آموزش فتوشاپ — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

۵۲۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
آموزش فتوشاپ — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

امروزه دیگر مانند گذشته فتوشاپ یک ابزار حرفه‌ای برای افراد خاص به شمار نمی‌آید، بلکه ابزاری عمومی است که هر کسی ممکن است به طور روزانه به آن نیاز داشته باشد. در چنین دوره‌ای قطعا بلد بودن این ابزار یک امر ضروری است. البته طبیعتا نیاز هر شخص با دیگری متفاوت بوده و همه‌ی افراد نیاز به دانستن تمام زیر و بم این ابزار ندارند، بلکه شما تنها به اندازه‌ی نیاز خودتان می‌توانید مهارت‌های فتوشاپ را کسب کرده و اقدام به ویرایش تصاویر خود نمایید.

در چند ماه اخیر در مجله فرادرس آموزش‌های متنوع و زیادی در رابطه با این ابزار منتشر شده است که می‌توانند برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای کاربرد داشته باشند. حال در این مطلب می‌خواهیم نگاهی کلی به این آموزش‌ها بیندازیم تا بتوانید به کمک آن‌ها، بسته به نیاز خود مهارت‌های مورد نیاز در این زمینه را کسب نمایید.

چگونه کار با فتوشاپ را شروع کنیم؟

برای شروع یادگیری هر نرم‌افزاری، بهترین کار این است که ابتدا خود را با اصطلاحات آن آشنا کنیم. با این کار درک آموزش‌های آن برایمان بسیار ساده‌تر خواهد شد. با توجه به این نکته، اولین گام در یادگیری این نرم‌افزار (فتوشاپ)، مطالعه‌ی مطلب زیر در فرادرس است:

پس از آشنایی با اصطلاحات این نرم‌افزار، اگر به دنبال آموزشی سریع و جامع می‌گردید، بهتر است از نوشته‌ی زیر استفاده نمایید تا بتوانید در کمتر از یک ساعت گامی عظیم در یادگیری این ابزار بردارید:

پس از یادگیری نکات اولیه‌ی فتوشاپ، زمان آن می‌رسد که مسیر خود را مشخص کنید. آیا شما قصد ویرایش تصاویر را دارید یا می‌خواهید با استفاده از فتوشاپ اقدام به کار طراحی کنید؟ با توجه به مسیری که برای خود انتخاب خواهید کرد، آموزش‌ها و ترفندهایی که نیاز خواهید داشت نیز متفاوت خواهند بود. در ادامه، اشاره‌ای کوچک به آموزش‌های مورد نیاز هر دسته می‌کنیم تا بتوانید به سادگی مطالب مورد نیاز خود را یافته و بر اساس آن‌ها مهارت‌های خود را افزایش دهید.

مهارت‌های مورد نیاز کلی

قبل از اینکه وارد جزئیات هر مهارت شویم، مهارت‌ها و علومی هستند که برای انجام هر کاری با فتوشاپ باید به آن‌ها مسلط باشید. اولین دانش مورد نیاز، آشنایی به لایه‌ها و ماسک‌ها در فتوشاپ است. آشنایی به این دو برای هر کاری ضروری است و در واقع پایه‌ی کار با فتوشاپ به حساب می‌آید. با استفاده از مطلب زیر می‌توانید به سادگی با این دو مفهوم آشنا شوید:

همچنین طبیعی است که در هنگام کار با هر نرم‌افزاری مشکلاتی در سر راه کاربران قرار خواهد داشت. ولی اگر شخصی بخواهد به طور روزانه با این ابزارها کار کند، دانستن راه حل این مشکلات برای او امری ضروری خواهد بود. در مطلب زیر می‌توانید با شش مورد از مرسوم‌ترین مشکلات فتوشاپ و راه حل‌های آن‌ها آشنا شوید تا اگر در مراحل یادگیری خود به آن‌ها برخورد کردید بتوانید به سادگی از آن‌ها عبور کنید:

مهارت‌های مورد نیاز برای ویرایش تصاویر در فتوشاپ

مسلما اگر بخواهید به طور حرفه‌ای وارد کار ویرایش تصاویر شوید، نیاز به مهارت‌های زیادی در این زمینه خواهید داشت. ولی می‌توان گفت که سه مورد از مرسوم‌ترین کاربردها در زمینه‌ی ویرایش تصاویر حل مشکل لرزش دوربین، قرمزی چشم و ایجاد جلوه‌های ویژه‌ی ساده بر روی تصاویر است. برای آشنایی با هر کدام از این موارد می‌توانید به ترتیب از سه نوشته‌ی زیر در فرادرس استفاده نمایید:

از دیگر دلایلی که ممکن است هر کسی نیاز به ویرایش تصاویر خود با فتوشاپ پیدا کند، می‌توان از حذف جوش و لک‌های پوستی، و روشن کردن تصاویری که در نور کم گرفته شده‌اند نام برد. خوشبختانه در فرادرس مطالبی برای نحوه رفع هر دو مشکل وجود دارد که از طریق لینک‌های زیر می‌توانید آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید:

پس از آشنایی با این موارد ابتدایی در پروسه‌ی ویرایش تصویر، مهارت‌های حرفه‌ای‌تری را نیاز خواهید داشت. از دسته این موارد می‌توان به حذف تصویر پس‌زمینه، جایگزینی آن و یا حذف اشیا اضافی از یک تصویر اشاره کرد. در ادامه لیستی از مطالبی که در این زمینه‌ها تهیه و تنظیم شده‌اند آورده شده است:

با استفاده از این آموزش‌ها می‌توانید تقریبا هر تصویری را ویرایش کرده و مشکلات خود را در آن‌ها حل کنید. حال زمانی که به چنین مهارتی برسید، ممکن است روزانه نیاز به ویرایش تصاویر زیادی داشته باشید؛ حال چه تصاویر برای خودتان باشند و یا دوستانتان از شما بخواهند که تصاویرشان را ویرایش کنید. در هر صورت نیاز به انجام مکرر یک سری گام‌ها در فتوشاپ پیدا خواهید کرد.

در چنین شرایطی می‌توانید از اسکریپت‌های فتوشاپ استفاده نموده و انجام کارهای روتین را به آن بسپارید. برای آشنایی با نحوه انجام این کار، می‌توانید مطلب زیر را مورد استفاده‌ی خود قرار دهید:

مهارت‌های مورد نیاز برای طراحی در فتوشاپ

اگر قصد طراحی در فتوشاپ را داشته باشید، قطعا سروکار زیادی با متون خواهید داشت. با توجه به این نکته، آشنایی با ابزار متن‌نویسی فتوشاپ و کار با فونت‌ها یک امر ضروری خواهد بود که برای یادگیری آن می‌توانید از آموزش‌های زیر استفاده کنید:

زمانی که بحث طراحی در فتوشاپ به میان می‌آید، الگوها حرف زیادی برای گفتن دارند. با استفاده از الگوها می‌توانید اشکال و طرح‌هایی منظم ایجاد نموده و در کنار سایر تصاویر و طرح‌های خود مورد استفاده قرار دهید. برای آشنایی با نحوه انجام این کار، مطلب زیر در گام بعدی یادگیری طراحی با فتوشاپ به شما توصیه می‌شود:

از آنجایی که طراحی در فتوشاپ پروسه‌ای بسیار پیچیده بوده و نیاز به مهارت‌های مختلف زیادی دارد، در مجله فرادرس اقدام به انتشار آموزش‌هایی کرده‌ایم در آن‌ها که به طور کامل از صفر تا صد به طراحی لوگو و ماکت پرداخته شده است. قطعا این آموزش‌ها می‌توانند کمک بسزایی به شما در مراحل یادگیری طراحی با فتوشاپ بکنند:

با وجود تمام این مطالب و نوشته‌ها در فرادرس، گاهی اوقات نیاز به آموزش‌هایی ویدئویی است که استادی کار بلد تمام این مطالب را به ما بیاموزد. از همین رو بسیاری از مطالبی که در در نوشته‌های مجله فرادرس آموزش داده شده‌اند را در سری آموزش‌های ویدئویی فرادرس نیز قابل مشاهده هستند. برای مثال برخی از آموزش‌هایی که ممکن است برای شما مفید باشند در ادامه معرفی شده‌اند:

^^

بر اساس رای ۴۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *