موشن گرافیک چیست؟ | انواع و سبک‌ها، نرم افزارها، نحوه یادگیری + فیلم آموزشی

۷۲۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۳ دقیقه
موشن گرافیک چیست؟ | انواع و سبک‌ها، نرم افزارها، نحوه یادگیری + فیلم آموزشی

موشن گرافیک بخشی از یک انیمیشن و توصیفی از یک طراحی گرافیک به صورت پویانمایی است. به بیان ساده‌تر، موشن گرافیک بخش‌هایی از انیمیشن یا فیلم‌های دیجیتال است که حسی از حرکت یا چرخش را ایجاد می‌کنند و به طور معمول در پروژه‌های چندرسانه‌ای با ترکیب صداهای مختلف، بکار گرفته می‌شوند. اگر بخواهیم بررسی کنیم که موشن گرافیک چیست باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که موشن گرافیک نوعی انیمیشن همراه با متن است و در بیشتر موارد، متن‌ها بخش اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی موشن گرافیک چیست؟

دانلود ویدیو

موشن گرافیک چیست ؟

از همان ابتدا و زمانی که موشن گرافیک وارد صحنه شد، تلاش‌هایی برای تعیین مرز بین آن و انیمیشن صورت گرفت. آغاز فیلم «روانی» (Psycho) از آلفرد هیچکاک را باید مثالی ابتدایی از موشن گرافیک دانست که در آن، صدا، حرکت و طراحی‌ گرافیکی با یکدیگر به خوبی تلفیق می‌شوند. موشن گرافیک را باید راهی برای ارتباط با بیننده و اضافه کردن عمق به داستان در نظر گرفت. موشن گرافیک‌ها می‌توانند پیامی را منتقل کنند و از آن‌ها می‌توان در خلق تبلیغات بهره گرفت.

در حقیقت، موشن گرافیک را باید شکل پویانمایی شده از یک طراحی گرافیکی دانست. به طور مثال، اگر در یک فیلم آموزشی یا حتی یک محتوای متنی، آمارهایی را ارائه کنید و بخواهید افزایش یا کاهش این آمارها، جلوه‌ای بصری را ایجاد کند باید از موشن گرافیک کمک بگیرید. در مثالی دیگر می‌توانید به لوگوی بعضی از سایت‌ها توجه کنید که حالت چرخان دارند و ثابت نیستند. همه این موارد، یک موشن گرافیک را شامل می‌شوند.

موشن گرافیک چیست

چرا استفاده از موشن گرافیک رواج بیشتری نسبت به اینفوگرافیک دارد؟

برخی از ایده‌ها و نظرات بویژه ایده‌های بزرگ را نمی‌توان به سادگی در قالب اینفوگرافیک یا تصاویر ثابت مطرح کرد و این‌جاست که می‌توان از موشن گرافیک بهره برد و از این روش برای اضافه کردن جلوه‌های بصری به پروژه‌ها استفاده کرد چراکه از طریق موشن گرافیک می‌توان ایده‌هایی پیچیده را به صورت مجازی به تصویر کشید و پروژه‌های زیباتری را خلق کرد.

شاید برای شما پیش آمده باشد که با وارد کردن اشتباه رمز خود در یک سایت، تصویری لرزان و قرمزرنگ، اشتباه وارد کردن رمز را به شما گوشزد کرده باشد. این دقیقا همان روشی است که موشن گرافیک استفاده می‌کند تا انتقال پیام را به بهتری شکل انجام دهد. نوع بصری موشن گرافیک برای بسیاری از بینندگان جذابیت دارد و برخلاف تصاویر کارتونی که نمی‌توان از آن‌ها در کسب و کارها استفاده کرد، روش بسیار بهتری را ارائه می‌کنند. در حقیقت، در بررسی این‌که موشن گرافیک چیست باید گفت موشن گرافیک‌ها از ایده‌های ساده و جذاب کارتونی استفاده می‌کنند تا آن‌ها را در موضوعاتی با بلوغ بیشتر بکار بگیرند.

سوالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که چرا باید به جای استفاده از اینفوگرافیک‌های ثابت و ارزان‌قیمت، از موشن گرافیک‌ها کمک بگیریم. جواب این سوال بسیار ساده است چراکه وجود سرویس‌های مختلف ویدیویی مانند یوتیوب، این نکته دریافت می‌شود که تمایل مخاطب به دیدن انیمیشن‌ها و فیلم‌ها بیشتر از تصاویر ثابت است. حتی یک بنر متحرک جذابیت بیشتری نسبت به بنرهای ثابت خواهد داشت.

حال که می‌دانیم موشن گرافیک چیست باید به این نکته اشاره کنیم که تنها با یک موشن‌گرافیک چندثانیه‌ای می‌توانیم کلمات و مفاهیم بسیار دشوار را به سادگی بیان کنیم.

موشن گرافیک

انیمیشن چیست؟

اما سوالی که همیشه مطرح می‌شود این است که انیمیشن چیست و چه معنایی در موشن گرافیک دارد. در حقیقت، موشن گرافیک، زیر چتر انیمیشن قرار دارد و هر تکنیکی که یک شئ را به حرکت وادار کند، نوعی انیمیشن به شمار می‌آید. آن‌چه موشن گرافیک را از سایر انیمیشن‌ها جدا می‌کند، محتوای ارائه شده در آن است. به طور معمول این نوع از انیمیشن‌ها با حرکت اشیا، متون و سایر عناصر گرافیکی همراه هستند. به بیان ساده‌تر، متحرک‌سازی اینفوگرافیک‌ها، نمودارها یا طراحی‌های وب، همگی نوعی از انیمیشن هستند که نام موشن گرافیک را برای این نوع انیمیشن در نظر گرفته‌اند.

این‌که قصه‌ای روایت شود، عامل اصلی در تعیین تفاوت یک انیمیشن با موشن‌گرافیک است. علاوه بر این،‌ موشن‌گرافیک‌ها به طور معمول از شکل‌ها، اشیا و متون مختلف کمک می‌گیرند. به طور مثال، در تصویر زیر می‌توانید نوعی موشن‌‌گرافیک را با استفاده از عناصری شکلی و متنی مشاهده کنید.

پیش از ادامه مطلب باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگر می‌خواهید موشن گرافیک را به شکلی اصولی یاد بگیرید، می‌توانید از مجموعه آموزش موشن گرافیک مقدماتی تا پیشرفته فرادرس کمک بگیرید.

چه زمانی باید از نام انیمیشن در مقایسه با موشن گرافیک استفاده کنیم؟

بعد از این‌که فهمیدیم موشن گرافیک چیست و تفاوت آن را با انیمیشن درک کردیم می‌توان گفت که انیمیشن‌ها را بیشتر برای قصه‌گویی به کار می‌برند. هرکس که یکی از فیلم‌های (انیمیشن‌های) پیکسار را دیده باشد به خوبی با این موضوع آشنا است که انیمیشن، فضای بسیار مناسبی برای قصه‌گویی است. این درحالیست که موشن گرافیک‌ها، داده‌های آماری را زنده می‌کنند و برخلاف انیمیشن‌ها که به کاراکتر خود، حیات می‌بخشند، کاراکاترهای یک موشن گرافیک حیات مشخصی ندارند. البته ناگفته نماند که از موشن‌گرافیک نیز می‌توان برای قصه‌گویی استفاده کرد که در ادامه متن توضیحات بیشتری راجع به آن بیان می‌شود.

چرا باید موشن گرافیک را به ویدیوهای خود اضافه کنیم؟

موشن دیزاین یا موشن گرافیک بین دیجیتال مارکترها بسیار رواج دارد اما این سوال مطرح می‌شود که چرا باید به فیلم‌های آموزشی یا تبلیغاتی خود، موشن گرافیک اضافه کنیم. بر اساس مطالعات انجام شده، در حدود ۶۶ درصد افراد، فیلم‌های آموزشی را نسبت به سایر شکل‌های محتوایی ترجیح می‌دهند. از آن‌جایی که نمی‌توان به راحتی تنها با ارائه فیلم‌های آموزشی، کسب و کار را از میان رقبا متمایز کرد، باید به دنبال راهی بود که توجه مخاطب را از سایر ویدیوهای آموزشی به ویدیوهای کسب و کار خود جلب کنیم. به این نکته نیز توجه داشته باشید که ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین، بدون صدا پخش می‌شوند و در نتیجه، اگر یک تصویر یا لوگوی متحرک داشته باشید، به احتمال زیاد، مخاطب بر روی محتوای شما صبر می‌کند و وقت بیشتری را به دیدن آن اختصاص می‌دهد.

اما جذابیت‌‌‌، تنها دلیل استفاده از موشن گرافیک نیست و همانطور که گفته شد، برای ایجاد ارتباط و انتقال پیام‌های دشوار نیز می‌توان از آن‌ استفاده کرد. اگر محصول یا خدماتی دارید که ممکن است در ابتدا برای مخاطب هدف، گمراه کننده باشد، اضافه کردن جلوه‌های ویژه تصویری به ویدیو راه جایگزینی برای معرفی محصولات و خدمات است.

علاوه بر این، استفاده از موشن‌گرافیک روز به روز با اقبال بیشتری همراه است چراکه تهیه موشن گرافیک‌ها هزینه کمتری نسبت به تولید فیلم دارد و در زمان کوتاه‌تری نیز به انجام می‌رسند.

از آن‌جایی که می‌دانیم موشن گرافیک چیست و با توجه به اهمیت یادگیری نرم‌افزارهای مربوط به ساخت موشن‌گرافیک، «فرادرس» فیلم‌های آموزشی مرتبط با نرم‌افزارهای افتر افکت و Cinema4D و کمتازیا منتشر کرده که لینک آن‌ها در ادامه آورده شده است.

کاربردهای موشن گرافیک چیست و انواع آن کدامند ؟

اگر متن را تا اینجا مطالعه کرده باشید، تا حد قابل قبولی می‌دانید که موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد، با این وجود، کاربردهای این هنر را می‌توان در موارد زیر، دسته‌بندی و خلاصه کرد. با توجه به این کاربردها به راحتی می‌توان با انواع موشن گرافیک نیز آشنا شد چراکه در هریک از این کاربردها می‌توان نوع خاصی از موشن گرافیک را به کار برد.

اشتراک گذاری اطلاعات

زمانی که بخواهید پیام یا اطلاعاتی را به مخاطب برسانید، راه سریع و موثر، استفاده از موشن گرافیک‌ها است. به کمک این روش و افزودن صدا و تصاویر مناسب، اشتراک‌گذاری اطلاعات و پذیرش آن توسط مخاطب به سادگی صورت می‌گیرد.

عنوان فیلم و سایر عناوین مشابه

اگر بخواهیم بدانیم که موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد باید به یکی از معمول‌ترین کاربردهای آن یعنی تولید عناوین ویدیویی اشاره کرد. با کمی دقت خواهید دید که پیش از آغاز هر فیلم سینمایی، عناوین مختلفی نمایش داده می‌شوند که همه این موارد به کمک موشن گرافیک امکان‌پذیر هستند و سبب می‌شوند بیننده با دقت بیشتری به فیلم نگاه کند.

لوگوی گرافیکی

به جای این‌که لوگوی ثابتی در وب‌سایت خود داشته باشیم می‌توانیم از لوگوهای گرافیکی استفاده کنیم تا علاوه بر جذابیت، سبب شوند تا مخاطب زمان بیشتری را نیز صرف مشاهده محتوای مورد نظر ما کند.

ویدیوهای توصیفی

امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند اگر کالا یا خدماتی به تولید رسید، برای آشنایی با آن یک فیلم آموزشی را تماشا کنند و به کمک طراحی موشن می‌توان این نوع از ویدیوها را تهیه کرد و در فرآیندهای بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار داد.

آیکون‌ها

زمانیکه می‌خواهیم بدانیم موشن گرافیک چیست و شروع به بررسی آن می‌کنیم، آ‌ن‌چه که بیشتر با آن برخورد خواهیم کرد، موشن گرافی به کمک آیکون‌ها است که حتی با نرم‌افزارهای ساده‌ای مانند پاورپوینت نیز می‌توان آن‌ها را پیاده‌سازی کرد.

موشن گرافیک

پست شبکه‌های اجتماعی

امروزه وابستگی افراد به شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر شده است و آن‌ها برای دریافت اطلاعات، اخبار، دوره‌های آموزشی یا حتی سرگرمی از این شبکه‌ها بهره می‌گیرند، تمامی این موارد گفته شده با محتوای متفاوتی در این شبکه‌ها منتشر می‌شوند و برای جذابیت هرچه بیشتر می‌توان از موشن گرافیک بهره برد.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال، میدان وسیعی شامل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موتورهای جستجو و غیره است. تمامی این تکنیک‌های بازاریابی می‌توانند از موشن گرافیک در تبلیغات خود بهره بگیرند.

مسیر ساخت موشن گرافیک

حال که می‌دانیم موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد، در ادامه یاد می‌گیریم که برای ساخت یک موشن گرافیک چه گام‌هایی را باید طی کنیم.

تهیه سناریو

اولین گام در تهیه فیلم‌های آموزشی، تهیه یک سناریو است. برای سناریوی موشن‌گرافیک باید موارد زیر را تعیین کنید.

  • طرح کلی ویدیو: چه پیام‌ها و استدلا‌ل‌های مهمی در فیلم گنجانده می‌شوند و به چه ترتیبی ارائه خواهند شد.
  • متن گوینده: زمانی را در نظر بگیرید تا گوینده متن با نوشته‌ای ساختاربندی شده روبرو باشد و بداند که قصد انتقال چه پیامی را دارید.

تهیه استوری برد

به هنگام ساخت فیلم‌های آموزشی،‌ داشتن یک استوری‌برد بسیار ضروری است. به بیان دیگر، استوری‌برد و موشن‌گرافیک باید به شکلی یکپارچه با یکدیگر در تعامل باشند تا بتوانند به شکلی مناسب،‌ داستان شما را روایت کنند.

برای ساخت استوری‌برد به راحتی می‌توانید از نرم‌افزار پاورپوینت کمک بگیرید. تنها باید مطمئن شوید که تمامی سکانس‌ها با بیشترین جزئیات عناصر گرافیکی در آن لحاظ شده باشند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هر متن را کلمه کلیدی که باید در لحظات مهم نمایش داده شوند.
  • هر آیکون یا تصویری که برای توضیح مفهوم مورد استفاده قرار بگیرد.
  • شرح یک انیمیشن به هنگام گذر از حالتی به حالت دیگر

به یاد داشته باشید که این استوری‌برد باید نمای مناسبی از نتایج مورد انتظار شما ارائه و  شما را در برنامه‌ریزی برای طراحی و محتوا یاری کند.

طراحی تمامی عناصر بصری و خلق یک طرح کلی

در این زمان باید از قوه خلاقیت خود استفاده و المان‌هایی را طراحی کنید که قرار است در مرحله بعد به انیمیشن تبدیل شوند. برای این کار نیز می‌توانید از طراحان گرافیک کمک بگیرید. گرافیست‌ها حتی اگر از قبل، تجربه‌ای در رابطه با موشن گرافیک نداشته باشند اما در پیشرفت پروژه نقش مهمی خواهند داشت. عناصری که باید در این مراحله طراحی کنید در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • لوگو
  • اینفوگرافیک یا نمودار
  • محتوای متنی
  • شخصیت‌ها

اگر این موشن گرافیک را برای شخص یا شرکت دیگری طراحی می‌کنید، فرمت خروجی مورد نظر آن‌ها را جویا شوید چراکه در این موارد ممکن است کارکاکترهای طراحی شده یا کل پروژه را برای گروه دیگری ارسال کنید. بنابراین، فرمت فایل‌های مورد استفاده باید در هریک از پروژه‌ها یکسان باشد.

کار با انیمیشن‌ها

این بخش از جمله مراحل تخصصی ساخت موشن گرافیک به شمار می‌آید و در این مرحله‌ است که طراحی‌های شما شروع به حرکت می‌کنند. برای شروع کار بهتر است از طراحی‌های ساده کمک بگیرید و متن‌ها و عکس‌هایی ساده را به فایل‌های ویدیویی اضافه کنید.

ساخت موشن گرافیک

اضافه کردن موسیقی پس‌زمینه

به هنگام طراحی یا بعد از آن و زمانی که ساخت موشن‌گرافیک به اتمام رسید،‌ موسیقی مناسبی را برای ویدیو خود انتخاب کنید یا این‌که در بخش‌هایی از موشن‌گرافیک خود،‌ صداهایی را اضافه کنید. به طور مثال، رفت و آمد شخصیت‌ها با صدایی همراه باشد. در ادامه، المان‌های صوتی مورد نیاز را بیان می‌کنیم تا با بکارگیری آن‌ها، فیلم آموزشی شما جلوه بهتری داشته باشد.

صداگذاری: ضبط صدای گوینده باید هماهنگ با نوع موشن‌گرافیک باشد یعنی اگر ویدیویی با ریتم کند دارید، خوانش متن نیز باید کند باشد و برعکس.

موسیقی پس‌زمینه:‌ موسیقی انتخابی برای پس‌زمینه نیز می‌تواند علاوه بر صدای گوینده، انتقال حسی مناسب را بر عهده داشته باشد.

اگر برای ساخت موشن‌گرافیک از نرم‌افزارهایی مثل افترافکت استفاده می‌کنید، با توجه به سنگین بودن این نرم‌افزار، ممکن است ویرایش موسیقی در آن قدری دشوار باشد. به همین دلیل این امکان وجود دارد که بعد از تهیه خروجی، موسیقی را در نرم‌افزارهای دیگری مانند پریمیر یا کمتازیا به آن اضافه کنید.

اضافه کردن زیرنویس

در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین، ویدیوها به صورت بی‌صدا پخش می‌شوند و به همین دلیل، نکته مهمی که در ساخت فیلم‌های آموزشی مطرح می‌شود، اضافه کردن زیرنویس به فیلم آموزشی است. البته لزومی ندارد که زیرنویس به طور دقیق با گفته‌های داخل متن یکسان باشد بلکه اگر مجبور به اضافه کردن زیرنویس‌های طولانی باشید، این امکان وجود دارد که با کوتاه کردن جملات،‌ خوانایی زیرنویس‌ها را بهبود بدهید.

تهیه خروجی با فرمت مناسب

گام آخر در ساخت موشن گرافیک این است که خروجی با فرمت مناسب تهیه کنید. در این مرحله می‌دانید که ویژگی‌های یک موشن گرافیک چیست و تمامی طراحی‌های شما به یک فایل قابل پخش با حجم و کیفیت مناسب تبدیل خواهد شد. البته پیش‌تر نیز گفته شد که نوع فرمت خروجی باید پیش از اتمام کار با کارفرما هماهنگ شده باشد.

نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک چه هستند؟

حال که می‌دانیم موشن گرافیک چیست باید با نرم‌افزارهای طراحی و ساخت آن آشنا شویم. نرم‌افزارهای مختلفی برای ساخت موشن گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرند که از میان آن‌ها می‌توان به فتوشاپ، ایلاستریتور، افترافکت و «Maya» و «Cinema4D» و «Nuke» اشاره کرد. در ادامه، به توضیح برخی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای ساخت موشن گرافی می‌پردازیم.

فتوشاپ

اولین نرم‌افزاری که هر هنرمند حوزه موشن و طراحی گرافیک با آن سر و کار دارد، نرم‌افزار فتوشاپ است که مدت زمان یادگیری فتوشاپ بسته به نوع مهارت مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. البته طراحی موشن گرافیک به کمک این نرم‌افزار قدری دشوار است و تنها می‌توان برای موارد زیر از آن کمک گرفت:

در بررسی این موضوع که موشن گرافیک چیست پیش‌تر گفته شد که تهیه یک استوری‌برد از جمله مراحل اصلی به شمار می‌آید. فتوشاپ به کاربران خود این امکان را می‌دهد که استوری‌برد مورد نظر را طراحی کنند. البته برخی از افراد ترجیح می‌دهند که این کار را به کمک کاغذ و مداد انجام دهند. اما فتوشاپ می‌تواند برای اسکچ‌های سریع و ترکیب‌بندی‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. مهم‌ترین ویژگی این کار را می‌توان سادگی انتقال فایل از محیط این نرم‌افزار به سایر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی دانست.

ایلاستریتور

نرم‌افزار دیگری که بسیاری از طراحان موشن از آن استفاده می‌کنند،‌ «Adobe Illustrator» است که به کمک آن می‌توان طراحی‌های مختلفی را به صورت «وکتور» (Vector) انجام داد. در حقیقت به کمک تصاویر وکتور، طراحی لوگوهای مختلف و شکل‌ها به سادگی امکان‌پذیر است و می‌توان تا اندازه مورد نیاز آن‌ها را بزرگ یا کوچک کرد. علاوه بر این،‌ تصاویر وکتور را به راحتی می‌توان در نرم‌افزار افترافکت مورد استفاده قرار داد.

افتر افکت

نرم‌افزار افتر افکت به عنوان ابزار اصلی طراحی و ساخت موشن گرافی شناخته می‌شود. بعد از این‌که فهمیدیم موشن گرافیک چیست باید با بادگیری نرم‌افزار افتر افکت، تسلط خود را بر موشن گرافی بیشتر کنیم. AE را نوعی نرم‌افزار انیمیشن‌سازی ۲/۵ بعدی (2.5D) می‌شناسند که امکان طراحی و ساخت انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی در آن وجود دارد.

Maya

به کمک نرم‌افزار «Maya»، کاربر این امکان را دارد تا متن‌های مختلفی را نیز در طراحی‌های خود به کار بگیرد. توانایی پردازش رندرهای سه‌بعدی و انیمیشن‌ها، این نرم‌افزار را به یکی از نرم‌افزارهای پرکاربرد در طراحی موشن گرافی تبدیل کرده است. برای سال‌ها این نرم‌افزار از جمله برنامه‌های مهم در کاربردهای گرافیکی به شمار می‌آمد. البته در سال‌های اخیر،‌ نرم‌افزار «Cinema4D» به رقیب اصلی آن تبدیل شده است.

Cinema4D

طراحان موشن گرافیک، استفاده از نرم‌افزار Cinema4D را نسبت به نرم‌افزارهای سه‌بعدی مانند «Maya» و «3DS Max» و «‌Blender» ترجیح می‌دهند چراکه رابط کاربری مناسبی نسبت به این نرم‌افزارها دارد. از این نرم‌افزار به طور ویژه برای مدل‌سازی،‌ انیمیشن و ایجاد افکت‌های مختلف استفاده می‌شود. در بسیاری از پروژه‌های سینمایی می‌توان ردی از این نرم‌افزار را پیدا کرد.

نرم افزار موشن گرافیک

Nuke

از افتر افکت و Nuke به سادگی می‌توان در پروژه‌های مشابه استفاده کرد اما طراحی Nuke بویژه برای افراد حرفه‌ای در نظر گرفته شده است و در پروژه‌های بزرگ،‌ کار کردن با این نرم‌افزار ساده‌تر خواهد بود.

نرم افزار موشن گرافیک

معرفی فیلم آموزش پروژه محور افتر افکت - طراحی موشن گرافیک

آموزش موشن گرافیک

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که موشن گرافیک چیست و به کمک چه نرم‌افزارهایی می‌توان یک موشن گرافی ساخت که یکی از این نرم‌افزارها، افتر افکت بود. به همین دلیل، «فرادرس» آموزشی ۴ ساعته را در قالب ده درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح این دروس خواهیم پرداخت.

با توجه به پروژه‌محور بودن این آموزش، در هر درس، یک پروژه به طور کامل آموزش داده می‌شود. در درس اول این آموزش، پروژه حرکت کشتی در آب آموزش داده می‌شود که در داخل این آموزش، نحوه چینش لایه‌ها و استفاده از لایه‌های وکتور آموزش داده می‌شود. در همین درس نیز با کامپوزیشن و کی‌فریم آشنا خواهیم شد.

در درس دوم، مبحث صفحات رنگی برای ابتدای پروژه‌ها آموزش داده می‌شود و به هنگام این آموزش،‌ تفاوت میان «Solid» و «Shape» و نحوه ساخت «ترانزیشن» (Transition) مرور خواهد شد. مفهوم «Parent» در افتر افکت نیز از جمله موضوعاتی است که در همین درس مورد بررسی قرار می‌گیرد. در درس سوم، لوگوموشن بیان خواهد شد و هدف آن، آشنایی با پلاگین «Saber» خواهد بود.

در درس چهارم با نحوه ساخت استوری متحرک در شبکه‌های اجتماعی آشنا خواهیم شد و مبحث مهم آن یادگیری «Track Matt» خواهد بود. ساخت یک کاور آلبوم به همراه اکولایزر (ویژوالایزر) در درس پنجم بررسی خواهد شد که لازمه یادگیری آن،‌ آشنایی با افکت «Audio Spectrum» است. با دانستن این موضوع که موشن گرافیک چیست و یادگیری آن قادر خواهید بود تبلیغات مختلفی را از این راه طراحی کنید که در درس ششم یک پروژه جهت معرفی و تبلیغ یک رستوران در نظر گرفته شده است. مبحث مهمی که در طول این پروژه یاد می‌گیریم، ابزار متن و ایجاد انیمیشن برای متن خواهد بود.

پروژه‌ای که در درس هفتم مورد بررسی قرار می‌گیرد، حرکت ماشین در یک جاده و مسیر خاص خواهد بود و پالت‌های «Motion Sketch» و «Smoother» در همین درس آموزش داده می‌شوند. درس هشتم به حرکت موشک در یک فضا اختصاص دارد و اهمیت آن در یادگیری افکت «Mr Mercury» است. در درس نهم، نحوه ساخت شمارش معکوس آموزش داده می‌شود که دانشجو با «Time Expression» آشنا خواهد شد. درس نهایی این آموزش نیز به معرفی پلاگین نیوتون و نحوه کار با آن اختصاص دارد.

معرفی فیلم آموزش آموزش نرم افزار Cinema 4D برای موشن گرافیک

نرم‌افزار «Cinema 4D» همانطور که در متن به آن اشاره شد از جمله نرم‌افزارهای قدرتمند برای ساخت موشن گرافیک است. به همین دلیل «فرادرس» دوره‌ای ۹ ساعت و ۳۵ دقیقه‌ای را در قالب سه درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح این دروس خواهیم پرداخت.

در درس یکم این آموزش به طور کامل با رابط کاربری نرم‌افزار آشنا می‌شویم با ابزارهای مختلف این نرم‌افزار همچون ابزارهای اسپلاین آشنا خواهیم شد. علاوه بر این، نحوه ساخت سطوح گرد و کار با ابزار «Swipe» نیز در همین درس مورد بررسی قرار می‌گیرد. کار با انواع بافت‌ها و تکنیک‌های مختلف نورپردازی نیز در همین درس آموزش داده می‌شود. نحوه استفاده از افکت‌های مختلف در ابزارهای «Mograph» از جمله مباحث مهم در این درس به شمار می‌آید. در انتهای این درس نیز با موتور رندرینگ طبیعی نرم‌افزار و روش‌های مختلف تهیه خروجی آشنا خواهید شد.

در درس دوم با قابلیت‌های جدید نرم‌افزار آشنا خواهیم شد و مباحث مختلفی از این طریق مورد بررسی قرار می‌گیرند. به طور مثال با نحوه خرد کردن اجسام مختلف و تنظیم صحنه برای این کار آشنا خواهیم شد. علاوه بر این،‌ با بهبودهای ایجاد شده در نسخه جدید از جمله بهبودهای انجام شده در ابزار کلونر آشنا خواهیم شد. دانشجو در درس دوم با تغییرات ایجاد شده در ابزار چاقو آشنا خواهد شد و «Shader» نیز در همین درس معرفی خواهد شد.

در درس سوم، یک پروژه سریع از صفر تا صد بررسی خواهد شد که این پروژه از مقدمه آغاز می‌شود و تا تهیه خروجی ادامه خواهد داشت. در بین این دو بخش، نحوه ساخت و آماده‌سازی متن و ساخت دوربین ضبط کننده، آموزش داده می‌شود و علاوه بر این، تنظیم نور صحنه نیز در همین پروژه انجام خواهد شد.

معرفی فیلم آموزش ساخت موشن گرافیک با نرم افزار Camtasia

موشن گرافیک با کمتازیا

تا اینجا به خوبی یاد گرفتیم که موشن گرافیک چیست و چه نرم‌افزارهایی را می‌توان برای ساخت یک موشن گرافی بکار برد. از جمله نرم‌افزارهایی که به طور ویژه برای ساخت موشن گرافی طراحی نشده‌اند اما می‌توان برای این کار نیز از آن‌ها بهره برد باید به نرم‌افزار کمتازیا اشاره کرد. به کمک این نرم‌افزار که اجرای آن به سیستم‌هایی با مشخصات بالا و گران‌قیمت نیاز ندارد می‌توان موشن‌گرافیک‌هایی ساده را طراحی و اجرا کرد. به همین دلیل، «فرادرس» دوره‌ای ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه‌ای را در قالب پنج درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح این دروس خواهیم پرداخت.

در درس اول این آموزش با نرم‌افزار کمتازیا و محیط کاری آن بویژه بخش «Annotation» آشنا خواهیم شد. درس دوم این آموزش به بخش‌های Animation و Behaviors اختصاص دارد که از مباحث مهم آن می‌توان به ساخت افکت تایپی و ایجاد افکت سایه اشاره کرد. در درس سوم، نحوه تهیه تصاویر مورد نیاز و ابزارهای فتوشاپ برای آماده‌سازی این تصاویر، آموزش داده خواهد شد. در درس چهارم با نحوه بکارگیری تصاویر متحرک آماده آشنا خواهیم شد. در درس پنجم نیز نکات تکمیلی ساخت موشن گرافی آموزش داده خواهد شد.

آشنایی با انیمیشن در افتر افکت

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس و زمانی که با «Adobe After Effects» آشنا شدیم،‌ پروژه‌های بسیار ساده‌ای را آموزش دادیم. در این بخش قصد داریم برخی موارد ابتدایی را برای نحوه متحرک‌سازی یک تصویر بیان کنیم تا به کمک آن، با انیمیشن در افتر افکت آشنا شوید. البته این موارد تنها بخشی از امکانات پیشرفته این نرم‌افزار به شمار می‌آیند که برای شروع کار می‌توانید از آن‌ کمک بگیرید. در حقیقت، نرم‌افزار افترافکت در ابتدا نرم‌افزار پیچیده‌ای به نظر می‌رسد اما با یادگیری برخی از مفاهیم آن به سادگی می‌توانید انیمیشن‌های مختلف کار با فضای سه‌بعدی را یاد بگیرید.

وارد کردن فایل از فتوشاپ

در این نرم‌افزار به سادگی این امکان وجود دارد که فایل‌ها را از فتوشاپ به یک «Composition» یا به اصطلاح «Comp» وارد کنید. زمانی که فایل‌ها را از فتوشاپ، وارد یک پروژه در افترافکت کنید، هرکدام از لایه‌ها به طور جداگانه خصوصیات خود را حفظ می‌کنند. برای این کار نیز باید به کمک ماوس، فایل را بکشید و در داخل «Comp» آن را رها کنید.

استفاده از کی‌فریم‌ها

زمانی که فایل‌ها در درون Comp قرار می‌گیرند، آیکونی مثلث‌شکل کنار هر فایل قرار می‌گیرد که با کلیک بر روی آن، فهرستی باز خواهد شد. در این فهرست،‌ خصوصیات مختلفی مانند مکان، مقیاس، جرخش و شفافیت را می‌توان تغییر داد. از ‌آن‌جایی که برای انیمیشن، این تغییرات باید در یک بازه زمانی صورت بگیرد، در کنار هریک از خصوصیات، آیکونی همچون یک زمان‌سنج قرار گرفته است. با کلیک بر روی این آیکون یا تغییر پارامتر مربوط به آن، یک «قاب کلیدی» (Keyframe) یا به اصطلاح کی‌فریم در تایم‌لاین ایجاد می‌شود. در تایم‌لاین می‌توان کی‌فریم‌های مختلفی را تنظیم کرد و پارامترهای آن‌را تغییر داد تا این تغییرات به شکلی پیوسته در تایم‌لاین تغییر کنند و یک صحنه متحرک را نمایش دهند.

کی فریم

تنظیم نقاط چرخش

آشنایی با لایه‌های «فرزند» (Child) و «والد» (Parent) را باید در ادامه فرآیند یادگیری موشن گرافیک و بررسی این‌که موشن گرافیک چیست برای هماهنگ کردن یک لایه با لایه‌های دیگر در نظر گرفت. به طور مثال در تصویر زیر،‌ چرخ ماشین می‌تواند لایه فرزند برای بدنه یک خودرو باشد. در چنین شرایطی، هر بار که خودرو حرکت کند یا بچرخد و اندازه‌ آن تغییر کند، چرخ با این لایه همراهی می‌کند.

اتصال عناصر مختلف

برای این‌که یک رابطه فرزند-والد ایجاد کنید، در ابتدا باید مطمئن شوید نقاطی که تصویر حول آن‌ها حرکت می‌کند (Anchor Points) به شکل مناسبی با یکدیگر همراستا شده‌اند. زمانی که نقاط مورد نظر را مشخص کردید، لایه «Child» مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی آیکون حلزونی‌شکل در لایه «Parent» کلیک کنید و با کشیدن ماوس به سمت لایه والد مورد نظر و رها کردن، این دو لایه با یکدیگر مرتبط خواهند شد و تغییرات هریک به طور هماهنگ انجام می‌شود.

انیمیشن افتر افکت

متحرک سازی

به کمک «Puppet Tool» در نرم‌افزار افتر افکت می‌توان به تصاویر «رستر» (Rasterize) حرکاتی طبیعی اضافه کرد. به طور مثال، سر و دم یک مار را می‌توان به کمک این ابزار، متحرک کرد و این کار به سادگی و با اضافه کردن چند «Pin» امکان‌پذیر خواهد بود. با اضافه کردن Pin، افکت مربوط به «Puppet» ایجاد می‌شود.

موشن گرافیک چیست

با کلیک بر روی آیکون مثلث‌شکل کنار «Mesh» می‌توان تغییرات مورد نظر را اعمال کرد یا این‌که به کمک منوی «Deform»، پین‌های مختلف اضافه کرد. با کمی آزمون و خطا می‌توان به نتیجه دلخواه رسید. زمانی که کار به اتمام رسید. با زدن دکمه «Forward» در تایم‌لاین و با استفاده از خصوصیات «Transform» و تغییر آن برای هر پین، تغییرات مورد نظر اعمال می‌شوند.

تهیه خروجی

در انتهای کار برای تهیه خروجی کافی است به مسیر «File > Export > Add to render queue» بروید و خروجی مورد نظر خود را تعیین کنید.

خروجی افترافکت

بازار کار موشن گرافیک چگونه است؟

بعد از آشنایی به این موضوع که موشن گرافیک چیست به سوال مهم دیگری می‌رسیم و آن بازار کار موشن گرافیک است. با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و آشنایی افراد و کسب و کارها با بازاریابی دیجیتال، روز به روز به افراد بیشتری برای ساخت تبلیغات اینترنتی نیاز خواهد بود و ساخت موشن‌گرافیک نیز در این میان جایگاه ویژه‌ای دارد. نکته قابل توجه در رابطه با بازار کار موشن گرافیک این است که می‌توان شغلی به صورت «آزاد» (Freelance) انتخاب کرد و با جذب پروژه از مسیرهای مختلف درآمدزایی کرد.

علاوه بر این، شرکت‌های تبلیغاتی مختلفی نیز وجود دارند که به دنبال استخدام افرادی هستند تا به تیم تبلیغات خود اضافه کنند. علاوه بر نیاز به کسب مهارت‌های مختلف، داشتن یک سیستم قدرتمند در ادامه کار نیز از ملزومات کار موشن گرافیک به شمار می‌آید چراکه نرم‌افزارهای مورد نیاز برای این کار‌، نرم‌افزارهای قدرتمندی هستند که به کامپیوترهای گران‌قیمت نیاز دارند.

جمع بندی

در این آموزش یاد گرفتیم که موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی را می‌توان برای آن در نظر گرفت. علاوه بر این، با نرم‌افزارهای مهم و اصلی در ساخت موشن گرافیک آشنا شدیم و دیدیم که نرم‌افزارهایی همچون افتر افکت، «Cinema4D» و «Nuke» را می‌توان برای تهیه و ساخت موشن گرافیک مورد استفاده قرار داد. در انتها نیز با ابزارهای ابتدایی افتر افکت برای خلق انیمیشن‌های ساده آشنا شدیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۲ دیدگاه برای «موشن گرافیک چیست؟ | انواع و سبک‌ها، نرم افزارها، نحوه یادگیری + فیلم آموزشی»

کلی از تارنما (=وبسایت) ها را گشتم و هیچ کدام به اندازه تعریف فرادرس کامل نبود و تمام تارنماهایی که گشتم یا اشتباه توضیح میدادند یا ناقص برای همین بسیار گیج کننده و پرسش برانگیز بود کامل ترین تعریف از موشن گرافیک را تا به این هنگام از شما گرفتم فیلم اموزشی موشن گرافیک چیست در این تاربرگ بسیار عالی بود سپاس.

با سلام؛

خوشحالیم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده است.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *