آموزش استخراج بیت کوین با کارت گرافیک — از صفر تا صد

۴۰۴۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
آموزش استخراج بیت کوین با کارت گرافیک — از صفر تا صد

امروزه کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در مورد بیت‌کوین چیزی نشنیده باشد. یکی از مفاهیم مهم در ارتباط با بیت‌کوین بحث استخراج آن است. استخراج یا ماینینگ، فرآیند تولید بیت‌کوین به وسیله دستگاه‌های محاسباتی قوی است. از زمان پیدایش بیت‌کوین، سخت‌افزارهای مختلفی برای استخراج استفاده شده‌اند. در این مقاله علاوه بر آموزش استخراج بیت کوین با کارت گرافیک به بررسی سایر سخت‌افزارهای مورد استفاده برای استخراج می‌پردازیم. نحوه محاسبه سودآوری استخراج و نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین از جمله دیگر مطالب بررسی شده در این مقاله هستند.

فهرست مطالب این نوشته

استخراج بیت کوین

پیش از آموزش استخراج بیت کوین با کارت گرافیک بهتر است مفهوم استخراج بیت کوین شرح داده شود. بیت‌کوین یک جایگزین غیرمتمرکز برای سیستم بانکی است. به این معنا که بیت‌کوین توانایی انجام و تایید تراکنش‌های مالی بین دو نفر را بدون حضور یک سیستم مرکزی اعتبار‌سنج دارد.

در سیستم بانکی، انتقال پول به راحتی انجام می‌شود. با درخواست انتقال، بانک مبلغ خواسته شده را از حساب شما کم و به حساب مخاطب واریز می‌کند. بنابراین در این سیستم قدرت دست سیستم بانکی است. چراکه این سیستم تنها موجودیتی است که قابلیت تغییر دفتر کل حساب‌ها را دارد.

در سیستم بیت‌کوین دفتر کل بین افراد مختلف توزیع شده است. ماینرهای مستقل در این شبکه قابلیت به‌روزرسانی دفتر کل توزیع شده را دارند. اما هیچکدام از این ماینرها قدرت آنچنان بالایی ندارند که سیستم را به تنهایی اداره کنند. بنابراین با یک سیستم غیرمتمرکز روبه‌رو هستیم.

استخراج بیت کوین چیست

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

هرکس که می‌خواهد در فرآیند به روزرسانی دفتر کل حساب‌ها در بیت‌کوین شرکت کند، می‌تواند با کامپیوتر خود به شبکه متصل شود. برای ثبت اطلاعات جدید در شبکه، سیستم شما باید بتواند معادله ریاضی طراحی شده توسط شبکه را حل کند. هر چقدر سیستم شما قوی‌تر باشد، تعداد حدس‌های شما از جواب معادله بیشتر خواهد بود. بنابراین امکان حل شدن آن توسط شما بیشتر می‌شود. اگر شما جواب معادله را زودتر از دیگران حدس بزنید، ذخیره اطلاعات بلوک بعدی شبکه بیت‌کوین را بر عهده خواهید داشت. به منظور تشویق افراد به حضور در این شبکه، برای حل کننده معامله، بیت‌کوین جایزه داده می‌شود.

بنابراین یکی از روش‌های کسب درآمد از بیت کوین، استخراج آن است. دقت کنید که حل معادلات بیت‌کوین سخت، اما تایید اعتبار آن آسان است. بنابراین، اگر شما ادعای حل معادله کرده باشید، دیگران به راحتی می‌توانند آن را تایید یا رد کنند. هر سیستمی که بلوک شما را تایید می‌کند اطلاعات دفتر کل خود را با آن به‌روزرسانی خواهد کرد.

پاداشی که ماینرها دریافت می‌کنند شامل دو بخش است. بخش اول بیت‌کوین‌های جدید استخراج شده در فرآیند ماینینگ است. در حال حاضر این مقدار برابر با 6.25 بیت‌کوین است. هر چهار سال یکبار این مقدار نصف می‌شود. بخش دوم پاداش شامل هزینه تراکنش‌های کاربران است.

دلیل نام‌گذاری این فرآیند تحت عنوان استخراج یا ماینینگ این است که بیت‌کوین‌های جدید تنها توسط این فرآیند تولید می‌شوند. دقت کنید که کار اصلی در این بخش، تولید بیت‌کوین نیست. هدف اصلی ایجاد چنین سیستمی، نگهداری دفتر کل و تایید و ثبت تراکنش‌ها به صورت غیرمتمرکز است. بخش تولید بیت‌کوین جدید، جنبه اقتصادی فرآیند ماینینگ را توجیه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

سختی استخراج

زمان استخراج بیت کوین در شبکه رابطه مستقیمی با توان پردازشی کل شبکه ندارد. قوانین اداره شبکه بیت‌کوین توسط «ساتوشی ناکاموتو» به گونه‌ای نوشته شده است که هر چقدر توان پردازشی شبکه زیاد شود، توابع انتخاب شده برای حل توسط ماینرها نیز سخت‌تر می‌شوند. بنابراین امکان حل سریع‌تر بلوک از بین می‌رود.

«سختی استخراج» (Mining Difficulty) به این معنی است که هر چقدر ماینرهای بیشتری به شبکه وصل شوند، حل کردن معادله ثبت تراکنش‌ها سخت‌تر و اگر تعدادی از ماینرها دستگاه خود را خاموش کنند، حل تابع آسان‌تر خواهد بود.

سختی استخراج بیت کوین با کارت گرافیک
نمودار سختی استخراج بیت کوین

تنظیم سختی استخراج

سختی استخراج به منظور ایجاد جریان پیوسته‌ای از تولید بیت‌کوین‌ها در طی زمان، توسط خود شبکه تنظیم می‌شود. به بیان ساده این فرآیند برای کنترل تورم شبکه ایجاد شده است. سختی استخراج به گونه‌ای تنظیم می‌شود که به طور میانگین، هر ده دقیقه یک بلوک جدید ایجاد و به شبکه اضافه شود. این به این معنی است که معادله طوری تنظیم می‌شود که با توجه توان پردازشی شبکه حل آن حدودا ده دقیقه زمان نیاز داشته باشد.

توان پردازشی شبکه مقدار ثابتی نیست. ماینرها به طور دائم در حال اضافه شدن به شبکه بیت‌کوین هستند. از طرفی برخی فشارهای دولتی در برخی از کشورها مانند چین، بسیاری از ماینرها را از چرخه ماینینگ حذف می‌کند. بنابراین سختی شبکه باید در بازه زمانی کوتاه و با توجه به وضعیت شبکه، به‌روز شود. این زمان برای بیت‌کوین به اندازه تشکیل 2016 بلوک است. با فرض میانگین ده دقیقه برای تشکیل هر بلوک، تنظیم سختی شبکه حدودا هر دو هفته یکبار انجام می‌شود.

فرآیند تنظیم سختی شبکه به این صورت است که پس از هر 2016 بلوک، سیستم زمان تشکیل آن 2016 بلوک را جمع‌آوری می‌کند و میانگین زمان تشکیل هر بلوک را به دست می‌آورد. اگر این زمان کمتر از 10 دقیقه بود، سختی شبکه افزایش و اگر بالای 10 دقیقه بود کاهش می‌یابد.

چه سخت‌افزارهایی برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شود ؟

برای استخراج بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال نیاز به سخت‌افزارهای کامپیوتری برای حل معادلات تایید تراکنش‌‌ها است. به طور عمومی از «واحد پردازش مرکزی» (CPU)، «کارت گرافیک» (GPU)، «آرایه گیت‌های قابل برنامه‌نویسی» (FPGA) و «مدار مجتمع با کاربرد خاص» (ASIC) می‌توان برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرد. اما به طور خاص برای هر ارز دیجیتال باید به دنبال به‌صرفه‌ترین دستگاه بود. در ادامه هریک از دستگاه‌های استخراج  بیت‌کوین را توضیح می‌دهیم.

استخراج بیت کوین با CPU

در ابتدای پیدایش بیت‌کوین در سال 2009 تعداد ماینرهای شبکه بسیار کم بودند. چراکه هنوز قابلیت‌های سیستم به شکل گسترده انتشار عمومی پیدا نکرده بود. در واقع در ابتدا «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) و دوستش «هال فینی» (Hal Finney) تنها کسانی بودند که با استفاده از کامپیوترهای شخصی خود بیت‌کوین استخراج می‌کردند.

در آن زمان به دلیل توان پردازشی پایین شبکه، سختی استخراج نیز بسیار پایین بود. بنابراین استخراج بیت کوین با CPU انجام می‌شد. اما با گذشت زمان و اضافه شدن افراد جدید به شبکه، استخراج بیت‌کوین نیز سخت‌تر شد. به همین دلیل، افراد به دنبال راه‌حل‌های قدرتمندتری برای استخراج رفتند. استخراج بیت کوین با کارت گرافیک یکی از این راه‌حل‌ها بود که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

کارت گرافیک برای انجام محاسبات پیچیده به کامپیوترها اضافه می‌شود. برای فعالیت‌های گرافیکی که با پردازش تصویر در ارتباط هستند، استفاده از CPU پاسخگو نیست. به همین دلیل برای کار با نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ یا بازی‌های رایانه‌ای سنگین کارت گرافیک می‌تواند سبب بهبود سرعت پردازش‌ها شود. نحوه افزایش سرعت با کارت گرافیک به این شکل است که برای انجام یک فعالیت پیچیده، ابتدا فعالیت مورد نظر، به چندین فعالیت ساده تقسیم می‌شود. انجام جداگانه‌ این فعالیت‌ها، سریع‌تر و راحت‌تر از انجام فعالیت پیچیده اولیه است.

به دلیل معماری خاص، کارت‌های گرافیک در زمینه رمزنگاری و ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار گرفتند. در سال 2011 این روش تقریبا تبدیل به اصلی‌ترین روش استخراج بیت کوین شده بود. برای مقایسه استخراج بیت کوین با کارت گرافیک با CPU، توجه به این نکته کافی است که قدرت استخراج یک کارت گرافیکی حدودا 30 برابر CPU است. بنابراین کسی که از CPU برای ماینینگ استفاده می‌کند شانس بسیار کمتری دارد.

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

استخراج بیت کوین با FPGA

FPGA یک قطعه سخت‌افزاری است که با اتصال به کامپیوتر می‌تواند مجموعه‌ای از محاسبات را انجام دهد. این دستگا‌ها شبیه کارت گرافیک هستند با این تفاوت که 3 الی 100 برابر سریعتر هستند. پیکربندی و شکل‌دهی این دستگاه‌ها در کنار هم کار سختی است. به همین دلیل با وجود کارایی بیشتر آن‌ها نسبت به GPUها، استخراج بیت کوین با کارت گرافیک بیشتر از FPGA مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استخراج بیت کوین با fpga

استخراج بیت کوین با ای سیک

در سال 2013 نسل جدیدی از دستگاه‌های استخراج بیت کوین با نام «ای‌سیک» (Application Specific Integrated Circuit | ASIC) به بازار عرضه شد. ای سیک یا همان مدار مجتمع با کاربرد خاص، قطعه سخت‌افزاری است که فقط به منظور استخراج بیت‌کوین تولید شده است. بنابراین برخلاف CPU، کارت گرافیک و FPGA کاربرد دیگری ندارند و عملکرد آن‌ بر روی قطعات، کدگذاری شده است. ای‌سیک‌ها نسبت به FPGA گران‌تر هستند و قابلیت شخصی‌سازی کمتری دارند اما هش‌ریت بالا و مقدار مصرف انرژی پایین ای‌سیک، آن را به بهترین گزینه برای استخراج بیت‌کوین تبدیل می‌کند.

استخراج بیت کوین با ای‌سیک

آیا استخراج بیت کوین با گوشی امکان پذیر است؟

شاید در روزهای اولیه ایجاد بیت کوین، امکان استخراج بیت کوین با گوشی موبایل نیز به دلیل پایین بودن سختی شبکه امکان‌پذیر بود. اما با ورود دستگاه‌های جدید مثل کارت‌های گرافیک و ای‌سیک‌ها عملا استخراج بیت کوین با گوشی معنا ندارد. اگرچه از نظر تئوری امکان استخراج بیت کوین با گوشی یا لپ‌تاپ وجود دارد اما در عمل این کار فقط باعث آسیب رسیدن به گوشی یا لپ‌تاپ شما می‌شود. سایت‌های زیادی امکان استخراج بیت کوین با گوشی را تبلیغ می‌کنند. بیشتر این سایت‌ها به دنبال کلاهبرداری هستند.

کدام روش برای استخراج بیت کوین مناسب است؟

امرزوه تقریبا می‌توان گفت استخراج هیچ ارز دیجیتالی با CPU انجام نمی‌شود. گسترش تعداد ماینرها در سرتاسر جهان سختی استخراج اکثر ارزهای دیجیتال را بالا برده است. بنابراین اگرچه از جنبه نظری امکان استخراج بیت کوین با CPU وجود دارد اما از نظر اقتصادی این کار به هیچ عنوان به‌صرفه نیست. ماینینگ فرآیند رقابتی است بنابراین برای رقابت با سایرین نیاز به دستگاه‌های مشابه یا قوی‌تر هست.

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک نسبت به CPU سود بیشتری برای ماینرها دارد. اما باید توجه کنید که برای بسیاری از رمزارزها استفاده از کارت گرافیک برای استخراج صرفه اقتصادی ندارد. بیت‌کوین را می‌توان مهم‌ترین ارز دیجیتال در این زمینه نام برد. اگرچه در سال‌های اولیه شروع استخراج بیت‌کوین، کارت گرافیک کارایی بسیار خوبی داشت اما با گذشت زمان و ایجاد دستگا‌ه‌های ای‌سیک، استخراج با کارت گرافیک مزیت خود را از دست داد.

برای این‌که بتوانید همچنان از کارت گرافیک برای استخراج بیت کوین استفاده کنید باید ریگ (Rig) کارت گرافیک درست کنید. در واقع ریگ کارت کرافیک مشابه با کیس کامپیوتر شخصی است اما تعداد کارت‌های گرافیک آن زیاد است. چندین کارت گرافیک در کنار هم، توان پردازشی سیستم را بالا می‌برد و امکان رقابت در فرآیند ماینینگ را فراهم می‌کند. در ادامه مطلب نحوه تشکیل ریگ برای استخراج بیت کوین با کارت گرافیک را توضیح خواهیم داد اما توجه کنید که در حال حاضر، بهینه‌ترین روش استخراج بیت کوین استفاده از ای‌سیک است.

مزیت استخراح بیت‌کوین با کارت گرافیک این است که شما می‌توانید از کارت‌های گرافیک خود برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنید. این در حالی است که ای‌سیک‌ها تنها توانایی کار با یک الگوریتم تعریف شده را دارند. به عنوان مثال یک ای‌سیک که برای بیت‌کوین طراحی شده است، توانایی حل تابع هش با الگوریتم SHA-256 را دارد. بنابراین تنها قادر است ارزهای دیجیتال دیگری که بر مبنای این تابع کار می‌کنند را استخراج کند. «بیت‌کوین کش» و «بیت‌کوین اس‌‌وی» از جمله این رمزارزها هستند.

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک یا ای‌سیک

نرخ هش یا هش ریت چیست ؟

ماینرها در بلاک چین بیت‌کوین برای حل معادلات ریاضی تعیین شده با یکدیگر رقابت می‌کنند. معادلاتی که برای این کار استفاده می‌شود توابع هش نام دارند. تابع هش، تابعی است که به ازای هر ورودی، یک خروجی منحصر به فرد با اندازه ثابت تولید می‌کند. بنابراین با استفاده از این تابع امکان تایید و ثبت تراکنش‌ها برای شبکه به‌وجود می‌آید.

تایید اطلاعات در شبکه بیت‌کوین توسط ماینرها انجام می‌شود. برای این‌که ماینرها در این فرآیند، داده اشتباه وارد شبکه نکنند، باید هزینه‌ای به شبکه پرداخت کنند. این هزینه همان توان محاسباتی دستگا‌های استخراج است که جهت حل توابع هش استفاده می‌شود. «نرخ هش» یا «هش ریت» (Hash Rate) در واقع نشانگر تعداد محاسباتی است که یک سخت‌افزار در هر ثانیه می‌تواند انجام دهد تا پاسخ معادله شبکه را پیدا کند.

ورودی توابع هش شامل اطلاعات تراکنش‌های قبلی، هش بلوک قبل و عبارت «نانس» (Nonce) است. به جز عبارت نانس بقیه اطلاعات برای همه ماینرها یکسان هستند. نانس عددی است که سیستم با توجه به سختی شبکه انتخاب می‌کند و جواب درست معادله به آن بستگی دارد. بنابراین، ماینرها با قرار دادن اعداد تصادفی به جای نانس تابع هش را حل می‌کنند تا به جواب مورد نظر شبکه برسند. هر چقدر هش ریت دستگاه بیشتر باشد، این فرآیند به تعداد بیشتری در ثانیه قابل انجام است. بنابراین امکان پیدا کردن جواب و دریافت پاداش‌ شبکه بیشتر می‌شود.

واحد‌های مختلفی برای هش ریت وجود دارد. «کیلوهش»، «مگاهش»، «گیگاهش» و «تِراهَش» از جمله این واحدها هستند. اگرچه برای استخراج، بالا بودن مقدار هش ریت بسیار مهم است اما توجه کنید که الگوریتم‌های مختلف نیاز به هش ریت‌های متفاوتی دارند. برای الگوریتم استفاده شده در بیت‌کوین، تراهش واحد مناسبی است در حالی که برای ارزهایی مانند «لایت کوین»، تراهش یکای بزرگی محسوب می‌شود.

استخرهای استخراج بیت کوین

ماینینگ فرآیندی به شدت رقابتی است. حتی اگر شما بهترین دستگاه استخراج موجود را خریداری کنید، باز هم در برابر مزارع حرفه‌ای استخراج بیت کوین دچار کمبود شدید هستید. به همین دلیل است که استخرهای استخراج بیت کوین به وجود آمده‌اند.

ایده استخر استخراج بسیار ساده است. ماینرهای با توان پردازش پایین دور هم جمع می‌شوند و با ترکیب توان استخراج خود، به شکل موثری در رقابت استخراج شرکت می‌کنند. هر زمان که استخر موفق به پیروزی در رقابت می‌شود، پاداش دریافت شده به نسبت توان افراد حاضر در استخر بین آن‌ها تقسیبم می‌شود.

با استفاده از استخر استخراج حتی ماینرهای با امکانات کم نیز می‌توانند در فرآیند استخراج شرکت کنند و بخشی از پاداش حل معادله شبکه را به دست آورند. امرزوه تعداد زیادی استخر استخراج بزرگ وجود دارد که برای به دست آوردن شانس استخراج بیت کوین و به‌روزرسانی دفتر کل با همدیگر به رقابت می‌پردازند. طبق گزارشات موثق، 65 درصد از استخراج بیت کوین در کشور چین انجام می‌شود چرا که هزینه‌های تولید، هزینه برق و شرایط آب و هوایی در آنجا مساعد است. شکل زیر سهم استخرهای بزرگ استخراج بیت کوین در سال 2020 را نشان می‌دهد.

استخر استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

آموزش استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

همانطور که گفته شد، امرزوه با وجود ای‌سیک‌ها، استخراج بیت کوین با کارت گرافیک صرفه اقتصادی ندارد. هش ریت بالای ای‌سیک باعث شده است تا سختی شبکه بیت‌کوین به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کند. به همین دلیل کارایی کارت‌های گرافیک پایین آمده است. اما هنوز در کشورهایی که هزینه برق در آن‌ها مقدار پایینی است، استخراج با کارت‌های گرافیک می‌تواند به صرفه باشد.

از طرفی برای استخراج بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر توان محاسباتی کارت گرافیک کافی است. بنابراین یک راه حل برای استخراج بیت کوین با کارت گرافیک این است که از کارت گرافیک برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنید و در لحظه، پاداش آن را تبدیل به بیت‌کوین کنید. در ادامه این بخش، تجهیزات لازم برای ساخت ریگ ماینینگ شامل کارت گرافیک را آموزش می‌دهیم.

ابزارهای مورد نیاز برای استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

برای استخراج بیت کوین با کارت گرافیک نیاز است چندین کارت گرافیک به فرآیند ماینینگ اختصاص داده شود. برای این کار باید ریگ متشکل از کار گرافیک را با قطعات مورد نیاز ایجاد کنید. سیستم شما باید توانایی اتصال به شبکه بیت‌کوین را داشته باشد. بنابراین در عمل، ریگ، همانند یک کامپیوتر با تعداد زیادی کارت گرافیک خواهد بود. به طور کلی برای استخراج بیت کوین با کارت گرافیک به ابزارهای زیر نیاز است.

مادربرد مناسب استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

کابل برای اتصال ابزارهای مختلف به کار می‌رود. ممکن است نوع کابل مورد استفاده در یک بخش با بخش دیگر متفاوت باشد. انواع این کابل‌ها در بازار داخلی موجود است. شاسی ریگ ماینینگ در واقع چهارچوبی است که ابزارهای دیگر داخل آن قرار می‌گیرند. می‌توانید شاسی را خودتان بسازید یا از شاسی‌های آماده استفاده کنید.

در هر صورت مهم‌ترین نکته این است که ابزارها به خصوص کارت‌های گرافیک‌، روی شاسی ثابت باشند و تکان نخورند. فرآیند استخراج از آن‌جایی که با مصرف مقدار زیادی انرژی همراه است منجر به تولید گرما می‌شود. فن یا خنک‌کننده برای کنترل این گرما استفاده می‌شود. در ادامه سایر ابزارهای مورد نیاز را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم.

مادربرد

مادربرد قطعه‌ای است که ابزارهای مختلف روی آن قرار می‌گیرند. با توجه به این‌که می‌خواهیم از چندین کارت گرافیک برای استخراج استفاده کنیم، مادربرد باید قادر به پشتیبانی از چندین کارت گرافیک باشد. از جمله مادربردهای کاربردی مورد استفاده در ماینینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ZOTAC B150 Mining ATX Motherboard
  • ASRock H110 PRO BTC LGA 1151
  • Asus B250 Mining Expert
  • MSI Z390-A PRO Motherboard
  • ASRock H81 PRO BTC Motherboard
  • Gigabyte GA-Z170X-GAMING 5

توجه کنید که هرکدام از این مادربردها، تعداد کارت‌‌های گرافیک محدودی را پشتیبانی می‌کنند. این مقدار از 6 تا 19 کارت گرافیک را شامل می‌شود.

حافظه موقت یا RAM

حافظه موقت برای اجرای سریع‌تر برنامه‌ها استفاده می‌شود. برای فرآیند ماینینگ مقدار 4 گیگابایت حافظه موقت نیز کافی است. دقت کنید که RAM استفاده شده، حتما با مادربرد خریداری شده سازگار باشد. رم‌های DDR3 از نظر قیمت و کیفیت، گزینه مناسبی برای ماینینگ هستند. این نوع از حافظه‌های موقت را به راحتی می‌توان در بازار داخلی تهیه کرد.

پردازنده مرکزی

برای استخراج با ریگ کارت گرافیک، به پردازنده مرکزی با قدرت بالا نیاز نیست. چراکه این پردازنده نقشی در فرآیند ماینینگ ندارد. CPUهای معمولی در صورتی که با مادربرد خریده شده سازگار باشند، برای فرآیند ماینینگ مناسب هستند. از جمله مناسبت‌ترین CPUها برای استخراج را می‌توان «Athlon X3 445» و «Celeron G3930» نام برد.

cpu مناسب برای استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

فضای ذخیره‌سازی اطلاعات

فضای ذخیره‌سازی، در فرآیند استخراج بیت کوین با کارت گرافیک تاثیر آنچنانی ندارد. سیستم تنها برای ذخیره گزارش‌های استخراج از «هارد دیسک» استفاده می‌کند. با توجه به ماهیت متنی داده‌ها، حجم زیادی برای هارد نیاز نیست و هارد دیسک با ظرفیت 50 گیگابایت نیز برای ماینینگ کافی است. اگرچه حافظه‌های SSD سرعت بالایی در ذخیره‌سازی و استفاده از داده‌ها دارند اما برای کار ماینینگ هارد دیسک معمولی کافی است و نیازی به خرج پول اضافی برای خرید SSD نیست.

منبع تغذیه

انتخاب منبع تغذیه مناسب برای فرآیند ماینینگ بسیار مهم است. در صورتی که منبع تغذیه انتخاب شده توان لازم برای اجرای بهینه ریگ تهیه شده را نداشته باشد، ممکن است آسیب جبران‌ناپذیری به قطعات شما وارد شود. معمولا سیستم‌های معمولی خانگی از منبع تغذیه 300 تا 500 واتی استفاده می‌کنند. برای ریگ استخراج بیت کوین با کارت گرافیک منبع تغذیه قدرتمندتری نیاز است. رده‌بندی منابع تغذیه تحت عنوان‌های Plus، Plus Bronze، Plus Silver، Plus Gold و Plus Platinum انجام می‌شود. منبع تغذیه‌های از رده برنز و طلا برای فرآیند استخراج با کارت گرافیک مناسب است.

کارت گرافیک

مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای ساخت ریگ، کارت گرافیک است. دو شرکت معروف «Nvidia» و «AMD» سازندگان اصلی کارت‌های گرافیک هستند. برای انتخاب کارت گرافیک باید به نکات زیر توجه کنید.

  • خرید تعداد کمی کارت گرافیک قوی بهتر از خرید تعداد زیادی کارت گرافیک ضعیف است. با وجود تعداد زیادی کارت گرافیک، هم هزینه سایر اجزای ریگ مثل مادربرد افزایش پیدا می‌کند و هم خنک کردن دستگاه سخت‌تر می‌شود.
  • همه کارت‌های گرافیک خریداری شده باید از یک برند باشند. حتی بهتر است مدل آن‌ها نیز مشابه باشد تا هماهنگ شدن آن‌ها مشکلی نداشته باشد. اطمینان حاصل کنید که سایر اجزای ریگ شما با کارت گرافیک سازگار است.
  • به الگوریتم ارز دیجیتالی که استخراج می‌کنید توجه داشته باشید. هش ریت یک کارت گرافیک، برای الگوریتم‌های مختلف متفاوت است. کارت گرافیک‌هایی انتخاب کنید که بیشترین هش ریت را برای الگوریتم مدنظر شما دارند.

کارت گرافیک‌های AMD و Nvidia مزایا و معایب خاص خود را دارند. نصب کارت گرافیک‌های Nvidia آسان است. علی رغم مصرف بالای انرژی، خنک‌سازی آن‌ها به مراتب راحت‌تر از کارت گرافیک AMD است. بزرگترین عیب AMD نیز مشکل فروش آن به صورت دست دوم است. در نهایت آنچه مهم است توجه به الگوریتم مورد استفاده، قدرت هش، مصرف انرژی و هزینه اولیه خرید است. کارت گرافیک‌های زیر از جمله کارت گرافیک‌های پرکاربرد در استخراج هستند.

  • Nvidia GTX1050 Ti
  • Nvidia GTX1060 6GB
  • Nvidia GTX 1080 Ti
  • AMD Vega64
  • AMD RX560
  • AMD RX580
استخراج بیت کوین با کارت گرافیک مناسب

محاسبه استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

برای محاسبه مقدار بیت‌کوین استخراج شده و در نهایت سود حاصل از استخراج، باید پارامترهای زیادی بررسی شوند. این کار برای استخراج سایر رمزارزها مانند اتریوم نیز انجام می‌شود. در ادامه پارامترهای مورد نیاز را توضیح می‌دهیم و در انتهای مطلب، سایت محاسبه مقدار سود حاصل را معرفی خواهیم کرد.

مقدار هش ریت سیستم

مقدار سود حاصل از فرآیند استخراج، ارتباط مستقیمی با توان محاسباتی سیستم مورد نظر دارد. اگر از کارت گرافیک استفاده می‌کنید هش ریت و تعداد کارت‌های گرافیک برای محاسبه مقدار سود نیاز است. توجه کنید که هش ریت کارت گرافیک برای الگوریتم‌های مختلف متفاوت است. بنابراین باید الگوریتم مورد استفاده در شبکه نیز مشخص شود. برای بیت‌کوین الگوریتم SHA-256 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاداش بیت‌کوین

تعداد بیت‌کوین‌های تولید شده در فرآیند استخراج، یکی دیگر از پارامترهای تاثیر گذار بر مقدار سود ماینینگ است. این مقدار در ابتدای ارائه بیت‌کوین در سال 2009 برابر با 50 بیت‌کوین بود اما طبق الگوریتم نوشته شده برای بیت‌کوین، این مقدار هر 210/000 بلوک (حدود چهار سال) نصف می‌شود. مقدار پاداش کنونی شبکه برابر با 6.25 بیت‌کوین است.

سختی استخراج

سختی استخراج مقداری است که نشان می‌دهد در یک لحظه خاص با توجه به قدرت پردازشی فعال در کل شبکه، استخراج بیت‌کوین چقدر سخت یا راحت است. این مقدار دائما با تغییر دستگاه‌های فعال در حال تغییر است و به نوعی احتمال برنده شدن ماینرها را نشان می‌دهد.

هزینه برق

یک پارامتر دیگر برای محاسبه مقدار سود ماینینگ، تعرفه هزینه برق بر حسب کیلووات بر ساعت است. این مقدار برای هر منطقه و هر کشوری متفاوت است. نوع برق مصرفی نیز در مقدار این هزینه اثر دارد. محاسبه هزینه برق با استفاده از قبض قابل انجام است. معمولا هزینه مصرف بر اساس کیلووات بر ساعت در قبض‌ها نوشته می‌شود.  توجه کنید که در بیشتر کشورها مثل ایران، هزینه برق مصرفی برای استخراج ارز دیجیتال متفاوت از مصرف عادی است. استخراج بیت کوین با برق خانگی در ایران غیرقانونی و جرم است.

مقدار برق مصرفی

هر دستگاه ماینر مقدار خاصی از انرژی را در فرآیند استخراج مصرف می‌کند. برای محاسبه سودآوری نیاز است که مقدار برق مصرفی دستگاه خود را محاسبه کنید. برای این کار تنها به یک جستجوی ساده در گوگل نیاز دارید. توجه کنید که این مقدار باید بر حسب وات باشد و مقدار برق مصرفی برای خنک کردن دستگا‌ها نیز در آن در نظر گرفته شده باشد. برای محاسبه هزینه برق مصرفی از روی قبض مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

هزینه استخر استخراج

استخرهای استخراج امکان اتصال سرمایه‌گذاران مختلف به شبکه بیت‌کوین را فراهم می‌کنند و در عوض، از سود حاصل درصدی به عنوان حق‌الزحمه برداشت می‌کنند. اگر شما با استفاده از استخرهای استخراج به شبکه متصل هستید باید این هزینه را نیز در نظر بگیرید. معمولا مقدار آن برابر با 2 درصد کل سود حاصل از فرآیند استخراج است.

قیمت بیت‌کوین

با توجه به این که نمی‌توان تخمین دقیقی از قیمت بیت‌کوین در آینده داشت، بنابراین محاسبه سود احتمالی استخراج نیز کار دشواری است. اگر قصد دارید بیت‌کوین‌های خود را به ارزهای فیات تبدیل کنید، این متغیر می‌تواند تاثیر زیادی بر روی میزان سود یا ضرر شما داشته باشد.

میزان افزایش سالانه سختی شبکه

این پارامتر احتمالا مهم‌ترین و نامشخص‌ترین پارامتر در بررسی مقدار سود حاصل از استخراج بیت کوین است. با توجه به این‌که هیچ کس نمی‌تواند مشخص کند که چه تعداد ماینر و با چه قدرت پردازشی در طول سال به شبکه اضافه خواهند شد، تعیین سختی شبکه نیز دقیق نخواهد بود.

با در دست داشتن این مقادیر می‌توانید با استفاده از سایت‌های مختلف مقدار سود نهایی خود را حساب کنید. در صورتی که مقدار حساب شده پاسخ‌گوی سرمایه‌گذاری نبود، شروع فرآیند استخراج منطقی نخواهد بود.

وب‌سایت محاسبه سودآوری استخراج بیت کوین «+»

محاسبه سود استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

مراحل استخراج بیت کوین با کارت گرافیک چیست؟

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک شامل مراحلی است که باید به ترتیب انجام شوند. برای انجام این مراحل نیاز است که شما اطلاعات عمومی را در مورد بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال قابل استخراج کسب کنید. این مراحل به صورت زیر هستند.

  1. محاسبه سود استخراج
  2. خرید دستگاه استخراج
  3. ایجاد کیف پول
  4. انتخاب استخر استخراج
  5. انتخاب نرم‌افزار استخراج
  6. اتصال سیستم به برق و شروع استخراج

در ادامه این مراحل با جزئیات توضیحات داده می‌شوند.

محاسبه سود استخراج

قبل از شروع استخراج هر ارز دیجیتالی باید ببینید که آیا استخراج آن رمزارز سود آور است یا نه. برای این منظور از سایت‌هایی استفاده می‌کنیم که به محاسبه سودآوری استخراج می‌پردازند. در بخش قبل یک نمونه از سایت‌های معروف در این حوزه معرفی شد. توجه کنید که ماینینگ به سرمایه نیاز دارد و اگر شما سرمایه لازم برای خرید تجهیزات و برق ارزان قیمت در اختیار ندارید نباید وارد این فرآیند شوید. استخراج رایگان بیت‌کوین امکان پذیر نیست و هر کسی چنین ادعایی کند، احتمالا به دنبال کلاهبرداری از شما است.

خرید دستگاه استخراج

برای خرید دستگاه‌های ماینر باید به ویژگی‌های مقدار مصرف برق دستگاه و نرخ هش توجه ویژه داشته باشید. همچنین نوع ارز انتخاب شده برای ماینینگ و مقدار سرمایه‌ موجود، می‌توانند به عنوان عامل محدود‌کننده در این بخش عمل کنند. در نهایت دستگاه انتخابی باید به گونه‌ای باشد که در محاسبات سود استخراج، انتظارات شما را برآورده کند.

برای استخراج بیت کوین استفاده از کارت گرافیک تقریبا منسوخ شده است و با توجه به سختی شبکه آن، سود خوبی ندارد. بنابراین بهتر است تمرکز خود را بر روی خرید ای‌سیک بگذارید. شرکت‌هایی مانند «بیت‌مین» (Bitmain)، «میکروبی‌تی» (MicroBT) و «اینوسیلیکون» (Innosilicon Technology) از اصلی‌ترین تولید‌کنندگان دستگاه‌های ای‌سیک هستند. دستگاه‌های زیر از جمله مناسب‌ترین دستگاه‌های ماینر بیت‌کوین موجود در بازار هستند.

ماینرهای خوب برای استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

کیف پول

برای دریافت ارزهای جدید استخراج شده باید کیف پول مخصوص آن ارز دیجیتال را داشته باشید. برای این منظور کیف پول مخصوص ارز را ایجاد و آدرس آن را برای ماینر یا استخر استخراج مشخص می‌کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید کلید خصوصی خود را به سیستم یا شخص دیگری اعلام کنید. کلید خصوصی رمز کیف پول شما است و هر شخص با داشتن آن، می‌تواند صاحب دارایی‌های شما شود.

برای استخراج می‌توانید از انواع کیف پول‌‌ها شامل نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، تحت وب یا کاغذی استفاده کنید. در صورتی که توان محاسباتی سیستم و در نتیجه مقدار بیت‌کوین استخراج شده زیاد است، توصیه اکید، استفاده از کیف پول سخت‌افزاری به دلیل امنیت بیشتر است.

استخر استخراج

برای این‌که بتوانید با سرمایه کم خود به سود مناسب برسید، نیاز است که از استخر برای ماینینگ استفاده کنید. امروزه استخرهای استخراج متعددی برای ماینینگ بیت کوین فعالیت می‌کنند. برای انتخاب استخر مناسب، باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • روش دریافت پاداش استخر چیست؟ (به نسبت توان سیستم، بر مبنای سهام، بر اساس امتیازدهی)
  • استخر برای فرآیند استخراج و برداشت وجه چه هزینه‌ای دریافت می‌کند؟
  • استخر مورد نظر هر چند وقت یکبار موفق به حل هش و ایجاد بلوک می‌شود؟
  • برداشت وجه از استخر تا چه حد آسان است؟
  • استخر چه حالت‌هایی را برای استخراج ارائه می‌دهد؟
  • استخر چقدر پایدار است؟

در تصویر زیر می‌توانید بهترین استخرهای استخراج بیت کوین را مشاهده کنید. با انتخاب استخر مورد نظر و ثبت‌ٰنام در آن، نام کاربری و رمز عبور به کاربران داده می‌شود. این اطلاعات برای اتصال تجهیزات استخراج به استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین استخر استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

نرم‌افزار استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

کنترل و پایش سخت‌افزارهای استخراج به وسیله نرم‌افزارهای خاصی انجام می‌شود. به این نرم‌افزارها «Client» نیز گفته می‌شود. با توجه به ریگ استخراج مورد استفاده، باید نرم‌افزار مناسب آن را پیدا کنید. بسیاری از استخرهای استخراج، نرم‌افزار مخصوص خود را دارند. بنابراین پس از ثبت نام در استخر استخراج می‌توانید نرم‌افزار مورد نظر را از سایت استخر دانلود کنید. در صورتی که استخر مورد نظر شما نرم‌افزار مخصوص خود را نداشت باید از نرم‌افزارهای عمومی بهره بگیرید. در تصویر زیر فهرستی از بهترین نرم‌افزار‌های استخراج بیت کوین با کارت گرافیک و ای‌سیک را مشاهده می‌کنید.

نرم افزار استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

شروع استخراج

دستگاه ماینر را به برق وصل کنید. همزمان ماینر باید به دستگاه کامپیوتر وصل باشد. برای ماینرهای ای‌سیک این کار با USB به راحتی انجام می‌شود. برای ریگ کارت کرافیک، خودتان باید اتصال بین CPU و ریگ را برقرار کنید. نرم‌افزار استخراج را روی کامپیوتر نصب و اجرا کنید. در نرم‌افزار آدرس استخر، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. با تایید اطلاعات، دستگاه شروع به استخراج می‌کند. دقت کنید که برای دریافت ارز دیجیتال استخراج شده، باید آدرس کیف پول خود را در سایت استخر مورد نظر وارد کرده باشید.

استخراج ابری بیت‌کوین چیست ؟

منظور از استخراج ابری این است که به جای خرید دستگا‌ه استخراج بیت‌ کوین، از توان پردازشی اجاره شده از شرکت‌های استخراج بیت کوین برای ماینینگ استفاده شود. سود استخراج با توجه به قدرت پردازشی اجاره شده، به شما تعلق می‌گیرد. این ایده از آن‌جایی که در آن شما با سختی‌های خرید، نگهداری، سرمایش و تامین برق دستگاه‌ها درگیر نیستید ایده بسیار خوبی به نظر می‌رسد. اما در عمل سودده نیست.

محاسبات ریاضی نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های استخراج ابری معتبر، سود آنچنانی به کاربران خود نمی‌دهند. این فرآیند زمانی سودده می‌شود که قیمت بیت‌کوین افزایش چشمگیری داشته باشد. بسیاری از شرکت‌های ابری با سود پیشنهادی بالا نیز سایت‌های کلاهبرداری هستند. بنابراین سرمایه‌گذاری در استخراج ابری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (رمزارزها)

آموزش ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال بازار نوپایی است که در مدت زمان کوتاهی توانسته است نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. رمزارزها پروژه‌های جدید مبتنی بر بلاک چین هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، امکان انتقال اطلاعات را به صورت امن و غیرمتمرکز فراهم کرده‌اند. برای فعالیت در این بازار و کسب سود از آن، آشنایی با مفاهیم و تکنولوژی‌های پایه‌ای امری ضروری است. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» اقدام به تدوین دوره 7 ساعتی آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (رمزارزها) کرده است.

این دوره آموزشی در 8 فصل، به دنبال آموزش کامل مفاهیم اساسی بازار ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران است. در فصل یک تا سه دوره به مفاهیم مقدماتی، اصطلاحات تخصصی و تدوین ویژگی‌های مهم هر رمزارز پرداخته می‌شود. در فصل چهارم وب‌سایت‌ها و منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای فعالیت در بازار آموزش داده می‌شود.

فصل پنجم مربوط به رویکردهای مختلف فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال شامل ترید و سرمایه‌گذاری است. فصل ششم مربوط به الزامات و نکات امنیتی فعالیت در بازار است. بازار ارز دیجیتال بازار جدید و پیچیده‌ای است. به همین دلیل، بدون رعایت الزامات و نکات امنیتی احتمال شکست در آن بسیار زیاد است.

در فصل هفتم دوره، رمزارزهای اصلی بازار از جنبه‌های مختلفی مثل بازده، ریسک و توجه بازار به آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.  در نهایت فصل هشتم دوره به بحث باورهای نادرست و اشتباهات زیان‌آور در بازار ارزهای دیجیتال اختصاص دارد. با اتمام این دوره شما به طور کامل با نحوه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و ریسک‌های آن آشنا خواهید شد. این دوره برای تمامی علاقمندان به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مناسب است.

جمع‌بندی

امرزوه با ورود ای‌سیک‌ها به بازار، استخراج بیت کوین با کارت گرافیک سود مناسبی برای سرمایه‌گذاران ندارد. برای سرمایه‌گذارانی که در ابتدای مسیر ورود به حوزه استخراج بیت کوین هستند توصیه می‌شود از دستگاه‌های ای‌سیک برای این کار استفاده کنند. سرمایه‌گذارانی که از قبل برای استخراج بیت کوین کارت گرافیک خریده و از آن استفاده می‌کردند، بهتر است برای کسب سود بیشتر، کارت گرافیک خود را برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال و تبدیل آن‌ها به بیت‌کوین استفاده کنند. راه‌حل دیگر، فروش کارت گرافیک و خرید دستگاه‌های ماینر پیشرفته‌‌تر است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بیت کوین — رایگان و از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
99Bitcoins
۳ دیدگاه برای «آموزش استخراج بیت کوین با کارت گرافیک — از صفر تا صد»

تنکیو مختصر و مفید بود و جامع

سلام؛
خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده است.
سپاس از همراهی شما

!Thank you, for the interesting article

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *