۱۱ کتاب مهارت حل مسئله که باید بخوانید – عنوان های مهم و کاربردی

۲۰۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
۱۱ کتاب مهارت حل مسئله که باید بخوانید – عنوان های مهم و کاربردی

برای این‌که مشکلات شخصی یا کاری را از بین ببرید باید مهارت حل مسئله داشته باشید. این مهارت به‌مرور و با تجربه کردن موقعیت‌های مختلف به دست می‌آید اما برای پرورش بیشتر آن می‌توانید دوره‌های آموزشی بگذرانید یا کتاب مهارت حل مسئله را مطالعه کنید. تاکنون آثار زیادی در این رابطه نوشته شده است که بسیاری از آن‌ها روش‌های اثربخشی برای تقویت این مهارت ارائه می‌کنند. از این‌رو در این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم بهترین کتاب‌های حل مسئله را معرفی کنیم تا با مطالعه آن‌ها این توانایی را در خود پرورش دهید و در موقعیت‌های پرچالش متناسب با نوع مسئله از روش‌های موجود در کتاب کمک بگیرید.

مهارت حل مسئله چیست؟

مهارت حل مسئله (Problem-Solving) یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در تمام جنبه‌های زندگی از آن استفاده می‌شود. به‌طور مثال وقتی به این می‌اندیشید که چطور پروژه‌های کاری خود را به اتمام برسانید یا وقتی ماشین خود را تعمیر می‌کنید در هر دو حالت از مهارت حل مسئله خود کمک می‌گیرید. این مهارت به پرورش تفکر تحلیلی و تفکر انتقادی شما نیز کمک می‌کند و می‌توانید با استفاده از آن نگاه عمیق‌تری به موضوعات داشته باشید و به روش‌های خلاقانه‌تری مشکل را حل کنید.

انواع کتاب مهارت حل مسئله

مطالعه انواع کتاب مهارت حل مسئله توانایی تفکر انتقادی شما را بالا می‌برند و به این ترتیب می‌توانید در موقعیت‌های پرچالش مشکلات را رفع کنید. این مهارت مخصوصا در محیط‌های کاری بسیار ارزشمند است و اغلب سازمان‌ها در حین استخدام نیروی جدید به دنبال شخصی با این مهارت های نرم می‌گردند.

کتاب های مهارت حل مسئله

موضوعات متداولی که در این کتاب‌ها عنوان می‌شوند عبارت‌اند از روش‌های پیشگیری از بروز مشکلات، اولویت‌بندی رفع آن‌ها و نحوه مواجهه با سوگیری‌های آشکار. هدف اصلی کتاب مهارت حل مسئله این است که در راستای حفظ آرامش و یافتن راه‌حلی سریع و کارآمد به کارمندان یاری دهند تا بر مشکلاتشان غلبه کنند. با مطالعه این آثار مهارت تصمیم‌گیری شما نیز تقویت می‌شود زیرا برای انتخاب بهترین راه‌حل در کنار مهارت حل مسئله باید قدرت انتخاب نیز داشته باشید.

به این ترتیب پس از مطالعه آن‌ها انتخاب‌های مطمئن‌تر و درست‌تری خواهید داشت. همچنین با توجه به این‌که بسیاری از مشکلات با ارتباط کلامی رفع می‌شوند با خواندن انواع کتاب مهارت حل مسئله، به فنون مذاکره نیز مسلط می‌شوید. بنابراین می‌توانیم این‌طور بگوییم که مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا فردی مشکلات پیش رویش را رفع کند. به همین علت راهنمایی‌های موجود در این‌کتاب‌ها به آموزش همه این مهارت‌ها می‌پردازند. گفتنی است که کتاب‌های حوزه حل مسئله بسیار زیاد و متنوع هستند اما در این بخش‌ ما به معرفی برخی از بهترین و پرکاربردترین آثار می‌پردازیم.

۱. کتاب ?What's Your Problem

در دنیای سریع امروزی دیگر مهارت تصمیم‌گیری عادی کافی نیست و باید توانایی تصمیم‌گیری سریع را نیز داشته باشید. مغز ما شیوه پردازش خاص خودش را دارد و ممکن است گاهی در قضاوت دچار اشتباه شود. این سوگیری‌های شناختی گاهی ما را به مسیر اشتباهی در تصمیم‌گیری سوق می‌دهند و با وجود این‌که تمام تلاش خود را می‌کنیم باز هم مرتکب اشتباه می‌شویم. در کتاب «Thinking, Fast and Slow» نویسنده اثر، «دنیل کانمن» (Daniel Kahneman) توضیح می‌دهد که این سوگیری‌ها و تعصبات ذهنی چه هستند و ما را از چه راهی با خود همراه می‌کنند.

در کتاب «?What's Your Problem» راه‌حل‌های کاربردی و استراتژی‌های نوآورانه‌ای عنوان شده‌اند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در سخت‌ترین موقعیت‌ها و در سریع‌ترین زمان ممکن مهم‌ترین تصمیم‌ها را بگیرید.

ازجمله ویژگی‌های بسیار خوب این کتاب می‌توانیم به مثال‌های ملموس، راهنمای گام به گام و نمودارهای ساده‌ای اشاره کنیم که مطالعه و درک مطالب را برایتان ساده‌تر می‌کند. همچنین در این اثر متدهایی را آموزش می‌دهد که با استفاده از آن‌ها مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بدهید و با دیگران روابط موثرتری برقرار کنید. البته این موضوع روشن است زیرا وقتی به مهارت حل مسئله مسلط می‌شوید دیگران در موقعیت‌های بحرانی به شما تکیه می‌کنند و همواره به یاد می‌آورند که شما کمکشان کرده‌اید.

به این ترتیب روابطی که با شما تشکیل می‌دهند عمق بیشتری دارد. در صورتی که تصمییم‌های درست و به‌جایی بگیرید و تعصبات فکری خود را کنترل کنید اعتماد دیگران به شما افزایش می‌یابد و بعدها از این اعتماد می‌توانید در جهت متقاعد سازی افراد استفاده کنید.

کتاب what's your problem

این اثر به این موضوع تاکید دارد که مهم‌ترین نکته در حل مسئله تعریف درست سوال است زیرا ریشه اصلی بسیاری از مشکلات حل نشده در همین امر نهفته است. بسیاری از افراد یا سازمان‌ها برای حل مسائل خود زمان و هزینه صرف می‌کنند اما روی مسئله اصلی متمرکز نمی‌شوند. با مطالعه این اثر می‌آموزیم که روی چه موضوعی و چگونه تمرکز کنیم. نویسنده به این موضوع اشاره می‌کند که در راستای یافتن سوال اصلی باید سه گام تکرارپذیر را انجام دهید که عبارت‌اند از طرح سوال، طراحی مجدد و اقدام در راستای حل مسئله. برای این‌که از اولویت‌بندی صحیح خود مطمئن شوید باید تا هنگام رسیدن به نتیجه نهایی فرایند را نظارت کنید و در صورت لزوم این سه گام را تکرار کنید. این اثر به افراد حرفه‌ای در تمام سطوح می‌آموزد که لایه‌های سطحی را کنار بزنند و مشکل اصلی را بیابند و همچنین رویکرد چابک‌تری برای رفع مشکلات ارائه دهند.

در بخشی از کتاب آمده است: «مسائلی که در مدرسه به ما آموزش دادند معمولا با مسائل موجود در زندگی واقعی به‌طور کامل فرق دارند.».

علاوه‌بر این، کتاب تکنیک‌هایی را برای کار با اعضای تیم ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از بروز بسیاری از مسائل پیشگیری کنید. در واقع این کتاب مهارت حل مسئله به جنبه‌های مختلفی از توسعه فردی پرداخته است و از این رو می‌توان گفت که کتاب کاملی است زیرا با مطالعه آن علاوه بر تقویت مهارت حل مسئله و مهارت تصمیم گیری، مهارت‌های دیگری را نیز به صورت همزمان می‌پرورانید.

مزایا

برخی از مزایای این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • دارای مقدمه‌ای عالی است که مفهوم حل مسئله را با چارچوبی متفاوت ارائه می‌کند و خواننده با مطالعه آن مفاهیم را به شکل عمیق‌تری درک می‌کند.
  • لحن مطالب شوخ و خودمانی است که مطالعه را لذت‌بخش می‌کند.
  • هم برای مهارت‌های فردی و هم حرفه‌ای می‌توانید از آموزه‌های آن کمک بگیرید.

معایب

برخی از معایب این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • اطلاعاتی که در آن ارائه شده است بار علمی زیادی ندارد.
  • گاهی مطالب تکراری در میان بخش‌های مختلف آن دیده می‌شود.

۲. کتاب Problem Solving 101

در کسب و کارهای امروزی داشتن تفکر انتقادی نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است زیرا رقبای زیادی وجود دارند که هر کدام سهمی از بازار می‌خواهند. در این بین فقط کسب و کاری موفق است که زاویه دید متفاوتی داشته باشد و بتواند با مهارت حل مسئله مشکلات پیش رویش را برطرف کند.

با توجه به اهمیت این موضوع «کن واتانابه» (Ken Watanabe) این کتاب مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری را نوشته است تا راهنمای اثربخشی برای افراد در سازمان‌ها باشد. او تکنیک‌های علمی اثبات شده را با نحوه تدریس در مدارس ژاپن تطبیق می‌دهد تا مهارت تفکر انتقادی را در افراد پرورش دهد. در نتیجه کتاب به‌شیوهای بسیار ساده مفاهیم عمیقی را عنوان می‌کند تا برای همه قابل درک و یادگیری باشند. اگر به‌تازگی شاغل شده‌اید یا قصد ارتقای شغلی را دارید این کتاب مانند یک جعبه‌ابزار کاربردی کمکتان می‌کند که بتوانید در موقعیت‌های پرچالش راه‌حل مناسبی پیدا کنید و کسب و کارتان را از بحران نجات دهید.

کتاب problem solving 101

این کتاب اثری بسیار سرگرم‌کننده برای بزرگسالان است که در آن به سبک طنز روش‌های حل مسئله را آموزش می‌دهد. همچنین چون بر اساس فلسفه ژاپنی نوشته شده است و به خواننده کمک می‌کند که به شکلی اثربخش به حل مسائل خود بپردازد. این اثر شامل تصاویر متنوعی است که در هر کدام آن‌ها متدی برای رفع مشکلات ارائه شده است و سناریوهای مختلفی برای مواجهه با این مسائل وجود دارند که تفکر انتقادی خواننده را پرورش می‌دهد و کمک می‌کند که ذهن خود را به برخی موضوعات ساده محدود نکند. همچنین این اثر به شکل گام به گام مراحل رسیدن به راه‌حل نهایی را آموزش می‌دهد. از این‌رو برای همه افراد کتابی کاربردی به حساب می‌آید.

در بخشی از این کتاب آمده است: «وقتی فعالیتی در راستای رفع مشکل انجام می‌دهید هر نتیجه‌ای که بگیرید فرصتی برای یادگیری درسی ارزشمند است. حتی اگر چیز به ظاهر بی‌ارزشی را از برنامه خود حذف می‌کنید همین تغییرات کوچک در نهایت تغییر مهمی در درازمدت و در نتیجه نهایی به جا می‌گذارد.».

مزایا

برخی از مزایای این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • منبع بسیار مناسبی برای یادگیری کودکان و بزرگسالان است.
  • این اثر بسیار مفرح، آسان و قابل فهم است که شکل‌ها و نمودارهای آن در درک بهتر خواننده تاثیر به‌سزایی دارند.
  • در خلال داستان‌های موجود در کتاب رویکردی سیستمی برای حل مسئله ارائه می‌شود.

معایب

برخی از معایب این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • با توجه به بدیهی بودن برخی از متدهای داخل کتاب ممکن است کمی مطالب برایتان ساده باشد.
  • احتمالا این کتاب می‌توانست کمی دقیق‌تر به توصیف مطالب بپردازد.

۳. کتاب Decisive

تصمیم گیری همیشه کار ساده‌ای نیست. گاهی موقعیت‌هایی وجود دارند که در آن لحظه انتخاب شما می‌تواند کل مسیر زندگی‌تان را تغییر دهد. بنابراین پرورش این مهارت بسیار مهم است. در این کتاب مهارت حل مسئله نویسندگان به این مسئله می‌پردازند که برای تصمیم‌گیری باید مهارت حل مسئله داشته باشید در غیر این صورت تصمیم‌هایتان پر از اشتباه خواهند بود. برخی از نکاتی که در این اثر به آن‌ها اشاره می‌کند عبارت‌اند از احساسات کوتاه‌مدت و هیجانی، بی‌توجهی به نکات مهم و عجله کردن که همگی این عوامل روی تصمیم‌های زندگی شما تاثیرگذار هستند.

کتاب decisive

در این کتاب نویسندگان به شکل ریشه‌ای فرایند تفکر و تصمیم‌گیری را بررسی می‌کنند و در نهایت با ارائه دیدگاه‌های مختلف کمک می‌کنند که در هر موقعیتی تصمیم‌های درست‌تری بگیرید. البته در نظر داشته باشید که تصمیم‌گیری بهتر لزوما به معنای دریافت نتیجه بهتر نیست. گاهی ممکن است تصمیم خوبی نگرفته باشید اما در نهایت به نتیجه مطلوبی برسید. اما در مجموع برای کم کردن احتمال خطا بهتر است که در مواجهه با هر مسئله، آن را از زاویه‌های مختلف ببینید و آگاهانه‌تر انتخاب کنید. بنابراین اگر می‌خواهید در حل مسئله‌های پیش‌روی خود عملکرد پخته‌تری داشته باشید از این کتاب به عنوان راهنمای خود استفاده کنید.

مزایا

برخی از مزایای این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • با شکستن تصمیم‌های بزرگ به انتخاب‌های کوچک یاد می‌دهد که چطور مسائل را درک کنید و برای آن‌ها روش‌های حل مناسبی بیابید.
  • داستان‌ها و مثال‌های ملموسی دارد که به درک عمیق‌تر خواننده کمک می‌کند.
  • مطالب علمی و دانشگاهی در آن به زبانی ساده گنجانده شده است و مطالعه این اثر را برای همه ساده کرده است.

معایب

برخی از معایب این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • به علت توضیح بیش از حد برخی نکته‌ها، حجم کتاب زیاد شده است.
  • ایده‌های موجود در کتاب ممکن است برای بسیاری از خوانندگان تکراری باشد.

۴. کتاب Bulletproof Problem Solving

این اثر یکی از بهترین کتاب‌های حل مسئله مخصوص کسب و کارها است. معنی عنوان کتاب «ضد گلوله حل مسئله» است و دقیقا مطابق با این معنا راه‌هایی برای مبارزه با مشکلات تجاری در آن ارائه شده است. نویسنده فرایند حل مسئله را در ۷ گام تعریف می‌کند که عبارت‌اند از تعریف مسئله، تفکیک کردن، اولویت‌بندی، برنامه کاری، تجزیه و تحلیل، ترکیب کردن و برقراری ارتباط. همچنین در ادامه مثال‌های بسیار زیادی مطابق این گام‌ها ارائه می‌کند تا با مطالعه آن‌ها نحوه حل مشکلات به این شیوه را بهتر درک کنید. هر کدام از بخش‌های کتاب یکی از این مراحل را توضیح می‌دهد و نکات موجود در آن را مشخص می‌کند. همچنین ابزارهای تمرینی مناسبی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد تا با کمک آن‌ها مهارت حل مسئله آن‌ها تقویت شود.

در بخشی از کتاب آمده است که: «حل مسئله با به دست آوردن نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل‌های فردی به اتمام نمی‌رسد. یافته‌ها باید در ساختاری منطقی گردآوری شوند و مورد آزمایش قرار بگیرند و پس از جمع‌آوری بتوانند دیگران را متقاعد کنند. داشتن تیم فرایندی خوب نیز در این مرحله اهمیت زیادی دارد.».

کتاب bulletproof problem solving

با خواندن این کتاب مهارت حل مسئله درمی‌یابیم که این مهارت یکی از مهم‌ترین توانایی‌های انسان است و همه افراد باید در پرورش این نقطه قوت کوشا باشند. این توانایی در موقعیت‌های کاری بیش از مواقع دیگر اهمیت خود را نشان می‌دهد. مثلا در هنگام مواجهه با سناریوهای پیچیده تجاری، موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی در یک پروژه یا بهبود استراتژی‌های پروژه باید از روش‌های سیستمی و تکرارشونده استفاده کنید که رسیدن به این نقطه نیاز به مهارت حل مسئله دارد.

این کتاب برنامه‌ای با ۷ گام مفید را برای حل مسائل پیچیده ارائه کرده است که با مطالعه آن‌ها می‌توانید تمامی این مشکلات عمیق را در موقعیت‌های دشوار برطرف کنید. البته این مراحل به‌گونه‌ای هستند که کاربرد اصلی آن‌ها در سازمان‌ها دیده می‌شود و برای مشکلات روزانه کارایی لازم را ندارند. در نظر داشته باشید که در این کتاب روش درخت منطقی معرفی می‌شود و استفاده از این روش فقط برای کسانی اثربخش است که به مفاهیم آن آگاه هستند. از این رو برای افراد مبتدی گیج‌کننده به حساب می‌آید.

به‌علاوه، در این اثر انواع مثال‌های موردی وجود دارند که کمی خشک و غیرقابل درک هستند. از این‌رو برای خوانندگان مبتدی ساده نیستند اما افراد باتجربه که مدت‌ها به حل مشکلات سازمانی می‌پردازند این مثال‌ها را درک می‌کنند و از آن‌ها الهام می‌گیرند. با وجود برخی بازخوردهای منفی از سوی افراد مبتدی، تکنیک‌هایی عنوان شده‌ در این کتاب می‌توانند به‌طور کامل جایگزین راه‌حل‌های قدیمی شوند. بنابراین مهارت‌های حل مسئله خواننده را به میزان قابل توجهی افزایش می‌‌دهد.

مزایا

برخی از مزایای این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • مقدمه‌ای در این کتاب وجود دارد که در آن از دیدگاه یک مشاور مدیریت به حوزه حل مسئله می‌پردازد. مطالعه این مقدمه به همه افراد برای پرورش این مهارت و الهام گرفتن از آن یاری می‌دهد.
  • این کتاب از روش‌های حل مسئله ابهام‌زدایی می‌کند و متدی سیستماتیک و تکرارپذیر را ارائه می‌دهد که باعث پرورش این مهارت در خواننده می‌شود.
  • در هر بخش کتاب، نویسندگان راه‌حلی آماده برای رفع هر مشکل پیچیده ارائه می‌کنند که مطالعه آن‌ها ذهن خواننده را روشن می‌کند.

معایب

برخی از معایب این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • برخی از بخش‌های کتاب در سطح بالایی عنوان شده‌اند و درک آن‌ها برای افراد تازه‌کار دشوار است.
  • کمی خشک و پیچیده است. از این رو برای مشکلات روزمره کاربرد ندارد.

۵. کتاب Sprint

این کتاب حل مسئله به شما می‌آموزد که در عرض ۵ روز مشکلات بزرگ را حل کنید و ایده‌های جدیدی را بیازمایید. بنابراین اگر می‌خواهید که در مدت‌زمان کوتاه متدهای اثربخشی را بیاموزید و از آن‌ها برای حل مسائل خود استفاده کنید مطالعه این کتاب را در اولویت قرار دهید. در واقع این اثر با روش‌های روشن و قابل درک خود به شما کمک می‌کند که دیدگاهتان را گسترش دهید و در مواجهه با مشکلات از زاویه‌های مختلفی به موضوع فکر کنید.

کتاب sprint

نویسنده این اثر ۵ گام اولیه را طراحی کرده است که در مواجهه با مشکلات پیچیده سازمانی کمک می‌کنند سردرگم نشوید. این گام‌های اولیه مخصوصا برای متقاعدسازی مشتری و رفع مشکلات مربوط به آن کاربرد دارد. تیم طراحی بخشی‌ از شرکت گوگل این فرایند را برای کمک به کارآفرینان و استارت آپ‌های نوپا ارائه کرده‌اند تا ایده‌هایشان را بسنجند و و پیش از ارائه محصول یا خدمات به بازار بازخودهای مناسبی دریافت کنند. به این ترتیب افراد با مطالعه این اثر می‌توانند پیش از ورود به بازار برخی از مشکلات مربوط به آن را شناسایی و رفع کنند.

این اثر همچنین دارای چک‌لیست آنلاین است تا مطابق با آن گام‌های رفع مشکل را طی کنید. حتی اگر در زمینه حل مسائل تازه‌کار باشید با کمک راهنمایی‌های موجود در این کتاب به نتایج خوبی می‌رسید. بنابراین اگر آمادگی این را دارید که ایده‌هایتان را با سرعتی مناسب به واقعیت تبدیل کنید از این کتاب غافل نشوید.

مزایا

برخی از مزایای این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • کتاب کاملا تمرین محور است و ابزارها و تمرین‌های خوبی برای پیاده‌سازی ارائه می‌دهد تا با کمک آن‌ها مشکلات پیش‌رویتان را رفع کنید.
  • روش‌های موجود در این اثر برای رفع مشکلات تیمی بسیار مفید است.
  • مطالب موجود در این اثر توسط افراد حرفه‌ای در حوزه کسب و کار شاغل در شرکت گوگل نوشته شده‌اند.

معایب

برخی از معایب این کتاب در زیر آمده‌اند.

  • گاهی مطالب موجود در آن تکرار شده‌اند و بخش‌های اضافه دارد. از این‌رو بهتر بود که کمی خلاصه‌تر نوشته شود.
  • تمرکز اصلی اثر روی حرفه‌های کاملا تخصصی است و برای حل مسائل شخصی کاربرد ندارد.
  • در برخی موارد رویکردهای موجود در این کتاب برای رفع مسائل سازمان‌ها کاربردی ندارند. در واقع نمی‌توانید از این متدها برای رفع تمام مشکلات سازمانتان استفاده کنید.

۶. کتاب Fixed

این کتاب یکی از آثار جدید و بسیار کاربردی در زمینه مهارت‌های حل مسئله است و از افراد می‌خواهد که از تفکر تحلیلی خود استفاده کنند و فقط به شکل غریزی به دنبال راه‌حل نباشند. همچنین با مطالعه آن می‌آموزید که چارچوبی برای مشکلات تعریف کنید و افکار خلاقانه‌تری داشته باشید. بیشتر کتاب‌های قدیمی مهارت حل مسئله به دنبال روش‌های ریاضیاتی و علمی بودند تا بتوانند مشکلات را رفع کنند اما در این اثر نقش اصلی برعهده هنر و تصویرسازی ذهنی است. نویسنده این کتاب با گذراندن آموزش‌های زیادی در زمینه رهبری و سازماندهی، پس از کسب تجربه در این زمینه بهترین متدها را برای افزایش نوآوری خوانندگان در مواجهه با مشکلات ارائه داده است.

کتاب fixed

در بخشی از این کتاب آمده است: «تلاش برای رفع مشکلات سازمانی موضوعی بسیار مهم برای بهره‌وری، سودآوری و برقراری صلح در سازمان است. اما باید بدانید که مهارت حل مسئله ما به علت پیچیدگی‌های دنیای فناوری کمی ضعیف شده است.»

با توجه به این موانع، مطالعه این کتاب مهارت حل مسئله کمک می‌کند که مهارت‌های خود را تقویت کنید و در مواجهه با مشکلات راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهید.

۷. کتاب Cracked It

این اثر یکی از خلاقانه‌ترین کتاب‌ها در حوزه تقویت مهارت حل مسئله است که از تکنیک‌های مشاوران کسب و کار الهام گرفته است و تمرین‌های موجود در آن کمک می‌کند که روش‌های رفع مشکلات کسب و کار را بیاموزید. نویسندگان از متد 4S و حمایت ذی‌نفعان برای مواجهه باچالش‌ها بهره گرفته‌اند. بسیاری از کتاب‌های این حوزه روی نحوه تفکر درباره مشکل تمرکز می‌کنند اما در این کتاب راهنما می‌آموزید که چگونه ایده‌ای را در نظر بگیرید و آن را برای حل مشکلات به کار ببرید. توضیحات بسیار واضحی در راستای نحوه استفاده از این تکنیک‌ها در کتاب عنوان شده‌اند. همچنین مثال‌های موردی موجود در آن به شما می‌آموزند که با بهره‌گیری از هر روش چه عملکردی داشته باشید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

در واقع این کتاب مهارت حل مسئله مناسب تمامی افراد حرفه‌ای است که به‌طور معمول با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه می‌شوند. این افراد می‌توانند از این کتاب به عنوان منبعی برای تمام مشکلات سازمانی خود کمک بگیرند.

کتاب checked it

در بخشی از کتاب آمده است: «اگر می‌خواهید بدانید که یک شیر چگونه شکار می‌کند به باغ وحش نروید بلکه به جنگل بروید.» این عبارت نشان می‌دهد که مفهوم‌های موجود در این کتاب صرفا تئوری نیستند و می‌تواند از آن‌ها برای اجرای راه‌حل‌ها کمک بگیرید.

۸. کتاب Upstream

این اثر رویکردی فعالانه برای حل مشکلات ارائه می‌کند و از خوانندگان می‌خواهد که صرفا به دنبال پاسخی برای مشکلات نباشند، بلکه به پیشگیری از بروز موانع نیز بپردازند. این کتاب راهنما بحث را با موضوع نابینایی مشکل (Problem Blindness) آغاز می‌کند و از نظر روانشناسی توضیح می‌دهد که این عوامل باعث نادیده گرفتن مشکلات توسط مردم می‌شوند. همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که برخلاف ظاهر مسائل بسیاری از مشکلات کاملا قابل کنترل و قابل حل هستند. در صفحات آن مجموعه‌ای از سوالات مفید است که رهبران می‌توانند با پرسیدن آن‌ها به علت اصلی مشکلات برسند. برای مثال سوال این است: «چگونه می‌توانید افراد مناسبی را با هم متحد کنید؟» پاسخ به این پرسش بسیاری از مسائل پیش‌رو را رفع می‌کند زیرا مهارت تیم‌سازی ازجمله مهارت‌های دشواری است که اگر آن را در خود پرورش دهید گروهی از افراد توانا و همدل را به دور خود جمع خواهید کرد.

کتاب upstream

در بخشی از کتاب آمده است: «انتهای یک مشکل می‌تواند ابتدای یک راه‌حل باشد.» با توجه به نگرش حاکم بر کتاب می‌توانیم این‌‌طور نتیجه بگیریم که مهارت‌های حل مسئله خواننده با مطالعه این اثر به شکل حرفه‌ای پرورش می‌یابد و ذهن او محدود به چند تکنیک ساده نمی‌شود.

۹. کتاب Think Like a Rocket Scientist

این اثر ساختارها و فرمول‌هایی را ارائه می‌کند که با کمک آن‌ها می‌توانید تفکر استراتژیک خود را پرورش دهید و به دنبال آن تصمیم‌‌‌های استراتژیکی بگیرید. در واقع در این کتاب مشکلات متداول با رویکردهای متفاوتی حل شده‌اند. این اثر دارای سه بخش جدا با عنوان‌های راه‌اندازی، تسریع و دستیابی است که تمرکز اصلی آن دوری از شکست و داشتن تفکر صحیح است. مثال‌های موجود در این اثر بیشتر مربوط به علوم فضایی و موشکی است اما راهکارهای موجود در آن برای مسائل ساده‌تر نیز کاربرد دارد. نویسنده به این موضوع اشاره می‌کند که برای حل مسئله‌ای پیچیده و ناممکن نیازی به ذهن متفاوت ندارید و می‌توانید از راهنمایی‌های موجود در این اثر استفاده کنید.

در بخشی از کتاب آمده است: «تفکر خلاق و انتقادی به صورت عادی به ذهن انسان خطور نمی‌کنند. ما برای داشتن افکار بزرگ مردد هستیم، برای کنار آمدن با عدم قطعیت تلاش می‌کنیم و از شکست خوردن می‌ترسیم. این احساسات در دوران پارینه سنگی ضروری بودند و باعث می‌شدند که در امنیت باشیم و غذای موردنیازمان را به دست آوریم. اما اکنون در عصر اطلاعات وجود این حالت‌ها اشتباه است.»

کتاب think like a rocket scientist

۱۰. کتاب حل مسئله اس. یان رابرتسون

مسائل روزمره تمام ناشدنی هستند و کسانی که مهارت حل این مسائل را نداشته باشند همواره درگیر مشکلات تکراری می‌شوند. در این کتاب نحوه هدف‌گذاری و حل مسئله برای رسیدن به اهداف را آموزش می‌دهد. نویسنده این اثر، «اس. ایان رابرتسون» (S. Ian Robertson) به فرایند روانشناسی پشت هر مسئله اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که تجربه‌ها چطور مهارت حل مسئله ما را تقویت می‌کنند و ذهن انسان چطور می‌تواند از این تجربه برای موقعیت‌های بعدی استفاده کند و تبدیل به یک فرد حرفه‌ای برای حل مشکلات شود. این اثر به زبان فارسی نیز ترجمه شده است و م‌توانید با مطالعه آن و یادگیری چند متد حل مسئله ، آن را به موقعیت‌های پیچیده تعمیم دهید.

کتاب problem Solving book

۱۱. کتاب مهارت های حل مسئله خسرو امیرحسینی

در این کتاب نویسنده به موضوعات بنیادین درباره حل مسئله می‌پردازد و توضیح می‌دهد که وجود مشکل در مراحل مختلف زندگی امری متداول و اجتناب‌ناپذیر است و حل این مسائل نیازمند نگاه سیستمی است. از این‌رو در این کتاب تکنیک‌های موثری را برای حل مشکلات ارائه کرده است تا با پیاده‌سازی آن‌ها به اهداف خود برسید.

کتاب مهارتهای حل مسئله

سوالات متداول

در ادامه به برخی از سوالات متداول درباره کتاب مهارت حل مسئله می‌پردازیم.

بهترین کتاب مهارت حل مسئله چیست؟

کتاب‌های بسیار خوبی در این زمینه نوشته شده‌اند اما یکی از بهترین آثار این حوزه کتاب «Sprint» است.

آیا می‌توانم مهارت حل مسئله خود را تقویت کنیم؟

بله با تمرین و پیاده‌سازی تکنیک‌های حل مسئله می‌توانید این مهارت را به‌مرور در خود پرورش دهید.

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادرس تعدادی از بهترین کتاب‌های حل مسئله را معرفی کردیم تا با مطالعه آن‌ها این مهارت مهم را در خود پرورش دهید و در برابر مشکلات شخصی و کاری خود حرفه‌ای ظاهر شوید. کتاب مهارت حل مسئله ازجمله منابع مفیدی است که می‌تواند چراغ راه شما در مسیر هدف‌هایتان باشد و در هر موقعیتی که درگیر چالش‌ها شدید با خواندن بخشی از آن عملکرد خود را بهبود می‌دهید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
bloomsoupteambuilding
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *