مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

۴۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افراد، داشتن شغل مناسب است. تعریف شغل مناسب از دیدگاه افراد گوناگون متفاوت است؛ اما احتمالا همگی بر سر سه ویژگی یعنی درآمد بالا، وجود فرصت‌های شغلی متعدد و داشتن جایگاه شغلی مناسب اتفاق نظر دارند. در آغاز سال جدید، بسیاری از افراد درصدد آن هستند که با پیدا کردن فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ مسیر شغلی و حرفه‌ای خود را متحول کنند.

فهرست مطالب این نوشته

این افراد معمولا یا کسانی هستند که به تازگی قصد ورود به بازار کار را دارند و یا شغلی داشته‌اند/دارند و قصد دارند به شغلی با درآمد بالاتر و جایگاه بهتر دست پیدا کنند. در مطلب مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ فهرست مشاغل با بیشترین فرصت شغلی در سال ۱۴۰۰ معرفی شده‌اند که درآمد مناسبی نیز دارند.

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰

سال ۱۳۹۹، سالی بسیار چالش‌برانگیز بود. شیوع بیماری کووید-۱۹، موجب خانه‌نشینی اجباری بسیاری از افراد شد. بسیاری از افراد دورکار و برخی از مشاغل ناگزیر تعطیل شدند.

به طور کلی، وقوع کووید-۱۹ معادلات زیادی را در حوزه‌های گوناگون از جمله کسب و کار و به طبع بازار کار بهم زد. اما با مقایسه لیست برترین فرصت های شغلی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با سال ۱۴۰۰، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که عمدتا تغییر خیلی ویژه‌ای در زمینه مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد به جز در حوزه بهداشت و درمان به وقوع نپیوسته است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که برخی از زمینه‌های شغلی، دارای چشم‌انداز بلند مدت مناسبی هستند و آمده‌اند که فعلا پر قدرت در میدان باشند. در ادامه، فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ معرفی شده‌اند.

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

نقش‌های شغلی ترکیبی و آدم‌های همه‌فن‌حریف

اساسا، شغل ترکیبی یک نقش شغلی تعریف شده و مشخص نیست؛ اما یک دلیل مهم وجود دارد که این مورد در صدر مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ معرفی شده است. این دلیل مهم آن است که وضعیت اقتصادی پس از کرونا و مسائلی که جهان در سال اخیر با آن مواجه شد، رو به بهبود خواهد بود و شرکت‌ها در تلاش هستند تا جایگاه خود را بازیابی کنند. این یعنی شرکت‌ها بودجه کافی برای استخدام افراد متعدد را ندارند و نیاز به افرادی دارند که بتوانند به تنهایی در موقعیت‌های شغلی گوناگون قرار بگیرند و کارها را به پیش ببرند.

نقش‌های شغلی ترکیبی که به نوعی نیازمند آدم‌های همه‌فن‌حریف هستند، از جمله زمینه‌های کاری با درآمد بالا و فرصت‌های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شوند. البته، افرادی که درصدد قرارگیری در چنین جایگاه‌های شغلی هستند، باید هم مهارت‌های سخت (فنی) و هم مهارت‌های نرم را به خوبی داشته باشند و در عین حال، از پویایی زیادی نیز در انجام امور برخوردار باشند. به عنوان مثالی از این مورد می‌توان به دستیار اداری (Administrative Assistant) اشاره کرد که در آن، فرد علاوه بر امور اجرایی، به انجام وظایف منابع انسانی نیز کمک می‌کند.

منابع آموزشی مفید برای نیروهای همه‌فن حریف:

  • مجموعه آموزش‌های مهارتی برای بازار کار + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های توسعه مهارت فردی + کلیک کنید.

کارشناس بازاریابی اینترنتی

شرکت‌های گوناگون، صرف‌نظر از نوع فعالیت و محصولات یا خدمات آن‌ها، نیاز به آن دارند که به زمره کسب و کارهای دیجیتال (اینترنتی) بپیوندند و حتی فروشگاه‌های مصالح ساختمانی نیز باید به دنیای تجارت الکترونیک بپیوندند. به همین دلیل، نیاز به کارشناسان بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ | Digital Marketing) در اکثر مشاغل وجود دارد. بنابراین کارشناس بازاریابی اینترنتی در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار دارد.

کارشناسان بازاریابی اینترنتی مشابه با کارشناسان بازاریابی هستند، با این تفاوت که زمینه تخصصی فعالیت آن‌ها در پلتفرم‌های آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی است. در توصیف شغلی یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کارهای گوناگون از سئو گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و آشنایی با سیستم تبلیغات گوگل، آمده است. برای موفقیت در این زمینه شغلی، افراد نیاز به کسب تجربه کار در فضای دیجیتال و داشتن مهارت‌های بازاریابی عمومی دارند. از جمله مهارت‌های لازم برای کارشناس بازاریابی اینترنتی می‌توان به آشنایی با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، آشنایی با شبکه‌های اجتماعی، آگاهی از روش‌های ساخت انواع کمپین‌های تبلیغاتی، آشنایی با تولید محتوا و سئو اشاره کرد.

منابع آموزشی مفید برای کارشناس بازاریابی اینترنتی:

استراتژیست بازاریابی

شرکت‌ها درصدد آن هستند که پس از کاهش شیوع کووید-۱۹ و به تدریج، رفع کامل ویروس کرونا، مجددا و پرقدرت به عرصه فعالیت و تجارت بازگردند. همین امر اهمیت نقش استراتژیست بازاریابی را برجسته‌تر از هر زمانی می‌سازد و آن را در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار می‌دهد. در این نقش، افراد به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا در دنیای بازاریابی پساکرونایی به فعالیت بپردازند. استراتژیست‌های بازاریابی مسئول ساخت استراتژی‌های بازاریابی، شناسایی بهترین پیام‌های تبلیغاتی، ارائه راهکارهای خلاقانه جذب مشتری و اجرای استراتژی‌های بازاریابی هستند.

نکته مهم و قابل توجه پیرامون مشاور و استراتژیست بازاریابی بودن آن است که فرد می‌تواند به صورت نیروی تمام وقت شرکت و یا به صورت کامزدی (Freelancing) کار کند. شرکت‌ها به دنبال جذب استراتژیست های بازاریابی با حداقل چندین سال تجربه کاری هستند. این شرکت‌ها شامل آژانس‌های بازاریابی و تبلیغات و یا دپارتمان‌های بازاریابی یک کسب و کار می‌شوند.

منابع آموزشی مفید برای استراتژیست بازاریابی:

مدیر فروش

مدیران فروش، تیمی از فروشندگان و در بسیار از موارد، افرادی که مسئولیت ارتباط با مشتریان دارند را مدیریت می‌کنند. آن‌ها، اهداف فروش را تنظیم، گرایش‌های فروش را تحلیل، برنامه‌های آموزشی را ساخته و اجرا و مشکلات مشتریان را حل می‌کنند.

عموما، مدیران فروش دارای تحصیلات و مطالعات در حوزه فروش و تجربیات قابل توجهی در این حوزه هستند. مدیر فروش از جمله مشاغل موجود در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ است.

منابع آموزشی مفید برای مدیر فروش:

معرفی فیلم آموزش بازاریابی فرادرس

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

مجموعه آموزش‌های بازاریابی فرادرس شامل آموزش‌های متعدد و متنوع در حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است. در حال حاضر، بیش از ۷۸۰۰ دقیقه آموزش در این مجموعه وجود دارد. برخی از عناوین آموزش‌های موجود در این مجموعه به همراه توضیحات اجمالی آن‌ها، در ادامه مطلب مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ بیان شده‌اند.

  • فیلم آموزش آشنایی با بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) (زمان: ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه، مدرس: سیدرضا هاشمیان): برای افرادی مناسب است که قصد دارند با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ و چگونگی انجام آن آشنا شوند. برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش مبانی بازاریابی محتوا (Content Marketing) (زمان: ۴۵ دقیقه، مدرس: مائده حوائی): برای افرادی مناسب است که تمایل دارند تا از پایه و به طور مقدماتی، مباحث بازاریابی محتوا را بیاموزند. برای مشاهده فیلم آموزش مبانی بازاریابی محتوا (Content Marketing)+ کلیک کنید.
  • فیلم آموزش مدیریت بازاریابی (زمان: ۱۲ ساعت و ۲۵ دقیقه، مدرس: حمیدرضا فردوسیان): برای افرادی مناسب است که قصد دارند مباحث پایه‌ای بازاریابی و چگونگی مدیریت آن را فرا بگیرند. برای مشاهده فیلم آموزش مدیریت بازاریابی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش بازاریابی و فروش تلفنی (زمان: ۵ ساعت و ۱۴ دقیقه، مدرس: سمیه حضوری): برای افرادی مناسب است که تمایل دارند مبانی، اصول و راهکارهای بازاریابی تلفنی را بیاموزند. برای مشاهده فیلم آموزش بازاریابی و فروش تلفنی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش بازاریابی محصولات جهانگردی (زمان: ۲ ساعت و ۳۴ دقیقه، مدرس: حامدی باقری): برای افرادی مناسب است که قصد دارند تا مباحث تئوری و عملی و همچنین، نکات تجربی پیرامون بازاریابی محصولات جهان‌گردی را بیاموزند. برای مشاهده فیلم آموزش بازاریابی محصولات جهانگردی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش بازاریابی الکترونیک (E-Marketing) (زمان: ۴ ساعت و ۲۹ دقیقه، مدرس: سمیه حضوری): برای افرادی مناسب است که تمایل دارند بازاریابی الکترونیک شامل استفاده از ابزارهای گوناگون مانند وب‌سایت، ایمیل، تلفن همراه و دیگر موارد را بیاموزند. برای مشاهده فیلم آموزش آموزش بازاریابی الکترونیک (E-Marketing) + کلیک کنید.

طراحی و گرافیک

طراحی و گرافیک یکی از مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ است. شرکت‌ها تمایل به اجرای کمپین‌های تبلیغاتی جاه‌طلبانه و نیاز به افرادی دارند که مفاهیم بازاریابی را به معنای واقعی تحقق ببخشند. برای افرادی که به دنبال مسیر شغلی هستند که به خلاقیت آن‌ها فرصت ابراز بدهد، طراحی و گرافیک یک زمینه شغلی مناسب است.

بخشی از توصیف شغلی طراحی و گرافیک، شامل توسعه الگوهایی برای معرفی و به تصویر کشیدن محصول (Product Illustrations)، ساخت لوگوهای جدید برای استارتاپ‌ها، تغییر نام تجاری شرکت‌ها (Rebranding)، طراحی رابط کاربری و گرافیک‌های کمپین‌ها می‌شود.

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

دیگر فرصت‌های شغلی مرتبط با طراحی و گرافیک شامل مدیریت خلاقیت، هنرمندان تولید، هنرمندان چندرسانه‌ای و انیماتورها می‌شود. به منظور به دست آوردن این فرصت‌های شغلی، افراد نیاز به تجربه کار با ابزارهایی مانند آدوبی فوتوشاپ (Adobe Photoshop)، آدوبی ایندیزاین (Adobe InDesign) و دیگر نرم‌افزارهای محبوب و شناخته شده حوزه گرافیک دارند.

منابع آموزشی مفید برای طراحی و گرافیک:

ویرایشگر فیلم و ویدئو

ویرایشگرهای فیلم و ویدئو، ویدئوها و تصاویر را ویرایش می‌کنند. امروزه و با توجه به آنکه محتوای ویدئویی یکی از پرمخاطب‌ترین انواع محتوا در وب است، کسب و کار ویرایشگرهای فیلم و ویدئو نیز رونق خاصی پیدا کرده است.

از این رو ویرایشگر فیلم و ویدئو در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار دارد. از جمله مهارت‌های لازم برای ویرایشگر فیلم و ویدئو می‌توان به آشنایی با اصول و ابزارهای ویرایش فیلم اشاره کرد.

منابع آموزشی مفید برای ویرایشگر فیلم و ویدئو:

طراح تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری از جمله مشاغلی است که فرصت‌های شغلی زیادی برای آن وجود دارد. شغل طراحان تجربه کاربری آن است که نیازهای عاطفی و کارکردی کاربران را تامین و یک تجربه دیجیتالی لذت‌بخش را برای آن‌ها فراهم کنند. طراحان تجربه کاربری تست‌های کاربردپذیری را انجام داده و با مشتریان برای درک اهداف و علایق آن‌ها مشورت می‌کنند. رشد دستگاه‌های موبایل و وب منجر به افزایش روزافزون تقاضا برای کارشناسان این حوزه شده و این شغل را در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار داده است.

منابع آموزشی مفید برای طراح تجربه کاربری:

  • مجموعه آموزش‌های طراحی سایت + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های طراحی سایت با HTML و CSS + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های فتوشاپ، طراحی و گرافیک کامپیوتری + کلیک کنید.

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

طراح رابط کاربری

طراحان رابط کاربری ضمن کار کردن با تیم‌های طراحی تجربه کاربری، وایرفریم (Wireframe) محصول یا وب‌سایت را می‌سازند. هدف آن‌ها حصول اطمینان از این موضوع است که هر نقطه تماسی که کاربران با آن مواجه می‌شوند، در تعامل آن‌ها با یک محصول بصری است و چشم‌انداز کلی تیم را تایید می‌کند.

با بهره‌گیری از مهارت‌های بصری قدرتمند، مهارت‌های کدنویسی و درک به‌روش‌های طراحی قالب وب‌سایت، طراحان رابط کاربری نقش کلیدی را برای ساخت تجربه تعاملی برای مشتریان ایفا می‌کنند. هرچه شرکت‌های بیشتری روی بحث تجربه کاربری متمرکز شوند، چشم‌انداز شغلی در این راستا نیز رشد بیشتری خواهد داشت و به همین جهت این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

منابع آموزشی مفید برای طراح رابط کاربری:

  • مجموعه آموزش‌های طراحی سایت + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های طراحی سایت با HTML و CSS + کلیک کنید.
  • آموزش طراحی رابط کاربری اپلیکیشن دیجی کالا با فتوشاپ + کلیک کنید.
  • آموزش پروژه محور طراحی رابط کاربری - اپلیکیشن علی بابا در فتوشاپ + کلیک کنید.
  • آموزش طراحی رابط کاربری وب سایت با فریم ورک Foundation + کلیک کنید.

مدیر محصول

مدیر محصول نیازهای مشتریان را شناسایی می‌کند. همچنین، اهداف یا ویژگی‌های بزرگ‌تر کسب و کار را شناسایی کرده و تیم را به سوی چشم‌اندازهای اصلی کسب و کار سوق می‌دهد. مدیر محصول یکی از مشاغل موجود در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ است.

منابع آموزشی مفید برای مدیر محصول:

مدیر مالی

همه کسب و کارها تمایل دارند که هزینه‌های خود را کاهش و درآمد خود را افزایش دهند. آن‌ها تمایل دارند تا بازگشت سرمایه خود را بیشینه کنند. تقاضا برای مدیران مالی با سواد و با تجربه، نیازی همواره در حال رشد است و همین امر موجب قرارگیری این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ شده است. مدیران مالی، کسب و کار را به صورت روزانه تحت نظر دارند و در عین حال، به برنامه‌ریزی برای آینده سودمندتر نیز می‌پردازند. برای مبدل شدن به یک مدیر مالی توانمند، نیاز به تجربه و دقت بالایی است.

منابع آموزشی مفید برای مدیر مالی:

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

مدیر منابع انسانی

این کارشناسان، استخدام کارکنان سازمان شامل انجام مصاحبه و فرایند استخدام را برنامه‌ریزی می‌کنند و انجام می‌دهند و در بحث تنوع تخصص‌ها و نیروهای با مهارت برای سازمان، فعالیت دارند. واحد منابع انسانی اختلافات و مشکلات بین کاربران را حل، برنامه‌های مرتبط با مزایای کارکنان را دنبال و بر حقوق و دستمزدها نظارت می‌کند. مدیران منابع انسانی سال‌ها تجربه و مطالعات مرتبط در این حوزه دارند. تقاضا برای جذب مدیران منابع انسانی، در سال‌های آتی شش درصد افزایش خواهد داشت و از همین رو این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

منابع آموزشی مفید برای مدیر منابع انسانی:

مدیر عامل اجرایی

مدیر عامل اجرایی (Chief Executive Officers | CEO) جهت سازمان و اهداف را تعیین می‌کند، سیاست‌ها را می‌سازد و عموما به طور کلی هدایت کشتی شرکت را بر عهده دارد. مدیران عامل، گزارش‌ها را به هیئت مدیران و دیگر هدایت‌کنندگان سازمان شامل مدیر عملیات (Chief Operating Officers | COO) و مدیران ارشد مالی (Chief Financial Officers | CFO) ارائه می‌کنند. علاقه‌مندان به فعالیت به عنوان مدیر عامل اجرایی در سازمان‌ها، نیاز به مطالعه در حوزه MBA و کسب تجربه در حوزه مدیریت دارند. مدیر عامل اجرایی یکی از نقش‌های شغلی با درآمد بسیار عالی است و از همین رو در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار دارد.

منابع آموزشی مفید برای مدیر عامل:

مدیر علوم طبیعی

این متخصصان، تیم‌های دانشمندانی مانند زیست‌شناسان یا شیمی‌دان‌ها را مدیریت می‌کنند. آن‌ها کارشناسان را استخدام می‌کنند و بر فعالیت آن‌ها نظارت دارند. همچنین، مدیران علوم طبیعی بودجه را مدیریت و بر پیشرفت پروژه‌های علمی نظارت می‌کنند و این پروژه‌ها نقش دستیار فنی را هم بازی می‌کنند. بسیاری از مدیران علوم طبیعی بیش از آنکه نقش نظارتی داشته باشند، دانشمند محسوب می‌شوند.

منابع آموزشی مفید برای مدیر علوم طبیعی:

مدیر آموزش و توسعه

مدیران آموزش و توسعه، برنامه‌های آموزشی را می‌سازند و بر اجرای برنامه‌های آموزشی در سازمان‌ها نظارت دارند. آن‌ها محتوای آموزشی دوره‌ها را فراهم یا اقدام به خرید آموزش از بیرون از سازمان می‌کنند و در عین حال، نیروهای بخش آموزش در سازمان را مدیریت می‌کنند. عموما، این مدیران دستکم دارای تحصیلات در حوزه آموزش هستند. تقاضا برای مدیران آموزشی در سال‌های اخیر در حدود ۷ درصد افزایش داشته است و از همین رو این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

منابع آموزشی مفید برای مدیر آموزش:

مدیر معماری و مهندسی

مدیران معماری و مهندسی، در شرکت‌های فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند و تیمی متشکل از مهندس‌ها را استخدام می‌کنند، آموزش می‌دهند و بر فعالیت آن‌ها نظارت می‌کنند. همچنین، آن‌ها تلاش‌های تیم‌های پروژه را برای توسعه برنامه‌ها و بازمهندسی فرایندها و روش‌های تولید، هماهنگ می‌کنند. مدیران معماری و مهندسی، بودجه را تنظیم و کنترل می‌کنند و تحلیل ارزش را برای صرفه‌جویی در بودجه و بهره‌وری دارند.

منابع آموزشی مفید برای مدیر معماری و مهندسی:

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

مدیر ساخت و تولید

رونقی که در سال‌های اخیر در بحث مسکن در سراسر جهان صورت گرفته است، نیاز به مدیران ساخت و تولید عالم، دارای مهارت، با تجربه و توانمند را افزایش و آن را در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار داده است. یک مدیر ساخت و تولید باید اطمینان حاصل کند که مشخصه‌های ساخت به خوبی برآورده می‌شوند و کار ساخت و تولید در زمان و با بوجه مشخص، انجام شود. مدیران ساخت و تولید، درآمد سالانه خوبی دارند.

منابع آموزشی مفید برای مدیر ساخت و تولید:

کارشناس هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یکی از موضوعات داغ روز است که این روزها توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است و از همین رو، این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. کارشناس و مهندس هوش مصنوعی، همواره در فهرست پنج شغل پردرآمد و با آینده شغلی مناسب است و همه روزه، شرکت‌های بیشتری در این زمینه مشغول به فعالیت می‌شوند.

اهمیت هوش مصنوعی تا جایی است که برخی از کشورها در برنامه‌های توسعه خود بودجه ویژه به آن تخصیص می‌دهند و برخی دیگر حتی تا پای تاسیس وزارت‌خانه برای هوش مصنوعی پیش رفته‌اند. از جمله مهارت‌های لازم برای برای مهندس هوش مصنوعی می‌توان به مطالعات مرتبط در حوزه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی، دانش پیرامون یک زبان برنامه‌نویسی مناسب هوش مصنوعی (به طور خاص پایتون) و کسب تجربه در پروژه‌های عملیاتی اشاره کرد.

منابع آموزشی مفید برای کارشناس هوش مصنوعی:

کارشناس یادگیری ماشین

روش‌های یادگیری ماشین (Machine Learning | ML) در واقع روش‌هایی هستند که در هوش مصنوعی به کار گرفته می‌شوند تا موجب شوند که کامپیوترها انسان‌گونه فکر و عمل کنند (و حتی بهتر از انسان‌ها). مهندس یادگیری ماشین یکی از مشاغل پردرآمدی است که فرد می‌تواند با اشتغال در آن، درآمد قابل توجهی داشته باشد. انجام پروژه‌های یادگیری ماشین صرفا از طریق کامپیوتر امکان‌پذیر است و بازار کار این حوزه این روزها به شدت داغ شده است.

از جمله مهارت‌های لازم برای کارشناس یادگیری ماشین می‌توان به داشتن مطالعات مرتبط در حوزه علوم کامپیوتر و یادگیری ماشین، ریاضیات و جبر خطی، سیستم‌های پایگاه داده، دانش پیرامون یک زبان برنامه‌نویسی مناسب یادگیری ماشین (به طور خاص پایتون) و کسب تجربه در پروژه‌های عملیاتی اشاره کرد. کارشناس یادگیری ماشین نیز همچون کارشناس هوش مصنوعی در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار دارد.

منابع آموزشی مفید برای کارشناس یادگیری ماشین:

دانشمند داده

دانشمندان داده (Data Scientists)، علوم کامپیوتر را با آمار، تحلیل داده، ریاضیات، سیستم‌های پایگاه داده و روش‌های یادگیری ماشین (ML) ترکیب می‌کنند تا تصمیمات هدفمند را اتخاذ کنند. دانشمندان داده با گردآوری و تحلیل داده‌ها، به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا اهداف خود را درک و از داده‌ها برای تشخیص بهترین مسیر برای رسیدن به آن اهداف استفاده کنند.

از جمله مهارت‌های لازم برای دانشمند داده می‌توان به داشتن مطالعات مرتبط در حوزه علوم کامپیوتر و یادگیری ماشین، ریاضیات و جبر خطی، سیستم‌های پایگاه داده، دانش پیرامون یک زبان برنامه‌نویسی مناسب یادگیری ماشین (به طور خاص پایتون) و کسب تجربه در پروژه‌های عملیاتی اشاره کرد. دانشمند داده از مشغال مهم و صدرنشین در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ است.

منابع آموزشی مفید برای کارشناس یادگیری ماشین:

  • مجموعه آموزش‌های داده‌کاوی و یادگیری ماشین + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های آمار و احتمالات + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی پایتون + کلیک کنید.

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

تحلیل‌گر داده

اکنون بیش از هر زمان دیگری، شرکت‌ها به اهمیت داده‌ها پی برده‌اند. آن‌ها می‌خواهند عادت‌های آنلاین و آفلاین مشتریان را بشناسند و از این اطلاعات برای ساخت استراتژی‌های مفید و ارزشمند بازاریابی استفاده کنند. در اینجا است که پای تحلیل‌گر داده (Data Analyst) به میان می‌آید. کار تحلیل‌گران داده گردآوری اطلاعات از فضاهای گوناگون و سپس، تفسیر الگوها و گرایشات (ترندها | Trends) است.

آن‌ها بر اساس خروجی تحلیل‌های انجام شده روی سازکارهای سازمانی، توصیه‌هایی را پیرامون این موضوع ارائه می‌کنند که چطور کسب و کار را بهبود ببخشند. برنامه‌های آموزشی متعددی برای دانشمندان داده وجود دارد، ولی برای موفقیت در این نقش و با توجه به پیوندهای ظریفی که با دیجیتال مارکتینگ دارد، علاوه بر مباحث علم داده نیاز به آشنایی با آمارهای ارائه شده توسط گوگل برای وب‌سایت، تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی، مدیریت ارتباط با مشتریان و دیگر ابزارهای گزارش‌گیری است.

منابع آموزشی مفید برای کارشناس یادگیری ماشین:

تحلیل‌گر تحقیق در عملیات

تحلیل‌گران تحقیق در عملیات، از استدلال کمی و مهارت‌های تحلیل حیاتی برای حل مسائل کسب و کار استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد دارای تحصیلات در حوزه مهندسی صنایع، کسب و کار، مهندسی، علوم کامپیوتر یا دیگر زمینه‌های فنی می‌توانند در این جایگاه شغلی فعالیت کنند. تحلیل‌گران تحقیق در عملیات، به مدیران و دیگر رهبران کسب و کار پیرامون اقدامات مناسب قابل انجام در هنگام تصمیم‌گیری با استفاده از روش‌های تحلیلی سطح بالا و ریاضیات پیشرفته، مشاوره می‌دهند.

از جمله وظایف تحلیل‌گر تحقیق در عملیات می‌توان به گردآوری و تحلیل داده‌ها از سیستم‌های عملیاتی به منظور توسعه نرم‌افزار برای گزارش‌های تصمیمات، گردآوری دانش ویژه از کارگران پیرامون عملیات برای کمک به حل مسائل، استفاده از شبیه‌سازی آماری برای تحلیل و تشریح مشکلات عملیاتی، توسعه مدل‌های ریاضیاتی برای مسائل عملیاتی بالقوه و پیشنهاد به مدیران سطح بالا در تصمیم‌گیری‌های عملیاتی اشاره کرد. از جمله مهارت‌های لازم برای تحلیل‌گر تحقیق در عملیات می‌توان به تحصیل در حوزه تحقیق در عملیات، آمار، ریاضیات یا دیگر زمینه‌های مرتبط، سواد کامپیوتری همراه با تخصص در نرم‌افزارهای آماری و پایگاه داده‌های پیشرفته همراه با مهارت‌های حل مسئله تحلیلی، و تفکر انتقادی اشاره کرد.

منابع آموزشی مفید برای تحلیل‌گر تحقیق در عملیات:

  • مجموعه آموزش‌های مهندسی صنایع و تحقیق در عملیات + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های هوش تجاری + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های کسب و کار و استارت آپ + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های آمار و احتمالات + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های داده‌کاوی و یادگیری ماشین + کلیک کنید.

آماردان

ریاضیدان‌ها و آماردان‌ها می‌توانند در بحث تحلیل و استفاده از روش‌های ریاضیاتی و آماری برای حل مسائل وارد شوند. آماردان‌ها می‌توانند در شرکت‌های تحقیقات مهندسی، شرکت‌های خصوصی در زمینه‌های گوناگون و ادارات دولتی مشغول به کار شوند. آماردان‌ها نظریاتی را توسعه می‌دهند و اعمال می‌کنند تا داده‌های مفید را پیرامون سازمان یا کسب و کار به دست آورند و از آن‌ها برای حل مسائل جهان واقعی استفاده کنند.

از جمله مسئولیت‌های آماردان‌ها می‌توان به ساخت آزمایش‌های دقیق آماری، پرسش‌نامه‌ها و نظرسنجی‌ها، استفاده از نرم‌افزارهای آماری برای شناسایی گرایش‌ها و روابط بین یک مجموعه از داده‌ها و گزارش نتایج تحلیل‌های انجام شده به ذینفعان اشاره کرد. مهارت‌های لازم برای آماردان‌ها شامل مطالعات مرتبط در حوزه ریاضیات به طور خاص حساب و جبر خطی و آمار و احتمال و آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی این حوزه و به طور خاص R و پایتون می‌شود.

منابع آموزشی مفید برای آماردان:

  • مجموعه آموزش‌های آمار و احتمالات + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های داده‌کاوی و یادگیری ماشین + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های R و نرم افزارهای RStudio + کلیک کنید.

تحلیل‌گر هوش تجاری

شرکت‌هایی که تحلیل کلان داده (Big Data) را با آغوش باز پذیرفته‌اند، فعالیت‌های خود در زمینه داده‌کاوی و گزارش‌دهی را افزایش داده‌اند. در نتیجه، نیاز به تحلیلگران هوش تجاری (Business Intelligence) به طور خاص در تیم‌های حسابداری و مالی به صورت نمایی رشد داشته است. نقش شغلی تحلیل‌گر هوش تجاری شامل تبدیل داده‌های خام به بینش قابل اقدام و توسعه راهکارهای گزارش‌دهی برای سازمان است.

افرادی که در این حوزه موفق واقع شده‌اند، دارای دانش تحلیلی مستحکم، عیب‌یابی و مهارت‌های حل مسئله با استفاده از ابزارهای هوش تجاری و داده‌کاوی شامل جداول پیوت اکسل برای تحلیل داده‌ها هستند. تحصیلات در حوزه امور مالی، کسب و کار یا سیستم‌های اطلاعاتی مورد نیاز است. ارسال نتایج و ارائه توصیه‌ها به مدیران نیازمند مهارت‌های مدیریتی سطح بالا است.

منابع آموزشی مفید برای تحلیل‌گر هوش تجاری:

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

توسعه‌دهنده نرم‌افزار

هر جایگاه شغلی که با توسعه نرم‌افزار مرتبط باشد، پرمتقاضی خواهد بود و آینده شغلی خوبی نیز در انتظار آن است. کامپیوترها امروزه به مثابه افزونه‌ای جدایی‌ناپذیر برای زندگی افراد هستند و جایگاه ویژه‌ای را در آن دارند. تقاضا برای کامپیوترها برای انجام کارهای گوناگون از نوشتن گزارش‌های کاری گرفته تا ایمیل زدن به دوستان و آشنایان، وجود دارد. افراد از کامپیوترهای خود برای انجام کارهای گوناگونی بهره می‌برند و همین امر پای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را به موضوع باز می‌کند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کسانی هستند که برنامه‌های کامپیوتری را می‌نویسند و انجام کارهای مختلف به واسطه کامپیوتر را امکان‌پذیر می‌سازند و تسهیل می‌کنند. توسعه‌دهنده نرم‌افزار دارای شغلی با درآمد خوب، فرصت‌های شغلی متعدد و جایگاه شغلی مناسب است. در واقع، باید گفت که توسعه نرم‌افزار از پردرآمدترین مشاغل محسوب می‌شوند. مسئولیت توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، جستجو، طراحی، پیاده‌سازی و مدیریت برنامه‌های کاربردی است.

شایان توجه است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند به توسعه نرم‌افزارهای دسکتاپ یا موبایل بپردازند. از جمله مسئولیت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌توان به آماده‌سازی گزارش‌هایی پیرامون فعالیت‌های پروژه، ویرایش نرم‌افزار برای تطبیق آن با سخت‌افزار به‌روزرسانی شده، اصلاح خطاها یا بهبود کارایی نرم‌افزار و مشاوره با تیم مهندسی نرم‌افزار برای ارزیابی رابط‌های نرم‌افزاری/سخت‌افزاری اشاره کرد.

مهارت‌های لازم برای مهندس نرم‌افزار شامل مطالعات در حوزه علوم کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار، دانش عمیق از دستکم یک زبان برنامه‌نویسی و داشتن تجربه فعالیت در پروژه‌های توسعه نرم‌افزاری گوناگون می‌شود. توسعه‌دهنده نرم‌افزار از جمله مشاغل مهم در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ است.

منابع آموزشی مفید برای توسعه‌دهنده نرم‌افزار:

  • مجموعه آموزش‌های دروس علوم و مهندسی کامپیوتر + کلید کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های پروژه‌محور برنامه‌نویسی + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های پایگاه داده + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی پایتون + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی C و C++‎ + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی سی‌شارپ + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی PHP + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی اندروید + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های پروژه‌محور برنامه‌نویسی اندروید + کلیک کنید.

توسعه‌دهنده وب

توسعه‌دهندگان وب (Web Developer) از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند CSS ،HTML و جاوا اسکریپت برای ساخت وب‌سایت‌های کاربرپسند استفاده می‌کنند. از جمله وظایف آن‌ها می‌توان انجام به‌روزرسانی وب‌سایت، تهیه و تدوین برنامه‌های تست وب برای تست کردن همه مرورگرها و انواع دستگاه‌ها و شناسایی مشکلات وب‌سایت همراه با تست کردن و دریافت بازخورد از مشتریان اشاره کرد. مهارت‌های لازم برای توسعه‌دهندگان وب شامل داشتن مطالعات مرتبط در حوزه علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی، تسلط بر مفاهیم طراحی و توسعه وب، تخصص در حوزه‌هایی مانند جاوا اسکریپت، CSS ،HTML و پایگاه داده MySQL اشاره کرد.

منابع آموزشی مفید برای توسعه‌دهنده وب:

  • مجموعه آموزش‌های طراحی سایت + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های مجموعه آموزش طراحی سایت با HTML و CSS + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌‌های‌ PHP | آموزش برنامه نویسی پی اچ پی | مقدماتی تا پیشرفته + کلیک کنید.

توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای موبایل

ضریب نفوذ تلفن‌های هوشمند روز به روز در جوامع افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه، برنامه‌های کاربردی موبایل در زمینه‌های گوناگون از بازی گرفته تا مدیریت مالی شخصی طرفداران بسیاری دارند. امروزه، بسیاری از سازمان‌ها علاوه بر وب‌سایت، برنامه کاربردی نسخه موبایل نیز دارند تا خدمات‌رسانی به کاربران موبایل را تسهیل و تسریع کنند. بازار کار گسترده‌ای برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایل وجود دارد و در عین حال، اگر فرد ایده جالبی داشته باشد می‌تواند ایده خود را پیاده‌سازی کند و با قرار دادن آن در فروشگاه‌های نرم‌افزارهای موبایل، به کسب درآمد بپردازد.

منابع آموزشی مفید برای توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای موبایل:

  • مجموعه آموزش‌های توسعه اپلیکیشن‌های موبایل + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی اندروید + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های پروژه‌محور برنامه‌‌نویسی اندروید + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی بیسیک فور اندروید (B4A) + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های ساخت بازی (کامپیوتری و موبایل) + کلیک کنید.

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

کارشناس DevOps

نقش شغلی کارشناس DevOps پلی بین کدنویسی و مهندسی است. تقاضا برای کارشناسان DevOps بسیار زیاد است و شرکت‌های زیادی برای شتاب‌دهی به تحویل برنامه‌های کاربردی و خدمات خود و افزایش چابکی کسب و کار و بهره‌وری به دنبال جذب DevOps هستند. به همین دلیل، کارشناس DevOps در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. DevOps به کوتاه کردن چرخه حیات توسعه نرم‌افزار و ترویج فرایندهای موثرتر در سازمان‌های فناوری اطلاعات با خودکارسازی کمک می‌کنند. مهندسان DevOps با همکاری و مشارکت در فعالیت‌های واحدهای گوناگون سازمان، به توسعه سیستم‌های جدید و بهبود سریع‌تر و موثرتر سیستم‌های کنونی کمک می‌کند.

کارشناسان DevOps برای دریافت حقوق بالاتر، نیاز به چندین سال تجربه در زمینه اتوماسیون برنامه‌ها، استقرار زیرساخت و توسعه و مدیریت طیفی از سرویس‌ها با استفاده از پلتفرم‌های ابری مانند آمازون وب‌سرویس (Amazon Web Service | AWS) دارند. آن‌ها همچنین باید مهارت‌هایی را در زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون از C++‎ گرفته تا پایتون، ابزارهای مدیریت پیکربندی مانند Ansible و Chef برای خودکارسازی IT، مهندسی نرم‌افزار و معماری امنیتی داشته باشند. بسیاری از سازمان‌ها به دنبال کاندیدهایی اشتغال با دانش در زمینه روش‌های توسعه نرم‌افزار چابک هستند. از جمله مهارت‌های مورد نیاز کارشناسان DevOps می‌توان به مهارت اسکریپت‌نویسی و کدنویسی، مدیریت داده و خودکارسازی عملیات، کار با سرویس‌های ابری و داشتن مهارت‌های ارتباطی و به ویژه مهارت‌های ارتباطی میان‌فردی قوی اشاره کرد.

منابع آموزشی مفید برای کارشناس DevOps: 

  • مجموعه آموزش‌های لینوکس + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های جاوا اسکریپت + کلیک کنید.
  • آموزش اسکرام برای مدیریت چابک فرایند توسعه اپلیکیشن های وب و موبایل + کلیک کنید.

تحلیلگر امنیت اطلاعات

اغلب تحلیلگران امنیتی در شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های مشاوره و سازمان‌های مالی مشغول به کار می‌شوند و به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا با برنامه‌ریزی و اجرای پروتکل‌های امنیتی، از شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌ها و اطلاعات دیجیتال خود حفاظت کنند. وظیفه تحلیل‌گران امنیت اطلاعات، نظارت بر امنیت سیستم‌های کامپیوتری است. برخی از مسئولیت‌های یک تحلیل‌گر امنیت اطلاعات شامل بررسی و مستندسازی نقص‌های امنیتی و دیگر وقایع و به کارگیری نرم‌افزار و تنظیم سنجه‌های امنیتی برای محافظت از زیرساخت‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی اشاره کرد.

از جمله مهارت‌های مورد نیاز تحلیل‌گر امنیت اطلاعات می‌توان به مطالعات مرتبط در حوزه علوم کامپیوتر، برنامه‌نویسی، دانش پیرامون فایروال‌ها، آنتی‌ویروس‌ها، پروکسی‌ها و مدیریت اطلاعات و رویدادهای امنیتی، توانایی تعیین و بررسی مشکلات شبکه و تشریح چگونگی امکان اجتناب از آن‌ها اشاره کرد. نیاز به تحلیلگران امنیت اطلاعات همواره رو به افزایش است و از همین رو این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

منابع آموزشی مفید برای تحلیلگر امنیت اطلاعات:

  • مجموعه آموزش‌های امنیت شبکه (Network Security) + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های شبکه‌های کامپیوتری + کلیک کنید.

معمار شبکه‌های کامپیوتری

«معمار شبکه کامپیوتری» (Computer Network Architects) کارشناسان فناوری اطلاعاتی هستند که شکبه‌های کامپیوتری را طراحی کرده و می‌سازند. این مهندس‌ها بسته به شغلی که دارند، شبکه را مدیریت و داده‌های ترافیک را برای برنامه‌ریزی رشدهای آتی، تحلیل می‌کند. عموما، معمارهای شبکه‌های کامپیوتری با مباحث علوم و مهندسی کامپیوتر آشنا هستند و در زمینه مدیریت سیستم، تخصص و تجربه دارند. برای آشنایی بیشتر با دوره‌های CCNA که از جمله محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین دوره‌های آموزشی و مدارک در حوزه شبکه‌های کامپیوتری هستند، مطالعه مطلب «CCNA چیست ؟ — آزمون، مدرک، گرایش‌ها، بازار کار و درآمد» پیشنهاد می‌شود.

منابع آموزشی مفید برای معمار شبکه‌های کامپیوتری:

معرفی فیلم آموزش CCNA

فیلم آموزش سی سی ان ای
  • فیلم آموزش سیسکو CCNA (سی سی ان ای) – ICND1 (زمان: 15 ساعت و ۲ دقیقه ، مدرس: مهندس عباس ولی زاده): برای دانشجویان رشته‌ها و گرایش‌های کامپیوتر و علاقه‌مندان و فعالین در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و آی‌تی (IT) مناسب است. برای مشاهده فیلم آموزش سیسکو CCNA (سی سی ان ای) – ICND1 + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش آموزش سیسکو CCNA (سی سی ان ای) – ICND2 (زمان: ۱۶ ساعت و ۳۹ دقیقه، مدرس: مهندس عباس ولی زاده): برای دانشجویان رشته کامپیوتر، فعالین حوزه شبکه و آی‌تی، علاقه‌مندان و همچنین کلیه افرادی که قصد طی کردن مسیرهای آموزشی سیسکو و دریافت گواهینامه CCNA را دارند مناسب است. برای مشاهده فیلم آموزش آموزش سیسکو CCNA (سی سی ان ای) – ICND2 + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش نتورک پلاس (+Network) (زمان: ۱۰ ساعت، مدرس: مهندس عباس ولی زاده): برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های کامپیوتر و IT که قصد ورود به بازار کار در زمینه شبکه‌های کامپیوتری را دارند بسیار مناسب است. برای مشاهده فیلم آموزش نتورک پلاس (+Network) + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش شبکه های کامپیوتری ۱ (زمان: ۱۹ ساعت و ۱۳ دقیقه، مدرس: مهندس علیرضا سبحانی): این دوره آموزشی نقطه آغاز مناسبی برای کلیه علاقه‌مندان و افرادی است که قصد شروع فعالیت حرفه‌ای در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و یادگیری مهارت CCNA را دارند. برای مشاهده فیلم فیلم آموزش شبکه های کامپیوتری ۱ + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش شبکه های کامپیوتری ۲ (زمان: ۲۳ ساعت و ۱۷ دقیقه): برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات که قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد این رشته‌ها را دارند، بسیار مناسب است. برای مشاهده فیلم آموزش شبکه های کامپیوتری ۲ + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش مقدماتی سیسکو CCNA Data Center (سی سی ان ای دیتا سنتر) – DCICN  (زمان: ۱۲ ساعت و ۱۷ دقیقه): افرادی را مخاطب خود قرار دهد که تنها انجام امور پیکربندی ابتدایی بر عهده آن‌ها است و برای افرادی طراحی شده است که می خواهند خود را برای امتحان CCNA Data Center که سطح مقدماتی دوره Data center است آماده کنند. برای مشاهده فیلم آموزش مقدماتی سیسکو CCNA Data Center (سی سی ان ای دیتا سنتر) – DCICN + کلیک کنید.

مدیر سیستم

مدیر سیستم که معمولا به آن مدیر IT نیز گفته می‌شود، مسئول فناوری اطلاعات سازمان است. انواع گوناگونی از مدیران فناوری اطلاعات، مسئولیت‌های متفاوتی نیز دارند. این مسئولیت‌ها شامل ارزیابی نیازهای کامپیوتری سازمان، ارائه توصیه‌هایی برای اصلاح و ارتقا سیستم، استخدام و مدیریت کارشناسان فناوری اطلاعات و حصول اطمینان از امنیت سیستم می‌شود.

نیاز به مدیران سیستم در سال‌های آتی تا ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت و از این رو این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. از جمله مهارت‌های مورد نیاز مدیر سیستم می‌توان به مطالعه در حوزه علوم کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار، کاربری حرفه‌ای سیستم‌عامل لینوکس‌، اسکریپت‌نویسی و مباحث شبکه اشاره کرد.

کارشناس پشتیبانی کاربران کامپیوتر

هنگامی که بحث از کامپیوترها و استفاده از آن‌ها می‌شود، نباید فراموش کرد که کارشناسان پشتیبانی ستون فقرات کاربری کامپیوتر محسوب می‌شوند. این افراد مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوترها را حل می‌کنند و به افراد می‌آموزند تا چگونه با کامپیوتر خود کار کنند.

این افراد شغل سختی دارند، ولی فرصت‌های شغلی خوبی برای آن‌ها وجود دارد و نسبت به بسیاری از مشاغل، درآمد مناسبی نیز دارند. مهارت‌های مورد نیاز این کارشناسان بسته به اینکه در چه حوزه‌ای و در چه سطحی از تخصص به پشتیبانی می‌پردازند متفاوت است و می‌تواند هر یک از آموزش‌های معرفی شده پیشین برای مشاغل حوزه فناوری اطلاعات را شامل شود.

منابع آموزشی مفید برای کارشناس پشتیبانی کاربران کامپیوتر:

  • مجموعه آموزش‌های دروس علوم و مهندسی کامپیوتر + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های مهارتی برای بازار کار + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های توسعه مهارت فردی + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های مهارت‌های کاربردی کامپیوتر (ICDL) + کلیک کنید.

مهندس و تکنسین برق و الکترونیک

نیاز به کارشناسان برق، با افزایش برق مصرفی شهری، صنایع و کارخانجات و مراکز تجاری، روز به روز افزایش می‌یابد و همین امر موجب شده تا این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار بگیرد. همین امر، لزوم برق‌کارهای متخصص و با تجربه را هم در بحث نصب و راه‌اندازی و هم در بحث تعمیرات، برجسته می‌کند. همچنین، با راه‌اندازی مراکز تولید تجهیزات الکترونیک جدید و توسعه کارخانجات موجود، نیاز به نیروی مهندس الکترونیک بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد و بنابراین این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار می‌گیرد.

منابع آموزشی مفید برای مهندس و تکنسین برق و الکترونیک:

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

مکانیک ماشین‌های صنعتی

شاید قرار گرفتن شغل مکانیک ماشین‌های صنعتی در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ کمی تعجب‌برانگیز باشد؛ زیرا کارخانجات، در سال‌های اخیر نسبت به قبل در سراسر جهان کوچک‌تر از قبل شده‌اند. اما نباید فراموش کرد که همچنان کارخانجاتی از قبل بر جای مانده‌اند و البته، کارخانجات جدیدی نیز شکل گرفته‌اند. همگام با گسترش مجدد کارخانجات، نیاز به کارشناسان تعمیر و نگهداری ماشین‌های صنعتی افزایش پیدا می‌کند.

منابع آموزشی مفید برای مکانیک ماشین‌های صنعتی:

مهندس نفت

مهندس‌های نفت بهترین روش‌ها را برای استخراج نفت و گاز تعیین، تجهیزات استخراج را طراحی و توسعه و نقشه‌های حفاری را فرموله و پیاده‌سازی می‌کنند. کارفرمایان در مراکزی که نیاز به استخدام مهندس‌های نفت وجود دارد معمولا ترجیح می دهند افرادی با مدرک کارشناسی مهندسی نفت را استخدام کنند، اما گاه امکان استخدام از دیگر زمینه‌های مهندسی مرتبط نیز وجود دارد.

منابع آموزشی مفید برای مهندس‌های نفت:

مدرس

آموزش دادن کار سختی است. معلم‌ها می‌توانند آینده جهان را تغییر دهند. با آنلاین شدن بخش عمده آموزش جهان به دلیل فراگیری کووید-۱۹، نیاز به مدرسان متخصصی که بتوانند در این زمینه فعالیت کنند، افزایش پیدا کرده و از همین رو این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. رونق روزافزون مراکز آموزش آنلاین نیز به نوبه خود به این نیاز دامن زده است. هر مدرسی می‌تواند در زمینه تخصصی خود به فعالیت و ارائه آموزش بپردازد. تدریس نیاز به مهارت‌های فن بیان، ارائه مطلب و دیگر مهارت‌های مشابه دارد.

منابع آموزشی مفید برای مدرسان:

  • مجموعه آموزش‌های تولید محتوا و آموزش الکترونیک + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های مهارت‌های ارائه و ساخت اسلاید + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های روانشناسی + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های توسعه مهارت فردی + کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش‌های مهارتی برای بازار کار + کلیک کنید.

وکیل

وکلا در واقع نمایندگان افراد، سازمان‌ها و نهادهای دولتی هستند و به مشتریان خود پیرامون حقوق قانونی و مسئولیت‌هایی که دارند مشورت می‌دهند. همچنین، مسائل قانونی و حقوقی را تحلیل می‌کنند تا بهترین اقدامات را تعیین کنند. وکلا در مواقع لزوم از حقوق موکلین خود در دادگاه دفاع می‌کنند.

منابع آموزشی مفید برای وکالت:

خلبان

خلبان‌ها کاری بیش‌تر از راندن هواپیما انجام می‌دهند. عموما، آن‌ها مسئول کارهای دشوارتری هستند و اطمینان حاصل می‌کنند که هواپیماها به صورت امن و روانی پرواز می‌کنند. این مورد، شامل ارائه برنامه‌های پرواز، انجام بررسی‌های هواپیما قبل از پرواز، پیمایش در هوا در پاسخ به موارد اضطراری و سایر تغییرات در پرواز می‌شوند.

خلبان‌ها، دارای تحصیلات در حوزه خلبانی هستند و باید مجوزهای لازم را برای انجام پرواز از نهادهای مرتبط دریافت کرده باشند. مطابق با پیش‌بینی‌ها، استخدام خلبان طی سال‌های آتی تا ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و از همین رو این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

پزشک و جراح

افرادی که به دنبال مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد (و البته وظایف و مسئولیت‌های حساس، مهم و سنگین و در عین حال، سال‌ها تحصیل و مطالعه) هستند، باید شغل پزشکی را در نظر داشته باشند.

پزشکان و جراح‌ها، در فهرست مشاغلی با درآمد بسیار بالا قرار دارند. جراح‌ها، متخصص‌های زنان و زایمان و متخصص‌های بی‌هوشی در زمره پزشکان با درآمد بالا قرار دارند.

مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع آموزشی

پزشک‌ها، بیماری‌ها را تشخیص می‌دهند، در صورت لزوم بیمار را به مرکز مراقبت فوری ارجاع می‌دهند و درمان‌های فردی یا گروهی را آغاز می‌کنند. پزشک‌ها، درمان لازم برای هر بیماری را تجویز می‌کنند، جراحی‌های لازم را انجام می‌دهند و در صورت لزوم، بیمار را به دیگر پزشکان متخصص در زمینه‌های گوناگون ارجاع می‌دهند. آن‌ها ارزیابی پزشکی را انجام می‌دهند و آموزش‌های لازم را به بیمار و اعضای خانواده او می‌دهند.

پژوهش‌ها حاکی از آن است که نیاز به پزشک طی سال‌های آتی در حدود چهار درصد افزایش خواهد داشت و این امر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و بلند مدت دولت‌ها به منظور تامین نیروی متخصص پزشکی دارد. از همین رو، این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. برای مبدل شدن به پزشک، تحصیل در این حوزه ضروری است.

منابع آموزشی مفید برای پزشکی:

دندان‌پزشک

دندان‌پزشک‌ها از سلامت دهان و دندان مراقبت می‌کنند، همچنین به تشخیص بیماری‌های این حوزه و درمان مشکلات دندان و لثه می‌پردازند. آن‌ها ممکن است به درمان دندان‌های آسیب دیده یا کشیدن آن‌ها بپردازند و اقداماتی مانند کاشت دندان و دیگر موارد را انجام دهند.

دندان‌پزشک‌ها جزئی از تیمی شامل کارشناس بهداشت، دستیار دندان‌پزشک و کارشناس فناوری‌های آزمایشگاهی هستند. در حالی که برخی از دندان‌پزشک‌ها به فعالیت‌های عمومی حوزه دندان‌پزشکی می‌پردازند، برخی دیگر، روی تخصص‌هایی مانند پروتزهای دندان، ارتودنسی و جراحی دهانی متمرکز هستند. متخصصان، سال‌های بیشتری را به تحصیل می‌گذارند و به طبع، سطح درآمدهای بالاتری نیز دارند. برای مبدل شدن به دندان‌پزشک، تحصیل در این حوزه ضروری است.

منابع آموزشی مفید برای دندان‌پزشکی:

داروساز

داروسازها، تجویزات دارویی پزشک برای بیمار را تفسیر، تعاملات دارویی بالقوه را تحلیل، مسائل پیرامون پوشش بیمه‌ای داروها را دنبال و داروها را مطابق با استانداردهای موجود توزیع می‌کنند و در عین حال، تکنسین‌های داروخانه را  آموزش می‌دهند. آن‌ها آموزش‌های لازم پیرامون استفاده از داروها و مزایای جانبی آن‌ها را ارائه می‌کنند. تقاضا برای داروسازها طی سال‌های آتی تا ۳ درصد افزایش خواهد داشت و از هیمن رو این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. شایان توجه است که داروسازی از فرصت های شغلی با درآمد بسیار خوب است و بنابراین در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

منابع آموزشی مفید برای داروسازی:

پرستار و پرستار متخصص

همانطور که پیش از این بیان شد، وقوع همه‌گیری کووید-۱۹ موجب تغییراتی در معادلات دنیای کسب و کار شد. یکی از این تغییرات مهم و قابل توجه، افزایش نیاز به پرسنل بخش بهداشت و درمان شامل پزشک‌ها و پرستارها است. البته، تقاضا برای نیروی پرستار صرف‌نظر از بحث کرونا در سال‌های اخیر در کشورهای متعددی وجود داشته است؛ اما وقوع کووید-۱۹، آن را بسیار برجسته‌تر ساخته است. از این رو، پرستاری یکی از مشاغل مهم در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ است. شغل پرستاری حقیقتا همراه با سختی‌ها و پیچیدگی‌های قابل توجهی است.

احتمالا، بسیاری از افراد ضمن مراجعه به پزشک متوجه این نکته شده‌اند که پرستار متخصص نقش مهمی را در مراحل ویزیت و درمان توسط پزشک ایفا می‌کند. پرستارهای متخصص، متناسب با محل کار خود و نیازهای موجود، می‌توانند یک مطب را به طور کامل اداره کنند. پرستارهای متخصص نیز به مدارک بالای دانشگاهی دارند؛ ولیکن بدین شکل، می‌توانند جایگاه شغلی و درآمد خود را بهبود ببخشند.

منابع آموزشی مفید برای پرستاری:

مشاور خانواده و ازدواج

مشاورهای خانواده و ازدواج در مراکز سلامت روان یا در مراکز خصوصی حوزه مشاوره و روان‌شناسی فعالیت می‌کنند. آن‌ها به افراد کمک می‌کنند تا مشکلات خود اعم از خانوادگی و یا در ارتباط با سایر افراد را مدیریت و بر آن‌ها غلبه کنند. این شغل همواره جایگاه مهمی را برای حفظ بهداشت و سلامت روان جامعه داشته و پس از وقوع کووید-۱۹ و پیامدهایی که در حوزه بهداشت اعصاب و روان داشته، اهمین مشاور خانواده و ازدواج نیز افزایش پیدا کرده است. از این رو این شغل در فهرست مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

منابع آموزشی مفید برای مشاور خانواده و ازدواج:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Career Group CompaniesFlex JobsThe Balance Careers
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *