دامیننس چیست؟ – از کاربرد تا نحوه استفاده در بازار ارزهای دیجیتال

۴۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ مهر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
دامیننس چیست؟ – از کاربرد تا نحوه استفاده در بازار ارزهای دیجیتال

دامیننس بیت کوین به مقدار سلطه بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند. بازار ارزهای دیجیتال دارای رمزارزهای متنوعی است که هر کدام از آن‌ها سهمی از بازار کریپتو را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر زمانی که قیمت ارز دیجیتال را در تعداد آن ضرب کنیم ارزش بازار رمزارز مربوطه به دست می‌آید که می‌توانیم آن را با مارکت کپ کل موجود در بازار ارزهای دیجیتال مقایسه کنیم. برای مثال زمانی که ارزش بازار بیت کوین را با مارکت کپ کل مقایسه می‌کنیم، میزان سلطه بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال مشخص می‌شود که از آن می‌توانیم برای تحلیل بازار کریپتو استفاده کنیم. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که دامیننس چیست و مفهوم آن را شرح می‌دهیم و در ادامه توضیحاتی درباره کاربرد و نحوه استفاده از آن ارائه می‌کنیم.

997696

دامیننس چیست؟

دامیننس به مقدار سلطه رمزارز موردنظر در بازار ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند. از سویی دیگر با توجه به اینکه بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال بیشترین سلطه را در بازار کریپتو دارد، معمولا دامیننس بیت کوین برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. دامیننس بیت کوین که توجه بسیاری از افراد را در حوزه کریپتوکارنسی‌ها به خود معطوف کرده است به مقدار درصدی از ارزش بازار بیت کوین نسبت به ارزش بازار ارزهای دیجیتال دیگر اشاره می‌کند. با توجه به اینکه بیت کوین اولین و شناخته شده‌ ترین ارز دیجیتال محسوب می‌شود، این ارز دیجیتال تاثیر زیادی بر روی نوسانات ارزهای دیجیتال دیگر دارد. با توسعه ارزهای دیجیتال دیگر و رشد بازار ارزهای دیجیتال دامیننس بیت کوین یکی از مهم‌ترین موضوعات برای تحلیل و بررسی در حوزه ارزهای دیجیتال شده است.

مفهوم دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین شاخصی مهم در بازار ارزهای دیجیتال است که بیان‌گر نسبت ارزش بازار بیت کوین به ارزش بازار کل رمزارزها در بازار کریپتو است. دامیننس بیت کوین نسبتی پویا است که بزرگی نسبی بازار بیت کوین و تاثیر آن را در بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد.

تصویری نمادین از سلطه بیت کوین در بازار

از این شاخص برای نشان‌ دادن سهم بازار بیت کوین نسبت به بازار ارزهای دیجیتال دیگر استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از مفاهیم مرتبط با دامیننس بیت کوین را شرح می‌دهیم.

  • مارکت کپ: «ارزش بازار» (Market Capitalization) ارز دیجیتال با ضرب قیمت رمزارز مربوطه در تعداد کوین در گردش حاصل می‌شود. برای مثال مارکت کپ بیت کوین برابر است با قیمت یک بیت کوین ضرب در تعداد بیت‌کوین‌های موجود در بازار مربوطه.
  • مارکت کپ کل: مارکت کپ کل برابر با مجموع ارزش بازار ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتو است که شامل بیت کوین نیز می‌شود.

یادگیری تحلیل بازار کریپتو با فرادرس

برای اینکه بتوانید توکن‌هایی که پتانسیل بالایی برای رشد دارند را در بازار ارزهای دیجیتال پیدا کنید، لازم است تا از ترکیب تحلیل‌های بنیادی، آنچین و تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید. در تحلیل بنیادی می‌بایست برخی از عوامل تاثیرگذار در نوسانات رمزارز مربوطه همانند میزان کاربردی بودن توکن و فعالیت‌های تیم پروژه رمزارزی را بررسی کنید.

از سویی دیگر در تحلیل آنچین نیز برخی از شاخص‌های مربوط به بسترهای غیرمتمرکز همانند افزایش یا کاهش تعداد کیف پول‌های فعال برای رمزارز مربوطه بررسی می‌شود. تحلیل تکنیکال نیز با استفاده از ابزارهایی همانند انواع اندیکاتورها سعی می‌کند روندهای آتی را در بازار ارزهای دیجیتال شناسایی کند. بنابراین افرادی که سعی دارند در بازار ارزهای دیجیتال کسب سود کنند نیاز دارند تا از ترکیبی از تحلیل‌های ذکر شده استفاده کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نمودار دامیننس بیت کوین چیست؟

نمودار دامیننس بیت کوین ابزاری کاربردی برای درک میزان سلطه بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال است. تحلیل این نمودار ممکن است در ابتدا مقداری مشکل به‌نظر برسد ولی یادگیری آن باعث می‌شود تا به منبع باارزشی برای بررسی بازار کریپتو دسترسی پیدا کنید.

نمودار دامیننس بیت کوین (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تحلیل نمودار دامیننس بیت کوین

نمودار دامیننس بیت کوین از دو محور افقی و عمودی تشکیل شده است که در محور افقی زمان و در محور عمودی درصد دامیننس بیت کوین نشان داده می‌شود. نمودار دامیننس بیت کوین از این نظر منحصر به فرد است که بجای قیمت تغییرات سهم بازار بیت کوین را نشان می‌دهد.

  • محور زمان: انتخاب بازه زمانی برای محور زمان بر روی نحوه تعبیر از بازار تاثیرگذار است. تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر همانند روز و هفته، نوسانات سریع را نشان می‌دهد که بیان‌گر روندهای کوتاه‌مدت یا عکس‌العمل بازار به رویدادها است. از سویی دیگر تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر همانند ماهانه یا سالیانه نمایی بزرگتر از بازار را نشان می‌دهد که بیان‌گر روندهای بلندمدت‌تر و تغییر در احساسات موجود در بازار است.
  • درصد دامیننس: این محور قسمت اصلی نمودار دامیننس بیت کوین است که نشان می‌دهد چه مقدار از ارزش بازار ارزهای دیجیتال مربوط به بیت کوین است. لازم به ذکر است که تغییرات جزئی در درصد دامیننس نیز ناشی از تغییرات قابل توجهی در ارزش بازار بیت کوین است.

کاربرد دامیننس چیست؟

تریدرها و تحلیل‌گران بازار ارزهای دیجیتال با اندازه‌گیری و دنبال‌ کردن دامیننس بیت کوین میزان احساسات بازار را اندازه‌گیری می‌کنند و از احتمال تغییرات در رفتار سرمایه‌گذاران در این بازار آگاه می‌شوند. برای مثال رشد دامیننس بیت کوین در زمان وجود عدم قطعیت در بازار ارزهای دیجیتال بیان‌گر این موضوع است که سرمایه‌گذاران اعتبار بیشتری به امنیت بیت کوین نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر داده‌اند.

از سویی دیگر کم شدن دامیننس بیت کوین نیز بیان‌گر این موضوع است که سرمایه‌گذاران و تریدرها توجه بیشتری به آلتکوین‌ها دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آلت‌کوین‌ها می‌توانید مطلب آلت کوین چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید. لازم به ذکر است که دامیننس بیت کوین نسبتی ثابت نیست و با روندهای بازار، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و توسعه و معرفی کوین‌های جدید تغییر می‌کند.

تصویری نمادین از بیت کوین در میان نمادهای تحلیلی در بازار - دامیننس چیست

دلیل اهمیت دامیننس بیت کوین چیست؟

اهمیت دامیننس بیت کوین به این دلیل است که شاخصی مهمی برای تحلیل میزان سلامت بازار ارزهای دیجیتال است. با توجه به اینکه بیت کوین بیشترین سلطه را در بازار ارزهای دیجیتال دارد، این موضوع بیان‌گر میزان قدرت و معروفیت آن است که از سویی دیگر می‌تواند به عنوان شاخصی برای نشان دادن جو کلی بازار باشد. بنابراین تریدرها و سرمایه‌گذاران برای اینکه بتوانند بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنند لازم است تا به دامیننس بیت کوین توجه کنند.

عوامل تاثیرگذار بر دامیننس بیت کوین

دانستن عوامل تاثیرگذار بر روی دامیننس بیت کوین برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. با توجه به اینکه میزان عرضه بیت کوین محدود است و این عرضه به‌طور آهسته در بازار انجام می‌شود، قیمت بیت کوین بیشتر از توکن‌های در حال گردش در بازار بر روی نوسانات ارزش بازار تاثیر‌گذار است. قیمت بیت کوین و درنتیجه دامیننس آن با توجه به عوامل متعددی می‌تواند نوسان کند. برخی از این عوامل شامل احساسات بازار، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و نحوه عملکرد آلتکوین‌ها می‌شود.

همگام با بلوغ بازار ارزهای دیجیتال و افزایش تعداد ارزهای دیجیتال و ایجاد نوآوری‌هایی همانند امور مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی، دامیننس بیت کوین برای حفظ سطوح قبلی خود ممکن است با دشواری‌هایی مواجه شود. بنابراین با وجود اینکه دامیننس بیت کوین برای تحلیل بازار بسیار کاربردی است اما لازم است تا برای تحلیل جامع‌تر، دامیننس را در کنار سایر اندیکاتورهای موجود در بازار بررسی کنیم.

در ادامه برخی از عوامل تاثیرگذار در دامیننس بیت کوین را در قالب چهار سوال مطرح می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

  • تاثیرجو بازار در دامیننس چیست؟
  • تاثیر قانون‌گذاری در دامیننس چیست؟
  • تاثیر پذیرش بیت کوین در دامیننس چیست؟
  • تاثیر عرضه و تقاضا در دامیننس چیست؟

تاثیر جو بازار در دامیننس چیست؟

جو بازار یا میزان و نحوه احساسات بازار تاثیر مهمی در مشخص کردن دامیننس بیت کوین دارد. زمانی که سرمایه‌گذاران نسبت به بیت کوین نظری مثبت دارند و انتظار بازاری گاوی را از این ارز دیجیتال دارند، تمایل بیشتری برای خرید و نگهداری آن نشان‌ می‌دهند.

این موضوع باعث افزایش مارکت کپ بیت کوین و در نتیجه دامیننس آن می‌شود. از سویی دیگر زمانی که افراد انتظار بازاری نزولی را از بیت کوین دارند، در این حالت افراد تمایل کمتری به خرید و نگهداری ارز دیجیتال دارند. این موضوع باعث کاهش ارزش بازار و دامیننس بیت کوین می‌شود.

تصویری نمادین از قیمت بیت کوین در اوج - دامیننس چیست

تاثیر قانون‌گذاری در دامیننس چیست؟

شرایط قانون‌گذاری برای بیت کوین می‌تواند تاثیر زیادی در دامیننس آن داشته باشد. در این حالت زمانی که شرایط قانون‌گذاری پشتیبانی بیشتری از بیت کوین انجام دهد، این موضوع باعث می‌شود تا افراد بیشتری نسبت به خرید و نگهداری بیت کوین اقدام کنند که باعث افزایش ارزش بازار بیت کوین و در نتیجه دامیننس آن می‌شود.

از سویی دیگر در صورتی که عوامل مربوط به قانون‌گذاری سخت‌گیری‌های بیشتری را درباره بیت کوین انجام دهند، این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌های کمتری در بیت کوین انجام شود که در نتیجه باعث کاهش مارکت کپ و دامیننس آن می‌شود.

تاثیر پذیرش بیت کوین

هر اندازه میزان پذیرش بیت کوین بین افراد جامعه افزایش پیدا کند، مارکت کپ آن نیز افزایش بیشتری پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا سهم بیت کوین از بازار ارزهای دیجیتال نیز رشد کند. از سویی دیگر با کاهش میزان پذیرش بیت کوین، ارزش بازار آن و در نتیجه دامیننس مربوطه کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا جزو عوامل اصلی تاثیرگذار در تغییرات دامیننس بیت کوین است. در این حالت با افزایش میزان تقاضا در بازار بیت کوین، قیمت و مارکت کپ آن بالا می‌رود و باعث حفظ سلطه بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. در حالتی برعکس زمانی که میزان تقاضا برای بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، این موضوع باعث کاهش قیمت و ارزش بازار آن می‌شود که در نهایت سلطه بیت کوین را در بازار کریپتو کاهش می‌دهد.

سهم بازار بیت کوین

زمانی که صحبت از سهم بازار بیت کوین می‌شود به معنی نسبت دامیننس بیت کوین است که مقدار مارکت کپ بیت کوین را نسبت به مارکت کپ کل بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد. این شاخص بیان‌گر قدرت نسبی بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال است.

هراندازه دامیننس بیت کوین بیشتر باشد بیان‌گر این موضوع است که بیت کوین سهم بیشتری از بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده است. از سویی دیگر هر اندازه دامیننس بیت کوین پایین‌تر باشد این موضوع را نشان می‌دهد که سهم آلت‌کوین‌های دیگر از بازار کریپتو افزایش یافته است.

تصویری نمادین از بیت کوین در میان نمودار ستونی قیمت

فعالان بازار ارزهای دیجیتال با دنبال کردن میزان سهم بازار بیت کوین در بازار کریپتو از میزان مشارکت سرمایه‌گذاران در بازار بیت کوین نسبت به بازار آلت‌کوین‌ها مطلع می‌شوند. برای مثال افزایش دامیننس بیت کوین بیان‌گر استقبال فعالان بازار از سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزهای جدیدتر است. لازم به ذکر است که ارزهای دیجیتال نوظهور ریسک بالاتری در سرمایه‌گذاری دارند.

سهم بازار بیت کوین در طول زمان نوسانات زیادی را تجربه کرده است که بیان‌گر تکامل اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. در ابتدا بازار بیت کوین سهم زیادی از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده بود ولی با ظهور رمزارزهای دیگر این سهم به تدریج کاهش یافته است.

این نوسانات تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. برخی از این عوامل شامل حرکات قیمت بیت کوین، ایجاد و رشد ارزهای دیجیتال رقیب و گسترش عمومی بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. با وجود اینکه بازار بیت کوین نقشی پررنگ در بازار ارزهای دیجیتال دارد، اما با گسترش بازار ارزهای دیجیتال دیگر شاهد تغییراتی در میزان سهم بازار بیت کوین نسبت به سهم دیگر رمزارزها در بازار کریپتو هستیم.

تاثیر دامیننس بیت کوین در ارزهای دیجیتال

دامیننس بیت کوین تاثیر مشخصی در ارزهای دیجیتال دیگر دارد. تاثیر تغییراتی که در دامیننس بیت کوین روی می‌دهد را می‌توانیم در نحوه عملکرد رمزارزهای دیگر بازار مشاهده کنیم. کم شدن سلطه بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال معمولا نوید دهنده شروع «فصل آلت‌کوین‌ها» (Altseason) است.

فصلی که در آن افزایش ارزش آلت‌کوین‌ها هم از لحاظ قیمت دلاری و هم نسبت به ارزش بیت کوین روی می‌دهد. در آلت سیزن شاهد ورود سرمایه به آلت‌کوین‌ها هستیم. سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها با توجه به نوآوری‌های انجام شده، پیش‌بینی افزایش ارزش آن‌ها و تغییرات در جو بازار مربوطه ایجاد می‌شود. ورود سرمایه‌ به بازار آلت‌کوین‌ها باعث افزایش قیمت آن‌ها می‌شود و عملکرد آن‌ها بهتر از بیت کوین می‌کند و در نتیجه سهم بازار بیت کوین را از کل بازار ارزهای دیجیتال کاهش می‌‌دهد.

تصویری نمادین از بیت کوین در میان نمادهایی از نمودار ستونی قیمت

در حالتی برعکس زمانی که سلطه بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، نشانه‌ای از تثبیت در اعتبار بازار بیت کوین است. این افزایش سلطه با کاهش اعتبار و ارزش آلت‌کوین‌ها همراه است. در این حالت سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری بیشتر در بیت کوین نسبت به آلت‌کوین‌ها اقدام می‌کنند.

این موضوع معمولا در زمان نوسانات شدید قیمت در بازار و عدم ثبات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال روی می‌دهد. این تغییر در دامیننس بیت کوین به دلیل کاهش ارزش رمزارزهای دیگر در برابر بیت کوین است و جریان سرمایه را از ارزهای دیجیتال دیگر به سمت بیت کوین سرازیر می‌کند.

تعامل بین دامیننس بیت کوین و عملکرد آلت‌کوین‌ها پیچیده است و جوانب متفاوتی از بازار ارزهای دیجیتال همانند احساسات بازار و جهت‌گیری فعالان بازار را نشان می‌دهد. بنابراین تغییراتی که در دامیننس بیت کوین روی می‌دهد اطلاعات ارزشمندی را از بازار ارزهای دیجیتال در اختیار افراد قرار می‌دهد. البته همواره به این موضوع دقت کنید که تحلیل دامیننس بیت کوین همواره باید در قالب بزرگتری از بازار و روندهای مربوطه انجام شود.

مزایا و معایب دامیننس بیت کوین چیست؟

سلطه بیت کوین در بازار دارای مزایا و معایبی است که در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که مزایای دامیننس بیت کوین چیست و در ادامه توضیحاتی درباره معایب آن ارائه می‌کنیم.

مزایای دامیننس بیت کوین

مزایای سلطه بیت کوین در بازار به شرح زیر است.

  • نقدینگی: بیت کوین نقدشونده‌ترین ارز دیجیتال است که میزان نقدشوندگی آن معمولا از دارایی‌های سنتی پیشی می‌گیرد. نقدینگی بالا باعث می‌شود تا خرید و فروش آن راحت‌تر شود و این موضوع به نفع تریدرها و سرمایه‌گذاران است.
  • تاثیر شبکه: بیت کوین تاثیر شبکه‌ای بالایی دارد. این موضوع به این معنی است که هر اندازه افراد بیشتری از آن استفاده کنند، احتمال پیوستن افراد بیشتری به آن وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود تا سلطه بیت کوین در بازار تثبیت شود.
  • امنیت: بیت کوین امن‌ترین ارز دیجیتال است که بلاک‌چین آن قادر است تراکنش‌هایی امن و غیرقابل تغییر را در شبکه ایجاد کند. این موضوع برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال پیدا کردن دارایی مناسبی برای خرید هستند از جذابیت بالایی برخوردار است.
تصویری نمادین از افزایش دامیننس بیت کوین

معایب سلطه بیت کوین در بازار چیست؟

در ادامه برخی از معایب سلطه بیت کوین در بازار را شرح می‌‌دهیم.

  • نوسانات بیت کوین: بیت کوین دارای نوسانات زیادی است. این موضوع به این معنی است که قیمت آن در بازه زمانی کوتاهی می‌تواند نوسانات زیادی را تجربه کند. این ویژگی بیت کوین نحوه عملکرد این ارز دیجیتال را برای آینده دشوار می‌کند که این موضوع یکی از معایب آن برای سرمایه گذاران محسوب می‌‌شود.
  • مقیاس‌پذیری: بلاک‌چین بیت کوین نسبت به شبکه‌های بلاک‌چینی دیگر کارایی کمتری دارد. این موضوع باعث می‌شود تا انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین طولانی‌تر شود. بنابراین این موضوع برای افرادی که به دنبال انجام تراکنش‌های سریع در بسترهای بلاک‌چینی هستند یکی از معایب سلطه بیت کوین در بازار محسوب می‌شود.
  • ریسک فورک: بیت کوین مستعد فورک است. فورک به معنی تقسیم شدن بلاک‌چین بیت کوین به دو بلاک‌چین مجزا است. این موضوع برای سرمایه‌گذاران و تریدرهای بیت کوین یکی از معایب دامیننس بیت کوین محسوب می‌شود. ایجاد فورک باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران نسبت به اینکه کدام شبکه بیت کوین، شبکه اصلی است دچار تردید شوند.

دامیننس بیت کوین در برابر آلت‌کوین‌ها

دامیننس بیت کوین در مقایسه با آلت‌کوین‌ها نیز شاخص مهمی محسوب می‌شود. در حالت کلی بیت کوین بیشترین سلطه را در بازار ارزهای دیجیتال دارد و در ادامه اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر سهم‌های کوچک‌تری از بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند. زمانی که دامیننس بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، بازار آلت‌کوین‌ها راکد است. زمانی که دامیننس آلت‌کوین‌ها افزایش پیدا می‌کند، در این حالت ارزش آلت‌کوین‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند. در حالیکه قیمت بیت کوین در محدوده قبلی نوسان می‌کند.

نحوه عملکرد تاریخی دامیننس بیت کوین

بررسی نحوه عملکرد تاریخی دامیننس بیت کوین زمانی که سلامت بازار ارزهای دیجیتال را تحلیل می‌‌کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به پیشینه تاریخی سلطه بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین توانسته است طی سالیان متوالی دامیننس بالای ۶۰٪ از سهم بازار کریپتو را برای خود حفظ کند.

البته در مواردی نیز دامیننس بیت کوین کاهش یافته است. برای مثال در بازار گاوی سال ۲۰۱۷ ارزش بازار آلت‌کوین‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرد. در آن سال آلت‌کوین‌ها توانستند مقداری بیشتر از قبل از سهم بازار کریپتو را به خود اختصاص دهند.

برای اینکه بتوانید از اطلاعات دامیننس بیت کوین در تحلیل نمودار قیمت برای ترید ارزهای دیجیتال استفاده کنید، لازم است تا با مفاهیم مربوطه به تحلیل تکنیکال آشنا شوید. برای این‌ منظور می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال و رمزارزها فرادرس را مشاهده کنید.

نحوه استفاده از دامیننس بیت کوین

از دامیننس بیت کوین می‌توان برای پیش‌بینی روندهای احتمالی ارزهای دیجیتال و انجام معاملات موفق استفاده کرد. ترید با دامیننس بیت کوین یکی از روش‌های جذاب برای کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال است. در ادامه برخی از استراتژی‌های ترید دامیننس بیت کوین را شرح می‌دهیم.

ترید بلند مدت

تریدرهای بلند مدت می‌توانند با استفاده از دامیننس بیت کوین و بازار صعودی بلندمدت آن با خرید و نگهداری بیت کوین از این بازار کسب سود کنند. این استراتژی تا زمانی که بیت کوین روند صعودی خود را ادامه می‌دهد سودآور است.

ترید کوتاه مدت

تریدرهای کوتاه مدت نیز می‌توانند با توجه به نوسانات کوتاه مدت بازار بیت کوین از این بازار کسب سود کنند. استراتژی کوتاه مدت ترید در بازار بیت کوین نیز زمانی که تریدرها بتوانند نوسانات کوتاه مدت این بازار را پیش‌بینی کنند یکی از استراتژی‌های سودزا محسوب می‌شود.

تصویری از نماد بیت کوین- دامیننس چیست

ترید مومنتوم

تریدرهای مومنتوم نیز می‌توانند با توجه به تاثیر شبکه‌ای بیت‌کوین نسبت به ترید این ارز دیجیتال اقدام کنند. این استراتژی نیز در صورتی که تریدرها بتوانند جهت درست مومنتوم را در بازار مربوطه پیش‌بینی کنند می‌تواند روشی برای کسب درآمد از بیت کوین باشد.

سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها

سرمایه‌گذاران می‌توانند با در نظر گرفتن دامیننس بیت کوین و در زمانی که این شاخص برای بیت کوین روندی نزولی دارد، با پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد در این بازار نسبت به کسب سود از آن‌ها اقدام کنند.

برای یادگیری نحوه پیدا کردن توکن‌هایی که احتمال رشد قیمت بیشتری دارند، می‌توانید فیلم آموزش شناسایی توکن‌های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه‌گذاری فرادرس را مشاهده کنید.

یادگیری ترید با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند ترید در بازارهای مالی را فرا بگیرند لازم است تا در ابتدا با توجه به بازار مربوطه عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمتی دارایی موردنظر را شناسایی کنند. در ادامه نیز لازم است با استفاده از تحلیل تکنیکال روندهای مربوطه را در بازار موردنظر بررسی کنند. تحلیل تکنیکال به تریدرها کمک می‌‌کند تا بتوانند نواحی مناسب برای ورود به معامله و تیک پروفیت را در نمودار قیمت شناسایی کنند.

این موضوع به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با توجه به انتخاب این نواحی و قرار دادن حد ضرر از مدیریت ریسک مناسبی نیز برای ترید استفاده کنند. بنابراین برای یادگیری ترید در ابتدا لازم است تا بازار مربوطه را مشخص کنیم، سپس پس از انجام تحلیل بنیادی با توجه به بازار انتخابی، نسبت به استفاده از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال اقدام کنیم.

برای این منظور لازم است تا تریدرها با انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال مخصوصا نمودار شمعی آشنایی داشته باشند تا بتوانند با شناسایی انواع الگوهای قیمتی در آن نسبت به پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی اقدام کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده آموزش‌های بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که دامیننس چیست و درباره مفهوم دامیننس بیت کوین توضیحاتی را ارائه کردیم. در ادامه به شرح این موضوع پرداختیم که نمودار دامیننس بیت کوین چیست و تحلیل این نمودار را بیان کردیم.

سپس کاربرد دامیننس را بیان کردیم و یاد گرفتیم که دلیل اهمیت دامیننس بیت کوین چیست. عوامل تاثیرگذار در دامیننس بیت کوین را بیان کردیم و سوالاتی نظیر تاثیر جو بازار در دامیننس چیست، تاثیر قانون‌گذاری در دامیننس چیست، تاثیر پذیرش بیت کوین در دامیننس چیست و تاثیر عرضه و تقاضا در دامیننس چیست را پاسخ دادیم. سهم بازار بیت کوین را شرح دادیم و تاثیر دامیننس بیت کوین در دیگر ارزهای دیجیتال را بیان کردیم.

در ادامه به این موضوع پرداختیم که مزایا و معایب دامیننس بیت کوین چیست و آن‌ها را به‌طور جداگانه شرح دادیم. سپس دامیننس بیت کوین در برابر آلت‌کوین‌ها را بیان کردیم و توضیحاتی درباره نحوه عملکرد دامیننس بیت کوین ارائه کردیم. در پایان نیز استراتژی‌های ترید با دامیننس بیت کوین را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بیت کوین — رایگان و از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
TheblockTokenmetricsPaybis
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *