آموزش شناسایی قالب و پلاگین‌های یک سایت — به زبان ساده

۲۱۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
آموزش شناسایی قالب و پلاگین‌های یک سایت — به زبان ساده

اولین چیزی که خواننده یک وب‌سایت با آن مواجه می‌شود، قالب وب‌سایت است. در این مقاله به شناسایی قالب و پلاگین‌های استفاده‌شده در یک سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌پردازیم.

الهام گرفتن از سایت‌های دیگر

هنگام راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید، انتخاب قالب مناسب، تصمیم بسیار مهمی است. اینترنت پر از سایت‌های گوناگون با موضوع‌های مختلف و قالب‌های متفاوت است. شاید هنگام جست‌وجو در اینترنت با ایده‌ای جذاب در یک سایت روبه‌رو شده باشید و بخواهید از آن ایده برای بهتر کردن سایت خود، استفاده کنید. در بعضی موارد شاید بخواهید تقریبا همان طرح و ویژگی را به‌عنوان سایت خودتان و با مطالبی متفاوت ارائه دهید.

این سایت از چه قالبی استفاده می‌کند؟

با توجه به هزاران قالب رایگان و پولی وردپرس، رسیدن به خواسته شما کار آسانی خواهد بود. سایت‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در ادامه دو روش به شما معرفی می‌کنیم. در این روش‌ها یاد می‌گیرید چگونه قالب و پلاگین‌های موجود در یک سایت را شناسایی و از آنها در قالب خود استفاده کنید.

روش اول: پیدا کردن نام و نشان قالب وردپرس استفاده‌شده توسط یک وب‌سایت با استفاده از (IsItWP)

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناسایی قالب وردپرسی که توسط یک وب‌سایت استفاده می‌شود، (IsItWP) است. (IsItWP) ابزاری آنلاین است که به شما امکان می‌دهد پلاگین‌ها (plugin) و قالب‌ استفاده‌شده توسط یک وب‌سایت وردپرس را جستجو کنید.

روش کار با ابزار (IsItWP)

ابتدا وارد وب‌سایت (IsItWP) شوید و نشانی اینترنتی وب‌سایت موردنظرتان را وارد کنید. اولین چیزی که (IsItWP) بررسی می‌کند این است که آیا وب‌سایت موردنظر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کند یا خیر. اگر وب‌سایت موردنظر با وردپرس ساخته‌شده باشد (IsItWP) کار خود را آغاز خواهد کرد. در اولین قدم، به دنبال نوع قالبی که این وب‌سایت استفاده کرده می‌گردد. سپس پلاگین‌های وردپرس استفاده‌شده در وب‌سایت را شناسایی می‌کند. در پایان، گزارش کاملی را با جزئیات بیشتر در مورد پلاگین‌ها و قالب‌ مورداستفاده در وب‌سایت موردنظر، ارائه می‌دهد. (IsItWP) می‌تواند جزئیات مربوط به یک قالب سفارشی وردپرس و یا یک موضوع خاص را هم گزارش دهد.

با توجه به گزارشی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید نام قالب آن وب‌سایت را شناسایی کنید و با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت به دنبالش بگردید. اگر قالبی عمومی باشد ممکن است بتوانید آن را به‌صورت رایگان و یا پولی دانلود کنید. در غیر این صورت، با جست‌وجو کردن نام آن، چیزی دستگیر شما نمی‌شود.

روش دوم:  شناسایی دستی قالب وردپرس استفاده‌شده توسط یک وب‌سایت

گاهی صاحبان وب‌سایت، نام قالب وردپرس را تغییر می‌دهند. آن‌ها از یک ابزار توقف در سایت خود استفاده می‌کنند که مانع کندوکاوهای ابزاری مانند (IsItWP) می‌شود. به‌هرحال می‌توان به آنها حق داد. اگر از دید بازار و رقابت بر سر بالاترین سودآوری به این موضوع نگاه کنیم کاملا هم منطقی به نظر می‌رسد.

به دنبال سرنخ در کدها

البته هنوز هم ممکن است مقدار زیادی سرنخ قابل‌شناسایی در کدها وجود داشته باشد که بتوانید با استفاده از آن، قالب و پلاگین‌های سایت را شناسایی و در قالب وردپرس خود استفاده کنید. هر قالب وردپرس به یک فایل (style.css) نیاز دارد. این همان فایل استایلی است که گاهی هنگام نصب یک قالب جدید روی سیستم وردپرسمان، گم می‌شود و ما را به‌زحمت می‌اندازد! این فایل شامل صفحه‌ای است که وردپرس نام قالب، نویسنده، موضوع، URI، نسخه و غیره را در آن می‌نویسد. همچنین سبک‌های CSS استفاده‌شده در قالب نیز همین‌جا نوشته می‌شوند. برای پیدا کردن این فایل ابتدا باید از وب‌سایت موردنظرتان بازدید کنید. سپس روی یک قسمت از صفحه سایت، راست کلیک کرده و از منوی بازشده روی گزینه «مشاهده منبع صفحه» یا (View Page Source) کلیک کنید. البته می‌توانید از دکمه میانبر (Ctrl+U) هم برای این کار استفاده کنید.

بعدازاین کار به صفحه‌ای در یک پنجره جدید از مرورگر منتقل می‌شوید. در این صفحه به‌جز کدها چیزی برای نمایش وجود ندارد. حالا باید در این صفحه یک خط کد را پیدا کنید. چیزی شبیه به این:


شما می‌توانید روی URL موجود در این خط کلیک کنید تا فایل (style.css) باز شود. در بالای فایل (style.css) بلوک هدر قالب را مشاهده خواهید کرد که حاوی اطلاعاتی درباره قالب استفاده‌شده در وب‌سایت است. به‌طور معمول، چیزی شبیه به این خواهد بود:


در مثال بالا، می‌توانید فایل (style.css) را که از یک قالب دیگر بالاآمده مشاهده کنید. این فایل (style.css) دیگر همان استایل‌شیت (stylesheet) قالب اصلی است و با کلیک روی آن می‌توانید قالب اصلی را که این سایت از آن استفاده می‌کند پیدا کنید و بر اساس آن، وب‌سایت خود را بسازید.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

#

منبع

 

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «آموزش شناسایی قالب و پلاگین‌های یک سایت — به زبان ساده»

Article is very Nice

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *