مقاومت الکتریکی چیست؟ – تعریف و توضیح کامل به زبان ساده

۱۲۴۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
مقاومت الکتریکی چیست؟ – تعریف و توضیح کامل به زبان ساده

یکی از مهم‌ترین مفاهیم در الکتریسیته، «مقاومت الکتریکی» (Electrical Resistance) است. مقاومت الکتریکی عاملی است که با عبور جریان الکتریکی مخالفت می‌کند. معمولا اجزای مختلف یک مدار الکتریکی مانند سیم رسانا، خودشان دارای مقاومت هستند. همچنین برای کنترل جریان، از قطعاتی به نام «مقاومت الکتریکی یا رزیستور» (Resistor) در مدارها استفاده می‌شود. مقاومت‌ها را معمولا به‌صورت موازی یا سری با سایر اجزای مدار می‌بندند. در این مطلب از مجله فرادرس، ابتدا توضیح می‌دهیم که مفهوم مقاومت الکتریکی چیست.

997696

سپس بررسی می‌کنیم که قطعه‌ مقاومت الکتریکی چیست، چگونه عمل می‌کند و با انواع مقاومت‌های الکتریکی یا رزیستورها آشنا خواهیم شد. در ادامه نحوه محاسبه مقاومت یک رزیستور را توضیح خواهیم داد و همچنین بررسی می‌کنیم که مقاومت الکتریکی اجزای یک مدار مانند سیم رسانا به چه عواملی بستگی دارد و فرمول مقاومت چیست.

مقاومت الکتریکی چیست؟

مقاومت الکتریکی (R) یک کمیت مهم در الکتریسیته است که با عبور جریان بیشتر از یک بخش از مدار مخالفت می‌کند. واحد مقاومت الکتریکی «اهم» (Ohm) است و با نماد Ω نشان داده می‌شود. معمولا داخل برخی از اجزای مدار مانند سیم‌ها یا باتری‌ها مقاومت وجود دارد. اما در کنار مقاومت داخلی اجزای مدار، معمولا در مسیر عبور جریان در مدار نیز از قطعات دو سر یا دو پایه‌ای (Lead) به نام مقاومت یا رزیستور استفاده می‌شود تا جریان کنترل شود. پس مقاومت الکتریکی نام یک کمیت فیزیکی مهم و نام قطعه‌ای در مدار الکتریکی است.

یک مدار ساده شامل لامپ حبابی، مقاومت، کلید و باتری - مقاومت الکتریکی چیست
ایجاد مقاومت در مقابل عبور جریان در مدار با قرار دادن یک رزیستور

بنابراین مقاومت مفهومی است که در اجزای مختلف یک مدار مانند سیم‌های حامل جریان یا منابع ولتاژ و باتری‌ها تولید می‌شود و وجود دارد. اما گاهی لازم است خودمان قطعه‌ای به نام مقاومت را در مسیر عبور جریان در مدار قرار دهیم. به‌طور کلی قطعات الکترونیکی در مدارهای الکتریکی به دو گروه «فعال» (Active) و «غیرفعال» (Passive) تقسیم می‌شوند. اجزای فعال یک مدار الکترونیکی، قطعاتی هستند که انرژی موردنیاز برای مدار را تامین می‌کنند و در کنترل جریان مدار موثر‌اند، مثل منبع ولتاژ، باتری و ترانزیستور.

چند مقاومت کربنی آبی - مقاومت الکتریکی چیست

گروه دوم قطعاتی‌اند که انرژی تزریق شده به مدار توسط گروه اول را مصرف می‌کنند. در واقع اجزای غیرفعال در مدار فقط به جریان عبوری از مدار نیاز دارند. مقاومت الکتریکی، خازن و القاگرها در این گروه قرار می‌گیرند. پس مقاومت الکتریکی جزء اجزای غیرفعال یک مدار محسوب می‌شود، یعنی وظیفه تامین انرژی در مدار به‌عهده مقاومت الکتریکی نیست و همان‌طور که اشاره کردیم، مقاومت الکتریکی برای محدود کردن جریان الکتریکی استفاده می‌شود.

رزیستورهایی که به‌طور معمول و گسترده در مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شوند، قطعات بسیار کوچکی هستند که رنگ‌های مختلفی روی آن‌ها چاپ شده است و اغلب «مقاومت‌ کربنی» (Carbon-composition Resistor) نام دارند. در این نوع مقاومت‌ها، روی قطعه چهار نوار رنگی قرار دارد و با قواعد خاصی می‌توان مقدار مقاومت را از روی این رنگ‌ها تعیین کرد. در بخش‌های بعدی این مبحث را حتما توضیح خواهیم داد.

نماد و واحد مقاومت الکتریکی چیست؟

در این بخش ابتدا توضیح می‌دهیم که تفاوت قطعه مقاومت در مدار با کمیت مقاومت الکتریکی چیست. اما پیش از شروع این مبحث، اگر دانش‌آموز پایه یازدهم هستید، می‌توانید با مشاهده فیلم آموزشی فیزیک پایه یازدهم فرادرس که لینک آن در ادامه قرار داده شده است، دانش خود را در مورد مباحث الکتریسته ساکن و جاری گسترش دهید:

دقت کنید عبارت «مقاومت الکتریکی» هم به کمیت فیزیکی مقاومت الکتریکی اشاره می‌کند و هم به قطعه‌ مقاومت یا رزیستوری که در مدار الکتریکی قرار می‌گیرد. برای مثال در مورد جریان الکتریکی یا ولتاژ، می‌دانیم که هر دوی این عبارت‌ها یک کمیت فیزیکی یا الکتریکی محسوب می‌شوند و قابل اندازه‌گیری و محاسبه‌اند.

 

دو دایره آبی و قرمز که داخل دایره آبی یک پیکان رو به بالا و در دایره قرمز علامت مثبت و منفی وجود دارد.
نماد منبع جریان (سمت راست) و منبع ولتاژ (سمت چپ) در مدار

 

اما قطعه‌ای خاص به نام جریان الکتریکی یا ولتاژ در یک مدار الکتریکی نداریم. در عوض، منبع ولتاژ مانند باتری و منبع جریان قطعاتی هستند که ولتاژ و جریان را در مدار تامین می‌کنند. برای کمیت مقاومت الکتریکی، قطعه‌ای با همین نام در مدار قرار دارد. البته در لاتین این دو از هم تفکیک شده‌اند، به این صورت که مقاومت الکتریکی به‌َعنوان یک کمیت الکتریکی یا فیزیکی با Electrical Resistance و مقاومت الکتریکی به‌عنوان یک قطعه در مدار با Resistor توصیف می‌شود.

مقاومت الکتریکی به‌عنوان یک کمیت فیزیکی باعلامت اختصاری R نشان داده می‌شود و واحد آن اهم (Ω) است. مقاومت یک کمیت نرده‌ای است، یعنی دارای اندازه است و جهت ندارد. همچنین واحد مقاومت یعنی اهم، جزء واحدهای فرعی در فیزیک محسوب می‌شود، چون طبق فرمول زیر از ترکیب چند واحد اصلی مثل کیلوگرم (kg)، متر (m)، ثانیه (s)‌ و آمپر (A)‌ ساخته می‌شود:

1Ω=1V1A=1kg.m2s3.A2 1\Omega=\frac{1V}{1A}=1 \frac{kg.m^2}{s^3.A^2}

اما برای قطعه مقاومت یا رزیستور در مدار، مشخصات یک کمیت فیزیکی را نداریم. این قطعه با دو مشخصه اصلی شامل مقدار مقاومت (R) آن بر حسب اهم (Ω) و نرخ توان‌‌ (P) آن بر حسب وات (W) در مسیر عبور جریان قرار داده می‌شود. در این مورد در بخش بعد بیشتر توضیح می‌دهیم.

مشخصات یک مقاومت الکتریکی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم ببینیم مشخصات یک قطعه مقاومت الکتریکی چیست. نماد مقاومت یا رزیستور در یک مدار الکتریکی به شکل یک خط زیگزاگی است:

مقاومت الکتریکی و یک خط زیگزاگ به عنوان نماد مقاومت
نماد مقاومت در مدار

همچنین یک مقاومت الکتریکی یا رزیستور به‌عنوان یکی از اجزای مدار، شامل مشخصات زیر است:

  • مقدار مقاومت (R) بر حسب اهم (Ω)

مقدار مقاومت که به آن مقدار اهمی هم گفته می‌شود، همان اندازه مقاومتی است که رزیستور در مقابل عبور جریان ایجاد می‌کند. همان‌طور که گفتیم، واحد آن اهم است. مقدار عددی مقاومت یا روی رزیستور چاپ می‌شود و یا از نوارهای رنگی روی آن مشخص خواهد شد.

  • خطا

خطای مقاومت هم از مشخصات دیگری است که معمولا روی مقاومت درج می‌شود و دانستن آن مهم است. درصد خطای مقاومت، تعیین می‌کند کمترین و بیشترین مقدار مقاومتی که از این قطعه دریافت می‌کنیم، چقدر است. معمولا خطا را به‌صورت درصد بیان می‌کنند و به شکل ±%\pm\% نشان داده می‌شود. درصد خطا هم مثل مقدار مقاومت، یا روی مقاومت چاپ می‌شود و یا لازم است از نوار رنگی روی مقاومت مقدار آن را به‌دست آوریم.

چند مقاومت رنگی

  • نرخ توان یا نرخ وات

این کمیت بیان‌گر بیشترین توانی است که رزیستور می‌تواند تحمل کند، طوری که برای مقادیر بالاتر از این مقدار رزیستور ممکن است خراب شود یا آسیب ببیند. نرخ توانی (P) با واحد توان، یعنی وات (W) بیان می‌شود. این کمیت مقدار توان مصرف شده توسط رزیستور که به گرما تبدیل می‌شود یا هدر می‌رود را با رابطه زیر معرفی می‌کند:

P=RI2P=RI^2

در این رابطه R مقدار مقاومت بر حسب اهم (Ω) و I شدت جریان عبوری از مقاومت بر حسب آمپر (A) است.

  • پایداری حرارتی

پایداری حرارتی، توانایی یک رزیستور را برای حفظ مقدار مقاومت طی تغییرات دمایی مختلف نشان می‌دهد.

یادگیری مقاومت الکتریکی با فرادرس

تا حدودی متوجه شدیم که مقاومت الکتریکی چیست و چه تفاوتی بین رزیستور و مفهوم مقاومت الکتریکی وجود دارد. پیش از اینکه به ادامه مبحث بپردازیم، در این بخش به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در حال تحصیل در مقطع متوسطه هستید و می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد مباحث الکتریسیته و کمیت‌های آن مانند مقاومت الکتریکی، شدت جریان و اختلاف پتانسیل یا ولتاژ به‌دست آورید، فیلم‌های آموزشی زیر از مجموعه فرادرس را مشاهده کنید:

نام یک مجموعه آموزشی در تصویر دیده می‌شود.
  1. فیلم آموزش علوم هشتم بخش فیزیک فرادرس
  2. فیلم آموزش فیزیک یازدهم فرادرس
  3. فیلم آموزش فیزیک یازدهم مرور و حل تمرین فرادرس

مفهوم مقاومت الکتریکی چیست؟

در بخش قبل یاد گرفتیم مشخصات یک رزیستور یا مقاومت الکتریکی چیست. در این قسمت راجع‌به مفهوم کمیت مقاومت الکتریکی در یک سیم رسانا صحبت می‌کنیم. زمانی که الکترون‌ها به‌عنوان حامل‌های جریان در حال حرکت در یک سیم رسانا هستند، مقاومت الکتریکی همان عاملی است که مانع حرکت این ذرات می‌شود. در شکل زیر مشاهده می‌کنید که الکترون‌ها بین هسته‌های اتم‌های فلز (ذرات قرمز) در حال حرکت‌ در جهت‌های مختلف‌اند.

ذرات دایره‌ای قرمز در حال حرکت در محیط سبز
حرکت الکترون‌ها (ذرات آبی) در سیم

این مقاومت ناشی از برخوردهای متعدد الکترون‌ها با اتم‌های ماده رسانای سیم است، به نحوی که مسیر حرکت الکترون از یک سمت سیم به سمت دیگر آن معمولا یک مسیر مستقیم نخواهد بود و به‌صورت زیگزاگی است. بنابراین اگر یک مقطع خاص از سیم رسانا را در نظر بگیرید، با اینکه ولتاژ اعمال شده به این مقطع الکترون‌ها را به حرکت در یک سمت و ایجاد جریان تشویق می‌کند، اما همواره مقاومت الکتریکی مانع از حرکت الکترون‌ها و افزایش جریان عبوری از این مقطع خواهد شد.

مسیر زیگزاگی یک ذره در داخل یک استوانه
مسیر حرکت الکترون‌ها داخل یک سیم رسانا به‌علت وجود مقاومت، زیگزاگی می‌شود.

در نهایت، جریانی که از یک سیم رسانا عبور می‌کند و برای مثال به لامپ می‌رسد، نتیجه تعادلی است که بین این دو عامل ایجاد شده است. پس اگر فرض کنیم ولتاژ ثابت است، بین مقاومت الکتریکی و جریان رابطه معکوس برقرار است، یعنی هرچه مقاومت الکتریکی یک قطعه مثل سیم در مدار بیشتر باشد، جریان کمتری از آن عبور می‌کند و برعکس.

فرمول مقاومت الکتریکی چیست؟

پس از اینکه یاد گرفتیم مفهوم مقاومت الکتریکی چیست، بهتر می‌توانیم ارتباط این کمیت را با دو کمیت مهم دیگر در الکتریسیته یعنی شدت جریان الکتریکی و اختلاف پتانسیل الکتریکی یا ولتاژ درک کنیم. رابطه این سه کمیت در الکتریسیته توسط قانون معروفی به نام «قانون اهم» (Ohm's Law) بیان می‌شود. طبق قانون اهم، جریان عبوری از یک سیم رسانا با اختلاف پتانسیل دو سر آن رابطه مستقیم و با مقاومت آن ارتباط معکوس دارد:

دایره‌ای با چند بخش با رنگ‌های مختلف
کمیت‌های مختلف در قانون اهم

I=VRI=\frac{V}{R}

در این رابطه V ولتاژ بر حسب ولت (V)، I جریان بر حسب آمپر (A) و R مقاومت بر حسب اهم (Ω) است. اگر این رابطه را بر اساس مقاومت بنویسیم، خواهیم داشت:

R=VIR=\frac{V}{I}

پس توسط فرمول بالا می‌توانیم مقاومت یک سیم رسانا را با داشتن ولتاژ دو سر و جریان عبوری از آن محاسبه کنیم. دقت کنید این فرمول برای محاسبه مقاومت یک قطعه در مدار که جریان و ولتاژ آن مشخص است، استفاده می‌شود. در ادامه با مواد رسانای اهمی بیشتر آشنا می‌شویم.

بخشی از مدار شامل یک قطعه زیگزاگی و نوشته v، i و p

اگر به خاطر داشته باشید، در بخش‌های گذشته رابطه نرخ توانی یک رزیستور را با مقاومت آن بیان کردیم. پس از اینکه یاد گرفتیم طبق قانون اهم رابطه بین ولتاژ، جریان و مقاومت به چه صورت است، حالا می‌توانیم فرمول توان الکتریکی را برای یک مقاومت فرضی R به شکل زیر بازنویسی کنیم:

P=RI2P=RI^2

R=VIR=\frac{V}{I}

P=VII2=IV\Rightarrow P=\frac{V}{I}I^2=IV

پس یک رابطه به‌صورت P=IV P=IV شد. همچنین می‌توانیم بنویسیم:

P=IV P=IV

I=VRI=\frac{V}{R}

P=IV=VRV=V2R \Rightarrow P=IV=\frac{V}{R}V=\frac{V^2}{R}

و رابطه دیگر نیز به شکل P=V2R P=\frac{V^2}{R} به‌دست آمد. در ارتباط با موضوع این بخش، اگر به دنبال یک گردآوری جامع از فرمول‌های فیزیک پایه یازدهم هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «فرمول های فیزیک یازدهم در یک نگاه» از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

مقاومت اهمی و غیراهمی چیست؟

دیدیم که طبق قانون اهم، رابطه کمیت‌های جریان و ولتاژ با مقاومت الکتریکی چیست. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا برای تمام مواد چنین قانونی برقرار است؟ پاسخ سوال، خیر است. با دقت در آخرین فرمول بیان شده، اگر نسبت ولتاژ به جریان برای یک سیم رسانا همواره مقدار ثابتی باشد، در این صورت می‌گوییم ماده رسانا اهمی است و از قانون اهم پیروی می‌کند، یعنی داریم:

R=VI=constantR=\frac{V}{I}=constant

یک نمودار خطی و یک منحنی در تصویر وجود دارند.

بنابراین اگر نمودار ولتاژ بر حسب جریان را برای یک ماده اهمی رسم کنیم، این نمودار به‌صورت یک خط مستقیم است یا خطی است. به این مفهوم که نسبت ولتاژ به جریان همیشه مقدار ثابتی می‌ماند، با اینکه مقادیر جریان و ولتاژ تغییر می‌کنند. برای یک رسانای اهمی، همیشه جریان عبوری با اختلاف پتانسیل اعمال شده ارتباط مستقیم دارد. این مسئله برای اغلب فلزات در دمای ثابت برقرار است.

اما برای یک ماده غیراهمی، این ارتباط خطی نیست. نسبت ولتاژ به جریان برای یک رسانای غیراهمی متغیر است. دیودهای نورگسیل (LED) از جمله وسایلی هستند که در آن‌ها قانون اهم برقرار نیست. برای مواد غیراهمی، نمودار ولتاژ بر حسب جریان غیرخطی است. در بخش‌های بعدی با حل مثال و تمرین مفهوم قانون اهم و مقاومت‌های اهمی را بهتر درک خواهیم کرد.

عوامل موثر بر مقاومت الکتریکی چیست؟

در بخش قبل یاد گرفتیم فرمول مقاومت الکتریکی چیست. گاهی ممکن است یک سیم رسانا را در دست داشته باشیم، بدون اینکه به آن ولتاژی متصل شده باشد یا در مدار قرار گرفته باشد. در این بخش می‌خواهیم بیان کنیم که چه عواملی روی مقدار مقاومت این سیم اثر دارند و در نهایت، با چه فرمولی می‌توانیم مقاومت یک سیم رسانا را محاسبه کنیم. عوامل موثر بر مقاومت الکتریکی یک سیم رسانا را می‌توانیم شامل موارد زیر در نظر بگیریم:

ابعاد و مشخصات یک استوانه خاکستری
سیم رسانایی به طول L و سطح مقطع A

اگر سه فاکتور اول را در یک رابطه جمع کنیم، می‌توانیم مقدار مقاومت الکتریکی یک سیم رسانا با طول L، سطح مقطع A و مقاومت ویژه ρ را به‌صورت زیر بنویسیم:

R=ρLAR=\rho\frac{L}{A}

در رابطه بالا برای اینکه مقدار مقاومت R را بر حسب اهم (Ω) به‌دست آوریم، لازم است طول سیم بر حسب متر (m)، سطح مقطع آن برحسب متر مربع (m2) و مقاومت ویژه بر حسب اهم‌ در متر (Ω.m) باشد. طبق این فرمول، رابطه بین مقاومت الکتریکی یک سیم رسانا و طول آن مستقیم است، به این معنا که هر چه طول سیم رسانا بیشتر باشد، مقدار مقاومت آن هم بیشتر است. با توجه به توضیحی که در مورد برخورد الکترون‌ها با اتم‌های ماده رسانا داده بودیم، اگر سیم رسانا طویل باشد، احتمال بیشتری برای برخورد الکترون‌ها با اتم‌های ماده وجود دارد.

دو دایره و دو سیم زرد رنگ
تغییرات مقاومت با طول و سطح مقطع سیم رسانا

اما سطح مقطع سیم رسانا رابطه معکوس با مقدار مقاومت دارد. به این صورت که سیم‌های عریض‌تر (به معنای داشتن سطح مقطع بالاتر)، مقاومت کمتری دارند و در نتیجه، جریان الکتریکی بیشتری را از خود عبور می‌دهند. اما از سیم‌های نازک‌تر جریان کمتری عبور می‌کند، به این دلیل که در سطح مقطع کوچک چنین سیم‌هایی، تعداد برخوردهای بین الکترون‌ها و اتم‌ها افزایش خواهد یافت. پس سطح مقطع کوچک سیم‌های نازک، مقاومت بالایی را در مقابل حرکت الکترون‌ها ایجاد خواهد کرد.

مقاومت ویژه چیست؟

یاد گرفتیم برای یک سیم رسانا، عوامل موثر بر مقاومت الکتریکی چیست. سومین مورد موثر در مقدار مقاومت الکتریکی، کمیتی به نام مقاومت ویژه بود. مقاومت ویژه نشان‌دهنده اثر جنس ماده رسانا در مقدار مقاومت الکتریکی آن است. برای مثال نقره یکی از بهترین مواد رسانا برای عبور جریان الکتریکی است چون دارای کمترین مقدار مقاومت ویژه است، اما هیچ‌گاه به‌عنوان سیم استفاده نمی‌شود، چون ماده گرانی است.

مقاومت ویژه (ρ) بر حسب اهم‌ در متر (Ω.m)ماده رسانا و نماد شیمیایی آن
1.59×1081.59\times10^{-8}نقره (Ag)
1.7×1081.7\times10^{-8}مس (Cu)
2.2×1082.2\times10^{-8}طلا (Au)
2.8×1082.8\times10^{-8}آلومینیم (Al)

رتبه‌های بعدی از نظر کمترین مقادیر مقاومت ویژه، به مس و آلومینیم تعلق دارد و معمولا از این مواد در ساخت سیم استفاده می‌شود، چون هزینه کمتری نسبت به نقره دارند. در جدول بالا مقادیر مقاومت ویژه برای چند رسانا در دمای ‎۲۰ C آورده شده است.

رابطه مقاومت الکتریکی با دما

اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، ساختار الکترونیکی ماده و دمای آن دو عامل اساسی در تعیین مقاومت ویژه یک رسانا به‌شمار می‌روند. برای اکثر مواد، با افزایش دما مقاومت ویژه و در نتیجه، مقاومت ماده زیاد می‌شود. رابطه‌ای که بین مقاومت ویژه یک ماده رسانا و دمای آن وجود دارد، به‌صورت زیر است:

ρ=ρ0(1+αT)\rho=\rho_0(1+\alpha\triangle T)

چند رزیستور یا مقاومت رنگی

در فرمول بالا ρ مقاومت ویژه جدید رسانا در دمای نهایی T بر حسب اهم در متر (Ω.m)، ρ0 مقاومت ویژه اولیه رسانا در دمای اولیه T0 بر حسب اهم در متر (Ω.m)، α ضریب دمایی مقاومت بر حسب K-1 و T=TT0\triangle T=T-T_0 برابر است با تغییرات دمایی بر حسب درجه کلوین (K). طبق این رابطه اگر در دمای اولیه T0، مقاومت ویژه رسانا برابر باشد با ρ0، آن‌گاه در دمای نهایی T مقاومت ویژه برابر با مقدار ρ خواهد شد. با حل مثال در بخش بعد، این رابطه را بهتر متوجه خواهید شد.

اگر فرض کنیم بر اثر تغییرات دمایی، طول و سطح مقطع سیم رسانا ثابت بماند، با ضرب کردن دو طرف رابطه بالا در LA\frac{L}{A}، خواهیم داشت:

LAρ=LAρ0(1+αT)\frac{L}{A}\rho=\frac{L}{A}\rho_0(1+\alpha\triangle T)

که طبق فرمول مقاومت سیم رسانا، می‌توانیم رابطه بالا را به شکل زیر بنویسیم:

R=R0(1+αT)R=R_0(1+\alpha\triangle T)

که در آن R=ρLAR=\rho\frac{L}{A} و R0=ρ0LAR_0=\rho_0\frac{L}{A}.

مثال فرمول مقاومت الکتریکی

پس از اینکه آموختیم فرمول‌های مقاومت الکتریکی چیست و چه کمیت‌هایی در محاسبه مقاومت باید لحاظ شوند، در این بخش نحوه استفاده از این فرمول‌ها را برای حل مسائل مختلف بررسی می‌کنیم.

مثال ۱

مقاومت رزیستوری که جریان ‎۲ A و ولتاژ ‎۱۰ V از آن عبور می‌کند، چقدر است؟

پاسخ

برای به‌دست آوردن مقاومت، کافی است از قانون اهم استفاده کنیم:

R=VIR=\frac{V}{I}

با قرار دادن مقادیر جریان و ولتاٰژ خواهیم داشت:

R=102=5 ΩR=\frac{10}{2}=5 \ \Omega

مثال ۲

اگر یک لامپ حبابی با توان ‎۶۰ W به منبع تغذیه ‎۱۲۰ A متصل باشد، مقاومت آن چقدر است؟

پاسخ

در این سوال مقدار توان و جریان عبوری از لامپ داده شده است. پس با کاربرد رابطه توان با مقاومت و جریان به‌صورت زیر، می‌توانیم مقدار مقاومت لامپ را به‌دست آوریم:

P=RI2P=RI^2

R=P12\Rightarrow R=\frac{P}{1^2}

R=60(120)2=6014400=0.004 Ω=4 mΩ\Rightarrow R=\frac{60}{(120)^2}=\frac{60}{14400}=0.004 \ \Omega= 4 \ m\Omega

چند نوع مقاومت مختلف در تصویر دیده می‌شوند.
انواع مقاومت‌های الکتریکی

مثال ۳

اگر فیلامنت لامپ جلویی یک ماشین از جنس تنگستن و دارای مقاومتی به اندازه ‎۰٫۳۵ Ω باشد، با در نظر گرفتن شکل هندسی این فیلامنت به‌صورت استوانه‌ای با طول ‏‎۴ cm، قطر آن چقدر است؟

(ρ=5.6×108 Ω.m\rho=5.6\times10^{-8} \ \Omega.m)

پاسخ

با توجه به پارامترهایی که در صورت سوال به ما داده شده است، مثل طول فیلامنت، جنس و مقاومت آن، مشخص است که با کاربرد رابطه زیر می‌توانیم ابتدا سطح مقطع و سپس شعاع یا قطر فیلامنت را محاسبه کنیم:

R=ρLAR=\rho\frac{L}{A}

منتهی در این سوال مقدار مقاومت مشخص است، اما A مجهول است. پس داریم:

A=ρLR\Rightarrow A=\rho\frac{L}{R}

با تبدیل واحد سانتی‌متر به متر برای مقدار طول به این صورت که 4 cm=4×1024 \ cm=4\times10^{-2} (سانتی معادل ۰٫۰۱ است) و جای‌گذاری مقادیر عددی در فرمول بالا خواهیم داشت:

A=5.6×108×4×1020.35\Rightarrow A=5.6\times10^{-8} \times\frac{4\times10^{-2}}{0.35}

A=6.4×109 m2\Rightarrow A=6.4\times10^{-9} \ m^2

سطح مقطع یک فیلامنت استوانه‌ای، دایره است. پس اگر مساحت دایره را داشته باشیم، می‌توانیم شعاع و قطر آن را محاسبه کنیم. می‌دانیم مساحت دایره‌ای به شعاع r به شکل زیر به‌دست می‌آید:

A=πr2 A=\pi r^2

بنابراین شعاع سطح مقطع دایره‌ای شکل فیلامنت خواهد شد:

r=Aπ r=\sqrt{\frac{A}{\pi }}

r=6.4×1093.14=4.5×105 m\Rightarrow r=\sqrt{\frac{6.4\times10^{-9}}{3.14}}=4.5\times10^{-5} \ m

در صورت سوال مقدار قطر فیلامنت خواسته شده است و می‌دانیم که قطر دایره برابر است با دو برابر شعاع آن. پس قطر یا D می‌شود:

D=2r=9×105 m\Rightarrow D=2r=9\times10^{-5} \ m

مثال ۴

در مثال قبلی، اگر دمای فیلامنت از دمای اتاق (‎۲۰ C) بیشتر شود و به ‎۲۸۵۰ C برسد، مقاومت آن چقدر خواهد شد؟

(α=4.5×103 C1\alpha=4.5\times10^{-3} \ C^{-1})

پاسخ

در این سوال ارتباط مقاومت نهایی فیلامنت تنگستنی با تغییرات دمایی باید حساب شود. از رابطه مقاومت و دما خواهیم داشت:

R=R0(1+αT)R=R_0(1+\alpha\triangle T)

مقاومت اولیه فیلامنت یا R0 که در دمای اتاق محاسبه شده است، طبق مثال قبلی برابر است با ‎۰٫۳۵ Ω. همچنین دقت کنید در این سوال ضریب دمایی α بر حسب معکوس درجه سانتی‌گراد داده شده است. بنابراین اگر ما در محاسبات خود تغییرات دما را بر حسب درجه سلسیوس یا سانتی‌گراد قرار دهیم، مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما اگر دماها را به کلوین تبدیل کنیم، حتما باید α را نیز بر حسب معکوس کلوین داشته باشیم. تغییرات دما برابر می‌شود با:

T=TT0=285020=2830 C\triangle T=T-T_0=2850-20=2830 \ C

R=0.35(1+4.5×103×2830)=4.8 Ω\Rightarrow R=0.35(1+4.5\times10^{-3}\times2830)=4.8 \ \Omega

 

چهار مقاومت کربنی رنگی

تمرین ۱

کدام گزینه صحیح است؟

با کاهش مقاومت یک مدار، جریان عبوری از مدار هم حتما کم می‌شود.

افزیش ولتاژ همیشه باعث افزایش جریان عبوری از یک مدار خواهد شد.

افزایش ولتاژ همیشه باعث افزایش جریان عبوری از یک مدار می‌شود و کاهش مقاومت مدار نیز همیشه باعث کاهش جریان عبوری از مدار می‌شود.

هیچ‌کدام

شرح پاسخ

گزینه آخر درست است. در گزینه اول بیان شده با کاهش مقاومت، حتما جریان کم می‌شود که اشتباه است. اگر قانون اهم را به شکل I=VRI=\frac{V}{R} در نظر بگیریم، مشخص است که با فرض ثابت بودن ولتاژ، جریان با کاهش مقاومت زیاد می‌شود. برای تشخیص دقیق رابطه جریان و مقاومت، باید وضعیت ولتاژ را هم بدانیم.

در گزینه دوم و سوم مشکلی که وجود دارد این است که نمی‌توانیم بدون دانستن مقاومت، ارتباط جریان و ولتاژ را بررسی کنیم. اگر مقاومت ثابت بماند، با افزایش یا کاهش ولتاژ، جریان زیاد یا کم می‌شود. اما اگر مقاومت زیاد شود، حتی با افزایش ولتاژ هم جریان کم خواهد شد.

تمرین ۲

دانش‌آموزی مداری را با یک رزیستور یا مقاومت و یک منبع ولتاژ می‌بندد. او تشخیص می‌دهد که برای رسیدن به هدف‌اش، نیاز دارد تعداد الکترون‌های بیشتری از مدارش عبور کنند. کدام گزینه راهکار درستی برای او است؟

تغییر منبع ولتاژ به یک منبع ولتاژ متغیر

استفاده از منبع ولتاژی با ولتاژ بالاتر

استفاده از رزیستور دیگری با مقاومت کمتر

گزینه دوم و سوم را باید انجام دهد.

شرح پاسخ

گزینه آخر صحیح است. افزایش تعداد الکترون‌های عبوری از مدار همان افزایش جریان مدار است. برای اینکه جریان زیاد شود، طبق قانون اهم I=VRI=\frac{V}{R}، باید مقاومت کم و ولتاژ زیاد شود. بنابراین استفاده از منبعی با ولتاژ بالاتر و رزیستوری با مقاومت کمتر می‌تواند جریان مدار را زیاد کند.

 

تمرین ۳

از رزیستوری با مقاومت ‎۴ Ω جریانی به اندازه ‎۵ A می‌گذرد. افت ولتاژ در این رزیستور کدام گزینه است؟

2.5 V 2.5 \ V

20 V 20 \ V

10 V 10 \ V

10.5 V 10.5 \ V

شرح پاسخ

گزینه دوم درست است. برای محاسبه افت ولتاژ در رزیستور، قانون اهم را بکار می‌بریم:

V=IRV=IR

V=5×4=20 VV=5\times4=20 \ V

تمرین ۴

مقاومت یک سیم مسی با سطح مقطع 0.501 cm20.501 \ {cm}^2 و طول 2 m2 \ m برابر است با:

(ρ=1.68×103 Ω.m\rho=1.68\times10^{-3} \ \Omega.m)

10 Ω10 \ \Omega

100 Ω100 \ \Omega

67.1 Ω67.1 \ \Omega

13.7 Ω13.7 \ \Omega

شرح پاسخ

گزینه سوم صحیح است. برای اینکه بتوانیم مقاومت یک سیم رسانا را بر حسب اهم محاسبه کنیم، لازم است ابتدا واحد سطح مقطع را تبدیل به واحد اصلی آن یعنی متر مربع کنیم:

1 cm=102 m1 \ cm= 10^{-2} \ m

0.501 cm=0.501×1020.501 \ {cm}=0.501 \times 10^{-2}

0.501 cm2=0.501×1022=0.501×104 m2\Rightarrow 0.501 \ {cm}^2=0.501 \times {10^{-2}}^2=0.501 \times 10^{-4} \ m^2

حالا می‌توانیم برویم سراغ فرمول مقاومت:

R=ρLAR=\rho\frac{L}{A}

R=1.68×103×20.501×10467 Ω\Rightarrow R=1.68\times10^{-3} \times \frac{2}{0.501 \times 10^{-4}}\approx 67 \ \Omega

انواع مقاومت الکتریکی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم ببینیم انواع مقاومت الکتریکی چیست. منظورمان از انواع مقاومت، انواع رزیستور‌هایی است که می‌توانیم در مدارهای الکتریکی استفاده کنیم. مقاومت‌ها در حالت کلی به دو گروه خطی و غیرخطی تقسیم‌بندی می‌شوند که نوع خطی مقاومت‌ها، شامل دو گروه «مقاومت ثابت» (Fixed Resistors) و «مقاومت متغیر» (Variable Resistors) است.

چندین قطعه الکترونیکی خیلی کوچک
انواع مقاومت‌های مختلف

در یک مقاومت خطی و ثابت، مقدار مقاومت مستقل از افزایش یا کاهش ولتاژ یا دما، ثابت باقی می‌ماند و ما در این مطلب بیشتر به بیان خصوصیات مقاومت‌های خطی و ثابت پرداخته‌ایم، چون کاربرد بیشتری دارند. این گروه از مقاومت‌ها بر اساس ساختار و نوع موادی که در ساخت آن‌ها استفاده شده است، شامل موارد زیر می‌شوند:

خط زیگزاگ و مستطیل با نوشته R
نمادهای مقاومت ثابت در مدار
  • «مقاومت‌های سیمی یا آجری» (Wire Wound Resistors)
  • مقاومت‌های کربنی
  • «مقاومت‌های لایه‌ای» (Film-type Resistors) شامل لایه نازک یا معمولی (ضخیم)
  • «مقاومت‌های صفحه‌ای» (Surface-mount Resistors) یا چیپ‌های مقاومت

در ادامه با انواع مقاومت‌های خطی و ثابت که در بالا معرفی شدند، آشنا می‌شویم. همچنین «ترمیستور» (Thermistors) را به‌عنوان یک نمونه مقاومت غیرخطی توضیح می‌دهیم. همچنین در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقاومت‌های متغیر می‌توانید مطلب «پتانسیومتر و انواع آن — از صفر تا صد (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)» از مجله فردارس را مطالعه کنید.

مقاومت‌ آجری

در ابتدای این بخش، اشاره کردیم که انواع مقاومت الکتریکی چیست. در این بخش با ویژگی‌های یک نوع از مقاومت‌ها یعنی مقاومت سیمی یا آجری، بیشتر آشنا می‌شویم. مقاومت سیمی طبق شکل زیر، از پیچاندن سیم فلزی دور یک هسته عایق ساخته می‌شود. جنس هسته معمولا از سرامیک یا پلاستیک و جنس سیم معمولا از «نیکروم» (Nichrome)‌، تنگستن یا نیکل است.

دور یک هسته سبز رنگ، سیم قرمزی پیچیده شده است.
اجزای داخلی یک مقاومت سیمی

در یک مقاومت سیمی، سیم فلزی دور هسته به‌عنوان مقاومت عمل می‌کند و عبور جریان را محدود می‌سازد. از این نوع مقاومت‌ معمولا در مواردی که به جریان‌های بالا با مقاومت کم نیاز است، استفاده می‌شود. همچنین این مقاومت‌ها برای کار در دماهای بالایی مثل ‎۳۵۰ C یک گزینه مطمئن محسوب می‌شوند. نرخ توانی این مقاومت‌ها از ‎۲ W شروع می‌شود و تا ‎۱۰۰ W ادامه دارد. علی‌رغم بازدهی و دقت بالا و نویز کم، مشکل بزرگ این نوع مقاومت‌ها گران بودن آ‌ن‌ها است. همچنین در تجهیزات فرکانس بالا هم نمی‌توان از این دسته از مقاومت‌ها استفاده کرد.

دو قطعه الکترونیکی سفید
مقاومت سیمی

مقاومت‌ کربنی

در ادامه بررسی اینکه انواع مقاومت الکتریکی چیست، در این قسمت مقاومت‌های کربنی را شرح می‌دهیم. مقاومت کربنی از ذرات کربن، گرافیت و سرامیک مخلوط شده با یک ماده عایق پودری ساخته می‌شود. این ترکیب در مقابل دما و فشار بالا مقاوم است.

داخل یک قطعه الکترونیکی
اجزای داخلی یک مقاومت کربنی

با اینکه قدمت مقاومت‌های کربنی هم مثل مقاومت‌های سیمی بالا است، اما امروزه به‌علت هزینه بالا و پایداری پایین از این مقاومت‌ها کمتر استفاده می‌شود. شکل ظاهری مقاومت کربنی شامل چند نوار رنگی است که برای تعیین مقدار مقاومت، از این رنگ‌ها طبق قواعد خاصی استفاده می‌شود. در بخش‌های بعدی سیستم کد رنگی این مقاومت‌ها را شرح خواهیم داد.

مقاومت‌ لایه‌ای

در بخش قبل یاد گرفتیم که نوع کربنی مقاومت الکتریکی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این بخش نوع لایه‌ای مقاومت را بررسی می‌کنیم. همان‌طور که در ابتدای این بخش اشاره شد، مقاومت لایه‌ای می‌تواند به صورت «لایه نازک» (Thin Film) یا «لایه ضخیم» (Thick Film) باشد. مقاومت‌های لایه‌ای ضخیم شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

  • مقاومت‌های اکسید فلزی
  • مقاومت‌های فیوزی
دو مقاومت کربنی موازی روی یک برد الکتریکی

در حالی که مقاومت‌های لایه نازک به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • مقاومت‌های لایه نازک فلزی
  • مقاومت‌های فیلم کربنی

مقاومت‌های لایه‌ای با ایجاد یک لایه مقاومت روی پایه‌ای از جنس سرامیک ساخته می‌شوند. بسته به ضخامت لایه تشکیل شده، این مقاومت‌ها در دو گروه ضخیم و نازک طبقه‌بندی خواهند شد. ضخامت لایه نازک در مقاومت‌های لایه نازک تقریبا برابر است با ‎۰٫۱ μm یا کمتر. در ادامه خصوصیات چند نوع مقاومت لایه‌ای را توضیح می‌دهیم.

مقاومت‌ فیوزی

مقاومت‌های فیوزی شبیه مقاومت‌های سیمی هستند. اما تفاوت مهم این نوع مقاومت با مقاومت سیمی در این است که مقاومت فیوزی همان‌طور که از نامش پیداست، مانند یک فیوز عمل می‌کند. در مقاومت فیوزی جریان از یک اتصال فنری عبور می‌کند و کلاهکی که در انتهای فنر قرار داده شده است، در صورت زیاد شدن مقاومت گرم می‌شود و با ذوب شدن، اتصال را باز می‌کند. به این ترتیب عملکرد فیوز در این مقاومت اجرا خواهد شد.

داخل یک قطعه الکترونیکی یک اتصال فنری قرار دارد.
اجزای داخلی یک مقاومت فیوزی

پس می‌توانیم بگوییم علاوه‌بر اینکه این نوع از مقاومت‌ها جریان را محدود می‌کنند، اگر نرخ توانی مدار از یک حد مشخصی بیشتر شود، مقاومت فیوزی مانند یک فیوز عمل کرده و مدار را قطع می‌کند. معمولا مقدار مقاومتی که این رزیستورها می‌دهند حدود ‎۱۰ Ω است. از این مقاومت‌ها در سیستم تلویزیون یا تقویت‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

سه قطعه الکترونیکی مکعبی
مقاومت‌های فیوزی

مقاومت فیلم کربنی

در بخش‌‌های قبل یاد گرفتیم که نوع کربنی مقاومت الکتریکی چیست. در مقاومت لایه‌ای کربنی به‌جای پودر، لایه کربن بکار گرفته شده است. اما ساختار لایه‌ای این مقاومت باعث می‌شود که حساسیت کمتری نسبت به دما داشته باشد. بنابراین، تحمل و طول عمر مقاومت کربنی لایه‌ای یا فیلم کربنی نسبت به مقاومت کربنی معمولی بیشتر است. درصد خطای این نوع مقاومت ۵٪ یا ۱۰٪ است. این نوع مقاومت از نوع لایه نازک‌های مقاومت محسوب می‌شود.

مقاومت‌‌ اکسید فلزی

پس از اینکه یاد گرفتیم نوع فیوزی و فیلم کربنی مقاومت الکتریکی چیست، در این بخش نوع دیگری از مقاومت لایه‌ای ضخیم را بررسی می‌کنیم که در آن جنس لایه از اکسید یک فلز است. خصوصیات این نوع مقاومت مانند مقاومت فیلم کربنی است. درصد خطای این نوع مقاومت ۱٪ یا ۲٪ است. پایداری حرارتی این مقاومت‌ها بالا است و به همین دلیل از آن‌ها در کاربردهای ولتاژ بالا استفاده می‌شود.

چند قطعه مقاومت با رنگ خاکستری
مقاومت‌های اکسید فلزی

تفاوت این نوع مقاومت با مقاومت لایه نازک فلزی در این است که مقاومت اکسید فلزی از اکسید شدن یک لایه ضخیم کلرید قلع (Tin Chloride) روی میله شیشه‌ای به‌عنوان زیرلایه ساخته می‌شود. اما مقاومت لایه نازک فلزی شامل یک ترکیب فلزی مثل ترکیب قلع و اکسیژن است که اکسید قلع را می‌سازند و چنین لایه نازکی روی زیرلایه نشانده می‌شود.

ترمیستور

در این بخش می‌آموزیم که نوع حرارتی مقاومت الکتریکی چیست. همان‌طور که از نام این نوع مقاومت مشخص است، ترمیستورها به دما حساس هستند. روش کار ترمیستور به این صورت است که با تغییرات دمای کارکرد مدار، مقادیر این نوع مقاومت هم عوض می‌شود. معمولا ترمیستورها در مدارهای الکترونیکی که کنترل دما در آن‌ها قابل‌ اندازه‌گیری است، به‌کار می‌روند.

پنج قطعه الکترونیکی دو پایه مشکی
ترمیستور

کد رنگی مقاومت الکتریکی چیست؟

در بخش قبل کاملا متوجه شدیم که انواع مقاومت الکتریکی چیست. در این قسمت می‌خواهیم نحوه خواندن مقدار عددی مقاومت در قطعات مقاومت کربنی معمولی را به جهت کاربرد گسترده این نوع مقاومت، یاد بگیریم. اگر به خاطر داشته باشید، مقاومت‌های کربنی ابعاد خیلی کوچکی دارند. به همین علت به‌جای نوشتن مقدار مقاومت روی این قطعات، از سیستم خاصی برای خواندن مقدار مقاومت الکتریکی (R) این قطعات با واحد اهم (Ω)‌ استفاده می‌شود که سیستم «کد رنگی» (Color-coding)‌ نامیده می‌شود.

یک مقاومت کربنی رنگی در زمینه سبز

سیستم کد رنگی یک روش استاندارد برای خواندن مقدار مقاومت کربنی در همه جای دنیاست. در این سیستم هر رنگ، بیان‌گر مقادیر عددی خاصی است. در جدول زیر مشخص است که هر رنگ روی مقاومت کربنی، نشان‌دهنده کدام عدد است:

خطاعدد اعشاریرنگعدد صحیح
-11سیاه00
±1%\pm1\%1010قهوه‌ای11
±2%\pm2\%10210^2قرمز22
-10310^3نارنجی33
-10410^4زرد44
±0.5%\pm0.5\%10510^5سبز55
±0.25%\pm0.25\%10610^6آبی66
±0.1%\pm0.1\%10710^7بنفش77
±0.05%\pm0.05\%-خاکستری88
--سفید99
±5%\pm5\%10110^{-1}طلایی-
±10%\pm10\%10210^{-2}نقره‌ای-

روی مقاومت کربنی معمولا چهار نوار رنگی چاپ می‌شود که دو نوار اول از سمت چپ، نشان‌دهنده عدد اصلی مقاومت و نوار سوم بیا‌ن‌گر مقدار اعشاری مقاومت است:

  1. اولین رقم صحیح در مقدار عددی مقاومت: اولین نوار رنگی روی مقاومت از سمت چپ (نوار A)
  2. دومین رقم صحیح در مقدار عددی مقاومت: دومین نوار رنگی روی مقاومت از سمت چپ (نوار B)
  3. عددی که در عدد بالا ضرب می‌شود: سومین نوار رنگی روی مقاومت از سمت چپ (نوار C)
  4. درصد خطا: چهارمین نوار رنگی روی مقاومت از سمت چپ (نوار D)
جدولی شامل خانه‌های رنگی و اعداد مختلف

برای مثال مقدار مقاومتی که تصویر آن در این بخش درج شده است با توجه به رنگ‌های روی آن، برابر با مقدار بالا است. باید دقت کنید که هنگام خواندن مقدار مقاومت، رزیستور کربنی را طوری در دست نگه دارید که نوار چهارم یا درصد خطا در سمت راست شما قرار بگیرد. تشخیص نوار D یا خطا آسان است، چون این نوار معمولا با فاصله از سه نوار دیگر و فقط با رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای چاپ می‌شود. به این ترتیب با استفاده از جدول بالا و طبق مراحل گفته شده، می‌توانید مقدار عددی مقاومت را بنویسید.

مثال کد رنگی مقاومت الکتریکی

برای اینکه بهتر متوجه شوید روش خواندن مقدار مقاومت الکترکی چیست، در این قسمت چند تصویر از مقاومت‌های کربنی مختلف قرار داده‌ایم که با هم مقدار مقاومت هر کدام را می‌نویسیم. در انتها با حل تمرین قرار داده شده در قالب سوال چهار گزینه‌ای، می‌توانید تسلط خود را روی این مبحث بیشتر کنید.

مثال ۱

مقدار مقاومت الکتریکی مقاومت زیر چند اهم است؟

تصویری از یک قطعه مقاومت الکتریکی با رنگ‌های مختلف قرمز و نارنجی و زرد

پاسخ

برای نوشتن مقدار مقاومت این رزیستور کربنی، به جدول بالا و شکل مقاومت دقت می‌کنیم. از سمت چپ به راست، رنگ‌های قرمز، نارنجی، نارنجی و طلایی را برای نوار خطا داریم که معادل با اعداد زیر می‌شوند:

  • اولین نوار، نوار قرمز: عدد صحیح 22
  • دومین نوار، نوار نارنجی: عدد صحیح 33
  • سومین نوار، نوار نارنجی: 10310^3 که در 2323 ضرب می‌‌شود.
  • آخرین نوار، نوار طلایی: خطای ±5%\pm5\%

با قرار دادن این مقادیر در کنار هم، خواهیم داشت:

23×103 Ω ±5%23\times10^3 \ \Omega \ \pm5\%

می‌دانیم که مقدار مقاومت برحسب اهم است. می‌توانیم مقاومت بالا را به شکل ساد‌ه‌تر زیر هم بنویسیم:

23000 Ω ±5%23000 \ \Omega \ \pm5\%

مثال ۲

مقدار مقاومت الکتریکی و خطا را برای شکل زیر به‌دست آورید:

تصویری از یک قطعه مقاومت الکتریکی با رنگ‌های مختلف قرمز و نارنجی و نقره‌ای

پاسخ

در این مثال محاسبه مقدار خطا هم خواسته شده است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم. ابتدا مقاومت را می نویسیم. با توجه به شکل از چپ به راست رنگ‌های قرمز، قرمز، نارنجی و نقره‌ای را برای نوار خطا داریم که معادل با اعداد زیر می‌شوند:

  • اولین نوار، نوار قرمز: عدد صحیح 22
  • دومین نوار، نوار قرمز: عدد صحیح 22
  • سومین نوار، نوار نارنجی: 10310^3 که در 2222 ضرب می‌‌شود.
  • آخرین نوار، نوار نقره‌ای: خطای ±10%\pm10\%

با قرار دادن این مقادیر در کنار هم، خواهیم داشت:

22×103 Ω ±10%22\times10^3 \ \Omega \ \pm10\%

اگر عدد بالا را ساده‌تر کنیم، داریم:

22000 Ω ±10%22000 \ \Omega \ \pm10\%

حالا می‌رویم سراغ محاسبه مقدار خطا. اگر مقدار مقاومت به‌دست آمده را در درصد خطا ضرب کنیم، مقدار خطای مقاومت را خواهیم داشت. بنابراین برای این مقاومت، خطا برابر می‌شود با:

22000×10%=22000×1010022000 \times 10\% = 22000 \times\frac{10}{100}

دقت کنید در رابطه بالا، درصد را به‌ شکل 1100\frac{1}{100} نوشته‌ایم. با ساده‌سازی بیشتر داریم:

22000×10100=2200 Ω22000 \times\frac{10}{100}=2200 \ \Omega

بنابراین مقدار خطا ۲۲۰۰ اهم شد. معنای این خطا این است که مقاومت بالا می‌تواند مقادیری به‌جز مقدار واقعی خود یعنی ۲۲۰۰۰ اهم داشته باشد. محدوده تغییرات مقاومت، از کمترین مقدار یعنی ۱۹۸۰۰ اهم تا بیشترین مقدار یعنی ۲۴۲۰۰ اهم متغیر است:

220002200=19800 Ω22000-2200=19800 \ \Omega

22000+2200=24200 Ω22000+2200=24200 \ \Omega

تمرین

کمترین مقدار مقاومت ممکن برای این شکل چقدر است؟

تصویری از یک مقاومت رنگی

32 Ω32 \ \Omega

3.2 Ω3.2 \ \Omega

35.2 Ω35.2 \ \Omega

28.8 Ω28.8 \ \Omega

شرح پاسخ

گزینه آخر درست است. ابتدا باید تعیین کنیم که مقدار واقعی این مقاومت چقدر است. سپس با محاسبه خطا، می‌توانیم کمترین و بیشترین مقادیر ممکن برای این مقاومت را محاسبه کنیم. از چپ به راست رنگ‌های نارنجی، قرمز، سیاه و نقره‌ای را داریم که معادل با اعداد زیر می‌شوند:

اولین نوار، نوار نارنجی: عدد صحیح 33
دومین نوار، نوار قرمز: عدد صحیح 22
سومین نوار، نوار سیاه: 11 که در 3232 ضرب می‌‌شود.
آخرین نوار، نوار نقره‌ای: خطای ±10%\pm10\%

با قرار دادن این مقادیر در کنار هم، خواهیم داشت:

32×1 Ω ±10%=32 Ω ±10%32\times1 \ \Omega \ \pm10\%=32 \ \Omega \ \pm10\%

حالا مقدار خطا را محاسبه می‌کنیم:

32×10%=32×10100=3.2 Ω32 \times 10\% = 32 \times\frac{10}{100}=3.2 \ \Omega

با کم کردن این مقدار از مقدار اصلی مقاومت، کمترین مقاومتی که این رزیستور می‌تواند داشته باشد به‌دست می‌آید:

323.2=28.8 Ω32-3.2=28.8\ \Omega

اتصال سری و موازی مقاومت‌ الکتریکی

در مدارهایی که شامل چند مقاومت‌اند، با تبدیل این چند مقاومت به یک «مقاومت معادل» (Equivalent Resistor) یا Req، می‌توانیم مدار پیچیده خود را ساده‌تر کنیم. در این بخش یاد می‌گیریم معادل این مقاومت الکتریکی چیست و چگونه محاسبه می‌شود. مقاومت‌ها در مدار ممکن است به‌صورت سری یا موازی به‌هم متصل شوند که برای هر کدام نحوه محاسبه مقاومت معادل متفاوت است. در بخش‌های بعد، فرمول محاسبه مقاومت معادل را برای اتصال سری یا موازی مقاومت‌ها بیان می‌کنیم.

دو مقاومت نارنجی در دو مدار مختلف به دو شکل مختلف به هم وصل شده‌اند.
تفاوت اتصال سری و موازی دو مقاومت در مدار

اتصال سری مقاومت‌ الکتریکی

می‌خواهیم ببینیم اتصال سری برای مقاومت الکتریکی چیست و چه مفهومی دارد. فرض کنید بین دو نقطه A و B‌ در یک مدار فرضی مطابق شکل زیر سه مقاومت مشابه داشته باشیم. اگر سر دوم مقاومت اول به سر اول مقاومت دوم و سر دوم مقاومت دوم به سر اول مقاومت سوم متصل شده باشد، می‌گوییم که اتصال این مقاومت‌ها در مدار سری است.

اتصال چند مقاومت به هم
اتصال سری سه مقاومت

تمام مقاومت‌هایی که به‌صورت سری به هم وصل شده‌اند، دارای جریان مشترکی هستند. بنابراین می‌توانیم مقاومت معادل (Req) برای چند مقاومت سری را مجموع تمام مقاومت‌ها بدانیم:

Req=R=R1+R2+...R_{eq}=\sum{R}=R_1+R_2+...

Ieq=I1=I2=...I_{eq}=I_1=I_2=...

اتصال موازی مقاومت‌ الکتریکی

پس از اینکه یاد گرفتیم اتصال سری برای مقاومت الکتریکی چیست، در این بخش نحوه اتصال موازی مقاومت‌ها را بررسی می‌کنیم. فرض کنید در شکل زیر بین دو نقطه از مدار سه مقاومت مشابه به هم متصل شده‌‌اند. اگر سر اول هر مقاومت به نقطه A و سر دوم هر مقاومت به نقطه B‌ متصل شده باشد، در این صورت این اتصال موازی است.

اتصال سه رزیستور رنگی در یک مدار
اتصال موازی سه مقاومت

همان‌طور که از شکل بالا می‌توان حدس زد، برای مقاومت‌هایی که به‌صورت موازی به هم وصل می‌شوند، ولتاژ دو سر هر مقاومت با ولتاژ کل بین دو نقطه A و B برابر است. بنابراین فرمول مقاومت معادل برای اتصال موازی مقاومت‌ها می‌شود:

1Req=1R=1R1+1R2+...\frac{1}{R_{eq}}=\sum\frac{1}{R}=\frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2} +...

Veq=V1=V2=...V_{eq}=V_1=V_2 =...

در اینجا برای درک بهتر نوع اتصال، سه مقاومت را مشابه فرض کردیم. در واقعیت مقاومت‌ها در مدار می‌توانند مقادیر مقاومت مشابه هم نداشته باشند. همچنین ممکن است در یک مدار هم چند مقاومت سری و هم چند مقاومت موازی داشته باشم.

مثال مقاومت‌ الکتریکی سری و موازی

در انتهای این مطلب، با حل چند مثال و تمرین به شما کمک می‌کنیم تا بهتر متوجه شوید در یک مدار پیچیده، راه‌های مختلف اتصال مقاومت‌ الکتریکی چیست و چگونه می‌توان با محاسبه مقاومت معادل، مدارهای پیچیده را ساده‌تر کرد.

مثال ۱

مدار زیر را در نظر بگیرید که در آن مقدار Vin برابر با ‎۱۲ V و جریان کل مدار ‎۲ A است. اگر ولتاژ اندازه‌گیری شده برای نقطه‌ای بین دو رزیستور Z1 و Z2 تا زمین ‎۸ V باشد، مقاومت رزیستور Z1 چقدر است؟

مداری شامل دو قطعه با نام Z

پاسخ

با توجه به اینکه جریان کل عبوری از این مدار و ولتاژ اولیه وارد شده به مدار را داریم، اولین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، محاسبه مقاومت کل مدار با استفاده از قانون اهم است:

R=VIR=\frac{V}{I}

R=122=6 Ω\Rightarrow R=\frac{12}{2}=6 \ \Omega

حالا اگر به صورت سوال دقت کنیم، ولتاژی که برای نقطه‌ای بین دو رزیستور تا زمین در نظر گرفته شده است، همان افت ولتاژی است که در عبور از رزیستور دوم یعنی Z2 داریم. بنابراین می‌توانیم با کاربرد قانون اهم و تعریف این ولتاژ به شکل V2=8 VV_2=8 \ V، برای رزیستور دوم بنویسیم:

Z2=V2IZ_2=\frac{V_2}{I}

Z2=82=4 Ω\Rightarrow Z_2=\frac{8}{2}=4 \ \Omega

دقت کنید در این مدار، دو مقاومت Z به‌صورت سری به هم متصل شده‌اند. پس جریان عبوری از کل مدار، همان جریانی است که از دو رزیستور سری نیز می‌گذرد و مقدار جریان برای رابطه بالا عوض نمی‌شود. گفتیم مقاومت معادل برای چند مقاومت سری به شکل زیر محاسبه می‌شود:

Req=R=R1+R2R_{eq}=\sum{R}=R_1+R_2

Z=Z1+Z2\Rightarrow Z=Z_1+Z_2

در این سوال به‌جای R‌ از Z برای نشان دادن مقاومت استفاده شده است. پس با داشتن مقادیر مقاومت کل این مدار و مقاومت رزیستور دوم، مقاومت رزیستور اول را به‌صورت زیر محاسبه کنیم:

Z1=ZZ2=6 Ω4 Ω=2 Ω\Rightarrow Z_1=Z-Z_2=6 \ \Omega - 4 \ \Omega=2 \ \Omega

مثال ۲

در مدار شکل زیر، اگر هر رزیستور دارای مقاومت ‎۲ Ω باشد، جریان عبوری از کل مدار چقدر است؟

تصویری از یک مدار شامل چهار مقاومت و یک باتری

پاسخ

در مدار شکل بالا هر چهار مقاومت به‌صورت موازی به هم متصل شده‌اند و ولتاژ اعمال شده به کل مجموعه، برابر با ‎۱۲ V است. بنابراین طبق فرمولی که برای محاسبه مقاومت‌ معادل چند مقاوت موازی در مدار بیان کردیم، خواهیم داشت:

1Req=1R=1R1+1R2+1R3+1R4\frac{1}{R_{eq}}=\sum\frac{1}{R}=\frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2} +\frac{1}{R_3} +\frac{1}{R_4}

با قرار دادن مقادیر مقاومت برای هر رزیستور در فرمول بالا، مقاومت معادل خواهد شد:

1Req=12+12+12+12=4×12=2\Rightarrow \frac{1}{R_{eq}}=\frac{1}{2}+\frac{1}{2} +\frac{1}{2} +\frac{1}{2} =4\times \frac{1}{2}=2

1Req=2Req=12=0.5 Ω \frac{1}{R_{eq}}=2 \Rightarrow R_{eq}=\frac{1}{2}=0.5 \ \Omega

پس از اینکه توانستیم مقاومت معادل برای این چهار مقاومت را پیدا کنیم، مدار ما به شکل زیر تبدیل خواهد شد که در آن مقاومت R همان مقاومت معادل با چهار مقاومت ۲ اهمی است:

تصویر مداری با یک مقاومت و یک باتری
مدار معادل با مداری که در صورت سوال مطرح شد.

حالا که مدار ساده شد، می‌توانیم جریان عبوری از این مدار را با استفاده از قانون اهم به‌دست آوریم:

I=VR I=\frac{V}{R}

I=120.5=24 A\Rightarrow I=\frac{12}{0.5}=24 \ A

مثال ۳

در مدار شکل زیر، اگر افت ولتاژ در مقاومت R1 برابر با ‎۱٫۷۵ V باشد، مقاومت R2 چقدر است؟

(ϵ=2.5 V, R1=70 Ω, I=24 mA\epsilon=2.5 \ V, \ R_1=70 \ \Omega, \ I=24 \ mA)

مداری متشکل از دو مقاومت و یک منبع نیرو محرکه

پاسخ

قانون اهم را برای کل مدار به شکل زیر  می‌نویسیم:

ϵ=IReq\epsilon=IR_{eq}

ولتاژ کل همان نیرو محرکه الکتریکی است که با ε نشان داده می‌شود. دو مقاومت در این مدار به‌صورت سری به هم متصل شده‌اند. بنابراین می‌توانیم بنویسیم:

Req=R=R1+R2R_{eq}=\sum{R}=R_1+R_2

ϵ=I(R1+R2)\epsilon=I(R_1+R_2)

ϵ=IR1+IR2IR2=ϵIR1\Rightarrow \epsilon=IR_1+IR_2 \Rightarrow IR_2 =\epsilon - IR_1

R2=ϵIR1\Rightarrow R_2 =\frac{\epsilon}{I} - R_1

R2=2.524×10370=10470=34 Ω\Rightarrow R_2 =\frac{2.5}{24\times10^{-3}} - 70=104-70=34 \ \Omega

تمرین ۱

در شکل زیر، اگر مقاومت Z1 از دو رزیستور موازی با مقاومت‌های ‎۳ Ω و ‎۷ Ω ساخته شده باشد، در حالی که مقاومت Z2 یک تک رزیستور ‎۶ Ω است، آن‌گاه مقدار جریان عبوری از این مدار با Vin برابر با ‎۱۲ V چقدر خواهد شد؟

مداری شامل دو قطعه با نام z

1.20 A 1.20 \ A

1.48 A 1.48 \ A

2.96 A 2.96 \ A

0.75 A 0.75 \ A

شرح پاسخ

گزینه دوم صحیح است. مدار این سوال دقیقا مشابه مدار مثال اول است، با این تفاوت که در این سوال مقاومت‌های Z1 و Z2 به‌صورت متفاوتی چیده شده‌اند. ابتدا مقاومت معادل را حساب می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم با داشتن ولتاژ کل یا Vin، جریان عبوری از مدار را از قانون اهم به‌دست آوریم. قدم اول محاسبه مقاومت معادل برای Z1 است که خودش متشکل از دو مقاومت موازی است:

1Z1=13+17=7+321=1021\frac{1}{Z_1}=\frac{1}{3}+\frac{1}{7} =\frac{7+3}{21}=\frac{10}{21}

Z1=2110=2.1 Ω\Rightarrow{Z_1}=\frac{21}{10}=2.1 \ \Omega

حالا مقاومت معادل دو مقاومت Z1 و Z2 را که سری هستند، پیدا می‌کنیم:

Z=Z1+Z2 Z=Z_1+Z_2

Z=2.1+6=8.1 Ω \Rightarrow Z=2.1+6=8.1 \ \Omega

حالا با کابرد قانون اهم، جریان عبوری از کل این مدار محاسبه خواهد شد:

I=VR I=\frac{V}{R}

I=128.1=1.48 A \Rightarrow I=\frac{12}{8.1}=1.48 \ A

تمرین ۲

طبق شکل زیر، اگر فرض کنیم مقادیر سه مقاومت R1، R2 و R3 مشخص و مقدار مقاومت Rx متغیر است، کدام گزینه مقدار مقاومت متغیر را در شرایطی می‌دهد که ولت‌متر مقدار ولتاژ را صفر نشان دهد؟

چهار مقاومت همراه یک ولت‌متر در مدار

Rx=1R1R2R3R_x=\frac{1}{R_1R_2R_3}

Rx=R1R2R3R_x=R_1R_2R_3

Rx=R2R3R1R_x=\frac{R_2R_3}{R_1}

Rx=R1R3R2R_x=\frac{R_1R_3}{R_2}

شرح پاسخ

گزینه سوم درست است. نکته مهمی که از صفر شدن ولتاژ بر اساس خوانش ولت‌متر برداشت می‌شود، این است که اختلاف پتانسیل بین ردیف بالا و ردیف پایین مدار باید صفر باشد. بنابراین لازم است افت ولتاژی که در مقاومت ردیف بالا (top) و سمت چپ ولت‌متر داریم با افت ولتاژی که در مقاومت ردیف پایین (bottom)‌ و سمت چپ ولت‌متر رخ می‌دهد، برابر شود:

ItopR1=IbottomR3I_{top}R_1=I_{bottom}R_3

به همین صورت برای سمت راست خواهیم داشت:

ItopR2=IbottomRxI_{top}R_2=I_{bottom}R_x

با در نظر گرفتن Rx به‌َعنوان متغیر مسئله، خواهیم داشت:

Rx=ItopR2IbottomR_x=\frac{ I_{top}R_2}{I_{bottom}}

اگر از اولین رابطه برای سمت چپ مدار استفاده کنیم و نسبت دو جریان را بر حسب دو مقاومت بنویسیم، داریم:

ItopR1=IbottomR3ItopIbottom=R3R1I_{top}R_1=I_{bottom}R_3\Rightarrow \frac{I_{top}}{I_{bottom}}=\frac{R_3}{R_1}

Rx=ItopIbottomR2=R3R1R2=R2R3R1R_x=\frac{ I_{top}}{I_{bottom}}R_2=\frac{R_3}{R_1}R_2=\frac{R_2R_3}{R_1}

تکمیل یادگیری مقاومت الکتریکی با فرادرس

پس از اینکه آموختیم مقاومت الکتریکی چیست و چه مفهوم یا ویژگی‌هایی دارد، چنانچه تمایل دارید دانش خود را در مورد مباحث الکتریسیته گسترش دهید و به مباحث پیشرفته‌تر دانشگاهی در این زمینه دسترسی داشته باشید، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر از مجموعه فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

نام یک مجموعه آموزشی در فرادرس
  1. فیلم آموزش رایگان الکتریسیته ساکن با تمرین فرادرس
  2. فیلم آموزش فیزیک الکتریسیته فرادرس
  3. فیلم آموزش فیزیک ۲ دانشگاه فرادرس
  4. فیلم آموزش فیزیک ۲ دانشگاه حل مساله فرادرس

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس آموختیم که مفهوم مقاومت الکتریکی چیست و چه ارتباطی با سایر کمیت‌های مهم در الکتریسیته مانند جریان و ولتاژ دارد، به این صورت که با افزایش ولتاژ اگر مقاومت کم شود، جریان بیشتری خواهیم داشت. اما اگر ولتاژ و مقاومت هر دو زیاد شوند، لزوما افزایشی در جریان مشاهده نخواهیم کرد.

همچنین با قطعه مقاومت الکتریکی یا رزیستور در مدارهای الکتریکی آشنا شدیم و دیدم چه انواعی دارد. مقاومت عاملی است که مانع عبور بیشتر جریان از مدار می‌شود. برای مثال در یک سیم رسانا، مقاومت همان حرکت‌های تصادفی الکترون‌های آزاد در رسانا و برخورد آ‌ن‌ها با هم است. مقاومت چنین سیمی به ویژگی‌های فیزیکی سیم مانند طول، سطح مقطع یا جنس آن وابسته است.

بنابراین برخی قطعات مثل سیم‌های رسانا یا منبع ولتاژ و باتری‌ها، خودشان دارای مقاومت هستند. اما گاهی از قطعاتی در مسیر جریان در مدار استفاده می‌کنیم تا مقاومت ایجاد کنیم و به این ترتیب بتوانیم جریان را کنترل کنیم. این قطعات یا رزیستورها انواع مختلفی مثل مقاومت‌های کربنی یا سیمی دارند که بنا بر جنس، بازدهی و حساسیت به دما در کاربردهای مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود.

بر اساس رای ۱۳۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WikipediaThe Physics ClassroomFLUKEHIOKIBritannica
۱۰ دیدگاه برای «مقاومت الکتریکی چیست؟ – تعریف و توضیح کامل به زبان ساده»

سلام یه سوال ممنونم وقت برای جواب دادن میزارید خواستم بدونم دو سر مقاومت باهم فرقی نمی کنند یعنی فرقی نمیکنه ک یه اس ام دی رو کدوم طرف مقاومت ببندیم ممنون🙏

سلام و احترام و تشکر بابت مطالب مفیدتون

سلام خسته نباشید ممنونم از مطالب مفیتون میشه فیلم های اموزی هم میگذاشتین بهتر بود که چجوری مقایسه میشن عالی میشد ممنونم از سایت خوبتون موفق باشین

ععالی بود کاش میشذ چاپ گرفت

سلام.
خوشحالیم که این مطلب برایتان مفید بوده است.
سالم و سربلند باشید.

با سلام. مقاومت یک قطعه‌ی الکتریکی (Electrical Component) است نه قطعه‌ی الکترونیکی. لطفاً اصلاح بفرمایید. با تشکر

سلام.
بله، همان‌طور که در عنوان آموزش هم اشاره شده، مقاومت قطعه‌ای الکتریکی است، اما منابع مختلف هنگام معرفی قطعات الکترونیکی به مقاومت نیز اشاره می‌کنند. در واقع، منظور از واژه الکترونیکی کاربرد آن در مدارهای الکتروونیک است.
سپاس از همراهی‌تان.

با سلام
متن کاملی بود

سلام.
از بازخورد دلگرم‌کننده‌تان سپاسگزاریم.
سالم و موفق باشید.

سلام ، برای تبدیل ۴.۷ ولت به ۱.۵ ولت به چه مقاومتی نیازه و برای یک بلندگو به چه مقاومت متغیری نیازه؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *