ساتوشی چیست و چند ساتوشی یک بیت کوین می شود؟ — آموزش محاسبه

۲۲۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
ساتوشی چیست و چند ساتوشی یک بیت کوین می شود؟ — آموزش محاسبه

استفاده از واحد‌های مناسب در امور مالی اهمیت بسیار زیادی دارد. بدون وجود اسکناس با ارزش‌های مختلف، مبادلات خرد بسیار سخت انجام خواهند شد و در برخی موارد، انجام فعالیت‌ها غیرممکن می‌شود. واحدهای کوچکتر ارزهای رایج مثل دلار و همچنین واحدهای کوچکتر دارایی‌های ارزشمند مثل طلا، اهمیت وجود واحدهای کوچک‌تر را نشان می‌دهد. در مورد بیت‌کوین نیز این قضیه صادق است. با توجه به بالا بودن قیمت بیت‌کوین، واحد کوچکتری از آن به عنوان ساتوشی در معاملات روزمره استفاده می‌شود. در این مقاله به سوالاتی نظیر هر بیت کوین چند ساتوشی می شود و هر ساتوشی معادل چند تومان است پاسخ می‌دهیم.

ساتوشی چیست ؟

«ساتوشی» (Satoshi | SAT) کوچکترین واحد بیت‌کوین است که در بلاک چین آن قابل ذخیره‌سازی است. هر ساتوشی معادل یک صد میلیونم بیت‌کوین است. به عبارت دیگر هر  SAT برابر 0/00000001 بیت‌کوین است که معادل با یک ضرب در ده به توان منفی هشت بیت‌کوین است. با توجه به افزایش قیمت بیت‌کوین، استفاده از واحدها‌ی کوچکتر بیت‌کوین اهمیت زیادی دارد. بدون تعریف SAT، عملا کاربرد بیت‌کوین در مبادلات خرد از بین می‌رود.

تعریف هر بیت کوین چند ساتوشی می شود

هر بیت کوین چند ساتوشی می شود ؟

همانطور که ارزهای فیات رایج مثل «دلار» و «پوند» واحدهای کوچکتری مانند «سنت» و «پنس» دارند، ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند از واحدهای کوچکتر برای راحتی انجام مبادلات استفاده کنند. بسته به این‌که در مبادلات روزمره با ارز فیات چه مقادیری مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان مقدار مناسب واحد کوچکتر ارز دیجیتال را مشخص کرد.

به عنوان مثال با فرض این‌که قیمت بیت‌کوین 50 هزار دلار است، در خریدهای روزمره از سوپرمارکت، استفاده از یک بیت‌کوین منطقی نیست. برای خرید کالایی که ارزش آن 5 دلار است، استفاده از واحد 50 هزار دلاری امکان‌پذیر نیست. برای حل این مشکل، SAT به عنوان کوچکترین واحد بیت‌کوین معرفی شده است. هر SAT برابر 0/00000001 بیت‌کوین است. بنابراین، جواب سوال هر بیت کوین چند ساتوشی می شود برابر است با 100/000/000 ساتوشی.

قیمت ساتوشی بیت کوین

حال که فهمیدیم هر بیت کوین چند ساتوشی می شود، به دنبال پیدا کردن معادل دلاری آن هستیم. برای محاسبه قیمت SAT به دلار، باید قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین را داشته باشیم. قیمت بیت‌کوین دائما در حال نوسان است و به همین دلیل قیمت SAT نیز همواره در حال تغییر است. با داشتن قیمت بیت‌کوین و دانستن این نکته که هر بیت کوین چند ساتوشی می شود به راحتی می‌توان قیمت لحظه‌ای هر SAT را به دلار محاسبه کرد.

فرض کنید قیمت بیت‌کوین برابر با 50 هزار دلار است. از طرفی می‌دانیم که هر بیت‌کوین برابر با 100 میلیون ساتوشی است. بنابراین با یک تناسب ساده، متوجه می‌شویم که قیمت هر ساتوشی از تقسیم قیمت یک بیت‌کوین به 100 میلیون به دست می‌آید. در این مثال اگر 50 هزار را تقسیم بر 100 میلیون کنیم، به مقدار  0/0005 می‌رسیم. بنابراین هر ساتوشی با فرض قیمت 50 هزار دلاری برای بیت‌کوین، برابر با 0/0005 دلار یا 0/05 سنت است.

هر ساتوشی معادل چند تومان است ؟

با توجه به این‌که واحد پولی کشور ما ریال و تومان است و ما با تبدیل تومان به بیت‌کوین و برعکس سر و کار داریم، محاسبه قیمت هر ساتوشی به تومان، برای ما مهم است. پس از بررسی این‌که هر بیت کوین چند ساتوشی می شود به این نتیچه رسیدیم که برای محاسبه قیمت ساتوشی به دلار، باید قیمت هر بیت‌کوین را به تعداد ساتوشی‌های آن که 100 میلیون واحد است، تقسیم کنیم. حال برای تبدیل قیمت هر ساتوشی از دلار به تومان باید نسبت بین تومان و دلار را در قیمت آن لحاظ کنیم.

در مثال قبل دیدیم که قیمت هر بیت کوین برابر با 0/0005 دلار است. با فرض این‌که قیمت هر دلار در بازار برابر با 30 هزار تومان باشد. با استفاده از یک نسبت ساده می‌توان قیمت هر ساتوشی را بر حسب تومان به دست‌آورد. در این حالت، عدد دلاری هر ساتوشی باید ضرب در نرخ تبدیل دلار به ریال یعنی 30 هزار تومان شود. با انجام این کار می‌توان گفت با فرض هر بیت کوین 50 هزار دلار و هر دلار 30 هزار تومان، قیمت هر ساتوشی 15 تومان است.

تاریخچه ساتوشی

نام ساتوشی از خالق مرموز بیت‌کوین «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) گرفته شده است. هویت ساتوشی ناکاموتو در هاله‌ای از ابهام است و حتی معلوم نیست که این اسم مربوط به یک شخص خاص است یا یک تیم، بیت‌کوین را خلق کرده است. در ابتدای پیدایش بیت‌کوین نیازی به واحد کوچکتر احساس نمی‌شد. اما با افزایش قیمت آن، تلاش‌ها برای تعریف واحد کوچکتر برای بیت‌کوین آغاز شد.

در 15 نوامبر سال 2015 کاربری با نام «ریباک» (Rebuck) با انتشار پستی در بیت‌کوین تاک، بر لزوم تعیین واحد کوچکتر برای بیت‌کوین تاکید کرد. پیشنهاد اولیه او تعیین یک صدم بیت‌کوین به عنوان یک SAT بود. این مساله در آن زمان جدی گرفته نشد تا این‌که در سال 2011 مقدار 100 میلیون SAT برای هر بیت‌کوین مورد اجماع همه کاربران شبکه بیت‌کوین قرار گرفت.

تاریخچه ساتوشی

ساتوشی در بلاک چین چگونه ثبت می‌شود؟

سوالاتی نظیر هر بیت کوین چند ساتوشی می شود مربوط به کاربردهای این واحد است اما سوالات دیگری در مورد نحوه ثبت اطلاعات قیمتی در شبکه بلاک چین وجود دارد. تمام مقادیر در شبکه بلاک چین قبل از نمایش به SAT تبدیل می‌شوند. «کد مرجع» (Source Code) بلاک چین بیت‌کوین در هنگام بررسی مقادیر یک تراکنش، از ساتوشی به عنوان واحد شمارش استفاده می‌کند. SAT در زمان‌هایی که نیاز به نمایش مقادیر کمی از بیت کوین است استفاده می‌شود. به عنوان مثال در روش فاست که یکی از روش‌های کسب درآمد از بیت‌کوین است، مقادیر بسیار کمی به عنوان پاداش داده می‌شود. به همین دلیل این مبالغ به ساتوشی نمایش داده می‌شوند تا ملموس‌تر باشند.

اکرچه ساتوشی کمترین مقدار قابل ثبت در شبکه بیت‌کوین است اما کانال‌های پرداخت، گاهی اوقات نیاز به دقت بالایی دارند که در این مواقع از میلی ساتوشی استفاده می‌کنند. میلی ساتوشی برابر با 100 میلیاردم هر بیت‌کوین است.

واحدهای دیگر بیت کوین

با توجه به قیمت فعلی بیت‌کوین، مقدار SAT برای خیلی از اقلام، ناچیز به نظر می‌رسد. بنابراین واحدهای دیگری برای بیت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه کنید که این واحدها بیشتر در بیان مقادیر استفاده می‌شود و مقدار واحد اصلی که در شبکه بلاک چین ثبت شده همان SAT است. واحدهای معروف مورد استفاده به شکل زیر هستند.

  • «سانتی‌ بیت‌کوین» (cBTC) معادل 0/01 بیت کوین و 1/000/000 ساتوشی
  • «میلی بیت‌کوین» (mBTC) معادل 0/001 بیت‌کوین و 100/000 ساتوشی
  • «میکرو بیت‌کوین» (μBTC) معادل 0/000001 بیت‌کوین و 100 ساتوشی

چرا واحد بیت‌کوین اینقدر کوچک در نظر گرفته شده است؟

معمولا برای ارزهای رایج، واحدهای کوچک مقادیری نزدیک به واحد اصلی دارند. به عنوان مثال سنت واحد کوچکتر دلار 0/01 آن است. این موضوع در مورد طلا و دیگر اقلام با ارزش نیز صادق است. سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که چرا واحد SAT که یک صدمیلیونم بیت‌کوین است، به عنوان واحد شمارش بیت‌کوین انتخاب شده است.

برای پاسخ دادن به این سوال باید مدل اقتصادی طراحی شده برای بیت‌کوین را بررسی کرد. در شبکه بیت‌کوین کل سکه‌های تولید شده در فرآیند ماینینگ محدود است. در نهایت قرار است این عدد به 21 میلیون سکه برسد. تولید سکه‌های جدید نیز در طی زمان کاهش می‌یابد. در ابتدای پیدایش بیت‌کوین پاداش هر بلوک بیت‌کوین برابر با 50 بیت کوین بود. این مقدار هر چهار سال یکبار نصف می‌شود. مقدار فعلی این پاداش برابر 6/25 بیت‌کوین است.

با توجه به این دو مورد می‌توان نتیجه گرفت که قیمت بیت‌کوین در طی زمان با افزایش روبه‌رو خواهد شد. به دلیل همین پیش‌بینی‌ها بود که مقدار SAT برابر با یک صد میلیونم بیت‌کوین انتخاب شده است. اگر این مقدار کوچک نباشد، بیت‌کوین در معاملات روزمره کاربردی نخواهد داشت.

ماشین حساب تبدیل ساتوشی به دلار

در قسمت‌های قبل با پاسخ سوال هر بیت کوین چند ساتوشی می شود و تبدیل ساتوشی به دلار آشنا شدیم. برای این محاسبه باید قیمت لحظه‌ای بیت کوین را پیدا کنید و سپس آن را به 100 میلیون تقسیم کنید. سایت‌هایی هستند که این دو کار را به صورت همزمان برای شما انجام می‌دهند. سایت «btcsatoshi» از جمله این سایت‌ها است. شما در این سایت می‌توانید مقدار دلاری هر SAT را محاسبه کنید. علاوه بر این می‌توانید با وارد کردن مقدار دلار مورد نظر خود، معادل SAT آن را به دست آورید. علاوه بر دلار آمریکا، این سایت امکان تبدیل SAT به ارزهای فیات دیگر مانند یورو، پوند و دلار کانادا را نیز دارد.

در تصویر زیر صفحه مربوط به سایت را مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید امکان تبدیل SAT به دلار و برعکس آن وجود دارد. می‌توانید از قسمت مربوط به USD ارز مورد نظر خود را از دلار به سایر ارزهای فیات تبدیل کنید. همچنین می‌توانید مشخص کنید که قیمت بیت‌کوین در محاسبات از صرافی «Coinbase» گرفته شود یا میانگینی از قیمت صرافی‌های ارز دیجیتال باشد.

  • سایت بیت‌کوین ساتوشی (+)
محاسسبه هر بیت کوین چند ساتوشی می شود

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (رمزارزها)

فیلم آموزش ارزهای دیجیتال

با ظهور بیت‌کوین در سال 2009 میلادی، زیربنای بازار ارزهای دیجیتال پی‌ریزی شد. پس از آن در طی مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی ارز دیجیتال جدید با اهداف و فعالیت‌های متفاوت وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند. رشد ادامه‌دار قیمت این ارزها به خصوص قیمت بیت‌کوین، باعث شد تا عده زیادی از سرمایه‌گذاران این بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. اگرچه فعالیت در این بازار می‌تواند بسیار سودده باشد، اما نیاز به دانش و اطلاعات کافی دارد. بدون دریافت آموزش ارز دیجیتال و مفاهیم آن، فعالیت در این بازار می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سرمایه‌گذاران وارد کند. به دلیل اهمیت این موضوع، « فرادرس» اقدام به تهیه فیلم 7 ساعتی آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (رمزارزها) کرده است.

این فیلم آموزشی در هشت فصل مجزا تدریس شده است. فصل اول و دوم این آموزش مربوط به مقدمات رمزارزها و مفاهیم و اصطلاحات تخصصی این بازار است. در فصل سوم، ویژگی‌های مختلف هر رمزارز مانند تعداد سکه‌های در گردش، قیمت و تعداد کل سکه‌ها تدریس شده است. در فصل چهارم، منابع اطلاعاتی و وبسیایت‌های مورد نیاز برای کسب اطلاعات در حوزه رمزارزها آموزش داده می‌شود. فصل پنجم به رویکردهای مختلف برای حضور در بازار ارزهای دیجیتال مانند معامله‌گری و ترید و سرمایه‌گذاری اختصاص دارد.

در فصل ششم به طور کامل مراحل حضور در بازار ارزهای دیجیتال از نصب کیف پول رمزارزها تا تبدیل ریال به ارز دیجیتال و برعکس، آموزش داده می‌شود. در فصل هفتم، رمزارزهای اصلی بازار مانند بیت‌کوین، اتریوم و ارز دیجیتال تتر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت، فصل هشتم به مسائل روانی بازار و اشتباهات رایج در آن می‌پردازد. با مشاهده این فیلم آموزشی شما با ماهیت بازار ارزهای دیجیتال و نحوه فعالیت در آن آشنا خواهید شد. این دوره برای تمامی فعالان بازارهای مالی و علاقمندان به ارزهای دیجیتال مناسب است.

جمع‌بندی

ساتوشی کوچکترین واحد تعریف شده برای بیت‌کوین است که از نام بنیان‌گذار آن، ساتوشی ناکاموتو گرفته شده است. هر SAT، معادل یک صد میلیونم بیت‌کوین است. برای محاسبه ارزش دلاری هر ساتوشی، باید قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین مشخص باشد. با تقسیم قیمت هر بیت کوین به 100 میلیون، قیمت هر SAT مشخص می‌شود. برای محاسبه قیمت هر ساتوشی به تومان باید نرخ تبدیل دلار به تومان مشخص باشد. با ضرب قیمت دلاری هر ساتوشی به نرخ تبدیل قیمت تومانی آن به دست می‌آید. در این مقاله تاریخچه و خصوصیات ساتوشی و نحوه تبدیل آن به دلار و ریال مورد بررسی قرار گرفت.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بیت کوین — رایگان و از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaCoinmarketcap
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *