراهم شده است. هر دو ادیتور برای macOS، لینوکس و ویندوز عرضه شده‌اند.

  • دانلود اتم (+)
  • دانلود VS Code (+)

سخن پایانی

برای جمع‌بندی باید اشاره کنیم که Atom یک ادیتور متنی با امکان سفارشی‌سازی بالا است. در صورتی که از افزونه‌های مناسبی استفاده کنید، اتم می‌تواند کارکردی شبیه به IDE داشته باشد. ویژوال استودیو کد نیز مشابه است، اما مجموعه قابلیت‌های پایه آن موجب شده که شباهت بیشتری به یک IDE داشته باشد. با این حال، هیچ کدام از این دو مورد، قابلیت‌های کامل یک IDE را ندارند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *