آرایه پارادوکس چیست؟‌ – به زبان ساده + مثال و تمرین

۳۰۶۰۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
آرایه پارادوکس چیست؟‌ – به زبان ساده + مثال و تمرین

شعر فارسی به لحاظ موسیقی و آهنگ بسیار غنی و زیباست. موسیقی که در هر بیت احساس می‌کنیم نه فقط به خاطر وزن، قافیه و ردیف، که به سبب وجود عوامل دیگری نیز است که موسیقی شعر را غنا می‌بخشند. آرایه پارادوکس یا متناقض‌نما یک از آرایه‌های معنوی است که اسباب خلق‌کننده موسیقی معنوی‌اند. در این مطلب از مجله فرادرس به کمک نمونه‌هایی از زبان فارسی و تمرین آرایه پارادوکس را بررسی خواهیم کرد.

آرایه پارادوکس چیست؟

«پارادوکس» یا «تناقض» از واژه «Paradox» می‌آید که در فارسی به «بیان نقیضی» یا «متناقض‌نما» هم ترجمه شده است. برای آشنایی بیشتر به بیت شعر زیر از «سعدی» توجه کنید.

هرگز وجود حاضر غایب شنیده‌ای؟

من در میان جمع و دلم در جای دیگر است

در این بیت «حاضر و غایب» صفت و موصوف‌اند. «غایب»، صفتی برای «حاضر» واقع شده است. آیا از نظر منطقی این ممکن است؟ می‌دانیم که این‌طور نیست. انسانی که حاضر است، نمی‌تواند غایب باشد. در واقع این دو صفت برای هم‌دیگر متناقض‌اند. اما شاعر آنچنان هنرمندانه این دو را در هم آمیخته که ما می‌پذیریم و بیت حاضر از ضرب‌المثل‌های زبان ما می‌شود. موسیقی معنوی شعر از این آرایه معنوی که شکلی از تناقض است، به‌وجود آمده است. این آرایه را پارادوکس یا تناقض می‌نامند. برای این که بهتر بدانید آرایه پارادوکس چیست،‌ به بیت زیر از «مولوی» توجه کنید.

کی شود این روان من ساکن

این چنین ساکن روان که منم

آیا می‌شود چیزی که روان یا رونده است، ساکن یا بی‌حرکت شود؟ آن هم اگر این دو در یک آن اتفاق بیفتند؟ می‌‌دانیم این دو واژه ضد هم و متناقض‌اند. یعنی اگر یکی از آن‌ها اتفاق بیفتد، حتما آن دیگری اتفاق نخواهد افتاد. اما شاعر «روان» را صفت «ساکن» قرار داده است و به این ترتیب دست به یک کار هنرمندانه زده است که با اینکه عقلاً امکان‌پذیر نیست، اما ما آن را می‌پذیریم و از شنیدن آن لذت می‌بریم. به همین خاطر تلاش ما برای فهم این شعر هم بیشتر خواهد شد و این برای شعر بسیار خوب است. حال به بیت زیر از «بیدل» توجه کنید.

گوش ترحمی کوکز ما نظر نپوشد

دست غریق یعنی فریاد بی‌صداییم

در ترکیب وصفی و زیبای «فریاد بی‌صدا» بیایید به معنی هر واژه توجه کنیم. آیا نه این که معنی فریاد صدای بلند است؟ و آیا بی‌صدا معادل خاموشی و نبودن صدا نیست؟‌ بنابراین باز هم شاعر با یک ترکیب وصفی از عناصر متناقض موسیقی معنوی برای بیت خلق کرده است. بخشی از شعر «اخوان» را نیز در ادامه ببینیم.

از تهی سرشار، جویبار لحظه‌ها جاری است.

در این بیت و در ترکیب «از تهی سرشار»‌، «تهی» متممی است برای «سرشار». اما به لحاظ عقلی پذیرفتنی و روشن نیست که چطور می‌شود از تهی، سرشار بود. قبل از شنیدن این شعر اگر با ترکیب‌های «سرشار از ثروت»، «سرشار از عقل» و... مواجه می‌شدیم به راحتی می‌پذیرفتیم اما پر بودن از خالی عقلاً پذیرفتنی نیست. این تناقض زیبا فقط در عالم شعر پذیرفتنی است و برای ما شنیدن آن لذت‌بخش است. اما همیشه متناقض‌نما یا پارادوکس با دو واژه متضاد رقم نمی‌خورد. برای مثال به شعر از «حافظ» توجه کنید.

ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی

از این باد ار مددخواهی چراغ دل برافروزی

شاعر در این بیت تناقض بین وزش باد و افروختن چراغ دل را به کار می‌برد. با این که می‌دانیم نسیم چراغ را خاموش می‌کند. پس در اینجا هم تناقض در کار است و این آرایه معنوی به کار رفته است.

نقاشی دو پرنده در حال آواز خواندن

نکته: تناقض یا پارادوکس آوردن دو واژه با دو معنی متناقض است اما زیبایی استفاده از این آرایه در اعتدال است. یعنی اینکه نباید ترکیب به‌شکلی باشد که از قدرت قانع کردن ذهن و زیبایی آن کم کند.

انواع پارادوکس

آرایه پارادوکس می‌تواند در یک معنا به‌صورت ترکیب وصفی، ترکیب اضافی، اسم مرکب و صفت مرکب باشد. برای نمونه به ایبات زیر توجه کنید.

بیا بیا که زمانی ز می خراب شویم

مگر رسیم به گنجی در این خراب‌آباد

دیوان حافظ

(«خراب‌آباد» ترکیب وصفی است.)

اگرت سلطنت فقر ببخشند ای دل

کمترین ملک تو از ماه بود تا ماهی

دیوان حافظ

(«سلطنت فقر» ترکیب اضافی است.)

اما آرایه پارادوکس می‌تواند معنایی هم باشد. یعنی کلام از نظر معنا دارای پارادوکس باشد. برای درک بهتر به نمونه‌های زیر دقت کنید.

من از آن روز که در بند توام آزادم

پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم

(سعدی)

***

حافظ از جور تو حاشا که بگرداند روی

من از آن روز که در بند توام آزادم

(حافظ)

مفهوم «آزاد بودن در بند» در یک ترکیب قرار نگرفته است اما مفهومی پارادوکسیکال دارد. چرا که به حکم منطق کسی نمی‌تواند در آن واحد هم آزاد باشد و هم زندانی. این نوع از پارادوکس نیز در عین پیچیدگی معنایی، بسیار تاثیرگذار و زیباست.

نقاشی خانه قدیمی

رابطه تضاد و پارادوکس

«تضاد» نیز یکی از آرایه‌های ادبی است که به زیبایی کلام کمک می‌کند. در آرایه تضاد دو یا چند واژه که از نظر معنی عکس یا تضاد همدیگر هستند، می‌بینیم. تضاد باعث می‌شود کلام روشن‌تر شود و ذهن را به تلاش بیشتری وادار می‌کند که این خدمت بزرگی به گیرایی کلام است. برای شناخت این آرایه به ابیات زیر و واژگان برجسته توجه کنید.

در نیابد حال پخته هیچ خام
پس سخن کوتاه باید، والسلام

(مولوی)

محتسب است و شیخ و من صحبت عشق در میان
از چه کنم مجابشان پخته یکی و خام دو

(امّ هانی)

اما آیا هر پارادوکس یا متناقض‌نمایی تضاد هم هست؟ نمی‌شود گفت هر پارادوکسی تضاد است و یا هر تضادی پارادوکس. زیرا ما در تضاد، دو کلمه یا چند واژه را که متضاد هم هستند در نظر می‌گیریم و برایمان اهمیتی ندارد کجای بیت قرار می‌گیرند. اما در پارادوکس دو معنای تناقض را با هم آمیخته و به یک چیز نسبت می‌دهیم.

طرح و نقش گل

سوالات رایج درباره آرایه پارادوکس

برای درک بهتر مطلبی که مطالعه کردید در ادامه این مطلب به تعدادی از پرسش‌های رایج در این خصوص پاسخ داده‌ایم.

آرایه پارادوکس چیست؟

«پارادوکس» یا «تناقض» ترجمه «Paradox» است که در فارسی به «بیان نقیضی» یا «متناقض‌نما» هم ترجمه شده است. آرایه پارداوکس کنار هم آوردن دو چیز است که کاملا متناقض‌اند و عقلاً با هم نیستند اما در شعر باهم اتفاق می‌افتند. موسیقی معنوی شعر از این آرایه معنوی که شکلی از تناقض است، به‌وجود می‌آید. این آرایه را پارادوکس یا تناقض می‌نامند که به زیبایی کلام کمک بسیاری می‌کند.

چرا پارادوکس به زیبایی کلام می‌افزاید؟

پارادوکس شکستن چارچوب است. نوعی آشنایی زدایی است و باعث می‌شود ذهن عادت، عرف و منطق را کنار بگذارد و به تکاپو بیفتد. برای همین بسیار زیباست و در موارد زیادی در فرهنگ عامه هم جایگاه مخصوص خود را پیدا می‌کند.

تمرین آرایه پارادوکس

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با مطلب «آرایه پارادوکس»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. آزمون اول شامل ۵ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.

تمرین اول

گزینه درست را انتخاب کنید.

۱. در عبارت زیر، تناقض کجاست؟

اگر چشمم احیاناً تو چشمش می‌افتاد با همان زبان بی‌زبانی نگاه، حقش را کف دستش می‌گذاشتم.

زبان بی‌زبانی

حق را کف دست گذاشتن

چشم توی چشم شدن

۲. در عبارت زیر تناقض را پیدا کنید.

سرانجام اینطور نیز می‌گوییم که او در همه جا هست، هر جا و نایافتنی است.

همه جا بودن

هرجا و نایافتنی بودن

نایافتنی بودن

۳. در بیت زیر آرایه پارادوکس کجا واقع شده است؟

خوبان پارسی‌گو بخشندگان عمرند

ساقی بده بشارت رندان پارسا را

رند پارسا

خوبان پارسی‌گو

بخشندگان عمر

۴. در شعر زیر آرایه پارادوکس در چیست؟

باغ بی‌برگی

روز و شب تنهاست

با سکوت پاک نمناکش

روز و شب

باغ بی‌برگی

سکوت پاک

۵. آرایه پارادوکس در عبارت زیر از کدام نوع است؟

این تنها خصوصیت سعدی است که سخنش به سخن همه شبیه باشد و به هیچ‌کس شبیه نباشد.

معنایی

ترکیبی

ترکیب وصفی

 

 تمرین دوم

در بیت‌های زیر آرایه پارادوکس را پیدا کنید.

سوال ۱: زان سوی بحر آتش گر خوانی‌ام به لطف

رفتن به روی آتشم از آب خوش‌تر است

(سعدی)

جواب

پاسخ: زان سوی بحر آتش گر خوانی‌ام به لطف

رفتن به روی آتشم از آب خوش‌تر است

(سعدی)

سوال ۲: دولت فقر خدایا به من ارزانی دار

کاین کرامت سبب حشمت و تمکین من است

(حافظ)

جواب

پاسخ: دولت فقر خدایا به من ارزانی دار

کاین کرامت سبب حشمت و تمکین من است

(حافظ)

سوال ۳: چنین نقل دارم ز مردان راه

فقیران منعم، گدایان شاه

(سعدی)

جواب

پاسخ: چنین نقل دارم ز مردان راه

فقیران منعم، گدایان شاه

(سعدی)

سوال ۴: مثال عشق پیدایی و پنهان

ندیدم همچو تو پیدا و پنهان

(مولوی)

جواب

پاسخ: مثال عشق پیدایی و پنهان

ندیدم همچو تو پیدا و پنهان

(مولوی)

سوال ۵: فلک در خاک می‌غلتید از شرم سرافرازی

اگر می‌دید معراج ز پا افتادن ما را

(بیدل)

جواب

پاسخ: فلک در خاک می‌غلتید از شرم سرافرازی

اگر می‌دید معراج ز پا افتادن ما را

(بیدل)

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس فهمیدیم «پارادوکس» یا «تناقض» از «Paradox» برمی‌آید. آرایه پارداوکس کنار هم آوردن دو چیز است که کاملا متناقض‌اند و به‌طور منطقی کنار هم قرار نمی‌گیرند و باهم اتفاق نمی‌افتند اما در این آرایه باهم واقع می‌شوند. آرایه پارادوکس از انواع آرایه‌های معنوی است که موسیقی معنوی شعر را غنا می‌بخشد و با هنجارشکنی و آشنایی‌زدایی زیبایی‌آفرین و تکاپوبخش ذهن است. تفاوت پارادوکس را با تضاد بررسی کردیم و به‌طور خلاصه آموختیم که هر تضادی لزوماً پارادوکس نیست و برعکس. هم‌چنین انواع پارادوکس را هم شناختیم که یا به‌شکل ترکیب شامل ترکیب وصفی، ترکیب اضافی یا اسم مرکب و ... است یا به‌صورت معنایی است و در معنا تناقض دارد. در نهایت به سوالات رایج درباره آرایه پارادوکس پاسخ دادیم و با ذکر تمریناتی سعی کردیم این مطلب را روشن‌تر کنیم.

بر اساس رای ۷۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
آرایه‌های ادبی
۲ دیدگاه برای «آرایه پارادوکس چیست؟‌ – به زبان ساده + مثال و تمرین»

عالی بود دوست داشتم بیشتر از لحاظ معنی (پارادوکس معنوی ) بیشتر پرسش و پاسخ میداشت

با سلام؛
خرسندیم که این مطلب برای شما مفیده بوده است.
از همراهی شما با «مجله فرادرس» سپاسگزاریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *