اصطلاحات رایج بلاک چین و رمزپول ها — راهنمای جامع

۴۳۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
اصطلاحات رایج بلاک چین و رمزپول ها — راهنمای جامع

اگر آشنایی چندانی با دنیای رمزپول و بلاک چین نداشته باشید، ممکن است حس خوبی از این که با این همه واژه‌ها و اصطلاح‌های جدید مواجه می‌شوید، نداشته باشید. شاید از خود بپرسید، hash چیست؟ یا معنی DApp چه می‌تواند باشد؟ و یا hodl دیگر به چه معنا است؟

در این نوشته فرهنگ واژگانی در زمینه رمزپول‌ها و بلاک چین گرداوری کرده‌ایم که به همه سؤالات فوق پاسخ می‌دهد.

حمله 51 درصد (51Percent Attack)

مهم‌ترین نقطه‌ضعف بلاک چین از دیدگاه امنیتی است. یک نهاد که روی بلاک چین قرار دارد برای کنترل همه شبکه تنها به کنترل 1+50 درصد آن نیاز دارد. بدین ترتیب می‌تواند هر کاری که دوست دارد انجام دهد، سکه‌ها را دو بار خرج کند، از اعتبارسنجی تراکنش‌های معین جلوگیری کند، ماینرها را متوقف کند و غیره.

بلوک (Block)

بلاک چین از بلوک‌هایی تشکیل یافته است. هر بلوک شبیه صفحه‌ای بر روی یک دفتر کل کاغذی است، که شامل فهرستی از تراکنش‌های اخیر است. وقتی یک بلوک تکمیل می‌شود به انتهای بلوک قبلی اضافه می‌شود و بدین ترتیب زنجیره بلوک‌ها یا بلاک چین را تشکیل می‌دهد. هر بلوک همچنین شامل راه‌حلی برای یک مسئله ریاضی است. بدون داشتن پاسخ این مسئله، هیچ بلوکی نمی‌تواند به زنجیره اضافه شود.

ارتفاع بلوک (Block Height)

ارتفاع بلوک به تعداد بلوک‌های منفرد درون یک بلاک چین گفته می‌شود. بلوک اول ارتفاعی برابر با 0 دارد. همچنین به نام بلوک پیدایش (Genesis) نیز شناخته می‌شود.

بلاک چین (Blockchain)

یک دفتر کل توزیع یافته، همه تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند برای یک رمزپول یا پلتفرم را ثبت می‌کند. بلاک چین بر روی چند هزار گره در سراسر دنیا کپی می‌شود.

ذخیره‌سازی سرد (Cold Storage)

شما نمی‌توانید رمزپول خود را در حساب بانکی یا زیر تختخوابتان نگه‌داری کنید. بلکه باید آن‌ها را به صورت سرد ذخیره کنید. ذخیره‌سازی سرد به سه شکل صورت می‌گیرد: یک QR پرینت شده که در یک مکان امن نگهداری می‌شود، یک درایو USB یا یک کیف پول سخت‌افزاری تخصصی.

تأیید (Confirmation)

تراکنش زمانی تأیید دریافت می‌کند که با موفقیت hash شود و به بلاک چین اضافه شود. در مورد بیت‌کوین، اغلب شرکت‌ها نیازمند شش تأیید پیش از پردازش یک تراکنش هستند.

رمزپول (Cryptocurrency)

یک پول دیجیتالی نامتمرکز که بتوان در ازای کالا، خدمات و انتقال دارایی‌ها استفاده کرد. نخستین رمزپول، بیت‌کوین است که در ژانویه 2009 متولد شد.

دی‌اپ (Dapp)

دی‌اپ مخفف اپلیکیشن نامتمرکز (decentralized app) است. برخلاف اپلیکیشن‌های معمول (که از سرورهای متمرکز برای اجرا کد خود استفاده می‌کنند) یک دی‌اپ بر روی شبکه همتا به همای نامتمرکز اجرا می‌شود. مشهورترین نمونه‌های آن شامل کریپتوکیتیز (CryptoKitties) است که یک بازی پرورش گربه است. روش مبادله رایج EtherDelta نیز یک دی‌اپ است. اپلیکیشن‌های نامتمرکز نیز به یک فرانت‌اند نیاز دارند. این الزام آن‌ها را از قراردادهای هوشمند که روی بک‌اند اجرا می‌شوند، متمایز می‌کند.

فیات (Fiat)

پول فیات یعنی پول ملی معمولی مانند دلار ایالات متحده، پوند بریتانیا و یورو است. این پول از سوی دولت‌ها تعیین می‌شوند؛ اما دارای پشتیبان‌هایی از قبیل طلا نیست.

فورک (Fork)

یک فورک بلاک چین می‌تواند به چند دلیل رخ دهد. یکی از دلایل آن برای امنیت است که شاید بخشی از جامعه بخواهند پروژه را در جهت متفاوتی تغییر دهند یا بخواهند قواعد جدیدی را به کد بلاک چین اضافه کنند. یک هاردفورک بلوک‌ها/تراکنش‌های نامعتبر قبلی را معتبر می‌کند، در حالی که سافت‌فورک بلوک‌های معتبر قبلی را نامعتبر می‌سازد.

نصف شدن (Halving)

کد بیت‌کوین تعیین کرده است که تنها 21 میلیون سکه می‌تواند وجود داشته باشد. برای مدیریت گردش سکه‌ها، پاداش برای کشف یک بلوک معتبر در طی زمان‌های معین نصف می‌شود.

نرخ هَش (Hahs Rate)

نرخ هش به تعداد هَش‌هایی که ماینر رمزپول می‌تواند در هر ثانیه اجرا کند بستگی دارد

هش کردن (Hashing)

هش کردن یک اصطلاح رمزنگاری است که به تبدیل ورودی با هر طولی به یک خروجی با طول ثابت گفته می‌شود. در دنیای بلاک چین، ورودی هر تراکنشی است که رخ می‌دهد، یعنی خروجی بازنمایی مستقیمی از وضعیت‌های کنونی بلاک چین است. هر تغییری در ورودی (مانند تراکنش ویرایش شده) می‌تواند به طور مستقیم خروجی را تغییر دهد و به افراد در مورد تقلب‌های احتمالی هشدار دهد.

هودل (Hodl)

Hodl یک نام رمزنگاری است که به نگهداری دارایی‌های رمزی در برابر فروش آن‌ها گفته می‌شوند. این نام در دسامبر 2013 خلق شد و این زمانی بود که یک کاربر مست این عبارت را به صورت غلط املایی در یکی از انجمن‌های بیت‌کوین وارد کرد.

کیف داغ (Hot Wallet)

کیف داغ به معنی ذخیره‌سازی رمزپول متصل به وب است. سکه‌هایی که در یک مرکز مبادله نگهداری می‌شوند، به این نام خوانده می‌شوند. به دلیل آسیب‌پذیری‌های امنیتی شما نمی‌توانید مقادیر بالایی از سکه‌ها را در کیف داغ نگهداری کنید.

ICO

با محبوب‌تر شدن رمزپول‌ها، تعداد فزاینده‌ای از استارتاپ‌ها سکه‌های خود را عرضه کرده‌اند. هر کدام از آن‌ها قول می‌دهند که جنبه‌های رایج دنیای رمزپول‌ها را اصلاح کرده و با رفع کاستی‌ها آن را بهینه‌سازی می‌کنند. این سکه‌های جدید از طریق ICO یعنی (عرضه اولیه سکه) تولید می‌شوند. در واقع ICO نسخه رمزنگاری شده‌ای از عرصه اولیه سهام در بازار بورس (IPO) محسوب می‌شود.

لامبو (Lambo)

لامبو اصطلاحی است که در انجمن‌های مختلف بارها و بارها مشاهده می‌کنید. البته این اصطلاح هیچ نکته فنی ندارد بلکه خودرویی است که وقتی دنیای رمزنگاری همه ما را پولدار کرد قصد داریم بخریم (لامبورگینی!)

شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

شبکه لایتنینگ یکی از پاسخ‌های ممکن به مشکلات مقیاس‌پذیری ذاتی بیت‌کوین است. شبکه لایتنینگ با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان انجام بی درنگ پرداخت را فراهم کرده است. بدین ترتیب حتی امکان پرداخت‌های بین بلاک چین در مواردی که هر دو بلاک چین از تابع هش رمزنگاری مشترکی استفاده می‌کنند وجود خواهد داشت. با توجه به بیت‌کوین، شبکه لایتنینگ هنوز در دوران طفولیت خود به سر می‌برد.

استخراج (Mining)

به دلیل ماهیت رمزنگاریِ رمزپول‌ها تأیید تراکنش‌ها نیازمند توان محاسباتی بسیار بالا و سخت‌افزار تخصصی است. افرادی که توان محاسباتی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند در ازای حل مسائل ریاضیاتی مقداری از رمزپول جایزه می‌گیرند. این فرایند به نام ماین کردن (کاوش یا استخراج) نامیده می‌شود.

mooning

در سال 2017 قیمت سکه‌ها به یک‌باره به طور انفجاری رشد کرد و حجم کل بازار از 15 میلیارد دلار در ژانویه 2017 به 600 میلیارد دلار در دسامبر همان سال رسید. در این میان Ripple بزرگ‌ترین برنده بود چون قیمت آن در طی 12 ماه 28963 درصد رشد کرد. برای مقایسه شاخص S&P 500 در این مدت تنها 19.4 درصد بالا رفته است. این پدیده کسب سودهای عظیم از تنها یک سکه، به نام mooning نامیده شد.

گره (Node)

گره یک دستگاه محاسباتی روی بلاک چین است. این گره مسئول تأیید تراکنش‌ها و به‌روز نگه‌داشتن دفتر کل توزیع یافته است.

دفتر کل مجاز (Permissioned Ledger)

اغلب بلاک چین ها از جمله بیت‌کوین، به هر کسی اجازه الحاق به شبکه را می‌دهند. این وضعیت باعث ایجاد نوعی ریسک می‌شود چون بلاک چین ممکن است در برابر حمله 51 درصد آسیب‌پذیر شود. منظور از دفتر کل مجاز این است که تنها افراد تأیید شده می‌توانند به بلاک چین ملحق شوند. با این حال این مفهوم هنوز چندان کامل نشده است. چه کسی معیار تأیید اعتبار را تعیین می‌کند؟ و چه کسی وظیفه این تأیید اعتبار را بر عهده می‌گیرد؟

کلید شخصی (Private Key)

اگر بخواهید سکه‌ها را ارسال کرده یا نقد کنید باید از کلید شخصی خود استفاده کنید. هر کسی که این کلید را بداند، می‌تواند به وجوه رمزی شما دسترسی داشته باشد، از این رو باید از کلید خود به طور کامل محافظت کنید. اگر کلید شخصی خود را گم کنید، دسترسی به وجوه خود را برای همیشه از دست خواهید داد.

کلید عمومی (Public Key)

اگر بخواهید رمزپول را چه از سوی یک مرکز مبادله یا افراد دیگر دریافت کنید،؛ باید کلید عمومی خود را (که آدرس عمومی نیز نامیده می‌شود) به آن‌ها بدهید. اشتراک کلید هیچ تأثیر سوئی از نقطه نظر امنیتی ندارد.

ساتوشی (Satoshi)

یک ساتوشی به نام مؤسس بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین که می‌تواند روی این بلاک چین ثبت شود، استفاده می‌شود. ارزش این مقدار برابر با 0.00000001 بیت‌کوین (BTC) است.

قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)

علاوه بر رمزپول‌ها (یعنی توکن‌ها یا سکه‌ها) برخی بلاک چین ها از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کنند. برجسته‌ترین شبکه قراردادهای هوشمند اتریوم (Ethereum) نام دارد. قراردادهای هوشمند امکان مبادله دارایی‌هایی غیر از پول را روی بلاک چین بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای فراهم ساخته‌اند. این دارایی‌ها می‌توانند شامل حساب‌های عضویت، بیمه یا حتی املاک و مستغلات باشند.

سخن پایانی

در این نوشته تلاش کردیم برخی اصطلاح‌های مهم‌تر دنیای رمزپول‌ها و بلاک چین را گردآوری کنیم. البته بدیهی است که این فهرست کامل نیست و موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به آن افزود. شما نیز اگر اصطلاحی به ذهنتان می‌رسد که در این فهرست نیافته‌اید می‌توانید در ادامه در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به فهرست فوق افزوده شود.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، موارد زیر نیز برای مطالعه پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۳ دیدگاه برای «اصطلاحات رایج بلاک چین و رمزپول ها — راهنمای جامع»

سلام بیت کوین مجازیست یا مثل سکه وجود دارد 2 اگر از صرافی های مجاز بخریم چه چیزی به ما میدهند4 اگر با بیت کوین بخواهیم یک تلویزیون بخریم پرداخت چگونه میباشد 5 ماینر ها دست مزد خود را از کی میگیرند.6 اگر بخواهیم بیت کوین خودمان را به ریال و یا دولار دریافت کنیم روش ان چیست 7 اخیرا السالوادر بیت کوین را پول ملی قرار داده ایا کشور ها میتوانند بیت کوین به این کشور بدهند و دلار بگیرند به عبارتی تحریم ها را دور بزنند. سپاسگزارم

سلام و وقت بخیر دوست عزیز؛
علاوه بر مطالبی که برای مطالعه معرفی شدند، با توجه به این که این سوالات برای افراد زیادی پیش می‌آیند، در اینجا نیز پاسخ کوتاهی برای هر کدام از آن‌ها می‌نویسیم.
1- بیت کوین مجازی است یا مثل سکه وجود دارد؟ بیت‌ کوین هیچ مابه‌ازای فیزیکی ندارد و به طور کامل یک موجودیت دیجیتال است.
2- اگر از صرافی‌های مجاز بخریم چه چیزی به ما می‌دهند؟ شما برای خرید و فروش بیت کوین به کیف پول (Wallet) نیاز دارید. ولت را می‌توانید مانند اینترنت‌بانک حساب بانکی معمول خود تصور کنید که از طریق آن وجوه را واریز یا دریافت می‌کنید.
3- اگر با بیت‌کوین بخواهیم یک تلویزیون بخریم، پرداخت چگونه است؟ برای پرداخت با بیت‌کوین مانند مثال اینترنت بانک وارد کیف پول خود شده و مبلغ معین را به حساب مقصد ارسال می‌کنید. تنها تفاوت این است که انتقال بیت‌کوین به طور آنی صورت نمی‌گیرد و بسته به دستمزد ثبت تراکنش که می‌خواهید پرداخت کنید، چیزی بین ده دقیقه تا دو ساعت (یا حتی بیشتر) برای ثبت نهایی زمان نیاز است.
4- ماینرها دستمزد خود را از چه کسی می‌گیرند؟ ماینرها به دو روش کسب درآمد می‌کنند. یک روش پاداش حل کردن هش بلوک است که هر ده دقیقه به میزان 6.25 بیت‌کوین دریافت می‌شود. این پاداش عموماً از طریق صاحب استخر بین افراد مشارکت‌کننده تقسیم می‌شود. درآمد دیگر به صورت دستمزد ثبت تراکنش است که در سوال قبلی توضیح دادیم.
5- اگر بخواهیم بیت‌کوین خودمان را به ریال و یا دلار دریافت کنیم روش آن چیست؟ به این منظور صرافی‌های مختلف زیادی وجود دارند که با کمی جستجو می‌توانید پیدا کنید.
6- پاسخ به سوال آخر شما نیاز به توضیحات زیادی دارد، اما به طور خلاصه بر خلاف باور عامه بیت‌کوین شفاف‌ترین سیستم تبادل مالی دنیا است که کوچک‌ترین مبالغی که بین هر دو نفر در هر زمانی از ابتدای ابداع آن ردوبدل شده، بر روی رایانه میلیون‌ها کاربر این بلاکچین ثبت شده و قابل مشاهده است.

سلام، وقت شما بخیر؛

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رمز ارزها خصوصاً بیت کوین و رسیدن به پاسخ پرسش‌های خود، توصیه می‌کنیم این مقالات از مجله فرادرس را مطالعه کنید:

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *