آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ — گام به گام + فایل لایه باز

۱۹۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ — گام به گام + فایل لایه باز

تمام آن چیزی که از لوگو انتظار داریم این است که با بیننده ارتباط برقرار کند و چیزی خلق شود که خاطر آن در یادها ماندگار شود. می‌توانید لوگو شرکت خود را به صورت مهر هم طراحی کنید. نکته مهم در این بخش، رعایت اصول در طراحی لوگو است. در این مطلب به آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ می‌پردازیم و بعد از بیان برخی از اصول مهم طراحی لوگو، چند نمونه لوگو را نیز طراحی می‌کنیم و فایل لایه باز آن را نیز برای دانلود قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

دانلود فایل لایه باز برای آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

در انتهای این آموزش، نحوه طراحی لوگوی زیر به طور کامل بررسی می‌شود اما برای یادگیری بیشتر، فایل لایه‌باز آنچه که در آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ مطرح شد را می‌توانید از لینک‌ زیر دانلود کنید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

۵ راه برای طراحی اصولی لوگو

زمانی که یک لوگو طراحی می‌کنید، باید لوگوی طراحی شده،‌ کسب و کار یا برند شما را در عمل تعریف کند. لوگو، ابزار بازاریابی مهمی به‌ویژه در دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌آید چراکه محصولات و خدمات کسب و کار را به شکل موثری به دست مخاطب هدف می‌رساند. اما چنین ویژگی‌هایی تنها زمانی میسر می‌شود که در طراحی لوگو از برخی اصول کمک بگیریم. به همین دلیل، در ادامه، پنج راه اصولی طراحی لوگو را آموزش می‌دهیم.

۱. ساده

لوگوی شما باید به‌سادگی و در یک نگاه شناخته شود. همچنین، لوگو باید به گونه‌ای طراحی شود که قابل تبدیل به اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف باشد. البته بحث رنگ ممکن است کمی پیچیده باشد. اگر با روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و فروش آشنا باشید، رنگ‌های مناسبی را برای لوگوی خود انتخاب می‌کنید. لوگویی مناسب است که در عین سادگی، چیزی غیرمنتظره و ویژه به بیننده ارائه دهد.

برای نمونه می‌توان به لوگوی «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» اشاره کرد. اگر متن داخل لوگو را از راست به چپ بخوانیم، واژه «ایران» خوانده می‌شود و از چپ به راست نیز کاراکترهای «ISIRI» مشاهده می‌شود. همچنین، کادر اطراف نام، فلش‌هایی به سمت بالا و پایین را نشان می‌دهد که بیانگر تعیین بیشینه و کمینه اندازه‌گیری است.

لوگو شرکت استاندارد

از نمونه‌های خارجی لوگوهای معروف می‌توان به لوگوی شرکت اپل اشاره کرد که با وجود تغییر شکل و رنگ در سال‌های مختلف، همچنان طراحی ساده‌ای را نمایش می‌دهد.

لوگو شرکت اپل

۲. به یاد ماندنی

لوگوی طراحی شده باید فراموش‌نشدنی باشد. بنابراین، لوگو هم باید ساده و هم به‌یادماندنی باشد. از نمونه‌های این لوگو می‌توان به لوگوی قدیمی ایران‌خودرو اشاره کرد که هم ساده است و هم یادآور پیکان‌های تولیدی این شرکت است.

لوگو ایران خودرو

۳. جدا از زمان

نکته دیگر که در آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ مطرح می‌شود این است که لوگوی طراحی شده نباید به زمان خاصی اختصاص داشته باشد. در حقیقت، لوگوی طراحی شده باید حتی ۱۰ یا ۲۰ سال بعد از طراحی نیز ویژگی‌های خود را حفظ کرده باشد. شاید لوگوی «سازمان آتش‌نشانی» را بتوان ازجمله این لوگوها در نظر گرفت. در بیان ساده برای این لوگو می‌توان گفت که شعله آتش در چاچوبی مسلط، احاطه شده است.

لوگو آتش نشانی

۴. تطبیق پذیر

لوگویی مناسب است که بتوان آن را در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده کرد. در حقیقت، لوگوی طراحی شده را باید بتوان در مکان‌های مختلفی اعم از چاپ روی یک خودکار کوچک یا باله هواپیما استفاده کرد. بنابراین،‌ چنین مقیاس‌پذیری در لوگو، اهمیت نمایش هویت در طراحی لوگو و کارکرد همزمان آن در اندازه‌های مختلف را نشان می‌دهد.

برای نمونه می‌توان به لوگوی هواپیمایی ایران (هما) اشاره کرد. این لوگو به اسطوره هما (پرنده سعادت و خوشبختی) اشاره دارد و همزمان، نام تجاری شرکت را نیز به همراه دارد.

لوگو هما

5. تناسب موضوعی

نکته بعدی در طراحی لوگوی حرفه‌ای، تناسب موضوعی لوگو با کسب و کار یا محصول است. برای نمونه می‌توان به لوگوی «بانک اقتصاد نوین» اشاره کرد که لوگوی طراحی شده، تناسب موضوعی مناسبی با فعالیت کسب و کار و سود و زیان دارد.

لوگو بانک اقتصاد نوین

نحوه طراحی اصولی لوگو

تا این بخش از آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ توانستیم برخی از ویژگی‌های اولیه یک لوگوی مناسب را یاد بگیریم. اما پیش از استفاده از هر نرم‌افزار گرافیکی برای طراحی لوگو، باید نحوه طراحی یک لوگو را بشناسیم و بعد از آن، ایده‌های موردنظر خود را در نرم‌افزار پیاده‌سازی کنیم. به همین دلیل، در ادامه این مطلب، برخی از مفاهیم مهم در طراحی لوگو را بررسی می‌کنیم.

مخاطب هدف خود را بشناسید

یکی از اصول بنیادی طراحی این است که برای عرضه خدمات یا محصولات، مشتری هدف خود را بشناسید. زمانی که برای مشتری، لوگو طراحی می‌کنید، سؤال‌هایی را از او بپرسید تا به شکل بهتری مشتری را تعریف کنید. همچنین باید «بازار تخصصی» (Niche Market) خود یا مشتری را پیدا کنید. بهره‌گیری از پرسونای مشتری، اثر مهمی در این فرایند دارد.

باید پیش‌زمینه‌های متفاوتی از مشتری ایده‌آل پیدا کنید. برای نمونه، اگر با بررسی پرسونای مشتری، متوجه شدید که مشتری ایده‌آل، نوجوان است باید عناصری سرگرم‌کننده و شادی‌آفرین را در لوگو دخیل کنید.

لوگوهای رقیب را بررسی کنید

مشتری شما با کسب‌وکارهای کوچک و بزرگی رقابت می‌کند و آن‌ها نیز برای رضایت مشتریان خود، همواره در تلاش هستند. بنابراین، مشتری هدف شما با مشتری هدف رقیب نیز مشترک خواهد بود. بنابراین، لوگوی طراحی شده شما باید از لوگوی رقیب متمایز باشد. فهرستی از شرکت‌های رقیب و لوگوی آن‌ها تهیه کنید. در مرحله بعد، همه لوگو‌های شرکت‌های رقیب را در پنجره‌ای جداگانه روبروی خود باز کنید.

نحوه طراحی همه لوگوها، رنگ‌های استفاده شده و تایپوگرافی آن‌ها را آنالیز کنید. همچنین، منحصربه‌فرد بودن لوگوهای رقیب را با دقت زیادی بررسی کنید. این لوگوها در شکل‌های گوناگونی مانند بنرهای تبلیغاتی،‌وب‌سایت، کارت ویزیت و ... قابل بررسی هستند. استفاده از لوگو سه بعدی نیز در برخی از کسب و کارها رایج است.

 

در نهایت، چنین مقایسه‌ای، طراحی لوگویی خاص را به همراه دارد. البته به یاد داشته باشید که از رنگ‌، فونت،‌ شکل و آیکون‌های متفاوتی کمک بگیرید.

طراحی ساده داشته باشید

پیش‌تر در رابطه با سادگی طراحی لوگو صحبت کردیم. لوگویی مناسب است که بیننده در یک نگاه، حسی مشخص را نسبت به کسب و کار و خدمات و محصولات ارائه کند. به بیان ساده، هرقدر کمتر، بهتر؛‌ چراکه سادگی، اثرگذاری بیشتری دارد. علاوه بر این،‌ به یاد داشته باشید که لوگوها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در چنین شرایطی، جزئیات بسیار کوچک ممکن است از بین بروند.

برای داشتن لوگویی قدرتمند باید از المان‌های محدودی بهره بگیرید تا بتوانند به‌سادگی، تمامی مفهوم مورد نظر شما را منتقل کنند. اگر عنصری در طراحی دارید که به درک کلی لوگو کمکی نمی‌کند، آن را حذف کنید.

بنابراین، اساسی‌ترین موضوع در آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ یا هر لوگو دیگری، دوری از پیچیدگی و سعی در هرچه ساده‌تر کردن طراحی است. طراح باید به گونه‌ای عمل کند که مخاطب، پیام موردنظر کسب‌وکار را از طریق لوگو، درک کند.

لوگویی پیچیده با رنگ‌های زیاد و عناصر مختلف، سبب سردرگمی بیننده می‌شود. اما اگر طراحی ساده‌ای داشته باشید، به هیچ توضیح اضافه‌ای نیاز نیست و بیننده با یک نگاه،‌ پیام کسب‌وکار را درک می‌کند.

چند طرح اولیه رسم کنید

اگر بتوانید چند «طرح اولیه» (Sketch) رسم کنید،‌ شانس بیشتری برای خلق لوگویی منحصر‌به‌فرد خواهید داشت. گاهی اوقات، ایده‌هایی در ذهن داریم اما این ایده‌ها تا زمانی که روی کاغذ آورده نشوند، اطلاعاتی دقیقی را بدست نمی‌دهند. بنابراین، با رسم این ایده‌ها روی کاغذ، لوگوهای مورد نظر خود را به شکل بهتری مشاهده می‌کنید و نیازی به تصور آن‌ها ندارید. در حقیقت، باید طرح‌های اولیه مختلفی را رسم کنید تا به ایده اصلی برسید.

حتما شکل‌ها مختلفی از ایده اولیه را رسم کنید. با این کار، چندین ایده اولیه خوب دارید که با کسب‌وکار مورد نظر نیز هماهنگ است. از میان اسکچ‌های رسم شده، طرحی را کامل کنید که بیشترین پتانسیل جلب توجه را داشته باشد. سپس این طرح را با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و اضافه کردن رنگ‌ها و عناصر گوناگون، کامل کنید.

رنگ‌ها را با استراتژی خاصی انتخاب کنید

انتخاب هوشمندانه رنگ‌ها به جذابیت طراحی لوگو کمک می‌کند. رنگ‌ها توانایی فوق‌العاده‌ای برای بیرون آوردن احساسات ما دارند. برای نمونه، زمانی با رنگ قرمز مواجه می‌شویم، احساسی از خشم، عصبانیت، عشق و انرژی را دریافت می‌کنیم. این یعنی اگر کسب‌وکار شما با محصولات و خدمات مرتبط با قشر جوان جامعه سر و کار دارد، در لوگوی خود از رنگ قرمز کمک بگیرید. در ادامه، اشاره‌ای کوتاه به مفهوم رنگ‌ها خواهیم داشت.

  • رنگ آبی با هوشمندی و رفاقت شناخته می‌شود. به همین دلیل، برخی از شبکه‌های اجتماعی ماند لینکدین و فیسبوک از این رنگ برای نمایش لوگوی خود استفاده می‌کنند.
  • رنگ صورتی بیانگر مهربانی است و این رنگ را می‌توان در رابطه با هر نوع محصول یا خدمات مرتبط با بانوان استفاده کرد.
  • رنگ زرد، رنگی است که نشاط و امید را القا می‌کند.
  • رنگ سبز، رنگی برای بیان تازگی، سلامت و طبیعت است.

بنابراین، رنگ‌هایی را انتخاب کنید که احساسات موردنظر شما را بیان کنند و این احساسات، درون بیننده نیز حس شود. در نهایت، این احساسات، پیام شما را از طریق لوگوی طراحی شده به مشتری هدف، منتقل می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع نیز می‌توانید مطلب «روانشناسی رنگ ها در تبلیغات — هر آنچه باید بدانید» را مطالعه کنید.

از تایپوگرافی مناسب استفاده کنید

اگر قرار باشد، نام کسب‌وکار - به انگلیسی یا فارسی - داخل لوگو نوشته شود، بهره‌گیری از تایپوگرافی مناسب، امری ضروری است. شاخصه اصلی تایپوگرافی این است که به طراحی شما شخصیت می‌دهد و آن را به عنصر اصلی طراحی تبدیل می‌کند.

برای نمونه می‌توان به لوگوی شرکت «مهرام» اشاره کرد. در آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ می‌تونید از فونت‌های انگلیسی و فارسی مناسب برای تایپوگرافی استفاده کنید و نوع فونت‌های این حوزه را بشناسید.

لوگو مهرام

بنابراین، یکی از اصول طراحی لوگو این است که از «طرح حروف | تایپ‌فیس» (Type Face) کمک بگیرید. البته توجه داشته باشید که نباید از فونت‌های مختلف استفاده کنید چراکه مانع از ایجاد مسیر مشخص در لوگو می‌شود.

لوگویی برای اندازه‌های مختلف طراحی کنید

همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره شد، لوگوها ممکن است در اندازه‌های مختلف منتشر شوند. بنابراین، طراحی باید به گونه‌ای باشد که بتوانید آن را در اندازه‌های مختلف با حفظ کیفیت اصلی داشته باشید. به همین دلیل، اگر رنگ‌ها، خطوط یا تایپ‌فیس‌های مختلفی دارید، بهتر است عنصرهای شلوغ و اضافی را از آن‌ها حذف کنید.

به طور مشابه، اگر قرار است لوگوی طراحی شده بر روی محل‌های بزرگ‌تری مثل بیلبورد چاپ شود، طراحی آن نباید به گونه‌ای باشد که نسبت‌های موجود در طراحی از بین بروند. این امر بدان معنی است که لوگو نباید به یک طرف کشیده شود یا لوگویی جهت‌دار باشد.

برای این‌که لوگویی بسازید که در اندازه‌های مختلف قابل استفاده باشد، باید در طراحی خود از خطوط کمکی (Grid) بهره بگیرید. با بکارگیری این روش، توازن مناسبی برای عناصر مختلف طراحی ایجاد می‌کنید.

لوگو باید در رنگ سیاه و سفید نیز جذاب باشد

نکته مهمی که باید در آموزش طراحی لوگو با فتوشاپ بیان شود این است که لوگوی طراحی شده باید در رنگ سیاه و سفید نیز مناسب به نظر برسد. در حقیقت، لوگو ممکن است در روزنامه، مجله، تراکت‌های تبلیغاتی، کارت ویزیت یا سایر کالاهای تبلیغاتی چاپ شود. در چنین شرایطی، شاید امکان چاپ رنگی وجود نداشته باشد و در این حالت نیز لوگو باید اثر خود را روی بیننده داشته باشد. برای نمونه می‌توان به بیمه‌‌های خودرو اشاره کرد که نسخه چاپی آن‌ها گاهی اوقات، سیاه و سفید است و در این شرایط، لوگوی مناسب، اهمیت پیدامی‌کند.

لوگو بیمه ایران

طراحی خاطره‌انگیز داشته باشید

از ویژگی‌های مهم شرکت‌های بزرگ این است که لوگویی خاطره‌انگیز دارند. لوگوی موردنظر شما یا کسب‌وکار نیز باید به شکلی خاطره‌انگیز طراحی شود چراکه در غیراین‌صورت، طراحی شما نمی‌تواند جایی برای خود میان مشتریان باز کند.

ترفندی ساده برای طراحی خاطره‌انگیز این است که مفهومی منحصربه‌فرد را در ذهن خود داشته باشید. مفهوم منحصربه‌فرد طراحی، آن چیزی است که کسی تا حالا از آن استفاده نکرده باشد. برای نمونه لوگوی «نایکی» را در نظر بگیرید که پیش از آن، هیچ‌‌گاه کسی این علامت را در طراحی خود در نظر نگرفته بود.

لوگو نایک

محدودیت زمانی نداشته باشد

به طور قطع هیچ کسب‌وکاری تمایل ندارد که لوگوی خود را هر سال، بازطراحی کند. علاوه بر این، چنین کاری برای کسب‌وکارهای کوچک امکان‌پذیر نیست. اگر لوگویی، هر سال بازطراحی شود، سبب سردرگمی مشتریان خواهد شد.

نکته‌ای که در آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ باید بیان کنیم این است که لوگوی طراحی شده باید از عنصرهای مدرن و معاصر بهره بگیرد. اگر در طراحی، عنصرهایی را به کار بگیریم که شامل موضوعات داغ روز باشند، با تغییر این موضوعات، لوگو را نیز به‌ناچار باید بازطراحی کنیم. بنابراین، هم باید مدرن و معاصر بودن اثر را در نظر بگیریم و هم ماندگاری طولانی‌مدت المان‌های طراحی را. بنابراین، نمی‌توان هنگام طراحی، صرفا به موضوعات داغ روز بسنده کرد.

حسی از حرکت ایجاد کنید

ایجاد حس حرکت، ازجمله نکات مهم در طراحی به شمار می‌آید. برای نمونه می‌توان به لوگوی قدیمی شرکت «ایران خودرو» یا لوگوی فعلی «توییتر» اشاره کرد.

لوگو ایران خودرو

هیچ قانونی برای ایجاد این حس وجود ندارد. گاهی با اضافه کردن چند خط منحنی هم می‌توان به چنین نتیجه‌ای دست پیدا کرد. البته، اضافه کردن این حس در طراحی، ضروری نیست اما ارزش بررسی را دارد.

حسی از توازن ایجاد کنید

در طراحی لوگو باید اهمیت بحث توازن را نیز در نظر بگیرید. عنصرهای مختلف طراحی اعم از رنگ، فونت، آیکون‌ها، تصویر و ... باید مکمل یکدیگر باشند و هیچ‌کدام از دیگری جدا نیستند. به همین دلیل، در زمان طراحی لوگو، حتما بحث توازن را نیز در نظر داشته باشید. البته بهتر است گاهی اوقات، این توازن شکسته شود تا طراحی‌های خلاقانه‌ای پدید آید. این نکته را به یاد داشته باشید که حتی با شکستن قوانین، نباید طراحی لوگو از موضوع اصلی و هدف، خارج شود.

توازن در طراحی لوگو

سبک طراحی خود را با دقت انتخاب کنید

سبک طراحی لوگو باید با شخصیت اصلی برند یکسان باشد. سبک طراحی لوگو ممکن است منحصر به زمان مشخص مثل سبک‌های ویکتوریایی یا «آرت-دکو» (Art Deco) و همچنین شامل خرده‌فرهنگ‌هایی مثل فرهنگ پاپ یا خرده‌فرهنگ خیابانی باشد. بسیاری از سبک‌ها به طور مداوم در میان طراحان دست‌به‌دست می‌شوند اما باید سبکی را انتخاب کنید که ارزش‌ها و شخصیت اصلی برند را نمایش دهد.

به طور مثال، اگر می‌خواهید برندی را قابل اعتماد نشان دهید، می‌توانید از سبک‌ کلاسیک و طراحی‌های قدیمی کمک بگیرید. این کار، دوره‌های قدیم را برای مخاطب زنده می‌کند. این نوع سبک‌ها را می‌توان بیشتر در رستوران‌ها تماشا کرد.

البته می‌توانید از طراحی‌های ساده و مینیمال نیز استفاده کنید. با این کار، حداقلِ المان‌های موجود را برای طراحی لوگو استفاده می‌کنید. بیشتر این لوگوها، از «فضای خالی» (Negative Space) برای انتقالِ بهتر پیام استفاده می‌کنند.

گاهی ممکن است شخصیت برند با طنز و سرگرمی همراه باشد. در این شرایط، لوگوی طراحی شده می‌تواند با عناصر سرگرم‌کننده همراه باشد. این نوع طراحی، بیشتر در میان کسب‌وکارهای رواج دارد که با قشر نوجوان جامعه سر و کار دارند.

با توجه به تنوع صنایع دستی در ایران، حتی می‌توانید لوگوی خود را متناسب با صنایع دستی طراحی کنید. چنین نوعی از طراحی، تکنیک‌های دیگری همچون طراحی‌های مینیمال، کلاسیک و سرگرم‌کننده را برای خلق جذابیت‌های بیشتر، به کار می‌گیرد.

البته توجه داشته باشید که بکارگیری تمامی این سبک‌ها برای همه کسب‌وکارها عملی نیست. بنابراین، باید سبکی را انتخاب کنید که بر اساس ارزش‌های برند با مخاطب سخن بگوید.

لوگویی به دور از کلیشه طراحی کنید

کلیشه‌ها دشمن طراحی هستند. مردم به کلیشه‌های اطراف خود اهمیتی نمی‌دهند. این یعنی اگر در طراحی خود، از ایده‌های تکراری کمک بگیرید، مردم آن‌ها را نادیده می‌گیرند و حتی ممکن است برند را نادیده بگیرند.

آموزش ساخت لوگو اسم با فتوشاپ

حال که تا اینجا، نکات مهم در طراحی یک لوگو را بررسی کرده‌ایم، در ادامه قصد داریم نحوه طراحی یک لوگو را در فتوشاپ بررسی کنیم. در حقیقت، پیش از شروع پروژه اصلی، یک پروژه ساده‌تر را آغاز می‌کنیم تا با تکنیک‌های اولیه طراحی لوگو آشنا شویم و در پروژه بعدی،‌ این تکنیک‌ها را قدری بهتر می‌کنیم.

پروژه اول آموزش ساخت لوگو اسم با فتوشاپ

طراحی لوگو با رنگ‌های روشن، خطوط منحنی و فونت مناسب،‌ این ایده را به مشتریان می‌دهد که با محصولی جذاب و سرگرم‌کننده روبرو هستند. به همین دلیل، در طراحی لوگو نیز با این عنصرها روبرو خواهیم بود.

مرحله اول: استفاده از Grid

همانطور که در ابتدای متن نیز به آن اشاره کردیم، استفاده از Grid، ساختار مشخص و منظمی را فراهم می‌کند و با این کار، طراحی و نمایش لوگو در ابعاد مختلف، ساده‌تر می‌شود. برای استفاده از Grid می‌توانید نحوه نمایش آن‌ها را در فتوشاپ نیز تنظیم کنید. این کار از مسیر Edit > Preference > Guides, Grid & Slices امکان‌پذیر است.

آموزش طراحی لوگو اسم

مرحله دوم: طراحی لوگو متناسب با برند

فرض کنید لوگویی برای یک بستنی طراحی می‌کنید. با استفاده از ابزار «Rounded Rectangle» می‌توانید شکل مناسبی از بستنی را ایجاد کنید. برای استفاده،‌ بعد از انتخاب ابزار، ماوس خود را Drag کنید و به اندازه دلخواه خود، مستطیلی بکشید. خواهید دید که شبکه یا همان Gridline ایجاد شده، به شما در رسم این شکل کمک می‌کند.

در ادامه می‌توانید تنظیمات مختلفی را روی این مستطیل انجام دهید که از جمله آن‌ها می‌توان به گردشدگی گوشه‌های مستطیل اشاره کرد. برای نمونه در تصویر زیر، گرد شدگی تمامی گوشه‌های مستطیل به اندازه ۷۰ پیکسل تنظیم شده است.

مرحله سوم: استفاده از رنگ مناسب

در این مرحله، از گرادیان رنگی کمک بگیریم تا به گونه‌ای، طعم‌های مختلف را نمایش دهیم. در تصویر زیر، ابتدا شکل مستطیلی را انتخاب می‌کنیم و سپس، نوع گرادیان (خطی یا شعاعی) را با استفاده از نوار بالای نرم‌افزار، تعیین می‌کنیم.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

مرحله چهارم: به جزئیات کار بیافزایید

در اینجا فرض می‌کنیم که بخواهیم روکش شکلاتی بستنی را بکشیم. در پنل لایه‌ها، روی علامت مثبت (+) کلیک کنید تا لایه جدیدی ایجاد شود. سپس Pen Tool را انتخاب و آن را بر روی حالت Shape تنظیم کنید. برای تنظیم حالت Shape از نوار بالای صفحه کمک بگیرید و در بخش Fill، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در ابتدا باید سه نقطه (مثلث‌شکل) را انتخاب کنیم و در ادامه، مثلثِ ایجاد شده را تغییر شکل بدهیم تا شبیه به روکش شکلاتی بستنی شود. همچنین، با استفاده از Direct Selection Tool و Drag کردن نقاط موردنظر، می‌توانید شکل روکش را ایجاد کنید. البته استفاده از Pen Tool در ابتدای کار قدری دشوار است اما به مرور، استفاده از آن را یاد می‌گیرید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

مرحله پنجم:‌ تنظیم اندازه روکش

برای تنظیم اندازه روکش، از شکل اصلی بستنی استفاده کنید. روی لایه شکلات (Chocolate) کلیک راست و (Create Clipping Mask) را انتخاب کنید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

مرحله ششم: اضافه کردن متن و کاراکتر

استفاده از تایپ‌فیس‌ صحیح، سبب تمایز برند شما از سایرین می‌شود. برای این کار می‌توانید از فونت‌های مختلف کمک بگیرید. همچنین، تنظیم اندازه فونت‌ و سایر ویژگی‌های آن، در پنل «Properties» امکان‌پذیر است که در تصویر زیر آن را مشاهده می‌کنید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

مرحله هفتم ساخت نسخه‌های مختلف

با تغییر Stroke و رنگ‌ها (استفاده از Fill Color)، لوگویی طراحی خواهید کرد که رنگ‌های متفاوتی داشته باشید تا بتوانید در شکل‌های مختلف از آن استفاده کنید. همان‌طور که بالاتر نیز توضیح داده شد، لوگوی طراحی شده باید تصویر مناسبی در رنگ‌های سیاه و سفید نیز داشته باشد. از این‌رو، نسخه‌های مختلفی از آن تهیه شده که در تصویر زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

برای این‌که بتوانید کنترل بیشتری روی لایه‌های طراحی شده خود داشته باشید، بهتر است که آن‌ها را با استفاده از Shift+Click انتخاب و آن‌ها را به Smart Object تبدیل کنید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

مرحله هشتم: خروجی

در این بخش،‌ بعد از این‌که لوگوی خودمان را ایجاد کردیم، می‌توانیم از آن برای فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال، اپلیکیشن موبایل، بنر تبلیغاتی و سایر هدف‌های تبلیغاتی، خروجی تهیه کنیم.

برای این کار بهتر است در ابتدا لایه‌ها را با یکدیگر ادغام کنید. با استفاده از Shift+Click همه لایه‌ها انتخاب می‌شوند و سپس با کلیک راست و انتخاب «Merge Layers»، لایه‌ها در یکدیگر ادغام می‌شوند. البته پیش از ادغام لایه‌ها بهتر است از فایل خود یک کپی تهیه کنید تا در صورت نیاز،‌ به فایل لایه باز آن‌ها دسترسی داشته باشید.

در نهایت، از فایل خود با فرمت مناسبی مثل PNG خروجی بگیرید چراکه این فرمت، عملکرد بهتری در پس‌زمینه‌های رنگی دارد.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

پروژه دوم آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

در پروژه اول آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ، برخی از اصول اولیه را با یکدیگر بررسی کردیم. در ادامه سعی می‌کنیم پروژه دیگری را بررسی کنیم که در آن، نام کسب و کار نیز جزئی از طرح لوگو باشد. از اینرو،‌ در ادامه متن،‌ گام‌های مختف در آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ را بررسی می‌کنیم.

گام اول: ایجاد بوم طراحی

در گام اول، فتوشاپ را باز و یک سند جدید ایجاد کنید. در این آموزش، از بومی با ابعاد ۵۰۰×۵۰۰ پیکسل استفاده می‌کنیم. این ابعاد برای طراحی کاور‌ آلبوم موسیقی و همچنین، کاورهای مختلف پست‌های اینستاگرامی هم مناسب است.

در ادامه باید Gridline موردنظر خود را ایجاد کنیم. برای این کار به مسیر Edit>Preferences>Guides, Grid & Slices می‌رویم و تنظیمات را به ‌گونه‌ای انجام می‌دهیم که به ازای هر ۵۰ پیکسل، خط راهنما داشته باشیم. با استفاده از کلیدهای «Ctrl» و «'» نمایش خطوط راهنما را فعال کنید. به مسیر View>Show بروید و «Snap to Grid» را فعال کنید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

گام دوم: کشیدن چند شکل

با فشردن کلید P، ابزار Pen را انتخاب و از نوار بالایی، آن را روی «Shape» تنظیم کنید. از این ابزار برای کشیدن تصویری مانند شکل زیر استفاده کنید. در زمان کشیدن شکل خواهید دید که Gridline کمک زیادی به شما می‌کند. سعی داشته باشید برای هر لایه، نام مناسبی انتخاب کنید چراکه در پروژه‌های پیچیده‌تر، این نام‌گذاری به کمک شما می‌آید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

گام سوم: تکثیر و ویرایش شکل رسم شده

روی لایه مربوط به شکل کلیک و با انتخاب کلیدهای Ctrl+j، آن را تکثیر کنید. برای حرکت دادن شکل‌های جدید می‌توانید از «Direct Selection Tool» کمک بگیرید. سپس هر شکل جدید را به کمی پایین‌تر منتقل کنید. برای این‌که شکل‌ها در محور Y ثابت بمانند نیز می‌توانید به هنگام جابجایی لایه‌ها، کلید Shift را نگه دارید.

گام چهارم:‌ ایجاد گرادیان رنگی

روی آیکون کنار Fill کلیک کنید تا پنجره گرادیان رنگی باز شود. برای انتخاب رنگ موردنظر، روی اسلایدر پایین پنجره، دو بار کلیک کنید. برای این بخش از آموزش لوگو اسم با فتوشاپ از رنگ‌های تیره و روشن آبی استفاده کرده‌ایم. در ادامه، این گرادیان را می‌توانید برای بقیه شکل‌ها نیز به کار ببرید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

جهت گرادیان رنگی شکل‌ها را به گونه‌ای تغییر دهید که در مقابل یکدیگر قرار بگیرند که در اینجا از زاویه‌های ۰ و ۱۸۰ درجه استفاده کرده‌ایم. گاهی ممکن است برای تغییر رنگ گرادیان، بخش «Fill» را از نوار ابزار مشاهده نکنید. در این حالت احتمال دارد که «Move Tool» را انتخاب کرده باشید. کافی است با فشردن کلید میانبر «P» به Pen Tool دسترسی پیدا کنید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

گام پنجم: گروه‌بندی و تکثیر لایه‌ها

برای این‌که مطابق تصویر زیر، تصویر خود را در چهار جهت تکثیر کنیم، باید لایه‌های طراحی شده خود را انتخاب و با فشردن کلیدهای «Ctrl+G» آن‌ها را به یک گروه تبدیل کنیم. با استفاده از کلیدهای «Ctrl+J» این گروه‌ها را تکثیر خواهیم کرد. سپس از طریق مسیر «Edit > Free Transform»، گروه‌ها را جابجا و چرخش آن‌ها را تنظیم می‌کنیم.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

این کار با نگه داشتن کلید SHift و همچنین کلیدهای Ctrl+T ساده‌تر می‌شود.

گام ششم:‌ تغییر فاصله شکل‌ها

در این مرحله از آموزش لوگو اسم با فتوشاپ باید هریک از گروه‌ها را به اندازه یک مربع Gridline تغییر دهیم. برای این کار هم می‌توانید از کلیدهای Shift و فلش استفاده کنید.

گام هفتم: رسم دایره

با استفاده از کلید میانبر U و نگهداشتن کلید Shift، دایره‌ای در مرکز شکل ایجاد شده رسم کنید و رنگ آن را به رنگ سفید تغییر دهید.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

گام هشتم: رسم مستطیل

در این مرحله از آموزش لوگو اسم با فتوشاپ مانند مرحله قبل عمل می‌کنیم اما هدف ما این‌بار، رسم مستطیل در داخل دایره مرکزی است.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

حال می‌توانیم نام کسب‌وکار خود را با فونت انگلیسی یا فارسی بنویسیم.

همچنین، اگر با تایپوگرافی هم آشنایی داشته باشیم، می‌توانیم نام کسب‌وکار خود را به شکل‌های مختلفی بنویسیم. برای نمونه، تصویر زیر، نمایش دیگری از واژه «فرادرس» را نشان می‌دهد.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

آنچه که در فرایند بالا انجام شد،‌ بهره‌گیری از شکلی مشابه با حرف «ر» است تا از این راه،‌ لوگو مناسبی طراحی کرده باشیم. نحوه ساخت این طرح‌واره از حرف «ر» نیز بسیار ساده است که نحوه طراحی آن در تصویر زیر نشان داده شده است. برای ایجاد چنین طرحی، از Pen Tool و تنظیم آن در حالت Shape کمک گرفتیم.

آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

همچنین، همان‌طور که در لوگو بالا مشخص است، این طراحی، در رنگ‌های سیاه و سفید نیز کارایی خواهد داشت.

سوالات متداول در آموزش طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

در انتهای مطلب به بررسی سوالات متداول پیرامون طراحی لوگو اسم می‌پردازیم.

چه تعداد رنگ را باید در طراحی لوگو استفاده کنیم؟

برای ساده‌سازی طراحی لوگو، باید تعداد رنگ‌های آن را به حداقل برسانید. در حالت کلی، لوگو شما نباید شامل بیش از ۳ رنگ باشد.

پنج گام اصلی در طراحی لوگو چیست؟

سادگی، طرح به یاد ماندنی و فارغ از زمان، تطبیق‌پذیر و شامل تناسب موضوعی، همگی ازجمله گام‌های اصلی در طراحی لوگو هستند و در این مطلب به طور کامل بررسی شده‌اند.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
feelingpeakydesignhillcreativebloqadobe
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *