۴۰ کتاب هوش مصنوعی مهم که باید بخوانید – معرفی بهترین عناوین

۱۱۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
۴۰ کتاب هوش مصنوعی مهم که باید بخوانید – معرفی بهترین عناوین

«هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) یکی از رشته‌های پرکاربرد امروزی است که شاهد کاربردهای آن در جنبه‌های مختلف زندگی انسان هستیم. امروزه، در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها به نیروی متخصصی نیاز دارند که دانش تخصصی خوبی در شاخه های هوش مصنوعی داشته باشد. به همین خاطر، افراد زیادی برای پیشرفت در حوزه کاری خود، تصمیم به یادگیری مفاهیم تخصصی هوش مصنوعی گرفته‌اند. برای یادگیری هوش مصنوعی منابع آموزشی مختلفی در بستر اینترنت وجود دارد. علاقه‌مندان به این حوزه از فناوری اطلاعات می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین، مشاهده فیلم‌های آموزشی و مطالعه کتب مختلف دانش خود را در این زمینه بالا ببرند. در مطلب حاضر از مجله فرادرس قصد داریم به معرفی ۴۰ کتاب هوش مصنوعی بپردازیم که می‌توانند در راستای پیشرفت دانش تخصصی، به افراد کمک کنند.

فهرست مطالب این نوشته

در این مطلب، پس از توضیح دلیل اهمیت یادگیری مفاهیم و روش‌های هوش مصنوعی، به معرفی کتاب‌های این حوزه می‌پردازیم. سعی ما بر این است کتاب‌های آموزشی را در چندین دسته مجزا قرار دهیم و تفکیک این کتاب‌ها را بر اساس موضوعات مختلف نظیر کتاب‌های آموزشی هوش مصنوعی برای افراد مبتدی و متخصص، منابع آموزشی هوش مصنوعی برای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، کتب آموزشی هوش مصنوعی برای برنامه نویسی و تحلیل داده و کتاب‌ها نظری و تاریخچه هوش مصنوعی انجام دهیم.

چرا هوش مصنوعی یاد بگیریم؟

هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های فناوری اطلاعات است که شاهد پیشرفت‌های اخیر آن در زندگی خود بوده‌ایم و می‌توان کاربرد آن را در فعالیت‌های کسب و کار، استفاده از دستگاه‌های هوشمند نظیر گوشی تلفن همراه و لپتاپ و طراحی و ساخت ابزارها و لوازم هوشمند منازل ملاحظه کرد. به عبارتی، می‌توان گفت هوش مصنوعی و دستاوردهای آن به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده‌اند و به همین خاطر افراد برای پیشبرد اهداف خود باید با این حوزه آشنا شوند و بنا به نیاز خود، به یادگیری ابزارها و مفاهیم هوش مصنوعی بپردازند.

در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین کتاب های هوش مصنوعی بپردازیم تا افراد بر اساس سطح نیاز و دانش تخصصی خود، دانش خود را در این زمینه افزایش دهند. محتوای این مطلب به صورت عناوین زیر تقسیم‌بندی شده‌اند:

  • کتاب آموزشی هوش مصنوعی برای افراد مبتدی
  • کتاب‌های آموزشی هوش مصنوعی برای یادگیری ماشین
  • منابع آموزشی هوش مصنوعی برای یادگیری عمیق
  • کتاب هوش مصنوعی برای برنامه نویسی
  • منابع مطالعاتی هوش مصنوعی برای تحلیل داده
  • کتاب های تاریخچه و تئوری هوش مصنوعی
  • کتاب های هوش مصنوعی برای سطوح پیشرفته

در ادامه، به معرفی کتاب‌های هر بخش می‌پردازیم.

کتاب های آموزشی هوش مصنوعی برای افراد مبتدی

اگر شما فردی هستید که هیچ دانش پیش زمینه‌ای در حوزه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ندارید، باید در ابتدا به سراغ منابعی بروید که اصول و مفاهیم اولیه این حوزه را به شما آموزش می‌دهند. در این بخش، به معرفی بهترین منابع آموزشی هوش مصنوعی برای یادگیری مفاهیم پایه‌ای آن می‌پردازیم.

۱. کتاب هوش مصنوعی An Introduction To Statistical Learning

بخش زیادی از وظایف متخصصان هوش مصنوعی و «یادگیری ماشین» (Machine Learning) به کار با داده و تحلیل آن‌ها اختصاص دارد. با استفاده از مفاهیم کتاب An Introduction to Statistical Learning می‌توانید با ابزارهای کاربردی برای تحلیل داده آشنا شوید.

مثال‌های کاربردی مختلفی در این دو کتاب هوش مصنوعی به زبان برنامه نویسی پایتون و زبان برنامه نویسی R ارائه شده‌اند تا با کمک آن‌ها مفاهیم «رگرسیون» (Regression)، «دسته‌بندی» (Classification)، «خوشه‌بندی» (Clustering)، «یادگیری عمیق» (Deep Learning)، «یادگیری نظارت شده» (Supervised Learning) و «یادگیری نظارت نشده» (unsupervised Learning) را یاد بگیرید.

کتاب آموزشی An Introduction to Statistical Learning

۲. کتاب آموزشی The Elements Of Statistical Learning

از دیگر کتاب‌های سطح مقدماتی برای یادگیری مفاهیم پایه‌ای ماشین لرنینگ می‌توان به کتاب آموزشی The Elements of Statistical Learning اشاره کرد. این کتاب بر مفاهیم تئوری هوش مصنوعی به جای ریاضیات آن تمرکز دارد. افرادی که قصد دارند در حوزه «دیتا ساینس» (Data Science) و «داده کاوی» (Data Mining) قدم بگذارند، می‌توانند از مطالعه این کتاب برای یادگیری مفاهیمی همچون یادگیری نظارت شده و یادگیری نظارت نشده، «شبکه عصبی» (Neural Network) و الگوریتم های یادگیری ماشین شروع کنند.

کتاب آموزش آمار برای یادگیری هوش مصنوعی

۳. کتاب آموزش ریاضیات هوش مصنوعی Mathematics For Machine Learning

الگوریتم‌های یادگیری ماشین و الگوریتم های یادگیری عمیق بر پایه مفاهیم ریاضیاتی شکل گرفته‌اند. ریاضیات هوش مصنوعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مفاهیم پایه‌ای و ضروری برای ورود به این مسیر محسوب می‌شود. کتاب Mathematics for Machine Learning شامل مفاهیم ریاضیات اصلی هوش مصنوعی است که با مطالعه این کتاب می‌توان فرمول‌های ریاضیاتی الگوریتم‌های هوش مصنوعی را درک کرد.

کتاب ریاضیات هوش مصنوعی

۴. کتاب هوش مصنوعی AI For People And Business

یکی از منابع آموزشی هوش مصنوعی که برای افراد غیرفنی و تازه‌کار پیشنهاد می‌شود، کتاب AI FOR PEOPLE AND BUSINESS است. به صاحبان کسب و کار توصیه می‌شود این کتاب را مطالعه کنند تا به درک خوبی از هوش مصنوعی و فرصت‌های استفاده از آن در فعالیت‌های تجاری خود برسند. درک و یادگیری مفاهیم هوش مصنوعی ساده نیستند و نیاز به دانش پایه‌ای ریاضیاتی دارند. در این کتاب، مفاهیم پایه‌ای در ابتدا به زبان ساده شرح داده شدند تا خوانندگان با هر سطح دانش تخصصی، بتوانند از محتوای کل کتاب بهره‌مند شوند.

کتاب هوش مصنوعی AI FOR PEOPLE AND BUSINESS

۵. کتاب آموزشی You Look Like A Thing And I Love You

اگر می‌خواهید با مثال‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای واقعی آشنا شوید، خواندن کتاب YOU LOOK LIKE A THING AND I LOVE YOU: How Artificial Intelligence Works and Why it's Making the World a Weirder Place به شما پیشنهاد می‌شود. مثال‌های این کتاب درباره استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارهای واقعی است و نویسنده به چالش‌های موجود برای بهره‌مندی از سیستم‌های هوشمند در کارهای تجاری نیز پرداخته است.

کتاب آموزش مقدماتی هوش مصنوعی

۶. کتاب Artificial Intelligence - A Modern Approach

افراد مبتدی که به دنبال یک منبع مطالعاتی خوب هوش مصنوعی هستند، می‌توانند با مطالعه کتاب Artificial Intelligence - A Modern Approach مسیر یادگیری این رشته را آغاز کنند. این کتاب با زبانی ساده به توضیح کلی موضوعات هوش مصنوعی پرداخته است و مباحثی نظیر انواع الگوریتم‌های جستجوی هوش مصنوعی، روش‌های آماری در «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing | NLPعامل هوشمند و سیستم‌هایی با چندین عامل و روش‌های جستجوی محلی را شامل می‌شود. مطالب این کتاب به گونه‌‌ای توضیح داده شده‌اند که خواننده برای درک آن‌ها به هیچ دانش پیش زمینه در حوزه هوش مصنوعی نیاز ندارد.

کتاب مفاهیم پایه ای هوش مصنوعی

۷. کتاب آموزش هوش مصنوعی Artificial Intelligence For Humans

از دیگر کتاب‌های آموزشی هوش مصنوعی، می‌توان به کتاب Artificial Intelligence for Humans اشاره کرد. این کتاب شامل مفاهیم کلی هوش مصنوعی و انواع روش‌های آن است و این مطالب به گونه‌ای در این کتاب توضیح داده شده‌اند که خوانندگان آن بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی ریاضیاتی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. تنها دانش مورد نیاز برای فهم مطالب این کتاب، داشتن دانش پایه‌ای از برنامه نویسی و جبر دوران تحصیلی متوسطه است. مفاهیمی همچون رگرسیون خطی، خوشه‌بندی داده‌ها، ابعاد داده‌ها و معیارهای سنجش فاصله داده‌ها از مفاهیم اصلی این کتاب محسوب می‌شوند.

کتاب مبتدی هوش مصنوعی

۸. کتاب Artificial Intelligence: The Basics

کتاب Artificial Intelligence: The Basics یک کتاب مقدماتی برای آموزش مفهوم و کاربرد هوش مصنوعی است. این کتاب شامل تاریخچه هوش مصنوعی، کاربرد این حوزه در دنیای امروزی و آینده هوش مصنوعی است. افرادی که به دنبال یک منبع مطالعاتی خوب برای درک جامع رشته هوش مصنوعی و اهداف آن هستند، این کتاب می‌تواند به آن‌ها کمک به‌سزایی کند.

کتاب هوش مصنوعی به زبان ساده

کتاب آموزشی هوش مصنوعی برای یادگیری ماشین

پس از یادگیری مفاهیم مقدماتی هوش مصنوعی، می‌توانید یادگیری مفاهیم تخصصی‌تر را شروع کنید. یکی از شاخه‌های کاربردی هوش مصنوعی، یادگیری ماشین است. در این بخش، به معرفی کتاب های هوش مصنوعی برای یادگیری مفاهیم نظری یادگیری ماشین و پیاده‌سازی الگوریتم‌های آن می‌پردازیم.

۹. کتاب آموزشی یادگیری ماشین Machine Learning dummies

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید برای اولین بار درباره یادگیری ماشین مطالعه کنید و هیچ دانش زمینه‌ای درباره آن ندارید، مطالعه کتاب Machine Learning dummies به شما پیشنهاد می‌شود. این کتاب شامل کلیه مفاهیم نظری و پایه‌ای یادگیری ماشین می‌شود و نویسنده با ارائه مثال‌های کاربردی از دنیای واقعی به نحوه استفاده از روش‌های یادگیری ماشین برای حل آن‌ها می‌پردازد.

بخشی از این کتاب به تحلیل داده و مسائل مرتبط با تشخیص الگوی داده‌ها اختصاص دارد و قطعه کدهایی از زبان برنامه نویسی پایتون و زبان R برای پیاده‌سازی مثال‌های مرتبط با این موضوعات در این کتاب ارائه شده‌اند.

کتاب آموزش مقدماتی یادگیری ماشین

۱۰. کتاب آموزش ماشین لرنینگ Machine Learning Yearning

یکی دیگر از کتاب‌های آموزشی یادگیری ماشین، کتاب Machine Learning Yearning است. این کتاب شامل کلیه مفاهیم یادگیری ماشین و پردازش و مصورسازی داده‌ها می‌شود. تحلیل خطای مدل‌ها، بایاس و واریانس داده‌ها، رفع خطای مدل‌های استنتاجی، محنی یادگیری مدل‌ها از مباحث مهم این کتاب هستند.

کتاب یادگیری ماشین برای مبتدیان

۱۱. کتاب آموزشی Understanding Machine Learning: From Theory To Algorithms

از دیگر منابع آموزشی هوش مصنوعی که مفاهیم جامع نظری این حوزه را شامل می‌شود، کتاب Understanding Machine Learning: From Theory to Algorithms است. این کتاب به مفاهیم تئوری مرتبط با الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌پردازد تا خواننده با مطالعه آن، به درک عمیقی از مدل‌ها برسد.

کتاب یادگیری ماشین

۱۲. کتاب یادگیری ماشین Machine Learning: The New AI

کتاب Machine Learning: The New AI یک دید کلی درباره یادگیری ماشین و تحولات این حوزه به شما می‌دهد. الگوریتم‌های یادگیری ماشین در این کتاب به همراه ارائه مثال‌های کاربردی از آن‌ها به تفصیل توضیح داده شده‌اند. اگر دانش فنی قبلی درباره یادگیری ماشین ندارید، می‌توانید برای درک یادگیری ماشین، از مطالعه این کتاب یادگیری خود را آغاز کنید.

کتاب یادگیری الگوریتم های هوش مصنوعی

۱۳. کتاب آموزش مقدماتی یادگیری ماشین Machine Learning for Beginners

از دیگر کتاب‌های آموزشی یادگیری ماشین برای افراد مبتدی می‌توان به کتاب Machine Learning for Beginners اشاره کرد. این کتاب شامل تاریخچه‌ یادگیری ماشین و سیر تکاملی آن تا به امروز است و به توضیح مفهوم «داده‌های حجیم | کلان داده یا مه داده» (Big Data) و اهمیت آن در توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌پردازد. توضیحات ساده این کتاب مناسب افرادی است که دانش ریاضیاتی قوی در حوزه هوش مصنوعی ندارند.

کتاب آموزش الگوریتم های یادگیری ماشین

۱۴. کتاب Fundamentals Of Machine Learning For Predictive Data Analytics برای یادگیری هوش مصنوعی

چنانچه جزو آن دسته از افرادی هستید که دانش پایه‌ای علوم کامپیوتر، مهندسی، ریاضیات و آمار را دارید و به دنبال بهترین کتاب هوش مصنوعی برای یادگیری ماشین هستید، مطالعه کتاب Fundamentals of Machine Learning for Predictive Data Analytics: Algorithms, Worked Examples, and Case Studies را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این کتاب شامل روش‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشین است که در تحلیل‌های داده به کار می‌روند. مثال‌های کاربردی و واضحی نیز برای درک تمامی مفاهیم مندرج در کتاب برای شما ارائه شده است.

کتاب آموزش مفاهیم یادگیری ماشین

۱۵. کتاب آموزشی Artificial Intelligence And Machine Learning

علاقه‌مندان هوش مصنوعی و یادگیری ماشین که تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های علوم کامپیوتر و مهندسی دارند، می‌توانند برای یادگیری مفاهیم این دو حیطه از کتاب Artificial Intelligence and Machine Learning استفاده کنند. این کتاب شامل مثال‌های کاربردی از مهم‌ترین مباحث یادگیری ماشین نظیر «یادگیری تقویتی» (Reinforcement Learning)، یادگیری نظارت شده و نظارت نشده و یادگیری آماری است و برای درک بهتر الگوریتم‌ها، شبه کدهای آن‌ها در این کتاب ارائه شده‌اند.

کتاب هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

۱۶. کتاب برنامه نویسی یادگیری ماشین Machine Learning In Action

اگر به حوزه برنامه نویسی یادگیری ماشین علاقه دارید، کتاب Machine Learning in Action می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. برای مطالعه این کتاب باید پیش زمینه‌ برنامه نویسی پایتون را داشته باشید. با مطالعه این کتاب می‌توانید علاوه بر مفاهیم تئوری یادگیری ماشین، به پیاده‌سازی مدل‌ها برای تحلیل داده نیز بپردازید. مفاهیم اصلی این کتاب شامل الگوریتم‌های نظارت شده و نظارت نشده و ابزارهای کاربردی پیشرفته در یادگیری ماشین هستند.

کتاب هوش مصنوعی برای یادگیری ماشین

۱۷. کتاب زبان برنامه نویسی R برای یادگیری ماشین Machine Learning For Hackers

افرادی که سابقه کار با زبان برنامه نویسی R را دارند، می‌توانند با مطالعه کتاب Machine Learning for Hackers با نحوه کار با داده‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشین با استفاده از این زبان برنامه نویسی آشنا شوند. این کتاب شامل مفاهیمی نظیر تحلیل داده، مسائل پیش‌بینی، بهینه‌سازی مدل‌ها، طراحی سیستم‌های توصیه کننده و سایر موضوعات مهم در یادگیری ماشین است.

آموزش یادگیری ماشین

کتاب AI برای یادگیری عمیق

افرادی که با مفاهیم مقدماتی هوش مصنوعی آشنا هستند و اطلاعات پایه‌ای درباره یادگیری ماشین کسب کرده‌اند، می‌توانند مطالعات خود را در حوزه یادگیری عمیق آغاز کنند. یادگیری عمیق شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که شامل الگوریتم‌ها و مدل‌های عمیق می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان مسائل مختلفی را پیاده‌سازی کرد. در ادامه این بخش از مجله فرادرس، به معرفی منابع آموزشی یادگیری عمیق خواهیم پرداخت.

۱۸. کتاب آموزش مقدماتی یادگیری عمیق Deep Learning

افراد تازه‌کاری که قصد دارند با مفاهیم پایه‌ای یادگیری عمیق آشنا شوند، می‌توانند از کتاب Deep Learning استفاده کنند. این کتاب شامل مفاهیم اصلی و مقدماتی یادگیری عمیق است و علاقه‌مندان با مطالعه این کتاب می‌توانند با انواع شبکه‌های عصبی، بهینه‌سازی و تنظیم‌سازی مدل آشنا شوند.

کتاب یادگیری عمیق سطح مقدماتی

۱۹. کتاب آموزش شبکه عصبی Make Your Own Neural Network

برای درک مفاهیم یادگیری عمیق و طراحی شبکه‌های عصبی بدون دانش فنی پیش زمینه، می‌توانید از کتاب هوش مصنوعی Make Your Own Neural Network استفاده کنید. این کتاب شامل مفاهیم ریاضیاتی شبکه‌های عصبی است و به شما مرحله به مرحله آموزش می‌دهد که چطور شبکه‌های عصبی را با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون طراحی کنید.

کتاب آموزش شبکه های عصبی مصنوعی

۲۰. کتاب هوش مصنوعی Deep Learning From Scratch

اگر به دنبال یک منبع مطالعاتی هوش مصنوعی می‌گردید که مفاهیم پایه‌ای یادگیری عمیق را به همراه نحوه پیاده‌سازی مدل‌های مختلف آن با استفاده از کتابخانه‌های هوش مصنوعی به شما آموزش دهد، کتاب Deep Learning from Scratch می‌تواند به عنوان یکی از بهترین کتاب های هوش مصنوعی باشد.

در این کتاب، با استفاده از کتابخانه «پای‌تورچ» (PyTorch) پیاده‌سازی انواع مختلف مدل‌های یادگیری عمیق آموزش داده شده است و شما می‌توانید مدل‌های هوش مصنوعی را با استفاده از این کتاب گام به گام طراحی کنید.

کتاب آموزش شبکه های عصبی

۲۱. کتاب آموزش یادگیری عمیق Grokking Deep Learning

کتاب آموزش یادگیری عمیق Grokking Deep Learning یکی دیگر از بهترین کتاب های هوش مصنوعی است که برای تازه‌کاران این حوزه طراحی شده است. علاقه‌مندان هوش مصنوعی که پیشینه برنامه نویسی در این حوزه را ندارند، با مطالعه این کتاب می‌توانند با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون، مدل‌های رایج هوش مصنوعی را از صفر تا صد پیاده‌سازی کنند و کار با کتابخانه‌های مرتبط را یاد بگیرند.

کتاب هوش مصنوعی یادگیری عمیق

۲۲. کتاب برنامه نویسی R برای یادگیری عمیق Deep Learning With R

اگر قصد دارید به پیاده‌سازی الگوریتم‌های یادگیری عمیق با استفاده از زبان برنامه نویسی R بپردازید، می‌توانید کتاب Deep Learning with R را به عنوان منبع آموزشی انتخاب کنید. موضوعات این کتاب پیرامون پیاده‌سازی موضوعات پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین و مدل‌های مولد با زبان R هستند.

کتاب یادگیری عمیق با زبان برنامه نویسی R

۲۳. کتاب هوش مصنوعی Neural Networks And Deep Learning

از دیگر کتاب‌های آموزشی یادگیری عمیق می‌توان به کتاب Neural Networks and Deep Learning اشاره کرد. این کتاب به مفاهیم نظری یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی می‌پردازد و مراحل پیاده‌سازی الگوریتم‌های پرکاربرد و شبکه‌های عصبی را شرح می‌دهد. موضوعات مثال‌های ارائه شده در این کتاب پیرامون تشخیص گفتار، پردازش تصویر و پردازش زبان طبیعی هستند.

کتاب آموزشی شبکه های عصبی و یادگیری عمیق

۲۴. کتاب آموزش کتابخانه های یادگیری عمیق Deep Learning for Coders with fastai And PyTorch

از دیگر کتاب‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی، می‌توان به کتاب Deep Learning for Coders with fastai and PyTorch اشاره کرد. با مطالعه این کتاب می‌توانید با نحوه پیاده‌سازی صفر تا صد مدل‌های پرکاربرد هوش مصنوعی آشنا شوید و مدل‌های آماده شده را به ابزارهای کاربردی وب تبدیل کنید.

این کتاب بر روی مثال‌های کاربردی حوزه «بینایی کامپیوتر» (Computer Vision) و پردازش زبان طبیعی تمرکز دارد و مسائل این حوزه در این کتاب با ابزارهای PyTorch و fastai پیاده‌سازی شده‌اند.

کتاب آموزش عملی یادگیری عمیق

کتاب هوش مصنوعی برای برنامه نویسی

در بخش حاضر، به معرفی منابع آموزشی هوش مصنوعی برای پیاده‌سازی مدل‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشین با استفاده از کتابخانه‌های زبان‌های برنامه نویسی این حوزه می‌پردازیم.

۲۵. کتاب برنامه نویسی هوش مصنوعی Hands-On Machine Learning With Scikit-Learn, Keras And Tensorflow

نخستین کتابی که می‌توان در حوزه برنامه نویسی هوش مصنوعی به آن اشاره کرد، کتاب Hands-On Machine Learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow است. نویسنده کتاب علاوه بر مفاهیم تئوری روش‌های هوش مصنوعی، به نحوه پیاده‌سازی آن‌ها با استفاده از کتابخانه‌های هوش مصنوعی پایتون مانند Scikit-learn و «تنسورفلو» Tensorflow پرداخته است.

کتاب آموزش عملی یادگیری ماشین

۲۶. کتاب برنامه نویسی یادگیری ماشین Introduction to Machine Learning With Python

علاقه‌مندان به عرصه برنامه نویسی هوش مصنوعی می‌توانند یادگیری خود را می‌توانند با مطالعه کتاب آموزشی Introduction to Machine Learning with Python آغاز کنند. این کتاب آموزشی، شامل مفاهیم نظری یادگیری ماشین و مثال‌هایی از قطعه کدهای برنامه نویسی به زبان پایتون است که با مطالعه آن‌ها می‌توانید به عنوان یک دانشمند داده مشغول به کار شوید. البته پیش از مطالعه این کتاب بهتر است کار با کتابخانه‌های NumPy و Matplotlib را یاد بگیرید تا در حین مطالعه مثال‌های کتاب با مشکل مواجه نشوید.

کتاب آموزش برنامه نویسی هوش مصنوعی

۲۷. کتاب آموزش برنامه نویسی هوش مصنوعی The Hundred-Page Machine Learning

یکی از بهترین کتاب های هوش مصنوعی برای تازه‌کاران این حوزه، کتاب The Hundred-Page Machine Learning Book است که در صد صفحه به شما مفاهیم اصلی یادگیری ماشین و یادگیری عمیق را آموزش می‌دهد. بهتر است خوانندگان این کتاب، از قبل دانش ریاضی و آمار و احتمالات مهندسی را داشته باشند. با این حال، مطالب این کتاب به گونه‌ای شرح داده شده‌اند که تمامی افراد می‌توانند مفاهیم را یاد بگیرند.

کتاب برنامه نویسی هوش مصنوعی

۲۸. کتاب هوش مصنوعی Machine Learning For Absolute Beginners برای برنامه نویسی یادگیری ماشین

کتاب آموزشی Machine Learning For Absolute Beginners نیز برای افراد مشتاق به حوزه یادگیری ماشین تهیه شده است که هیچ پیش زمینه‌ای در این حیطه ندارند. در این کتاب توضیحاتی پیرامون انواع روش‌های یادگیری ماشین نظیر رگرسیون، الگوریتم‌های دسته‌بندی و خوشه‌بندی داده شده است. این کتاب مناسب افراد متخصص هوش مصنوعی نیست زیرا صرفاً به توضیح مفاهیم پایه‌ای هوش مصنوعی و مدل‌های آن می‌پردازد.

کتاب برنامه نویسی یادگیری ماشین

۲۹. کتاب Natural Language Processing In Action برای یادگیری پردازش زبان طبیعی

اگر به شاخه پردازش زبان طبیعی علاقه دارید و می‌خواهید به تحلیل داده‌های متنی بپردازید، کتاب هوش مصنوعی Natural Language Processing in Action می‌تواند راهنمای خوبی برای یادگیری شما باشد. این کتاب مفاهیم و روش‌های پردازش زبان را شامل می‌شود و مثال‌هایی با زبان پایتون و نحوه کار با کتابخانه‌های مرتبط NLP را در بر دارد.

کتاب پردازش زبان طبیعی

۳۰. کتاب برنامه نویسی Deep Learning with JavaScript برای یادگیری عمیق

افرادی که به حوزه وب علاقه دارند و می‌خواهند پس از ساخت مدل‌های هوش مصنوعی، آن‌ها را در وب ارائه دهند، می‌توانند از کتاب Deep Learning with JavaScript بدین منظور استفاده کنند. با استفاده از مطالب آموزشی این کتاب می‌توانید طراحی و ساخت مدل‌های هوش مصنوعی را با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یاد بگیرید. مفاهیم مطرح شده در این کتاب مسائل پردازش تصویر و پردازش زبان طبیعی را پوشش می‌دهند.

کتاب یادگیری عمیق یا زبان جاوا اسکریپت

۳۱. کتاب هوش مصنوعی TinyML

مدل‌های هوش مصنوعی به دلیل بار محاسباتی سنگین نیاز به این دارند که بر روی ابزارهای قدرتمند با حافظه زیاد اجرا شوند. با این حال، با استفاده از حوزه TinyML می‌توان به طراحی و ساخت مدل‌های یادگیری ماشینی پرداخت که بتوانند بر روی ابزارهای بسیار کوچک نظیر میکروکنترلرها اجرا شوند. یکی از بهترین منابع آموزشی هوش مصنوعی این حوزه، کتاب TinyML: Machine Learning with TensorFlow Lite on Arduino and Ultra-Low-Power Microcontrollers است که مفاهیم یادگیری ماشین و «سیستم‌های تعبیه شده» (Embedded Systems) را شامل می‌شود.

به عبارتی، این کتاب مناسب مهندسان نرم‌افزار و سخت‌افزاری است که قصد دارند سیستم‌های تعبیه شده‌ای را با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین بسازند. مثال‌های این کتاب شامل مسائل مختلفی در زمینه پردازش گفتار و پردازش تصویر است و به خوانندگان خود آموزش می‌دهد چطور مدل‌های کوچک هوشمندی را طراحی کنند که بر روی تمام بسترها قابل اجرا باشند.

کتاب یادگیری ماشین برای میکرو کنترلرها

منابع مطالعاتی هوش مصنوعی برای تحلیل داده کدامند؟

برای این که به یک متخصص یادگیری ماشین تبدیل شوید، صرفاً یادگیری مدل‌ها و الگوریتم‌های مختلف هوش مصنوعی کفایت نمی‌کند. بخش زیادی از وظایف مهندس هوش مصنوعی مربوط به آماده‌سازی و پردازش داده‌های مورد نیاز آموزش مدل‌ها است. بنابراین، باید برای یادگیری تحلیل داده به سراغ منابعی بروید که مراحل مختلف تهیه داده و پیش پردازش‌های آن‌ها را آموزش دهد. در ادامه این بخش، به معرفی چندین منبع مطالعاتی مناسب پیرامون این حوزه می‌پردازیم.

۳۲. کتاب تحلیل داده Python For Data Analysis

یکی از بهترین منبعی که در راستای یادگیری تحلیل داده می‌توانید مطالعه کنید، منبع آموزشی هوش مصنوعی Python for Data Analysis است. این کتاب به عنوان یک راهنمای جامع برای «پاکسازی داده» (Data Cleaning)، اعمال تغییرات بر روی آن‌ها و پردازش دیتاست‌ها با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون محسوب می‌شود.

افراد توسعه دهنده پروژه‌های پایتون می‌توانند با مطالعه مثال‌های کاربردی این کتاب، با کتابخانه‌های پرکاربرد علم داده نظیر NumPy ،Pandas ،Jupyter و IPython آشنا شوند و نحوه استفاده از آن‌ها را یاد بگیرند.

کتاب پردازش داده

۳۳. کتاب آموزشی Data Analytics Made Accessible برای تحلیل داده

یکی دیگر از کتاب‌های آموزشی تحلیل داده، کتاب Data Analytics Made Accessible است که با مطالعه این کتاب می‌توانید با روش‌ها و ابزارهای تحلیل داده آشنا شوید. نویسنده موضوعات این کتاب را مرحله به مرحله با ارائه مثال‌های کاربردی شرح می‌دهد تا خواننده به درک کاملی از مطالب برسد.

کتاب تحلیل داده

منابع مطالعاتی تاریخچه و تئوری AI

اگر به تاریخچه هوش مصنوعی علاقه دارید و می‌خواهید سیر تکاملی و شاخه های هوش مصنوعی را بدانید، کتاب‌هایی که در ادامه این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانند جزو بهترین کتاب های هوش مصنوعی در این زمینه باشند.

۳۴. کتاب Alan Turing: The Enigma

کتاب Alan Turing: The Enigma کتابی درباره زندگی‌نامه آلن تورینگ است. وی ریاضی‌دان و مهندس کامپیوتر مشهور انگلیسی است و به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر محسوب می‌شود.

کتاب تاریخچه هوش مصنوعی

۳۵. کتاب معرفی کاربردهای هوش مصنوعی The Second Self: Computers And The Human Sprit

چناچه علاقه دارید از تاثیرات پیشرفت و توسعه حوزه کامپیوتر بر جامعه با خبر شوید و بدانید کاربردهای هوش مصنوعی به چه نحوی زندگی انسان را دستخوش تغییرات کرده‌اند، مطالعه کتاب The Second Self: Computers and the Human Spirit به شما پیشنهاد می‌شود.

کتاب کاربردهای هوش مصنوعی

۳۶. کتاب Prediction Machines

کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی امروزی بشر فراگیر شده‌اند و با استفاده از روش‌های ارائه شده در این حیطه، تحولات عظیمی در حوزه پزشکی، حمل و نقل، کشاورزی، دامداری، آموزش و سایر حوزه‌ها پدید آمده است. سازمان‌ها و صاحبان کسب و کار نیز از تاثیرات پیشرفت هوش مصنوعی بی‌ثمر نمانده‌اند و با کمک ابزارها و راه‌کارهای هوش مصنوعی، سوددهی خود را بيشتر کنند. کتاب Prediction Machines یکی از کتاب‌های مرتبط با هوش مصنوعی است که به خوانندگان آن، روش‌ها و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را در حوزه کسب و کار و مدیریت آموزش می‌دهد.

کتاب هوش مصنوعی برای مدیران

۳۷. کتاب هوش مصنوعی Applied Artificial Intelligence: A Handbook For Business Leaders برای کسب و کار

از دیگر کتاب های هوش مصنوعی مناسب برای افراد فعال در حوزه کسب و کار، کتاب Applied Artificial Intelligence: A Handbook for Business Leaders است که به مدیران سازمان کمک می‌کند تا کارایی و عملکرد فعالیت‌های سازمانی را با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دهند. این کتاب شامل مفاهیم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و نحوه استفاده از ابزارها و روش‌های آن‌ها برای گرفتن تصمیمات مهم سازمانی است.

کتاب هوش مصنوعی برای سازمان ها

منابع مطالعاتی هوش مصنوعی برای سطوح پیشرفته

افرادی که سابقه تحصیلی یا کاری در حوزه هوش مصنوعی دارند و قصد دارند، می‌توانند به سراغ منابع آموزشی در سطوح پیشرفته‌تر بروند و با روش‌ها و ابزارهای جدیدتر آشنا شوند. در ادامه، به معرفی منابع مطالعاتی هوش مصنوعی برای سطوح پیشرفته می‌پردازیم.

۳۸. کتاب پیشرفته هوش مصنوعی Python Machine Learning By Example

اگر در حوزه یادگیری ماشین، دانش پایه‌ای دارید و می‌خواهید اطلاعات تخصصی خود را بیشتر کنید، مطالعه کتاب Python Machine Learning By Example به شما توصیه می‌شود.

بخش‌های اول کتاب به مقدمه یادگیری ماشین و زبان برنامه نویسی پایتون اختصاص دارد. در بخش‌های بعدی کتاب با مفاهیمی نظیر پیش پردازش داده ها، تحلیل داده‌ها، استخراج ویژگی، بصری‌سازی داده، رگرسیون، دسته‌بندی داده، خوشه‌بندی داده و ارزیابی مدل آشنا می‌شوید و با ارائه مثال کاربردی از زبان پایتون، نحوه پیاده‌سازی مدل‌ها را یاد می‌گیرید.

کتاب هوش مصنوعی پیشرفته

۳۹. کتاب آموزش پیشرفته هوش مصنوعی Advances in Financial Machine

از دیگر کتاب‌های آموزش سطح پیشرفته هوش مصنوعی، می‌توان به کتاب Advances in Financial Machine Learning اشاره کرد. در این کتاب به مفاهیم کلان داده اشاره شده است و به نحوه آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین با استفاده از آن‌ها می‌پردازد. هدف از این کتاب آموزش بهینه کردن عملکرد الگوریتم‌ها و کاهش درصد خطای آن‌ها است. مثال‌های کاربردی از دنیای واقعی به همراه قطعه کدهای برنامه نویسی در این کتاب ارائه شده‌اند و افرادی که دانش پایه‌ای از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی دارند، می‌توانند از مطالب این کتاب بهره‌مند شوند.

کتاب برنامه نویسی پیشرفته در هوش مصنوعی

۴۰. کتاب Pattern Recognition And Machine Learning برای یادگیری هوش مصنوعی سطح پیشرفته

از دیگر کتاب‌های سطح پیشرفته یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، می‌توان به کتاب Pattern Recognition and Machine Learning اشاره کرد. این کتاب مفاهیم «قضیه بیز» (Bayes Theory) را توضیح می‌دهد که برای درک آن باید مفاهیم پایه‌ای حساب دیفرانسیل، جبر خطی و سایر ریاضیات هوش مصنوعی را از قبل فرا گرفته باشید. علاوه بر نظریه بیز، این کتاب مباحثی پیرامون مدل‌های رگرسیون و دسته‌بندی، شبکه‌های عصبی، روش‌های کرنل و روش‌های نمونه‌برداری را شامل می‌شود.

کتاب تشخیص الگو و یادگیری ماشین

جمع‌بندی

هوش مصنوعی و شاخه‌های اصلی آن یعنی یادگیری ماشین و یادگیری عمیق کاربرد زیادی در زندگی امروزی ما دارند و این شاخه از علوم کامپیوتر با بسیاری از رشته‌های دانشگاهی تلفیق شده است. منابع آموزشی مختلفی برای یادگیری هوش مصنوعی و روش‌های آن‌ وجود دارد. یکی از بهترین منابع آموزشی، مطالعه کتاب‌های تخصصی این حیطه است که توسط نویسندگان متخصص این حوزه به نگارش درآمده‌اند. در این مطلب از مجله فرادرس، سعی داشتیم به معرفی بهترین کتاب های هوش مصنوعی بپردازیم تا افراد علاقه‌مند بر اساس نیاز خود، مناسب‌ترین منبع آموزشی را برای تقویت مهارت خود در این حیطه انتخاب کنند.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InterviewBitbuilt inGreat LearningProjectPro
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *