تفاوت میان بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، بیت‌کوین گلد و رمزپول‌های دیگر چیست؟

۳۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
تفاوت میان بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، بیت‌کوین گلد و رمزپول‌های دیگر چیست؟

برخلاف تشابه اسمی میان Bitcoin Cash, Bitcoin Gold, Bitcoin Diamond, Bitcoin Private و رمزپول‌های دیگر، آن‌ها ربطی به بیت‌کوین ندارند. در این نوشته به بیان شباهت و تفاوت‌های این رمزپول‌ها خواهیم پرداخت.

بیت‌کوین یک رمزپول غیر متمرکز است که بر اساس کد متن‌باز کار می‌کند. هر کس می‌تواند کد آن را تغییر داده و نسخه مخصوص خود را منتشر سازد. این رمزپول‌های دیگر که اشاره کردیم نیز به همین ترتیب ساخته شده‌اند.

معنی هارد‌فورک (Hard Fork) بیت‌کوین چیست؟

در حوزه نرم‌افزارهای رایانه، فورک به معنی این است که یک توسعه‌دهنده یک کد موجود را انتخاب کرده، آن را اصلاح نموده و به عنوان پایه‌ای برای پروژه خود استفاده می‌کند. رمزپول‌هایی مانند بیت‌کوین کش (BCH) و بیت‌کوین گلد (BTG) نیز به همین ترتیب ایجاد شده‌اند. توسعه‌دهندگان کد بیت‌کوین اصلی (BTC) را که بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) نامیده می‌شود، برداشته‌اند و آن را تغییر داده‌اند.

آن‌ها همچنین بلاک چین بیت‌کوین را نیز با کپی کردن سابقه تراکنش‌های آن و استفاده به عنوان بلاک چین خودشان فورک کرده‌اند. به بیان دیگر اگر شما در زمانی که بیت‌کوین کش منتشر شد 10 بیت‌کوین داشته‌اید، اینک 10 بیت‌کوین و 10 بیت‌کوین کش دارید. با این حال این دو رمزپول اینک از هم جدا شده‌اند و شما تنها یک بار می‌توانید پول خود را خرج کنید یا در پلتفرم بیت‌کوین و یا بیت‌کوین کش. همچنین نمی‌توان سکه‌های بیت‌کوین کش را به بیت‌کوین تبدیل نمود، مگر این که بیت‌کوین کش را ابتدا در بازار به فروش برسانید و سپس با پول آن بیت‌کوین بخرید. همچنین در صورتی که پس از فورک بیت‌کوین کش، بیت‌کوین خریداری کرده باشید، هیچ بیت‌کوین کش رایگانی به دست نمی‌آورید.

سافت‌فورک چیست؟

سکه‌هایی مانند بیت‌کوین کش و بیت‌کوین گلد به نام هاردفورک شناخته می‌شوند، زیرا جدایی آن‌ها در بلاک چین دائمی است. در مقابل این مفهوم، سافت‌فورک قرار دارد که یک جدایی موقتی است.

افراد زیادی هستند که از طراحی بیت‌کوین ناراضی هستند و این هاردفورک‌ها به افراد ناراضی کمک می‌کند تا بتوانند بیت‌کوین را به روش دلخواه خود اصلاح کنند. آن‌ها می‌توانند فرایند معمول کسب اجماع را در بیت‌کوین اصلی دور زده و ایده‌های خاص خود را پیاده‌سازی کنند. این فورک‌های بیت‌کوین به نام آلت‌کوین نامیده می‌شوند، یعنی رمزپول‌هایی غیر از بیت‌کوین که بر اساس کد بیت‌کوین توسعه یافته‌اند.

منتقدان بر این نظر هستند که این سکه‌ها از نام بیت‌کوین سوءاستفاده می‌کنند و این که بسیاری از آن‌ها صرفاً برای کسب سود توسعه‌دهندگان و خریداران اولیه توسعه می‌یابند. اما مدافعان آلت‌کوین‌ها بر این اعتقادند که این رمزپول‌ها می‌توانند نقاط ضعف بیت‌کوین را پوشش دهند.

چه چیزی به این فورک‌ها ارزش می‌بخشد؟

فورک های مختلف از بیت‌کوین نیز مانند خود آن ارزش خود را به طور کامل از ادراک جمعی به دست می‌آورند. یعنی این مردم هستند که هر رمزپولی را ارزش‌گذاری می‌کنند. برخی طرفداران سنتی بیت‌کوین فکر می‌کنند این فورک ها ارزشی ندارند و در واقع انحراف از بیت‌کوین محسوب می‌شوند، عده‌ای نیز تصور می‌کنند آلت‌کوین‌ها کلاً بی معنی هستند. اما عده‌ی دیگری نیز هستند که معتقدند بیت‌کوین اشکال‌های زیادی دارد و این که فورک‌های بیت‌کوین آینده آن را تعیین می‌کنند. در این میان عده‌ای نیز بر این باور هستند که یکی از آلت‌کوین‌ها در آینده جانشین بیت‌کوین خواهد شد.

در نهایت بیت‌کوین و همه فورک‌های آن در بازار قیمت‌گذاری می‌شوند. این بدان معنی است که قیمت آن‌ها بر اساس مقدار پولی که افراد مختلف میل دارند برای آن بپردازند تعیین می‌شود. شما در هر لحظه با مراجعه به وب‌سایت Coinranking.com می‌توانید ببینید که این سکه‌ها از نظر افراد مختلف چقدر ارزشمند هستند.

بیت‌کوین کش (BCH)

بیت‌کوین کش برای کاهش هزینه و سرعت انجام تراکنش طراحی شد. نام آن نیز به دلیل این که طراحان سعی داشتند آن را به نوعی پول نقد الکترونیکی تبدیل کنند، انتخاب شده است. در بیت‌کوین کش اندازه بلوک بزرگ‌تر است و این به آن معنی است که شبکه می‌تواند از تراکنش‌های بیشتری پشتیبانی کند. بیت‌کوین کش هم‌اینک ارزشمندترین فورک بیت‌کوین محسوب می‌شود.

ارزش‌های بیت‌کوین کش به طور خاص در دسامبر 2017 زمانی که هزینه‌های تراکنش بیت‌کوین تا 40 دلار بالا رفت بهتر مشخص شد. این اختلاف هزینه تراکنش در حال حاضر نیز همچنان معنی‌دار است. هزینه تراکنش‌های بیت‌کوین هم‌اینک تا حدود 1.15 دلار پایین آمده است، اما هزینه‌های تراکنش بیت‌کوین کش زیر 0.04 دلار است.

مدافعان بیت‌کوین استدلال می‌کنند که تغییراتی که بیت‌کوین کش ایجاد کرده است غیر ضروری بوده‌اند، چون سافت‌فورک SegWit (Segregated Witness) هم‌اینک به کاهش هزینه‌های تراکنش بیت‌کوین کمک کرده است و بهبودهای نرم‌افزاری مانند شبکه Lightning به پرداخت‌های تقریباً آنی بیت‌کوین در آینده منجر خواهد شد.

منتقدان اشاره می‌کنند که طراحی بیت‌کوین کش گیج‌کننده به نظر می‌رسد. هم وب‌سایت bitcoin.com و هم حساب توییتری Bitcoin@ در حال حاضر در اختیار بیت‌کوین کش است. اما خیلی از افراد نمی‌دانند که بیت‌کوین کش (BCH) همان بیت‌کوین اصلی (BTC) نیست. وب‌سایت بیت‌کوین کش استدلال می‌کند که این رمزپول در واقع بیت‌کوین اصلی است، اما جامعه بزرگ بیت‌کوین با این استدلال موافق نیست.

بیت‌کوین کش در آوریل 2018، چهارمین رمزپول ارزشمند پس از بیت‌کوین، اتریوم، و ریپل بوده است. بیت‌کوین کش نخستین هاردفورک بزرگ بود که در اول اوت 2017 رخ داد و الهام‌بخش بسیاری از هاردفورک های بعدی بیت‌کوین بوده است.

بیت کوین گلد  (BTG)

بیت‌کوین گولد نیز تلاش کرده است یکی دیگر از مشکلات بیت‌کوین را حل کند و آن افزایش تمرکز استخراج بیت‌کوین است که رفته‌رفته نیازمند سخت‌افزارهای تخصصی شده و آن را برای افراد معمولی ناممکن کرده است. سخت‌افزارهای تخصصی که به نام مدارهای مجتمع کاربرد محور (ASICs) نامیده می‌شوند برای سودآور ساختن استخراج بیت‌کوین ضروری هستند. بدین ترتیب برخی شرکت‌های استخراج بیت‌کوین به لطف حجم بالای استخراج بر شبکه غلبه یافته‌اند.

هاردفورک بیت‌کوین گلد با تغییر دادن الگوریتم استخراج SHA-256 در بیت‌کوین با الگوریتم جدیدی به نام Equihash این مشکل را رفع کرده است. این الگوریتم جدید همچنان توانایی اثبات کار را دارد و نیازمند مصرف برق و توان محاسباتی زیاد است، اما طوری طراحی شده است که امکان بهینه‌سازی‌های مبتنی بر ASIC وجود نداشته باشد. بیت‌کوین گلد طوری طراحی شده است که افراد معمولی یا دست‌کم افراد معمولی دارای پردازنده‌های قدرتمند گرافیکی نیز بتوانند بیت‌کوین را روی رایانه‌های خود استخراج کنند و بدین ترتیب شبکه همچنان نامتمرکز حفظ شود.

در نیمه آوریل 2018 بر اساس گزارش Coinranking.com بیت‌کوین گولد 260 اُمین سکه ارزشمند و سومین هاردفورک ارزشمند بیت‌کوین پس از بیت‌کوین کش، و بیت‌کوین دایاموند بوده است.

بیت کوین دایاموند  (BCD)

بیت‌کوین دایاموند چند خصوصیت مختلف را در خود جمع کرده است تا یک بیت‌کوین بهتر بسازد. این خصوصیات شامل Segwit و شبکه Lightning از بیت‌کوین، اندازه بلوک بزرگ‌تر از بیت‌کوین کش و الگوریتم استخراج بهینه برای پردازنده گرافیکی است که از بیت‌کوین گولد الهام گرفته شده است. این رمزپول همچنین با رمزنگاری ارزش هر تراکنش تا حدودی حریم خصوصی ایجاد می‌کند. افراد مختلف با بررسی بلاک چین عمومی نمی‌توانند ببینند که در هر تراکنش چه مقدار پول جابجا شده است.

این رمزپول در نیمه آوریل 2018 16-اُمین رمزپول ارزشمند و دومین هاردفورک ارزشمند بیت‌کوین پس از بیت‌کوین کش بوده است و در این تاریخ موفق شده است بیت‌کوین گولد را پشت سر بگذارد.

فورک بیت‌کوین دایاموند در تاریخ 24 نوامبر 2017 رخ داده است.

 بیت‌کوین پرایوت (BTCP)

بیت‌کوین پرایوت هم یک هاردفورک از بیت‌کوین است، اما همزمان با رمزپول Zclassic نیز ادغام شده است. در واقع بیت‌کوین پرایوت یک فورک-ادغام محسوب می‌شود. به بیان دیگر هر کسی که در زمان ایجاد بیت‌کوین پرایوت صاحب بیت‌کوین (BTC) یا زی‌کلاسیک (ZCL) بوده است با نسبت 1:1 بیت‌کوین پرایوت دریافت کرده است. بنابراین در صورتی که در زمان ایجاد این رمزپول 10 بیت‌کوین و 10 زی‌کلاسیک داشته‌اید، اینک در این پلتفرم صاحب 20 بیت‌کوین پرایوت هستید.

با این که در بیت‌کوین می‌توان تراکنش‌ها را در بلاک چین عمومی مشاهده کرد، اما در بیت‌کوین پرایوت تأکید زیادی بر روی حریم خصوصی وجود دارد. همان طور که وب‌سایت این پروژه اشاره می‌کند، پرداخت‌ها بر روی یک بلاک چین عمومی انجام می‌گیرند؛ اما ارسال کننده، گیرنده و فراداده‌های تراکنش غیر قابل شناسایی هستند.

در نیمه آوریل 2018 این رمزپول سی و هفتمین رمزپول ارزشمند و چهارمین هاردفورک ارزشمند بیت‌کوین بوده است.

هاردفورک بیت‌کوین پرایوت در تاریخ 28 فوریه 2018 انجام گرفته است.

هاردفورک‌های زیادی وجود دارند

اما سؤالی که پیش می‌آید این است که این هاردفورک ها از کجا می‌آیند؟ جای شگفتی نیست که اغلب این هاردفورک‌ها غالباً از میانه سال 2017 تا اوایل 2018 صورت گرفته‌اند، یعنی زمانی که بیت‌کوین در دسامبر 2017 بالاترین رکورد خود را زد. افراد زیادی هستند که می‌خواهند سوار این موج شوند. هاردفورک‌های بسیار زیاد دیگری وجود دارند که نام‌هایی مانند بیت‌کوین رودیوم، سوپر بیت‌کوین، بیت‌کوین سیلور و ... دارند. در سال 2018 نیز احتمالاً شاهد هاردفورک‌های بیشتری خواهیم بود.

این وضعیت تا حدودی مبهم است. افراد مختلف همچنان تا زمانی که بیت‌کوین محبوب است، هاردفورک‌های آن را ایجاد می‌کنند و تلاش خواهند کرد تا ایده‌های خود را به بیت‌کوین وارد کنند تا آن را غنی‌تر سازند و یا امیدوار باشند تا سکه‌هایشان ارزش بیشتری بیایند. استفاده از واژه بیت‌کوین در این هاردفورک‌ها به منظور جلب توجه افراد مختلف صورت می‌گیرد، چون یک آلت‌کوین که واژه بیت‌کوین را در نام خود نداشته باشد، احتمالاً توجه چندانی را بر نخواهد انگیخت. از آنجا که هر کس می‌تواند آلت‌کوین خاص خود را بسازد، همه افراد نیز می‌توانند فورک خاص خود را از بیت‌کوین داشته باشند.

با این که کارشناسان عموماً توصیه می‌کنند افراد باید در مورد سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین هوشیار باشند، اما این هوشیاری در زمان سرمایه‌گذاری بر روی هاردفورک‌های بیت‌کوین یا همان آلت‌کوین‌ها باید دو چندان باشد.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، موارد زیر نیز احتمالاً مورد توجه شما واقع می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *