۷ نرم‌افزار برتر ویرایشگر کد برای اندروید

۴۲۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۷ نرم‌افزار برتر ویرایشگر کد برای اندروید

برنامه نویسان حرفه‌ای معمولاً هر روزه و بی‌وقفه حجم بالایی از کد را می‌خوانند و می‌نویسند. ولی به دلایل مختلف همیشه نمی‌توان لپ‌تاپ را برداشت و در هر مکانی کار کرد. امروزه همه یک گوشی همراه هوشمند دارند که به‌قدر کف یک دست است. بسیاری از توسعه‌دهندگان فکر می‌کنند که گوشی‌های همراه مانعی بر سر کار کدنویسی هستند زیرا نمی‌توان بر روی آنها راحت کار کرد، اما ما چنین نظری نداریم (البته منظورم همه مایی بود که انگشت‌های بزرگی نداریم!). همچنین، در مطلب «مقایسه زامارین و اندروید استودیو» دو ابزار رایج در توسعه برنامه‌های اندرویدی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در این مقاله به معرفی مجموعه‌ای از 7 برنامه ویرایشگر کد که در پلتفرم اندروید جزو بهترین‌ها هستند می‌پردازیم.

1- اپلیکیشن Dcoder

Dcoder یک IDE کدنویسی موبایل است که به طور خاص برای تکمیل مهارت‌های برنامه نویسان بر روی گوشی همراه طراحی شده است. این IDE یک بسته کامل برای یادگیری و کسب مهارت در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف از C تا رابی است. این برنامه یک ویرایشگر متنی کامل دارد که از هایلایت Syntax پشتیبانی می‌کند و همه ابزارهای ضروری و موردنیاز که یک IDE یا کامپایلر می‌تواند ارائه دهد را در خود دارد. فرایند کامپایل از طریق API های ابری صورت می‌گیرد، این بدین معنی است که این ویژگی‌ها بدون اینترنت در دسترس نیستند.

در این برنامه نه‌تنها می‌توان کدنویسی کرد بلکه می‌توان کد را دیباگ کرد و خطاهای کامپایل و نتیجه اجرا بر روی همان صفحه مشاهده کرد. این برنامه بیشتر شبیه ویرایشگر کد رایج مانند Notepad++ یا Sublime Text همراه با توان کامپایل است. این برنامه از قالب‌های اختصاصی نیز پشتیبانی می‌کند، امکان ویرایش اندازه فونت ویرایشگر و بسیاری امکانات دیگر در این برنامه وجود دارند. برخی از امکانات این برنامه به‌صورت خرید درون برنامه‌ای هستند.

2- اپلیکیشن Quoda Code Editor

Quoda یک ویرایش کد منبع یا به عبارتی IDE پیشرفته و درعین‌حال آسان است که شباهت زیادی به Notepad++،Textmate یا Sublime Text دارد. این برنامه از سرورهای SFTP/FTP(s) و ذخیره‌سازی ابری (دراپ باکس و گوگل درایو) پشتیبانی می‌کند. ویژگی‌های دیگر این برنامه شامل دانلود کردن url سورس‌کد، کامل کردن کد، تشخیص خودکار انکودینگ، کامل کردن پرانتزها، تورفتگی خودکار، نشانه‌گذاری خط، انتخاب‌کننده رنگ، قالب‌بندی HTML و حتی امکاناتی بیشتر که در دیگر IDE های اندرویدی یا ویرایشگرهای متنی وجود ندارند.

اگر می‌خواهید زمانی که دور از رایانه هستید هم همچنان به طور مؤثری کدنویسی کنید باید Quoda را روی گوشی خود داشته باشید چون امکانات یک ویرایشگر متن و IDE مانند Notepad++،Textmate یا Sublime Text را در جیب شما فراهم می‌کند تا در زمان حرکت هم بتوانید کدنویسی کنید.

3- اپلیکیشن QuickEdit

QuickEdit یک ویرایشگر متنی سریع، پایدار و با امکانات کامل برای دستگاه‌های اندرویدی است. این برنامه هم برای گوشی و هم تبلت‌های اندرویدی بهینه شده است. QuickEdit عملکرد بالایی دارد و زمان بازخورد آن در فایل‌های با حجم بالا (بیش از 10 هزار خط) کاملاً سریع است. سرعت و پاسخ‌دهی برنامه در مقایسه با دیگر ویرایشگرهای اندرویدی بسیار عالی است. از این برنامه می‌توان به عنوان یک ویرایشگر متنی برای فایل‌های متنی معمولی و همچنین فایل‌های برنامه‌نویسی استفاده کرد. این برنامه به طور خودکار انکودینگ متن فایل‌ها را تشخیص می‌دهد، اما در صورت نیاز می‌توان به‌صورت دستی هم انکودینگ را تغییر داد.

برنامه QuickEdit امکان دسترسی به فایل‌های اخیراً بازشده یا مجموعه فایل‌های افزوده‌شده، FTP، گوگل درایو، دراپ باکس و وان درایو را می‌دهد و syntax highlight یعنی نمایش بخش‌های مختلف کد با رنگ‌های متفاوت را برای بیش از 40 زبان مختلف مانند C++، C#، Java، XML، Javascript، Markdown، PHP، Perl، Python، Ruby، Smali، Swift و غیره دارد. QuickEdit امکان ویرایش فایل‌های سیستمی بر روی سیستم‌های روت شده را نیز دارد.

4- اپلیکیشین anWriter Free

ویرایشگر HTML به نام anWriter Free در نوشتن کد به شما کمک می‌کند: این برنامه از امکان کامل کردن خودکار کد برای زبان‌های HTML، CSS، JavaScript و LaTeX (PHP، SQL در نسخه پولی) پشتیبانی می‌کند. این برنامه از فناوری‌های مدرن بهره‌مند است و از امکان کامل کردن خودکار برای زبان‌های HTML3، CSS 3، JQuery، Bootstrap و Angular بهره‌مند است. این برنامه از FTP هم پشتیبانی می‌کند. می‌توان فایل‌ها را از سرورهای FTP دانلود کرد و همچنین فایل‌ها را به سرورهای FTP ارسال کرد.

همچنین کمی توان پوشه‌های روی سرور FTP را مشاهده و جستجو کرد. این برنامه امکان پیش‌نمایش صفحات وب را در برنامه ارائه کرده است. با این امکان می‌توان پیش‌نمایش سریعی از صفحه وب طراحی شده را در مرورگر داخل برنامه مشاهده کرد. یاز به یاز کردن مرورگر وجود ندارد. مرورگر داخلی برنامه یک کنسول خطای JS دارد. با کمک برنامه anWriter سرعت کدنویسی در مقایسه با برنامه Notepad معمولی به مقدار زیادی افزایش می‌یابد. anWriter از اغلب IDE های دیگر سبک‌تر است اما درعین‌حال از اغلب ویرایشگرهای شبیه Notepad قوی‌تر هست.

 

5- اپلیکیشن Our Code Editor Free

Our Code Editor Free یک محیط توسعه منسجم (IDE)، ویرایشگر متنی و ویرایشگر کد برای اندروید است. این برنامه ویژگی‌های زیادی برای بهبود عملکرد در زمان کار دارد. می‌توان فایل‌ها را از منابع مختلف (stfp و دراپ باکس) دانلود و ویرایش کرد. همچنین امکان تکمیل کردن خودکار و قالب‌های هایلایت سازی مختلف دارد. این برنامه بر روی تبلت‌ها، گوشی‌های همراه و دیگر دستگاه‌های اندرویدی به‌خوبی عمل می‌کند. هیچ اکانت یا اتصال اینترنتی (به‌جز در صورت دانلود از دراپ باکس و SFTP) نیاز نیست. می‌توان برنامه را به‌راحتی دانلود و نصب کرد و بلافاصله شروع به کدنویسی کرد. فایل‌های کد به‌صورت محلی بر روی گوشی مدیریت می‌شوند.

برنامه Our Code Editor Free از امکانات شکستن خطوط طولانی، بررسی‌کننده هم‌زمان خطاهای Syntac (برای بسیاری از زبان‌ها)، عملکردهای برش، کپی، چسباندن، جستجو و جایگزینی با کمک عبارت‌های regular پشتیبانی می‌کند. با این‌که این برنامه اوپن‌سورس نیست ولی کاملاً رایگان است و هیچ تبلیغاتی در آن نمایش نمی‌یابد. برنامه Our Code Editor Free از سوی Our Code World ❤ توسعه یافته است.

6- اپلیکیشن Turbo-Editor

این برنامه یک ویرایشگر متنی قدرتمند و اوپن‌سورس برای اندروید است. برنامه Turbo-Editor بر اساس جدیدترین راهنماهای اندروید برای ایجاد تجربه خلاقانه‌ای بر روی گوشی‌های همراه و همچنین تبلت‌ها طراحی شده است.

7- اپلیکیشن DroidEdit Free

برنامه DroidEdit یک ویرایشگر متنی و سورس‌کد (مانند Notepad++ یا gedit) برای تبلت‌ها و گوشی‌های اندرویدی است. با این برنامه می‌توانید کار خود را به همه‌جا ببرید و زمانی که منتظر اتوبوس هستید یا در زمان استراحت در یک ساحل زیبا (البته نمی‌دانم چرا یک نفر وقتی در تعطیلات است باید کار کند!) کدنویسی کنید. باوجوداین برنامه اگر کسی درخواست ضروری برای تغییر یک کد داشت نیاز نیست که به سمت دفتر کار خود هجوم ببرید.

کافی است گوشی خود را بردارید و هر چه را که می‌خواهید ویرایش کنید. این برنامه از ابزارهای Emmet پشتیبانی می‌کند و می‌تواند عبارت‌های ساده را به طور خودکار به کد کامل HTML تبدیل کند. نسخه رایگان که تبلیغات در آن نمایش می‌یابد تفاوت چندانی با نسخه پولی ندارد. نسخه پولی برنامه از امکان اتصال به SFTP، دراپ باکس و قالب‌های سفارشی و حالت روت شده پشتیبانی می‌کند.

معرفی برنامه‌های بیشتر

در ادامه برخی از برنامه‌های مرتبطی را معرفی می‌کنیم که گرچه در فهرست فوق نیامده‌اند ولی شایسته است که نامی از آنها برده شود.

اپلیکیشن Codeanywhere

برنامه Codeanywhere یک ویرایشگر متنی، کد و نشانه‌گذاری (markup) است. این برنامه اخیراً بازطراحی و باز مهندسی‌شده است و پس از این تغییرات بسیار سبک، سریع و مناسب گوشی همراه شده است. این برنامه می‌تواند به سرورهای FTP، FTPS، دراپ باکس یا اکانت گیت‌هاب متصل شود و به‌راحتی می‌توان با کشیدن انگشت فایل‌ها، پوشه‌ها و منابع مختلف را تغییر داد. با این برنامه می‌توان پروژه‌ها را به اشتراک گذاشت و به طور جمعی بر روی آن کار کرد.

همچنین می‌توان تنها بر روی یک فایل، هرکجا که باشد کار کرد و به‌سرعت کد را با کی‌برد اختصاصی برنامه که به طور خاص برای توسعه‌دهنده‌ها طراحی شده است، ویرایش کرد. Codeanywhere یک نسخه دسکتاپ برای ویندوز و مک هم دارد. ظاهراً با Codeanywhere نمی‌توان فایل‌های روی گوشی را ویرایش کرد و فقط می‌توان بر روی فایل‌هایی که در جاهای دیگر هستند کار کرد.

اپلیکیشن Enlightened

Enlightened یک ویرایشگر کد کوچک و عالی برای اندروید است. هدف از طراحی این برنامه همانند همه ویرایشگرهای کد سبک دیگر است. این برنامه امکان ویرایش کد و متن را در زبان‌های مختلف فراهم می‌کند. می‌توان آن را یک Notepadd++ اندروید دانست. برنامه Enlightened سعی کرده است در عین داشتن این امکانات تا حد امکان کوچک بماند و خلاقانه عمل کند. این برنامه هیچ‌گونه تبلیغات ندارد ولی هنگام نصب یا استفاده مجوزهای بی‌مورد نمی‌خواهد و حواشی دیگری ندارد. این برنامه چندان پایدار نیست و مقداری باگ دارد ولی پتانسیل بالایی دارد و می‌توان آن را بهبود داد و به همین دلیل در این بخش به آن اشاره شده است.

اگر برنامه ویرایشگر کد رایگان دیگری می‌شناسید که در این مقاله به آن اشاره نکرده‌ایم، می‌توانید در بخش نظرات با خوانندگان عزیز فرادرس به اشتراک بگذارید.

همچنین پیشنهاد ما مراجعه به مطالب زیر می‌باشد:

منبع

بر اساس رای ۴۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۵ دیدگاه برای «۷ نرم‌افزار برتر ویرایشگر کد برای اندروید»

سلام خسته نباشید
کسی می‌تونه کمکم کنه که چطور با برنامه code editor شروع به کد نویسی کنم؟
ممنون میشم

سلام خسته نباشی میگم برنامه فالور بگیر که قسمت سکه هاشو تغییر میدم بعد میزنا سرور در دسترس نیست چکار کنم ایرات برطرف شه یا با چه روشی میتونم مد کنم برنامه رو ممنون میشم کمک کنید.

سلام . اپلیکیشن spck editor که هم اکنون دارمش . خیلی خوبه برای موبایل . و سرعت رو خیلی بالا میبره

thank you very much

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *